تاثیر ویتامین سی بر پوست
۲۲ دی ۱۴۰۰ ۱۷ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تاثیر ویتامین سی بر پوست! بررسی خطرات و فواید ویتامین C بر پوست!

به این مطلب امتیاز دهید

ویتامین C به عنوان یکی از بهترین مواد ضد پیری در بازار شناخته می‌شود و کلید حفظ پوست صاف، یکدست و درخشان است. اگرچه احتمالاً ویتامین C را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، هیچ راهی برای تضمین این که مستقیماً به پوست شما می‌رود وجود ندارد. استفاده از سرم‌ها و سایر محصولات موضعی مستقیم‌ترین راه برای بهره مندی از این فواید و تاثیر ویتامین سی بر پوست است.

اگر به زیبایی پوستتان اهمیت می‌دهید قطعا تا بحال راجع به تاثیر ویتامین سی بر پوست شنیده اید. یکی از راه‎های اضافه شدن ویتامین سی به روتین روزمره گنجاندن آن در مواد غذایی مصرفیتان است. اما راه موثر‌تر استفاده مستقیم از سرم ویتامین C روی پوستتان است. همه ما تا حدودی می‌دانیم ویتامین C برایمان مفید است، اما آیا می‌دانیم مزایای آن دقیقا چیست؟ نظر چند پزشک متخصص پوست در زمینه ویتامین سی در مقاله زیر جمع آوری شده است.

تاثیر ویتامین سی بر پوست

ویتامین C دارای مشخصات ایمنی عالی منبع مورد اعتماد است. بیشتر افراد می‌توانند از ویتامین C موضعی برای مدت طولانی استفاده کنند بدون اینکه هیچ گونه واکنش نامطلوبی را تجربه کنند.ویتامین C همچنین برای استفاده با سایر مواد فعال مراقبت از پوست، از جمله آلفا هیدروکسی اسیدها، رتینول‌ها و SPF بی خطر است.

همه ما تا حدودی می‌دانیم ویتامین C برایمان مفید است

در موارد نادر منبع مورد اعتماد، افرادی که پوست بیش از حد حساس دارند ممکن است دچار سوزش جزئی شوند.

به پوستت جون تازه بده

آبرسان پوست

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017، بیشتر پوست و‌‌اند ام‌های سالم حاوی غلظت بالایی از ویتامین C هستند که نشان می‌دهد ویتامین C از طریق گردش خون در بدن تجمع می‌یابد. در مرور تاثیر ویتامین سی بر پوست همین بس که ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به بهترین وجه به پوست نفوذ می‌کند.

آسکوربیل فسفات منیزیم، یکی دیگر از مشتقات ویتامین C مورد استفاده در مراقبت از پوست، است که اثر آبرسانی روی پوست دارد. از دست دادن آب از طریق اپیدرمی (TEWL) را کاهش می‌دهد و به پوست شما اجازه می‌دهد رطوبت را بهتر حفظ کند.

روشن کننده است

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها کمک کند و سطح پوست را صاف می‌کند تا تیرگی را کاهش دهد.تاثیر ویتامین سی بر پوست شامل درخشندگی و جوانی است. یک بررسی سال 2017 اشاره می‌کند که کاربرد ویتامین C نشان داده شده است که مانع از تولید ملانین، رنگدانه مسئول رنگ پوست می‌شود. این می‌تواند به محو شدن لکه‌های تیره و کدری عمومی کمک کند که از دریافت آن درخشش شبنم جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین دی؛

به کاهش قرمزی و یکنواخت شدن رنگ پوست شما کمک می‌کند

در ادامه مرور تاثیر ویتامین سی بر پوست همچنین از طریق ظرفیت آنتی اکسیدانی خود به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند. این به این معنی است که پوست شما را تسکین می‌دهد و پف را کاهش می‌دهد و به صورت شما اجازه می‌دهد تا از بین برود.

عملکرد ضد التهابی و تاثیر ویتامین سی بر پوست ممکن است کمک کند که:

  • رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می‌شوند را خنثی می‌کند
  • بهینه سازی سیستم ایمنی برای جلوگیری از پاسخ ایمنی التهابی
  • خواص ضدالتهابی ویتامین C می‌تواند به کاهش قرمزی کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد یکنواختی پوست شود.
  • کاهش ترکیبی لکه‌های تیره، قرمزی و سوزش، رنگ پوستی شفاف و صاف را ایجاد می‌کند.

تاثیر ویتامین سی بر پوست به کاهش تیرگی حلقه‌های زیر چشم کمک می‌کند!

سرم‌های ویتامین C می‌توانند با حجیم کردن و آبرسانی به ناحیه زیر چشم به صاف کردن خطوط ریز کمک کنند.اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی موثرتر است، اما برخی افراد می‌گویند که می‌تواند به کاهش تغییر رنگ مرتبط با حلقه‌های زیر چشم کمک کند.

ویتامین سی باعث تحریک کلاژن می‌شود و از پوست صورت در مقابل عوامل آسیب‌زا مانند انواع آلودگی‌ها محافظت می‌کند.

ویتامین C به شکل 10 درصد آسکوربات سدیم با ضخیم شدن درم پلک و پنهان کردن رنگ تیره ناشی از احتقان خون، سیاهی پلک پایین را پس از 6 ماه استفاده بهبود می‌بخشد.برخی از راه‌های دیگر برای کمک به خلاص شدن از شر کیسه‌های زیر چشم شامل استفاده از کمپرس سرد و افزودن رتینول به روتین مراقبت از پوست است.

باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود

ویتامین سی باعث تحریک کلاژن می‌شود و از پوست صورت در مقابل عوامل آسیب‌زا مانند انواع آلودگی‌ها محافظت می‌کند. این ماده همچنین کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد را به فولیکول‌های موی شما می‌دهد و این گونه سبب تقویت موهای شما خواهد شد.

این ویتامین نقش موثری در ساخت کلاژن پوستی دارد. دلیل اصلی آن این است که ساخت پروتئین کلاژن در بدن نیازمند ترکیبات ویژه‌ای مانند ویتامین سی است. بنابراین اگر این ویتامین به بدن برسد، کلاژن سازی بیشتر و بهتر صورت می‌گیرد و همین امر به سفتی بافت پوست کمک می‌کند.

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان کاهش می‌یابد. سطوح پایین کلاژن می‌تواند منجر به خطوط ظریف و چین و چروک شود. تاثیر ویتامین سی بر پوست برای تقویت تولید کلاژن از طریق فرآیند سنتز کلاژن شناخته شده است. در واقع، سنتز کلاژن بدون ویتامین C ممکن نیست.

این به این دلیل است که ویتامین C کوفاکتور ضروری برای دو آنزیم مورد نیاز برای سنتز کلاژن است:

  • پرولیل هیدروکسیلاز، که مولکول کلاژن را تثبیت می‌کند
  • لیزیل هیدروکسیلاز، که استحکام ساختاری را فراهم می‌کند

به جلوگیری از افتادگی پوست کمک کند

تولید کلاژن با خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست مرتبط است. وقتی سطح کلاژن شما شروع به کاهش می‌کند، ممکن است پوست شما شروع به افتادگی کند.

استفاده از سرم ویتامین C ممکن است تولید کلاژن را افزایش داده و در نتیجه یک اثر سفت کننده کلی ایجاد کند، گزارش یک منبع مورد اعتماد در سال 2017. این در مورد افتادگی ناشی از پیری طبیعی، آسیب استرس اکسیداتیو یا کاهش شدید وزن صادق است.این بدان معنی است که می‌تواند به کاهش ظاهر افتادگی پوست کمک کند و پوست شما را سفت‌تر و شاداب‌تر نشان دهد.

ویتامین سی آنتی اکسیدان قوی

قرار گرفتن بیش از حد در معرض استرس اکسیدان از طریق آلاینده‌ها یا تابش اشعه ماوراء بنفش با کاهش سطح ویتامین C در پوست همراه است. سطوح ویتامین C همچنین در پوست‌های مسن یا آسیب دیده از نور کمتر است، اگرچه محققان مطمئن نیستند که آیا این یک علت یا معلول است.

آسیب خورشید توسط مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود. اینها اتمهایی هستند که یک الکترون از دست رفته دارند. رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگری می‌گردند که می‌توانند الکترون را از آنها «دزدیدن» کنند – و این می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی به پوست شود.

ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با دادن الکترون به این رادیکال‌های آزاد از سلول‌های سالم پوست محافظت می‌کنند و آنها را بی ضرر می‌کنند.

در ادامه مرور تاثیر ویتامین سی بر پوست بای دگفت مفید بودن آنتی اکسیدان‌ها برای پوست بدیهی است. اما آیا همه‌ی ما آنتی اکسیدان‎ها را می‎شناسیم؟ ویتامین سی یکی از آنتی اکسیدان‎های قوی است که در کرم‎ها و محصولات مراقبت پوستی مورد استفاده قرار می‎گیرد. ماده اصلی که موجب فعالیت قوی آنتی اکسیدانی ویتامین سی می‎شود آسکوربیک اسید است.

از تاثیرات بارز مثبت آن خاصیت جوانسازی و کاهش علائم پیری پوست است. ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین سی باعث یکدست شدن رنگ پوست و نرمی، لطافت و یکنواختی بافت پوست می‎شود. به طور کلی آنتی اکسیدان‎ها می‎توانند از بعضی آسیب‌ها به سلول‎های پوستی جلوگیری کنند.

زمانی که گفته می‌شود محصولی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است، یعنی این محصول می‌تواند همانند یک سد دفاع خوب عمل کند و از سلول‌های پوستی در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

به بهبود زخم کمک می‌کند

شواهد اولیه نشان می‌دهد که تاثیر ویتامین سی بر پوست می‌تواند باعث تسریع در روند بهبود زخم شود و نیاز بیماران دچار سوختگی‌های شدید به ونتیلاسیون را کاهش ‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین C به درمان جای زخم ناشی از سوختگی کمک می‌کنند.با توجه به اثرات آن بر آفتاب سوختگی، جای تعجب نیست که مصرف ویتامین C می‌تواند بهبود کلی زخم را تسریع کند. بهبود سالم زخم خطر التهاب، عفونت و جای زخم را کاهش می‌دهد.

مکمل ویتامین C تأثیر مثبتی بر بیان ژن در فیبروبلاست‌های پوست انسان دارد، از جمله:

  • افزایش تحریک میتوژنیک یا تکثیر سلولی
  • افزایش تحرک سلولی یا حرکت خود به خود سلول از یک مکان به مکان دیگر با مصرف انرژی
  • ترمیم سریعتر بازهای DNA آسیب دیده
میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

محافظت از پوست در برابر رادیکال‎های آزاد

رادیکال‎های آزاد مولکول‎های مخربی هستند که باعث آسیب رسانی به بافت پوستی می‎شوند. رادیکال‌های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که همواره به دنبال پر کردن جای خالی تک الکترونی که برای رسیدن به سطح پایداری کم دارند می‎گردند. آنها برای رسیدن به پایداری از مولکول‎های اطرافشان تک الکترون می‎دزدند و آنها را هم به شکل ناپایدار در می‎آورند.

در زندگی روزمره شهری به علت آلاینده‌‎های معلق در هوا پوست ما با انواع مختلفی از رادیکال‎های آزاد در تماس است. رادیکال‎های آزاد توانایی ایجاد زنجیره تخریبی روی پوستتان را دارند. در این زنجیره مخرب سلول‎های سطحی پوستتان تحت تاثیر قرار می‎گیرند و باعث ضعیف شدن و پیری آن‎ها می‎شود.

آنتی اکسیدان به عنوان عامل مغذی در دسترس رادیکال‎های آزاد قرار می‌گیرند. در این حالت رادیکال‎های آزاد به جای تغذیه از الکترون‎های آزاد سلول‎های پوستی از ویتامین C (آسکوربیک اسید موجود در آن) تغذیه می‎کند. به سلول‎های پوستی آسیبی وارد نمی‎شود و از تشکیل زنجیره تخریبی روی سلول‎های پوستی جلوگیری می‎شود.

موهای قوی و سالم

مو از پروتئین کراتین ساخته شده و به طور دائم از سمت ریشه که درون فولیکول است، رشد می‌کند. ویتامین C کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد را به فولیکول‌های موی شما می‌دهد. همچنین ویتامین C به فولیکول مو کمک می‌کند تا با جذب آهن، قوی‌تر شود.

ویتامین c یک ویتامین محلول در آب است و به همین دلیل، برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، نمی‌تواند درون بدن ذخیره شود. بنابراین، برای بهره‌مندی از فواید ویتامین C باید مصرف آن را به صورت منظم در برنامه غذایی خود قرار دهید. کلاژن تولیدشده کمک می‌کند تا موی شما به پوست سرتان محکم متصل بماند و ریزش مو به طور قابل توجهی کاهش یابد.

در ریشه هر رشته از مو، فولیکول از مجموعه سلول‌هایی ساخته شده است که تقسیم می‌شوند و رشد می‌کنند. بعضی از این سلول‌ها، ساقه مو را ایجاد می‌کنند که باعث رشد مو می‌شوند.

حفظ سلامتی فولیکول‌های مو از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به همین منظور، تأمین میزان کافی از ویتامین C برای فولیکول‌ها، یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است. بنابراین همیشه مراقب کافی بودن میزان ویتامین سی دریافتی در رژیم غذایی خود باشید.

ویتامین C نه تنها باعث کاهش ریزش مو می‌شود بلکه با جلوگیری از سفیدی زودرس، به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند

ویتامین C  و جلوگیری از سفیدی زودرس مو

ویتامین C نه تنها باعث کاهش ریزش مو می‌شود بلکه با جلوگیری از سفیدی زودرس، به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. درواقع، یکی از دلایل سفیدی و ضعیف شدن مو رادیکال‌های آزاد هستند. طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که از مو در برابر این رادیکال‌ها محافظت می‌کند.

گاهی اوقات، خشکی مو و موخوره می‌تواند نشانه کمبود ویتامین سی باشد. این موضوع نه تنها ناخوشایند است بلکه می‌تواند سرعت ریزش مو را بیشتر کند. برای جلوگیری از این روند، توصیه می‌شود روزانه به مقدار ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: روش صحیح آبرسانی به مو و پوست سر

نحوه استفاده از سرم ویتامین C

در ادامه بررسی تاثیر ویتامین سی بر پوست برای ارزیابی خطر واکنش آلرژیک همیشه باید یک تست انجام دهید. در اینجا چگونه است:

ناحیه کوچکی از پوست را انتخاب کنید که به راحتی پنهان شود، مانند ساعد.مقدار کمی از محصول را بمالید و 24 ساعت صبر کنید.
اگر هیچ عارضه‌ای رخ نداد، می‌توانید به صورت خود استفاده کنید. در صورت بروز بثورات، قرمزی یا کهیر مصرف را قطع کنید.
وقتی زمان استفاده کامل فرا رسید، دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را دنبال کنید.

سرم ویتامین C معمولاً یک یا دو بار در روز استفاده می‌شود. یک قانون سرانگشتی خوب این است که پس از پاکسازی پوست صورت به ویژه در شب ها، بعد از شستن عمقی صورت خود با فیس براش به استفاده از سرم ویتامین c اولویت دهید، به این ترتیب، اجازه می‌دهید مواد مفید سرم ویتامین c به طور عمیق جذب پوست‌تان شود.

سرم ها، ویتامین C بدن را به صورت پایدار حفظ می‌کنند و نفوذ بیشتر آن را در سطح پوست امکان پذیر می‌سازند. توصیه می‌شود که پس از استفاده از سرم یا کرم ویتامین سی، از مرطوب کننده همیشگی خود استفاده کنید.

سرم ویتامین سی بهترین راه برای رساندن آن به سطح سلول‎های پوستی می‎باشد.

نکاتی در مورد خرید سرم ویتامین سی

در کنار تمامی فوایدی که از ویتامین C برای پوست گفته شد؛ این سرم معجزه آسا فواید دیگری هم دارد. سرم ویتامین C باعث تحریک کلاژن سازی میشود. این سرم به رفع پف زیر چشم هم کمک می‎کند. هنگام خرید سرم ویتامین C دقت کنید سرمی که خریداری می‎کنید بین ۱۵ تا ۳۰ درصد ویتامین سی داشته باشد.

این ماده تشکیل دهنده باید اولین جزء سازنده در مواد تشکیل دهنده‎ی سرم باشد. ویتامین C ماده‎ای غیر پایدار است و با تابش نور و جریان هوا و طی مرور زمان تجزیه شده و خاصیتش را از دست ‎می‎دهد. بهتر است آن را در ظروف شیشه‌ه‎ای کوچک تیره رنگ و با در کاملا عایق به عبور هوا خریداری کنید.

افراد دارای پوست چرب همواره این پرسش را دارند که آیا استفاده از ویتامین C باعث ایجاد جوش یا آکنه بر روی پوست می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که یک نوع ویتامین سی محلول در آب که اسکوربیک اسید نام دارد ترکیبی بسیار سبک است که به خوبی جذب پوست می‌شود و به هیچ وجه موجب ایجاد جوش نمی‌شود و برخلاف تصور عموم از بروز جوش نیز جلوگیری می‌کند.

ترکیبات سازگار با تاثیر ویتامین سی بر پوست

به سازگاری سرم ویتامین C و کرم‌های ضد آفتاب اشاره کردیم. از دیگر مواد سازگار با این ماده آنتی اکسیدان قوی می‎توان به هیالورونیک اسید، سرامید‎ها و پپتید‎ها اشاره کرد. مصرف همزمان ترکیبات گفته شده با ویتامین C باعث افزایش و بهبود تاثیرگذاری آنها می‎شود. همچنین با ایجاد سدی روی سطح پوست رطوبت پوست به طور کامل حفظ خواهد شد.

مراقبت پوستی روزمره با ویتامین سی

متخصصین پوستی معتقدند استفاده از سرم ویتامین C بهترین روش می‎‌باشد. سرم ویتامین سی بهترین راه برای رساندن آن به سطح سلول‎های پوستی می‌‎باشد.

هر روز صبح صورتتان را با دستگاه فیس براش کیوت اسکین بشویید. شستشو با این دستگاه و براش‌‎های مناسب نوع پوستتان ۶ برابر موثرتر از شستشوی دستی می‌‎باشد. شستشو با فیس براش باعث پاکیزگی و تمیز شدن منافذ پوستی از چربی ها، آلودگی‎های روزمره و آرایشی می‎شود که موجب جذب حداکثری محصولات مراقبت پوستی از جمله ویتامین C می‎‌شود.

بعد از شستشوی کامل صورت با فیس براش کیوت اسکین، سرم ویتامین سی را روی کل سطح صورت ماساژ دهید. افراد سیگاری و کسانی که در شهرهایی با آلودگی بالای هوا زندگی می‎کنند بهتر است استفاده از سرم ویتامین سی را در وراقبت روزمره پوستیشان بگنجانند.

همچنین سرم ویتامین سی برای افرادی که لک پوستی دارند روش درمانی فوق ‎العاده‌ایست. افراد با پوست کدر دیگر کسانی هستند که مصرف ویتامین سی می‎تواند برایشان بسیار کمک رسان باشد. مصرف هم زمان ویتامین سی و کرم‌‎های دارای SPF تاثیرات جوان کننده خواهند داشت.

ویتامین C می‌تواند به بهبود لکه‌های پوستی، کاهش فشارخون، تیرگی دور چشم و.. کمک کند. استفاده صحیح از سرم ویتامین سی تاثیر به سزایی بر پوست شما خواهد داشت. بعضی از افراد صبح از آن استفاده می‌کنند تا از خواص محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش آن نیز استفاده کنند، در حالی که برای برخی دیگر به عنوان یک سرم شب بهتر عمل می‌کند.

منبع: + 

مستقیم ترین راه برای بهره مندی از ویتامین سی چیست؟

اگرچه احتمالاً ویتامین C را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، هیچ راهی برای تضمین این که مستقیماً به پوست شما می‌رود وجود ندارد. استفاده از سرم‌ها و سایر محصولات موضعی مستقیم‌ترین راه برای بهره مندی از این فواید و تاثیر ویتامین سی بر پوست است.

ایا ویتامین سی برای مو مفید است؟

مو از پروتئین کراتین ساخته شده و به طور دائم از سمت ریشه که درون فولیکول است، رشد می‌کند. ویتامین C کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد را به فولیکول‌های موی شما می‌دهد. همچنین ویتامین C به فولیکول مو کمک می‌کند تا با جذب آهن، قوی‌تر شود.

تاثیر ویتامین سی بر پوست چیست؟

آبرسان پوست 2. روشن کننده 3. کاهش قرمزی و یکنواخت شدن رنگ پوست 4. کاهش تیرگی حلقه‌های زیر چشم 5. افزایش تولید کلاژن 6. جلوگیری از افتادگی پوست 7. آنتی اکسیدان قوی 8. به بهبود زخم کمک می‌کند

استفاده از ویتامین C برای فراد دارای پوست چرب باعث اکنه میشود؟

یک نوع ویتامین سی محلول در آب که اسکوربیک اسید نام دارد ترکیبی بسیار سبک است که به خوبی جذب پوست می‌شود و به هیچ وجه موجب ایجاد جوش نمی‌شود و برخلاف تصور عموم از بروز جوش نیز جلوگیری می‌کند.

۲۲ دی ۱۴۰۰ ۱۷ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

17 دیدگاه برای تاثیر ویتامین سی بر پوست! بررسی خطرات و فواید ویتامین C بر پوست!

سلام کرم ویتامین سی خوبه ولی پوستم تیره شده چکارکنم

سلام من سرم ویتامین سی استفاده میکنم ولی پوستم خشکی میزنه چکار کنم؟

سلام میخواستم بپرسم آیا بعد از زدن کرم ویتامین سی در شب نور لامپ هم میتونه مثل آفتاب برای پوست مضر باشه

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی