ترمیم و تقویت پوست
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تقویت پوست؛ هک پوست یا راه‌های ترمیم، تقویت و جوانسازی!

به این مطلب امتیاز دهید

با شروع اپیدمی ویروس کرونا تک‌تک اندام­های بدن ما از اعصاب گرفته تا دندان‌ها و موها، از هر منظری مشکلاتی را پشت سر گذاشته­‌اند. اما یکی از مهمترین قسمت‌هایی که بیشتر از همه در معرض آسیب و فرسودگی قرارگرفته، پوستمان است. استفاده از ماسک‌، استرس، کمبود خواب و تغییرات چشمگیر در برنامه‌های روزانه، باعث شده که پوست ما به برخی از راهکارهای درمانی جدی نیاز پیدا کند. خبر خوب اینکه با تقویت پوست و انعطاف‌پذیری ازدست‌رفتۀ آن، می‌توانیم به حفظ زیبایی خود در این دوران نامعلوم کمک کنیم! در این مقاله در مورد ۰ تا ۱۰۰ تقویت پوست و انواع روش‌های آن صحبت می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

تقویت پوست را جدی بگیرید

احتمالاً می‌دانید با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود بنابراین پیروی از روتین­‌های مراقبتی برای حفظ انعطاف‌پذیری و تقویت آن بسیار مهم است. زمانی که سطح کلاژن در پوست کاهش یابد و خاصیت ارتجاعی آن از بین برود، پوست نازک می‌شود. اگر پوست خود را به‌طور طبیعی تقویت کنید نه‌تنها مشکلات پوستی کمتری را تجربه خواهید کرد بلکه برای همیشه از داشتن پوستی درخشان و سالم لذت می‌برید.

تقویت پوست
اما یکی از مهمترین قسمت‌هایی که بیشتر از همه در معرض آسیب و فرسودگی قرارگرفته، پوستمان است.

بیشتر بخوانید: هیالورونیک اسید چیست و در جوانسازی پوست چقدر موثر است!

وقتی‌که صحبت از مراقبت پوست به میان می‌آید به نظر می‌رسد که حفظ درخشندگی و تقویت پوست در اولویت قرار دارد. پوست نازک ممکن است در اثر استفاده طولانی‌مدت از پمادهای استروئیدی به‌راحتی کبود یا شکننده شود و درخشندگی خود را از دست بدهد. خوشبختانه روش‌های زیادی برای تقویت پوست وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید پوستتان را ضخیم‌تر، قوی‌تر و محکم‌تر کنید. در لیست زیر انواع روش های تقویت پوست را مرور می­کنیم:

به پوستت جون تازه بده

۱. مرطوب‌کننده بزنید

مرطوب نگه داشتن پوست یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تقویت پوست است. حتی اگر پوست چربی دارید به‌طور روزانه از مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای نتیجه بهتر، از مرطوب‌کننده‌ای که حاوی موادی مانند ویتامین E، A، C و بتاکاروتن است، استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های حاوی رتین A(شکل اسیدی ویتامین A) می‌توانند برای ترغیب تکثیر سلول‌های پوستی مورداستفاده قرار گیرند.

این محصولات اغلب به شکل سرم، پماد و کرم در بازار موجود هستند. همچنین می­توانید روی مرطوب‌کننده‌هایی که خاصیت آبرسانی دارند و حاوی موادی مثل پپتیدها، الکترولیت‌ها و سرامیدها هستند سرمایه‌گذاری کنید.

مرطوب نگه داشتن پوست یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تقویت پوست است. حتی اگر پوست چربی دارید به‌طور روزانه از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

لوسیون مرطوب کننده‌ای را انتخاب کنید که از ترکیبات ملایم تشکیل شده و دارای خاصیت سیلیسیم باشد و بتواند رطوبت پوست را حفظ کند. ژل پوست، اسید هیالورونیک و روغن‌های معدنی از جمله مرطوب کننده‌های پوست هستند.

۲. روزانه از کرم ضد آفتاب حاوی مواد معدنی استفاده کنید

«استفاده از کرم ضد آفتاب» توصیه رایج متخصصین پوست است. اگر پوستی حساس دارید، محافظت از پوست در برابر آفتاب برای حفظ سلامت پوست‌تان بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث خشکی پوست و پیری زودرس آن شود.

برای جوان سازی پوست و تقویت پوست صورت و دست حتما از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید که از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند و حاوی اکسید روی یا اکسید تیتانیوم باشد.

برای داشتن پوستی سالم و ضخیم باید روزانه و در تمام طول سال از یک کرم ضد آفتاب حاوی مواد معدنی استفاده کنید. اشعه ماوراءبنفش خورشید عامل اصلی تغییر بافت و تغییرات رنگ پوست در اثر پیری است. ازاین‌رو متخصصان پوست توصیه می‌کنند از یک کرم ضد آفتاب مبتنی بر مواد معدنی مثل زینک اکسید یا دی‌اکسید تیتانیوم با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.

ازآنجایی‌که کرم ضد آفتاب همانند یک مانع فیزیکی روی پوست عمل می‌کند باید به‌عنوان آخرین مرحله روتین مراقبتی پوست و قبل از کرم‌های آرایشی استفاده شود.

۳. بلافاصله بعد از حمام از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید

شاید یکی از ضروری‌ترین نکات برای سلامت پوست، حفظ رطوبت آن است. علاوه بر کیفیت محصولات مراقبتی، زمان استفاده از این محصولات نیز می‌تواند بر حفظ رطوبت پوستتان تأثیر بگذارد. به این دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند بلافاصله بعد از شستن صورت سراغ روتین مراقبت از پوست خود بروید.

استفاده روزانه از یک مرطوب‌کننده بلافاصله بعد از شستن صورت و بدن، باعث حفظ رطوبت پوست می‌شود. به‌موقع رطوبت رسانی کردن خیلی بهتر از این است که بعد از خشک شدن، ملتهب شدن و بروز ناراحتی پوستی سعی کنید آن را درمان کنید.

بیشتر بخوانید:‌ تأثیر لبخند بر پوست؛ 

۴. از ویتامین C استفاده کنید

یکی از بهترین ترکیبات موضعی برای درخشندگی و تقویت پوست، ویتامین C است که بروی انواع پوست تأثیر می‌گذارد و باعث یکدست شدن و شفافیت پوست می‌شود. ویتامین C با کم‌رنگ کردن رنگدانه­‌های پوستی و محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شود. همچنین تولید کلاژن و الاستین را در پوست افزایش می‌دهد. ویتامین C کلید درخشندگی پوست است!

۵. هیدراته بمانید

هنگامی که پوست خشک است، نازک‌تر و حساس‌تر می‌شود. یک مکمل تقویت پوست مقرون به صرفه در کنار رعایت روتین مراقبت از پوست، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز است. وقتی پوست هیدراته می‌شود، حجیم‌تر و سالم‌تر می‌شود. این موضوع با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی به دنیا می‌آییم ۷۵ درصد بدن ما از آب است، اما با افزایش سن این میزان کاهش می‌یابد.

نوشیدن آب زیاد از نازک شدن پوست با افزایش سن جلوگیری می‌کند. به علاوه برای سایر اندام‌های بدن نیز مفید است و باعث تقویت پوست و جوان سازی پوست می‌شود.هنگامی که بدن شما آب کافی در اختیار داشته باشد، سلول های آن می‌توانند بدون هیچ مشکلی کلیه ی مواد مغذی لازم را دریافت نموده و به جای آن خیلی راحت کلیه‌ی سموم و مواد زائد بدن را دفع کنند. همچنین نوشیدن آب کافی سبب می‌شود تا گردش خون بهبود پیدا کرده و در نتیجه پوست شما درخشان و شفاف می‌شود. در نهایت هم این امر منجر به جوان تر شدن پوست و پیشگیری از پیری آن می‌شود.

هنگامی که بدن شما آب کافی در اختیار داشته باشد، سلول های آن می‌توانند بدون هیچ مشکلی کلیه ی مواد مغذی لازم را دریافت نموده

بهترین راه تقویت پوست این است که هیدراته بمانید؛ حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید. پوست برای سالم ماندن به رطوبت و آبرسانی مناسب نیاز دارد هرچه آب بیشتری مصرف کنید بدنتان بهتر می‌تواند سموم و آلاینده‌ها را دفع کند. هیدراته ماندن همچنین لکه‌های خشک روی پوست را از بین می‌برد.

۶. رژیم غذایی خود را بهبود بخشید

رژیم غذایی شما بدنتان را می‌سازد و می‌تواند تغییرات زیادی در پوستتان ایجاد کند. بهتر است از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آهن، کلسیم، زینک، آمینواسیدها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم پیروی کنید.

یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند در تقویت پوست، بهبود رنگ آن، از بین بردن لکه‌های تیره و دیگر مشکلات پوستی معجزه کند. با درست غذا خوردن متوجه خواهید شد که بخشی از مشکلات پوستی شما به‌طور خودکار از بین می‌روند.

غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان بخورید؛ غذایتان هرچه رنگی‌تر بهتر! سبزیجات پهن‌برگ و میوه‌ها منبع غنی‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. بلوبری، کلم پیچ، اسفناج و همین‌طور شکلات تلخ برخی از غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خوردن میوه و سبزیجات، حداقل ۵ وعده در روز، برای حفظ سلامت پوست و جوان سازی پوست مهم است تا به پوست شما آنتی اکسیدان‌های لازم برای سفت شدن بدهد.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۷. مدتی را در آفتاب بگذرانید

درحالی‌که تأکید زیادی می‌شود که طولانی‌مدت زیر نور آفتاب قرار نگیرد و حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید اما نور آفتاب خود می‌تواند به‌عنوان یک تقویت کننده پوست طبیعی معجزه کند! پوست ما برای تأمین ویتامین D به‌طور طبیعی، نیاز دارد در معرض نور خورشید قرار گیرد.

بنابراین اگر به دنبال تقویت پوست خود هستید توصیه می‌کنیم حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر نور خورشید بمانید؛ احتمالاً بدنتان نیز از شما تشکر می‌کند. با این کار ایمنی پوست شما در برابر اشعه ماوراءبنفش افزایش می‌یابد و دیگر مثل قبل، به‌آسانی و سریع دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌شود.

۸. ویتامین E

این ویتامین به شدت برای تقویت پوست مفید بوده و تاثیر بسیار خوبی بر روی پوست می‌گذارد. یکی از مهمترین تاثیراتی که این ویتامین می‌تواند بر روی پوست داشته باشد، جلوگیری از صدمه رسیدن به آن است. علاوه بر این، ویتامین ای (E) از بروز التهاب های پوستی نیز به خوبی پیشگیری می‌کند و می‌تواند در این زمینه به شدت کمک کننده باشد.

منظورمان از ویتامین E همین کپسول‌هایی است که در تمام داروخانه‌ها وجود دارد. می‌توانید از محتویات همین کپسول‌های دردسترسِ ویتامین E در محصولات پوستی خانگی خودتان بهره ببرید چون روند بازسازی و بهبود پوست را سرعت می‌بخشند، رنگ پوست‌تان را بازتر می‌کند و چروک‌ها را از بین می‌برد.

  • سعی کنید مقداری ویتامین E به محصولات پوستی خودتان مثل کرم صورت‌تان اضافه کنید یا محتویات کپسول را به‌عنوان مرطوب‌کننده روی پوست لب‌هایتان بزنید.

۹. استرس خود را کاهش دهید

میدانم که صحبت کردن در مورد کاهش استرس بسیار ساده‌تر از انجام آن است اما بهتر است بدانید که استرس مزمن نه‌تنها سلامت کلی بدنتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه می‌تواند به پوستتان آسیب جدی وارد کند و حتی باعث ایجاد بسیاری از مشکلات پوستی ازجمله اگزما و پسوریازیس شود. پوست تحت استرس، بیشتر مستعد جوش، چین‌وچروک و تیرگی است.

راهکارهایی برای کاهش استرس مثل ورزش منظم، خواب کافی، یوگا، مدیتیشن و تنفس عمیق، می‌تواند در تسکین پوست شما نیز معجزه کند.

۱۰. چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

تحقیقات نشان داده است که چربی‌های سالم مانند آن‌هایی که در آجیل، دانه کتان و آووکادو یافت می‌شود می‌تواند به تقویت توانایی بدن در ساختن غشای سلولی سالم و قوی کمک کند و با بازیابی سد پوستی، از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند.

عدم مصرف چربی‌های سالم کافی می‌تواند باعث خشکی پوست و مو شود و افزایش این چربی‌ها در رژیم غذایی مانع از بروز برخی بیماری‌های پوستی- که با خشکی بیش‌ازحد در ارتباط است- می­شود. ماهی قزل‌آلا، دانه چیا، روغن زیتون و تخم‌مرغ از دیگر مواد غذایی حاوی چربی‌های مفید هستند که می‌توانند به‌عنوان تقویت کننده پوست طبیعی در رژیم غذایی قرار گیرند.

ماهی قزل‌آلا، دانه چیا، روغن زیتون و تخم‌مرغ از دیگر مواد غذایی حاوی چربی‌های مفید هستند که می‌توانند به‌عنوان تقویت کننده پوست طبیعی در رژیم غذایی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:‌ رژیم غذایی ضد جوش؛ 

۱۱. ورزش کنید

یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال بهترین راه تقویت پوست، ورزش کردن است! ورزش کردن باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و می‌تواند اکسیژن، مواد مغذی و مواد معدنی حیاتی را به پوست برساند. درنتیجه ورزش کردن می‌تواند به داشتن پوستی درخشان‌تر و بهتر منجر می‌شود.

۱۲. از مکمل‌های کلاژن­ساز استفاده کنید

فراوان‌ترین پروتئین در بدن و پوست شما کلاژن است و متأسفانه ذخایر طبیعی این پروتئین ضروری با افزایش سن کاهش می‌یابد. مکمل‌های کلاژن­ساز سرشار از آمینواسیدها هستند که می‌توانند در تقویت پوست، مو و ناخن مؤثر باشند.

با مصرف پپتیدهای کلاژن هیدرولیزشده، این مکمل جذب بدن می‌شود و با حمایت از فرایند تجدید سلولی پوست و تحریک فیبروبلاست­های سلول‌های پوست( یا آنچه به‌عنوان کلاژن و الاستین در بدن ایجاد می‌شود) می‌تواند باعث افزایش سلامت، درخشندگی و تقویت پوست شود.

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در غذا‌های سالم نیز می‌توانند تولید کلاژن را افزایش دهند تا پوست شما را محکم و جوان نگه دارند. پوست حساس اغلب با التهاب تحریک می‌شود، بنابراین یک رژیم غذایی ضد التهابی می‌تواند به جوان سازی و تقویت پوست شما کمک کند. خوردن جو، نوشیدن چای سبز و محدود کردن مصرف قند و مواد قندی مهمترین راه برای کاهش التهاب هستند.

۱۳. لایه‌برداری کنید

لایه‌برداری یکی از مهمترین نکات درخشندگی پوست است اما توجه کنید که نباید از اسکراب یا لایه‌برداری‌های سنگین به‌صورت روزانه استفاده کنید. لایه‌برداری ملایم روزانه با یک تونر یا پاک‌کننده ضد حساسیت می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و منجر به درخشندگی پوست شود. حذف سلول‌های مرده از لایه‌های بیرونی پوست، به صاف شدن بافت پوست، افزایش میزان جذب محصولات مراقبتی و درخشندگی رنگ پوست کمک می‌کند.

۱۴. روغن زیتون

استفاده از روغن‌ زیتون یکی از روش‌های مؤثر حفظ سلامتی پوست و جوان‌سازی است و اضافه‌کردن یک قطره روغن زیتون به محصولات آرایشی خانگی می‌تواند خواص مرطوب‌کنندگی و ضدچروک پوست را به محصول موردنظر اضافه کند. خوبی روغن زیتون این است که هرگز حساسیت ایجاد نمی‌کند و آلرژی‌زا نیست.

  • می‌توانید چند قطره روغن زیتون را با کمی آب‌ ولرم مخلوط کنید و مانند لوسیون به پوست صورت‌تان بمالید.
  • می‌توانید به‌جای کرم دور چشم از یک لایه‌ی نازک روغن زیتون زیر چشم‌ها استفاده کنید و از خواص ضدچروک آن بهره ببرید.
  • سعی کنید همیشه چند قطره روغن زیتون به هر نوع ماسک صورت که می‌خواهید استفاده کنید یا به کرم معمولی روزانه‌ی خود اضافه کنید.
خوبی روغن زیتون این است که هرگز حساسیت ایجاد نمی‌کند و آلرژی‌زا نیست.

۱۵. مراقبت روده خود باشید!

تحقیقات نشان داده است که مشکلات زمینه‌ای سلامت روده می‌تواند به طرق مختلف- از آکنه گرفته تا اگزما- روی پوست ظاهر شود. حتی این اتصال تحت عنوان “محور روده و پوست” نامگذاری شده است. به‌طورکلی سلامت روده بسیار پیچیده و درعین‌حال حائز اهمیت است به این دلیل همه باید یاد بگیرند که چطور می‌توانند از روده خود مراقبت و آن را تغذیه کنند. هر چیزی که به روده شما آسیب برساند مثل شکر یا غذاهای فرآوری شده ممکن است به پوستتان آسیب برساند.

۱۶. میکروبیوم پوست خود را متعادل نگه دارید

درست مانند روده، یک میکروبیوم سالم و متعادل برای حفظ سلامت پوست ضروری است. هیدراته ماندن و حفظ لطافت پوست، مبارزه با رادیکال‌های آزاد، دفع سموم از بدن و حتی محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UV ازجمله کارکردهای این باکتری‌های میکروسکوپی است. با اجتناب از صابون‌ها و اسکراب­های قوی که روغن‌های ضروری و باکتری‌های تشکیل‌دهنده میکروبیوم پوست را از بین می‌برند، پوست خود را متعادل نگه دارید. از طرف دیگر می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست که به‌طور خاص برای تقویت میکروبیوم پوست فرموله شده‌اند استفاده کنید.

راه های ترمیم پوست امروزه با تولید متنوع مواد آرایشی و بهداشتیی آسونتر شده است. وجود روش های متنوع تقویت پوست باعث شده تا درمان آسیب ها و عوارض پوستی به صورت موثرتری نسبت به گذشته صورت بگیرد. کلام آخر اینکه اگر انواع روش های تقویت پوست راامتحان کرده و به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید بهتر است با یک پزشک متخصص در مورد مشکلات پوستی خود صحبت کنید.

چرا نوشیدن آب برای تقویت پوست مناسب است؟

نوشیدن آب زیاد از نازک شدن پوست با افزایش سن جلوگیری می‌کند. به علاوه برای سایر اندام‌های بدن نیز مفید است و باعث تقویت پوست و جوان سازی پوست می‌شود.هنگامی که بدن شما آب کافی در اختیار داشته باشد، سلول های آن می‌توانند بدون هیچ مشکلی کلیه ی مواد مغذی لازم را دریافت نموده و به جای آن خیلی راحت کلیه‌ی سموم و مواد زائد بدن را دفع کنند. همچنین نوشیدن آب کافی سبب می‌شود تا گردش خون بهبود پیدا کرده و در نتیجه پوست شما درخشان و شفاف می‌شود.

کدام مواد غذایی برای تقویت پوست مناسب است؟

غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان بخورید؛ غذایتان هرچه رنگی‌تر بهتر! سبزیجات پهن‌برگ و میوه‌ها منبع غنی‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. بلوبری، کلم پیچ، اسفناج و همین‌طور شکلات تلخ برخی از غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان هستند که می‌توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید.خوردن میوه و سبزیجات، حداقل ۵ وعده در روز، برای حفظ سلامت پوست و جوان سازی پوست مهم است تا به پوست شما آنتی اکسیدان‌های لازم برای سفت شدن بدهد.

چرا باید مراقبت روده خود باشیم؟

تحقیقات نشان داده است که مشکلات زمینه‌ای سلامت روده می‌تواند به طرق مختلف- از آکنه گرفته تا اگزما- روی پوست ظاهر شود. حتی این اتصال تحت عنوان “محور روده و پوست” نامگذاری شده است. به‌طورکلی سلامت روده بسیار پیچیده و درعین‌حال حائز اهمیت است به این دلیل همه باید یاد بگیرند که چطور می‌توانند از روده خود مراقبت و آن را تغذیه کنند. هر چیزی که به روده شما آسیب برساند مثل شکر یا غذاهای فرآوری شده ممکن است به پوستتان آسیب برساند.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی