روتین مراقبت از پوست قبل از خواب
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

روتین مراقبت از پوست قبل از خواب

به این مطلب امتیاز دهید

پوست از صبح تا شب همواره در معرض انواع آلودگی، اشعه خورشید و مواد آرایشی قرار دارد. بنابراین باید در طول روز، زمانی را به رسیدگی و مراقبت از آن اختصاص دهید. حتما جمله معروف «بذار پوستت نفس بکشه!» را شنیده‌اید. باید گفت بهترین زمان برای تنفس پوست و جذب مواد مغذی و ترمیم آن، شب پیش از خواب است. پس با ما همراه شوید تا روتین مراقبت از پوست قبل از خواب را آموزش ببینید و با پوستی درخشان و باطراوت از خواب بیدار شوید.

چرا روتین مراقبت از پوست قبل از خواب مهم است؟

خواب شب برای به آرامش رسیدن و استراحت است. بنابراین در هنگام خواب با دور شدن از عوامل محیطی، مانند آلودگی هوا و اشعه نور خورشید می‌توان با انجام برخی کار‌ها، اثرات این عوامل مضر را تا حد زیادی کاهش داد و به پاکسازی پوست صورت و روتین مراقبت از پوست قبل از خواب پرداخت.

باید گفت بهترین زمان برای تنفس پوست و جذب مواد مغذی و ترمیم آن، شب پیش از خواب است.

دلایل اصلی مراقبت از پوست عبارت است از:

  • پاک کردن آلودگی‌های محیطی
  • ترمیم و تقویت سلول‌های پوست
  • متعادل کردن چربی و رطوبت پوستی
به پوستت جون تازه بده

 مراحل پاکسازی صورت قبل از خواب

مرحله اول؛ آرایش خود را پاک کنید!

اولین و مهم‌ترین کاری که جهت رسیدگی به پوست باید انجام دهید، پاک کردن و شستن صورت است. اگر آرایش دارید بهتر است قبل از شستشو با استفاده از یک پاک‌کننده یا میسلار‌ واتر، مواد آرایشی را از روی پوست بزدایید. برای این کار با استفاده از یک پد پنبه‌ای و یک محصول پاک‌کننده مناسب به راحتی آرایش و چربی پوست را پاک کنید.

اگر زمان کافی ندارید و یا پاک‌کننده مناسب صورت در دسترس نیست، می‌توانید از دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش نیز استفاده کنید. اگر در شهرهای آلوده هستید، بهتر است از پاک‌کننده‌هایی استفاده کنید که به‌منظور از بین بردن این آلودگی‌ها فرموله شده‌اند.

مرحله دوم: شستشوی صورت

در مرحله بعدی روتین مراقبت از پوست قبل از خواب، صورت خود را با استفاده از یک صورت‌شوی خوب و مناسب بشویید تا آلودگی‌های سطحی، عرق، چربی اضافه پوست و مواد آرایشی باقی‌مانده پاک شوند.

صرف‌نظر از نوع پوست، صورت‌شوی ملایم می‌تواند وظیفه پاکسازی صورت را به خوبی انجام دهد. شستشو مرحله مهمی از پاکسازی صورت است، زیرا به یکباره حجم زیادی از چربی، کثیفی پوست و آلودگی را از بین می‌برد. بهتر است برای شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید، نه گرم نه سرد!

حتی اگر آرایش هم نداشته‌باشید، با شستن صورت متوجه شاداب شدن و از بین رفتن چربی‌های سطح پوست خود خواهید شد؛ زیرا همین چربی و آلودگی به‌تنهایی منافذ پوست را بسته و صورت را مستعد جوش و آکنه می‌کند.

 از دیگر فواید شستن صورت، از بین رفتن ناخالصی‌هایی مانند رادیکال‌های آزادی است که به پوست آسیب جدی زده و سبب کم‌آبی می‌شود و عاقبت آن، ایجاد خطوط و چین و چروک‌های ریز در بلند مدت است. حتما از فیس‌واش یا محصولی برای شستشو استفاده کنید که سبب تحریک صورت شما و ایجاد آکنه نشود و در عین‌حال وظیفه شستشو را به بهترین شکل انجام دهد.

بیشتر بخوانید: روتین صبحگاهی پوست؛

مرحله سوم: تونر بزنید!

عده‌ای معتقدند تونر کاربرد چندانی در پاکسازی صورت ندارد؛ اما بهتر است همین حالا این عقیده غلط را از ذهن‌تان پاک کنید. تونر می‌تواند سطح PH و اسیدیته صورت را کنترل کند و همچنین به کالیبره کردن پوست و تنظیم میزان رطوبت پوست، به‌ویژه در افرادی که پوست‌های چرب دارند، کمک بسزایی کند.

تونرها حاوی آنتی‌کسیدان هستند و کمک می‌کنند تا پوست به‌خوبی با موادمغذی تغذیه شود.تونر منافذ باز صورت را می‌بندد و تمام آلودگی‌های باقی‌مانده را از بین می‌برد.

برای استفاده از تونر، پس از خشک شدن صورت چند قطره از آن را روی یک پد تمیز ریخته و به آرامی روی صورت و حتی پوست گردن خود بمالید.

صرف‌نظر از نوع پوست، صورت‌شوی ملایم می‌تواند وظیفه پاکسازی صورت را به خوبی انجام دهد.

مرحله چهارم: لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری، به حذف و از بین رفتن سلول‌های مرده پوست، پاکسازی منافذ پوست به‌طور عمقی، جلوگیری از ایجاد جوش و ترمیم بافت پوست کمک بسیاری می‌کند. بنابراین به‌طور مرتب لایه‌برداری کنید و این کار را هفته‌ای 2 تا 3 بار انجام دهید تا از بین رفتن سلول‌های مرده، سریع‌تر انجام شود.

انجام این مرحله علاوه‌بر انواع لایه‌بردار، با استفاده از ماسک‌های خانگی نیز امکان‌پذیر است. خوب است بدانید اپیدرم یا همان لایه بیرونی سلول‌های پوست تقریبا هر 28 روز یکبار تعویض می‌شوند. پس با استفاده مداوم از ماسک لایه‌بردار اجازه نمی‌دهید سلول مرده روی پوست باقی بماند. برای لایه‌برداری پوست، اسکراب‌ها نیز گزینه خوب و لایه‌بردار بسیار قوی محسوب می‌شوند.

مرحله پنجم: استفاده از برس پاک‌کننده صورت

برس‌های پاک‌کننده یک لایه‌بردار عالی هستند. برای استفاده از آن ابتدا پاک‌کننده صورت را روی پوست بمالید، سپس با استفاده از برس مخصوص پوست، به آرامی سطح آن را ماساژ دهید. پس از استفاده، لازم است برس را به‌خوبی تمیز کنید تا برای استفاده بعدی کاملا پاکیزه باشد.

مرحله ششم: استفاده از انواع ماسک صورت در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب

می‌توانید ماسک آماده تهیه کنید و یا با استفاده از روش‌های خانگی به درست کردن ماسک بپردازید. از ماسکی استفاده کنید که به آن حساسیت نداشته‌باشید و سبب تحریک پوست شما نشود.

پیش از آنکه ماسک را روی پوست صورت قرار دهید، ابتدا کمی از آن را روی پوست دست بزنید تا از عدم حساسیت به ماسک اطمینان پیدا کنید. اگر پس از استفاده از انواع ماسک آماده یا خانگی روی پوست احساس سوزش کردید، بلافاصله ماسک را برداشته و پوست خود را بشویید.

مرحله هفتم: ماساژ پوست صورت

ماساژ صورت قبل از خواب سبب آرامش و از بین رفتن استرس خواهد شد. علاوه‌براین گردش خون را افزایش می‌دهد. برای ماساژ پوست صورت بهتر است با استفاده از سرم یا روغن‌ این کار را انجام دهید تا انگشتان دست به راحتی روی پوست شما سُر بخورند.

با استفاده از نوک انگشتان دست، از مراکز صورت به سمت بیرون حرکت کنید و بین ابروهای خود را فشار دهید. در آخر کنار شقیقه‌ها را با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.

ماساژ صورت قبل از خواب سبب آرامش و از بین رفتن استرس خواهد شد.

مرحله هشتم: سرم درمانی در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب فراموش نشود

یک سرم خوب می‌تواند برخی از نیازهای پوست را برآورده کند. سرم‌ها با نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر پوست، به ترمیم سلول‌ها می‌پردازند. علاوه‌براین، سرم‌ها حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست نیز هستند. آن‌ها با ایجاد رطوبت ملایم بر سطح پوست و آبرسانی قوی، مکملی عالی محسوب می‌شوند و در مواردی نیز به‌عنوان یک ضد لک عمل می‌کنند.

یک جمله معروف است که می‌گوید: «راز موفقیت ثبات است.» بنابراین برای داشتن پوست شفاف و سالم، باید ثبات را در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب حفظ کنید و 20 دقیقه پیش از خواب، خستگی حاصل از مشغله‌های روزانه را کنار بگذارید و به روتین مراقبت از پوست بپردازید.

مرحله نهم: کرم دور چشم، گزینه‌ای عالی برای مراقبت از پوست

قدم بعدی در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب، استفاده از کرم دور چشم است. همانطور که می‌دانید اطراف چشم از پوستی بسیار ظریف و حساس تشکیل شده است که

چین و چروک‌های عمیق‌تر نسبت به سایر نقاط صورت دارد و در سنین بالاتر افتادگی‌ و تیرگی‌هایی در این ناحیه مشاهده خواهد شد. این ناحیه از پوست، به‌سرعت کم آب و خشک می‌شود. پس به‌خاطر حساسیت بالا از کرم‌های جداگانه و مخصوص برای ترمیم آن استفاده کنید.

کرم دور چشم برای ترمیم پوست، از بین بردن خطوط دور چشم، پف و تیرگی زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از کرم دور چشم از زمان جوانی توصیه می‌شود و شما می‌توانید از سنین پایین از ایجاد چین و چروک و انواع لک جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: روتین مراقبت از مو قبل از خواب

مرحله دهم: استفاده از کرم مرطوب‌کننده، در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب

با استفاده از انواع کرم مرطوب‌کننده به پوست خود کمک می‌کنید تا زمانی که خواب هستید به بازسازی و ترمیم سلول‌ها بپردازد. در هنگام خواب، سرعت ترمیم افزایش می‌یابد و بازسازی سلول‌ها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

از این موضوع نتیجه می‌گیریم که علاوه‌بر روتین پوستی بهتر است فرصت ترمیم پوست را با خواب کافی به پوست صورت خود بدهید. زیرا طبق تحقیقات، فرد بزرگسال به‌طور متوسط به 7 تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد.

با استفاده از انواع کرم مرطوب‌کننده به پوست خود کمک می‌کنید تا زمانی که خواب هستید به بازسازی و ترمیم سلول‌ها بپردازد.

مرحله یازدهم: آبرسانی پوست قبل از خواب

بخش مهمی از روتین مراقبت از پوست، آبرسانی به پوست است که باعث حفظ شادابی و جوان ماندن پوست خواهد شد. علاوه‌بر نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز، با استفاده از روش‌های دیگر می‌توانید به پوست خود آب‌رسانی کنید.

اهمیت استفاده از کرم مرطوب‌کننده در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب

مرطوب کننده از خشک شدن بیش از حد پوست در طول شب جلوگیری نموده و چربی و رطوبت پوست را متعادل می‌کند. همچنین یک لایه محافظ در سطح پوست ایجاد کرده تا از تحریک پوست جلوگیری کند.

باید توجه داشته‌باشید کرم مرطوب‌کننده مخصوص پوست صورت نباید سنگین یا بیش از حد چرب باشد. همچنین کرم‌هایی با فرمولاسیون بسیار معطر سبب تحریک و ایجاد واکنش‌های آلرژیک بر سطح پوست می‌شوند.

برخلاف باور برخی افراد، پوست‌های چرب هم نیاز به کرم مرطوب‌کننده دارند؛ اما باید از مرطوب کننده‌های سبک‌تر استفاده شود. اگر پوست خشکی دارید و از محصولی مخصوص پوست چرب استفاده کنید، خشکی پوست شما تشدید خواهد شد.

با این مثال، به اهمیت استفاده از محصولات متناسب برای نوع پوست پی خواهید برد. پس در تهیه مواد آرایشی مخصوص روتین پوستی دقت کافی داشته‌باشید. همینطور لازم است بدانید که به‌طورکلی 4 مدل پوست وجود دارد که عبارتند از:

  • پوست طبیعی
  • پوست چرب
  • پوست خشک
  • پوست حساس و مستعد آکنه

اگر نمی‌دانید پوست شما جزو کدام‌یک از موارد بالاست، از این روش استفاده کنید:ابتدا صورت را به‌خوبی با یک شوینده مناسب بشویید. سپس 1 ساعت پوستتان را به حال خود بگذارید و از زدن هر نوع کرم و لوازم آرایشی به آن خودداری کنید. پس از این مدت اگر پوست نه خشک باشد و نه چربی مشاهده شود، می‌گوییم پوست معمولی است.

اگر احساس خشکی داشتید و در موارد شدیدتر پوسته‌پوسته شد، پوست شما از نوع خشک است. در صورتی که روی پوست خود لایه‌ای براق از چربی مشاهده کردید، پوستی چرب دارید. پوست مستعد آکنه و جوش هم به سرعت قرمز می‌شود و همواره روی آن آکنه مشاهده می‌شود.

برای مثال اگر ابتدا از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید، با اشغال کردن منافذ باز، فرصت جذب مواد مغذی و حتی پاک کردن صورت را با استفاده از تونر از بین خواهید برد.

بیشتر بخوانید: تاثیر گریه بر پوست صورت

اهمیت ترتیب استفاده از محصولات مختلف در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب

در روتین پوستی، ترتیب استفاده بسیار حائز اهمیت است؛ به این معنی که ابتدا باید محصولاتی که سبک‌تر هستند، مانند محصولات پاک‌کننده و همینطور سرم‌ها مورد استفاده قرار گیرد و پس از آن‌ها نوبت استفاده از کرم دور چشم و انواع مرطوب‌کننده است که سنگین‌تر هستند؛

برای مثال اگر ابتدا از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید، با اشغال کردن منافذ باز، فرصت جذب مواد مغذی و حتی پاک کردن صورت را با استفاده از تونر از بین خواهید برد. بنابراین ترتیب مراقبت از پوست قبل از خواب عبارت است از:

  1. پاکسازی پوست با استفاده از پاک کننده آرایشی
  2. شستشوی صورت با فیس‌واش
  3. استفاده از تونر
  4. لایه‌برداری
  5. سرم صورت
  6. کرم دور چشم
  7. مرطوب‌کننده پوست

همانطور که متوجه شدید، پوست لایه‌های مختلفی از آلودگی مانند دود ماشین، گرد و خاک، عرق، مواد آرایشی و تماس دست آلوده با صورت را جذب می‌کند و این موضوع سبب بسته شدن منافذ پوست خواهد شد.

پس بهتر است پوست خود را پیش از رفتن به رخت‌خواب تمیز کنید تا آماده استفاده از آبرسان و سرم‌های مغذی شود و این‌گونه از آسیب رسیدن، پیری زودرس و ایجاد جوش جلوگیری کنید.

منبع +++

چرا روتین مراقبت از پوست قبل از خواب مهم است؟

خواب شب برای به آرامش رسیدن و استراحت است. بنابراین در هنگام خواب با دور شدن از عوامل محیطی، مانند آلودگی هوا و اشعه نور خورشید می‌توان با انجام برخی کار‌ها، اثرات این عوامل مضر را تا حد زیادی کاهش داد و به پاکسازی پوست صورت و روتین مراقبت از پوست قبل از خواب پرداخت.

تونر چه کاربردی دارد؟

عده‌ای معتقدند تونر کاربرد چندانی در پاکسازی صورت ندارد؛ اما بهتر است همین حالا این عقیده غلط را از ذهن‌تان پاک کنید. تونر می‌تواند سطح PH و اسیدیته صورت را کنترل کند و همچنین به کالیبره کردن پوست و تنظیم میزان رطوبت پوست، به‌ویژه در افرادی که پوست‌های چرب دارند، کمک بسزایی کند.

برای داشتن پوست سالم باید چه کرد؟

بنابراین برای داشتن پوست شفاف و سالم، باید ثبات را در روتین مراقبت از پوست قبل از خواب حفظ کنید و 20 دقیقه پیش از خواب، خستگی حاصل از مشغله‌های روزانه را کنار بگذارید و به روتین مراقبت از پوست بپردازید.

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای روتین مراقبت از پوست قبل از خواب

سلام من هرکاری میکنم نمیتونم بفهمم پوستم چیه یه ژل شستشو نئودرم پوست چرب تا مختلط گرفتم و دو هفته استفاده مردم بعد از مرطوب کننده مغولی دست و صورت عشق هم استفاده کردم صبحدها هم ضد آفتاب سینره بدون رنگ با spf50 زدم وهمش احساس پوسته شدن و خشکی رو پوستم دارم در ضمن قبلاً صورتم نمی‌شدم ولی الان هر صبح وسب می‌شورم وبعد خشک میشه اصلا نمیدونم چیکار کنم میترسم پوستم خراب شه

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی