رفع چروک صورت
۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان چروک صورت: چین و چروک صورت را چگونه از بین ببریم!

به این مطلب امتیاز دهید

چروک صورت شیارهای عرضی در پیشانی و شیارهای طولی در بین دو ابرو و نیز شیارهای کنار چشم‌ها، دهان و روی گونه‌ها می‌باشند. در ایجاد چروک علل گوناگونی نقش دارند. کلاژن داخل درمی مسئول نگه داشتن قوام پوست می‌باشد و به هر علتی در روند ساخت کلاژن اختلالی پیش آید باعث ایجاد آن روی پوست می‌گردد.آن‌چه خواهید خواند…

با افزایش سن کلاژن سازی دچار وقفه می‌ شود.  بنابراین افراد مسن پوستی افتاده دارند. اختلالات ارثی در تولید کلاژن هم اثر داشته که این افراد را دچار افتادگی زودرس پوست می‌‌کند. علاوه بر کلاژن ‌سازی علت‌‌های دیگری نیز در ایجاد چروک پوست دخالت دارند. از جمله، افزایش قدرت عضلانی زیر پوست. افراد عصبی به ‌علت استفاده زیاد از عضلات صورت در حین عصبانیت دچار این حالت می‌شوند. با افزایش قدرت این عضلات چروک زودرس پیدا می‌کنند.

عوامل ایجاد چروک صورت

افرادی که قبلاً چاق بوده و بعد لاغر می‌شوند هم به ‌علت از دست دادن چربی زیر پوست دچار افتادگی پوست می‌ شوند. افراد سیگاری به ‌علت از دست دادن چربی زیر پوست (نبود تغذیه مناسب و کاهش اشتها) و همچنین نقص در ساخت کلاژن و علل متفاوت دیگر دچار چروک زودرس می‌‌شوند. پوست‌‌های خشک نسبت به پوست ‌های چرب زودتر دچار چروک می‌ شوند.

به طور خلاصه می‌توان چنین گفت:

  1. بالا رفتن سن: موجب کاهش ضخامت پوست و کاهش الیاف کشسان زیر پوست می‌‌شود.
  2. آفتاب: نور خورشید مهمترین عامل پیری زودرس به پوست است. با کرم‌های ضدآفتاب و پرهیز از آفتاب تا حد زیادی می‌توان از آن جلوگیری کرد.
  3. فشار آوردن به چهره: از علل چروکیدگی زودرس بر است صورت است.
  4. طرز خوابیدن: اگر خوابیدن به گونه‌ای باشد که موجب تغییر حالت چهره و فشار بر پاره‌ای از قسمت‌ها شود می‌تواند پیری زودرس صورت را به همراه داشته باشد.
  5. وزن زیاد: معلوم شده که چاقی علت چروک شدن سریع پوست چهره به ویژه پس از یائسگی در خانم هاست.
  6. ارث: بیماری‌های پوستی، مصرف سیگار یا الکل، کم خوابی، فشارهای عصبی، کار زیاد، بیماری‌های غدد داخلی از علل دیگر پیری زودرس صورت است.

برای پیشگیری از ایجاد این خطوط مزاحم باید عوامل ایجادکننده آن را از بین برد. عواملی از جمله: تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف سیگار و مواد مخدر، آرامش اعصاب و… .

به پوستت جون تازه بده

روش‌‌های متنوع از بین‌برنده چروک ‌های صورت

  • مصرف کرم‌‌های مرطوب‌کننده تا حدودی می‌توانند چروک‌های ریز را به‌طور موقت از بین ببرند.
  • انجام لایه ‎برداری، چه به‌صورت تدریجی با مصرف کرم‌‌های حاوی AHA با درصدهای پایین و چه به‌ صورت لایه‌‎ برداری در مطب با داروهای پیلینگ با درصد زیاد. با این روش‌ها تحریک کلاژن ‌سازی صورت می‌گیرد.
  • انجام لیزر با انواع گوناگون لیزر (تحریک کلاژن‌ سازی).
  • رایج ‌ترین روش برای از بین بردن چروک صورت، تزریق آمپول رقیق شده و غیرسمی‌شده سم میکروب بوتیلیسم یا بوتاکس (Botox) در داخل عضلات پوست صورت است. این روش عضلات صورت فلج یا ضعیف می‌کند و باعث از بین رفتن آنها می‌گردد. روش موقتی و بسته به افراد از ۳ تا ۹ ماه به طول می‌کشد. با تکرار تزریق فاصله زمانی افزایش می‌یابد.

روش خانگی برای پیشگیری

در این زمینه می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود پوست صورت ماساژ صورت می‌باشد. این روش می‌تواند توسط وسیله‌ای به نام فیس براش انجام می‌شود. استفاده از برس پاکسازی صورت بهترین روش خانگی و روزمره برای شست و شوی صورت می‌باشد.

با شستشوی روزانه صورت بوسیله فیس براش خون رسانی به پوست ناحیه صورت افزایش پیدا می‌کند که باعث شفافیت بیشتر و صافی سطح پوست صورت می‌شود. همچنین با کمک این وسیله و انجام لایه برداری مرتب هفتگی لایه مرده صورت شسته می‌شود که به مراتب پوست جوان‌تر و شاداب تری برایتان به ارمغان می‌آورد.

معرفی چند روش برای رفع چروک صورت

ری سرفیسینگ با لیزر

ری سرفیسینگ Resurfacing به معنای «نورویه آوری» می‌باشد. این روش برای برطرف کردن چین و چروک صورت به‌ویژه چروک‌های «پاکلاغی» اطراف چشم‌ها و دهان بسیار کارساز است.

برای این کار، پزشک متخصص، پس از بی حس کردن پوست موضع، لایه‌های سطحی پوست را که چروکیده و معمولا تیره رنگ شده است، با استفاده از پرتوهای لیزر، از بین می‌برد. مشکل اصلی این روش آن است که سرخی و برافروختگی موضع ممکن است ۲ تا ۶ ماه ادامه یابد که با کرم‌های مخصوص برطرف می‌شود.آن‌چه خواهید خواند…

ایجاد چین و چروک در صورت اتفاقی ناخوشایند برای بیشتر افراد بخصوص خانم‌ها است

بیشتر بخوانید: ۱۶ راه جلوگیری از پیری صورت

تزریق مواد ضد چروک در پوست

در این روش از تزریق موادی مثل داروهای زیر، بسته به شکل و مقدار و عمق و محل چروک، در لایه‌های زیرپوست برای رفع چروک صورت استفاده می‌شود که تأثیر آن تقریبا صددرصد است:

  • اندوپلاست Endoplast
  • پروفیل Profill
  • ارتکول Artecoll
  • سافت فورم
  • فرآورده‌های کلستریدیوم

آرتکول

مخلوطی از کلاژن و گویچه‌های پلکسی گلاس است که برای رفع چروک صورت حتی چروک‌های عمیق اطراف بینی، چانه، پیشانی و گونه بسیار مناسب است. برای رفع چین‌های زیر چشم نیز در صورت مهارت کافی پزشک، می‌توان از آن بهره گرفت.

پیش از تزریق آن باید پزشک، دارو را روی بیمار تست کند تا از نبود حساسیت فرد نسبت به آن مطمئن شود. تزریق نیز باید طی دو تا سه جلسه انجام گیرد. جایی که تزریق انجام می‌شود تا ۴۸ ساعت کمی تورم و التهاب پیدا می‌کند که اهمیتی ندارد و با کمپرس یخ برطرف می‌شود.

سافت فورم

با نام تجارتی گورتکس Gore-Tex عرضه شده و برای رفع چروک صورت به ویژه برطرف کردن چین و چروک‌های پیرامون بینی و چانه به کار می‌ رود. این ماده در حقیقت پس از ممنوع شدن مصرف سیلیکون در رفع چروک صورت جایگزین آن شده است. برای تزریق آن ابتدا باید موضع را بی حس کرد و گورتکس را با سرنگ مخصوص آن در زیر پوست تزریق نمود. اما محل تزریق ممکن است چندین روز دوام پیدا کند.

فرآورده کلستریدیوم

در حقیقت همان سم باکتری کلستریدیم بوتولینوم است که از آن برای رفع چین و چروک‌های «پاکلاغی» اطراف چشم‌ها و دهان و چین‌های پیشانی استفاده شده است. برای این منظور، پزشک سم را چندین بار به مقادیر‌اند ک در ماهیچه‌‌های موضع چروکیده صورت تزریق می‌کند. این تزریق‌ها کاملاً بی درد است. این سم، انقباض عضلات صورت را در محل تزریق از بین می‌برد و چروک‌ها به طرزی شگفت‌آور ظرف سه روز ناپدید می‌شود. در صورت لزوم، تزریق یادآور دیگری، یک ماه بعد انجام می‌شود. دوام اثر آن ۶ ماه است.

البته این را هم بدانید راه‌های بهتری برای رفع چروک صورت وجود دارد. مثل اینکه شما هر روز به میزان قابل توجهی صورتتان را ماساژ دهید. این کار عضلات صورت شما را ریلکس کرده و از به وجود آمدن چین و چروک روی پوست صورت جلوگیری می‌کند. اما برای این کار شما می‌توانید از وسیله‌ای به نام فیس براش استفاده کنید.

فیس براش وسیله‌ای بهداشتی و آرایشی است که علاوه بر ماساژ صورت در اصل کار شستشوی صورت را به بهترین وجه انجام می‌دهد. شستشوی صورت با این وسیله ۶ برابر بهتر از دست‌ها انجام می‌شود و حین این کار عمل لایه برداری هم اتفاق می‌افتد.

در ضمن این وسیله به بهترین شکل مواد آرایشی را روی پوست شما پخش می‌کند. شما باید با استفاده از این وسیله چندین روش بهبود شرایط بهداشتی صورت را یکجا پیاده می‌کنید و بدین وسیله می‌توانید صورت خود را تا سنین بالا جوان، زیبا و با طراوت نگه دارید. برای آشنایی با این وسیله به این صفحه مراجعه کنید.

علت ایجاد چین و چروک چیست؟

ایجاد چین و چروک در صورت اتفاقی ناخوشایند برای بیشتر افراد بخصوص خانم‌ها است اما ناگزیر همه دچار آن می‌شوند. اما با مراقبت‌های لازم و تغذیه مناسب می‌توان ایجاد چین و چروک را به تأخیر‌اند اخت و حتی تا حدی آن را درمان کرد. در این مطلب ما  سعی داریم در مورد چین و چروک و راه‌های درمان آن با شما صحبت کنیم.آن‌چه خواهید خواند…

با افزایش سن، میزان چربی سلول‌های پوست کمتر شده و ضخامت سلول‌ها کم می‌شود. در نتیجه پوست حالت شل و افتاده پیدا می‌کند  و چروک‌ها نمایان می‌شوند. خشکی پوست و کاهش کلاژن سازی نیز از دیگر عوامل طبیعی ایجاد چین و چروک در پوست است اما عواملی هم وجود دارند که در کنار عوامل طبیعی به پیری زودرس پوست کمک می‌کند از جمله مصرف دخانیات و سیگار، تغذیه ناکافی، کم نوشیدن آب، کاهش مصرف پروتئین، افزایش مصرف شکر و شیرینی، خواب بد و ناکافی و اخم کردن.

چروک‌ها انواع مختلفی دارند

چروک‌های صورت به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می‌شوند.

چروک‌های ابراز احساسات یا چروک فعال

اخم، خنده و عصبانیت همه حالاتی هستند که با فعال کردن تعدادی از عضلات صورت، خطوطی را در آن ایجاد می‌کنند. با ماندگاری بیشتر این حالات چروک‌ها دائمی می‌شوند مثل خطوط اخم پیشانی و یا چروک پنجه کلاغی که در اطراف چشم ایجاد می‌شوند.

چروک غیر فعال

چروک‌هایی هستند که به علت پیری و افزایش سن ایجاد می‌شوند. با افزایش سن پوست شل می‌شود و روی لب، گونه‌ها و اطراف چانه خطوط چروک ایجاد می‌شود.

مقابله با ایجاد چین و چروک با استفاده از اصلاح روش زندگی

اصلاح تغذیه

تغذیه مناسب علاوه بر حفظ سلامتی بدن، سبب حفظ شادابی و جوانی پوست می‌گردد. در رژیم غذایی خود حتما از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. ویتامین‌ها از جمله آ و‌ای در سلامت پوست بسیار مهم هستند. از موادی در رژیم غذایی خود استفاده کنید که میزان ویتامین مورد نظر شما را تأمین کند.

غذاهای چرب و شیرین را تا  حد امکان از رژیم غذایی خود حذف کنید. در رژیم غذایی خود از پروتئین و گوشت به‌اند ازه کافی استفاده کنید تا پروتئین‌های پوست از جمله کلاژن و الاستین به‌اند ازه کافی در بدن شما تولید شود، توجه داشته باشید که ویتامین ث برای تولید کلاژن در بدن ضروری است. به‌اند ازه کافی آب بنوشید.

تحرک کافی

به‌اند ازه کافی تحرک داشته باشید. عدم تحرک کافی سبب پژمرده شدن صورت شما می‌شود. چاقی به ویژه چاقی صورت باعث افزایش تعداد چروک‌های شما می‌شود. ورزش‌های هوازی چین و چروک‌ها را به تعویق می‌اندازند.

خواب کافی داشته باشید

کم خوابی سبب پیری زودرس پوست می‌شود. اگر خواب کافی نداشته باشید خطوط اطراف چشم شما زودتر از موعد خود نمایان خواهد شد. حالت خوابیدن شما هم مهم است. تماس زیاد صورت با بالش و فشار آوردن به آن می‌تواند خود باعث چین و چروک شود. اصلاح روش خواب و استفاده از بالش‌های خاص، از ایجاد چین و چروک اضافه ممانعت می‌کند.

روش‌های خانگی و سریع رفع چین و چروک صورت

استفاده از مرطوب کننده

حفظ رطوبت پوست مانع ایجاد چین و چروک می‌شود. از مرطوب کننده‌های طبیعی کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. دقت کنید موادی که استفاده می‌کنید فاقد پارابن و دیگر مواد سمی باشد.

استفاده از ماسک‌های ضد چروک

ماسک‌های زیادی وجود دارند که برای حفظ شادابی پوست و ممانعت از چین و چروک به کار می‌روند. شما می‌توانید این ماسک‌ها را خودتان در خانه از میوه‌ها و مواد تازه تهیه کنید و یا این که ماسک آماده را از فروشگاه‌ها تهیه کردن و مورد استفاده قرار دهید. معروف‌ترین ماسک‌ها از موادی مثل خیار، آبلیمو، آلوئه ورا، گوجه، عسل، گلیسیرین و موز تهیه می‌شوند.

روش‌های صنعتی درمان چین و چروک‌ها

کرم‌های ضد چین و چروک

کرم‌های ضد چین و چروک حاوی موادی مثل آنتی اکسیدان ها، رتینول و پپتید‌ها و پروتئین‌هایی هستند که تا حدی می‌توانند چین و چروک‌ها را رفع کنند. می‌توانید این کرم‌ها را از داروخانه تهیه کنید و یا این که متخصص پوست شما آن را برای شما بسازد.

لیزر درمانی

در لیزر درمانی لایه خارجی پوست که پیر  فرسوده شده از بین می‌رود و لایه زیرین یعنی درم جای آن را می‌گیرد. رشد و تولید کلاژن با استفاده از لیزر تحریک می‌شود.

پوست جوان‌تر می‌شود. البته لیزر درمانی ممکن است با عوارض کم و یا محسوسی همراه باشد که بهتر است قبل از اقدام به این کار با همه جوانب کار آشنا شوید. اما اگر درست و بدون عوارض باشد تغییر بسیار خوبی در صورت و پوست خود احساس خواهید کرد.

میکرودرم رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

بوتاکس

احتمالا اسم بوتاکس را همه شنیده‌اند . در بوتاکس نوعی سم از باکتری بوتولونیوم استخراج می‌شود و به صورت تزریق می‌شود. شاید ندانید این سم همان سم خطرناکی است که در کنسروهای ماهی جوشانده نشده ممکن است وجود داشته باشد و سبب فلجی می‎شود.

در روش بوتاکس از این سم به مقدار بسیار کم استفاده می‌شود تا عضلات کوچکی که سبب ایجاد چین و چروک در اطراف چشم می‌شود را فلج کند و در نتیجه چین و چروکی در اطراف چشم ایجاد نمی‌شود.

چین و چروک
یکی از روش‌های درمان چین و چروک صورت، ماساژ است

کلاژن درمانی

همان طور که اشاره کردیم کلاژن از پروتئین‌های اصلی پوست است که باعث حفظ حالت ارتجاعی و شادابی آن می‌شود. برای کلاژن درمانی می‌توان از ماسک‌های کلاژن استفاده کرد و یا این که با روش میکرونیدلینگ کلاژن را به پوست تزریق کرد. در هر دو مورد هزینه درمان کم است اما نتیجه خوبی خواهد داشت.

آیون ماساژور صورت کیوت اسکین

یکی از روش‌های درمان چین و چروک صورت، ماساژ است. ماساژ دادن پوست جریان خون را بهبود بخشیده و موجب سفت شدن پوست می‌گردد و همچنین باعث از بین رفتن چین و چروک به وسیله‌ی پخش کردن یکنواخت چربی در صورت می‌شود.

ماساژ صورت فوایدی زیادی برای پوست دارد اما اگر این عمل درست و دقیق انجام نگیرد ممکن است آسیب‌های زیادی به پوست شما بزند. یکی از اشتباهاتی که ممکن است رخ دهد ماساژ غیر اصولی و غیر حرفه‌ای است که اثر سو بر روی پوست صورت شما دارد. شما برای انجام ماساژ صورت حتما باید به مراکز معتبر مراجعه کنید و افراد متخصص در زمینه ماساژ صورت کمک بگیرید.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

بیشتر بخوانید: آموزش ماساژ صورت

اگر قصد دارید که خودتان در منزل ماساژ صورت را انجام دهید باید بدانید به چه‌اند ازه و به چه نحوی صورت خود را ماساژ دهید، که این امر نیز نیاز به آموزش و مطالعات زیادی دارد، چون پوست یک عضو خیلی حساس و مهم بدن است. همان طور که می‌دانید هزینه جلسات ماساژ صورت گران بوده و برای کسانی که نیاز به ماساژ مدوام پوست خود دارند به صرفه نخواهد بود.

اما دستگاه ماساژور صورت خانگی کیوت اسکین تمام این دغدغه‌ها را از بین برده است. شما می‌توانید با توجه به راهنمای استفاده از این محصول به راحتی و بدون هیچ ضرری از این دستگاه استفاده کنید و با پرداخت نصف هزینه یک جلسه ماساژ، صورت خود را هروز در منزل خود ماساژ دهید.

دستگاه آیون ماساژور صورت کیوت اسکین با داشتن حالت گرم تا دمای ۴۲ درجه سانتیگراد می‌تواند باعث بهبود جریان خون و جلوگیری از پیری زودرس و کاهش خطوط ریز صورت شود. این دستگاه با قابلیت تولید یون‌های منفی موجب جذب بیشتر مواد مغذی موجود در سرم‌ها و کرم‌های مراقبت از پوست در لایه‌های زیرین پوست می‌شود. برس پاکسازی صورت را می‌توان پدیده‌ای بهداشتی معرفی کرد.

روش‌‌های از بین‌برنده چروک ‌های صورت چیست؟

1. مصرف کرم‌‌های مرطوب‌کننده تا حدودی می‌توانند چروک‌های ریز را به‌طور موقت از بین ببرند. 2. انجام لایه ‎برداری، چه به‌صورت تدریجی با مصرف کرم‌‌های حاوی AHA با درصدهای پایین و چه به‌ صورت لایه‌‎ برداری در مطب با داروهای پیلینگ با درصد زیاد. 3. با این روش‌ها تحریک کلاژن ‌سازی صورت می‌گیرد. 4. انجام لیزر با انواع گوناگون لیزر (تحریک کلاژن‌ سازی).

علت ایجاد چین و چروک چیست؟

با افزایش سن، میزان چربی سلول‌های پوست کمتر شده و ضخامت سلول‌ها کم می‌شود. در نتیجه پوست حالت شل و افتاده پیدا می‌کند و چروک‌ها نمایان می‌شوند. خشکی پوست و کاهش کلاژن سازی نیز از دیگر عوامل طبیعی ایجاد چین و چروک در پوست است اما عواملی هم وجود دارند که در کنار عوامل طبیعی به پیری زودرس پوست کمک می‌کند از جمله مصرف دخانیات و سیگار، تغذیه ناکافی، کم نوشیدن آب، کاهش مصرف پروتئین، افزایش مصرف شکر و شیرینی، خواب بد و ناکافی و اخم کردن.

آیون ماساژور صورت کیوت اسکین چه کاربردی دارد؟

یکی از روش‌های درمان چین و چروک صورت، ماساژ است. ماساژ دادن پوست جریان خون را بهبود بخشیده و موجب سفت شدن پوست می‌گردد و همچنین باعث از بین رفتن چین و چروک به وسیله‌ی پخش کردن یکنواخت چربی در صورت می‌شود.

۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۶ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی