بهترین روش شستن صورت
۳۰ دی ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

بهترین روش شستن صورت؛ بایدها و نبایدها

به این مطلب امتیاز دهید

شستن صورت، ازجمله کارهایی‌ است که ما در طول روز انجام می‌دهیم. اینکه بعد از آشنایی با بهترین روش شستن صورت، متوجه شویم که تاکنون این‌کار را اشتباه انجام می‌دادیم، کمی ناخوشایند به‌نظر می‌رسد. بسیاری از ما در شستشوی صورت خود، یکسری اشتباهات رایج مشابهی را انجام می‌دهیم که در نتیجه آن، به‌طور موثر کثیفی را از روی پوست خود برنداشته و در بدترین حالت آن، به پوست خود آسیب می‌رسانیم.

جالب است بدانید که این روش‌های غلط در نظافت پوست صورت می‌تواند به شکل‌های مختلف انجام شود، چه به دفعات زیاد صورت خود را بشویید و چه با استفاده از دستمال‌های آرایشی به نظافت آن بپردازید، درواقع از شستشوی صحیح صورت خود دور می‌شوید.

اما جای نگرانی نیست، چراکه با آشنایی با روش شستن صورت و ایجاد تغییراتی ساده در عادات روزانه خود، به‌راحتی می‌توانید به پوستی تمیز، زیبا و سالم نزدیک شوید. با این مطلب همراه باشید تا با بایدها و نبایدهای روش صحیح و موثر شستن پوست صورت آشنا شوید.

بسیاری از ما در شستشوی صورت خود، یکسری اشتباهات رایج مشابهی را انجام می‌دهیم

بهترین روش شستن صورت

همان‌طور که به آن اشاره شد، بهتر است برای نظافت پوست صورت، ابتدا با روش‌های صحیح این کار آشنا شوید و با رعایت نکات مهم، مراقبت از پوست خود را به‌طور موثرتری انجام دهید.

روش شستن صورت برای هر نوع از پوستی به یک شیوه بوده و تنها تفاوت موجود در آن، نوع محصولات شوینده و پا‌کننده‌ای‌ است که استفاده می‌کنید، چراکه باید آن را مطابق با خصوصیات و نوع پوست خود انتخاب کنید. مراحل صحیح نظافت پوست صورت عبارت است از:

1- آرایش خود را با پارچه‌ای تمیز و مرطوب پاک کنید.

بهتر است ابتدا بیشتر مواد آرایشی و مواد زائد روی پوست را با یک پارچه مرطوب و تمیز پاک کرده و برای شستشوی آن فقط از آب استفاده کنید. سپس، با استفاده از یک پاک‌کننده مبتنی بر کرم روی یک پارچه مرطوب و تمیز، هر گونه موادآرایشی و مواد باقی‌مانده را به‌خوبی تمیز کنید. پاکسازی سوم باید دوباره با آب ساده یا میسلار باشد تا باقیمانده آن نیز پاک شود. توجه داشته باشید که روش شستن صورت به بهترین شکل، زمانی اتفاق می‌افتد که شما به تمیزکردن ناحیه گردن و خط موی خود نیز توجه داشته باشید. زیرا نادیده‌گرفتن این قسمت‌ها می‌تواند باعث تجمع باکتری‌ها و بروز جوش و آکنه شود.

بیشتر بخوانید: چرا به فیس براش نیاز داریم؟

2-هرگز از آب داغ برای شستن صورت خود استفاده نکنید.

برای پاکسازی مناسب از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. آب داغ دشمن پوست شما بوده و سلامت آن را به خطر می‌اندازد. همچنین آب داغ، سونا و بخار دادن صورت می‌تواند باعث گشادشدن رگ‌های خونی و آسیب بافت‌های ظریف پوست شما شود.

3- 60 ثانیه را به پاکسازی پوست اختصاص دهید.

برای رسیدن به بهترین روش شستن صورت باید مطمئن شوید که حداقل 60 ثانیه برای پاکسازی صورت خود وقت صرف کرده‌اید. برای اینکه بتوانید زمان مناسب شستشو را تشخیص دهید، می‌توانید یک تایمر روی تلفن خود تنظیم کرده و با خیال راحت و به‌آرامی صورت و گردن خود را در حالی که از حرکات ماساژ نیز پیروی می‌کنید، به‌خوبی شستشو دهید.

برای پاکسازی مناسب از آب ولرم یا سرد استفاده کنید.

4- یک لایه‌بردار به پاک‌کننده اضافه کنید.

علاوه‌بر توجه‌به روش شستن صورت که باید به‌صورت روزانه انجام شود، سعی کنید ۲ تا ۳ بار در هفته لایه‌برداری را انجام دهید. این‌کار به حذف هرگونه سلول مرده پوست کمک می‌کند. همچنین با انجام لایه‌برداری، محصولات مراقبتی و محافظتی پوست، به‌خوبی جذب آن می‌شود. برای این‌کار حتما از لایه‌بردارهای مناسب پوست خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: شستن صورت با عرق کاسنی

5- استفاده از سرم را فراموش نکنید.

مرحله آخر هر روتین پاکسازی و شستشوی موثر پوست صورت، استفاده از سرم برای بازگرداندن pH اسیدی پوست (برای کمک‌ به تعادل فلورباکتریایی روی سطح پوست)، و رساندن آنتی‌اکسیدان‌های اسید-PH (مانند ویتامین C و AHAs) به پوست است. رعایت این مرحله در حفظ رطوبت و شادابی پوست شما بسیار تاثیرگذار است.

چند بار در روز باید صورتم را بشورم؟

در بهترین حالت، شما باید یک یا دوبار در روز به شستشو و نظافت پوست خود بپردازید. به‌نظر می‌رسد که صبح‌ها نیازی به شستشوی کامل صورت نیست. بیشترین تاثیر برای پیروی از روش شستن صورت و پایبندی به روتین روزانه خود، در پایان روز که از سر کار برمی‌گردید یا به رختخواب می‌روید، وجود دارد.

همچنین اگر ترجیح می‌دهید که برای سومین بار در طول روز برای شستن صورت خود اقدام کنید، این‌کار تنها در شرایطی که ورزش سنگین انجام داده‌اید، آرایش غلیظی داشتید و یا عرق کرده اید توصیه می‌شود. باید بدانید که شستن بیش‌از‌حد صورت باعث بروز جوش، خشکی یا تحریک پوست شما خواهد شد.

زیرا به این شکل، روغن‌ها و چربی‌های طبیعی پوست را از دست می‌دهید. نبود و آسیب به این روغن‌ها درواقع از نظر فنی سلول‌های پوست را از هم جدا کرده و فضایی را برای ورود زباله‌ها و باکتری‌ها به پوست و ایجاد عفونت و التهاب فراهم می‌کند.

شما باید یک یا دوبار در روز به شستشو و نظافت پوست خود بپردازید
به پوستت جون تازه بده

بهترین روش شستن صورت برای خانم‌ها و آقایان

چه پوست خشک یا پوست چرب داشته باشید، باید صورت خود را روزانه بشویید. پوست خانم‌ها و هم آقایان، در معرض انواع آلودگی‌های محیطی قرار دارد. برای پا‌ک‌کردن سلول‌های مرده و انواع کثیفی که به منافذ پوست شما نفوذ می‌کند، بهتر است روش شستن صورت را به‌درستی انجام دهید.

رعایت این مراحل هم به خانم‌ها و هم به آقایان توصیه می‌شود. اما باید بدانید که محصولات پاک‌کننده، مراقبتی و محافظتی که برای پوست خود انتخاب می‌کنید، باتوجه به جنسیت شما متفاوت می‌شود چراکه به‌طور طبیعی خانم‌ها دارای پوست حساس‌تر و لطیف‌تری هستند. برای اطمینان از شستشوی صحیح پوست خود، مراحل زیر را رعایت کنید:

مرحله 1: توصیه‌های اساسی روش شستن صورت را درک کنید .

به‌طور کلی، باید صورت خود را دو بار در روز بشویید، حتی اگر وقتی در آینه پوست خود را می‌بینید، هیچ کثیفی روی پوست خود مشاهده نکنید. چربی‌های طبیعی به‌طور مداوم روی صورت شما جمع شده و برای جلوگیری از مسدودشدن منافذ و سایر مشکلات باید آنها را از بین ببرید. توصیه می‌شود که صبح قبل از شروع کار و شب قبل از رفتن‌به رختخواب صورت خود را بشویید. برای جلوگیری از بروز خشکی و سوزش، نباید بیش از دو بار در یک روز صورت خود را بشویید.

مرحله 2: دستان خود را بشویید.

 قرار است از دستانتان برای شستن صورتتان استفاده کنید، درست است؟ اگر هنگام شروع این فرآیند دست‌های شما کثیف باشد، این کثیفی را مستقیماً به پوست صورت خود منتقل کرده که می‌تواند منجر به عواقب ناخواسته شود. بنابراین برای رسیدن به بهترین روش شستن صورت، باید قبل از شروع شستن صورت، دست‌های خود را به‌خوبی با صابون ملایم شسته تا کثیفی‌ها و باکتری‌ها از بین برود.

مرحله 3: صورت خود را با آب گرم خیس کنید.

قبل از استفاده از هرگونه پاک‌کننده، ابتدا صورت خود را با آب گرم خیس کنید. این آب نباید داغ باشد، زیرا آب‌داغ به پوست آسیب می‌رساند. بنابراین قبل از رفتن به مرحله بعدی، تمام صورت خود را با آب‌گرم خیس کنید.

 مرحله 4: پاک‌کننده صورت را پخش کنید.

 مقدار کمی از پاک‌کننده صورت را در کف دست خود بریزید. استفاده کم از شوینده، صورت شما را تمیز نمی‌کند، در حالی که استفاده زیاد از آن نیز منجربه هدررفتن محصول می‌شود. بهتراست باتوجه به غلظت محصولی که استفاده می‌کنید، مقدار مناسب برای هربار شستشو را تعین کنید، چراکه استفاده بیش از مقدار توصیه شده هیچ مزیت اضافی برای شما به‌همراه نخواهد داشت.

مرحله 5: پخش کنید.

 قبل از اینکه پاک‌کننده را مستقیم برروی پوست صورت خود بمالید، ابتدا آن را در کف دستان خود پخش کنید تا به‌خوبی کف کند. پخش‌کردن محصول روی دست‌هایتان، کارایی پاک‌کننده را بهبود بخشیده و به آن اجازه می‌دهد نواحی بیشتری از صورت شما را بپوشاند.

همچنین بااین‌کار، درصورت وجود دانه‌های مغزی در شوینده مورداستفاده، آن‌ها را فعال کرده و به این شکل تاثیر بهتری را دریافت خواهید کرد.

مرحله 6: پاک‌کننده را اعمال کنید.

با استفاده از حرکات دایره‌ای ملایم محصول را روی صورت، پیشانی و زیر چانه خود بمالید. با توجه‌به روش شستن صورت، دقت کنید که پوست را نکشید و فشار ندهید.

همچنین در حین استفاده از پاک‌کننده، مراقب باشید که از واردشدن محصول به چشم خود جلوگیری کنید. توصیه می‌شود که در برابر وسوسه استفاده از هر وسیله کمکی مانند اسفنج یا پارچه برای نظافت پوست صورت، مقاومت داشته باشید زیرا استفاده از این وسایل می‌تواند پوست شما را تحریک کند. بهتر است آهسته و ملایم کار را انجام دهید.

مرحله 7: صورت خود را بشویید.

پس از استفاده از پاک‌کننده و تمیزشدن کامل پوست، صورت خود را با آب‌گرم بشویید. این آب باید از نظر دمایی مشابه آبی باشد که هنگام خیس‌کردن صورت خود قبل از استفاده از پاک‌کننده، استفاده کرده‌اید. حتماً نواحی اطراف چشم خود را با دقت بشویید زیرا برخی از مواد در صورت عدم شستشوی مناسب می‌تواند چشم را تحریک کنند.

بیشتر بخوانید: شستن صورت بعد از تزریق چربی

مرحله 8: صورت خود را خشک کنید.

 اگر قصد ندارید صورت خود را لایه‌برداری کنید، می‌توانید پس از شستشو صورت خود را خشک کنید. برای خشک‌کردن صورت، کافی است با یک حوله تمیز و نرم، پوست خود را به آرامی لمس کنید. اگر آکنه دارید، پوست را با حوله مالش ندهید، زیرا انجام این کار باعث تحریک پوست می‌شود.

مرحله 9: از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 پس از پایان شستن و خشک کردن صورت، همیشه ایده خوبی است که از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. اگر تمایل به استفاده از کرم ضدپیری یا کرم دور چشم دارید، لطفاً قبل از استفاده از مرطوب‌کننده این‌کار را انجام دهید. توصیه می‌شود هنگام شستشوی صورت در ابتدای روز از مرطوب‌کننده صورت صبحگاهی و هنگام شستشوی صورت در شب از مرطوب‌کننده صورت قبل از خواب استفاده کنید.

 صرف‌نظر از محصولاتی که استفاده می‌کنید، مراحل اولیه‌ای که باید در روش شستن صورت خود رعایت کنید تقریباً یکسان است. با این حال، مهم است که بدانید همه پاک‌کننده‌های صورت به‌طور یکسان ساخته نمی‌شوند، بنابراین محصولاتی که انتخاب می‌کنید بر نتایج شما تأثیر می‌گذارد. پس باتوجه به نوع جنسیت، منطقه آب‌وهوایی و نوع پوست خود، مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنید.

 پس از پایان شستن و خشک کردن صورت، همیشه ایده خوبی است که از یک مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

باید و نبایدها در روش شستن صورت

شستن صورت نیاز به دقت و توجه زیادی دارد و انجام آن به روش صحیح، می‌تواند تفاوتی بین درخشان‌شدن پوست و یا بروز آکنه ایجاد کند. بسیاری از افراد براین باور هستند که برای پاک‌کردن آرایش یا نظافت پوست زمانی که کثیف به‌نظر می‌رسد، تنها کافی‌ست که صورت خود را بشویید.

اما باید بدانید که تعداد دفعاتی که صورت خود را می‌شویید اهمیت کمتری نسبت‌به نحوه انجام آن دارد. بدون توجه‌به نوع پوست، بافت یا وضعیت فعلی شما، نمی‌توان انتظار پوستی شاداب و سالم را داشت. برای آشنایی کامل با نحوه صحیح نظافت و مراقبت از پوست صورت، بایدها و نبایدهای متخصصان پوست را دنبال کنید.

  • برای کمک‌به تکمیل فرآیند شستشوی پوست، ابتدا تمام آرایش خود را به‌خوبی پاک کنید. استفاده از یک پاک‌کننده ملایم آرایش، به شما در رسیدن به بهترین روش شستن صورت بسیار کمک می‌کند.
  • از صابون معمولی برای نظافت پوست خود استفاده نکنید. صابون‌های نامناسب می‌توانند تعادل pH پوست را تغییر دهند، مگر اینکه از محصولی استفاده کنید که به‌طور خاص برای صورت فرموله شده باشند. زیرا پاک‌کننده‌های صورت، برای پوست‌های ظریف ساخته شده‌اند. این درحالی‌ است که خیلی از افراد تمایل دارند که به‌دنبال مواد کف‌کننده باشند، زیرا این تصور وجود دارد که اگر به‌خوبی کف وجود نداشته باشد، پوست نیز تمیز نشده است. باید بدانید که این صابون‌ها، به ازبین‌بردن میزان چربی طبیعی پوست شما کمک کرده و عوارضی چون خشکی و کم‌آبی پوست را به‌همراه دارند.
  • از آب ولرم استفاده کنید. بهترین دمای آب مناسب برای رسیدن به بهترین روش شستن صورت و حفظ سلامت پوست، دمای ملایم و بینابینی است. آب‌داغ خشکی، تحریک و التهاب پوست را ایجاد می‌کند و آب سرد، مانع از تمیزشدن عمیق منافذ می‌شود.
  • به ترکیبات محصول شوینده پوست خود دقت کنید. برای انتخاب و تهیه مناسب‌ترین پاک‌کننده پوست بهتراست به‌دنبال محصولی باشید که حاوی اسیدسالیسیلیک، اسیدگلیکولیک، اسیدلاکتیک یا آنزیم‌های میوه هستند. وجود این مواد در ترکیبات شوینده پوست شما، نظافت عمیق و درخشندگی پوست را تضمین می‌کند.
  • در نبود آب، به آب‌مسیلار اعتماد کنید. زیرا این آب حاوی مولکول‌های میسل است که درصورت استفاده، به موادآرایشی و موادزائد متصل شده و آن‌ها را تجزیه می‌کند. بعضی از افراد، به‌ویژه آنهایی که آرایش نمی‌کنند نیز می‌توانند با آب مایسلار به‌عنوان پاک‌کننده پوست خود کنار بیایند. اگر در کمپینگ یا جایی بدون آب هستید، میسلار آب می‌تواند جایگزین خوبی باشد که صورت شما را به‌خوبی تمیز کرده و حتی نیازی به آبکشی ندارد.
  • از دستان خود برای شستشوی پوست صورت استفاده کنید. مناسب‌ترین ابزار در روش شستن صورت، همان دست‌های شماست. زیرا با یک شستشوی ساده، عاری از هرنوع باکتری شده و آماده نظافت پوست صورت شما می‌شود. درصورتی که انواع پارچه‌ها و اسفنج‌ها بعد از چندبار استفاده محلی برای تجمع انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها شده و به این شکل به پوست شما نیز منتقل می‌شود. این عامل بویژه در بروز و یا تشدید انواع جوش‌ها و آکنه نقش ویژه‌ای دارد.
  • برای نظافت پوست‌های چرب از یک برس تمیزکننده کمک بگیرید. پوست‌های چرب ممکن‌است از پاکسازی صوتی سود ببرند. برس تمیزکننده صوتی درواقع فناوری‌ست که از ضربان‌های ملایم برای تمیزکردن منافذ استفاده می‌کند.  این یک ابزار تمیزکننده صوتی محبوب است که دارای چندین نوع سر برس برای اهداف مختلف، از شستشو تا کاهش آکنه است. توصیه می‌شود اگر پوست حساسی دارید، تعداد دفعات استفاده از این ابزار را محدود کنید، زیرا ممکن‌است پوست شما را تحریک کند.
  • از ماساژ صورت، به‌هنگام شستشوی آن بهره ببرید. هنگامی که از روش شستن صورت، برای پاکسازی صحیح پیروی می‌کنید، انگشتان خود را به‌آرامی با یک حرکت رو به بالا جهت دهید تا گردش خون به جریان افتاده و به این شکل به سفتی و جوانی پوست شما کمک شود. همچنین علاوه‌بر تاثیر ماساژ صورت در سلامت پوست، به آرامش شما نیز کمک شده و به صورت شما استراحت عضلانی لازم را از یک روز پر استرس داده می‌شود.
  • برای خشک‌کردن پوست خود، از حوله‎های نرم و ضدمیکروبی استفاده کنید. مطمئن شوید که در شستن و تمیزی حوله‌ای که استفاده می‌کنید، به خوبی دقت و وسواس دارید.
  • مطابق با روش شستن صورت، در شستشوی پوست صورت خود زیاده‌روی نکنید. تعداد دفعات شستشو با توجه به نوع پوست شما می‌تواند متفاوت باشد. برای اطمینان از این موضوع از پزشک پوست خود نیز مشورت بگیرید.
  • مقدار پاک‌کننده موردنیاز برای هربار شستشو را باتوجه به برچسب اطلاعات محصول، تعیین و استفاده کنید. اگر قصد صرفه‌جویی دارید، باید بدانید که ممکن‌است بااین‌کار پوست شما به‌خوبی تمیز نشده و منافذ شما همچنان بسته بماند. این‌امر عامل مهمی در بروز جوش و آکنه و همچنین خشکی پوست صورت شما است.
  • بیش از حد لایه‌برداری نکنید. پوست شما دارای یک سد طبیعی است که از آن در برابر انواع تغییرات و آسیب، محافظت کرده و به حفظ رطوبت کمک می‌کند. باید بدانید که اسکراب خیلی سخت یا استفاده روزانه از این محصولات می‌تواند به بیرونی‌ترین لایه پوست آسیب برساند. یکی از نشانه‌های لایه‌برداری بیش‌ازحد، بروز حساسیت و التهاب پوست است. این‌کار می‌تواند باعث تحریک، جوش و حتی احساس سوزش در هنگام استفاده از محصولات شود. بنابراین مراقب انتخاب و استفاده از پاک‌کننده‌های روزانه خود باشید که از مواد لایه‌بردار فعال مانند اسیدهای آلفاهیدروکسی (لاکتیک، گلیکولیک، میوه) و بتاهیدروکسی‌اسیدها (سالیسیلیک، عصاره‌های پوست بید) ترکیب شده باشند.
  • از تونر مناسب، برای حفظ تعادل پوست خود استفاده کنید. در روش شستن صورت، برای حفظ مجدد تعادل پوست بعد از شستشو، استفاده از یک تونر مناسب توصیه شده است. تونرها فرمول‌های سبک و مایعی هستند که در اصل برای تنظیم مجدد pH پوست استفاده می‌شوند تا بتواند از خود در برابر باکتری‌ها و آسیب محافظت کند. تونرها دارای مزایای اضافی و خاصی برای پوست هستند که رفع برخی عوارض و نگرانی‌های پوستی را هدف قرار می‌دهند. برای استفاده از تونر، کافی است کمی از آن را روی یک گلوله پنبه‌ای قرار دهید و روی تمام نواحی موردنظر خود بکشید.

بیشتر بخوانید: برای انتخاب شوینده مناسب به چه نکاتی توجه کنیم؟

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

برای انتخاب یک تونر طبیعی چه مواردی مهم است؟

  • گلاب که خاصیت ضدپیری دارد.
  • بابونه که به‌خاطر خواص آرام‌بخشش معروف است.
  • اسیدسالیسیلیک یا فندق جادوگر که برای مبارزه با آکنه مناسب است.
  • استفاده از مرطوب‌کننده را هیچوقت فراموش نکنید. بعد از اتمام تمامی مراحل شستشو مطمئن شوید که به مرطوب‌ماندن پوست خود کمک می‌کنید. متاسفانه برخی افراد احساس سفتی و خشکی پس از شستن صورت خود را دوست دارند، اما درواقع این احساس خشکی بیش‌ازحد شروع حساس‌شدن، پوسته‌پوسته‌شدن، خشکی و چروک پوست شما است. این درحالی‌ است که استفاده از مرطوب‌کننده از پوست شما در برابر خشکی و آسیب‌های آن محافظت می‌کند. توجه داشته باشید که اگر پوست شما به‌طور مداوم پس از شستشو احساس خشکی می‌کند، به‌دنبال تعویض پاک‌کننده‌های پوست خود باشید. برای تکمیل روش شستن صورت خود، بهتراست یک پاک‌کننده ملایم یا شوینده مبتنی‌بر روغن را انتخاب کنید.
  • روال و روش شستن صورت خود را آزمایش کنید. این‌کار را با یافتن افرادی که پوستی مانند پوست شما داشته و انواع روتین‌ها و محصولات  پوستی را استفاده کرده‌اند، انجام دهید. به‌عنوان مثال، افرادی که پوست چرب دارند، دو بار شستشو در روز، آکنه آنها را کنترل می‌کند. همچنین انواع سرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها، ماسک‌ها و … که استفاده می‌کنند را می‌توانید برای پوست خود نیز انتخاب کنید.

  اشتباهات رایج در روش شستن صورت

شستن صورت ساده به‌نظر می‌رسد، درست است؟ به این شکل که با استفاده از شوینده پوست، صورت خود را کفی کرده و سپس آبکشی کنید و کار تمام شده است. نه کاملا. در واقع، شما اگر روش شستن صورت را رعایت نکنید احتمالاً اشتباهات نسبتاً رایجی مرتکب می‌شوید.

اگر پوست شما فاقد ظاهر شاداب و درخشان است، ممکن‌است بخواهید نگاه دقیق‌تری به نحوه شستشوی صورت خود بیندازید. چند عادت به ظاهر بی‌ضرر می‌تواند پوست شما را خراب کرده و منجربه خشکی بیش‌ازحد، چربی یا حتی جوش شود. برای داشتن پوستی بهتر و شفاف‌تر از اشتباهات رایجی که در ادامه به آن اشاره می‌شود اجتناب کنید.

استفاده از پاک‌کننده نامناسب رایج‌ترین اشتباه در روش شستن صورت

 مهمترین قدم برای داشتن پوستی بی‌عیب و نقص، خرید محصولات مناسب با نوع پوست شماست. انواع پوست شامل خشک، چرب، مختلط یا مستعد آکنه است. محصولات مختلف برای هر نوع پوست بهترین عملکرد را دارند. پاک‌کننده شما باید به‌گونه‌ای باشد که تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌های محیطی و روزانه را از صورت شما پاک کند، اما درعین حال چربی طبیعی پوست را از بین نبرد.

متخصصان پوست یک لوسیون پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و کرمی‌مانند را برای پوست‌های نرمال تا خشک توصیه می‌کنند. در همین حال، کسانی که دارای پوستی چرب یا ترکیبی هستند بهتراست فوم یا ژل ضدالتهابی را انتخاب کرده تا بهترین نتیجه را از مراقبت از پوست خود ببینند.

مهمترین قدم برای داشتن پوستی بی‌عیب و نقص، خرید محصولات مناسب با نوع پوست شماست

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های بعد از شستشوی صورت

شستن بیش‌ازحد پوست صورت

آیا می‌دانستید شستن بیش‌از‌حد صورت می‌تواند پوست شما را بدتر کند؟ باتوجه به روش شستن صورت، افرادی که پوست خشک دارند ممکن‌است فقط یک بار در روز نیاز به پاکسازی داشته باشند، اما افرادی که پوست چرب‌تری دارند باید حداکثر دو بار در روز پوست خود را شستشو دهند.

متاسفانه انواع آلاینده‌های موجود در هوا به پیری پوست منجر می‌شود، بنابراین باید قبل از خواب پوست خود را به‌خوبی بشویید. پوست تمیز به محصولاتی که در صبح استفاده می‌کنید، از جمله کرم‌های ضدآفتاب، اجازه می‌دهد به پوست شما نفوذ کرده و به‌طور موثر عمل کنند. شما باید با روتین مراقبت از پوست خود سازگار باشید تا نتایج موردنظر خود را ببینید.

استفاده اشتباه از پاک‌کننده در روش شستن صورت

علاوه‌بر دقت در انتخاب و خرید پاک‌کننده مناسب با پوست، باید در روش شستن صورت مطابق با دستورالعمل مربوط به آن پاک‌کننده نیز حساس باشید. به‌عنوان مثال اگر از یک لوسیون پاک‌کننده سبک استفاده می‌کنید، آن را روی پوست خشک بمالید و برای چند ثانیه ماساژ دهید.

این‌کار به روغن‌های موجود در پاک‌کننده زمان می‌دهد تا چربی‌ها و آلودگی‌های موجود در پوست شما را تجزیه کنند. سپس نوک انگشتان خود را کمی خیس کنید تا به امولسیون شدن پاک‌کننده کمک کند. پس مطابق با دستور و برچسب محصول موردنظر به شستشو و نظافت پوست صورت خود بپردازید تا بیشترین تاثیر را شاهد باشید.

همچنین یکی دیگر از اشتباهات رایج این است که به محصولات زمان کافی برای کار نمی‌دهید. مثلا اگر از شوینده‌ای برای درمان آکنه استفاده می‌کنید که برای مبارزه با جوش‌ها ساخته شده است، بگذارید یک دقیقه قبل از شستشو روی پوست بماند. این‌کار به موادفعال زمان کافی برای ازبین‌بردن باکتری‌های مولد آکنه  را می‌دهد.

خشک‌کردن صورت

خشک‌کردن و مالیدن صورت به پارچه و دستمال بعد از شستشو، لیپیدها، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب را که از پوست شما در برابر تحریک محافظت می‌کنند را پاک می‌کند. توصیه می‌شود پس از پاکسازی، صورت خود را با حوله مالش ندهید.

عدم استفاده از کرم‌های محافظت از پوست بعد از شستشو

هنگامی که پوست خود را تمیز و خشک کردید، مطمئن شوید که در عرض 60 ثانیه از یک سرم یا مرطوب‌کننده برای جلوگیری از خشکی پوست خود استفاده کنید. متخصصان پوست با تکیه‌بر روش شستن صورت، توصیه می‌کنند بعد از شستن صورت بلافاصله از کرم‌های مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

زیرا با این‌کار هیدراتاسیون پوست شما به‌صورت کامل انجام شده و رطوبت در منافذ شما قفل می‌شود. تنها استثنا در این مورد، محصولات آکنه هستند که در صورت استفاده روی پوست مرطوب، می‌توانند باعث تحریک آن شوند.

استفاده زیاد از دستمال‌های پاک‌کننده آرایش

در حالی که استفاده از دستمال مرطوب آرایشی بسیار راحت است، می‌تواند مشکلات پوستی نیز ایجاد کند. این محصولات درواقع به‌جای پاک‌کردن پوست، کثیفی، آرایش و چربی را در سراسر پوست پخش می‌کنند. هنگامی که از آنها استفاده می‌کنید، در اسرع وقت شستشوی کامل را با توجه‌به روش شستن صورت دنبال کنید.

متخصصان پوست با تکیه‌بر روش شستن صورت، توصیه می‌کنند بعد از شستن صورت بلافاصله از کرم‌های مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست با سرکه سیب؛

شستشوی صورت بخشی ضروری از برنامه روزانه شماست. شستن صورت ممکن‌ است یک کار پیش‌پاافتاده به‌نظر برسد، اما انجام نادرست آن می‌تواند تلاش شما در مراقبت و محافظت از پوست را بدون نتیجه بگذارد. چه پوست‌خشک یا پوست‌چرب داشته باشید، باید صورت خود را روزانه بشویید.

همچنین افراد با پوست حساس باید از روش شستن صورت، به‌خوبی پیروی کنند. برای داشتن پوستی سالم، شاداب و درخشان باید با بایدها و نبایدهای نظافت پوست صورت خود آشنا باشید و آن را به‌خوبی رعایت کنید.

بنابراین بهترین راه برای تعیین اینکه چگونه باید صورت خود را بشویید این است که اهداف پاکسازی خود را مشخص کنید (سریع، یک مرحله ای، یک بار در روز؟) و محدودیت‌ها (نوع پوست، تمیزی آب، محدوده قیمت و …) را نیز تعیین کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه در شستن پوست خود و انتخاب محصول پاک‌کننده مناسب، می‌توانید با پزشک پوست خود نیز مشورت کنید.

منبع +++++

آیا شستن بیش از حد صورت برای پوست مناسب است؟

خیر شستن بیش از حد صورت میتواند پوست شما را بدتر کند، افرادی که پوست خشک دارند ممکن‌است فقط یک بار در روز نیاز به پاکسازی داشته باشند، اما افرادی که پوست چرب‌تری دارند باید حداکثر دو بار در روز پوست خود را شستشو دهند.

مهم ترین قدم برای داشتن پوست سالم چیست؟

مهمترین قدم برای داشتن پوستی بی‌عیب و نقص، خرید محصولات مناسب با نوع پوست شماست. پاک‌کننده شما باید به‌گونه‌ای باشد که تمام کثیفی‌ها و آلودگی‌های محیطی و روزانه را از صورت شما پاک کند، اما درعین حال چربی طبیعی پوست را از بین نبرد.

 به طور کلی چند بار در روز باید صورت خود را بشوریم؟

به‌طور کلی، باید صورت خود را دو بار در روز بشویید، حتی اگر وقتی در آینه پوست خود را می‌بینید، هیچ کثیفی روی پوست خود مشاهده نکنید.

علاوه بر شستن صورت چه کاری برای پوست صورت انجام بدیم؟

علاوه‌بر توجه‌به روش شستن صورت که باید به‌صورت روزانه انجام شود، سعی کنید ۲ تا ۳ بار در هفته لایه‌برداری را انجام دهید. این‌کار به حذف هرگونه سلول مرده پوست کمک می‌کند. همچنین با انجام لایه‌برداری، محصولات مراقبتی و محافظتی پوست، به‌خوبی جذب آن می‌شود

۳۰ دی ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی