خواص ویتامین E برای مو
۱۵ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

خواص ویتامین E برای مو

به این مطلب امتیاز دهید

داشتن مویی سالم، نرم، درخشان و جذاب یکی از بزرگترین آرزوهای بسیاری از افراد و به خصوص خانم‌ها است. اما متأسفانه، ریزش و سایر آسیب‌های مو حقایقی هستند که تقریباً همه باید در مقطعی از زندگی با آن دست و پنجه نرم کنند، و به دلیل عوامل محیطی مختلف مانند آلودگی، استرس، اشعه ماوراء بنفش و… این مسائل به‌طور فزاینده‌ای در دنیای امروز مطرح هستند. خوشبختانه، راه حل‌های ساده‌ای برای کمک به بهبود سلامت موهای شما وجود دارند که به راحتی می‌توان آن‌ها را در هر نوع سبک زندگی گنجاند. یکی از این راهکارها، ویتامین E است که در چند سال اخیر مورد علاقه کسانی که، آن را به‌عنوان یک درمان بی خطر برای موهای شکننده می‌دانند قرار گرفته است. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا خواص ویتامین E برای مو را بررسی کرده و به تمامی سوالات راجع به آن، از جمله نحوه و میزان مصرف ویتامین E برای مو پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

ویتامین E برای مو

توضیح خواص ویتامین E برای مو را با ارائه توضیحاتی راجع به مشکلات رایج موها آغاز می‌کنیم.

همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی از ریزش مو و آسیب‌های وارد به مو وجود دارند که هر کدام، مجموعه‌ای از دلایل ریشه‌ای خاص خود را دارند. البته توجه به این نکته مهم است که در اکثر افراد، روزانه حدود 50 تا 100 تار مو می‌ریزند که این سطح از ریزش مو طبیعی است و این موها به سادگی با موهای جدید جایگزین می‌شوند.

یکی از این راهکارها، ویتامین E است که در چند سال اخیر مورد علاقه کسانی که، آن را به‌عنوان یک درمان بی خطر برای موهای شکننده می‌دانند قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: ویتامین e در بارداری؛

اما سطح غیر طبیعی ریزش مو می‌تواند ناشی از عوامل بی شماری باشد: سن، عوارض جانبی برخی داروها، بیماری، استرس، قارچ پوست سر، رنگ کردن موها و طاسی ارثی. به همین ترتیب، آسیب‌های مو (یعنی موهای نازک، شکننده، کدر یا وز) می‌توانند به دلایل زیادی از جمله عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی هوا اتفاق بیفتند و در حالی که شما علائم ریزش مو و آسیب‌های مو را تجربه می‌کنید، اما منبع اصلی این مشکلات در سلول‌های مو و پوست سر شما قرار دارند.

تابه‌حال حتما واژه کلاژن به گوشتان خورده است. کلاژن پروتئینی است که موهای شما را قوی و سالم نگه می‌دارد و زمانی که موهای شما استرس اکسیداتیو را تجربه می‌کنند، رادیکال‌های آزاد به کلاژن حمله می‌کنند و مو و پوست سر شما را در ضعیف می‌کنند.

و در این حالت، از آنجایی که ریشه‌ی مشکلات موها در آن چیزی است که در داخل بدن و پوست سر اتفاق می‌افتد، تغییر شامپو یا نرم کننده به احتمال زیاد مشکلتان را حل نخواهد کرد.

پس باید در مقابل این شرایط محیطی که به موهایمان آسیب می‌رسانند چکار کنیم؟ اینجاست که خواص ویتامین E برای مو خود را نشان می‌دهند.

ویتامین E یک عنصر ضروری برای سلامت پوست سر و داشتن موهای سالم است. مطالعات نشان داده‌اند: بسیاری از افرادی که با ریزش مو، سر و کار دارند مقادیر کمتری آنتی اکسیدان در پوست سر خود دارند که این کمبود آنتی اکسیدان یکی از نتایج وجود استرس اکسیداتیو است.

قدرت بالای آنتی اکسیدانی ویتامین E به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند تا پوست سر شما بتواند فولیکول‌های موی سالمی داشته‌باشد.

ویتامین E همچنین با تغذیه پوست سر، کاهش شکستگی مو و بهبود خاصیت ارتجاعی و درخشندگی مو به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می‌کند. ویتامین E می‌تواند به از بین بردن رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط اشعه ماوراء بنفش و آلودگی‌های محیطی کمک کند و بدین ترتیب از پوست سر و سلول‌های موی شما در برابر اثرات مخرب خورشید و آلودگی هوا محافظت کند.

بیشتر بخوانید: سولفات برای مو؛ بررسی عوارض و فواید

ویتامین E همچنین با تغذیه پوست سر، کاهش شکستگی مو و بهبود خاصیت ارتجاعی و درخشندگی مو به ترمیم موهای آسیب دیده کمک می‌کند.
به پوستت جون تازه بده

ویتامین E چگونه می‌تواند برای موهای شما مفید باشد

تحقیقات اولیه در مورد خواص ویتامین E برای مو نشان می‌دهند که ویتامین E می‌تواند به طرق زیر به بهبود سلامت کلی پوست سر و مو کمک کند:

جلوگیری از ریزش مو

مکمل‌های ویتامین E رشد مو را در افراد مبتلا به ریزش مو بهبود می‌بخشد. محققان می‌گویند که خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو (که با ریزش مو مرتبط است) در پوست سر کمک می‌کند.

افزایش گردش خون در پوست سر

ویتامین E می‌تواند جریان خون را در پوست سر افزایش دهد و بدین ترتیب سلامت مو را بهبود بخشد. مطالعات نشان داده‌اند که افزایش گردش خون باعث رشد مو و افزایش تعداد و اندازه فولیکول‌های مو می‌شود.

با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم که آیا ویتامین E به‌طور مستقیم بر خون‌رسانی به پوست سر تأثیر می‌گذارد یا نه، و اگر چنین است، چه تاثیری برای رشد مو دارد. همچنین محققان دریافته‌اند که دوزهای بالاتر ویتامین E در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باعث افزایش جریان خون در چشم می‌شود.

متعادل کردن تولید روغن در پوست

ویتامین E برای ایجاد یک سد محافظ بر روی سطح پوست مهم است. این سد محافظ به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند و در واقع، داشتن پوستی خشک و تحریک شده می‌تواند نشانه کمبود ویتامین E باشد. بنابراین روغن‌هایی که حاوی ویتامین E هستند (مانند روغن آووکادو) می‌توانند به مرطوب کردن پوست سر کمک کرده و به جلوگیری از تولید روغن اضافی در پوست سر کمک کنند.

افزایش درخشندگی مو

موها در صورت آسیب دیدگی، کدر و وز به‌نظر می‌رسند. طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، وقتی لایه چربی محافظ در قسمت بیرونی کوتیکول مو حذف شود، موها درخشندگی خود را از دست می‌دهند و حالت دادن به آن‌ها دشوار می‌شود.

اما یک روغن غنی از ویتامین E می‌تواند به جایگزینی لایه محافظ و بازگرداندن درخشندگی به موها کمک کند. این روغن‌ها به‌طور کلی به نگهداری رطوبت بر روی پوست سر و موها، کاهش شکستگی و محافظت از مو در برابر آسیب کمک می‌کنند.

افزایش سلامت پوست سر

ویتامین E برای سلامت تمامی پوست بدن، از جمله پوست سر ضروری است. اگر سلامت پوست سر کاهش یابد، کیفیت موها نیز ضعیف‌تر می‌شود. خوشبختانه ویتامین E از سلامت پوست سر حمایت می‌کند و با کاهش استرس اکسیداتیو و حفظ لایه چربی محافظ بر روی آن، به موهای شما یک پایه قوی برای رشد می‌دهد.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت رشد مو در آقایان

میزان استفاده استاندارد ویتامین  E

بعد از اینکه خواص ویتامین E برای مو را دیدیم، باید این نکته را اضافه کنیم که برای مصرف این ویتامین محدودیت وجود دارد و شما نمی‌توانید به‌طور خودسرانه هرچقدر که دلتان خواست ویتامین E دریافت کنید! دوز بالای ویتامین E می‌تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • اختلال در تولید هورمون تیروئید
  • ضعیف شدن استخوان‌ها
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

 RDA برای ویتامین E طبیعی (RRR-alpha-tocopherol) در بزرگسالان و در دوران بارداری برابر با 15 میلی گرم (یا 22IU) است و در هنگام شیردهی 19 میلی گرم (یا 28IU) است. مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA)، مقداری از یک ماده غذایی است که باید به صورت روزانه مصرف شود.

به خاطر داشته‌باشید که دوز ویتامین E طبیعی (RRR-alpha-tocopherol) و ویتامین E که در آزمایشگاه ساخته شده است (all-rac-alpha-tocopherol) متفاوت محاسبه می‌شوند. بدین ترتیب دوز نوشته شده بر روی مکمل‌ها کاملا گیج کننده هستند. بدین ترتیب اکثر متخصصان، تا زمانی که بیشتر در مورد خطرات و فواید مکمل‌های ویتامین E تحقیق شود، دریافت این ویتامین را با خوردن یک رژیم غذایی متعادل به جای مصرف مکمل‌ها توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با مراقبت از مو بعد از پروتئین تراپی به موهایتان جانی دوباره دهید

اگر سلامت پوست سر کاهش یابد، کیفیت موها نیز ضعیف‌تر می‌شود.

روش استفاده ویتامین E برای مو

برای اینکه از خواص ویتامین E برای مو بهره ببرید، باید بهترین نحوه مصرف آن را بدانید. ویتامین E یک ماده مغذی طبیعی است که در برخی غذاها وجود دارد. شما همچنین می‌توانید آن را در مکمل‌ها و سایر محصولات زیبایی پیدا کنید. افراد می‌توانند از روش‌های زیر برای افزایش مصرف این ویتامین برای بهره بردن از خواص ویتامین E برای مو استفاده کنند:

شامپو و سایر محصولات مو

بسیاری از شامپوها و نرم کننده‌های مو حاوی ویتامین E هستند و شما می‌توانید موهای خود را با شامپو و نرم‌کننده غنی شده با ویتامین E بشویید. البته این محصولات، “خاص” تلقی می‌شوند و هنگام استفاده از محصولات و مکمل‌های خاص، رعایت دستورالعمل‌های روی برچسب محصول ضروری است.

استفاده از ماسک مو نیز یکی از راه‌های بهره بردن از خواص ویتامین E برای مو است. مانند ماسکی که روی صورت خود قرار می‌دهید، از ماسک مو هم برای تسکین یا درمان پوست سر استفاده می‌شود. اگرچه روغن ویتامین E می‌تواند به مرطوب کردن موهای شما کمک کند، اما تارهای موهای شما را نمی‌توان با آن درمان کرد. در عوض، ماسک حاوی ویتامین E را روی پوست سر خود متمرکز کنید تا بتواند به خوبی جذب پوست سر شود. برای تهیه یک ماسک ساده و غنی از ویتامین E در خانه، مواد زیر را در مخلوط کن ترکیب کنید:

  • 1 عدد آووکادو
  • 1 عدد موز
  • 1 قاشق غذاخوری روغن آووکادو
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی

شما همچنین می‌توانید ماسک‌های از پیش ساخته شده حاوی ویتامین E که معمولا حاوی روغن آرگان هستند را امتحان کنید. به‌طور کلی برای استفاده از ماسک‌ها باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  • ماسک را با انگشتان خود بر روی پوست سر ماساژ دهید.
  • بسته به دستور ماسک، اجازه دهید 20 دقیقه تا یک ساعت بر روی سرتان بماند.
  • آن را با آب گرم یا شامپوی ملایم بشویید.

بهبود رژیم غذایی

ویتامین E در برخی غذاها به‌طور طبیعی وجود دارد. این غذاها شامل لیست زیر می‌شوند:

  • سبزیجات
  • آجیل و دانه‌ها
  • روغن‌های گیاهی
  • غلات صبحانه غنی شده

برای افزایش مصرف ویتامین E، افراد می‌توانند غذاهایی بخورند که به‌طور طبیعی سرشار از این ویتامین هستند. برخی از منابع غذایی خوب ویتامین E عبارتند از:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم حاوی 20.3 میلی گرم ویتامین E
  • 1 اونس (حدود 28 گرم) دانه آفتابگردان بوداده خشک حاوی 7.4 میلی گرم ویتامین E
  • 1 اونس بادام بو داده خشک حاوی 6.8 میلی گرم ویتامین E
  • 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی حاوی 2.9 میلی گرم ویتامین E
  • نصف فنجان اسفناج آب پز حاوی 1.9 میلی گرم ویتامین E
  • نصف فنجان بروکلی آب پز حاوی 1.2 میلی گرم ویتامین E

کارشناسان به‌طور کلی افزایش مصرف غذاهای حاوی ویتامین E را ایمن می‌دانند، اما هیچگاه در مصرف مکمل‌های این ویتامین زیاده‌روی نکنید.

برای افزایش مصرف ویتامین E، افراد می‌توانند غذاهایی بخورند که به‌طور طبیعی سرشار از این ویتامین هستند.

بیشتر بخوانید: باورهای غلط مراقبت از مو؛

استفاده از مکمل‌ها

مکمل‌های ویتامین E اغلب در فروشگاه‌های تخصصی و داروخانه‌های مختلف موجود هستند. افرادی که مکمل ویتامین E مصرف می‌کنند باید همیشه از آن طبق دستورالعمل پزشک استفاده کنند، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین E ممکن است مضر باشد.

آن‌ها همچنین باید این مکمل‌ها را با غذا مصرف کنند، زیرا ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است. همانطور که گفتیم، این مکمل‌ها حاوی فرم مصنوعی ویتامین E هستند که طبق گفته‌های دانشمندان، افراد برای دریافت فواید مشابه برای سلامتی به حدود 50 درصد ویتامین E مصنوعی بیشتر نسبت به ویتامین E طبیعی نیاز دارند.

روغن‌های ویتامین E

بیشتر روغن‌های ویتامین E حاوی روغن حامل برای رقیق‌تر کردن این ویتامین و جلوگیری از تحریک پوست هستند. اگر می‌خواهید از روغن خالص ویتامین E استفاده کنید، حتماً قبل از استفاده آن را به درستی رقیق کنید.

روغن‌های ویتامین E اغلب گران هستند و کار کردن با آن‌ها ممکن است دشوار باشد، و معمولاً غلیظ هستند و وقتی در معرض هوا قرار می‌گیرند به سرعت اکسید می‌شوند.

برای استفاده حداکثری از خواص ویتامین E برای مو از طریق روغن:

  • آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • موهایتان را به آرامی با یک شانه دندانه پهن شانه کنید.
  • اجازه دهید روغن حداقل 15 دقیقه بر روی سر بماند.
  • وقتی کارتان تمام شد، روغن موهایتان را با یک شامپوی معمولی بشویید.
  • می‌توانید از یک نرم کننده هم برای مرطوب‌تر کردن موهایتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین E روی پوست؛ از خواص و تاثیر ویتامین E غافل نشوید!

بیشتر روغن‌های ویتامین E حاوی روغن حامل برای رقیق‌تر کردن این ویتامین و جلوگیری از تحریک پوست هستند.

سخن نهایی

به پایان مطلب بررسی خواص ویتامین E برای مو می‌رسیم. ویتامین E می‌تواند یک عنصر عالی برای زرادخانه مراقبت از موی شما باشد و خوشبختانه برای دریافت آن حتما نیازی به استفاده از محصولات فانتزی ندارید! فقط کافی است تا با غذاهای موجود در یخچالتان شروع کنید!

بسیاری از خواص ویتامین E برای مو تاکنون توسط محققان اثبات شده‌اند و با این حال به‌نظر می‌رسد که در آینده، خواص بیشتری از این ویتامین خوش‌نام توسط متخصصان مربوطه یافت شود. شما می‌توانید این ویتامین را در انواع غذاها، محصولات زیبایی، روغن‌ها و مکمل‌ها بیابید. اما بهتر است قبل از استفاده از مکمل‌های ویتامین E با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر دارای بیماری‌های مربوط به مو یا پوست سر هستید.

سوالات متداول

آیا ویتامین E از ریزش مو جلوگیری می‌کند؟

خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو (که با ریزش مو مرتبط است) در پوست سر کمک می‌کند.

روش استفاده ویتامین E برای مو چگونه است؟

1. شامپو و سایر محصولات مو 2. بهبود رژیم غذایی 3. استفاده از مکمل‌ها 4. روغن‌های ویتامین E

منابع: + + + + +

۱۵ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی