گریه و تأثیر آن بر پوست صورت
۸ آذر ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تاثیر گریه بر پوست صورت

به این مطلب امتیاز دهید

استرس، عصبانیت، اندوه، خجالت و ترس برخی از اساسی‌ترین احساسات درونی ما هستند که ممکن است اشک ما را درآورند. همچنین نوسانات خلقی طولانی‌مدت می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را بروی پوست داشته باشد. در مقابل داشتن روحیه مثبت فواید بسیاری برای پوست دارد، به عبارتی می‌توان گفت که روحیه شما بر سلامتی پوستتان تأثیرگذار است. گریه کردن یک عمل معمولی انسانی است و می تواند توسط احساسات مختلف ایجاد شود. اما چرا انسان گریه می کند؟ محققان دریافتند گریه می تواند هم برای بدن و هم برای ذهن شما مفید باشد و این فواید از بدو تولد با اولین گریه نوزاد شروع می شود. با این تعاریف شاید فکر کنید که گریه برای پوست مضر است اما همیشه این‌طور نیست! در این مقاله قصد داریم در مورد تأثیر گریه بر پوست صورت صحبت کنیم. با کیوت مگ همراه باشید.

انواع اشک

به طور کلی سه نوع اشک وجود دارد. هر نوع اشک وظایف متفاوتی دارد. برخی از اشک‌ها چشمان شما را مرطوب نگه‌ می‌دارند. برخی دیگر مواد زائد را شسته و از چشمان شما در برابر عفونت محافظت می‌کنند.

گریه و پوست صورت
استرس، عصبانیت، اندوه، خجالت و ترس برخی از اساسی‌ترین احساسات درونی ما هستند که ممکن است اشک ما را درآورند.

بیشتر بخوانید: راز حفظ شادابی و جوانی پوست

بعضی از اشک‌ها نیز به دلیل بروز احساسات ایجاد می‌شوند. بدون هر یک از این‌ها، فرد دچار مشکلات روحی یا جسمی خواهد شد. انواع اشک عبارتند از:

۱) اشک پایه (Basal tears)

اشک‌ پایه حاوی چربی، مخاط، آب و نمک است. اشک پایه به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. چربی، اشک‌ را در جای خود نگه داشته و از تبخیر آن‌ها جلوگیری می‌کند. این اشک‌ها با پلک‌زدن به‌طور یکنواخت روی سطح چشم پخش می‌شوند.

۲) اشک تحریک کننده (Irritant tears)

 این نوع اشک‌، چشم‌شو است و مواد محرک را از روی چشم پاک می‌کند. کارهایی از قبیل موارد زیر باعث ایجاد اشک‌ تحریک‌کننده از غدد زیر ابرو می‌شود:

  • پوست کندن پیاز
  • استفراغ
  • ورود گرد و غبار به چشم

۳) اشک روحی یا عاطفی (Psychic or emotional tears)

این نوع اشک در پاسخ به احساسات قوی مانند غم، اندوه، شادی یا عصبانیت، ایجاد می‌شود. انواع اشک ها ترکیب شیمیایی یکسانی دارند. اما اشک عاطفی هورمون‌های استرس و مسکن‌های طبیعی بیشتری نسبت به سایر اشک‌ها دارد.

بیشتر حیوانات نیز این نوع اشک را دارند و مانند انسان پیام احساسی را به همنوع خود منتقل می‌کنند. به همین دلیل است که گاهی اشک‌ می‌تواند پیام‌های شیمیایی (اعم از عمدی یا ناخواسته) مانند عشق را به کسی که در نزدیکی ماست، منتقل کند.

به پوستت جون تازه بده

چرا گریه باعث آرامش میشود؟

گریه کردن از احساسات درونی ما ناشی می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده زنان بیش از مردان گریه می‌کنند. براساس یک نظرسنجی در کشور ایالات متحده، زنان به طور متوسط ۳.۵ بار در ماه و مردان به طور متوسط ۱.۹ بار در ماه گریه می‌کنند.

علت گریه های بی دلیل زنان بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی در عادت ماهیانه، بارداری و حتی یائسگی است. در حالی که مردان کمتر دچار تغییرات هورمونی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 20 روش درمان منافذ پوست صورت؛ 

علت گریه های بی دلیل زنان بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی در عادت ماهیانه، بارداری و حتی یائسگی است.

تأثیر گریه بر پوست صورت

شاید همه از بچگی بارها این جمله را شنیده‌ایم که “گریه نکن تو دیگه بزرگ شدی” اما برخلاف تصور جامعه که اشک ریختن را نشانه ضعف می‌داند باید گفت که این یک تجربه رفتاری کاملاً تکامل‌یافته است.

متخصصان عقیده دارند که وقتی جلوی گریه را می‌گیریم بسیاری از مزایای آن را از دست می‌دهیم. اشک‌های احساسی خاصیت زیادی دارند که هورمون‌های استرس ما را تنظیم می‌کنند، باکتری‌ها را از بین می‌برند، حس خوب را در ما تقویت کرده و به معنای واقعی کلمه چشم‌هایمان را بروی یک چشم‌انداز جدید باز می‌کنند.

اشک‌ها یک مسیر خروجی طبیعی برای هورمون‌های استرس مانند کورتیزول ایجاد می‌کنند و با تعادل ساختن این هورمون‌ها در بدن کمک می‌کنند تا آرام شویم. در لیست زیر چند مورد از تأثیر گریه بر پوست صورت بیان شده است:

  1. خاصیت ضد باکتریایی: گریه خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند باکتری‌های موجود در مجاری اشک یا باکتری‌هایی که روی صورتمان وجود دارد را از بین ببرد.
  2. برانگیخته شدن حس خوب: گریه همچنین باعث می‌شود که انتقال‌دهنده‌های عصبی نظیر اکسی توسین در بدن آزاد شود. این انتقال‌دهنده‌ها حس خوب را در بدن ایجاد کرده و می‌توانند به تسکین درد جسمی کمک کنند؛ طبیعتاً وقتی حس خوب داشته باشید صورتتان نیز شاداب‌تر به نظر می‌رسد.
  3. کاهش استرس: استرس می‌تواند اثرات جسمی منفی ازجمله مشکلات پوستی را به همراه داشته باشد. گریه یک روش طبیعی برای کاهش استرس است.
تأثیر گریه بر پوست صورت
اشک‌ها یک مسیر خروجی طبیعی برای هورمون‌های استرس مانند کورتیزول ایجاد می‌کنند و با تعادل ساختن این هورمون‌ها در بدن کمک می‌کنند تا آرام شویم.

افرادی که زیاد گریه می‌کنند و همیشه ناراحت هستند، زودتر دچار افتادگی پوست می‌شوند. وقتی که گریه می‌کنید یا ناراحت و افسرده هستید، صورتتان، حالت شل و افتاده دارد.

حالا اگر ناراحتی‌تان برای مدت زیادی طول بکشد یا بنا به هر دلیلی مدام گریه کنید، پوست صورت شل و گونه‌ها و پوست اطراف چشم‌ها دچار افتادگی می‌شود، بنابراین بهتر است که برای پی بردن به دلیل ناراحتی و رفع آن یا پیشگیری از افتادگی و بدحالتی پوستتان هم که شده، با یک روان‌پزشک مشورت کنید.

آیا گریه باعث چروک صورت میشود؟

گریه از احساسات منفی یا مثبت ما ناشی می‌شود که در یک لحظه هیجانی می‌شویم. در تاثیر گریه بر پوست باید گفت جاری شدن اشک بر روی پوست باعث چروک شدن و یا خراب شدن پوست نمی‌شود. شما حتی اگر هر روز هم گریه کنید، این گریه هیچ تاثیری مثبت یا منفی بر روی پوست ندارد.

بنابراین اشک ریختن اشکالی ندارد حتی ممکن است برای سلامت بدن مفید باشد. اگر احساس می‌کنید نیاز به گریه دارید، جلوی اشک های خود را نگیرید. اشک راهی عادی و سالم برای ابراز احساسات است.

آن چیزی که به پوست شما آسیب می‌زند، استرس و هیجانات بیش از حد است. زیرا با کاهش کلاژن، باعث چروک و افتادگی پوست می‌شود. بنابراین گریه کردن باعث شل شدن پوست صورت نمی‌شود.

اثرات مثبت گریه روی پوست

در مجموع، گریه‌کردن اثر خوبی روی پوست ندارد. اما یک نکته وجود دارد. اگر دارای پوست چرب هستید، ممکن است گریه‌کردن برای پوست شما مفید باشد. ترکیبات شیمیایی اشک‌های احساسی هنوز توسط دانشمندان درست دسته‌بندی نشده است. بنابراین فواید پوستی اشک دقیقاً مشخص نیست. اما تصور می‌شود که برای انواع پوست‌های چرب، نمک موجود در اشک می‌تواند به شکل زیر برای پوست مفید باشد:

  • خشک‌کردن چربی اضافی پوست
  • از بین بردن باکتری‌های روی پوست که باعث ایجاد آکنه می‌شوند.
در واقع این اشک نیست که پوستمان را خراب می‌کند بلکه این احساسات درونی ماست که سلامت پوستمان را به خطر می‌اندازد.

آیا می‌توان گریه را یکی از دلایل مشکلات پوستی دانست؟

اگر بخواهیم رابطه و تاثیر گریه بر پوست را کامل‌تر بررسی کنیم باید بگوییم که در واقع این اشک نیست که پوستمان را خراب می‌کند بلکه این احساسات درونی ماست که سلامت پوستمان را به خطر می‌اندازد. در ادامه برخی از اثرات این دگرگونی‌های روحی(مانند استرس و عصبانیت) بر پوست را با هم مرور می‌کنیم.

  • عصبانیت: عصبانیت روی عضلات صورت ما تأثیر می‌گذارد و چین‌وچروک و لکه‌های تیره روی پوست ایجاد می‌کند. افرادی که عصبانیت خود را حفظ می‌کنند اغلب از بثورات پوستی نظیر کهیر، زگیل، اگزما و آکنه رنج می‌برند.
  • افسردگی و تأثیر آن بر پوست صورت: یکی از بزرگترین محرک‌های ارتباط بد روحی و روانی احساس اضطراب و افسردگی است. افسردگی سطح بالایی از کورتیزول را در خون ایجاد می‌کند که با گذشت زمان می‌تواند به ریزش موی زودرس، رنگدانه­‌های پوستی و تغییرات هورمونی نظیر افزایش وزن منجر شود. افسردگی همچنین می‌تواند سبب آکنه شده و برای پوست فاجعه به بار آورد. همچنین هورمون‌هایی را ایجاد می‌کند که سبب اختلال در خواب شده و در نهایت منجر به پف زیر چشم و رنگ‌پریدگی چهره می‌شود. ناراحتی و اخم کردن مکرر می‌تواند خطوط چین‌وچروک روی صورت شما را عمیق‌تر کند.

در بررسی ارتباط گریه و پوست صورت این نتیجه حاصل می­شود که اشک، پوستمان را خراب نمی‌کند بلکه این احساسات درونی ما نظیر استرس یا عصبانیت است که سلامت پوستمان را به خطر می‌اندازد.

  • خجالت: همه ما در یک مقطع زمانی خجالت شدید را تجربه و به خاطر آن گریه کرده‌ایم، بدون اینکه بدانیم اثرات آن می‌تواند به‌راحتی از مغزمان به پوستمان منتقل شود! شرمساری مانع عبور جریان خون به عضلات صورت، تضعیف ساختار ارگانیک سلول‌های پوستی و تغییر در میزان تولید آنزیم در سطح پوست می‌شود.
  • استرس: استرس باعث ایجاد کورتیزول شده و رشد سلول‌های پوستی را کند می­کند، همچنین سبب پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود. تولید طولانی‌مدت کورتیزول منجر به از بین رفتن کلاژن و الاستین شده و درنتیجه سبب کرختی، ساییدگی و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. استرس مانع ایجاد چربی محافظتی پوست می‌شود بنابراین مایعات راحت‌تر از سطح پوست تبخیر می‌شوند. علاوه بر این با افزایش کورتیزول میزان آب در سطح پوست کاهش‌یافته و سبب خشکی بیش‌ازحد می‌شود.
گریه و پوست صورت
استرس توانایی خودترمیمی پوست را کاهش می‌دهد و درعین‌حال هیستامین‌ها را وارد جریان خون می‌کند.

در تایید تاثیر گریه بر پوست باید گفت که استرس توانایی خودترمیمی پوست را کاهش می‌دهد و درعین‌حال هیستامین‌ها را وارد جریان خون می‌کند. درنتیجه سیستم ایمنی دچار مشکل شده و مشکلاتی نظیر کهیر، بثورات پوستی، زخم، پسوریازیس و اگزما بروز می‌کند. استرس تولید چربی را بروی پوست افزایش می‌دهد درنتیجه منافذ مسدود شده و جوش و آکنه ظاهر می‌شوند.

زمانی که از تکنیک‌های کاهش استرس صحبت می‌شود اگرچه ممکن است گریه به‌اندازه تنفس مؤثر نباشد اما در شرایط وخیم می‌تواند یک رهایی موقت را فراهم سازد. گریه منجر به کاهش سطح استرس و بهبود خلق‌وخو در بدن می‌شود.

جلوگیری از عوارض پوستی گریه

پیشگیری از آسیب به پوست، آسان‌تر از درمان آن است. برای جلوگیری از اثرات منفی اشک بر روی پوست مراحل زیر را به خاطر داشته باشید:

  • به‌ محض اینکه احساس کردید در آستانه ریزش اشک هستید، چند دستمال کاغذی بردارید. سپس به‌آرامی اشک‌ها را قبل از رسیدن به پوستتان پاک کنید. اشک‌ها شور هستند. نمک می‌تواند برای پوست، به‌ویژه پوست ظریف اطراف چشم، تحریک‌کننده باشد.
  • اگر آرایش نمی‌کنید یا از محصولات آرایش ضدآب استفاده نمی‌کنید، بهتر است بعد از قطع گریه، مقداری آب خنک روی صورت خود بپاشید.
  • پس از گریه کردن کمپرس سرد را به مدت ۱۵-۱۰ دقیقه روی ناحیه چشم قرار دهید تا رگ‌های خونی زیر پوست منقبض شوند.
  • بعد از گریه، از گوشه‌های داخلی چشم‌هایتان ماساژ را شروع کرده و به‌آرامی فشار دهید. سپس تا گوشه‌های بیرونی چشم‌ها به سمت شقیقه‌ها ماساژ را ادامه دهید. این کار را چند بار تکرار کنید تا مایعات ایجادکننده پف زیر چشم کاهش یابد.
  • اگر سرم چشمی حاوی کافئین ندارید، چای کیسه‌ای خنک را به‌عنوان جایگزین امتحان کنید. دو عدد چای سیاه کیسه‌ای را خیس کرده و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید. سپس آن‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. حال صورت خود را بشویید.
  • با استفاده از یک کرم، به‌آرامی دور چشم را مرطوب کنید.
  • لبخند بزنید. از نظر روانشناسی ثابت شده که لبخند مصنوعی نیز می‌تواند احساسات مثبت را برانگیزد و روحیه شما را تقویت کند.

آیا گریه زیاد باعث خشکی چشم میشود؟

با وجود تمام فواید و تاثیر گریه بر پوست و روح و جان، نباید در این کار زیاده‌روی کنید. مشکلات زندگی هر چقدر هم که به شما فشار وارد کنند، گریه کردن راه‌حل مناسبی نیست.

گریه تا حدودی می‌تواند باعث تسکین درد روحی، آرامش ذهنی و حتی بهبود سلامت چشم‌ها شود. اما وقتی که در این کار زیاده‌روی کنید، آب چشم‌ها خشک می‌شود.

مشکلات زندگی هر چقدر هم که به شما فشار وارد کنند، گریه کردن راه‌حل مناسبی نیست.

مراقبت از پوست اطراف چشم

پوست اطراف چشم شما بسیار نازک است و اغلب مستعد سیاهی و پف ناخواسته است. بسیاری از مردم نگران این هستند که سیاهی دور چشم، آن‌ها را مسن‌تر یا دائماً خسته نشان دهد. پوست ناحیه دور چشم جز قسمت هایی از صورت است که اولین نشانه های پیری را نمایان می کند.

به همین دلیل باید مراقبت های خاصی برای این ناحیه در نظر گرفته شود. چندین درمان خانگی و محصولات بدون نسخه می‌توانند به مهار این نوع التهاب کمک کنند. در اینجا چندین نکته و ترفند توصیه شده توسط پزشک برای مراقبت از چشم‌ها و پوست اطراف آورده شده است.

ماساژ روغن زیتون 

روغن زیتون یکی از نرم‌کننده‌ترین داروهای خانگی برای از بین بردن چروک زیر چشم است زیرا به مرطوب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند و تاثیر گریه بر پوست را به حداقل خواهد رساند.  همچنین با ویتامین E و K به همراه آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد باعث جوان‌سازی پوست می‌شود.

استفاده از خیار و سیب زمینی

یک تکه سیب زمینی و یک خیار می‌تواند به تسکین تورم و کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند. نحوه استفاده از خیار و سیب زمینی برای بهبود پوست دور چشم:

  • ابتدا خیارها را به صورت حلقه‌ای برش دهید و آن‌ها را به مدت ۵ دقیقه روی چشم‌های خود قرار دهید.
  • سپس برش‌های خیار را را با برش‌های سیب زمینی به مدت ۵ دقیقه جایگزین کنید.
  • این کار را دو یا سه بار تکرار کنید.

خیار حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که تحریک پوست را کاهش می‌دهد و سیب زمینی حاوی آنزیمی به نام کاتکولاز است که به روشن شدن پوست کمک می‌کند. همچنین خیار خاصیت خنک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای روی چشم‌ها دارد و جریان خون در اطراف چشم را بهبود می‌دهد.

از کرم دور چشم با کیفیت استفاده کنید

یک کرم دور چشم مناسب که دو بار در روز استفاده می‌شود می‌تواند به بهبود بافت و نرمی پوست و همچنین کاهش پف‌کردگی پوست کمک کند. کرم‌های دور چشم زیادی در بازار وجود دارند؛ بنابراین بهترین راه برای یافتن کرم‌های مناسب و کاهش تاثیر گریه بر پوست این است که با متخصص متخصص مراقبت از پوست صحبت کنید.

یک کرم دور چشم مناسب که دو بار در روز استفاده می‌شود می‌تواند به بهبود بافت و نرمی پوست و همچنین کاهش پف‌کردگی پوست کمک کند.

گریه بخشی از زندگی است. برای برخی افراد، این اتفاق به‌طور منظم رخ می‌دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است هر چند وقت یک‌بار گریه کنند.صرف نظر از این‌که چند بار اجازه می‌دهید اشک جاری شود، مراقبت از پوست زیر و اطراف چشم در حین و بعد از گریه می‌تواند در نحوه واکنش پوست شما تفاوت ایجاد کند.

درمجموع می‌توان نتیجه گرفت که تأثیر گریه بر پوست صورت مثبت است. درواقع گریه به‌خودی‌خود برای پوست صورت مضر نیست بلکه این نوسانات خلقی ماست که مشکلاتی نظیر آکنه، چین‌وچروک، افتادگی و شل­شدگی پوست را به وجود می‌آورد. بنابراین دفعه بعد که احساس ناامیدی کردید و اشکتان سرازیر شد جلوی آن را نگیرید. یک مکان ساکت پیدا کنید و با گریه خودتان را سبک کنید.

آیا گریه کردن اثر منفی بر پوست دارد؟

گریه از احساسات منفی یا مثبت ما ناشی می‌شود که در یک لحظه هیجانی می‌شویم. جاری شدن اشک بر روی پوست باعث چروک شدن و یا خراب شدن پوست نمی‌شود. شما حتی اگر هر روز هم گریه کنید، این گریه هیچ تاثیری مثبت یا منفی بر روی پوست ندارد.

آیا نباید گریه کرد؟

گریه بخشی از زندگی است. برای برخی افراد، این اتفاق به‌طور منظم رخ می‌دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است هر چند وقت یک‌بار گریه کنند.صرف نظر از این‌که چند بار اجازه می‌دهید اشک جاری شود، مراقبت از پوست زیر و اطراف چشم در حین و بعد از گریه می‌تواند در نحوه واکنش پوست شما تفاوت ایجاد کند.

آیا گریه زیاد باعث خشکی چشم میشود؟

با وجود تمام فواید گریه کردن، نباید در این کار زیاده‌روی کنید. مشکلات زندگی هر چقدر هم که به شما فشار وارد کنند، گریه کردن راه‌حل مناسبی نیست. گریه تا حدودی می‌تواند باعث تسکین درد روحی، آرامش ذهنی و حتی بهبود سلامت چشم‌ها شود. اما وقتی که در این کار زیاده‌روی کنید، آب چشم‌ها خشک می‌شود

۸ آذر ۱۴۰۱ ۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

1 دیدگاه برای تاثیر گریه بر پوست صورت

خودت فهمیدی چی نوشتی؟ی جا نوشتی گریه فلان میکنه بعد دوباره زیرش خودت جمله قبلی تو نقض کردی.هه.فکر نکن کسی نمیبینه ها

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی