50 مواد غذایی مفید برای پوست سالم
۲ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

50 مواد غذایی مفید برای پوست سالم

4.6/5 - (17 امتیاز)

امروز يک دليل خوب برای رفتن به فروشگاه پيدا خواهيد كرد زيرا به گفته متخصصان خوراکی‌های طبيعی و سالم حاوی موادمغذی هستند كه باعث نرمی و انعطاف پذيری پوست شده و با مشكلات پوستی ناشی از كهولت سن مبارزه می‌كنند. برخی از مواد غذایی علاوه بر داشتن جنبه خوراكی، به صورت موضعی نيز استفاده می‌شوند.طرح ایده آل برای حفظ جوانی و شادابی پوست شما شامل تمرینات جسمانی، آب زیاد، خواب مناسب و رژیم متعادل است. فراموش نکنید که روزانه به طور مرتب مواد غذایی مفید برای پوست را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا روند تقویت را سرعت ببخشید.

50 مواد غذایی مفید برای پوست صورت

برای داشتن پوست سالم باید به تغذیه خودتان اهمیت دهید. شاید با محصولات و کرم‌ها بتوانید برای مدتی پوست شاداب و زیبایی داشته باشید اما در گذر زمان حتی محصولات زیبایی هم برای شما مناسب نخواهد بود. برای اینکه همیشه پوست سالم و زیبایی داشته باشید، باید به تغذیه خودتان اهمیت دهید. می‌خواهیم به شما بگوییم چه مواد غذایی را چگونه مصرف كنید تا پوستی جوان، شاداب و سالم داشته باشید. در اینجا شما را با تعدادی از مواد غذایی مفید برای پوست آشنا خواهیم کرد:

1. توت فرنگی

ويتامين c با راديكال‌های آزادی كه منجر به آسيب سلول‌ها، تخريب كلاژن و در نتيجه ايجاد خطوط ظريف روی پوست می‌شوند، مبارزه می‌كند.

ويتامين c موجود در توت فرنگی از پرتقال و گريپ فروت بيشتر است، همچنين تحقيقات منتشر شده در يك مجله تغذيه آمريكايی نشان می‌دهد، افرادی كه مواد غذایی با ويتامين c بالا مصرف می‌كنند، كمتر به چين و چروك و خشكی پوست مربوط به كهولت سن دچار شده‌اند.

ويتامين c با راديكال‌های آزادی كه منجر به آسيب سلول‌ها، تخريب كلاژن و در نتيجه ايجاد خطوط ظريف روی پوست می‌شوند، مبارزه می‌كند. به توصيه متخصصان برای آب‌رسانی و لطافت بيشتر پوست، يك يا دو بار در هفته از ماسك‌های طبيعی تهيه شده از توت بر روی پوستتان استفاده كنيد و روزانه خوردنی‌هايی كه ويتامين c بالايی دارند مصرف كنيد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی ضد جوش؛ 

اسموتی و ماسک

برای تهیه یکی از مواد غذایی مفید برای پوست می‌توانید: 1 فنجان توت‌فرنگی تازه يا يخ‌زده كه می‌تواند مخلوطی از انواع توت‌هايی همچون بلوبری و تمشك كه سرشار از آنتی اكسيدان‌اند باشد را در يك مخلوط‌كن بريزيد، سپس مواد به دست آمده را با يك فنجان ماست ساده و يك قاشق غذاخوری عسل كه يك مرطوب‌كننده عالی است مخلوط كرده و ميل كنيد. البته مقداری از اين اسموتی ساده و خوشمزه را برای پوستتان كنار بگذاريد.

شما می‌توانيد باقيمانده اسموتی را به عنوان يك ماسك عالی برای پوست صورتتان استفاده كنيد البته مراقب قطره‌هايی كه از صورتتان می‌چكند باشيد زيرا اين ماسك در ابتدا رقيق است ولي بعد از چند دقيقه جذب پوست می‌شود، بگذاريد به مدت 8 دقيقه روي صورتتان بماند سپس آن را با آب بشوييد.

خوراکی
برخی از مواد غذایی علاوه بر داشتن جنبه خوراكی، به صورت موضعی نيز استفاده می‌شوند. 

2. روغن زيتون

آنتي اكسيدان موجود در روغن زيتون و خواص ضد التهابی آن نه تنها براي سلامت ارگان‌های داخلی بدن مفيد است بلكه باعث لطافت و نرمی پوست نيز می‌شود. به گفته محققان، روميان باستان از روغن زيتون برای ماساژ پوست خود استفاده می‌كردند.
مصرف موضعی روغن زيتون باعث شفافيت و نرم‌تر شدت پوست می‌شود.

به علاوه روغن زيتون ماده اصلی در رژيم غذايی مديترانه‌ای است كه آنتی‌اكسيدان‌های موجود در آن باعث خنثي شدن راديكال‌های آزاد و كاهش التهاب می‌شوند. علاوه بر مصرف روغن زيتون در رژيم غذايی روزانه، می‌توان از آن به عنوان براق‌كننده لب و ترميم‌كننده پوست بهره برد و همچنين مصرف موضعی آن باعث لطافت و نرمی پوست‌های خشک می‌شود و ابدا نباید از این مواد غذایی مفید برای پوست غافل شوید!

مصارف خوراكي و موضعي

هنگام خوردن شام چند قاشق غذاخوری روغن زيتون را در يك كاسه ريخته و تكه‌های نان غلات را در آن زده و ميل كنيد. با  اين روش مي توان به صورت غير موضعی به سلامت پوست كمك كرد.ماليدن روغن زيتون روي لب‌ها باعث آب‌رسانی آن‌ها می‌شود، همچنين می‌توان براي نرم شدن مناطقی مثل آرنج و پاشنه كه خشك و خشن شده‌اند ، از روغن زیتون بهره برد.

3. چاي سبز

از آنجا که چای سبز حاوی پلی فنول است و آن را یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب می‌شناسند، می‌تواند به عنوان مواد غذایی مفید برای پوست و یک ماده تقویت کننده عالی برای درمان آکنه مورد استفاده قرار گیرد. چای سبز برای بهبود لکه‌ها و زخم ها، برطرف کننده سموم است که از طرفی پوست را نرم نگه می‌دارد. ویتامین K موجود در چای سبز به روشن شدن تیرگی زیر چشم نیز کمک می‌کند.

تحقيقات انجام شده نشان می‌دهد كه نوشيدن چای سبز خطر ابتلا به سرطان پوست را كاهش می‌دهد. تحقيقات نشان داده است، در صورتی كه مقداری آب مركبات به چای سبز اضافه كنيد، آنتی اكسيدان‌های موجود در آن عمر بيشتری می‌كنند و به جای آن كه سريع هضم و از بين بروند به مدت طولانی تری در بدن باقی‌مانده و به سلامت بدن كمك می‌كنند.

هم بنوشيد و هم به پوست خود بزنيد

به گفته متخصصان، نوشيدن روزانه تقريباً 3 ليوان چاي سبز باعث افزايش آنتی اكسيدان‌های بدن می‌شود. كيسه‌های كوچك چای مرطوب را در يخچال خنك كرده و به مدت 10 تا 15 دقيقه روی چشم قرار دهيد زيرا به دليل وجود عنصری به نام تانن(Tannin) كه حالت انقباضی به پوست می‌بخشد، پف‌های اطراف چشم را كاهش می‌دهد.

4. كدو تنبل

مواد غذایی
كاروتنوئيد يك نوع رنگدانه گياهی است كه ضد چروک بوده و نه تنها باعث خنثی‌سازی راديكال‌های آزاد می‌شود بلکه از پيری زودرس پوست جلوگيری می‌كن

رنگ نارنجی كدو تنبل به دليل وجود كاروتنوئيد(Carotenoid) است.  كاروتنوئيد يك نوع رنگدانه گياهی است كه ضد چروک بوده و نه تنها باعث خنثی‌سازی راديكال‌های آزاد می‌شود بلکه از پيری زودرس پوست جلوگيری می‌كند. به گفته متخصصان، كدو تنبل سرشار از ويتامين‌های C،E ، A و همچنين آنزيم‌هايی است كه به پاك‌سازی پوست كمك می‌كنند. علاوه‌براين، كدو تنبل خاصيت آب‌رسانی نيز دارد، تخم‌های آن سرشار از فيبر و بخش گوشتی آن حاوی آنتی اكسيدان است.

دسري خوشمزه و يك ماسك عالی

2 فنجان پوره كدو تنبل را با 4 قاشق غذاخوری ماست ساده و كم چرب، 4 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چای‌خوری پودر كدو تنبل را در مخلوط كن با يكديگر تركيب كنيد. ماده بدست آمده را به مدت 10 دقيقه روی پوست قرار دهيد سپس آن را بشوييد. اين ماسك باعث آب‌رسانی و نرمی پوست می‌شود.همچنين می‌توانيد با اضافه كردن 2 قاشق غذاخوری پنير خامه‌ای كم چرب و نصف قاشق چای‌خوري عصاره وانيل، يك پودينگ شيرين و خوشمزه تهيه كنيد.

5. انار 

انار يكی از غنی‌ترين منابع آنتی اكسيدان است و در لیست ما به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای پوست در اولویت خواهد بود.
تحقيقات نشان می‌دهد كه آب اين ميوه آنتی اكسيدان‌های ضد التهابی بيشتری نسبت به چای سبز و آب انگور قرمز دارد. اين ميوه را می‌توان هم به عنوان يك خوراکی خوشمزه و مفيد، و هم به عنوان يك لايه بردار، يك يا دو بار در هفته برای پاكسازی سلول‌های مرده پوست استفاده كرد.

يك ميوه خوشمزه و يك لايه بردار

  • ابتدا تاج انار را جدا كرده و آن را بدون اينكه كاملاً از هم جدا شود برش بزنيد سپس آن را در يك كاسه آب قرار داده و بگذاريد 5 تا 10 دقيقه بماند.
  • به اين ترتيب دانه‌ها از پوست جدا می‌شوند.
  • 2 قاشق غذا‌خوری انار دان‌شده و يك فنجان بلغور جو دو سر را در يك مخلوط كن با يكديگر مخلوط كنيد
  • سپس تركيب بدست آمده را با 2 قاشق غذاخوری عسل كه يك ضدعفونی كننده عالی است و 2 قاشق غذاخوری شير غليظ شده يا باترميلك(Buttermilk) مخلوط كنيد.
  • سپس آن را روی صورت بگذاريد. 
  • بعد از چند دقيقه آن را بشوييد.
  • همچنين براي نرم شدن بخش‌هايی از بدن مثل آرنج كه خشك شده‌اند، می‌توانيد سه چهارم پيمانه شكر توربينادو (Turbinado)كه يك نوع شكر قهوه‌ای است به تركيب قبل اضافه كنيد.

باقيمانده انارهای دانه‌شده را می‌توانيد با پنير مورد علاقه‌تان نوش جان كنيد.

آب اين ميوه آنتی اكسيدان‌های ضد التهابی بيشتری نسبت به چای سبز و آب انگور قرمز دارد.

6. آب

باز هم توصیه به مصرف مایه حیات که یکی از ملزومات حفظ سلامت و جوانی پوست است. نوشیدن مرتب و مداوم آب در طول روز موجب هیدراته شدن بدن شما می‌شود و احساس تازگی را بر تمام سلول‌های پوستی شما ظاهر می‌سازد و به دلیل خاصیت پاکسازی بدن از سموم ، آب برای افراد دارای پوست چرب عالی است.

7. خیار

خیار حاوی 95.23 گرم آب در هر 100 گرم است. این به این معنی است که بیشتر از آب تشکیل شده‌اند . همانطور که همه ما می‌دانیم، برای داشتن پوست خوب بسیار مهم است. آب سموم را از بدن دفع می‌کند و ترشح مناسب هورمون‌ها را تسهیل می‌کند.

خیار آنتی اکسیدان قوی دارد که برای پوست خوب ضروری است. آن‌ها هم چنین ضد التهاب هستند که به کاهش آکنه کمک می‌کند. خیار یک آنتی اکسیدان طبیعی قوی به شمار می‌رود. با مصرف به‌اند ازه این میوه جوان کننده پوست می توانید ترشح چربی پوست را به تعادل برسانید و از ظاهر شدن چربی روی پوست جلوگیری کنید.

اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

بیشتر بخوانید: تغذیه نامناسب؛

8. گریپ فروت

میوه‌ی گریپ فروت منبع غنی فیبر و ویتامین سی است . این مواد برای دفع گر گرفتگی و سموم بدن موثر و حیاتی هستند. نوشیدن آب گریپ فروت البته بدون شکر برای درمان چربی پوست و حفظ زیبایی پوست چرب توصیه می‌شود. 

9. آجیل

آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای پوست سالم و ضروری هستند. آن‌ها همچنین خواص ضد التهابی دارند و به بهبود بافت پوست کمک می‌کنند. اما مراقب باشید، بسیاری از آن‌ها را مصرف نکنید، ممکن است اثر معکوس روی پوست داشته باشد.

غذاهایی مانند سویا، آوکادو، آجیل، سالمون و ماهی تن شامل اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای پوست عالی هستند. اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهاب هستند و در تنظیم تورم سیستمیک نقش دارند.

افزایش چربی‌های موجود در رژیم غذایی، التیام پوست را تسهیل خواهد کرد. مصرف منظم اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب می‌شود و ممکن است خطر آکنه و دیگر مشکلات پوستی را کاهش دهد.

10. موز

موز شامل ویتامین ایی ، فسفات و پتاسیم است که سلامتی پوست را افزایش می‌دهد. آن‌ها شگفت انگیز هستند. خوردن موز در روز می‌تواند به کاهش منافذ کمک کند که از ورود آلودگی به درون آن‌ها جلوگیری می‌کند. 

میوه عالی دیگر برای پوست سالم آووکادو است

11. آوکادو

میوه عالی دیگر که به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای پوست شناخته می‌شود آووکادو است. حاوی اسیدهای چرب است که برای پوست بسیار مفید هستند و از ترشح روغن‌های اضافی از غدد چربی جلوگیری می‌کنند. این منبع عالی ازکاراتنوئیدها مانند آلفا ، بتا کاراتوئن و… است. مقادیر کافی آن در رژیم غذایی ضخامت، رنگ و بافت پوست را بهبود خواهد بخشید. 

12. اسفناج

سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، و بروکلی حاوی هیچ روغنی نیستند. آن‌ها غنی از فیبر‌اند ، و به تمیز کردن پوست کمک می‌کند و تولید روغن را تنظیم می‌کند. یک فنجان اسفناج حاوی 164 گرم آب است.

پوست برای سالم ماندن به آب نیاز دارد. بدون آب کافی، بدن خشک، سفت و پوسته پوسته خواهد شد. بروکلی نیز مغذی است. حاوی ویتامین ث، منیزیم و ویتامین آ است که از مسدود کردن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. هم چنین ضد التهاب و تسکین دهنده پوست است.به کنترل تولید چربی کمک می‌کند که خطر آکنه و دیگر مشکلات پوستی را کاهش می‌دهد.

13. عدس و حبوبات

حبوبات سرشار از مواد مغذی هستند و به عنوان یکی از مواد غذایی مفید برای پوست همواره شناخته می‌شوند. استفاده منظم از آن‌ها در مقادیر مناسب می‌تواند به کنترل تولید چربی وشفافیت پوست کمک کند. حبوبات نیز تولید چربی در بدن را کنترل می‌کنند. آن‌ها حاوی آمینو اسیدها هستند که در هنگام مصرف به قند تجزیه نمی شوند، که در واقع ترشح روغن را افزایش دهد. 

بیشتر بخوانید: پوست صورت سالم:

14. پرتقال

مرکبات، مانند پرتقال و لیمو، حاوی ویتامین ث هستند که برای پوست شگفت انگیز است. آن‌ها همچنین حاوی سم زداهستند که روغن اضافی را از پوست دفع می‌کنند و آن را سالم‌تر می‌سازد. روغن طبیعی پرتقال به مرطوب کردن پوست کمک می‌کنند.

هم چنین آن‌ها شامل اسید سیتریک است که به خشک شدن آکنه و بهبود بافت پوست کمک می‌کند.لیمو، به دفع سموم از بدن کمک کرده و عملکرد کبد را تسهیل می‌کند که باعث می‌شود پوست صاف و انعطاف پذیر شود.

15. شکلات تلخ

شکلات تلخ نه تنها خوش مزه است، بلکه برای جلوگیری از التهاب آکنه و کنترل تولید روغن در پوست خوب است.این افسانه را که می‌گوید خوردن شکلات باعث جوش زدن می‌شود را فراموش کنید. شکلات تلخ پر از فلاونول که ار ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به بهبود رنگ چهره کمک کند. افرادی که روزانه یک نوشیدنی کاکائویی غنی از فلاونول می‌نوشید متوجه بهبود بافت پوست خود و کمتر شدن زبری و پوسته پوسته شدن آن می‌شوند و مقاومت بیشتری نسبت به آسیب اشعه UV دارند.

شکلات تلخ پر از فلاونول که ار ترکیبات آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به بهبود رنگ چهره کمک کند.

16. آب نارگیل

آب نارگیل برای پوست عالی است. به حفظ پوست شفاف و انعطاف پذیر کمک می‌کند و از بروز آسیب‌های پوستی، آکنه، و لکه‌ها جلوگیری می‌کند. این منبع خوبی از ویتامین ث، و کلسیم است و شامل مواد معدنی نظیر منیزیم، پتاسیم و منگنز نیز می‌شود.

17. آب لیمو

عصاره لیمو به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و عملکرد کبد را تسهیل می‌کند و باعث می‌شود پوست صاف و انعطاف پذیر شود. ویتامین ث در لیمو به جوان سازی پوست به صورت داخلی کمک می‌کند و از لکه‌های سالخوردگی جلوگیری می‌کند. مصرف منظم آب لیمو می‌تواند آکنه، جوش‌های سر سیاه و همه چنین عفونت‌های پوستی و تولید چربی را کنترل کند.

18. گوجه فرنگی ها

گوجه فرنگی غنی از لیکوپن، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم می‌باشد که یک آنتی اکسیدان قوی و غذای مفید برای پوست و محافظت از آن است. روزانه پنج قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی یا خوردن خود گوجه فرنگی می‌تواند به زیبایی پوست کمک شایانی کند. گوجه فرنگی بخشی از وعده‌های غذایی است و ممکن است متعجب شوید وقتی بدانید که چقدر فواید زیبایی درون آن برای پوست وجود دارد.

گوجه فرنگی غنی از لیکوپن، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم می‌باشد که یک آنتی اکسیدان قوی و غذای مفید برای پوست و محافظت از آن است

سطح بالای لیکوپن موجود در آن در به تاخیر‌اند اختن روند پیری و از بین بردن آسیب‌های ناشی از اشعه خورشید بسیار موثر است. حتی به روشن شدن پوست برنزه شده کمک و با آفتاب سوختگی مقابله می‌کند تا پوستی روشن به شما هدیه دهد. از آنجا که این میوه جزو مرکبات است، به مبارزه با آکنه، سفت شدن منافذ پوست و پاکسازی آن کمک شایانی می‌کند.

19. سیب زمینی شیرین

اگر بدانید که سیب زمینی شیرین چه فوایدی برای پوست دارد ممکن است روزی یکبار استفاده از آن را داشته باشید! سیب زمینی شیرین طعم خاص و فوق العاده‌ای دارد و قندهای طبیعی موجود در آن به راحتی جذب مواد مغذی تحریک کننده سلول‌های پوستی می‌شوند که برای جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس عالی هستند.

به جرات می‌توان گفت که سیب زمینی به عنوان مواد غذایی مفید برای پوست مستعد جوش است. سیب زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن است، که پوست با تامین ویتامین A یا بتاکاروتن هرگز تیره و خشک نمی شود و از طرفی برای جای جوش بسیار موثر است.

20. جو دوسر

جو دوسر به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده اسکراب، ماسک صورت و غذای مفید برای پوست شناخته شده و بسیار محبوب می‌باشد. این را میدانستید که خوردن جو دوسر به‌اند ازه اسکراب و ماسک‌ها و حتی بیشتر از آن برای پوست شما می‌تواند مفید باشد؟

جو دوسر بهترین و شاید تنها منبع غنی از آوانانترامیدها است، گروهی از آنتی اکسیدان‌ها دارای خواص ضد التهابی و ضد خارش هستند، این ماده غذایی سرشار از ویتامین B است، با یک وعده جو دوسر تا ۳۹ درصد ویتامین B1، یعنی تیامین را می‌توانید تامین کنید که می‌تواند از حساسیت‌های پوستی جلوگیری و حتی آنها را درمان کند.

21. توت

وقتی نوبت به مراقبت از پوست و تهیه مواد غذایی مفید برای پوست میرسد، افراد حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند و این تنها یک دلیل دارد که آنها نمی دانند دقیقا چه چیزی را باید انتخاب کنند. در حقیقت، تمام توت‌ها می‌توانند با آبرسانی به سلول‌های پوست، افزایش تولید کلاژن و بالا بردن سطح الاستین برای پوست معجزه کنند. توت فرنگی، بلوبری، توت سیاه، تمشک، قره قروت و سایر اعضای خانواده توت‌ها خوشمزه و در عین حال برای پوست مفید هستند.

22. بلوبری

زغال اخته یا همان بلوبری از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان‌ها و غذای مفید برای پوست می باشد، که برای دفع سموم از بدن بسیار مفیدند. بلوبری سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین B6 و آهن است. به شما کمک می‌کنند تا با عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی مقابله کنید.

همچنین در درخشندگی و شادابی پوست تاثیری بسزا دارند. بلوبری باعث بهبود مویرگ‌های پوستی، کاهش خطوط ریز، چین و چروک، و جلوگیری از آکنه و جوانتر شدن پوست می‌شود و با بهبود گردش خون به تقویت رشد مو و تقویت ریشه آنها کمک می‌کنند.

زغال اخته یا همان بلوبری از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان‌ها و غذای مفید برای پوست می باشد، که برای دفع سموم از بدن بسیار مفیدند

23. چغندر

چغندرها سرشار از فیبر، فولات، آهن، ویتامین C و منگنز می‌باشند. این ریشه غنی، مملو از تغذیه‌ای بی نظیر است که اطمینان می‌دهد در کمترین زمان پوستی درخشان و شاداب خواهید داشت! مصرف چغندر از ایجاد خطوط ریز، چین و چروک و لکه جلوگیری می‌کند و بدون شک با این خصوصیات به راحتی می‌توان آن را در سبد مواد غذایی مفید برای پوست قرار داد.

میزان بالای آنتی اکسیدان در چغندر برای تصفیه خون، به راحتی روی پوست شما منعکس می‌شود و باعث شفافیت و درخشندگی آن می‌شود که تیرگی‌های پوست را کمرنگ می‌کند. استفاده موضعی از آب چغندر بر روی لب‌های شما به مدت یک شب باعث روشن شدن آنها می‌شود و صورتی و لطیف می‌شوند.

24. بادام

بادام مملو از ویتامین ایی و یک آنتی اکسیدان است که در برابر آسیب نور خورشید دفاع می‌کند. همچنین به ما کمک می‌کند تا وزن را سالم حفظ کنیم. کسانی که در هفته چند بار بادام می‌خورند احتمال کمتری دارد چاق شوند.

همچنین به ما کمک می‌کند تا وزن را سالم حفظ کنیم. کسانی که در هفته چند بار بادام می‌خورند احتمال کمتری دارد چاق شوند.

25. فلفل

فلفل دلمه ای قرمز ویتامین ث بیشتری از یک پرتقال همراه با آنتی اکسیدان‌ها دارد فلفل دلمه ای حاوی کپسایسن است، یک ترکیب که گردش خون را بهبود می‌بخشد و آزاد کردن سموم از پوست را افزایش می‌دهد.

26. هویج

این‌ها مملو از ویتامین آ کاراتنوئید هستند . ویتامین آ از تولید بیش از حد سلول‌های پوست جلوگیری می‌کند و می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست و سرطان شود.

27. پیاز

پیازها فقط برای افزودن طعم به غذا نیستند – آن‌ها در کوستین غنی هستند،و آنتی اکسیدانی است که در برابر چین وچروک محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ممکن است پوست را از اشعه‌های مضر ماورا بنفش حفظ کند، بنابراین این سبزیجات را به سوپ، غذای اصلی و پیتزا اضافه کنید.

28. تخم مرغ

تخم مرغ همیشه به عنوان یک منبع وسیع از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین با کیفیت بالا شناخته می‌شود. این مشخصات تغذیه ای، تخم مرغ را انتخاب خوبی برای تغذیه و بهبود پوست می‌کند.

به ویژه، مواد ارزشمند تخم مرغ که برای جلوگیری از عفونت، التهاب و همچنین تحریک رشد و توسعه بافت‌های جدید پوست عمل می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در تخم مرغ به عنوان یک مواد غذایی مفید برای پوست برای مبارزه با عوامل مضر محیط مانند اشعه UV عمل می‌کنند تا پوست را سالم نگه دارند و نشانه‌هایی از پیری نداشته باشند.

تخم مرغ همیشه به عنوان یک منبع وسیع از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین با کیفیت بالا شناخته می‌شود.

برای به دست آوردن پوستی سالم و زیبا، حداقل دو بار در روز تخم مرغ مصرف کنید یا ماسک‌های صورت آن را استفاده کنید. برای اطلاع شما، تخم مرغ همچنین درمانی عالی برای ترک‌های پوستی که یک مشکل رایج در افراد با تغییرات ناگهانی وزن، به خصوص در زنان باردار است به شمار می‌رود.

29. زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی دارد. اثرات ضد التهابی آن برای آرام کردن هر گونه مشکلات پوستی مانند آکنه مفید است. در هند، به طور سنتی به عنوان به عنوان ماسک صورت آن را با عسل، که دارای اثرات ضد باکتریایی است مخلوط می‌کنند به این ترتیب ترکیبی عالی برای از بین بردن لکه است.

زردچوبه همچنین برای محافظت از پوست در برابر پیری کمک می‌کند و می‌تواند فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی خود بدن را تقویت کند تا اعمال خود را در برابر رادیکال‌های آزاد دو برابر کند. زردچوبه همچنین از آنزیم‌های سم زدایی کبد پشتیبانی می‌کند منافع پاک سازی پوست و بدن را به دنبال دارد.

30. شیر بادام

شیر بادام شیرین نشده برای پوست بسیار مفید است. شیر بادام ساده که در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شود معمولا غنی می‌شود بنابراین وقتی شما یک فنجان از آن یا بیشتر می‌نوشید، تقریبا نصف دوز روزانه ویتامین E خود را به دست می‌آورید.

ویتامین زیبایی که پوست را مرطوب نگه می‌دارد و از خورشید محافظت می‌کند و علاوه بر آن 45 درصد از کلسیم و 25 درصد از ویتامین D خود را نیز دریافت کرده اید. به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای پوست شیر بادام بدون شکر است که قند و کالری کمی دارد و از هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌های موجود در لبنیات متعارف در آن خبری نیست.

31. سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است به نظر شما اسیدی باشد اما بسیار قلیایی است، بنابراین برای حفظ pH متناسب که برای پوست سالم و درخشان مهم است، موثر واقع می‌شود. سرکه سیب یک تونیک گوارشی فوق العاده است که از یبوست جلوگیری می‌کند و برای دفع باکتری‌های بد مفید است.

همچنین اسیدیته معده را افزایش می‌دهد که مشکلات گوارشی بسیاری از ما به خاطر کمبود اسید معده است. سرکه سیب حاوی پتاسیم و فیبری به نام پکتین است. سعی کنید حتما نسخه‌های خانگی و خالص را خریداری نمایید تا بهترین مزایای زیبایی را برای داشتن پوست خوب به دست آورید. سرکه سیب می‌تواند به راحتی آلودگی‌های روی پوست‌تان را پاک کند.

32. دانه چیا

اگر شما از مزایای قدرتمند دانه‌های چیا به عنوان یک ماده غذایی برای پوست‌تان استفاده نمی کنید، وقت آن است که این محصول فوق العاده زیبایی را به لوازم زیبایی خود اضافه کنید. دانه‌های چیا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که باعث کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید می‌شوند.

دانه های چیا یک پروتئین کامل هستند و منبع خوبی از کلسیم برای استخوان سازی و روی برای پوست بدون عارضه و مشکل به شمار می‌روند.

دانه های چیا یک پروتئین کامل هستند و منبع خوبی از کلسیم برای استخوان سازی و روی برای پوست بدون عارضه و مشکل به شمار می‌روند. با تمام اینها، آسان است که بدانید چرا آنها یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای پوست محسوب می‌شوند. فقط کافیست از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

33. نخود

نخود حاوی آنتی اکسیدان و سرشار از فیتو شیمیایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی و کمک به جذب سایر مواد معدنی زیبایی می‌شود. به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای پوست نخود سرشار از پروتئین، فیبر، فولات و مواد معدنی مانند روی و آنتی اکسیدان است که پوست را پاک می‌کند و آن را سالم نگه می‌دارد.

همچنین باعث رشد مو و ناخن‌های قوی می‌شود. نخود همچنین حاوی مس و منگنز، دو ماده مهم برای داشتن سلول‌های سالم، پر انرژی و جوان است. نخود منبعی غنی از فیبر است که از کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای تشکیل شده و میزان قند خون شما را تثبیت می‌کند. از بین بردن چین و چروک‌ها و عدم تعادل هورمونی، نخود را در زمره یک غذای زیبایی عالی برای رژیم غذایی جهت داشتن پوست درخشان و سالم قرار می‌دهد.

نخود حاوی آنتی اکسیدان و سرشار از فیتو شیمیایی است که باعث تقویت سیستم ایمنی و کمک به جذب سایر مواد معدنی زیبایی می‌شود

 34. بذر کتان

بذر کتان یکی دیگر از بهترین مواد غذایی مفید برای پوست و سرشار از فیتوشیمیایی‌ها به نام لیگناها است که کمک به هضم و جلوگیری از سرطان پستان می‌کند. بذر کتان منبع مهمی از امگا 3‌های ضد التهابی است، به ویژه اسید آلفا لینولنیک، اسید چرب ضروری که در بدن به ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) تبدیل می‌شود که همان چربی سوز و کلاژن تقویت کننده امگا 3 است که در روغن ماهی وجود دارد.

امگا 3 باعث کاهش سطوح هورمون می‌شود که اطمینان حاصل می‌شود که پوست شما به‌اند ازه کافی برای حفظ رطوبت سالم است. برای داشتن پوستی سالم، بذر کتان را برای همه وعده‌های غذایی خود در نظر داشته باشید.

35. عدس

عدس به خاطر محتوای پروتئین عالی و انرژی تثبیت کننده قند خون بسیار مفید است. هم پروتئین و هم ثبات قند خون برای پوست سالم، بدون چین و چروک و پوست شفاف بسیار لازم است. عدس غنی از فولات، مواد مغذی مهم برای سنتز DNA و بازسازی سلول و همچنین آهن برای ناخن‌های قوی است. این غذا در پخت و پز نسبتا سریع است و نیاز به خیس کردن هم ندارد!

36. ارزن

ارزن غنی از اسیدهای آمینه است که موجب نگهداری و بازسازی سلول می‌شوند، به همین دلیل است که یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای پوست است. ارزن بذری قلیایی است که منبعی غنی از مواد معدنی زیبایی از جمله آهن برای پوست سالم، مو و ناخن، منیزیم برای دندان‌ها و استخوان‌های قوی، منگنز برای محافظت از میتوکندری و فسفر برای تعمیر DNA به شمار می‌رود.

ارزن بذری قلیایی است که منبعی غنی از مواد معدنی زیبایی از جمله آهن برای پوست سالم، مو و ناخن، منیزیم برای دندان‌ها و استخوان‌های قوی، منگنز برای محافظت از میتوکندری و فسفر برای تعمیر DNA به شمار می‌رود.

تریپتوفان، اسید آمینه موجود در ارزن تبدیل به سروتونین در بدن می‌شود و شما را خوشحال و آرام نگه می‌دارد. ارزن همچنین پر از فیبر است که شما را سیر می‌کند، پایداری قند خون را حفظ می‌کند و باکتری سالم را در سیستم گوارش شما تغذیه می‌کند پس آن را به بخشی از رژیم غذایی زیبایی‌تان تبدیل کنید.

37. پاپ کورن

پاپ کورن غنی از مواد شیمیایی ضد رادیکال است اما قبل از اینکه یک کاسه از آن را میل کنید یک احتیاط وجود دارد: به جای خریداری پاپ کورن‌های آماده در بازار که ترکیبات مضری دارند بهتر است این خوراکی خوشمزه را خودتان در خانه تهیه نمایید تا از ترکیبات و طعم دهنده هایش نیز مطمئن باشید.

پاپ کورن یک میان وعده زیبایی است و یکی از بهترین غذاها برای پوست شماست، زیرا شما را با کالری کم (حدود 15 کالری در یک مشت) و مقدار زیادی فیبر سیر می‌کند. همچنین می‌توانید پاپ کورن‌ها را با شکلات تلخ ذوب شده یا ادویه‌های آنتی اکسیدانی مانند دارچین، زردچوبه یا فلفل تند مزه دار کنید.

38. گردو

گردو دارای ویژگی‌های بسیاری است که باعث می‌شود آنها غذایی عالی برای پوست سالم باشند. آنها منبع خوبی از اسید‌های چرب ضروری هستند که بدن شما نمی تواند خود به خود آنها را ایجاد کند. در واقع، آنها غنی‌تر از اکثر گزینه‌های دیگر در اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند.

رژیم غذایی پر از چربی‌های امگا 6 ممکن است التهاب از جمله شرایط التهابی پوست مانند پسوریازیس را افزایش دهند. از سوی دیگر، چربی‌های امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن (از جمله در پوست شما) می‌شوند. در حالی که اسیدهای چرب امگا 6 در رژیم‌های غربی فراوان هستند، منابع اسیدهای چرب امگا 3 کمیاب هستند.

از آنجا که گردو دارای نسبت خوبی از این اسید‌های چرب است، ممکن است پاسخ التهابی به امگا 6 به بیش از حد برسد.

از آنجا که گردو دارای نسبت خوبی از این اسید‌های چرب است، ممکن است پاسخ التهابی به امگا 6 به بیش از حد برسد. علاوه بر این، گردو حاوی مواد مغذی دیگر است که پوست شما به کمک آنها به درستی عمل می‌کند و سالم می‌ماند.

یک اونس (28 گرم) گردو حاوی 6 درصد از میزان توصیه شده روزانه از روی است که برای پوست شما ضروری است و به عنوان یک مانع و همچنین برای بهبود زخم و مبارزه با باکتری و التهاب ضروری است. گردو همچنین مقدار کمی ویتامین E، ویتامین C و سلنیوم را علاوه بر 4-5 گرم پروتئین در هر اونس (28 گرم) تامین می‌کند.

39. تخمه آفتابگردان

یک اونس (28 گرم) از دانه یا تخمه آفتابگردان سی و هفت درصد از میزان توصیه شده از ویتامین E، سی و دو درصد از میزان توصیه شده از سلنیوم، ده درصد از نیاز توصیه شده از روی و 5.4 گرم پروتئین  از نیاز توصیه شده به طور روزانه را تامین می‌کند. در مورد استفاده روزانه از تخمه آفتابگردان سعی کنید از گزینه‌های بی نمک یا کم نمک مصرف کنید. می‌توانید این دانه‌ها را به صورت خام در سالاد میل کنید و یا آنها را با آبلیمو طعم دار نمایید.

40. سویا

سویا حاوی ایزوفلاون ها، دسته‌ای از ترکیبات گیاهی است که ممکن است به چند بخش بدن شما، از جمله پوست شما نفوذ کنند. یک مطالعه کوچک در زنان میانسال نشان داد که خوردن ایزوفلاون‌های سویا به مدت 8 تا 12 هفته سبب رفع چروک‌ها و بهبود الاستیک پوست می‌شود.

در زنان بعد از یائسگی، سویا همچنین می‌تواند خشکی پوست را بهبود بخشد و کلاژن را افزایش دهد که به حفظ پوست شما کمک می‌کند و آن را صاف و قوی نگه می‌دارد. این ایزوفلاون‌ها نه تنها از سلول‌ها در داخل بدن شما محافظت می‌کند، بلکه پوست شما را از اشعه UV محافظت می‌کند که ممکن است به جلوگیری از برخی از سرطان‌های پوست کمک کند.

41. کیوی

در واقع شما ویتامین C را از کیوی دریافت می‌کنید نه پرتغال. یک کیوی متوسط دارای 137.2 میلی گرم ویتامین C است، در حالی که یک پرتغال متوسط دارای 70 میلی گرم ویتامین C است. ویتامین C در تولید کلاژن در بدن نقش دارد و به استحکام و تنه‌ی پوست شما کمک می‌کند.

از خواص کیوی می‌توان به افزایش کلاژن در بدن باعث رفع چین و چروک پوست و مبارزه با پیری زودرس اشاره کرد. این سوپر میوه بدلیل اینکه حاوی ویتامین E است که از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. کیوی یک ماده‌ی خوراکی بسیار عالی برای سلامت پوست است.

42. ماهی سالمون

اگر از مشکلات شایع پوستی مانند اگزما و آکنه رنج می‌برید، سعی کنید غذاهایی مانند ماهی سالمون که دارای امگا3 هستند را مصرف کنید. این ماده‌ی غذایی، التهابات پوستی ناشی از اگزما و آکنه را کاهش می‌دهد.

ماهی سالمون یک منبع غنی سلنیوم است که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

این ماهی باعث افزایش رطوبت پوست می‌شود و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. ماهی سالمون یک منبع غنی سلنیوم است که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

 43. سیر

سیر که واقعاً یکی از بهترین داروهای طبیعت است همچنین به منع شکافت‌ها و حفظ پوست صاف کمکمی‌کند. برای بیشترین استفاده از ترکیبات آنتی‌بیوتیک طبیعی آن، بهتر است تا سیر را خرد یا تکه‌تکه کرد و چند دقیقه روی یک ظرف قرار داد و سپس آن را پخت

44. نان سبوس‌دار

نان سفید فاقد هرگونه ماده مغذی تقویت کننده سلامتی است و دارای گلیسمی بالایی هستند، به این معنی که بیشتر از غذاهایی که در شاخص گلیسمی کم (GI) مانند غلات کامل قرار دارند، بر میزان قند خون و انسولین تأثیر می‌گذارد. علاوه بر نان‌های سبوس دار، میوه‌ها، لوبیا، سبزیجات، ماهی و جو همگی از غذاهای کم GI محسوب می‌شوند.

در کنار پروتئین, مکمل‌های سرشار از ویتامین B کمپلکس, تنها منبع طبیعی B12 هستند، روی یک نوع آنتی اکسیدان قوی است که در گوشت‌ها نیز یافت می‌شود و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد آسیب رساننده و موجب پیری پوست می‌شود.

45. گوشت

گوشت حیوانات پرورش یافته بخصوص گوشت گاو و طیور, حاوی پروتئین هستند که برای کلاژن سازی و بافت الاستیک ضروری است. زمانی که کلاژن آسیب می‌بیند، پوست کسل و کدر بنظر می‌رسد و توانایی مقابله در برابر عوامل آسیب‌زائ خارجی و رادیکال‌های آزاد را ندارد.

در کنار پروتئین, مکمل‌های سرشار از ویتامین B کمپلکس, تنها منبع طبیعی B12 هستند، روی یک نوع آنتی اکسیدان قوی است که در گوشت‌ها نیز یافت می‌شود و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد آسیب رساننده و موجب پیری پوست می‌شود.

46. قارچ

قارچ علاوه بر خوشمزگی، خاصيت‌های بسياری براي پوست شما دارد، قارچ يک منبع غني از ديبوفلاوين و ويتامين B است كه هر كدام از آن‌ها برای پوست حياتی است.

ديبوفلاوين (ويتامين B2) بافت‌های پوستی را ترميم می‌كنند و به سالم ماندن آن‌ها كمک می‌كند همچنين تا حدی لكه‌های پوستی ناشی از تابش آفتاب را برطرف می‌كند، ديبوفلاوين به ترميم بافت‌های پوستی بعد از سوختگی‌ها، زخم‌ها‌ و جراحی‌ها بسيار كمک می‌كند.

47. انبه

انبه می‌تواند بيش از 80 درصد نياز روزانه‌ بدن شما را به ويتامين A برآورده‌ كند. می‌توان انبه را يک غذای فوق‌العاده برای پوست دانست زیرا ويتامين A موجود در انبه سلول‌های پوستي را ترميم كرده و به سالم ماندن آن‌ها كمک می‌كند.

كمبود ويتامين A باعث خشكی و پوسته‌پوسته شدن پوست شما می‌شود. انبه به عنوان يک آنتی‌اكسيدان با راديكال‌های آزاد مقابله كرده و مانع پيری پوست می‌شود. همچنين انبه با كالری كمتر از 70، علاوه‌بر خوشمزگی، نه تنها صورت شما را زيبا می‌كند تناسب‌اند‌ام شما را نيز حفظ می‌‌كند.

انبه می‌تواند بيش از 80 درصد نياز روزانه‌ بدن شما را به ويتامين A برآورده‌ كند.

48. قهوه

علی رغم این باور که قهوه برای شما و پوست‌تان مفید نیست، زیرا ادرار آور است و به همین دلیل مایعات زیادی را دفع می‌کند و حاوی موادی است که باعث نابودی کلاژن خواهند شد. با این حال قهوه جایگاه خود را در لیست دانه‌های مراقبت کننده از پوست پیدا کرده است.

نکات منفی نوشیدن قهوه را می‌توان با محدود کردن مصرف کافئین روزانه برطرف کرد. نوشیدن یک یا دو فنجان از این نوشیدنی مطلوب، مشکلات جدی پوستی ایجاد نمی‌کند. واقعیت این است که می‌تواند کاملا برعکس عمل کند.

قهوه دارای مواد ضد باکتری و ضد التهابی است، مانند : ویتامین B3 (نیاسین)، اسید کلروژنیک (CGA) و ملانوئیدین‌ها. ویتامین B3 در پیشگیری از سرطان پوست بسیار موثر است و CGA و ملانوئیدین‌ها به کاهش قرمزی و رنگدانه‌های بیش از‌اند ازه (به عنوان مثال لکه‌های خورشید) و چین و چروک‌های کوچک کمک می‌کند.

49. تمشک

تمشک جز میوه‌های غنی است بنابراین آن را در برنامه خود بگنجانید.غنی بودن تمشک ها از فیبر، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. سطح بالای آنتی اکسیدان ها در تمشک ممکن است از اکسیداتیو اسپرم محافظت کند.ویتامین C و منیزیم در این میوه به ترتیب باروری مردانه و تولید تستوسترون را افزایش می‌دهند.

50. تخم آفتاب‌گردان

مغزها و دانه‌ها منابع خوبی از مواد غذایی مفید برای پوست هستند. ۲۸ گرم تخم‌ آفتاب‌گردان ۴۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین E، ۴۱ درصد نیاز بدن به سلنیوم و ۱۴ درصد نیاز به روی را برطرف کرده و برای بدن ۵.۵ گرم پروتئین مهیا می‌کند.

سخن پایانی

مصرف این مواد غذایی مفید برای پوست بسیار مهم است اما باید توجه کنید که سبک زندگی تاثیر بیشتری بر روی پوست و زیبایی شما دارد. باید استرس اضطراب را کنترل کنید، بصورت منظم برنامه ورزشی را ادامه دهید و در کنارش غذای سالم و به مقدار مناسب بخورید.آنچه که می‌خورید می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت پوست شما داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی لازم برای محافظت از پوست خود را دریافت می‌کنید. غذاهای موجود در این لیست گزینه‌هایی عالی برای حفظ پوست شما به طور سالم، قوی و جذاب هستند.

چندین میوه که برای سلامتی پوست مفید است کدامند؟

1.توت فرنگی 2. انار 3. خیار 4. گریپ فروت 5. موز 6. آوکادو 7. پرتقال 8. توت 9. بلوبری 10. کیوی 11. انبه 12. تمشک

ایا مصرف قهوه برای پوست مفید است؟

علی رغم این باور که قهوه برای شما و پوست‌تان مفید نیست، زیرا ادرار آور است و به همین دلیل مایعات زیادی را دفع می‌کند و حاوی موادی است که باعث نابودی کلاژن خواهند شد. با این حال قهوه جایگاه خود را در لیست دانه‌های مراقبت کننده از پوست پیدا کرده است.

آیا ماهی سالمون برای التهابات ناشی از اکنه موثر است؟

اگر از مشکلات شایع پوستی مانند اگزما و آکنه رنج می‌برید، سعی کنید غذاهایی مانند ماهی سالمون که دارای امگا3 هستند را مصرف کنید. این ماده‌ی غذایی، التهابات پوستی ناشی از اگزما و آکنه را کاهش می‌دهد.

آیا پاپ کورن واقعا مفید است؟

پاپ کورن یک میان وعده زیبایی است و یکی از بهترین غذاها برای پوست شماست، زیرا شما را با کالری کم (حدود 15 کالری در یک مشت) و مقدار زیادی فیبر سیر می‌کند. همچنین می‌توانید پاپ کورن‌ها را با شکلات تلخ ذوب شده یا ادویه‌های آنتی اکسیدانی مانند دارچین، زردچوبه یا فلفل تند مزه دار کنید.

۲ بهمن ۱۴۰۰ ۲۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

20 دیدگاه برای 50 مواد غذایی مفید برای پوست سالم

سلام ممنون از مطالب خوب و ارزشمندتون

پرتقال هیلی دوست دارم

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی