تاثیر الکل بر روی موهای سر
۲۷ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

تاثیر الکل بر روی موهای سر 🍺🤯

به این مطلب امتیاز دهید

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که زمانی را صرف خواندن برچسب روی محصولات مراقبت از موهای خود می‌کنید، و یا شاید مثل بیشتر افراد، فقط به برند مورد علاقه خود توجه دارید! در هر صورت، احتمالاً حداقل نوشته «بدون الکل» را بر روی برچسب‌های محصولات مراقبت از مو و پوست دیده‌اید. اما سوال اینجاست: آیا الکل برای موهای شما مضر است؟ گاهی اوقات پاسخ مثبت است و گاهی اوقات نه! این موضوع کاملاً به نوع الکلی که در محصولات به کار می‌رود بستگی دارد. پیچیده به‌نظر می‌رسد؟ خیر! با ما همراه باشید تا تاثیر الکل بر روی موهای سر را بررسی کنیم.

عوارض الکل برای مو چیست؟

خب بیایید ببینیم که تاثیر الکل بر روی موهای سر چیست؟ اول از همه، باید بررسی کنیم که کدام نوع الکل‌ها برای موی سر خوب هستند و کدام‌ها بد. اما وقتی می‌گوییم “الکل‌های بد” منظورمان چیست؟ اصولاً از نظر مراقبت از مو، این نوع الکل‌ها باعث خشکی مو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سولفات برای مو؛ بررسی عوارض و فواید

در هر صورت، احتمالاً حداقل نوشته «بدون الکل» را بر روی برچسب‌های محصولات مراقبت از مو و پوست دیده‌اید

حال چرا یک تولید کننده، یک نوع الکل خشک کن را به محصول خود اضافه می‌کند؟ در برخی از محصولات، تولید کنندگان الکل را عمدا برای اثر خشک کردن آن‌ها اضافه می‌کنند. مثلا به شامپوهای خشک و حجم دهنده‌های مو فکر کنید که با خشک کردن تارهای مو باعث می‌شوند موهایتان تمیزتر و پرتر به‌نظر برسند.

در مورد “الکل‌های خوب”، همانطور که در مطلب “فواید و مضرات الکل سفید برای پوست” گفتیم، آن‌ها الکل‌های چرب هستند. الکل‌های چرب از روغن‌ها به دست می‌آیند و مو‌ها را مانند الکل‌های خشک کن ذکر شده در بالا خشک نمی‌کنند. آن‌ها خاصیت نرم کنندگی دارند و همچنین برای امولسیون کردن محصولات و جلوگیری از جدا شدن روغن و آب در محصولاتی مانند شامپو و نرم کننده استفاده می‌شوند.

بنابراین هنگام خرید محصولات مراقبت از مو، دانستن اینکه به دنبال چه چیزی باشید و چگونه الکل‌های خوب را از الکل‌های بد تشخیص دهید به شما بسیار کمک می‌کند. در ادامه هنگام بررسی تاثیر الکل بر روی موهای سر ، الکل‌های خوب و بد را جداگانه معرفی می‌کنیم.

بیایید ابتدا با الکل‌هایی که در مراقبت از موهای شما مفید هستند شروع کنیم:

  • Cetearyl alcohol: مخلوطی از ستیل الکل و استئاریل الکل (دو اسید چرب موجود در گیاهان و حیوانات) است که اغلب از روغن نارگیل به دست می‌آیند. آیا سیئاریل الکل برای مو مضر است؟ این الکل یک نرم کننده است که یک لایه مرطوب کننده در بالای تارهای مو ایجاد می‌کند تا موها خشک نشوند. الکل‌های ستیل و استئاریل گزینه‌های خوبی در محصولات مو هستند.
  • Behenyl alcohol: الکل اسید چرب دیگری که می‌تواند از گیاهانی مانند ذرت به دست آید، بهنیل الکل است که به‌عنوان یک عامل غلیظ کننده و امولسیفایر (برای جلوگیری از جدا شدن روغن و آب) در محصولات مراقبت از مو، عمل می‌کند. این الکل هم مثل مورد قبلی می‌تواند از خشک شدن موها جلوگیری کند.
  • Lauryl alcohol: لوریل الکل که از روغن نارگیل یا هسته خرما گرفته می‌شود، یکی دیگر از الکل‌های چرب است. این ماده به‌عنوان یک نرم کننده عمل می‌کند و رطوبت مو را حفظ می‌کند و همچنین می‌تواند به‌عنوان یک عامل پاک کننده استفاده شود و در مجموع الکل خوبی برای شامپوها است!
  • Benzyl Alcohol: یک الکل ارگانیک که در بسیاری از میوه‌ها و چای‌ها یافت می‌شود. بنزیل الکل که در محصولات مو محبوب است، به‌عنوان یک نگهدارنده، تثبیت کننده محصول یا ماده معطر استفاده می‌شود. این الکل در محصولات مو، ایمن تلقی می‌شود و نباید بر بافت مو تأثیر بگذارد.

اکنون در ادامه بررسی تاثیر الکل بر روی موهای سر در مورد آن دسته از الکل‌هایی که می‌خواهید در محصولات موی خود از آن‌ها اجتناب کنید صحبت می‌کنیم:

  • Ethyl alcohol: این الکل که در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات به‌عنوان “اتانول” هم دیده می‌شود را می‌توان به‌طور طبیعی با استفاده از غلات، ذرت یا نیشکر تولید کرد. این الکل همانی است که در نوشیدنی‌های الکلی و برخی از محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود. معمولا برخی تولید کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی به دو دلیل از این الکل استفاده می‌کنند:
  • اتانول باعث می‌شود تا مایعات سریعتر خشک شوند
  • اتانول سایر مواد تشکیل دهنده محصول را حفظ کرده و از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کند

شما می‌توانید اتانول را در محصولات درمان پوست سر که برای کمک به خشک شدن سریع پوست ساخته شده‌اند پیدا کنید. با این حال، هنگامی که از اتانول در محصولات مو استفاده شود، می‌تواند روغن طبیعی موهای شما را از بین ببرد و باعث خشکی موهای سر شود.

بیشتر بخوانید: اثر سیگار بر پوست؛

شما می‌توانید اتانول را در محصولات درمان پوست سر که برای کمک به خشک شدن سریع پوست ساخته شده‌اند پیدا کنید.
  • Denatured alcohol: الکل دناتوره شده اغلب در لیست مواد تشکیل دهنده به‌عنوان “alcohol denat” نوشته می‌شود و نوعی الکل است که با افزودنی‌های سمی و عموما بدبو (مانند متانول، بنزن، پیریدین، روغن کرچک، بنزین، ایزوپروپیل الکل و استون) قاطی شده تا انسان‌ها نتوانند آن را نوش جان کنند! از الکل دناتوره شده به‌عنوان یک حلال ارزان قیمت در بسیاری از محصولات پوست و مو استفاده می‌شود و به دلیل ماهیت خشک شدن سریعی که دارد، می‌توان آن را در همه چیز از اسپری مو گرفته تا قابض پیدا کرد. افزودن الکل دناتوره شده به محصولات مراقبت از مو می‌تواند پوست و مو را خشک کند.
  • Isopropyl alcohol: ایزوپروپیل که به‌عنوان الکل مالشی هم شناخته می‌شود، متأسفانه در بسیاری از محصولات مو وجود دارد. از این الکل به‌عنوان یک ضد عفونی کننده یا حلال برای از بین بردن روغن‌ها استفاده می‌شود. این ترکیب شیمیایی قوی نه تنها می‌تواند برای پوست حساسیت‌زا باشد و منجر به بروز مشکلات سیستم تنفسی شود، بلکه موها را به شدت خشک کرده و آن‌ها را وز و مستعد شکستن می‌کند.

توجه به این نکته مهم است که معمولا بر روی برچسب لوازم آرایشی، اصطلاح “الکل” که به تنهایی استفاده می‌شود، به اتیل الکل اشاره دارد. محصولات آرایشی و بهداشتی، از جمله آن‌هایی که برچسب “بدون الکل” دارند، ممکن است حاوی الکل‌های دیگری مانند ستیل، استئاریل، ستیریل، یا الکل لانولین و همچنین اتانولی باشند که دناتوره شده است.

به پوستت جون تازه بده

وجود الکل در شامپو‌ها به چه معناست؟

در ادامه بررسی تاثیر الکل بر روی موهای سر نگاهی به تاثیر الکل در شامپوها می‌اندازیم. همانطور که گفتیم، همه الکل‌ها برای مو بد نیستند و حتی برخی از آن‌ها فوایدی مثل مرطوب کنندگی مو و پوست سر را هم به همراه دارند. پس به‌طور کلی، وجود الکل در یک شامپو حتما به این معنی نیست که آن شامپو برای موهای ما ضرر دارد و باعث خشک یا تحریک شدن پوست سرمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین E برای مو

چرا مصرف الکل برای مو مضر است؟

تا بدین جا درباره تاثیر الکل بر روی موهای سر زمانی که توسط محصولات مراقبت از مو استفاده شود صحبت کردیم. اما حالا بیایید ببینیم که تاثیر الکل بر روی موهای سر زمانی که آن را می‌نوشیم چگونه است؟

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث کمبود یا سوء جذب مواد مغذی کلیدی برای بدن شود. به‌طور خاص، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عدم دریافت روی، مس یا پروتئین کافی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. البته آهن هم ممکن است در ریزش مو در برخی افراد نقش داشته‌باشد، اما چگونگی تاثیر آن بر روی مو هنوز مشخص نیست.

در برخی موارد، افرادی که زیاد الکل می‌نوشند ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسبی که به طبع آن خواهند داشت، مواد مغذی کافی مصرف نکنند. در موارد دیگر، الکل با نحوه پردازش و استفاده بدن از غذا در طول هضم تداخل ایجاد می‌کند.

البته آهن هم ممکن است در ریزش مو در برخی افراد نقش داشته‌باشد، اما چگونگی تاثیر آن بر روی مو هنوز مشخص نیست.

اهن

نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند منجر به کاهش میزان مصرف غذاهای غنی از آهن شود. البته همانطور که گفتیم، دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند که آیا ارتباط مستقیمی بین کمبود آهن و ریزش مو وجود دارد یا نه. با این حال کمبود آهن احتمالا در انواع خاصی از ریزش مو در زنان مقصر است، اما هیچ توصیه‌ای برای مصرف مکمل آهن به‌طور گسترده به‌عنوان درمان ریزش مو وجود ندارد. مصرف روزانه توصیه شده آهن بین 11 تا 18 میلی گرم برای اکثر بزرگسالان غیر باردار است. کمبود آهن شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در جهان است.

روی و مس

یک تاثیر الکل بر روی موهای سر، عدم جذب روی و مس در بدن است. یک مطالعه در سال 2013 شامل افراد مبتلا به چهار نوع مختلف ریزش موی آلوپسی آره آتا، تلوژن افلوویوم، ریزش موی الگوی زنانه و ریزش موی مردانه را بررسی کرد و نشان داد که کمبود روی می‌تواند به ریزش مو کمک کند.

سایر محققین هم به این نتیجه رسیده‌اند که سطوح پایین مس در بدن ممکن است عاملی برای ریزش مو باشد. دانشمندان هنوز به دنبال کشف علت این امر هستند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کمبود مس ممکن است منجر به سفیدی زودرس مو شود. مقدار توصیه شده روزانه مس، 2 میلی گرم برای بزرگسالان است.

پروتئین

نوشیدن الکل همچنین ممکن است در جذب پروتئین اختلال ایجاد کند، و یا منجر به مصرف کمتر پروتئین توسط فرد الکلی شود. مطالعات نشان می‌دهند که کمبود شدید پروتئین می‌تواند منجر به برخی از مشکلات پوست، مو و ناخن شود.

در این حالت ممکن است هر مشکلی، از لایه لایه شدن پوستتان و ناخن‌های شکننده گرفته تا نازک شدن مو یا ریزش مو را تجربه کنید. به‌طور کلی، مصرف روزانه توصیه شده پروتئین 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

تاثیر الکل بر روی موهای سر به دلیل مشکلات تیروئید

نوشیدن بیش از حد الکل به‌طور منظم می‌تواند تیروئید شما و محور کلی هیپوتالاموس-هیپوفیز- تیروئید (HPT) را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین می‌تواند بر سایر فعل و انفعالات هورمونی که مسئول تنظیم طیف گسترده‌ای از فرآیندهای بدن مانند رشد مو و ریزش مو هستند، تأثیر بگذارد.

در واقع، کم کاری و پرکاری تیروئید به‌صورت شدید یا طولانی مدت ممکن است باعث ریزش مو و نازک شدن موها در کل پوست سر شود. این امر ممکن است به‌طور ناگهانی یا در طی چند ماه تا چند سال اتفاق بیفتد. با این حال، دانشمندان می‌گویند که موارد خفیف یا کوتاه مدت این شرایط معمولاً منجر به ریزش مو نمی‌شود.

سیگار کشیدن به همراه نوشیدن الکل

گاهی اوقات، مشروب خواری و سیگار کشیدن دست به دست هم می‌دهند تا مو و پوست ما را نابود کنند! سیگار کشیدن با مشکلات پوستی مانند چین و چروک همراه است. نیکوتین موجود در سیگار به همراه سایر مواد شیمیایی آن بر پوست و مو تأثیر می‌گذارند.

نیکوتین می‌تواند رگ‌های خونی را باریک کند و بر جریان خون تأثیر بگذارد، بنابراین پوست فرد قادر به دریافت اکسیژن و مواد مغذی لازم نخواهد بود. سیگار کشیدن همچنین:

  • بهبود زخم را کندتر می‌کند
  • احتمال ابتلا به سرطان را بیشتر می‌کند
  • خطر برخی بیماری‌های پوستی دائمی مانند پسوریازیس را افزایش می‌دهد

همچنین حدود 4000 ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارند که می‌تواند به کلاژن و الاستین موجود در پوست و مو آسیب برسانند و منجر به افتادگی پوست و پیری زودرس شوند. سیگار کشیدن همچنین می‌تواند باعث طاسی شود. این امر احتمالاً ناشی از تأثیر دود بر روی خود مو است که می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و چرخه رشد مو را مختل کند.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض مصرف زنجبیل برای پوست و مو

مصرف زیاد الکل به همراه سیگار کشیدن می‌تواند اثرات دیگری هم بر ظاهر کلی شما داشته‌باشد، زیرا همانطور که گفتیم، الکل با عملکرد طبیعی بدن تقابل دارد و ممکن است منجر به کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی کلیدی شود. مثلا علاوه بر افزایش وزن، الکل ممکن است علائم اولیه پیری را در ظاهر شما ایجاد کند. سایر اثرات آن هم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پف کردن صورت
  • قرمز شدن رنگ پوست
  • روزاسه یا پسوریازیس
  • ایجاد لکه بر روی پوست
  • پرخون شدن چشم‌ها

علاوه بر این، آسیب کبدی ناشی از الکل می‌تواند بر پوست و موی سر تأثیر بگذارد.

مثلا علاوه بر افزایش وزن، الکل ممکن است علائم اولیه پیری را در ظاهر شما ایجاد کند.

چگونه جلوی ریزش مو را در این شرایط بگیریم؟

خبر خوب این است که درمان علت اصلی ریزش مو می‌تواند به شما کمک کند تا روند رشد موی سالم خود را از سر بگیرید. اگر ریزش مو به دلیل تاثیر الکل بر روی موهای سر باشد، می‌توانید با قطع مصرف آن دوباره داشتن موهای سالم را تجربه کنید.

در نظر داشته‌باشید که تحقیقات جدید نشان می‌دهند که هیچ سطح ایمنی برای مصرف الکل وجود ندارد، بنابراین بهتر است آن را به‌طور کامل کنار بگذارید. اما در مورد محصولات مراقبت از موی حاوی الکل نیز همانطور که گفتیم، همه الکل‌ها بد نیستند و فقط باید در انتخاب محصولی که می‌خرید دقت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان جوش با الکل ممکن است؟

سخن نهایی

به پایان مطلب بررسی تاثیر الکل بر روی موهای سر می‌رسیم. مصرف بیش از حد الکل می‌تواند اثرات منفی بر روی مو داشته‌باشد و باعث از دست دادن مواد مغذی حیاتی و کم آبی بدن شود و در نتیجه، می‌تواند منجر به آسیب مو، نازک شدن مو و طاسی شود. در مورد محصولات مراقبت از مو نیز، آگاهی از انواع الکلی که در محصولات مراقبت از مو از آن‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند به افراد کمک کند تا از انواع مضر برای موهای خود اجتناب کنند.

سوالات متداول

وجود الکل در شامپو‌ها به چه معناست؟

همه الکل‌ها برای مو بد نیستند و حتی برخی از آن‌ها فوایدی مثل مرطوب کنندگی مو و پوست سر را هم به همراه دارند.

چرا مصرف الکل برای مو مضر است؟

می‌تواند باعث کمبود یا سوء جذب مواد مغذی کلیدی برای بدن شود. به‌طور خاص، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عدم دریافت روی، مس یا پروتئین کافی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. البته آهن هم ممکن است در ریزش مو در برخی افراد نقش داشته‌باشد.

منابع: + + + + +

۲۷ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی