4 تیر 1398 ۰ دیدگاه

مواد غذایی لازم برای پوست سالم

پوست خود را تقويت كنيد

امروز يک دليل خوب برای رفتن به فروشگاه پيدا خواهيد كرد زيرا به گفته متخصصان خوراکی های طبيعی و سالم حاوی موادمغذی هستند كه باعث نرمی و انعطاف پذيری پوست شده و با مشكلات پوستی ناشی از كهولت سن مبارزه می‌كنند.
برخی از مواد غذایی علاوه بر داشتن جنبه خوراكی، به صورت موضعی نيز استفاده می‌شوند. 
در اینجا شما را با تعدادی از مواد غذایی مناسب پوست آشنا خواهیم کرد:

۱) توت فرنگی

ويتامين c موجود در توت فرنگی از پرتقال و گريپ فروت بيشتر است، همچنين تحقيقات منتشر شده در يك مجله تغذيه آمريكايی نشان می‌دهد، افرادی كه مواد غذایی با ويتامين c بالا مصرف می‌كنند، كمتر به چين و چروك و خشكی پوست مربوط به كهولت سن دچار شده‌اند.  ويتامين c با راديكال‌های آزادی كه منجر به آسيب سلول‌ها، تخريب كلاژن و در نتيجه ايجاد خطوط ظريف روی پوست می‌شوند، مبارزه می‌كند. به توصيه متخصصان برای آب‌رسانی و لطافت بيشتر پوست، يك يا دو بار در هفته از ماسك‌های طبيعی تهيه شده از توت بر روی پوستتان استفاده كنيد و روزانه خوردنی‌هايی كه ويتامين c بالايی دارند مصرف كنيد.

اسموتی و ماسک

خوراکی

۱ فنجان توت‌فرنگی تازه يا يخ‌زده كه می‌تواند مخلوطی از انواع توت‌هايی همچون بلوبری و تمشك كه سرشار از آنتی اكسيدان‌اند باشد را در يك مخلوط‌كن بريزيد، سپس مواد به دست آمده را با يك فنجان ماست ساده و يك قاشق غذاخوری عسل كه يك مرطوب‌كننده عالی است مخلوط كرده و ميل كنيد. البته مقداری از اين اسموتی ساده و خوشمزه را برای پوستتان كنار بگذاريد.مواد غذایی

شما می‌توانيد باقيمانده اسموتی را به عنوان يك ماسك عالی برای پوست صورتتان استفاده كنيد البته مراقب قطره‌هايی كه از صورتتان می‌چكند باشيد زيرا اين ماسك در ابتدا رقيق است ولي بعد از چند دقيقه جذب پوست می‌شود، بگذاريد به مدت ۸ دقيقه روي صورتتان بماند سپس آن را با آب بشوييد.

۲) روغن زيتون

آنتي اكسيدان موجود در روغن زيتون و خواص ضد التهابی آن نه تنها براي سلامت ارگان‌های داخلی بدن مفيد است بلكه باعث لطافت و نرمی پوست نيز می‌شود.
به گفته محققان، روميان باستان از روغن زيتون برای ماساژ پوست خود استفاده می‌كردند.
مصرف موضعی روغن زيتون باعث شفافيت و نرم‌تر شدت پوست می‌شود. به علاوه روغن زيتون ماده اصلی در رژيم غذايی مديترانه‌ای است كه آنتی‌اكسيدان‌های موجود در آن باعث خنثي شدن راديكال‌های آزاد و كاهش التهاب می‌شوند. علاوه بر مصرف روغن زيتون در رژيم غذايی روزانه، می‌توان از آن به عنوان براق‌كننده لب و ترميم‌كننده پوست بهره برد و همچنين مصرف موضعی آن باعث لطافت و نرمی پوست‌های خشک می‌شود.

مصارف خوراكي و موضعي

هنگام خوردن شام چند قاشق غذاخوری روغن زيتون را در يك كاسه ريخته و تكه‌های نان غلات را در آن زده و ميل كنيد. با  اين روش مي توان به صورت غير موضعی به سلامت پوست كمك كرد.ماليدن روغن زيتون روي لب‌ها باعث آب‌رسانی آن‌ها می‌شود، همچنين می‌توان براي نرم شدن مناطقی مثل آرنج و پاشنه كه خشك و خشن شده اند، از روغن زیتون بهره برد.

۳) چاي سبز

چاي سبز علاوه بر داشتن خاصيت آرام‌بخشی، سرشار از آنتي اكسيدان‌های ضد التهابی است، که می‌تواند از جمله مواد غذایی مناسب پوست باشد.  تحقيقات انجام شده نشان می‌دهد كه نوشيدن چای سبز خطر ابتلا به سرطان پوست را كاهش می‌دهد. تحقيقات نشان داده است، در صورتی كه مقداری آب مركبات به چای سبز اضافه كنيد، آنتی اكسيدان‌های موجود در آن عمر بيشتری می‌كنند و به جای آن كه سريع هضم و از بين بروند به مدت طولانی تری در بدن باقی‌مانده و به سلامت بدن كمك می‌كنند.

هم بنوشيد و هم به پوست خود بزنيد

به گفته متخصصان، نوشيدن روزانه تقريباً ۳ ليوان چاي سبز باعث افزايش آنتی اكسيدان‌های بدن می‌شود.

كيسه‌های كوچك چای مرطوب را در يخچال خنك كرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه روی چشم قرار دهيد زيرا به دليل وجود عنصری به نام تانن(Tannin) كه حالت انقباضی به پوست می‌بخشد، پف‌های اطراف چشم را كاهش می‌دهد.

۴) كدو تنبل

مواد غذایی

رنگ نارنجی كدو تنبل به دليل وجود كاروتنوئيد(Carotenoid) است.  كاروتنوئيد يك نوع رنگدانه گياهی است كه ضد چروک بوده و نه تنها باعث خنثی‌سازی راديكال‌های آزاد می‌شود بلکه از پيری زودرس پوست جلوگيری می‌كند. به گفته متخصصان، كدو تنبل سرشار از ويتامين‌های C،E ، A و همچنين آنزيم‌هايی است كه به پاك‌سازی پوست كمك می‌كنند. علاوه‌براين، كدو تنبل خاصيت آب‌رسانی نيز دارد، تخم های آن سرشار از فيبر و بخش گوشتی آن حاوی آنتی اكسيدان است.

دسري خوشمزه و يك ماسك عالی

۲ فنجان پوره كدو تنبل را با ۴ قاشق غذاخوری ماست ساده و كم چرب، ۴ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق چای‌خوری پودر كدو تنبل را در مخلوط كن با يكديگر تركيب كنيد. ماده بدست آمده را به مدت ۱۰ دقيقه روی پوست قرار دهيد سپس آن را بشوييد. اين ماسك باعث آب‌رسانی و نرمی پوست می‌شود.همچنين می‌توانيد با اضافه كردن ۲ قاشق غذاخوری پنير خامه‌ای كم چرب و نصف قاشق چای‌خوري عصاره وانيل، يك پودينگ شيرين و خوشمزه تهيه كنيد.

۵) انار 

انار يكی از غنی‌ترين منابع آنتی اكسيدان است.
تحقيقات نشان می‌دهد كه آب اين ميوه آنتی اكسيدان‌های ضد التهابی بيشتری نسبت به چای سبز و آب انگور قرمز دارد. اين ميوه را می‌توان هم به عنوان يك خوراکی خوشمزه و مفيد، و هم به عنوان يك لايه بردار، يك يا دو بار در هفته برای پاكسازی سلول‌های مرده پوست استفاده كرد.

يك ميوه خوشمزه و يك لايه بردار

  • ابتدا تاج انار را جدا كرده و آن را بدون اينكه كاملاً از هم جدا شود برش بزنيد سپس آن را در يك كاسه آب قرار داده و بگذاريد ۵ تا ۱۰ دقيقه بماند.
  • به اين ترتيب دانه‌ها از پوست جدا می‌شوند.مواد غذایی
  • ۲ قاشق غذا‌خوری انار دان‌شده و يك فنجان بلغور جو دو سر را در يك مخلوط كن با يكديگر مخلوط كنيد
  • سپس تركيب بدست آمده را با ۲ قاشق غذاخوری عسل كه يك ضدعفونی كننده عالی است و ۲ قاشق غذاخوری شير غليظ شده يا باترميلك(Buttermilk) مخلوط كنيد.
  • سپس آن را روی صورت بگذاريد. 
  • بعد از چند دقيقه آن را بشوييد.
  • همچنين براي نرم شدن بخش‌هايی از بدن مثل آرنج كه خشك شده‌اند، می‌توانيد سه چهارم پيمانه شكر توربينادو (Turbinado)كه يك نوع شكر قهوه‌ای است به تركيب قبل اضافه كنيد.

باقيمانده انارهای دانه‌شده را می‌توانيد با پنير مورد علاقه‌تان نوش جان كنيد.

کلمه کلیدی:مواد غذایی، مواد غذایی مناسب پوست، خوراکی

4 تیر 1398 ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.