تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست
۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست

به این مطلب امتیاز دهید

بروز مشكلات پوستی به هنگام افسردگی می‌‌‌تواند شرايط دشواری را برای فرد ايجاد كند. مشكلات پوستی اغلب چالش برانگيزاند اما هنگاميكه به همراه افسردگی اتفاق بيفتند، می‌توانند شرايط غيرقابل كنترلی را برای فرد به وجود آورند. مشكلات پوستی مانند افسردگی اغلب باعث بروز احساس ناراحتی، اضطراب، زود رنجی و عدم ارتباط با افراد جامعه می‌شوند. هنگاميكه شما مشكلات پوستی و افسردگی را به طور همزمان تجربه می‌كنيد، احساسات بد و منفی از هر دوی آن‌ها به شما هجوم آورده و بر ذهن شما تأثير می‌گذارند. این مقاله از کیوت مگ را به بررسی تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست اختصاص داده ایم، در ادامه با ما همراه باشید.

تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست

کسی را نمی توان در این دنیا پیدا کرد که برای یک روز هم که شده در زندگی‌اش استرس و اضطراب را تجربه نکرده باشد.

استرس در زندگی هر فردی وجود دارد اما مشکلی نیست که قابل کنترل نباشد. استرس فقط روی اعصاب و روان‌تان تاثیر منفی نمی‌گذارد، بلکه متخصصان زیبایی معتقدند این لایه‌های درونی روانی می‌توانند زیبایی‌های شما را ازبین ببرند و عوارض ناگواری روی پوست و مو و حتی ناخن‌های شما بگذارند. با این حال اگر با مشکلات پوستی بی دلیلی مواجه شدید یا بیماری پوستی‌تان بدون هیچ علت خاصی عود کرد، بهتر است به یاد استرس بیفتید و پی آن را بگیرید که از کجا نشأت گرفته است.

افسردگی، اضطراب
بروز مشكلات پوستی به هنگام افسردگی می‌‌‌تواند شرايط دشواری را برای فرد ايجاد كند.

استرس و افسردگی بیماری خاموشی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت و اگر فردی مشکوک به وجود این بیماری شد باید برای درمان آن اقدام کند؛ جالب است بدانید این بیماری تمام ارگان‌های بدن را درگیر می‌کند و از عوارض آن می‌توان به خشکی و التهاب پوست، سیاهی دور چشم، پیدایش چین‌وچروک پوست، افزایش جوش‌های صورت و بدن، افزایش ریزش مو و سفید شدن زودتر از موعد موها اشاره کرد.

كار كردن و داشتن تجربه‌های شخصی با افراد مختلف، اين فرصت را به شما می‌دهد تا دریابید كه يک سري از الگوهاي فكری خاص “به‌ تدريج” به وجود آمده و رشد می‌كنند. همه افراد اين تفكرات بد و منفی را بارها تجربه می‌كنند، اما اينكه تا چه‌اند ازه آن‌ها را كنترل می‌كنيم، بسیار حائز اهمیت است.

اگر به اين افكار غلط اجازه دهيم كه هر روز به ذهن ما هجوم آورده و به الگوی فكری ما تبديل شوند، به مرور زمان به حقیقت نیز تبدیل خواهند شد. انحرافات شناختی در طول مراحل افسردگِی رخ می‌دهند و می‌توانند به احساسات شما لطمه وارد كنند.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از چروک پوست زودرس


آيا تا به حال خودتان را به خاطر يكي از ويژگی‌هايتان كه دوست نداريد، سرزنش کرده‌اید؟
و آيا به‌تدريج متقاعد نشده‌ايد، اين تنها خصوصيتی نيست كه در مورد خودتان دوست نداريد بلكه شما هر چيزی كه مربوط به خودتان است و نشان می‌دهد كه چه كسی هستيد، دوست نداريد؟ اين‌ها مثال‌هايی از انحرافات شناختی و تفكرات غير واقعی و غلط هستند. هنگامي كه اين تفكرات غلط در ذهن شما رخنه كرده و شما باور مي‌كنيد كه آن‌ها حقيقت دارند، ممكن است متحمل آسيب‌های احساسی جدی و سنگينی شويد.

به پوستت جون تازه بده

تاثیر افسردگی بر پوست

استرس گاهی باعث وقوع رفتارهایی می‌شود که باعث بدتر شدن ظاهر بیماری پوستی است. در بررسی تاثیر افسردگی و اضطراب بر پوست باید گفت مثلا فرد مبتلا به جوش صورت در اثر استرس بیشتر جوشهای خود را دستکاری می‌کند. یا ضایعات پوستی خود را بیشتر خارش می‌دهد که باعث وقوع جوشگاه و گسترش بیشتر مشکل است.

مشكلات پوستی نيز مانند افسردگی می‌توانند مغز شما را فريب دهند تا مشكلات، بزرگتر از آنچه که هستند جلوه كنند. آيا تا به حال به خاطر پوستتان اذيت شده‌ايد؟ به اين خاطر كه هرگز پوست خوبی نخواهيد داشت؟ و اينكه شما هميشه در این زمینه شکست خواهيد خورد؟

آيا تا به حال فكر كرده‌ايد كه هيچكس شما را به خاطر وضعيت پوستتان دوست ندارد؟ و شما هرگز فرد مورد علاقه‌تان را به خاطر داشتن مشكلات پوستی پيدا نخواهيد كرد؟ مشكلات پوستی می‌توانند منجر به تفكرات غلط شوند و هنگاميكه اين تفکرات كنترل نشوند، برای هميشه باقی مانده و به الگوهای فكری غلط تبديل می‌شوند.

نكته مهم اين است كه چطور اين تفكرات غير واقعي و غلط را تشخيص دهيم. تصور كنيد كه صبح از خواب بلند می‌شويد و فكر می‌كنيد كه امروز به خاطر وضعيت بد پوستتان نمی‌توانيد خانه را ترك كنيد و اينكه هيچكس شما را به خاطر حس بدی كه در مورد خودتان داريد، در كنار خودش قبول نخواهد کرد. پيام روشن و واضح است، اما آيا اين تفكر صحيح است؟

آيا تا به حال خودتان را به خاطر يكي از ويژگی‌هايتان كه دوست نداريد، سرزنش کرده‌اید؟

استرس حاد با موهای‌تان چه می‌کند؟

استرس‌های حاد زودگذر هستند، اما شوکی به بدن وارد می‌کنند که پوست به عنوان عضوی از بدن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا در چنین شرایطی سلول‌های پوست، ناخن و ریشه مو ممکن است رشدشان کند یا متوقف شود. البته ممکن است تغییرات رشد را همان موقع مشاهده نکنید و بعد از گذشت چند روز یا چند هفته یا حتی چند ماه متوجه این تغییرات شوید.

به عنوان مثال ممکن است حادثه یا اتفاقی برای کسی رخ دهد که باعث بروز استرس حاد در فرد شود، در این مواقع بعد از طی مثلا دو ماه مشاهده می‌کند که دچار ریزش موی شدید و نگران کننده‌ای شده، طوری که فرد فکر می‌کند برای همیشه موهایش را از دست داده است.

البته جای نگرانی نیست، این ریزش مو بعد از مدتی به طور خودبه خود درمان می‌شود. البته به شرط آنکه استرس در این مدت از بین برود، اما در شرایطی هم نیاز است بعد از اینکه فرد به شرایط عادی بازمی گردد با کمک متخصص پوست و مو موهای ازدست رفته را بازگرداند.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

استرس حاد با پوستتان چه می‌کند؟

تغییرات پوستی گاهی اوقات خبر از سر درون می‌دهد. استرس حاد پوست را به طور موقت دچار تغییراتی می‌کند که با مشاهده این تغییرات متوجه می‌شوید شخص وضعیت جسمانی و روحی مناسبی ندارد، چرا که انقباض عروقی باعث رنگ پریدگی پوست می‌شود (در مواقعی که فرد دچار ترس و نگرانی است این حالت مشاهده می‌شود). حتی ممکن است عکس این اتفاق رخ دهد، یعنی فرد بر اثر افزایش فشار خون و عصبانیت، پوستش دچار پرخونی و التهاب شود.

البته این تغییرات هم موقتی است و بعد از مدتی پوست به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. استرس‌های مزمن همان طور که از اسم شان پیداست تاثیرات ماندگارتری در بدن دارند و ممکن است فرد چندین ماه با عواقب آن درگیر باشد.

استرس مزمن ناخن‌ها را هم درگیر می‌کند؟

یکی از علت‌های شکننده شدن ناخن‌ها وجود استرس مزمن در فرد است. برخی سلول‌ها در بدن تقسیم و تکثیر سریع تری نسبت به سایر اعضای بدن دارند که پوست، مو و ناخن جزء این دسته از سلول‌ها هستند. به همین دلیل استرس مزمن و شوک‌های عصبی روی تقسیم و تکثیر آنها تاثیر می‌گذارند، برای همین ناخن‌ها نسبت به گذشته شکننده و آسیب پذیرتر می‌شوند.

اينكه شما به دليل مشكلات پوستی، افسردگی و يا هر دوی آن‌ها در معرض تفكرات منفی قرار می‌گيريد، به اين دليل است كه نتوانسته‌ايد صحت آنها را به درستی تشخيص دهيد.

روش مقابله با افسردگی

در اينجا يك روش سريع برای رد شدن از اين تله روانی بالقوه برای شما وجود دارد.تصور كنيد كه نزديكترين دوست شما می‌گويد كه امروز نمی‌تواند خانه را ترك كند زيرا آكنه‌های وحشتناكی روي صورتش دارد.

بيشتر افراد بلافاصله متوجه طرز تفكر غلط و خودخواهانه او می‌شوند. ما در اين شرایط تمایل داریم تا منتقدی سخت گيرتر از ديگران نسبت به خودمان باشيم، با اين تفاوت كه به خودمان این اجازه را می‌دهیم تا از سخت گيرترين منتقد يعنی خودمان فرار كنيم و فرصت انتقاد به او را ندهيم.

اينكه شما به دليل مشكلات پوستی، افسردگی و يا هر دوی آن‌ها در معرض تفكرات منفی قرار می‌گيريد، به اين دليل است كه نتوانسته‌ايد صحت آنها را به درستی تشخيص دهيد. با شناسايی و تشخيص اين تفكرات ناسالم اين فرصت را به خودمان می‌دهيم تا در طرز تفكرمان تجديد نظر كرده و با ديد مثبت به مسائل نگاه کنیم كه اين مسئله باعث می‌شود تا اعتماد به نفس پيدا كرده و وارد اجتماع شويم.

در پايان شما با ايجاد يك ذهنيت و ديد كلی می‌توانيد افكار منفی كه از مشكلات پوستی و افسردگی نشأت می‌گيرند را مديريت و كنترل كنيد.

نکته: همواره این نکته را در نظر بگیرید که افسردگی چهره‌های متفاوتی دارد. گاهی این بیماری، پشت صورت خندان و درخشان هم پنهان می‌شود.

تأثير اضطراب بر پوست

اضطراب يک مكانيزم زیست محیطی می‌باشد که بسیار مهم است. تپش قلب، گرفتگی عضلات، گشادشدن رگ‌های خونی و تعريق زياد می‌توانند به هنگام خطر براي بدن مفيد باشند.

اگر اين احساس خطری كه درون ما وجود دارد، واقعی نباشد و بدن ما همچنان اين حس خطر را واقعی پنداشته و نسبت به آن واكنش نشان دهد، چه اتفاقی می‌افتد؟ در اين صورت اضطراب می‌تواند موجب بروز بيماری‌های جسمی بسياری شود و به نوبه خود به پوست ما نيز آسيب برساند.

اضطراب يک مكانيزم زیست محیطی می‌باشد که بسیار مهم است.

زندگي اغلب پر از چالش‌هایی است كه می‌توانند اضطراب را نيز به همراه داشته باشد. مورد قضاوت قرار گرفتن، بودن در مناطق شلوغ و احساس عدم توانايی در رهايی يافتن از يك موقعيت، نمونه‌هایی از عوامل اضطراب‌آور هستند. هنوز هم اغلب افراد از اضطراب‌های آنی و ناگهاني بيشتر از خود عامل يا موقعيت اضطراب‌آور وحشت دارند. در نتيجه افراد می‌‌توانند هنگاميكه به راحتی روی يك مبل نشسته‌اند و بدون آنكه خطری آنها را تهديد كند، دچار اضطراب شوند.

براي مثال، تصور اينكه امكان دارد گلويتان در حال ارائه يك مطلب بگيرد و دچار سرفه شوید، می‌تواند برانگيزاننده همان علائم گرفتگی گلويی كه تصور می‌كرديد در طول ارائه برايتان اتفاق بيفتد باشد. چنين اضطراب‌های ناگهانی باعث می‌شوند تا سيستم عصبی مركزی، موجی از آدرنالين را در بدن رها كند كه همین امر منجر به باطل کردن تلاش شما برای غیر واقعی جلوه دادن این وقایع می‌شود.

منشا اصلی اختلالات اضطرابی در چیست؟

بيشتر افرادی كه از اضطراب رنج می‌برند، از غيرمنطقی و بی‌مورد بودن اضطرابشان نیز آگاهی دارند. اکثر این افراد از اینکه چه عواملی موجب نگرانی و اضطراب آنها می‌شوند، اطلاع دارند اما چگونه کنترل کردن آن را هنوز نمی‌دانند.

افرادی كه از اين مسئله رنج نمی‌برند، نمی‌توانند احساس خجالتی را كه اين اشخاص به هنگام انتقاد توسط عزيزانشان تجربه می‌کنند، درک کنند. اختلالات اضطرابی می‌توانند طيف گسترده‌ای از جمله اضطراب فراگير(GAD)، اضطراب اجتماعي يا جمع هراسی، اختلال وسواس فكری(OCD)، هراس اجتماعی، فوبيا مكانهای شلوغ، اختلال اضطراب پس از سانحه(PTSD) و اختلال هراس داشته باشند.

افسردگی، اضطراب
مورد قضاوت قرار گرفتن، بودن در مناطق شلوغ و احساس عدم توانايی در رهايی يافتن از يك موقعيت، نمونه‌هایی از عوامل اضطراب‌آور هستند.

آیا فرار از ترس برای مقابله با اضطراب راه‌کار درستی است ؟

همانگونه كه انتظار ميرود، اگر از شخصی بخواهيد كه بين فرار از عاملی كه موجب ترسش می‌شود و رويارويی با آن يكي را انتخاب كند، بيشتر افراد فرار را انتخاب می‌كنند.

متأسفانه فرار مكرر از عاملی كه منجر به ترس می‌شود، باعث می‌شود تا مغز، آن را حقيقی پنداشته و حتی با وجود امن بودن مكان آن را خطرناك و تهديدآميز درنظر بگيرد. بنابراين اين كار منجر به تقويت علائم اضطراب هنگام مواجه با عامل ترس می‌شود و با ايجاد يك چرخه بازخوردی، سيستم عصبی را فعال كرده تا بتواند مغز را متقاعد كند كه يك مكان يا موقعيت امن، خطرناک بوده و ديگر امن نيست.

اضطراب می‌تواند بر سلامت پوست تأثير بگذارد، از جمله آنها می‌توان به آكنه، اگزما، اختلال كندن مو، كهير، پسوريازيس، رزاسه و برداشتن بخشی از بافت پوست اشاره كرد كه اضطراب می‌تواند اين علائم را افزايش داده و موجب بروز ناگهانی ناراحتی‌های اين چنينی شود.

وقتی ديگر احساس امنيت و اطمينان نداشته باشيد، پوست به اين مسئله واكنش نشان می‌دهد. بنابراين با مديريت بهتر اضطراب و نگرانی، پوست بهتر و سالم‌تری خواهيد داشت.

پوست ما انعكاسی از احساسات درون ماست.

شناسايی اضطراب، رسيدگی به علل و ريشه‌ها و در آخر درمان آن باعث افزايش قدرت كنترل احساس افراد شده‌و  از پوست در مقابل آسيب‌هايی كه ريشه روانی دارند، جلوگيری می‌كنند. با دانستن چگونگی مديريت و كنترل اضطراب و ترس می‌توان به تربيت و بازپروی مغز و در نتيجه بهبود و تسكين پوست كمك كرد.

چگونه از استرس پیشگیری کنیم؟

  • انجام ورزش منظم
  • داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل
  • نوشیدن چای سیاه
  • انجام تمرین‌های مدیتیشن و یوگا
  • شنیدن موسیقی‌های مورد علاقه (حداقل ۱ ساعت در روز)
  • ارتباط کافی و موثر با دوستان
افسردگی، اضطراب
متأسفانه فرار مكرر از عاملی كه منجر به ترس می‌شود، باعث می‌شود تا مغز، آن را حقيقی پنداشته و حتی با وجود امن بودن مكان آن را خطرناك و تهديدآميز درنظر بگيرد.

آیا تاثیر افسردگی بر پوست خانمها بیشتر از آقایان است؟

عموما بدن‌ زنان و مردان در مواجه با افسردگی (به واسطه جنسیت) تفاوتی چندانی با هم ندارند. با این حال ممکن است تاثیر افسردگی بر پوست خانم‌ها بیشتر نمایان شود.

دلیل این اتفاق، ظرافت پوست و چهره خانم‌ها است. اغلب به دلیل وجود ریش روی صورت آقایان، متوجه تغییراتی مانند کم آبی پوست یا چین و چروک‌های ریز نمی‌شویم. همین تغییرات‌اند ک ممکن است به طور کلی، روی چهره خانم‌ها نمود بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خاراندن پوست ممنوع!

بخش پایانی

بر اساس مطالبی که در اختیار شما قرار دادیم، نتیجه می‌گیریم سلامت روح و جسم همواره به یکدیگر وابسته هستند. معمولا اولین علایم افسردگی با خمودی، بی‌حالی و عدم اشتیاق برای کارهایی که قبلا به آن‌ها علاقه داشتیم، بروز می‌کنند. پیش از آنکه افسردگی، تبدیل به همراه همیشگی شما شود، درمان را تحت نظر متخصص آغاز کنید.

هرگز برای فرار از اضطراب به سیگار یا دخانیات دیگر پناه نبرید، این مواد مخرب قطعا در نهایت مشکلی به مشکلات شما اضافه می‌کنند که اولین صدمات آن‌ها بر چهرتان پدیدار می‌گردد. همچنین می‌توانید همواره به‌اند ازه معقول به حفظ زیبایی و آراستگی خود اهمیت دهید تا اعتماد به نفس لازم برای برقراری ارتباطات اجتماعی داشته باشید، برای وجودتان ارزش قائل شوید و چند مورد از بهانه‌های حضور افسردگی را حذف کنید.

آیا در افسردگی، هورمون‌ها به ضرر زیبایی پوست تغییر می‌کنند؟

بله! افسردگی با تغییرات هورمونی مختلف می‌تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر پوست تاثیرات منفی داشته باشند. تغییرات هورمونی به صورت زنجیره‌وار رخ می‌دهند و گاهی تشخیص اینکه کدام هورمون، این زنجیره را آغاز کرده، دشوار است.

تاثیرات منفی استرس بر پوست و مو چیست؟

استرس سیستم ایمنی بدنی شما را ضعیف می‌کند این می‌تواند بدن شما را به تحریک و ترشح هیستامین حساس کند، که باعث ظهور کهیر و جوش‌های استرسی می‌شود.

استرس حاد با پوست‌تان چه می‌کند ؟

تغییرات پوستی گاهی اوقات خبر از سر درون می‌دهد. استرس حاد پوست را به طور موقت دچار تغییراتی می‌کند که با مشاهده این تغییرات متوجه می‌شوید شخص وضعیت جسمانی و روحی مناسبی ندارد، چراکه انقباض عروقی باعث رنگ پریدگی پوست می‌شود.

چگونه از استرس پیشگیری کنیم؟

1. انجام ورزش منظم 2.داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل 3. نوشیدن چای سیاه 4. انجام تمرین‌های مدیتیشن و یوگا 5. شنیدن موسیقی‌های مورد علاقه (حداقل ۱ ساعت در روز) 6. ارتباط کافی و موثر با دوستان

۲۹ دی ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی