هیالورونیک اسید چیست؟
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

هیالورونیک اسید چیست و در جوانسازی پوست چقدر موثر است!

به این مطلب امتیاز دهید

داشتن پوست صاف، بی‌عیب، لطیف و جوان یکی از چیزهایی است که هر انسانی برای آن تلاش می‌کند؛ زیرا میل به زیبایی یکی از مهم‌ترین امیال بشر است. باید بدانید که پوست برای داشتن این ویژگی‌ها، نیاز به ماده‌ای به نام هیالورونیک اسید دارد که به شکل طبیعی توسط سلول‌های پوستی ما تولید می‌شود. بالا رفتن سن می‌تواند از میزان آن بکاهد که نتیجه‌اش پیری پوست و بروز چین و چروک‌های مختلف است؛ اما هیالورونیک اسید چیست و چه فایده‌ای دارد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد این ماده معجزه‌گر را برایتان شرح دهیم.

آن‌چه خواهید خواند...

فواید هیالورونیک اسید

همان‌طور که دانستید، هیالورونیک اسید یک ماده کاملاً طبیعی است که در نقاط مختلف بدن وجود دارد و با گذر زمان و بالا رفتن سن فرد میزان آن به شکل طبیعی کاهش پیدا می‌کند. پیری زودرس اغلب به علت قرار گرفتن زیاد و طولانی‌مدت فرد در معرض پرتوهای UV اتفاق می‌افتد.

شایع‌ترین و عمده‌ترین علت پیری پوست صورت، تابش پرتوهای فرابنفش است. پس استفاده از محصولات حاوی هیالورونیک اسید در روتین پوستی روش خوبی جهت پیشگیری از بروز علائم پیری در صورت است.

پیری زودرس اغلب به علت قرار گرفتن زیاد و طولانی‌مدت فرد در معرض پرتوهای UV اتفاق می‌افتد.

اگر مسئله حادتر شده، از پیشگیری کردن گذشته است و فرد به مرحله کاهش استحکام پوست و شل شدن بافت آن رسیده، تزریق کردن هیالورونیک اسید روش درمانی بسیار موثری خواهد بود. در ادامه شما را با فواید هیالورونیک اسید آشنا می‌کنیم تا بدانید چرا باید محصولات حاوی HA را در روتین پوستی گنجاند.

آبرسانی به پوست و افزایش رطوبت

مهم‌ترین تأثیر استفاده از محصولات دارای هیالورونیک اسید، افزایش رطوبت و آبرسانی به پوست است. آبرسانی به پوست با نوشیدن مایعات فراوان نیز به دست می‌آید، اما این ماندن آب و رطوبت در لایه‌های سطحی و عمقی پوست است که اهمیت دارد.

مقدار بسیار زیادی از آب و رطوبت موجود در پوست تبخیر می‌شود و با استفاده از محصولاتی که قابلیت مهار این هدر رفت را دارند، می‌توان پوست را هیدراته و مرطوب نگه داشت.

هیالورونیک اسید با مکانیسمی این چنینی باعث ماندگاری رطوبت و افزایش لطافت پوست می‌شود؛ بنابراین بسیاری از افراد از تاثیرات محصولات آبرسان حاوی HA به‌صورت کرم موضعی و مکمل بهره می‌برند. در سال ۲۰۱۴ میلادی مطالعه‌ای در این زمینه انجام شد که نتایج آن جالب توجه بود.

در این آزمایش انسانی گروهی از زنان محصولاتی مانند سرم، لوسیون و کرمی که حاوی اسید هیالورونیک بودند را به‌صورت موضعی دریافت کردند. پس از گذشت ۸ هفته نتایج نشان می‌داد که میزان آبرسانی و لطافت پوست شرکت‌کنندگان تا ۹۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

بهبود زخم‌ها

همان‌طور که اشاره کردیم، هیالورونیک اسید به پوست بدن انسان کمک می‌کند که رطوبت را در لایه‌های خود حفظ کند. وجود رطوبت سبب تسریع روند بازسازی زخم در بافت پوست می‌شود. در سال ۲۰۱۶ مطالعه‌ای در این زمینه انجام شد که نتایج آن حاکی از تأثیر ویژه اسید هیالورونیک بر کاهش التهاب و ترمیم زخم‌ها بود.

هیالورونیک اسید به پوست بدن انسان کمک می‌کند که رطوبت را در لایه‌های خود حفظ کند.

لطافت و صافی پوست

با افزایش سن، پوست کم کم استحکام، شادابی و لطافت خود را از دست می‌دهد. یقیناً بروز این اتفاق برای افراد خوشایند نیست و تأثیر زیادی بر اعتمادبه‌نفس‌شان دارد.

راهکاری که می‌توان جهت جلوگیری از بروز زودهنگام این مشکلات پوستی استفاده کرد، استفاده از محصولاتی است که در فرمولاسیون خود از اسید هیالورونیک بهره‌مند هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده سبب افزایش لطافت، حالت ارتجاعی و کشسانی پوست و همچنین کاهش زبری پوست می‌شود.

اثرات ضدپیری

پیش از این اشاره کردیم که هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی است که در پوست انسان یافت می‌شود و با افزایش سن و قرار گرفتن‌های مکرر در معرض اشعه UV می‌تواند باعث کاهش میزان این اسید در بافت پوست و در نتیجه موجب بروز پیری زودرس، شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک در سطح پوست شود.

 تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام شده که تمام آن‌ها نشان می‌دهد این ماده تأثیر ملموس و بسزایی بر کاهش چین و چروک‌ها و افزایش استحکام پوست دارد. یکی از این تحقیقات متعدد، مطالعه‌ای بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام شد.

طی این مطالعات از گروهی از زنان خواسته شد که روزانه دو بار از هیالورونیک اسید و محصولات پوستی حاوی آن استفاده کنند. این مطالعه ۸ هفته به طول انجامید و نتایج آن، محققان را حیرت‌زده کرد. پس از اتمام آزمایش، افرادی که از محصولات پوستی دارای اسید هیالورونیک استفاده کرده بودند، حالت ارتجاعی و کشسانی پوستشان تا ۵۵ درصد افزایش و عمق چین و چروک‌هایشان تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید: ۱۶ راه جلوگیری از پیری صورت

درد مفاصل یکی از دردهایی است که می‌تواند انسان را حتی از انجام فعالیت‌های ساده روزانه نیز بازدارد.

تسکین درد مفاصل

درد مفاصل یکی از دردهایی است که می‌تواند انسان را حتی از انجام فعالیت‌های ساده روزانه نیز بازدارد. راه‌های زیادی برای خلاص شدن از این درد وجود دارد که یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین آن‌ها، تزریق اسید هیالورونیک است. این درمان یک درمان ترکیبی و مکمل برای افرادی است که از آرتروز و التهاب مفاصل رنج می‌برند.

مطالعاتی در این زمینه انجام شده که نشان می‌دهد ترکیب شدن اسید هیالورونیک با داروهای اصلی درمان درد مفاصل مثل داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب، تأثیر درمانی این داروها را افزایش می‌دهد و روند درمان درد مفاصل را تا حد بسیار زیادی سرعت می‌بخشد.

کاهش درماتیت و التهاب پوست

استفاده از محصولات پوستی حاوی هیالورونیک اسید روند بهبود علائم و زخم‌های اگزمای خفیف تا متوسط را تسریع می‌کند. نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ میلادی در این زمینه انجام شد، نشان می‌داد که استفاده از هیالورونیک اسید به شکل فوم بسیار کارآمدتر و البته خوشایندتر از استفاده از کرم‌های امولسیونی دارای سرامید است.

کاهش رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده یا GERD یک بیماری شایع و ناخوشایند است که سوزش شدید معده را به دنبال دارد و می‌تواند در روند زندگی عادی فرد اختلال ایجاد کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ انجام شد که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت که مکمل‌های هیالورونیک اسید با سرکوب اسید معده قادر هستند علائم افراد مبتلا به این بیماری را کاهش دهند.

مقابله با بیماری لثه

در سال ۲۰۱۶ میلادی مطالعه مهم و بزرگی در زمینه تاثیرات اسید هیالورونیک انجام شد. نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که مصرف موضعی این ماده نقش بسزایی در مراقبت‌های پس از جراحی‌های لثه دارد. اسید هیالورونیک با خاصیت ترمیم‌کننده خود به روند بهبود زخم‌ها کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این در بهبود کیفیت زندگی افرادی که به بیماری‌های لثه و دهان مبتلا هستند، اثرگذار است.

تسکین خشکی چشم

چشم انسان دارای مقدار بسیار زیادی از هیالورونیک اسید است. قطره‌های استریل چشمی حاوی اسید هیالورونیک می‌تواند در بهبود خشکی چشم مؤثر باشد و علائم آن را کاهش دهد. مطالعه‌ای نشان داده که مصرف موضعی و حتی خوراکی هیالورونیک اسید در بهبود علائم مبتلایان به بیماری خشکی چشم و حساسیت‌های این چنینی مؤثر است.

جلوگیری از درد مثانه

شواهد و مطالعات گسترده‌ای نشان می‌دهد که وارد کردن هیالورونیک اسید به مثانه از طریق لوله‌های مخصوص می‌تواند به کاهش علائم سندرم بسیار دردناک مثانه کمک کند. تحقیقات در زمینه مصرف خوراکی اسید هیالورونیک برای درمان دردهای مثانه همچنان ادامه دارد.

درمان خشکی واژن

خشکی واژن مسئله‌ای است که بسیاری از زنان را پس از یائسگی درگیر می‌کند. این مسئله می‌تواند بسیاری از جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ انجام شد که نتایجش نشان می‌داد استفاده ترکیبی از کرم استروژن و یک کرم حاوی هیالورونیک اسید روند بهبود خشکی واژن را به میزان قابل توجهی تسریع می‌کند.

در این تحقیق مشخص شد که تأثیر هیالورونیک اسید بر درمان خشکی واژن از کرم استروژن بیشتر است و این یعنی افرادی که نمی‌توانند از درمان‌های هورمونی برای رفع مشکل خود استفاده کنند، می‌توانند تنها از تاثیرات هیالورونیک اسید برای بهبود اوضاع خود بهره‌مند شوند.

به پوستت جون تازه بده

هیالورونیک اسید را چگونه و به چه شکل می‌توان استفاده کرد؟

میزان استفاده از هیالورونیک اسید به نوع استفاده از آن بستگی دارد. دستورالعمل‌های استفاده از هر محصول متفاوت است؛ اما به‌طور کلی می‌شود دو بار در روز از محصولات پوستی حاوی اسید هیالورونیک استفاده کرد. بهتر است دستورالعمل مربوط به هر محصول را از پزشک متخصص پوست گرفت تا در ادامه مصرف مشکلی برای فرد پیش نیاید.

هیالورنیک اسید در شکل‌های مختلف قرص، لوسیون، کرم، سرم و به‌صورت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از قرص حاوی هیالورونیک اسید با مشورت و تجویز پزشک می‌توان به‌صورت خوراکی جهت کاهش چین و چروک‌های پوست صورت، آبرسانی به پوست و از بین بردن التهابات و درد مفاصل بهره برد.

 لوسیون، کرم و سرم حاوی هیالورونیک اسید نیز به‌صورت موضعی در نقاط مختلف بدن استفاده می‌شود. همچنین شکل تزریقی این ماده به دلیل سرعت اثر بالاتر و کاربردهای بسیار زیاد در بخش‌های پزشکی، درمانی و زیبایی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

برای مثال متخصصان زیبایی و پوست از هیالورونیک اسید به‌عنوان مواد تزریقی پرکننده برای بخش‌های مختلف بدن مانند صورت و لب استفاده می‌کنند. از آنجایی که این ماده به شکل طبیعی در بدن انسان وجود دارد و بافت بدن آن را تولید می‌کند، نگرانی بابت بروز واکنش آلرژیک در افراد وجود ندارد.

لوسیون، کرم و سرم حاوی هیالورونیک اسید نیز به‌صورت موضعی در نقاط مختلف بدن استفاده می‌شود.

آیا هیالورونیک اسید عوارض جانبی ایجاد می‌کند؟

کلمه اسید شاید در نگاه اول برای هر کسی دلهره‌آور باشد؛ اما باید بگوییم نگرانی خاصی در مورد این ماده وجود ندارد. همان‌طور که گفتیم، هیالورونیک اسید به شکل طبیعی در بدن انسان وجود دارد و تولید می‌شود و در حقیقت این ماده یکی از بخشی‌ها طبیعی پوست انسان است، بنابراین احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک و خطرناک به این ماده بسیار کم و نادر است.

با این حال ممکن است برخی عوارض جانبی خاصی را پس از مصرف محصولات حاوی هیالورونیک اسید مشاهده کنند که ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشد.

مثلاً ممکن است علت بروز عوارض جانبی، حساسیت و واکنش به سایر ترکیبات موجود در محصولی است که فرد استفاده می‌کند. یا احتمال دارد دوز هیالورونیک اسید موجود در محصول بالاتر از میزانی باشد که انسان می‌تواند مصرف کند و این خود باعث بروز واکنش‌های شدید آلرژیک شود.

یکی از دلایل دیگری که باعث بروز حساسیت می‌شود، استفاده گاه به گاه از هیالورونیک اسید است. در واقع افرادی که به شکل منظم و همیشگی از محصولات حاوی این ماده استفاده می‌کنند، عوارض کمتری را نسبت به افرادی که گاهی اوقات از آن استفاده می‌کنند، مشاهده می‌نمایند. عوارضی که برای اسید هیالورونیک گزارش شده است شامل مواردی مانند کبودی، درد، سرخی و التهاب پوست، ورم و خارش است.

مصرف هیالورونیک اسید در دوران بارداری یا شیردهی

دوران بارداری و شیردهی دوران مهمی است و حساسیت‌های زیادی برای مادران در این دوران وجود دارد و لازم است که پرهیزهای مختلفی انجام دهند. افرادی که می‌خواهند هیالورونیک اسید را به شکل تزریقی دریافت کنند، اگر تصمیم به بارداری دارند یا به فرزند خود شیر می‌دهند، حتماً باید با پزشک متخصص خود مشورت کرده و شرایط را بررسی نمایند.

طی تحقیقات انجام شده هنوز محققان به شواهد علمی خاصی در مورد اثر این ماده و محصولات حاوی آن بر جنین یا نوزاد نرسیده‌اند و نمی‌توان به‌صورت قطعی عارضه‌ای را برای این وضعیت متصور شد.

ممکن است فواید بی‌شمار مصرف اسیدهیالورونیک مانند جوان‌سازی و لطافت پوست، درمان درد مفاصل، کاهش التهابات، افزایش رطوبت پوست و دیگر مواردی که پیش از این ذکر کردیم؛ افراد بسیاری را به مصرف این ماده راغب کند؛ اما نکته مهم این است که هر شخص با شخص دیگر متفاوت است و نمی‌شود برای همه یک نسخه واحد پیچید.

بهتر است اگر شخصی با توجه به وضعیت جسمانی خود محدودیتی دارد، پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کند. این موضوع در رابطه با کسی که قصد بارداری دارد، باردار است یا در دوران شیردهی قرار دارد بسیار بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد زیرا علاوه بر سلامت مادر، سلامت جنین و نوزاد نیز ممکن است تهدید شود؛ بنابراین منطقی‌ترین و عاقلانه‌ترین راه مشورت با پزشک مربوطه‌ای است که وضعیت جسمانی و پرونده پزشکی فرد اطلاع کامل دارد.

اگر شخصی با توجه به وضعیت جسمانی خود محدودیتی دارد، پیش از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های پوستی دوران بارداری

آیا تمامی محصولاتی که حاوی هیالورونیک اسید هستند، غلظت یکسانی دارند؟

اگر تا به الان به دنبال محصولات حاوی هیالورونیک بوده‌اید، حتماً در سایت‌ها و مراکز مختلف دیده‌اید که در بسیاری از محصولات پوستی از سرم‌ها و لوسیون‌ها گرفته تا محصولات تزریقی و خوراکی، هیالورونیک اسید وجود دارد؛ اما میزان آن در هر محصول بسته به دیگر ترکیبات موجود، متفاوت است.

در برخی از محصولات، هیالورونیک اسید یا نمک آن که سدیم هیالورونات نام دارد، به‌عنوان جز اصلی ترکیب وجود دارد. در این گروه از محصولات، هیالورونیک اسید با غلظت بالایی وجود دارد، برای این که هدف اصلی این‌ها هیدراته کردن، افزایش رطوبت و محافظت کردن از پوست در برابر اثرات پیری است که برای هر شخص دیر یا زود پیش می‌آید. برای مثال، پدهای مراقبت از پوست یکی از این محصولات است که غلظت هیالورونیک اسید آن بالا است.

برخی از محصولات هستند که مقادیر کمتری از این اسید را در ترکیبات خود دارند و بر روی پوست انسان به‌عنوان یک جذب‌کننده رطوبت یا هومکتانت عملکرد خود را نشان می‌دهند. این محصولات با مکانیسم اثر خود در درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند آکنه و لک‌ها مؤثر هستند.

پس همان‌طور که دیدید، میزان اسید موجود در محصولات مختلف، با توجه به عملکرد و شکل اثر آن محصول متفاوت است و ممکن است کم یا زیاد باشد. هنگام خرید محصول باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید. اگر محصول توسط پزشک برای شما تجویز شده است، نگران دوز مصرفی نباشید؛ زیرا پزشک متخصص با توجه به شرایط و وضعیت شما دوز مناسبی از این ماده را برای شما تجویز می‌کند.

چرا هیالورونیک اسید وزن‌های مولکولی مختلفی دارد؟

شاید تا به حال به محصولات پوستی دقت کرده باشید که روی برچسب آن‌ها وزن‌های مولکولی متفاوتی درج شده است. این اسید در اندازه‌های مختلفی وجود دارد. به‌طور کلی به هر مولکول یک وزن مولکولی خاص نسبت داده می‌شود که این عدد به شکل معکوس با قدرت نفوذ مولکول اسید به عمق پوست انسان ارتباط دارد. هر چه وزن مولکولی آن پایین‌تر و کمتر باشد، توانایی آن جهت نفوذ کردن به نواحی عمیق‌تر پوست بیشتر می‌شود.

هیالورونیک اسیدهایی که وزن مولکولی بالا دارند، به احتمال زیاد نمی‌توانند به نواحی و لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کنند و تنها روی سطح پوست یک لایه ایجاد می‌کنند؛ به عبارت دیگر این نوع اسیدها در مقایسه با همتایان خود که وزن مولکولی پایین‌تری دارند، اثربخشی کوتاه‌مدت‌تری بر روی پوست یا مفاصل انسان می‌گذارند.

در این زمینه در سال ۲۰۱۱ یک مطالعه جامعی انجام شد که نتایج انتشاریافته آن، این موضوع را کاملاً تأیید می‌کند.

در این مطالعه بعد از بررسی وزن‌های مولکولی مختلف، محققان و پژوهشگران متوجه شدند مصرف محصولاتی که در ترکیبات خود اسید هیالورونیک با وزن مولکولی پایین‌تر دارند، بر چروک‌های پوست انسان اثر قابل توجه‌تری می‌گذارند و آن‌ها را به میزان بیشتری کاهش می‌دهند. این به دلیل قابلیت نفوذپذیری بیشتر آن‌ها است.

وزن مولکولی اسید هیالورونیک در وهله اول به جرم و میزان بزرگی مولکول این ماده اشاره دارد. این مقادیر به‌وسیله مقیاس و معیاری تحت عنوان یکای جرم اتمی یا دالتون که به اختصار kDa نامید می‌شود، محاسبه و اندازه‌گیری می‌شوند.

اسید هیالورونیک‌هایی که وزن مولکولی بین ۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلو دالتون دارند، برای پوست خواص بسیار زیادی خواهند داشت. بر مبنای جدیدترین مطالعه انسانی صورت‌ گرفته، هیالورونیک اسیدهایی که وزن مولکولی ۱۳۰ کیلو دالتون دارند، بهترین انتخاب در بین گزینه‌های موجود برای اثرگذاری بر روی چین و چروک‌های پوستی هستند.

پس لازم است حتماً اطلاعات درج‌شده بر روی پرچسب محصول را به‌طور کامل مطالعه کنید و کالایی را انتخاب کنید که تأثیر بیشتری بر روی پوست شما می‌گذارد.

سلول‌های پوستی به‌طور طبیعی هیالورونیک اسید را تولید می‌کند تا پوست را لطیف نگه داشته و میزان رطوبت آن را حفظ کند.

نحوه تزریق هیالورونیک اسید

پیش از اینکه تزریق هیالورونیک اسید انجام گیرد، پزشک باید به‌خوبی ناحیه مورد نظر را بررسی کند. در این بررسی پزشک متخصص آناتومی نقطه هدف، ساختار و بافت آن، حجم ناحیه، عمیق یا سطحی بودن چین و چروک‌ها و وضعیت جسمانی بیمار را تحت نظر خود قرار می‌دهد. همان‌طور که دانستید، تزریق هیالورونیک اسید بسیار ساده است و به شکل سرپایی انجام می‌شود. پزشک متخصص ناحیه مورد نظر را با استفاده از کرم یا ژل بی‌حسی به شکل موضعی بی‌حس می‌کند و تزریق اسید هیالورونیک را آغاز می‌نماید. بیمار در حین دریافت هیالورونیک اسید درد خاصی احساس نمی‌کند و پس از بین رفتن اثرات بی‌حسی موضعی با انجام مراقبت‌هایی می‌تواند از درد ناحیه تزریق‌شده کم کند.

چه کسانی نمی‌توانند هیالورونیک اسید را دریافت کنند؟

علی‌رغم اینکه تزریق هیالورونیک اسید یک روش درمانی سریع و کاربردی جهت جوانسازی پوست است؛ برخی افراد نمی‌توانند آن را به‌عنوان یک روش درمانی استفاده کنند و تزریق این ژل می‌تواند مشکلاتی برایشان به همراه داشته باشد. کسانی که ممنوعیت تزریق هیالورونیک اسید دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زنانی که باردار هستند و یا در دوره شیردهی قرار دارند.
  • کسانی که به بیماری‌های پوستی مختلف مبتلا هستند.
  • کسانی که بدنشان نسبت به انواع ترکیبات و آلرژن‌های مختلف واکنش‌های آلرژیک و حساسیت نشان می‌دهد.
  • کسانی که دارای انواع بیماری‌های خودایمنی شدید مثل روماتیسم، لوپوس و سندرم نفروتیک هستند.
  • کسانی که سابقه بیماری‌های خود ایمنی مثل آسم و آلرژی را دارند.
  • کسانی که از داروهایی مانند آسپیرین و وارفارین استفاده می‌کنند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند و دارو‌های مختلف این بیماری را مصرف می‌کنند.
  • افرادی که مبتلا به انواع‌ دیابت‌ها هستند.
  • افرادی که مبتلا به عفونت‌های باکتریایی پوستی و تبخال هستند به هیچ وجه نباید از این روش درمانی جهت رفع چین و چروک‌های پوستی خود استفاده کنند.
  • نوجوانان زیر 18 سال نمی‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند و توصیه می‌شود پس از گذراندن نوجوانی در مورد انجام این روش با مشورت پزشک تصمیم بگیرند.

مواد غذایی حاوی هیالورونیک اسید

در این بخش می‌خواهیم شما را با برخی از مواد غذایی که حاوی هیالورونیک اسید هستند و یا به بیان بهتر باعث اثرگذاری بیشتر هیالورونیک اسید در بدن می‌شوند را به‌طور خلاصه معرفی کنیم. این مواد غذایی که عموما در دسترس هستند، عبارت‌اند از:

آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان آبگوشتی است که با جوشاندن استخوان‌ها و بافت‌های هم‌بند حیوانات در آب جوش به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت پخته می‌شود. مدت زمان جوشاندن این استخوان‌ها مهم است زیرا جوشاندن طولانی‌مدت آن منجر به تولید یک محصول خوش‌طعم و خوش‌عطر می‌شود که سرشار از مواد مغذی و مفید از جمله هیالورونیک اسید است. این آبگوشت مغذی حاوی مقادیر بسیار مناسبی از پروتئین بوده و تقریباً در هر یک فنجان از آن (۲۴۰ میلی لیتر) حدود ۱۰ گرم پروتئین وجود دارد.

همچنین این آبگوشت منبع کاملی از ترکیبات گلوتامین، پرولین، گلوکوزامین و کندرویتین است. پرولین و گلوتامین در واقع دو نوع اسید آمینه هستند که باعث تولید پروتئین در بدن انسان می‌شوند. علاوه بر این‌ها، این آبگوشت سرشار از کلاژن است که باعث افزایش استحکام پوست و بهبود حالت ارتجاعی آن می‌شود.

پرتقال

پرتقال به خودی خود حاوی هیالورونیک اسید نیست؛ بلکه حاوی ماده دیگری به‌ نام نارینگنین است. نارینگنین در حقیقت یک نوع فلاونوئید است که خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد. البته که این ماده به شکل طبیعی در سایر مرکبات مانند گوجه فرنگی و انجیر نیز یافت می‌شود. نارینگنین قادر است فعالیت هیالورونیداز که باعث تجزیه اسید هیالورونیک می‌شود را مسدود کند؛ بنابراین خوردن پرتقال می‌تواند به فرد در حفظ سطح سالم این ماده در بدن کمک کند. همان‌طور که می‌دانید، پرتقال دارای مقادیر بسیار بالایی از ویتامین C است که این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی در بدن انسان عمل می‌کند. علاوه ‌بر این، ویتامین C باعث افزایش فعالیت کلاژن می‌شود که برای حفظ ساختار و بافت پوست بسیار ضروری است.

توفو

توفو هم مانند پرتقال به خودی خود حاوی اسید هیالورونیک نیست؛ اما دارای مقادیر فراوانی از فیتواستروژن است که می‌توانند اثرات هورمون استروژن را تقلید کنند. استروژن قادر است سطح هیالورونیک اسید را در بدن فرد افزایش داده و سلامت پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک‌ها را تضمین کند. این اثرات در سویا هم وجود دارد و مطالعات نشان داده که این‌ها می‌توانند تولید هیالورونیک اسید را در بدن به طرز قابل توجهی افزایش دهند و از پوست در برابر مشکلات مختلف محافظت کنند.

کلم پیچ

کلم پیچ هم یکی از سبزیجات بسیار مغدی و مفید است که در ترکیبات خود سرشار از کلسیم، منگنز، فیبر، ویتامین A و K، مس و منیزیم است. منیزیم یک عنصر بسیار مهم در بدن انسان است که نه‌ تنها در تولید انرژی و بهبود عملکرد ماهیچه‌ها موثر است؛ که در افزایش تولید هیالورونیک اسید هم نقش دارد. کمبود منیزیم در بدن انسان باعث ایجاد اختلال در تولید اسید هیالورونیک اسید شده و این اتفاق می‌تواند سلامت قلب، روان و استخوان را تهدید کند. همچنین در این وضعیت ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ هم افزایش پیدا می‌کند.

بادام درختی

بادام درختی به خاطر طعم خوب و تنوع مواد مغدی یک میان‌وعده محبوب محسوب می‌شود. این بادام‌های خوشمزه بسیار مغذی هستند و در ترکیبات خود مقادیر مناسبی فیبر، پروتئین و چربی‌های مفید برای سیستم قلبی و عروقی را دارند.

علاوه بر این‌ موارد بادام‌ها حاوی مقدار بسیار زیادی منیزیم در خود هستند هستند که با افزایش تولید هیالورونیک اسید در بدن باعث بهبود وضعیت سلامت پوست می‌شوند. همچنین بادام منبع کامل ویتامین E است که می‌تواند به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد مضر و استرس اکسیداتیو کمک کند. این اتفاق باعث بهبود وضعیت سلامت پوست و ترمیم زودهنگام زخم‌ها می‌شود.

ادامام

ادامام به نوعی سویای نارس گفته می‌شود. اغلب این ماده جوشانده یا بخارپز شده و با نمک سرو می‌گردد. ادامام هم مثل توفو و سویا حاوی فیتواستروژن است و قادر است سطح هیالورونیک اسید را در بدن فرد افزایش دهد. از تاثیرات دیگر ترکیبات ادامام مانند منگنز و پروتئین هم نمی‌شود در سلامت پوست و استحکام آن غافل شد.

سیب زمینی شیرین

سیب‌ زمینی شیرین هم مانند دیگر مواد غذایی گفته شده دارای مواد مغذی زیادی مانند فیبر، منیزیم، منگنز و ویتامین A و C است. همان‌طور که دانستید منیزیم قادر است تولید هیالورونیک اسید را در بدن انسان افزایش دهد. همچنین این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است که این خود در جوانسازی پوست موثر است.

علاوه‌براین موارد ثابت شده که سیب زمینی شیرین مملو از ماده مغذی به نام بتا کاروتن است که می‌تواند التهابات را تسکین داده، رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی کرده و از آسیب‌های پوستی و آفتاب سوختگی محافظت نیز محافظت کند.

راهنمای خرید هیالورونیک اسید و انواع محصولات حاوی آن

در خرید محصولات حاوی هیالورونیک اسید، نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد سطح و میزان این ماده در محصول است. پس اولین نکته‌ای که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، اطلاعات درج‌شده بر روی برچسب محصول است. این ماده در سه شکل سرم، کپسول و تزریقی وجود دارد که در این بخش در مورد هر کدام از آن‌ها صحبت می‌کنیم

سرم هیالورونیک اسید

مزایای فراوان این اسید باعث تولید و ساخت محصولات مختلفی شده است که از میان آن‌ها، سرم، کرم و لوسیون حاوی هیالورونیک اسید محبوب‌ترین‌ شکل آن به شمار می‌آید. این محصولات همگی مراقبتی هستند و خاصیت درمانی و آرایشی دارند. این مهم است که بدانید نتایج این محصولات سریعا حاصل نمی‌شود و پروسه درمان‌ با سرم، لوسیون و کرم نیاز به وقت گذاشتن و استمرار در استفاده دارد.

سرم‌های پوستی این‌چنینی به میزان قابل توجهی در ترکیبات خود اسیدهیالورونیک دارند. علاوه بر آن مقادیر بسیار کافی الاستین، کلاژن، روغن‌های معدنی و آنزیم Q10 نیز در این محصولات وجود دارد. هر کدام از این سرم‌ها خصوصیات مختلفی دارند که قدر هستند با نشانه‌های پیری مبارزه کنند و روند بروز آن‌ها را به تاخیر بیندازند. هنگام خرید حتما ترکیبات درج‌شده بر روی برچسب محصول را مشاهده کنید تا در نهایت سرمی را خریداری کنید که در ترکیباتش کمترین میزان الکل و پارابن وجود دارد. این مواد باعث التهاب و حساسیت پوست می‌شود.

برای رسیدن به بهترین نتایج، نیاز است که از این محصول به شکل صحیح استفاده کنید، متخصصان توصیه کرده‌اند که این سرم را روی ۵ نقطه مختلف پوست مانند بینی، پیشانی گونه‌ها و چانه بزنید. سپس آن‌ها را با نوک انگشتا‌نتان به شکل دورانی روی پوست خود پخش کرده تا به خوبی جذب شوند.

بهتر است از این سرم در نواحی دور چشم استفاده نکنید؛ زیرا پوست آن ناحیه بسیار ظریف است و نمی‌شود هر محصولی را استفاده کرد. توجه کنید که سرم هیالورونیک اسید باید وارد روتین آرایشی و زیبایی روزانه خودتان کنید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

کپسول هیالورونیک اسید

کپسول‌های هیالورونیک اسید یکی دیگر از انواع این محصول هستند که می‌توانند وضعیت پوست را بهبود ببخشند. همان‌طور که دانستید، این ماده به‌طور طبیعی در بافت‌های پیوندی بدن انسان مثل عضلات، مفاصل، پوست و داخل چشم یافت می‌شود. هیالورونیک اسید‌ها که تقریبا در تمامی سلول‌های بدن پیدا می‌شوند، می‌تواند به‌اندازه هزار برابر وزن خود آب ذخیره کنند. این ماده برای حفظ رطوبت بدن از مولکول‌های آب بهره می‌گیرد.

هر چند بدن انسان می‌تواند این ماده را تولید کند اما هر چه سن انسان بالاتر می‌رود، سطح تولید این ماده کمتر و کمتر می‌شود. کپسول‌های حاوی هیالورونیک اسید با توان بالا و ترکیبات مفید خود سطح این ماده را در بدن افزایش می‌دهند. نحوه مصرف این کپسول‌ها باید طبق تجویز پزشک باشد که معمولا روزی یک عدد است و این میزان برای بدن کافی است. بهتر است بدون دستور پزشک و به شکل خودسرانه دوز مصرفی آن را تغییر ندهید و آن‌ها را در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال قرار دهید.

تزریق هیالورونیک اسید

یکی دیگر از انواع روش‌های مصرفی هیالورونیک اسید تزریق این ماده است که پیش از این در مورد آن صحبت کردیم. این روش به دلیل اثرگذاری سریع خود در بین مردم بسیار محبوب است. از تزریق اسید هیالورونیک جهت پر کردن چین و چروک‌های صورت، حجم‌دهی پوست و افزایش استقامت و حالت ارتجاعی پوست استفاده می‌شود.

همان‌طور که دانستید، سلول‌های پوستی به‌طور طبیعی هیالورونیک اسید را تولید می‌کند تا پوست را لطیف نگه داشته و میزان رطوبت آن را حفظ کند. عواملی مانند پیری می‌تواند سطح تولید این اسید را کاهش دهد.

راهکار مناسب استفاده از محصولاتی است که در ترکیبات خود این اسید معجزه‌آسا را دارند. در این مقاله سعی کردیم نکات مربوط به این ماده، فواید، مضرات جانبی و … را برایتان توضیح دهیم. امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه به شما کمک کنیم.

منبع ++++

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید یک ماده کاملاً طبیعی است که در نقاط مختلف بدن وجود دارد و با گذر زمان و بالا رفتن سن فرد میزان آن به شکل طبیعی کاهش پیدا می‌کند. پیری زودرس اغلب به علت قرار گرفتن زیاد و طولانی‌مدت فرد در معرض پرتوهای UV اتفاق می‌افتد.

فواید هیالورونیک اسید برای پوست چیست؟

شایع‌ترین و عمده‌ترین علت پیری پوست صورت، تابش پرتوهای فرابنفش است. پس استفاده از محصولات حاوی هیالورونیک اسید در روتین پوستی روش خوبی جهت پیشگیری از بروز علائم پیری در صورت است.

هیالورونیک اسید را چگونه و به چه شکل می‌توان استفاده کرد؟

هیالورنیک اسید در شکل‌های مختلف قرص، لوسیون، کرم، سرم و به‌صورت تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از قرص حاوی هیالورونیک اسید با مشورت و تجویز پزشک می‌توان به‌صورت خوراکی جهت کاهش چین و چروک‌های پوست صورت، آبرسانی به پوست و از بین بردن التهابات و درد مفاصل بهره برد.

آبا هیالورونیک اسید در بهبود زخم ها موثر است؟

هیالورونیک اسید به پوست بدن انسان کمک می‌کند که رطوبت را در لایه‌های خود حفظ کند. وجود رطوبت سبب تسریع روند بازسازی زخم در بافت پوست می‌شود.

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی