مقایسه مزوتراپی و پی آر پی
۸ شهریور ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه zohre.kh

مقایسه مزوتراپی و پی آر پی

به این مطلب امتیاز دهید

امروزه به دلیل سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب و همچنین ژنتیک، تقریبا همه‌ی ما با مشکلات ریزش موی زودهنگام مواجه شده‌ایم. طبق تحقیقات، مردان به‌طور میانگین بعد از 35 سالگی تا 40 درصد ریزش مو را تجربه می‌کنند، در حالی که ممکن است تا 80 سالگی تقریباً 70 درصد از موهای خود را از دست بدهند! زنان نیز ممکن است تا سن 60 سالگی تا 80 درصد از موهای خود را از دست بدهند! بااین‌حال، اگر ریزش موی حاد را تجربه می‌کنید، وحشت‌زده نشوید. بسیاری از درمان‌های پیشرفته‌ی رشد مجدد مو در حال حاضر برای معکوس‌کردن ریزش مو و جلوگیری از نازک‌شدن مو در دسترس هستند. مزوتراپی مو و پی آر پی دو مورد از بهترین روش‌های درمانی جلوگیری از ریزش مو هستند که امروزه مورد توجه گروه بزرگی از افراد قرار گرفته‌اند. حال در این مطلب نگاهی کامل به اصول هر دو روش خواهیم داشت و به مقایسه مزوتراپی و پی آر پی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مزوتراپی مو درمقایسه مزوتراپی و پی آر پی

قبل از مقایسه مزوتراپی و پی آر پی بد نیست کمی درباره روش اول توضیح دهیم، یعنی مزوتراپی مو. اصول و نحوه عملکرد این گزینه درمان ریزش مو را بخوانید تا بدانید چه چیزی در انتظار شماست. اگر تا به حال ریزش موی مقطعی یا ریزش موی جدی داشته‌اید، احتمالا در مقطعی مزوتراپی به شما توصیه شده است.

بسیاری از درمان‌های پیشرفته‌ی رشد مجدد مو در حال حاضر برای معکوس‌کردن ریزش مو و جلوگیری از نازک‌شدن مو در دسترس هستند.

اما آیا مزوتراپی به رشد موی سر کمک می‌کند؟ مزوتراپی یک درمان عالی برای افرادی است که ریزش مو دارند. این روش غیرتهاجمی و بدون درد است و شامل تزریق سرم سلول‌های بنیادی یا پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر می‌شود.

مزوتراپی مو با نام‌های مزوپلاستی یا مزوهیر نیز شناخته می‌شود و شامل تزریق مستقیم داروها به پوست سر است. این تکنیک روی اپیدرم، بافت همبند پوستی، گردش خون و سیستم ایمنی و حسی-عصبی اثر می‌گذارد. مزوتراپی ممکن است به بهبود اشکال خاصی از آلوپسی مانند تلوژن افلوویوم، آلوپسی آندروژنتیک، آلوپسی آره آتا و آلوپسی استرس کمک کند.

بااین‌حال، شواهد علمی که نشان دهند این روش می‌تواند ریزش مو را کاملا از بین ببرد بسیار کم هستند. هدف از این درمان، بازیابی و افزایش میکروسیرکولاسیون در پوست سر، تامین مواد مغذی، کاهش سرعت انقباض فولیکول‌ها و تحریک رشد موی سر است. مواد شیمیایی و ترکیبات زیر ممکن است رشد مو را تحریک کرده و تولید موهای جدید را تشویق و تحریک کنند:

  • بیوتین
  • بوفلومدیل
  • دگزنول
  • دوتاستراید
  • فیناستراید
  • ماینوکسیدیل
  • سیلیسیم آلی
  • ویتامین ها
  • استیل تتراپتید-3
  • Biochanin-A
  • پی آر پی
  • نانو پپتیدها
  • کوکتل

مواد مورد استفاده برای مزوتراپی را می‌توان به عنوان مواد اصلی (که توسط شواهد علمی و FDA تأیید شده‌اند) و مواد مکمل یا جزئی (که ادعا می‌شود شرایط موجود برای مو را بهبود بخشیده و موثر هستند) طبقه بندی کرد. یک کوکتل موثر حداقل شامل دو تا سه عامل اصلی است.

تحقیقات علمی برای تعیین اینکه کدام کوکتل در مزوتراپی مو برای کمک به رشد مو مؤثرتر است، وجود ندارد. مقدار ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، داروها، عوامل هومیوپاتی، عصاره‌های گیاهی طبیعی و مواد فعال زیستی که در این تزریق‌ها استفاده می‌شوند، به تجربه و عملکرد پزشک بستگی دارد.

اصطلاح مزوتراپی برای اولین بار در سال 1958 توسط دکتر میشل پیستور معرفی شد. او از این روش به عنوان یک روش موثر برای تسکین درد در درمان بیماری‌های روماتولوژی، تروماتولوژی، بیماری‌های عفونی و قلبی عروقی استفاده کرد.

دکتر لیونل بیسون این تکنیک را در فرانسه آموخت و بعداً آن را در ایالات متحده رواج داد. اما اخیرا کاربردهای آرایشی مزوتراپی، به ویژه برای از بین‌بردن چربی، سلولیت و درمان ریزش مو، مورد توجه جهانی قرار گرفته‌اند.

مزوتراپی مو چگونه کار می‌کند؟

 در ادامه مقایسه مزوتراپی و پی آر پی ببینیم که مزوتراپی چه عملکردی را برای موهای سرمان دارد. مزوتراپی یک روش درمانی زیبایی غیر‌تهاجمی و بدون جراحی است که از آن برای بازگرداندن حجم موهای نازک و افزایش درخشندگی آنها استفاده می‌شود. این روش شامل تزریق ترکیبی از عوامل دارویی، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و… به لایه اپیدرمی پوست است.

این لایه مزودرم را تحریک کرده و رشد مو را تشویق می‌کند و باعث تولید موهای جدید می‌شود. از آنجایی که بیشتر مشکلات ریزش مو به دلیل مشکلات هورمونی در اطراف فولیکول‌های مو و کمبود مواد مغذی مناسب و کاهش گردش خون در پوست سر رخ می‌دهد، تکنیک مزوتراپی هم بر رفع همین مشکلات پایه‌گذاری شده است.

بنابراین محلول مزوتراپی که به پوست سر تزریق می‌شود، حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی مخصوص، ویتامین‌ها، کوآنزیم‌ها و اسیدهای آمینه است که تنها بر اساس نیاز بیمار طراحی شده‌اند. مزوتراپی باعث رشد تارهای موی جدید و سالم می‌شود و مردان و زنان می‌توانند از این تکنیک بهره ببرند.

مزوتراپی باعث رشد تارهای موی جدید و سالم می‌شود و مردان و زنان می‌توانند از این تکنیک بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: مزوتراپی غبغب؛ 

پروسه‌ی مزوتراپی مو به دو روش انجام می‌شود. در روش اول، موادی مانند بوفلومدیل، ماینوکسیدیل، فیناستراید، دوتاستراید، بیوتین، ویتامین‌ها و سیلیسیم آلی به لایه مزودرم پوست تزریق می‌شوند. این مواد برای تحریک رشد طبیعی مو با بهبود گردش خون، کاهش التهاب، خنثی‌کردن DHT اضافی و تحریک بدن برای تولید کلاژن برای جلوگیری از ریزش مو عمل می‌کنند.

در روش دوم، پزشک سوراخ‌های بسیار ریزی را در ناحیه مورد نظر روی پوست سر ایجاد می‌کند که همین امر رشد مو را تحریک می‌کند. در واقع این حرکت باعث تولید کلاژن و الاستین در پوست سر می‌شود. این مواد به تشکیل بافت‌های جدید در موی انسان کمک می‌کنند. طی این فرآیند هیچ آسیبی به کلاژن موجود در پوست سر نمی‌رسد.

برای هر دو روش، مدت زمان درمان به شرایط فیزیکی بیمار بستگی دارد، اما حداکثر شما به مدت حدوداً چهار ماه و هفته‌ای یک بار به درمان مزوتراپی نیاز خواهید داشت، یعنی مجموعا در حدود 16 جلسه.

بااین‌حال این درمان معمولاً در هشت جلسه به صورت هفتگی که هر جلسه حدودا نیم ساعت طول می‌کشد، انجام می‌گردد. هنگام انجام این درمان باید صبور و خونسرد باشید، زیرا نتایج فقط پس از جلسه پنجم قابل مشاهده خواهند بود. البته زمانی که بدن شما به درمان پاسخ دهد، مدت زمان و تعداد دفعات جلسات درمانی کاهش می‌یابد.

مزایا و معایب مزوتراپی مو

مزوتراپی یک روش فوق‌العاده ایمن است و هیچ خطری در بر ندارد. اول از همه، مزوتراپی یک روش جراحی نیست و فقط شامل تزریق یک محلول مکمل به پوست سر می‌شود. بنابراین، پس از انجام آن نیازی به زمان برای بهبودی ندارید و این روش کاملاً بدون درد است. شما می‌توانید بلافاصله بعد از جلسه مزوتراپی به محل کار بروید، این روش هیچ ناراحتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر این، آماده‌شدن برای مزوتراپی نیز نیازی به اقدامات احتیاطی خاصی ندارد. انجام مزوتراپی تقریباً به اندازه کوتاه‌کردن مو در آرایشگاه محلی شما ساده است و حدودا 30 دقیقه به طول می‌انجامد. عوارض جانبی مزوتراپی هم بسیار نادر هستند و شایع‌ترین آنها کبودی است که معمولاً در عرض یک هفته بهبود می‌یابد، و درد در ناحیه سر که ممکن است چند روز طول بکشد.

اسکین اسکرابر، درما اف
به پوستت جون تازه بده

پی آر پی (PRP) در مقایسه مزوتراپی و پی آر پی

تا اینجا با روش مزوتراپی به خوبی آشنا شدیم، حال مقایسه مزوتراپی و پی آر پی را با معرفی روش دوم، یعنی PRP ادامه می‌دهیم. برای درک نحوه عملکرد PRP، مهم است از نقش پلاکت‌ها در این روش برای بهبودی ریزش مو آگاه باشید. پلاکت‌ها به همراه گلبول‌های قرمز و سفید از اجزاء اصلی خون هستند.

هنگامی که فردی دچار بریدگی یا زخم می‌شود، پلاکت‌ها از “اولین پاسخ دهندگان” بدن هستند که برای متوقف‌کردن خونریزی و بهبود زخم وارد عمل می‌شوند. به همین دلیل، محققان این نظریه را مطرح کردند که اگر بتوان پلاکت‌های غلیظ را استخراج کرد و آنها را به نواحی آسیب دیده بدن تزریق نمود، می‌توان روند بهبودی را تسریع بخشید.

پلاکت‌ها به همراه گلبول‌های قرمز و سفید از اجزاء اصلی خون هستند.

برای تولید PRP، یک پزشک از شما نمونه خون گرفته و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌دهد. این دستگاه با سرعت بالایی می‌چرخد و بدین ترتیب اجزای خون را جدا می‌کند. سپس پزشک متخصص پلاکت‌ها را برای تزریق استخراج می‌کند. پی آر پی حاوی طیف وسیعی از مواد مختلف به‌خصوص پروتئین است که ترمیم بافت‌های بدن را سرعت می‌بخشند.

از آنجایی که برخی از انواع ریزش مو ناشی از آسیب به فولیکول‌های مو است، محققان در ابتدا این فرضیه را مطرح کردند که PRP می‌تواند با معکوس‌کردن روندی که در آلوپسی آندروژنتیک رخ می‌دهد، به رشد مجدد مو کمک نماید. از آن زمان، PRP به یک روش محبوب برای بهبود رشد مو و درمان ریزش مو تبدیل شده است.

در سال 2019، تیمی از محققان یک بررسی سیستماتیک از تحقیقات صورت گرفته در مورد PRP به عنوان یک درمان برای ریزش مو انجام دادند. یافته‌های آنها در مجله جراحی پلاستیک زیبایی منتشر شده است. این تجزیه و تحلیل در نهایت روی 11 مقاله تحقیقاتی متمرکز شد که در مجموع شامل 262 شرکت‌کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک بود. به گفته نویسندگان، بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که تزریق PRP باعث کاهش ریزش مو و افزایش قطر و تراکم موها می‌شود.

بررسی سیستماتیک دیگری در سال 2019، یافته‌های 19 مطالعه را بررسی کرد که PRP را به عنوان یک درمان برای ریزش مو به کار برده بودند. در این مطالعات در مجموع 460 نفر با روش مذکور درمان شده بودند. به گفته نویسندگان این بررسی، اکثر مطالعات گزارش کردند که درمان PRP منجربه رشد مجدد مو در افراد مبتلابه آلوپسی آندروژنتیک و آلوپسی آره‌آتا می‌شود.

پی آر پی مو چگونه کار می‌کند؟

درمان پی آر پی یک فرآیند سه مرحله‌ای است. اکثر درمان‌های PRP به سه جلسه درمانی به فاصله 4 تا 6 هفته نیاز دارند. بااین‌حال این درمان می‌تواند تا 10 جلسه به طول انجامد، زیرا درمان‌های نگهدارنده هر 4 تا 6 ماه یکبار مورد نیاز هستند.

بااین‌حال این درمان می‌تواند تا 10 جلسه به طول انجامد، زیرا درمان‌های نگهدارنده هر 4 تا 6 ماه یکبار مورد نیاز هستند.

مرحله 1: خون معمولاً از بازوی شما گرفته می‌شود و در یک سانتریفیوژ قرار می‌گیرد (ماشینی که به سرعت می‌چرخد تا مایعات با چگالی‌های مختلف را جدا کند).

مرحله 2: پس از حدود 10 دقیقه در سانتریفیوژ، خون شما به سه لایه تقسیم می‌شود:

  • پلاسمای با پلاکت کم
  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • سلول‌های قرمز خون

مرحله 3: پلاسمای غنی از پلاکت به داخل یک سرنگ کشیده می‌شود و سپس به قسمت‌هایی از پوست سر که نیاز به رشد موی بیشتری دارند، تزریق می‌شود.

متاسفانه هنوز تحقیقات کافی برای اثبات میزان موثر بودن پی آر پی انجام نشده است. همچنین مشخص نیست که این روش برای چه کسی و تحت چه شرایطی موثرتر است. بااین‌حال شواهد نشان می‌دهند که روش PRP ریزش موی بسیاری از افراد را کنترل کرده است. پزشکان این روش را معمولا پس از عمل جراحی کاشت مو توصیه می‌کنند.

PRP درمانی برای شرایطی که باعث ریزش مو می‌شوند نیست. به همین دلیل، برای حفظ نتایج رشد مو، فرد باید چندین درمان PRP را در طول زمان دریافت کند. همین امر در مورد داروهایی که پزشکان معمولاً برای درمان آلوپسی آندروژنیک استفاده می‌کنند (مانند ماینوکسیدیل موضعی (Regaine) و فیناستراید خوراکی (Propecia)) صادق است.

توصیه‌های پزشک در مورد اینکه یک فرد هر چند وقت یک بار باید PRP انجام دهد، بسته به شرایط فرد و نتایج درمان اولیه متفاوت است. پس از کنترل ریزش مو، پزشک ممکن است تزریقات نگهدارنده را هر 3 تا 6 ماه یکبار توصیه کند.

بیشتر بخوانید: مزوتراپی چیست؟

مزایا و معایب پی آر پی

از مزایای این روش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • درمان ایمن، ساده و راحت
  • درمان طبیعی
  • بدون جراحی
  • مدت زمان کوتاه (حداکثر 1 ساعت)
  • دوره نقاهت سریع، بدون ایجاد آسیب به سر
  • خطر واکنش آلرژیک وجود ندارد، زیرا مواد تزریقی از بدن خود شما می‌آیند
  • ترمیم مو
  • مقرون به صرفه
  • نتایج آن بسیار طبیعی به نظر می‌رسند
. توصیه‌های پزشک در مورد اینکه یک فرد هر چند وقت یک بار باید PRP انجام دهد، بسته به شرایط فرد و نتایج درمان اولیه متفاوت است.

از آنجایی که درمان PRP شامل تزریق خون خود شما به پوست سرتان است، در معرض خطر ابتلا به یک بیماری مسری قرار نخواهید گرفت. بااین‌حال، افرادی که تحت درمان‌های PRP برای ریزش مو قرار می‌گیرند، ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • درد خفیف در محل تزریق
  • حساسیت پوست سر
  • ورم
  • سردرد
  • خارش
  • خونریزی موقت در محل تزریق

مهم‌ترین تفاوت روش PRP و مزوتراپی با مقایسه مزوتراپی و پی آر پی

مقایسه مزوتراپی و پی آر پی مو را با معرفی مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش ادامه می‌دهیم. در واقع، مقایسه مزوتراپی و پی آر پی بسته به نوع بیماری‌ای که می‌خواهید درمان کنید، انجام شده و هر کدام از این روش‌ها مزایای متفاوتی دارند. در ابتدا، چندین تفاوت کلیدی بین این دو درمان وجود دارد که از نحوه‌ی تزریق آنها به پوست سر شروع می‌شوند.

مزوتراپی شامل تزریق ویتامین‌ها و مواد معدنی به پوست سر است، در حالی که PRP شامل تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به‌طور مستقیم از خون بیمار است. همچنین، PRP را می‌توان به هر لایه‌ای از پوست تزریق کرد، اما مزوتراپی را فقط می‌توان برای تزریق ترکیبات به مزودرم (لایه میانی) استفاده کرد.

به‌طور کلی، مزوتراپی تقریباً به 5-8 جلسه نیاز دارد، در حالی که PRP اغلب به چند جلسه اضافی (معمولاً بین 7-10 جلسه) نیاز دارد. این جلسات از نظر مدت زمان نیز متفاوت هستند، زیرا مزوتراپی به جلسات تقریبا 30 دقیقه‌ای نیاز دارد، در حالی که درمان PRP معمولاً به جلساتی در حدود یک ساعت نیاز دارد. در نهایت، PRP اغلب هزینه بیشتری نسبت به مزوتراپی دارد.

اما در مقایسه مزوتراپی و پی آر پی مو از نظر ایمنی، محققان نظرات مختلفی دارند. در حالی که برخی از متخصصان اثر سرطان‌زایی بالقوه PRP را نشان داده‌اند، چنین نگرانی در مورد مزوتراپی با محصولات بیوسنتتیک وجود ندارد. بااین‌حال، از آنجایی که PRP یک محصول مشتق شده از بدن خود انسان است، شرکت‌های دارویی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در مطالعه اثربخشی و عوارض جانبی آن ندارند.

بنابراین، تا زمانی که مطالعات بیشتر خلاف آن را ثابت کنند، درمان PRP یک موضوع نگران‌کننده است. از سوی دیگر در مزوتراپی هم محصولات مصنوعی (به جای پلاسمای غنی از پلاکت در PRP) به درم تزریق می‌شوند. اما در مجموع این روش غیر‌تهاجمی است و ایمن در نظر گرفته می‌شود، اگرچه ممکن است برخی عوارض جانبی گذرا از جمله تورم، کبودی و به ندرت واکنش آلرژیک داشته باشد.

از سوی دیگر در مزوتراپی هم محصولات مصنوعی (به جای پلاسمای غنی از پلاکت در PRP) به درم تزریق می‌شوند.

درمان ریزش مو با مقایسه مزوتراپی و پی آر پی

در پایان بحث مقایسه مزوتراپی و پی آر پی برای مو به‌طور کلی باید بگوییم که هر دو روش درمانی می‌توانند در درمان ریزش مو موثر باشند و در واقع اغلب می‌توانید با ترکیب هر دو نوع درمان، نتیجه نهایی را به حداکثر برسانید. هر دو روش درمانی ایمن‌تر و ارزان‌تر از جراحی کاشت مو هستند، بااین‌حال از پی آر پی درست بعد از عمل کاشت مو برای شروع روند بهبود سریع‌تر استفاده می‌شود، در حالی که از مزوتراپی می‌توان برای حفظ نتایج کاشت مو برای مدت طولانی استفاده کرد.

همچنین ثابت شده است که پی آر پی در کمک به ماندن فولیکول‌های مو در فاز رشد و در نتیجه داشتن موهای ضخیم‌تر و بلندتر بسیار موثر است و علاوه بر این، باعث رشد موهای جدید و تقویت فولیکول‌های موی موجود می‌شود.

از طرفی مزوتراپی برای درمان ریزش موی ناشی از دلایل ژنتیکی، استرس، رژیم غذایی یا بیماری مزمن استفاده می‌شود و هدف آن بهبود جذب مواد و ترکیبات لازم از طریق پوست سر برای سلامت و رشد مناسب مو است. بنابراین در مجموع تنها یک متخصص می‌تواند تعیین کند که بسته به شرایط فعلی شما، کدام یک از روش‌های مزوتراپی یا پی آر پی برای درمان ریزش موی شما موثرتر هستند.

بیشتر بخوانید: مقایسه کربوکسی تراپی و فیلر و مزوتراپی

به پایان مطلب مقایسه مزوتراپی و پی آر پی می‌رسیم. همان‌طور که مشاهده شد، پی آر پی و مزوتراپی برخلاف تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند می‌توانند در اکثر مواقع به یک اندازه موثر باشند و در صورت ترکیب با یکدیگر، تاثیرشان حتی بیشتر هم می‌شود.

هر دو روش به عنوان جایگزینی ایمن‌تر، ارزان‌تر و کم تهاجمی‌تر برای جراحی کاشت مو عمل می‌کنند. بااین‌حال تنها یک متخصص می‌تواند با توجه به شرایط فیزیکی شما توصیه کند که برای درمان یا جلوگیری از ریزش موی سرتان، از کدام روش (و یا ترکیبی از هر دو) استفاده کنید.

منبع +++++++

مزوتراپی مو چگونه انجام می‌شود؟

پروسه‌ی مزوتراپی مو به دو روش انجام می‌شود. در روش اول، موادی مانند بوفلومدیل، ماینوکسیدیل، فیناستراید، دوتاستراید، بیوتین، ویتامین‌ها و سیلیسیم آلی به لایه مزودرم پوست تزریق می‌شوند. این مواد برای تحریک رشد طبیعی مو با بهبود گردش خون، کاهش التهاب، خنثی‌کردن DHT اضافی و تحریک بدن برای تولید کلاژن برای جلوگیری از ریزش مو عمل می‌کنند.

مزایا مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی یک روش فوق‌العاده ایمن است و هیچ خطری در بر ندارد. اول از همه، مزوتراپی یک روش جراحی نیست و فقط شامل تزریق یک محلول مکمل به پوست سر می‌شود. بنابراین، پس از انجام آن نیازی به زمان برای بهبودی ندارید و این روش کاملاً بدون درد است. شما می‌توانید بلافاصله بعد از جلسه مزوتراپی به محل کار بروید، این روش هیچ ناراحتی برای شما ایجاد نمی‌کند.

اما آیا مزوتراپی به رشد موی سر کمک می‌کند؟

مزوتراپی یک درمان عالی برای افرادی است که ریزش مو دارند. این روش غیرتهاجمی و بدون درد است و شامل تزریق سرم سلول‌های بنیادی یا پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر می‌شود.

۸ شهریور ۱۴۰۱ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی