مراقبت از پوست چرب جوش دار
۲۰ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست چرب جوش دار؛ از سیر تا پیاز!

به این مطلب امتیاز دهید

خلاص‌شدن از شر پوست چربی که صورتتان را همواره براق نشان می‌دهد و به دلیل بستن منافذ تنفس پوست باعث ایجاد جوش‌های فراوانی می‌شود، موضوعی بسیارچالش برانگیز است. در اغلب موارد، پوست چرب از والدین به ارث می‌رسد یا نتیجه عملکرد هورمون‌های بدن شما است. البته که شما نمی‌توانید ژن‌های خود را کنترل کنید و معمولاً نمی‌توانید در مورد تغییرات هورمونی نیز کار زیادی انجام دهید. اما با این حال، می‌توانید نحوه مراقبت از پوست چرب جوش دار خود را یاد بگیرید. ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و مراقبت از پوست می‌تواند میزان چربی روی آن را کاهش دهد و چهره شما را زیباتر نماید. در این مقاله با نحوه مراقبت از پوست چرب جوش دار همراه شما هستیم و توضیح می‌دهیم چگونه می‌توانید با تمیز‌کردن صحیح صورت، انتخاب محصولات مناسب و توجه به مواردی که می‌توانند روی پوست شما تأثیر بگذارند، پوست چرب را درمان کنید.

آن‌چه خواهید خواند...

انواع جوش کدامند؟

قبل از یادگیری نحوه مراقبت از پوست چرب جوش دار، خواهیم دید چه نوع جوش‌هایی معمولا پوست ما را درگیر می‌کنند:

ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و مراقبت از پوست می‌تواند میزان چربی روی آن را کاهش دهد و چهره شما را زیباتر نماید.

آکنه ولگاریس

آکنه ولگاریس نام پزشکی آکنه معمولی است، یعنی وجود جوش‌های سرسیاه، سرسفید و دیگر انواع جوش‌ها روی پوست. شایع‌ترین نقاط ایجاد این جوش، صورت، سینه، شانه‌ها و پشت بدن هستند. اگرچه آکنه خفیف ممکن است با درمان‌های بدون نسخه بهبود یابد، اما اشکال شدیدتر آن باید توسط متخصص پوست درمان شود.

کومدون‌ها

کومدو یا ضایعه اولیه آکنه، یک فولیکول مو است که با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود شده است. کومدون‌ها (جمع کومدو) می‌توانند به برجستگی‌هایی به شکل جوش‌های سرسفید و سر سیاه تبدیل شوند.

محصولاتی که ممکن است باعث تحریک کومدون‌ها شوند، “کومدوژنیک” نامیده می‌شوند. محصولات آرایشی دارای برچسب “غیر کومدوژنیک” احتمال کمتری برای مسدود‌کردن منافذ پوستی و ایجاد آکنه روی آن دارند.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه کومدون‌هایی هستند که در سطح پوست باز شده‌ و با چربی اضافی و سلول‌های مرده‌ی پوست پر شده‌اند. بنابراین برخلاف تصور، کثیف‌شدن پوست باعث سیاه‌شدن کومدون نمی‌شود. رنگ سیاه ناشی از انعکاس نامنظم نوری است که از فولیکول‌های مسدود شده‌ی مو می‌بینیم. جوش‌های سرسیاه اغلب با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند.

بیشتر بخوانید: علائم پوست چرب؛ 

جوش‌های سرسفید

کومدون‌هایی که در سطح پوست بسته می‌مانند، جوش‌های سرسفید نامیده می‌شوند. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های چربی و پوست از باز‌شدن فولیکول‌های مسدود شده‌ی مو جلوگیری می‌کنند. بسیاری از همان داروهای بدون نسخه که جوش‌های سرسیاه را درمان می‌کنند، در برابر جوش‌های سرسفید نیز موثر هستند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

پاپول‌ها

پاپول‌ها کومدون‌هایی هستند که ملتهب می‌شوند و برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی روی پوست ایجاد می‌کنند. این نوع جوش ممکن است به لمس حساس باشد. برداشتن یا فشار‌دادن می‌تواند التهاب را بدتر کند و ممکن است منجر به زخم شود. وجود تعداد زیادی پاپول روی پوست شما ممکن است نشان‌دهنده آکنه متوسط تا شدید باشد.

پوسچول‌ها (جوش‌های چرک‌دار)

پوسچول نوع دیگری از جوش‌های ملتهب است. آنها دارای سری سفید با یک حلقه قرمز در اطراف برآمدگی هستند. این برجستگی معمولاً با چرک سفید یا زرد پر می‌شود. از برداشتن یا فشردن پوسچول‌ها خودداری کنید. کندن آنها نیز می‌تواند باعث ایجاد اسکار یا لکه‌های تیره روی پوست شود.

ندول‌ها

ندول‌ها برجستگی‌های بزرگ و ملتهبی هستند که در صورت لمس، بسیار سفت احساس می‌شوند. آنها در عمق پوست ایجاد می‌شوند و اغلب دردناک هستند.

ندول‌ها باید توسط متخصص پوست درمان شوند، زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم شوند. درمان‌های بدون نسخه ممکن است برای از بین‌بردن آنها به اندازه کافی قدرتمند نباشند، اما داروهای تجویزی می‌توانند موثر باشند.

ندول‌ها باید توسط متخصص پوست درمان شوند، زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم شوند.

کیست‌ها

کیست‌ها ضایعات بزرگ و پر از چرکی شبیه به کورک هستند. کیست‌ها نیز مانند ندول‌ها می‌توانند دردناک باشند و باید توسط متخصص پوست درمان شوند، زیرا ممکن است باعث ایجاد زخم شوند.

افرادی که دچار ندول و کیست می‌شوند، معمولاً دارای شکل شدیدتری از آکنه در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه مطلب مراقبت از پوست چرب جوش دار، نگاهی هم به دسته‌بندی انواع آکنه خواهیم داشت تا مفهوم این موضوع برایتان روشن‌تر شود:

آکنه خفیف

اگر کمتر از 20 جوش سر سفید یا سرسیاه، کمتر از 15 برجستگی ملتهب یا کمتر از 30 ضایعه در کل داشته باشید، آکنه در دسته “خفیف” قرار می‌گیرد. آکنه خفیف معمولا با داروهای موضعی بدون نسخه درمان می‌شود و ممکن است تا هشت هفته طول بکشد تا شاهد بهبود قابل توجهی در آن باشیم.

آکنه متوسط

اگر 20 تا 100 جوش سر سفید یا سرسیاه، 15 تا 50 برجستگی ملتهب یا در کل 30 تا 125 ضایعه روی پوستتان دارید، آکنه شما متوسط در نظر گرفته می‌شود. متخصصان پوست معمولاً داروهای تجویزی را برای آکنه‌های متوسط تا شدید توصیه می‌کنند. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا متوجه بهبودی شوید و آکنه شما ممکن است قبل از اینکه بهتر شود، بدتر شود.

آکنه ندولوسیستیک شدید

افراد مبتلا به آکنه ندولوسیستیک شدید دارای کیست‌ها و ندول‌های ملتهب متعددی هستند. آکنه ممکن است قرمز تیره یا بنفش شود و اغلب جای زخم بر جای می‌گذارد. درمان سریع توسط متخصص پوست می‌تواند جای زخم را به حداقل برساند. در برخی موارد، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را مستقیماً به ندول‌ها و کیست‌ها تزریق کند تا اندازه و التهاب آنها را کاهش دهد.

آکنه کنگلوباتا

آکنه کنگلوباتا یکی از شدیدترین اشکال آکنه است. این بیماری شامل وجود تعداد بسیار زیادی از ندول‌های ملتهبی است که زیر پوست به ندول‌های دیگر متصل می‌شوند. آکنه کنگلوباتا می‌تواند گردن، سینه، بازوها و باسن را درگیر کند و اغلب جای زخم بر جای می‌گذارد.

این نوع آکنه که بیشتر در مردان دیده می‌شود، گاهی اوقات به دلیل مصرف استروئیدها یا تستوسترون ایجاد می‌شود. درمان به موقع آکنه کنگلوباتا توسط متخصص پوست ضروری است.

آکنه مکانیکا

قبل از پرداختن به نحوه مراقبت از پوست چرب جوش دار، نگاهی هم به آکنه‌ی مخصوص ورزشکاران خواهیم داشت! آکنه مکانیکا در اثر گرما، اصطکاک و فشار روی پوست ایجاد می‌شود که اغلب نتیجه استفاده از وسایل ورزشی، مانند کلاه ایمنی یا کلاه بیسبال است.

به همین دلیل گاهی اوقات به آن “آکنه ناشی از ورزش” نیز می‌گویند، زیرا اغلب در ورزشکاران رخ می‌دهد. اقدامات پیشگیرانه از این بیماری، شامل پوشیدن مواد جاذب در زیر تجهیزات ورزشی و دوش گرفتن بلافاصله پس از عرق‌کردن است.

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست چرب؛ 

به پوستت جون تازه بده

چه چیزی باعث چرب‌شدن پوست می‌شود؟

پوست چرب به دلیل افزایش تولید سبوم توسط غدد چربی در منافذ پوست ما ایجاد می‌شود. این تولید روغن توسط هورمون‌هایی مانند تستوسترون و هورمون‌های استرس تنظیم می‌شوند. در ادامه عوامل دیگری که ممکن است باعث ایجاد پوست چرب شوند را می‌بینید:

  • سن: پوست چرب در افراد جوان بیشتر شایع است. با افزایش سن، پوست شما کلاژن و سایر پروتئین‌ها را از دست می‌دهد. این امر می‌تواند باعث شود تا پوست شما دیگر مانند گذشته چربی تولید نکند.
  • اقلیم: آب و هوای مرطوب ممکن است باعث شود پوست شما چربی بیشتری تولید کند. اما حتی اگر در یک منطقه خشک زندگی می‌کنید، ممکن است در ماه‌های گرم تابستان متوجه روغن بیشتری روی پوست خود شوید.
  • ژنتیک: پوست چربتان را به گردن پدر و مادر خود بیندازید! همانطور که در شروع مطلب مراقبت از پوست چرب جوش دار گفتیم، ژنتیک نقش مهمی در نوع پوست شما دارد. بنابراین اگر اعضای نزدیک خانواده‌تان پوست چربی دارند، احتمال ابتلای شما نیز به آن بیشتر است.
  • سایز منافذ پوستی: پوست افراد دارای روزنه‌های پوستی بزرگ‌تر ممکن است روغن بیشتری نسبت به کسانی که منافذ کوچک یا متوسط دارند، تولید کند.
  • روال فعلی مراقبت از پوست: این احتمال وجود دارد که پوست چرب شما ناشی از مصرف محصولات آرایشی بهداشتی اشتباه باشد. شستشوی بیش از حد یا لایه‌برداری بیش از حد، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. این امر می‌تواند پوست شما را به تولید بیش از حد چربی تشویق کند.
این تولید روغن توسط هورمون‌هایی مانند تستوسترون و هورمون‌های استرس تنظیم می‌شوند.

نکته‌های مهم برای مراقبت از پوست جوش‌دار

مراقبت از پوست چرب جوش دار را با بیان نکته‌های مهم در این موضوع پی می‌گیریم. درمان آکنه و مراقبت از پوست چرب جوش دار، فقط شامل امتحان پی‌در‌پی محصولات آرایشی بهداشتی نیست، بلکه شامل پاکسازی دقیق پوست و ایجاد برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی است:

صورتتان را دو بار در روز و بعد از عرق‌کردن بشویید

شستن صورت هنگام بیدار‌شدن از خواب و قبل از رفتن به رختخواب توصیه می‌شود. انجام آن بیش از دو بار در روز، مگر اینکه عرق کرده باشید، می‌تواند پوست را تحریک کند.

ترکاندن جوش ممنوع!

کندن و ترکاندن جوش فوق‌العاده وسوسه‌انگیز است، اما انجام این کار می‌تواند منجر به زخم‌شدن پوست شود. همچنین می‌تواند باکتری‌ها را در منافذ دیگر پوست پخش کرده و باعث شود یک جوش کوچک به آکنه‌ای عمیق و ملتهب تبدیل شود. اما اگر مجبور به ترکاندن جوشتان هستید (مثلا به یک مهمانی دعوت شده‌اید)،… حداقل به طور امن و با خیال راحت این کار را انجام دهید!

یک روش ترکاندن مناسب برای جوش‌ها وجود دارد که به عنوان extraction (استخراج) شناخته می‌شود. البته اکثر متخصصان پزشکی ترکاندن جوش زدن را توصیه نمی‌کنند، اما به هر حال بسیاری از مردم این کار را انجام می‌دهند و چه بهتر که یک متخصص پوست این کار را برایتان انجام دهد!

بهترین روش ترکاندن جوش، شامل استفاده از کمپرس گرم برای باز‌کردن منافذ پوست و استفاده از یک Q-tipتمیز برای فشار‌دادن دو طرف جوش سرسیاه یا سرسفید به طور ملایم است. بهتر است این کار را با انواع آکنه‌های عمیق‌تر مانند پوسچول انجام ندهید.

هر چیزی را که به طور معمول با پوست شما تماس دارد بشویید

ملافه، برس‌های آرایشی و حتی صفحه نمایش تلفن، همگی می‌توانند مواد و آشغال‌های ریزی را در خود جای دهند که می‌توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند. برای جلوگیری از مسدود‌شدن منافذ پوست، آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند ملحفه‌ها و روبالشی‌ها را دو یا سه بار در هفته عوض کنید.

در حالت ایده‌آل، شما باید ابزارهای آرایشی خود را هر روز تمیز کنید. اما اگر این کار امکان‌پذیر نیست، سعی کنید آنها را یک بار در هفته بشویید. تلفن‌های همراه را می‌توان با یک پاک‌کننده مخصوص یک یا دو بار در روز پاک کرد.

محصولات غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید

همانطور که در ابتدای مطلب مراقبت از پوست چرب جوش دار گفتیم، Noncomedogenic برچسبی است که احتمالاً در برخی محصولات مراقبت از پوست دیده‌اید.

هر محصولی که در نواحی مستعد به آکنه استفاده می‌شود، باید دارای برچسب “بدون روغن، غیر کومدوژنیک” باشد. همچنین بهتر است قبل از استفاده از محصول، لیست کامل مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن را بررسی کنید. از هر محصولی که حاوی محرک‌های بالقوه است (مانند الکل یا عطر) اجتناب کنید.

هر محصولی که در نواحی مستعد به آکنه استفاده می‌شود، باید دارای برچسب “بدون روغن، غیر کومدوژنیک” باشد.

روال مراقبت از موی خود را مرور کنید

فرمول‌های مراقبت از مو، از شامپوها و نرم‌کننده‌ها گرفته تا محصولات حالت‌دهنده عمومی، می‌توانند باعث ایجاد جوش در نواحی مختلف بدن مانند پیشانی و گردن شوند. سعی کنید از محصولات حاوی روغن روی موهایتان اجتناب کنید.

اگر مشکوک هستید روتین موهایتان مقصر آکنه در پوست شماست، آن را تغییر دهید تا ببینید آیا بهبودی حاصل می‌شود یا خیر. روغن موجود در مو می‌تواند به پوست منتقل شود. سعی کنید موهای خود را تا حد امکان از صورت خود دور نگه دارید، به‌خصوص در شب و در هنگام خواب.

برای مراقبت از پوست چرب جوش دار هیدراته بمانید

هیدراته نگه داشتن پوست ممکن است به مبارزه با چربی اضافی روی پوست که منجر به آکنه می‌شود، کمک کند. با این حال، تحقیقات محدودی برای تأیید این موضوع وجود دارد. البته پایبندی به قانون نوشیدن ۸ لیوان آب در روز قطعا ضرری برای بدن و روتین مراقبت از پوست چرب جوش دار شما نخواهد داشت!

مراقب رژیم غذایی و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید باشید

به صورت آنلاین، برندهای زیادی را خواهید دید که ادعا می‌کنند با مصرف مکمل آنها، آکنه از پوست شما رخت برمی‌بندد. اما اگر به طور جدی کمبود یک ماده مغذی خاص را نداشته باشید، احتمال اینکه این مکمل‌ها کمک خاصی به پوستتان کنند کم است.

همین امر در مورد توصیه‌های غذایی نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال تنها تعداد کمی از تحقیقات ارتباطی بین رژیم غذایی و آکنه پیدا کرده‌اند. بنابراین بهتر است یک ماده مغذی خاص را بدون نظر پزشک متخصص، نه قطع کنید و نه مصرف آن را ناگهان افزایش دهید.

نکته کلیدی برای مراقبت از پوست چرب جوش دار

با پوست خود ملایم رفتار کنید؛ آن را اسکراب نکنید و از لایه‌بردارهای خشن نیز استفاده نکنید. این کلیدی‌ترین توصیه و مهم‌ترین نکته در مراقبت از پوست چرب جوش دار است! شما باید بدانید آکنه یک مشکل ناشی از «کثیفی» نیست، بنابراین شستشوی شدیدتر و استفاده از لایه‌بردارهای سخت کمکی به درمان آن نمی‌کند و فقط می‌تواند منجر به قرمزی و تحریک بیشتر پوست شود.

زیرا هر موقع پوست شما بیش از حد چرب شود، حتما به زودی روی آن جوش‌های ریز و درشتی را خواهید دید!

راهنمای مراقبت از پوست چرب جوش دار و درمان آن

تا بدین‌جا نکات اساسی در مراقبت از پوست چرب جوش دار را برایتان بیان کردیم. برای تکمیل موضوع، چندین راهکار برای مراقبت و درمان پوست چرب و جوش دار را نیز برایتان توضیح خواهیم داد. شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چرا در این مطلب پوست چرب را همه جا در کنار جوش استفاده کرده‌ایم؟ دلیل این امر بسیار ساده است!

بیشتر بخوانید: ماسک برای پوست چرب

زیرا هر موقع پوست شما بیش از حد چرب شود، حتما به زودی روی آن جوش‌های ریز و درشتی را خواهید دید! داشتن یک روال درست مراقبت از پوست چرب جوش دار، یک شروع خوب برای خلاصی از شر آکنه است. اما برای خلاص‌شدن از شر چربی اضافی پوست، ممکن است لازم باشد اقدامات بیشتری را نیز انجام دهید:

کاغذهای بلاتینگ برای مراقبت از پوست چرب جوش دار

کاغذ بلاتینگ یک راه عالی برای کاهش براقیت پوست (ناشی از چربی اضافی!) و کنترل چربی در طول روز است. طبق گفته‌ی آکادمی پوست آمریکا (AAD)، کافی است کاغذ را برای چند ثانیه روی پوست خود فشار دهید. این کار را در سراسر صورت خود، به‌خصوص در ناحیه T انجام دهید. خواهید دید کاغذ شروع به جذب روغن می‌کند.

میکاپ ریموور برای مراقبت از پوست چرب جوش دار

اگر زیاد آرایش می‌کنید، ممکن است مواد تمیز‌کننده و کیلینرهای معمولی نتوانند آن را به طور کامل از پوست صورتتان پاک کنند. بنابراین قبل از شستن صورت، از پاک‌کننده آرایش (Makeup remover) بدون چربی استفاده کنید.

درمان‌های حرفه‌ای برای مراقبت از پوست چرب جوش دار

معمولاً برای پوست چرب نیازی به درمان‌های حرفه‌ای نیست. با این حال، نور آبی (blue light) می‌تواند برای پوست‌های چرب مفید باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند درمان با نور آبی می‌تواند به درمان آکنه نیز کمک کند، اما برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

برخی محققان می‌گویند آکوتان (ایزوترتینوئین) هم در کوچک‌کردن غدد چربی و کاهش تولید روغن بسیار مؤثر است. فقط به خاطر داشته باشید این ماده معمولا فقط برای درمان آکنه‌های شدید تجویز می‌شود.

بعد از تعریق، پوست خود را پاک کنید

همانطور که بالاتر هم به این نکته اشاره‌ی کوچکی کردیم، AAD توصیه می‌کند بعد از هر بار عرق کردن، اگر زمان برای دوش گرفتن ندارید، حداقل صورت خود را بشویید. این کار به خلاص‌شدن از شر چربی، کثیفی و عرقی که حین تمرین یا بیرون از خانه در گرما روی پوستتان تولید شده است، کمک می‌کند.

استفاده از محصولات بهداشتی برای مراقبت از پوست چرب جوش دار

  • اسید سالیسیلیک برای باز‌کردن منافذ پوست و کاهش التهاب بسیار موثر بوده و برای درمان جوش‌های سرسیاه و سر سفید ایده‌آل است و حتی می‌تواند به ناپدید‌شدن سریع جوش‌ها نیز کمک کند. پدهای Stridex یا ژل پاک‌کننده کلینیکی Clinique Acne Solutions را امتحان کنید.
  • بنزوئیل پراکسید باکتری‌های مولد آکنه را از بین می‌برد و بنابراین روی آکنه‌های التهابی بهترین اثر را دارد. درمان آکنه La Roche-Posay Effaclar Duo و درمان روزانه Paula’s Choice Clear دارای امتیاز بالایی از طرف کاربران هستند.
  • رتینوئیدها سطح پوست را لایه‌برداری می‌کنند و سلول‌های مرده پوست که منافذ پوست را مسدود می‌کنند را از بین می‌برند. آنها همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کنند و معمولاً در بسیاری از داروهای‌های آکنه استفاده می‌شوند. ژل آداپالن Differin را امتحان کنید. متخصص پوست شما همچنین می‌تواند رتینوئیدهای قوی‌تری برایتان تجویز کند.

صبح‌ها برای مراقبت از پوست چرب جوش دار چه باید کرد؟

  • پاک‌کننده: پاکسازی پوست در صبح می‌تواند برای درمان آکنه خوب باشد. افراد داری پوست چرب می‌توانند فوم پاک‌کننده روغن Cetaphil را امتحان کنند. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، پاک‌کننده عمیق روزانه Differin را انتخاب کنید.
  • تونر: از یک تونر برای خلاص‌شدن از شر چربی اضافی که ممکن است در ایجاد جوش موثر باشد، استفاده کنید. تونر شفاف‌کننده Murad برای پوست‌های مستعد آکنه طراحی شده است.
  • مرطوب‌کننده: چه پوست شما خشک باشد و چه چرب، استفاده از مرطوب‌کننده پوستتان را هیدراته نگه می‌دارد. لوسیون مرطوب‌کننده صورت CeraVe منافذ پوستی را مسدود نمی‌کند. برای آبرسانی بیشتر، ژل آبی Neutrogena Hydro Boost را امتحان کنید.
  • ضد آفتاب: برخی از داروهای آکنه می‌توانند حساسیت پوست شما را به نور خورشید افزایش دهند، بنابراین با یک کرم ضد آفتاب باSPF حداقل 30 از آن محافظت کنید.
  • آرایش: اگرچه این مرحله ضروری نیست، اما آرایش می‌تواند به سرعت جوش‌ها و قرمزی باقی مانده را بپوشاند و ظاهرتان را بهتر کند.
مدیریت پوست چرب یک مبارزه روزانه است و باید در مورد روتین مراقبت از پوست خود ثابت‌قدم باشید

شب‌ها برای مراقبت از پوست چرب جوش دار چه باید کرد؟

  • Makeup remover و پاک‌کننده که پیش‌تر در مورد آنها توضیح دادیم.
  • Spot treatment: علاوه بر درمان جوش‌های موجود، این محصولات می‌توانند جای زخم را هدف قرار داده و جوش‌های جدید را متوقف کنند.
  • لایه‌بردار: در حالی که لایه‌برداری برای همه مناسب نیست، اما یک یا دو بار لایه‌برداری در هفته می‌تواند به حذف سلول‌های مرده پوست که می‌توانند منافذ پوست را مسدود کرده و منجر به ایجاد جوش شوند، کمک کند.
  • ماسک صورت: یک ماسک صورت با فرمول مناسب، می‌تواند به مبارزه با چربی و ناخالصی‌ها، آبرسانی به پوست خشک و کاهش قرمزی پوست کمک کند. برای نتیجه مطلوب حداکثر سه بار در هفته از ماسک استفاده کنید.

به پایان مطلب بررسی نحوه مراقبت از پوست چرب جوش دار می‌رسیم. مدیریت پوست چرب یک مبارزه روزانه است و باید در مورد روتین مراقبت از پوست خود ثابت‌قدم باشید و البته، روتین مناسب و درستی را برای خود انتخاب کنید. پوست خود را دو بار در روز بشویید و از محصولات ساخته شده برای پوست چرب استفاده کنید. به دنبال پاک‌کننده‌های ملایم و لایه‌بردارها باشید و خیلی سفت پوستتان را مالش ندهید و آن را بیش از حد نشویید. با تمامی این موارد اگر در تلاش‌های خود موفق نبودید، نهایتا به دنبال کمک از یک متخصص پوست باشید.

منبع +++++

هیدراته نگه داشتن پوست مهم است؟

هیدراته نگه داشتن پوست ممکن است به مبارزه با چربی اضافی روی پوست که منجر به آکنه می‌شود، کمک کند. با این حال، تحقیقات محدودی برای تأیید این موضوع وجود دارد. البته پایبندی به قانون نوشیدن ۸ لیوان آب در روز قطعا ضرری برای بدن و روتین مراقبت از پوست چرب جوش دار شما نخواهد داشت

پاپول چیست؟

پاپول‌ها کومدون‌هایی هستند که ملتهب می‌شوند و برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی روی پوست ایجاد می‌کنند. این نوع جوش ممکن است به لمس حساس باشد. برداشتن یا فشار‌دادن می‌تواند التهاب را بدتر کند و ممکن است منجر به زخم شود. وجود تعداد زیادی پاپول روی پوست شما ممکن است نشان‌دهنده آکنه متوسط تا شدید باشد.

آکنه ولگاریس چیست؟

آکنه ولگاریس نام پزشکی آکنه معمولی است، یعنی وجود جوش‌های سرسیاه، سرسفید و دیگر انواع جوش‌ها روی پوست. شایع‌ترین نقاط ایجاد این جوش، صورت، سینه، شانه‌ها و پشت بدن هستند. اگرچه آکنه خفیف ممکن است با درمان‌های بدون نسخه بهبود یابد، اما اشکال شدیدتر آن باید توسط متخصص پوست درمان شود.

۲۰ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی