آبرسانی به پوست چرب
۵ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

آبرسانی به پوست چرب؛ بررسی روش‌ها، چالش‌ها و نکات کلیدی

به این مطلب امتیاز دهید

اگر پوست شما چرب است، ممکن است در برابر ایده‌ی استفاده از مرطوب کننده مقاومت کنید و فکر کنید که پوست شما را چرب‌تر می‌کند. اما این درست نیست! مرطوب کردن و آبرسانی به پوست، گام اولیه برای تقویت سلامت پوست شماست و اگر از مرطوب کردن آن خودداری کنید، ممکن است پوست شما از حداقل تغذیه‌ای که شایسته آن است محروم شود. با اینکه وقتی صورت شما بیش از حد روغن‌های طبیعی تولید می‌کند، به‌نظر می‌رسد که استفاده از یک مرطوب کننده، غیر منطقی باشد، اما در واقع، شاید این چربی‌ها بر روی صورت شما فریاد کم آبی سر داده‌اند! زیرا گاهی اوقات غدد زیرپوستی فقط به دلیل کم آبی مفرط بدن، بیش از حد معمول روغن تولید می‌کنند. به عبارت دیگر، حتی اگر پوست چرب دارید، هنوز هم باید از مرطوب کننده روزانه استفاده کنید. حال در این مطلب قصد داریم تا به‌طور مفصل راجع به آبرسانی به پوست چرب صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کم آبی پوست چه عوارضی دارد؟

مطلب آبرسانی به پوست چرب را با بررسی عوارض کم آبی یا دهیدراته شدن پوست آغاز می‌کنیم. البته درباره این موضوع در مطلب “علائم پوست دهیدراته” به‌طور کامل صحبت کردیم، ولی برای روشن شدن اهمیت آبرسانی به پوست چرب به‌طور خلاصه باز هم این موضوع را بررسی می‌کنیم.

زیرا گاهی اوقات غدد زیرپوستی فقط به دلیل کم آبی مفرط بدن، بیش از حد معمول روغن تولید می‌کنند.

کم آبی پوست، خود را از طریق خشک شدن، خارش و یا ناهموار شدن سطح پوست نشان می‌دهد. همچنین، خشکی با کم آبی پوست فرق می‌کند. خشکی پوست به دلیل کمبود روغن‌های طبیعی تولید شده در پوست ایجاد می‌شود.

اما کم آبی پوست ناشی از کمبود آب در بافت پوست است و یک نگرانی جدی است که گاهی اوقات حتی باید توسط متخصص پوست برطرف شود. کم آبی پوست در مجموع به این دلیل اتفاق می‌افتد که بدن شما آب بیشتری از آنچه که دریافت می‌کند را از دست می‌دهد. این موضوع می‌تواند به دلیل ننوشیدن آب کافی یا تعریق بیش از حد باشد.

اگر پوست شما کم آب باشد، ممکن است متوجه خارش، تیرگی، حلقه‌های زیر چشم، گود افتادگی چشم‌ها و یا چین و چروک‌های ریز قابل توجهی بر روی پوست خود شوید. علائم پوستی دهیدراته شدن شدید ممکن است شامل سرگیجه، خشکی دهان، سبکی سر و یا ضعف باشد.

برای تعیین اینکه آیا پوست شما خشک است یا کم آب، ناحیه کوچکی از گونه‌ی خود را نیشگون بگیرید. اگر چروک شود، پوست شما نیاز به آبرسانی دارد. خوشبختانه کم آبی پوست قابل درمان است.

بیشتر بخوانید: دهیدراته شدن بدن یا کم آبی؛ علائم، دلایل و راهکارهای درمان پوست

ممکن است متوجه خارش، تیرگی، حلقه‌های زیر چشم، گود افتادگی چشم‌ها و یا چین و چروک‌های ریز قابل توجهی بر روی پوست خود شوید.
به پوستت جون تازه بده

بهترین روش آبرسانی پوست چرب و کم آب چیست؟

مرطوب کننده‌های زیادی وجود دارند که به‌طور خاص برای پوست‌های چرب ساخته شده‌اند. این محصولات سبک هستند و سریع جذب می‌شوند و باعث ایجاد صاف و براق شدن پوست شما نمی‌شوند. به‌طور کلی یک مرطوب کننده خوب برای آبرسانی به پوست چرب سه خاصیت اصلی دارد:

وجود عوامل انسدادی در آن:

یک عامل انسدادی به ماده‌ای گفته می‌شود که با تشکیل یک لایه آبگریز (water-fighting) بر روی پوست، رطوبت را مسدود کرده و از خروج آن جلوگیری می‌کند. البته اکثر عوامل انسدادی مانند پترولاتوم، لانولین، روغن معدنی، پارافین و اسکوالن، معمولاً خود کاملاً چرب هستند. بنابراین اگر پوست چرب دارید، مشتقات سیلیکونی مانند دایمتیکون یا سیکلومتیکون که به تنهایی استفاده شده‌اند چرب نیستند و برای پوست شما مناسب خواهند بود.

وجود مرطوب کننده‌ها در آن:

مرطوب کننده‌ها موادی هستند که با کشیدن آب از درم پایین به بیرونی‌ترین اپیدرم، سطح پوست را مرطوب نگه می‌دارند. این‌ها شامل موادی مانند گلیسیرین، لاکتات سدیم، لاکتات آمونیوم، اسید هیالورونیک، سوربیتول، اوره و اسیدهای آلفا هیدروکسی می‌شوند که همگی برای افراد دارای پوست چرب مناسب هستند.

وجود نرم کننده‌ها در آن:

نرم کننده‌ها موادی هستند که با پر کردن فضاهای بین پوسته‌های لایه شاخی (لایه پوسته بیرونی اپیدرم) با روغن یا موم، پوست را صاف می‌کنند. برخی از نرم کننده‌ها نسبت به بقیه کمتر چرب هستند (مانند سرامیدها) و بنابراین برای آبرسانی به پوست چرب مناسب‌ترند، و برخی دیگر که بیشتر چرب هستند (مانند اسید استئاریک، اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید لوریک و الکل‌های چرب).، برای پوست‌های خشک مناسب هستند.

به غیر از این 3 مورد اصلی، در هنگام خرید یک محصول برای آبرسانی به پوست چرب به دنبال مرطوب کننده‌هایی باشید که برچسب “غیرکومدون‌زا” دارند، به این معنی که منافذ را مسدود نمی‌کنند و باعث ایجاد کومدون (جوش‌های سر سیاه یا سرسفید) نمی‌شوند. از مرطوب‌کننده‌های حاوی روغن معدنی، کره‌ی کاکائو، پترولاتوم یا نفت و همچنین محصولات پوستی حاوی رایحه‌های شدید دوری کنید.

نرم کننده‌ها موادی هستند که با پر کردن فضاهای بین پوسته‌های لایه شاخی (لایه پوسته بیرونی اپیدرم) با روغن یا موم، پوست را صاف می‌کنند.

حفظ رطوبت و آبرسانی از طریق محصولات مراقبت از پوست

برای آبرسانی به پوست چرب در محصولات مراقبت از پوست خود باید از وجود چند ماده و تاثیر آن‌ها بر آبرسانی به پوست چرب آگاه باشید:

  • اسید هیالورونیک: یک مرطوب کننده طبیعی با کیفیت هیدراتاسیون بسیار عالی است که با جذب رطوبت از هوا و لایه‌های عمیق‌تر اپیدرم، سطح پوست را آبرسانی می‌کند.
  • نیاسینامید: که به‌عنوان ویتامین B3 یا اسید نیکوتینیک هم شناخته می‌شود. این ویتامین محلول در آب است و به کوچک شدن منافذ بزرگ پوستی، درمان هایپرپیگمانتاسیون، کاهش تیرگی و تقویت سطح ضعیف پوست کمک می‌کند.
  • سرامیدها: این مواد، سد محافظ پوست را بازسازی و بازیابی می‌کنند تا بدین ترتیب، پوست رطوبت خود را حفظ کند. سرامیدها علائم قابل مشاهده پیری (چین و چروک و…) را بهبود می‌بخشند و از پوست در برابر آسیب‌های محیطی، محافظت می‌کنند.
  • اوره: با نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر، پوست هیدراتاسیون را حفظ می‌کند، که این موضوع باعث تحریک بازسازی کلاژن می‌شود.

بیشتر بخوانید: هیدروتراپی چیست؟ مزایا، معایب و هزینه‌های آب درمانی

قبل از بررسی روتین و محصولات مراقبت از پوست که برای آبرسانی به پوست چرب ضروری هستند، اساسی‌ترین نکته‌ی آبرسانی به پوست را فراموش نکنید: هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن مقدار زیادی آب همیشه نقطه خوبی برای شروع است.

اگر تا الان آب کافی نمی‌نوشیده‌اید، می‌توانید با قانون قدیمی هشت لیوان آب در روز شروع کنید. از نظر روتین و محصولات مراقبت از پوست هم بیایید یک نگاهی به مناسب‌ترین روش‌های آبرسانی به پوست چرب داشته‌باشیم:

از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید

به غیر از مواقعی که از آکنه شدید و سراسری و چربی بیش از حد رنج می‌برید، به احتمال زیاد نیازی به استفاده از پاک کننده‌های حاوی مواد بسیار قوی مانند بنزوئیل پراکسید و گوگرد نخواهید داشت.

همچنین باید بدانید که پاکسازی، یکی از مهمترین مراحل در رژیم مراقبت از پوست چرب است. اما پس از پاکسازی باید کار تعمیر پوست را انجام دهید! یعنی باید آسیب‌های ناشی از شستشو با یک پاک کننده (که شامل خشک شدن یا تحریک پوست می‌شوند) را برطرف کنید.

هیالورونیک اسید این توانایی را دارد که به اندازه 1000 برابر وزن خود آب نگه دارد!

از تونر لایه بردار استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای تامین تقریباً فوری رطوبت پوست، استفاده از تونری است که بتواند به‌طور عمیق و سریع در پوست نفوذ می‌کند. اسید سالیسیلیک (BHA) یک اسید “روغن دوست” است، بنابراین انواع پوست‌های چرب باید به دنبال این ماده به همراه اسید گلیکولیک (AHA) در غلظت‌های پایین‌تر باشند، زیرا آنها پوست را لایه برداری می‌کنند، منافذ شما را پاک می‌کنند و تولید سبوم را کاهش می‌دهند.

برای اطمینان از اینکه تونر انتخابی شما پوستتان را خیلی خشک نمی‌کند، مطمئن شوید که حاوی مواد تسکین دهنده مانند آلوئه ورا، نیاسینامید و آنتی اکسیدان‌ها باشد. از هرگونه تونر حاوی موادی مانند الکل با غلظت بالا اجتناب کنید.

از یک سرم آبرسان استفاده کنید

برای آبرسانی به پوست چرب همیشه از یک سرم آبرسان استفاده کنید. سرم‌ها ساختار مولکولی کوچک‌تری نسبت به مرطوب کننده‌ها دارند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند به عمق پوست نفوذ کنند و بدین ترتیب، غلظت بالایی از مواد فعال را به مناطق عمیق‌تر پوست ارائه دهند. به دنبال آبرسان‌های موثر مانند اسید هیالورونیک، به علاوه ویتامین‌های A، C و E باشید. هیالورونیک اسید این توانایی را دارد که به اندازه 1000 برابر وزن خود آب نگه دارد! بنابراین قبل از استفاده از این اسید، مطمئن شوید که پوست شما کمی مرطوب است.

هرگز مرطوب کردن پوست را فراموش نکنید

پوست چرب به رطوبت نیاز دارد. چرا؟ چون هنگامی که چربی طبیعی پوست خود را با پاکسازی و استفاده از شوینده‌ها از بین می‌برید و سپس آن را  دوباره آبرسانی نمی‌کنید، بدن شما این سیگنال را دریافت می‌کند که پوست در حال خشک شدن است و نیاز به تولید چربی بیشتری دارد. درست است، حذف مرطوب کننده در واقع می‌تواند پوست شما را چرب‌تر کند.

بیشتر بخوانید: خواص گلیسیرین برای چروک صورت و زیبایی

از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید

از آنجایی که پوست‌های چرب و مستعد آکنه بسیار حساس هستند، محافظت از آن‌ها در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید بسیار مهم است. مهم است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که غیر کومدون زا باشد، به این معنی که به‌طور خاص طراحی شده است تا منافذ پوست شما را مسدود نکند. پس به جای استفاده از کرم‌های سنگین به سراغ کرم‌های ضد آفتاب ژل مانند یا مایع (یعنی کرم‌های رقیق‌تر) بروید.

آکنه و مرطوب کننده

بسیاری از مواد تشکیل دهنده‌ی موجود در محصولات ضدآکنه، اثر خشک کنندگی عمیقی بر روی پوست دارند. این مواد شامل رتینوئیدهای موضعی مانند رتین-A (ترتینوئین) و آکوتان (ایزوترتینوئین) یا آنتی باکتریال‌های موضعی مانند بنزوئیل پراکسید می‌شوند. این داروها به دو روش متمایز باعث خشک شدن پوست می‌شوند:

  • رتینوئیدهای موضعی، چرخه تبدیل سلولی پوست را تسریع می‌کنند و سرعت ریزش سلول‌های پوست را افزایش می‌دهند و باقی‌مانده پوست را خشک و پوسته پوسته می‌کنند.
  • بنزوئیل پراکسید سبوستاتیک است (به این معنی که تولید سبوم را کند می‌کند) و خاصیا کراتولیتیک (لایه‌بردار) هم دارد که ترکیب آن‌ها می‌تواند منجر به خشکی بیش از حد پوست شود.

اگر رطوبت از دست رفته ناشی از این مواد را جایگزین نکنید، پوست شما نه تنها خشک و پوسته پوسته می‌شود، بلکه در برابر ترک، شکستگی، پارگی و عفونت نیز آسیب پذیرتر خواهد بود. استفاده روزانه از مرطوب کننده، بهترین دفاع برای جلوگیری از این عوارض و سایر عوارض جانبی رایج است. بنابراین از آنجایی که پوست‌های چرب معمولا بیش‌تر مستعد آکنه هستند و بدین ترتیب افراد دارای پوست چرب معمولا از محصولات ضدآکنه استفاده می‌کنند، اهمیت آبرسانی پوست برای آن‌ها دوچندان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: عوارض میکرودرم آبریژن؛ نکات و دستورالعمل‌های انجام آن

اگر رطوبت از دست رفته ناشی از این مواد را جایگزین نکنید، پوست شما نه تنها خشک و پوسته پوسته می‌شود، بلکه در برابر ترک، شکستگی، پارگی و عفونت نیز آسیب پذیرتر خواهد بود.

بهترین آبرسان­‌های مناسب برای پوست چرب

سایت معتبر www.healthline.com برای آبرسانی به پوست چرب لیستی از بهترین محصولات موجود در جهان را ارائه کرده است:

  • بهترین محصول آبرسانی به پوست چرب به‌طور کلی: کرم ژل هیدرو بوست Neutrogena
  • بهترین محصول دارای فرمول ضد پیری: کرم مرطوب کننده هیالورونیک Water Drench پیتر توماس راث
  • بهترین برای آکنه: مرطوب کننده Origins Clear Improvement
  • بهترین فرمول گیاهی: مرطوب کننده Yes To Tomatoes Daily Balancing
  • بهترین فرمول بدون عطر: کرم تقویت کننده رطوبت BeautyStat Universal Pro-Bio
  • بهترین مرطوب کننده شب: لوسیون مرطوب کننده صورت CeraVe PM
  • بهترین مرطوب کننده سبک: مرطوب کننده فوق العاده شفاف SkinMedica
  • بهترین مرطوب کننده رنگی: مرطوب کننده رنگی Tarte Amazonian Clay BB
  • بهترین مرطوب کننده با SPF: مرطوب کننده جذب کننده روغن Cetaphil Pro
  • بهترین از نظر قیمت: کرم مرطوب کننده CeraVe
بسیاری از مواد تشکیل دهنده‌ی موجود در محصولات ضدآکنه، اثر خشک کنندگی عمیقی بر روی پوست دارند.

سخن نهایی

به پایان مطلب آبرسانی به پوست چرب می‌رسیم. چربی پوست و آبرسانی پوست دو چیز متفاوت هستند، به این معنی که افراد دارای پوست چرب هم باید از مرطوب بودن پوست خود مطمئن شوند. اولین قدم برای آبرسانی به پوست چرب این است که به اندازه کافی آب بنوشید و کل بدن خود را به درستی هیدراته کنید. برخی از محصولات درمان آکنه مانند رتینوئیدها، پوست را خشک می‌کنند و نیاز به آبرسانی را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید:‌ اسکوم تراپی چیست؟

فراتر از آن، برخی مرطوب‌کننده‌ها برای افرادی که پوست چرب دارند، گزینه‌های بهتری نسبت به بقیه هستند، زیرا مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها رطوبت پوست را حفظ کرده و به جذب رطوبت از لایه‌های عمیق‌تر پوست کمک می‌کند. اما وقتی صحبت از انتخاب یک مرطوب کننده برای پوست‌های چرب می‌شود، هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد.

برای انتخاب مرطوب‌کننده مناسب، با متخصص پوست یا زیبایی خود مشورت کنید. اما اگر می‌خواهید خودتان دست به کار شوید، برچسب روی محصولات را بخوانید و با توجه به تمامی مواردی که در این مطلب گفتیم، با کمی سعی و خطا بهترین مرطوب کننده برای پوست خود را پیدا کنید.

سوالات متداول

مناسب‌ترین روش‌های آبرسانی به پوست چرب چیست؟

1. از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید 2. از تونر لایه بردار استفاده کنید 3. از یک سرم آبرسان استفاده کنید 4. هرگز مرطوب کردن پوست را فراموش نکنید 5. از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید

کم آبی پوست چه عوارضی دارد؟

اگر پوست شما کم آب باشد، ممکن است متوجه خارش، تیرگی، حلقه‌های زیر چشم، گود افتادگی چشم‌ها و یا چین و چروک‌های ریز قابل توجهی بر روی پوست خود شوید. علائم پوستی دهیدارته شدن شدید ممکن است شامل سرگیجه، خشکی دهان، سبکی سر و یا ضعف باشد.

منابع: + + + + + + +

۵ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی