علائم پوست چرب
۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم پوست چرب؛ ویژگی‌ها و نشانه‌های انواع پوست چرب!

به این مطلب امتیاز دهید

درمان و جلوگیری از بروز چربی پوست، یکی از دغدغه‌های این ‌روزهای افراد در حوزه سلامت و مراقبت از پوست است. افرادی که جنس پوست آن‌ها چرب است، می‌دانند که مراقبت از این جنس پوست برای جلوگیری از پیری و چروک شدن چقدر اهمیت دارد. دلایل بسیاری وجود دارند که سبب چرب شدن پوست می‌شوند.

دوره‌ی قاعدگی، عوامل ژنتیکی، فشارهای جسمی و روحی، آب ‌و هوای گرم یا مرطوب، دستکاری کردن زیاد صورت و مصرف خوراکی‌های قند دار به مقدار زیاد، از جمله عواملی هستند که علائم پوست چرب را در شما ظاهر می‌کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره علائم پوست چرب به دست آورید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

علائم پوست چرب چیست؟

پوست چرب یکی از انواع مدل‌های پوستی است که معمولا با بروز انواع جوش و آکنه همراه است. علت اصلی ایجاد این نوع پوست، تولید چربی بیش از حد توسط سلول‌های پوستی است.

خوشبختانه تشخیص علائم ظاهری پوست چرب آسان بوده و راحت می‌توان آن را درمان کرد. نشانه‌های پوست چرب در بسیاری از افراد شبیه به یکدیگر بوده و دانستن آن‌ها می‌تواند به شما در درمان چربی پوست کمک شایانی کند. در ادامه قصد داریم تا مهم‌ترین ویژگی‌ها و علائم پوست چرب را با یکدیگر بررسی کنیم.

افرادی که جنس پوست آن‌ها چرب است، می‌دانند که مراقبت از این جنس پوست برای جلوگیری از پیری و چروک شدن چقدر اهمیت دارد.

براق بودن غیر طبیعی پوست

بسیاری از افرادی که دچار عارضه پوست چرب هستند، پوست براق‌تری دارند. براق بودن غیر طبیعی پوست، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پوست چرب با دیگر انواع پوست است. این براقی بیش ‌از اندازه نتیجه ترشح بالای چربی توسط منافذ زیر پوست در اشخاص است.

عدم ماندگاری آرایش روی صورت

یکی از چالش‌هایی که افراد با پوست چرب خود دارند، عدم ماندگاری مواد آرایشی روی سطح پوست آن‌هاست. چربی سطح پوست با مواد آرایشی تداخل داشته و اجازه نمی‌دهد که این مواد به ‌راحتی بر سطح پوست قرار بگیرند. مواد آرایشی عمدتا دارای مقداری روغن در خود هستند. به همین ‌جهت متخصصان مراقبت از پوست توصیه می‌کنند افرادی که دارای پوست چرب هستند از این مواد استفاده نکنند.

تعداد بالای جوش و آکنه

یکی از مواردی که باعث آزار و اذیت افرادی که پوست چرب دارند می‌شود، وجود تعداد بالای جوش و آکنه در سطح پوست است. بسیاری عقیده دارند که این جوش‌ها یکی از علامت‌های پوست چرب در افراد است و باید با راهکارهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، آن‌ها را از بین برد.

به پوستت جون تازه بده

7 دلیل چرب شدن پوست چیست؟

پوست چرب یکی از فراگیرترین معضلات سلامتی پوست است. امروزه افراد زیادی هستند که با مقوله چربی پوست خود درگیرند و به ‌دنبال راهی برای شناسایی علائم پوست چرب خود و درمان سریع‌تر آن هستند.

بسیاری از افراد، ترشح چربی نسبتا بیشتری روی سطح پوست خود دارند و همین سبب می‌شود که پوستشان چرب شود. در این قسمت از مطلب، شما را با چند دلیل بسیار ساده آشنا می‌کنیم که شما می‌توانید با اجتناب از برخی از آن‌ها مانع از چرب شدن پوست خود شوید.

ژنتیک و ارثی بودن

ژنتیک عامل بسیار مهم و خارج از کنترل برای چرب شدن پوست افراد است. از آنجایی که این عامل در اختیار انسان نبوده و انسان از بدو تولد خود دارای ژنتیک مشخصی است، لذا نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

پزشکان و متخصصان بعد از بررسی‌ها و آزمایشات فراوان دریافتند، افرادی که پدر و مادری با پوست چرب دارند نسبت به اشخاصی که والدینی با پوست دیگری دارند، بیشتر در معرض داشتن پوست چرب قرار خواهند گرفت و متأسفانه تا کنون هیچ‌گونه راه درمانی برای این گروه از افراد یافت نشده است.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست چرب؛

محیط بیرون

دومین عاملی که سبب می‌شود تا پوست افراد چرب شود، محیطی است که فرد در آن زندگی می‌کند. این عامل همانند عامل ژنتیک از اختیار انسان خارج بوده و او هیچ‌گونه کنترلی نمی‌تواند روی آن داشته باشد.

رطوبت و هوای گرم می‌تواند سبب تحریک ترشح روغن سبوم در سطح پوست شما شده و آن‌ را چرب کند. از طرفی، هوای خشک و سرد نیز می‌تواند فعالیت غدد سباسه را دچار اختلال کرده و باعث خشکی پوست شود. بنابراین، اگر در محیطی گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، باید بیش از دیگران مراقب پوست خود باشید تا چرب نشود.

شستشوی زیاد

یکی از باورهای غلط بین افراد این است که اگر به ‌صورت مداوم و به ‌مدت طولانی صورت خود را بشویند، می‌توانند از چرب شدن بیشتر پوست خود جلوگیری کنند. حال آنکه این طور نیست!

مواد شوینده روی سطح پوست به ‌مرور زمان، سبب خشکی سطح پوست می‌شود و همین خشکی، غدد زیر سطح پوست را تحریک کرده و باعث ترشح بیشتر چربی توسط آن‌ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید: شستشوی پوست چرب

عوارض مصرف داروها

محققان بعد از آزمایشات بسیار به عوارض برخی از داروها و تأثیر آن‌ها بر چرب شدن پوست پی برده‌اند. به ‌همین جهت است که مصرف داروها حتماً باید با تجویز متخصص صورت گیرد. متخصصان حوزه سلامت و مراقبت از پوست دریافته‌اند داروهای کنترل بارداری، قرص‌های جایگزین هورمون و به ویژه داروهای حاوی استروئید‌ها، به ‌دلیل تحریک ترشح چربی بر سطح پوست سبب افزایش میزان چربی روی پوست می‌شوند.

عدم استفاده از مرطوب‌کننده

امروزه با افزایش محصولات مراقبت از پوست، افراد می‌توانند به ‌راحتی از بروزعلائم پوست چرب جلوگیری کنند. بسیاری اعتقاد دارند که استفاده از مرطوب‌کننده‌ها روی پوست سبب چرب شدن آن می‌شود.

اما حقیقت این است که آبرسان‌ها با مرطوب نگه داشتن پوست باعث تحریک کمتر غدد سباسه خواهند شد. اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از آب‌رسان‌ها و مرطوب‌کننده‌های بدون روغن استفاده کرده و بدون مسدود کردن منافذ پوست آن را مرطوب کنید.

بروز علائم پوست چرب با استفاده از لوازم آرایشی بدون استاندارد

صنعت لوازم آرایشی روزبه ‌روز در حال بزرگ شدن است. همچنین افراد به ‌ویژه زنان به ‌طور مداوم از آن‌ها در حال استفاده هستند.

از آنجایی ‌که نمی‌توان مردم را به عدم استفاده از آن‌ها امر کرد، پس بهتر است در هنگام خرید و قبل از استفاده از آن‌ها حتماً از صحت و استاندارد بودن در کنار کیفیت بالا و قیمت مناسب آن، اطلاعات کافی داشته باشید.

تغذیه نامناسب

بسیاری از مواد غذایی هستند که در صورت مصرف بالا سبب چرب شدن پوست خواهد شد. عمده این مواد غذایی دارای چربی بالا بوده یا در بدن تبدیل به چربی‌های انباشته می‌شوند. این مواد عبارتند از: انواع لبنیات، شکر و انواع کربوهیدرات.

بسیاری از مواد غذایی هستند که در صورت مصرف بالا سبب چرب شدن پوست خواهد شد.

نقش تغذیه در کاهش چربی پوست

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل چرب شدن پوست صورت می‌توان به تغذیه اشاره کرد، چرا که رابطه مستقیم مواد غذایی و خوراکی‌های مصرفی بر سلامت و زیبایی پوست امری ثابت ‌شده است.

پس برای حفظ تعادل در فعالیت غدد چربی پوست باید شرایط را برای آن‌ها فراهم کرد که یکی از این شرایط همان‌طور که گفته شد، مصرف مواد غذایی و خوراکی‌های مفید برای پوست چرب و کاهش یا حذف مواد غذایی و خوراکی‌های مضر برای پوست چرب است.

محققان و متخصصان دریافته‌اند امروزه یکی از عواملی که بسیار بر سلامت بدن به ‌ویژه پوست تأثیرگذار است، تغذیه افراد است. صنعت خوراکی و تنوع آن روزبه ‌روز در حال گسترش است و مردم با سبد غذایی بسیار متفاوت و متنوعی روبه‌‌رو هستند که می‌تواند عاملی بسیار مؤثر در حفظ سلامت از پوست باشد.

اگر می‌خواهید علائم پوست چرب در شما دیرتر از دیگران ظاهر شود و پوستی ایده‌ال داشته ‌باشید، باید رژیم غذایی خود را اصلاح نموده و از مصرف برخی از مواد غذایی پرهیز کنید.

6 غذای مضر برای پوست چرب کدام است؟

لبنیات پرچرب

متخصصان معتقد هستند اصولاً مصرف مواد غذایی پرچرب، سبب افزایش سطح چربی در تمام نقاط بدن می‌شود. استفاده از لبنیات چرب، ترشح چربی در غدد زیر سطح پوست را افزایش داده و این مقدار چربی اضافه روی پوست قرار می‌گیرد.

شکرهای مصنوعی

مصرف مواد غذایی با میزان مواد قندی، به ‌ویژه از نوع مصنوعی، باعث ایجاد انواع چربی در سطح بدن خواهد شد. این چربی اضافه نیز در زیر سطح پوست ذخیره شده و توسط غدد منافذ زیر آن ترشح و باعث ایجاد چربی پوست می‌شود.

گوشت پرچرب

گوشت قرمز و گوشت‌های دارای چربی بالا برای پوست چرب مضر هستند؛ مانند گوشت بره، ژامبون و گوشت گاو که غنی از چربی اشباع هستند. چربی موجود در این گوشت‌ها تأثیر زیادی بر چربی‌های مرتبط با پوست شما دارند. سعی کنید برای محدود کردن یا کاهش چربی پوست، مصرف این دسته از مواد غذایی را محدود کنید.

غذاهای پرنمک

همان‌قدر که شکرها در چرب شدن پوست تأثیر دارند و عاملی بر تسریع پیری و افتادگی آن هستند، نمک‌ها هم جزو مواد غذایی و خوردنی‌های مضر برای جوانی و زیبایی پوست چرب به شمار می‌روند. متخصصان توصیه اکید دارند که در رژیم غذایی خود مصرف نمک و خوراکی‌های شور را به حداقل برسانید.

آردهای غنی‌شده

غلات تهیه‌ شده از آردهای غنی منجر به تولید روغن اضافی و ظهور چربی روی پوست می‌شوند. مواد غذایی که از آردهای غنی ‌شده تهیه می‌شوند، ماکارونی و برخی از نان‌ها هستند که مصرف این دسته از مواد غذایی برای افرادی که پوست چرب دارند، توصیه نمی‌شود.

غذاهای سرخ‌کردنی

حواستان به غذاهای سرخ‌کردنی و غذاهای گوشتی که با کره و روغن پخت می‌شوند باشد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

7 غذای مفید برای پوست چرب چیست؟

فیبر

مواد حاوی فیبر به شادابی و طراوت پوست بسیار کمک می‌کنند. در رژیم غذایی سالم هر فرد باید مصرف روزانه فیبر لحاظ شده ‌باشد. وجود فیبر برای جذب مواد مغذی در بدن لازم است. برای تأمین فیبر کافی می‌توانید از نان‌های دارای سبوس، جو و مرکبات مصرف کنید. استفاده از فیبر سبب کاهش علائم چربی روی پوست نیز خواهد شد.

آب

مصرف آب، یکی از ملزومات حفظ سلامت و جوانی پوست است. نوشیدن مرتب و مداوم آب در طول روز موجب هیدراته شدن بدن شما می‌شود و احساس تازگی را بر تمام سلول‌های پوستی شما ظاهر می‌سازد و به دلیل خاصیت پاک‌سازی بدن از سموم، آب برای افراد دارای پوست چرب عالی است.

خیار

خیار آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارد که برای داشتن پوست خوب ضروری است. هم‌چنین خاصیت ضد التهاب آن به کاهش تعداد آکنه کمک می‌کند. با مصرف به ‌اندازه این میوه جوان‌کننده پوست، می‌توانید ترشح چربی پوست را به تعادل برسانید و از ظاهر شدن چربی روی پوست جلوگیری کنید.

امگا 3

مواد غذایی حاوی امگا 3 دارای خاصیت ضد التهابی بوده با مصرف میوه آووکادو، سویا، انواع مغزها و آجیل‌های بدون نمک، ماهی سالمون و ماهی تن مقدار کافی از امگا 3 را در بدن خود داشته باشید.

حبوبات

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف حبوبات به علت وجود آنتی‌اکسیدان‌ها باعث شادابی و طراوت پوست خواهد شد.

مرکبات

مرکباتی مانند پرتقال و لیمو، حاوی ویتامین ث هستند و برای پوست شگفت‌انگیز است. آن‌ها دارای خاصیت سم‌زدایی بوده و روغن اضافی را از پوست دفع می‌کنند. روغن طبیعی پرتقال به مرطوب کردن پوست کمک می‌کنند. نوشیدن آب گریپ‌فروت، البته بدون شکر برای درمان چربی پوست و حفظ زیبایی پوست چرب توصیه می‌شود.

نارگیل

مصرف بسیاری از میوه‌های استوایی باعث شادابی و انعطاف‌پذیری بیشتر پوست شده و از چرب شدن آن جلوگیری می‌کند. نارگیل منبع خوبی از ویتامین ث، کلسیم و مواد معدنی نظیر: منیزیم، پتاسیم و منگنز است.

شستشوی هر روزه پوست بسیار مهم است

5 روش فوق‌العاده درمان پوست چرب

راه‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها در درمان و کاهش علائم پوست چرب استفاده کنید. در اینجا قصد داریم تا 5 روش کاربردی‌تر را بیان کنیم.

شستشوی مداوم دست

شستشوی هر روزه پوست بسیار مهم است. اگر شب قبل از خواب پوست خود را کامل شستشو داده باشید، بازهم باید صبح صورت را به ‌طور کامل بشویید، زیرا شب زمانی است که فعالیت پوست شما زیاد خواهد شد. در نظر داشته باشید این کار باعث حذف لایه‌های مرده پوست می‌شود.

استفاده از مرطوب‌کننده

اگر پوست چرب دارید، استفاده از مرطوب‌کننده را جدی بگیرید. برخی معتقدند که اگر پوست چرب ‌دارند، نیازی به مرطوب‌کننده یا مرطوب کردن پوست ندارند، اما این ‌یک اشتباه بزرگ است!

بهترین مرطوب کننده‌ها آن‌هایی هستند که عاری از روغن و بر پایه آب باشند. همچنین آلوئه ورا به ‌عنوان بهترین و طبیعی‌ترین مرطوب‌کننده برای پوست چرب شناخته‌ ‌می‌شود.

استفاده از تونر و روغن‌های گیاهی

بسیاری از تونرها حاوی مقادیری الکل هستند که باعث کاهش میزان چربی پوست می‌شوند. متخصصان توصیه می‌کنند یکی از بهترین روغن‌های گیاهی برای از بین بردن علامت‌های پوست چرب، قطعاً روغن فندق است.

استفاده از لایه‌بردار

لایه مرده روی پوست به ‌مرور تجمع پیدا کرده و باعث کدر شدن پوست شما می‌شوند. این لایه‌بردارها باید طوری باشند که چربی پوست را کاهش داده و لایه مرده پوست را حذف کنند، اما باعث تحریک پوست و تولید چربی بیشتر نشوند.

بیشتر بخوانید: 7 دلیل چرب شدن پوست

مصرف ماسک‌های گیاهی

ماسک‌های گیاهی برای پوست چرب، روشی ساده و مطمئن هستند. آن‌ها با هزینه کم و به ‌راحتی در خانه آماده می‌شوند. ترکیبات بسیاری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای از بین بردن چربی پوست استفاده کرد. یکی از بهترین آن‌ها، عسل، الوئه‌ورا و لیمو است.

پوست چرب زمانی ایجاد می‌شود که غدد چربی در پوست بیش از حد سبوم تولید کنند.

استفاده از ضد آفتاب

برای آنکه پوستتان به تولید چربی بیشتر تحریک نشود، بهتر است که کاملاً آن را از عوامل محرک دور نگه دارید. یکی از عوامل محرک نور آفتاب است. استفاده از ضدآفتاب نیز یکی از بهترین راهکارهایی است که شما می‌توانید برای جلوگیری از ظاهر شدن علائم پوست چرب استفاده کنید.

پوست چرب زمانی ایجاد می‌شود که غدد چربی در پوست بیش از حد سبوم تولید کنند. از جمله علل پوست چرب، عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی است. با اینکه درمانی قطعی برای پوست چرب وجود ندارد، اما شما می‌توانید با انجام اقدامات و رعایت نکاتی از ظهور بیشتر علائم آن جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که نوع تغذیه، یکی از مهم‌ترین عوامل در ظهور علائم پوست چرب است.

منبع +++++

7 دلیل چرب شدن پوست چیست؟

1. ژنتیک فرد 2. محیط بیرون 3. شستشوی بیش ‌از حد 4. عوارض جانبی داروها 5. عدم استفاده از مرطوب‌کننده 6. استفاده از لوازم آرایشی غیر بهداشتی 7. تغذیه نامناسب

علائم پوست چرب چیست؟

1.براق بودن غیر طبیعی پوست 2.عدم ماندگاری آرایش روی صورت 3. تعداد بالای جوش و آکنه

7 غذای مفید برای پوست چرب چیست؟

1. فیبر 2.آب 3. خیار 4. حبوبات 5. مرکبات 6. نارگیل 7. امگا 3

آیا افراد با پوست چرب باید از مرطوب کننده استفاده کنند؟

اگر پوست چرب دارید، استفاده از مرطوب‌کننده را جدی بگیرید. برخی معتقدند که اگر پوست چرب ‌دارند، نیازی به مرطوب‌کننده یا مرطوب کردن پوست ندارند، اما این ‌یک اشتباه بزرگ است!

۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی