پیلینگ صورت
۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

پیلینگ صورت چیست؟ آشنایی با پیلینگ یا لایه برداری پوست صورت

به این مطلب امتیاز دهید

پیلینگ صورت یا لایه‌برداری به معنی جوان‌سازی پوست است که لایه‌ی رویی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و سلول‌های مجاور را تحریک می‌کند تا یک لایه با سلول‌های جدید و کیفیت بهتر ایجاد و در نتیجه پوست را جوان کنند. پوست به سه جزء تقسیم می‌شود که عبارتند از: اپیدرم (لایه رویی پوست)، میددرم (لایه میانی پوست) و لایه عمیق پوست. روشهای لایه برداری پوست مختلفی وجود دارد که تفاوت آنها بر اساس لایه پوست، ترکیب ماده لایه‌برداری و مکانیسم انجام کار است. لایه بردار پوست به منظور از بین بردن تغییر رنگ پوست، زبری سطح پوست و چین و چروک‌های ظریف، طراحی شده است؛ این کار باعث نرم، صاف و یکدست شدن پوست می‌شود. در صورتی که لایه‌برداری چند بار انجام شود، بدون نیاز به جراحی‌های تهاجمی می‌تواند نتایج چشمگیری در ظاهر پوست فرد ایجاد کند.

تاریخچه لایه برداری پوست

از زمانهای گذشته جلوگیری از روند پیر شدن پوست از طریق حفظ و نگهداری جوانی و سلامت پوست یکی از دغدغه های فکری بشر بوده است. چرا که پوست اولین جایی است که مورد قضاوت دیگران قرار می گیرد. سابقه استفاده از اسید های زیبایی و استفاده از شیر حمام (اسید لاکتیک) توسط کلئوپاترا و یا استفاده رومیان از وان شراب به اعصار گذشته باز می گردد.

استفاده از مواد سوزاننده در پاپیروس بدست آمده از 3500 سال پیش از مبداء تاریخ مصر نقل شده است. ولی نخستین اقدام عملی به دهه1870و زمان Unon باز می گردد که خمیری تهیه کرد که از آن به منظور پاکسازی پوست صورت چرب و خشک استفاده می شد. در اواخر دهه 30 در ایالات متحده «آنتوانت لاگاس» اقدام به پیلینگ صورت با فنل کرد. وی از روش پدرش که پزشکی فرانسوی بود برای بهبود اسکار های ناشی از جراحات جنگ پیروی می کرد.

پیلینگ و لایه‌برداری به معنی جوان‌سازی پوست است که لایه‌ی رویی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد
به پوستت جون تازه بده

مزایای پیلینگ صورت و لایه‌برداری پوست

  • بهبود بافت، کیفیت و ظاهر پوست
  • بهبود گردش جریان خون، آب‌رسانی و تحمل پوست
  • کاهش خطوط استاتیک ظریف روی پوست
  • صاف و نرم کردن و بهبود زبری پوست
  • درخشان، شاد و با طراوت کردن پوست
  • یکنواخت کردن رنگ و کاهش علائم و لکه‌های پوست
  • لایه‌برداری منظم می‌تواند بروز آکنه و همچنین جای زخم‌های ناشی از آکنه را کاهش دهد.
  • کُند کردن سرعت بروز علائم پیری
اسکین اسکرابر کیوت اسکین، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

بیشتر بخوانید: پیلینگ یا لایه برداری پوست چیست؟

انواع پیلینگ صورت و لایه‌برداری پوست

لیزر

اگر به دنبال پوستی نرم‌تر و چهره‌ای صاف‌تر هستید؛ لیزر می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این روش می‌تواند خطوط ریز اطراف دهان، چشم‌ها و گونه‌ها را از بین ببرد و همچنین جای زخم‌های ناشی از آسیب یا آکنه را بهبود بخشد. لیزر اکثر لکه‌ها و تغییر رنگ‌های پوستی را نیز بهبود می‌بخشد.

لایه‌برداری شیمیایی 

لایه‌برداری شیمیایی برای درمان خطوط ریز، آکنه، جای زخم‌های باقی‌مانده روی پوست و لکه‌های قهوه‌ای، یک گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. پزشکان متخصص پوست در کلینیک ما برای انواع مختلف لایه‌برداری، از خفیف تا شدید، آموزش دیده‌اند و دارای گواهی معتبر هستند.

میکرودرم ابریژن

روشی به نام میکرودرم ابریژن وجود دارد که در موارد با شدت کمتر، می‌تواند پوست را احیا کند. خطوط ریز، زبری، تغییر رنگ و لکه‌های پوستی، همه با این روش قابل‌درمان هستند. میکرودرم ابریژن با استفاده از اسپری نمک، لایه رویی پوست را از بین می‌برد. کلینیک ما میکرودرم ابریژن را در درجه پزشکی ارائه می‌دهد که به نوع دستگاه استفاده‌شده و قدرت لایه‌برداری اشاره دارد.

لایه برداری پوست صورت را چه زمانی انجام دهیم؟

به عنوان یک قانون کلی باید گفت هرچه لایه برداری کمتر انجام شود، بهتر است. هدف از لایه برداری به هیچ وجه باقی گذاشتن لکه‌های قرمز و یا پوست متورم و ملتهب نیست بلکه هدف این است که پروسه طبیعی جایگزینی پوست تسریع شود و در نهایت پوستی شفاف برای شما باقی بماند. فاصله زمانی تعیین شده بین لایه برداریهای پوست صورت به نوع پوست شما بستگی دارد.

پوست حساس:

این نوع پوست باید با لیف نرم، گرم و مرطوب لایه برداری شود. ماسک‌های شیمیایی ملایم با درصد کمی از مواد فعال هم برای پوست حساس در صورتی مجاز است که یک یا نهایت دو بار در هفته انجام شود. استفاده از اسکراب و لایه بردار قوی پوست صورت برای پوست‌های حساس باعث اذیت شدن لایه پوستی می‌شود و باید از استفاده آنها صرف نظر کرد.

پوست چرب:

اگر پوست چرب دارید، باید بدانید که پوست شما مقاومت و تحمل بیشتری نسبت به ابزار و محصولات قوی دارد و می‌توانید تا ۵ بار در هفته هم از لایه بردارها استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه پاک‌سازی صورت در زمان صبح و از سرم و ماسک‌های لایه بردار در زمان شب استفاده کنید.

پوست معمولی و مختلط:

افرادی که دارای این نوع پوست هستند، دستشان باز است و می‌توانند از هر نوع روش لایه برداری استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که نهایت دفعات استفاده از این لایه بردارها برای پوست شما ۳ بار در هفته باشد.

پوست خشک:

برای لایه برداری پوست خشک بهتر است روش‌های غیر شیمیایی و به صورت گیاهی انتخاب شود.

. برس و اسکراب را به آرامی و به صورت دایره‌های کوچک در تمام سطح پوست صورت بمالید.

بیشتر بخوانید: پیلینگ بدن چیست؟ 

برای لایه برداری پوست چه کنیم؟

یک برس تمیز بردارید و یک اسکراب مناسب انتخاب کنید. برس و اسکراب را به آرامی و به صورت دایره‌های کوچک در تمام سطح پوست صورت بمالید. تصور کنید گلبرگ‌های لطیف یک گل را لمس می‌کنید! سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید چون آب داغ پوست را اذیت می‌کند. صورتتان را خشک کنید و سپس از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. این مرحله مهم را فراموش نکنید، چون لایه برداری باعث خشک شدن پوست می‌شود.

زمانی که می‌خواهید از ماسک‌های شیمیایی لایه بردار استفاده کنید هم مرحله اول استفاده را مانند مورد قبلی و به صورت دورانی و با ملایمت روی پوست انجام دهید. با توجه به دستورالعمل ماسک لایه بردار، ممکن است مجبور شوید زمانی را صبر کنید تا ماسک خشک گردد تا به صورت یک پوسته کامل از روی پوست برداشته شود. سپس پوست را آب ولرم بشویید و بعد از خشک شدن صورت، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

عوارض لایه‌برداری پوست

پیلینگ صورت می‌تواند عوارض جانبی متفاوتی را در پی داشته باشد. از جمله عوارض لایه‌برداری پوست عبارت است از:

قرمزی: روند نرمال بهبودی حاصل از لایه‌برداری پوست عبارت است از بهبود قسمت‌های قرمز پوست بعد از لایه‌برداری. قرمزی پوست بعد از لایه‌برداری عمیق ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.
اسکار: به ندرت پیش می‌آید که پیلینگ پوست صورت سبب ایجاد اسکار یا زخم شود (معمولا در بخش‌های پایینی صورت). آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای استروئیدی می‌تواند ظاهر این اسکارها را بهتر کند.
• تغییر در رنگ پوست: لایه‌برداری پوست می‌تواند سبب شود پوست تحت درمان تیره‌تر از حد نرمال شود (هایپرپیگمنتاسیون) یا بالعکس ناحیه تحت درمان روشن‌تر از حد نرمال باشد (هایپوپیگمنتاسیون). هایپرپیگمنتاسیون بعد از لایه‌برداری سطحی شایع‌تر است در حالی که هایپوپیگمنتاسیون بعد از لایه‌برداری عمیق شایع‌تر می‌باشد. تغییر در رنگ پوست نیز در افرادی شایع است که پوست تیره‌تری دارند و می‌تواند دائمی باشد.
عفونت: پیلینگ صورت می‌تواند سبب فعالیت ویروس هرپس شود (ویروسی که سبب ایجاد تبخال یا زخم سرد می‌شود). به ندرت پیش می‌آید که لایه‌برداری شیمیایی پوست بتواند منجر به عفونت باکتریایی یا قارچی شود.

پیلینگ صورت یا جوانی دوباره

پیلینگ صورت یا همان لایه برداری عبارت است از تراشیدن سطح پوست به روش مکانیکی یا شیمیایی که موجب تشکیل لایه جدید پوستی و تحریک سلول های عمقی می شود و بهترین و موثرترین روش جلوگیری و درمان چین و چروک شناخته شده است و آن را جوانی دوباره می گویند. در اینجا به طور تخصصی تر به این بحث می پردازیم. یک مسئله را هرگز فراموش نکنید و آن اینکه به طور کلی لایه برداری بهتر است در انستیتوهای زیبایی انجام شود. حال با انواع لایه برداری آشنا می شویم.


انواع پیلینگ صورت عبارتند از:
۱) پیلینگ پنبه ای
۲) پیلینگ فتیله ای
٣) پیلینگ فرچه ای

مدت درمان حداقل ۳ روز و حداکثر ۱۰ روز است. برای پوست های حساس و خشک، ۳ روز و برای پوست های چرب ۳ تا ۱۰ روز پیلینگ انجام می شود. در حین درمان باید ویتامین های گروه ب و ث از طریق مواد غذایی یا قرص مولتی ویتامین مصرف شود. در حین درمان به نکات زیر توجه شود:
۱- پوسته ها را با دست نکنید؛
۲- از نور آفتاب اجتناب کنید؛
۳- تا می توانید از کمپرس آب گرم استفاده کنید؛
۴- مصرف مواد آرایشی تا پایان پیلینگ ممنوع است و فقط در صورت لزوم می توان از پمادهای ضد التهاب استفاده نمود.

پیلینگ صورت با اسید گلیکولیک

این روش برای برطرف کردن چین و چروک صورت، گردن و دست ها بسیار موثر است. این کار عمدتاً توسط پزشک متخصص پوست یا کارشناس زیبایی انجام می گیرد. ابتدا به مدت سه هفته باید پوست صورت را با کرم های حاوی اسیدهای آمینه، تغذیه و آماده کرد.

سپس پزشک پوست را ابتدا با الکل کاملا پاک کند و بعد از آن مقداری از محلول اسید نسبتاً غلیظ گلیکولیک را روی پوست نواحی چروک شده بمالد و به محض آنکه پوست این نواحی، قرمز شد آن را بشوید. این عمل هر هفته یک بار، برای حداکثر ۴ تا ۶ بار (جمعا نزدیک به پنج ماه) انجام می شود و بسیار موثر است.

6 مرحله انجام پیلینگ صورت

  • مرحله اول: مالیدن کرم مخصوص لایه برداری ۳ بار در روز به مدت ۳ تا ۱۰ روز با توجه به توضیحات قبل پوسته ریزی از روز سوم شروع می شود و حداکثر یک هفته طول می کشد.
  • مرحله دوم: پاکسازی پوسته ها توسط فرد مجرب یک هفته پس از قطع دارو، این پاکسازی با بخار انجام می شود و ۲۰ دقیقه طول می کشد و سپس در حالی که پوست مرطوب است کرم های تقویتی روی آن به‌کار می رود.
  • مرحله سوم: به فاصله ۳ روز پس از پاکسازی، باید شکستن آمپول های تقویتی و بافتی مانند پلاسنتا یا کرم های تقویتی گیاهی و سرویس اکتودرمی با آمپول پلاسنتا انجام گیرد.
  • مرحله چهارم: اکتودرمی به فاصله چهار روز
  • مرحله پنجم: ماساژ پوست با دست به مدت ۲۰ دقیقه، هفته ای دو بار
  • مرحله ششم: پاکسازی به فاصله ۱۲ تا ۱۵ روز پس از پاکسازی اولیه

مراقبت‌های پس از پیلینگ صورت

بعد از لایه‌برداری شیمیایی با هر عمقی برای پاک کردن و مرطوب کردن پوست باید از دستورات پزشک پیروی کنید و به نکات زیر توجه داشته باشید.

• بلافاصله پس از پیلینگ پوست به روش شیمیایی، مکانیکی و یا لیزری، پزشک از نوعی ماسک صورت استفاده می کند.
• تورم و پوسته پوسته شدن پوست، امری طبیعی است. پس از پیلینگ، به مدت هفت تا ده روز از پمادهایی جهت نرم نگه داشتن پوست استفاده می شود.
• از نرم‌کننده برای نرم و مرطوب نگهداشتن پوست خود استفاده کنید.
• شما ممکن است احساس سوزش در پوست داشته باشید. پزشک از پماد محافظتی مانند ژل پترولیوم برای تخفیف علائم استفاده خواهد کرد. برای راحتی می‌توانید از پنکه و یا بسته یخ استفاده کنید. مسکن‌های غیرنسخه‌ای مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. مدتی بعد باید به پزشک مراجعه کنید تا علائم بهبود در شما بررسی شود.
• خشکی پوست، قرمزی رنگ پوست و تورم که پس از مرحله ی اول درمان رخ می دهد، در چهار هفته از بین می رود.
• پزشک اغلب به داشتن رژیم غدایی سبک توصیه می کند. همچنین توصیه می کند از دمای هوای بسیار بالا یا پایین و از انجام هرگونه فعالیتی که به پوست در حال ترمیم فشار می آورد، اجتناب کنید.
• پس از یک یا دو هفته از لایه برداری، پوست جدید صورتی رنگ، نازک تر و بدون چروگ ظاهر می شود. اما چندین هفته طول می کشد تا قرمزی پوست کامل از بین برود.
• بیماران متوجه می شوند که پس از انجام پیلینگ، پوست به مدت طولانی تری شفاف باقی می ماند. اما پس از ترمیم رنگ دانه های پوست، این حالت از بین می رود.
• مالیدن و خاراندن پوستی که لایه‌برداری شده می‌تواند موجب عفونت پوستی شود.
• مشابه هر عملی انجام پیلینگ و لایه برداری نیز بدون عارضه نخواهد بود. عوارض پیلینگ پوست نیز ممکن است در برخی بیماران ظهور کند و احتمال بروز مشکلات خفیف را افزایش دهد.

روشی بهتر به عنوان جایگزین این مراحل استفاده از ابزاری است که به راحتی عمل پیلینگ صورت یا لایه برداری را انجام می دهد و عوارض احتمالی آن را در پی ندارد. این ابزار فیس براش است که به عنوان پدیده ای در دنیای بهداشت و آرایش پوست صورت شناخته می شود. این وسیله کارکرد های بیشتری هم دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی 5 روش لایه برداری پوست 

بهترین روش برای شستشوی صورت است حتی ۵ برابر بهتر از شست و شوی صورت با دست ها. ضمن آنکه بهترین وسیله برای ماساژ پوست و عضلات صورت می باشد. با این روش ماساژ صورت چین و چورک های احتمالی و زودرس از بین می روند. ضمنا این وسیله بهترین ابزار برای پخش مواد آرایشی بر روی صورت است. شما می بایست با این وسیله بیشتر آشنا شوید تا بدانید استفاده از آن چقدر برای زیبا و جوانی شما موثر خواهد بود.

منبع: + + +

پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ صورت یا لایه‌برداری به معنی جوان‌سازی پوست است که لایه‌ی رویی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و سلول‌های مجاور را تحریک می‌کند تا یک لایه با سلول‌های جدید و کیفیت بهتر ایجاد و در نتیجه پوست را جوان کنند.

مزایای پیلینگ صورت و لایه‌برداری پوست چیست؟

1. بهبود بافت، کیفیت و ظاهر پوست 2. بهبود گردش جریان خون، آب‌رسانی و تحمل پوست 3. کاهش خطوط استاتیک ظریف روی پوست 4. صاف و نرم کردن و بهبود زبری پوست 5. درخشان، شاد و با طراوت کردن پوست 6. یکنواخت کردن رنگ و کاهش علائم و لکه‌های پوست

میکرودرم ابریژن چیست؟

روشی به نام میکرودرم ابریژن وجود دارد که در موارد با شدت کمتر، می‌تواند پوست را احیا کند. خطوط ریز، زبری، تغییر رنگ و لکه‌های پوستی، همه با این روش قابل‌درمان هستند. میکرودرم ابریژن با استفاده از اسپری نمک، لایه رویی پوست را از بین می‌برد. کلینیک ما میکرودرم ابریژن را در درجه پزشکی ارائه می‌دهد که به نوع دستگاه استفاده‌شده و قدرت لایه‌برداری اشاره دارد.

۱۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

16 دیدگاه برای پیلینگ صورت چیست؟ آشنایی با پیلینگ یا لایه برداری پوست صورت

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی