پاکسازی پوست بینی
۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

۱۳ روش پاکسازی پوست بینی

5/5 - (1 امتیاز)

از منافذ و جوش‌های سرسیاه روی بینی خود کلافه‌اید؟ درکتان می‌کنیم! بیشتر نواحی پوست ازجمله پوست بینی حاوی منافذی است که به‌سختی قابل‌تشخیص هستند اما وقتی کثیف و مسدود می‌شوند بزرگتر به نظر می‌رسند. اگرچه‌اند ازه منافذ روی بینی به عوامل متعددی چون ژنتیک یا تغییرات هورمونی وابسته است اما با پاکسازی پوست بینی و نگهداری مناسب، می‌توان کاری کرد که کوچکتر دیده شوند. بنابراین قبل از خرید کرم‌های آرایشی برای پر کردن منافذ بینی با ما همراه باشید تا با ساده­ترین روش­ها برای پاکسازی پوست بینی آشنا شوید.

منافذ روی بینی چه چیزهایی هستند؟

همان طور که از اسم منافذ بینی مشخص است، این منافذ سوراخ‌هایی بر روی پوست هستند که مسیر فولیکول‌های مو بر روی پوست را باز می‌کنند. این منافذ به خروج عرق و چربی‌های پوست کمک می‌کنند. منافذ بینی معمولا بزرگتر از منافذ باقی پوست صورت هستند. دلیل این امر هم اتصال این منافذ به غدد چربی پوست می‌باشد. غدد چربی پوست یک ماده مومی به نام سبوم یا روغن طبیعی پوست را تولید می‌کنند.

منافذ پوست می‌توانند به واسطه روغن اضافی، سلول‌های مرده پوست و گرد و خاک مسدود شوند یا این منافذ می‌توانند به واسطه قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید برجسته تر به نظر برسند. عوامل دیگری که می‌توانند بر روی رسوب شدن بیشتر منافذ تاثیر بگذارند مسائلی نظیر ژنتیک و هورمون‌های فرد هستند.

به پوستت جون تازه بده

علل بروز منافذ روی پوست بینی را قبل از پاکسازی پوست بینی بدانید!

اگر چه اندازه منافذ بینی موضوعی است که در بدن هر فرد به واسطه مسائل ژنتیک از پیش مشخص است، محرک‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند این منافذ را بزرگتر کنند. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • سن
  • رسیدگی نکردن به جوش‌های سر سیاه
  • عدم لایه برداری
  • استفاده از محصولات پوستی نامناسب

راهکار‌های موثر برای کاهش چربی بینی

۱.از لوازم آرایشی متناسب با نوع پوست‌تان استفاده کنید

هنگام خرید کرم پودر یا سایر لوازم‌‌ آرایشی، محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوص نوع پوست شما یعنی پوست چرب هستند. این محصولات معمولا فاقد چربی بوده و منافذ را مسدود نمی‌کنند.استفاده از محصولات آرایشی نامناسب برای پوست‌تان، نظیر محصولات متناسب برای پوست مختلط (پوست ترکیبی) یا پوست‌ خشک، می‌تواند احتمال تولید چربی را افزایش داده و ظاهر چرب و براق بینی را بدتر کند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

۲.پاکسازی پوست بینی با شستشوی روزانه

منافذ بینی سوراخ‌هایی حاوی فولیکول‌های مو هستند که به دفع عرق و چربی از روی پوست کمک می‌کنند. غدد چربی‌ای که به این فولیکول‌ها متصل می‌شوند یک روغن طبیعی به نام سبوم تولید می‌کنند که پوستتان را مرطوب نگه می‌دارد. منافذ پوست می‌تواند با چربی اضافه، پوست مرده و آلودگی مسدود شود یا بر اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بزرگتر به نظر برسد. تمیز نگه‌داشتن و پاکسازی پوست از مسدود شدن منافذ جلوگیری کرده و سلامت پوست را به همراه دارد.

برای خودتان یک برنامه روزانه مراقبت از پوست تهیه کنید و صورت‌تان را یک بار، صبح‌ و یک بار، شب قبل از خواب بشویید، تا مواد آرایشی، آلودگی و چربی اضافه از بینی‌تان پاک شود. برای این کار از یک شوینده صورت (فیس واش) ملایم و آب گرم استفاده کنید.

تمیز نگه‌داشتن و پاکسازی پوست بینی از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌­کند بنابراین روزی دو بار، صبح و عصر صورتتان را با یک پاک‌کننده‌ ملایم مخصوص پوستتان بشویید.
پاکسازی پوست بینی با شستشوی روزانه
پاکسازی پوست بینی باعث از بین رفتن روغن‌ها، محصولات آرایشی و آلودگی‌هایی می‌شود

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست زیر چشم؛

پاکسازی پوست بینی باعث از بین رفتن روغن‌ها، محصولات آرایشی و آلودگی‌هایی می‌شود که در طول روز روی پوست جمع شده است. حذف این مواد احتمال گرفتگی و مسدود شدن منافذ را کاهش می‌دهد بنابراین روزی دو بار، صبح و عصرصورتتان را بشویید. هرگز نگذارید یک محصول آرایشی یک شب روی صورتتان بماند زیرا این مواد هرچقدر هم سبک باشند می‌توانند سبب مسدود شدن منافذ شوند. معمولاً استفاده از پاک‌کننده‌های ملایم با آب گرم برای از بین بردن آلودگی‌های روی پوست کافی است.

نیازی نیست که زیاد اسکراب بزنید زیرا این امر می‌تواند به پوست آسیب برساند. متخصصان توصیه می‌کنند که از یک پاک‌کننده غیر دارویی برای به حداقل رساندن تحریکات پوستی استفاده کنید زیرا این محصولات منافذ را مسدود نمی‌کنند. افرادی که پوست چربی دارند ممکن است لازم باشد که قبل از خواب شبانه پوست صورتشان را با یک پاک‌کننده حاوی اسید سالیسیلیک بشویند.

 توجه داشته باشید که پاکسازی می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد. ازآنجایی‌که خشک شدن بیش‌ازحد پوست سبب مسدود شدن و آسیب به منافذ می‌شود بنابراین برای حفظ رطوبت طبیعی پوست لازم است از مرطوب‌کننده استفاده کنید. در انتخاب مرطوب‌کنندۀ مناسب دقت کنید و به دنبال محصولی بر پایه آب باشید تا منافذتان را مسدود نکند. 

پاکسازی پوست بینی
سلول‌های مرده پوست می‌توانند منافذ بینی را مسدود کنند

۳.برای پاکسازی پوست بینی لایه‌برداری کنید

سلول‌های مرده پوست می‌توانند منافذ بینی را مسدود کنند و باعث بزرگتر به نظر رسیدن آن‌ها شوند. یافته‌ها نشان می‌دهد که پاکسازی پوست بینی با محصولات لایه‌بردار می‌تواند‌اند ازه و ظاهر منافذ را کاهش دهد. بنابراین دو تا سه بار در هفته لایه‌برداری کنید تا از شر سلول‌های مرده پوست که منافذ پوستی شما را مسدود کرده‌اند خلاص شوید.

لایه برداری باعث حذف و برداشته شدن سلول‌های پوستی مرده می‌شود و به محصولات مراقبت از پوست، اجازه می‌دهد به پوست بهتر نفوذ کنند‌‌. جمع شدن سلول‌های پوستی مرده روی بینی می‌تواند باعث خشکی بینی شود‌.به این ترتیب با تجمع سلول‌های مرده‌ی روی پوست، غدد چربی نیز برای جبران کمبود رطوبت بینی، تولید چربی را افزایش می‌دهند‌؛ در نتیجه پوست بینی چرب می‌شود‌.

لایه‌بردارهای فیزیکی حاوی موادی مثل هیدروکسید اسید یا اسید سالیسیلیک هستند که با ماساژ ملایم، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند؛ مالش زیاد آن‌ها ممکن است به پوست آسیب برساند. محصولات لایه‌بردار شیمیایی به ماساژ احتیاجی ندارند زیرا با افزایش گردش سلول‌های پوستی کار می‌کنند بااین‌حال به‌طورمعمول حاوی رتینول یا اسید گلیکولیک هستند که می‌تواند باعث تحریک پوست و حساسیت به آفتاب شود بنابراین بهتر است که شب‌ها استفاده کنید. افرادی که پوست صورتشان خشک است در استفاده از لایه‌بردار محتاط باشند.

اگرچه محصولات لایه‌بردار می‌توانند باعث کاهش منافذ پوست شوند اما استفاده بیش‌ازحد از این محصولات می‌تواند سبب آسیب شود. لایه‌برداری و پاکسازی بیش‌ازحد سبب خشکی پوست شده و خود می‌تواند باعث تولید چربی در منافذ شده و خطر گرفتگی مجدد آن را افزایش دهد. برای جلوگیری از این موارد بیشتر از دو بار در هفته از لایه‌بردار استفاده نکنید. افرادی که پوست چربی دارند می‌توانند یک روز در میان به لایه‌برداری ادامه دهند. اگر پوستتان پوسته‌پوسته شد یا احساس سفتی و قرمزی روی پوست داشتید بهتر است برای چند روز از لایه‌بردار استفاده نکنید و از یک مرطوب‌کننده برای حفظ رطوبت پوست استفاده کنید.

پاکسازی پوست بینی با بخار
بخار دادن بخشی از مراحل فیشیال پوست است که در آن از یک دستگاه بخار برای تولید گرما و رطوبت استفاده می‌شود

 ۴.از ضد آفتاب‌های غیر کومدون‌زا استفاده کنید

ضد آفتاب از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشیدی محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. با این‌حال برخی ضدآفتاب‌ها حاوی چربی هستند. چنین ضدآفتاب‌هایی می‌توانند منافذ را مسدود کرده و چربی بینی را افزایش دهند. به دنبال ضد آفتاب‌های غیر کومدو‌ن‌زا (non-comedogenic) باشید، که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.

۵.استفاده از تونر برای پاکسازی پوست بینی را فراموش نکنید

روتین مراقبت از پوست نه تنها باید شامل یک پاک‌کننده ملایم و مرطوب کننده باشد، بلکه باید یک تونر فاقد الکل را نیز در بربگیرد، تا به کوچک‌تر به نظر رسیدن منافذ بینی کمک کند. این راهکار موقتی می‌تواند تولید چربی بینی را کاهش دهد.

۶.ماسک خاک رس را امتحان کنید

استفاده از این ماسک صورت برای پوست چرب بسیار مفید است. در طول هفته و هر چند وقت یک بار ماسک خاک رس را به روتین مراقبت از پوست‌تان اضافه کنید. این ماسک حاوی ترکیباتی نظیر بنتونیت (گِل سر شور یا Bentonite) و اسید سالیسیلیک است که هر دو چربی‌ها را از منافذ بیرون می‌کشند.

۷.ماسک ورقه‌ای برطرف کننده چربی بینی را امتحان کنید

این ماسک را در طول روز روی بینی‌تان قرار داده و با چند ضربه ملایم تولید چربی پوست بینی‌تان را‌ کنترل کنید. ماسک‌ ورقه‌ای حاوی پودری است که سبوم اضافی را به خود جذب می‌کند‌.

۸.مخلوط پودر بادام و عسل برای پاکسازی پوست بینی

یک عدد بادام را با وردنه یا غذاساز پودر کنید. سپس آن را با کمی عسل مخلوط کرده و روی بینی‌تان بمالید. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه‌ بماند، سپس آن را بشویید.

لایه برداری باعث حذف و برداشته شدن سلول‌های پوستی مرده می‌شود

۹.به بینی‌تان آبِ لیموترش بزنید

برخی افراد باور دارند که لیموترش آلودگی را از روی سطح بینی پاک می‌کند. سه قطره آبِ لیموترش را با مقدار کافی شکر مخلوط کنید تا شکل خمیری پیدا کند. پد پنبه‌ای را در مخلوط به دست آمده بزنید و سپس آن را روی بینی‌تان بمالید. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

 ۱۰.پوست‌تان را هیدراته نگه ‌دارید

آبرسانی پوست و هیدراته نگه داشتن آن می‌تواند از تولید سبوم اضافه جلوگیری کند. زمانی که پوست‌تان خشک است، غدد شما برای جبران این خشکی، چربی بیشتری تولید می‌کنند. مقدار زیادی آب بنوشید و برای جلوگیری از خشک شدن پوست‌تان، روی آن پرایمر آبرسان اسپری کنید.

۱۱.سرکه را امتحان کنید

مقدار برابری از آب و سرکه را با هم مخلوط کنید؛ سپس یک عدد پد پنبه‌ای را در آن فرو کرده و به مدت پنج دقیقه روی بینی‌تان فشار دهید‌. پد پنبه‌‌ای را بردارید و اجازه دهید محلول به مدت ۱۵ دقیقه روی بینی‌تان بماند‌ و سپس آن را بشویید.

۱۲.پاکسازی پوست بینی با بخار!

بخار دادن بخشی از مراحل فیشیال پوست است که در آن از یک دستگاه بخار برای تولید گرما و رطوبت استفاده می‌شود و می‌تواند به باز شدن پاک‌سازی و منافذ پوست بینی کمک کند. بعد از بخار دادن می‌توانید با استفاده از دستگاه‌هایی مثل اسکین اسکرابر جوش‌های سرسیاه روی بینی را از بین ببرید. متخصصان، فیشیال ماهانه را برای مراقبت از پوست پیشنهاد می‌کنند.

۱۳.پاکسازی پوست بینی با درمان‌های تخصصی

گاهی پیش می‌آید که با وجود تمیز نگه‌داشتن منافذ بینی، به دلایلی چون ژنتیک، عوامل محیطی و نوع پوست، همچنان به پاک‌سازی پوست بینی نیاز دارید. در این صورت می‌توانید از لیزر و پرتوهای نوری برای پاکسازی استفاده کنید. لیزر نه‌تنها به کوچکتر شدن‌اندازه منافذ کمک می‌کند بلکه باعث تولید کلاژن در پوست نیز می‌شود.

میکرودرم ابریژن:

این روش، غیر تهاجمی بوده و سلول‌های پوستی مرده روی صورت و بینی را به آرامی برمی‌دارد‌. میکرودرم ابریژن می‌تواند ظاهر اسکارها و چین و چروک را بهبود بخشیده‌ و تولید چربی را کنترل کند.

لایه برداری‌ شیمیایی:

در این فرایند، لایه سطحی سلول‌های پوستی مرده از روی بینی برداشته می‌شود. لایه برداری شیمیایی می‌تواند چین و چروک، تغییر رنگ پوست و جای زخم را کاهش و علائم آکنه و چربی را بهبود بخشد.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

کرم‌های درمانی که با نسخه پزشک تجویز می‌شوند:

متخصص پوست می‌تواند کرمی را تجویز کند که اندازه منافذ بینی را کاهش ‌دهد و تولید چربی را به حداقل برساند. اگر عامل چربی پوست شما فعالیت هورمون‌هاست، مصرف قرص‌های ضدبارداری با دوز پایین می‌تواند به تثبیت تولید چربی پوست‌تان کمک کند.

همچنین متخصصان پوست از درمان‌های تخصصی مانند میکرونیدلینگ برای کوچک کردن منافذ بینی بهره می‌برند. در این روش درمانی از یک سری سوزن‌های کوچک یا از یک نوع غلتک یا وسیله‌ای مکانیکی برای پاک سازی پوست بینی استفاده می‌شود. میکرونیدلینگ با از بین بردن سلول‌های آسیب‌دیده و تولید کلاژن سبب بهبود پوست می‌شود. این کلاژن جدید می‌تواند باعث کاهش منافذ پوست شود.

نکاتی که لازم است بدانید!

  • صورت‌تان را هر روز با یک شوینده ملایم بشویید. هر چند بار در هفته نیز از ماسک رس استفاده کنید.
  • بعد از شستن صورت‌تان از مرطوب کننده و تونر استفاده کنید، تا پوست‌تان بیشتر آبرسانی و ظاهر منافذ آن کوچکتر شود.
  • آرایش سنگین نکنید و قبل از خواب، حتما آرایش‌تان را پاک کنید.
  • از خوابیدن با آرایش خودداری کنید. آرایش بر روی پوست به کیفیت کلی آن آسیب می رساند و باعث انسداد منافذ پوست می شود. اگر آرایش تان را قبل از خواب پاک کنید، به پوست شما آسیب وارد نمی کند. اما اگر هر شب با آرایش بخوابید، به مرور زمان منافذ پوستی شما مسدود می شود.
  • مصرف غذاهای تند را محدود کنید.
  • صورت خود را بعد از هرگونه فعالیت نیز بشویید. به خصوص پوست چرب می تواند منافذ پوست را حساس کند و ممکن است به یک پاک کننده خاص نیاز داشته باشد.

کلید کوچک شدن منافذ بینی در پاکسازی پوست بینی از هرگونه آلودگی و چربی نهفته است. می‌توانید از مراقبت‌های خانگی یا درمان‌های تخصصی مثل لیزر و میکرونیدلینگ برای پاکسازی منافذ استفاده کنید. شما برای پاکسازی پوست بینی چه پیشنهادی دارید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: مراحل پاکسازی پوست؛ 

منبع: + +

منافذ روی بینی چه چیزهایی هستند؟

همان طور که از اسم منافذ بینی مشخص است، این منافذ سوراخ‌هایی بر روی پوست هستند که مسیر فولیکول‌های مو بر روی پوست را باز می‌کنند. این منافذ به خروج عرق و چربی‌های پوست کمک می‌کنند. منافذ بینی معمولا بزرگتر از منافذ باقی پوست صورت هستند. دلیل این امر هم اتصال این منافذ به غدد چربی پوست می‌باشد. غدد چربی پوست یک ماده مومی به نام سبوم یا روغن طبیعی پوست را تولید می‌کنند.

آیا میکرونیدلینگ برای منافذ بینی مناسب است؟

همچنین متخصصان پوست از درمان‌های تخصصی مانند میکرونیدلینگ برای کوچک کردن منافذ بینی بهره می‌برند. در این روش درمانی از یک سری سوزن‌های کوچک یا از یک نوع غلتک یا وسیله‌ای مکانیکی برای پاک سازی پوست بینی استفاده می‌شود. میکرونیدلینگ با از بین بردن سلول‌های آسیب‌دیده و تولید کلاژن سبب بهبود پوست می‌شود. این کلاژن جدید می‌تواند باعث کاهش منافذ پوست شود.

آیا استفاده از لوازم آرایشی مناسب برای کاهش چربی بینی تاثیرگذار است؟

هنگام خرید کرم پودر یا سایر لوازم‌‌ آرایشی، محصولاتی را انتخاب کنید که مخصوص نوع پوست شما یعنی پوست چرب هستند. این محصولات معمولا فاقد چربی بوده و منافذ را مسدود نمی‌کنند.استفاده از محصولات آرایشی نامناسب برای پوست‌تان، نظیر محصولات متناسب برای پوست مختلط (پوست ترکیبی) یا پوست‌ خشک، می‌تواند احتمال تولید چربی را افزایش داده و ظاهر چرب و براق بینی را بدتر کند.

۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی