رژيم‌ غذايی مناسب برای پوست

آيا چهره شما نشان‌گر غذايی است كه مصرف می‌كنيد؟

بله همينطور است، يك رژيم‌ غذايی مناسب  از افزايش وزن جلوگيري كرده و باعث سلامت بدن می‌شود اما جلوگیری از افزایش وزن، تنها يكي از تأثيرات رژيم‌ غذايی بر روی بدن است. از آنتی اكسيدان‌های ضد چروک در ميوه‌ها و سبزيجات گرفته تا چربي‌های مفيد موجود در گوشت ماهی، ممكن است به همان اندازه كه روی بدن تأثير می‌گذارند، پوستتان را نيز تحت تأثير قرار دهند.
در ادامه به معرفی 6 رژيم‌ غذايی مفید برای پوست می‌پردازیم :

1) رژيم غذايی مديترانه‌ای

 

رژیم غذایی مدیترانه‌ای
ماهی، سبزيجات برگی، ميوه‌ها و روغن زيتون از اصلي‌ترين مواد در رژيم‌ غذايی هستند که برای سلامت قلب بسیار مفید می‌باشند. اما اين رژيم‌ غذايی فوايدی بيش از اين دارد، مصرف غذاهای مديترانه‌ای می‌توانند از ابتلا به ملانوم(melanoma) يكي از خطرناك‌ترين سرطان‌های پوست جلوگيری كند و همچنين مطالعات اخير در كشور ايتاليا نشان می‌دهند كه اسيدهای چرب امگا3 موجود در گوشت ماهی باعث تقويت غشاهای سلولی شده و خاصيت كشسانی و ارتجاعی پوست را افزايش می دهند. به گفته متخصصان، آنتی اكسيدان‌هايی كه در روغن زيتون و گوجه فرنگی وجود دارند از آسيب‌هايی كه ممكن است در اثر آفتاب به پوست وارد شوند جلوگيری می‌كنند.

2) گياه‌خواری

 


حذف گوشت و ساير محصولات دامی به منظور سلامتی و يا حتي جهت حمايت از حقوق حيوانات از برنامه غذايی، منجر می‌شود تا شما به مصرف محصولات تازه و انواع غلات روی بياوريد كه نتايج خوبي برای پوست شما خواهد داشت. آنتی اكسيدان‌هايی كه در اين خوردنی‌ها وجود دارند، راديكال‌های آزادی كه باعث به وجود آمدن چروك‌های پوستی، لك‌های قهوه‌ای و ديگر مشكلات مربوط به پيری می‌شوند را، خنثی می‌كنند. گياه‌خواري معمولاً يك رژيم‌ غذايی كم چرب است، اما مصرف روغن‌های گياهی همچون روغن تخم كتان، زيتون و دانه گلرنگ، رطوبت پوست شما را تأمين كرده و خاصيت ارتجاعی آن را افزايش می‌دهند.

3) رژيم‌ غذايی سرشار از پروتئين و كربوهيدرات كم

 


كاهش مصرف نان سفيد، ماكارونی و شكر تصفيه شده، می‌تواند باعث كاهش ترشح هورمون استرس كورتيزول و به حداقل رساندن جوش و آكنه شود. همچنين اين رژيم غذايی كه شامل غلات، محصولات تازه و گوشت است باعث افزايش آنتی اكسيدان ها، روی و پروتئين سازنده كلاژن می‌شود.
اما مراقب مصرف گوشت در اين نوع رژيم‌های غذايی باشيد، زيرا مصرف بالای چربی‌های حيوانی می‌تواند منجر به افزايش توليد راديكال‌های آزاد شده كه پردازش نرمال سلول‌ها را تحت تأثير قرار می‌دهد. براي حفظ رطوبت پوست، آب فراوان بنوشيد و به جای مصرف بالای گوشت قرمز از ماهی‌ها و ساير پروتئين‌ها در وعده‌های غذايی خود استفاده كنيد. همچنين سبزيجات برگی را كه سرشار از آنتی اكسيدان هستند، در برنامه غذايی روزانه خود قرار دهيد.

4) رژيم‌ غذايی كم چرب

كاهش مصرف چربی‌های اشباع شده به سلامت قلب كمك كرده و از تجمع چربی در ناحيه شكم جلوگيري می‌كند. همچنين يك رژيم‌ غذايی کم چرب، از توليد راديكال‌های آزادی كه منجر به پيری زودرس می‌شوند جلوگيري می‌کند. اما پوست نيازمند مقداری چربی است كه چربی موجود در دانه‌های روغنی و زيتون می‌تواند تأمین‌کننده این نیاز باشد.
چربی، باعث جذب آنتي اكسيدان‌های مفيد برای پوست و ويتامين‌های محلول در چربی می‌شود كه به تقويت غشاهای سلولی و در نهايت اپيدرم كمك می‌كند.
به گفته متخصصان، حداقل 20درصد از كالری بدن را چربی‌ها به ويژه چربی‌های اشباع نشده تأمين می‌كنند.

5) خام‌خواری

خام خواران كه عمدتاً آجيل، انواع جوانه و غلات مصرف می‌كنند بر اين باورند كه نپختن مواد غذايی به حفظ آنزيم‌های آن كمك كرده و باعث هضم بهتر، كاهش وزن و دريافت انرژی بيشتری می‌شود. گرچه اين ادعاها از نظر بسیاری از پزشکان قابل قبول نیست، اما مفيد بودن اين مواد غذايی براي سلامت بدن و پوست غير قابل انكار است. به علاوه روغن موجود در مغزها، آووكادو و زيتون باعث تقويت غشاهای سلولی پوست شده و خاصيت ارتجاعی آن را افزايش می‌دهد. به گفته متخصصان، هنگامیکه مصرف گوشت را كاهش می‌دهيد، ممكن است بدنتان را برای بدست آوردن كلاژن كافی به چالش بكشيد زيرا گوشت يكی از غنی‌ترين منابع تأمين كلاژن بدن است.

6) نشاسته مقاوم (Resistant Starch)

نشاسته مقاوم يك نوع كربوهيدرات است كه مانند فيبر عمل می‌كند و بدون آنكه كاملاً هضم و جذب شود از طريق دستگاه گوارش دفع می‌شود. اضافه كردن مواد حاوی نشاسته مقاوم به رژيم غذايی، باعث افزايش متابوليسم شده و شما را به مدت طولانی‌تری سير نگه می‌دارند؛ بنابراين به شما كمك می‌كنند تا از مصرف غذاهای مضر برای پوست مانند موادغذايی خيلی چرب و شيرينی‌ها خودداری كنيد و در نتيجه سطح قند خون و انسولين در بدن شما كاهش می‌يابد.

کلمه کلیدی:رژیم غذایی مناسب براس پوست ، رژیم غذایی مدیترانه‌ای

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *