مزوتراپی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مزوتراپی چیست؟ راهنمای کامل، مزایا و عوارض انواع آن

به این مطلب امتیاز دهید

مزوتراپی تکنیکی پزشکی است که با تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره گیاهان باعث جوانسازی و انسجام پوست و همچنین از بین بردن چربی زائد می‌‎شود. این روش توسط پزشکی به نام مایکل پیستور، در سال 1952 در فرانسه استفاده شد. آن روزها تکنیک مزوتراپی برای کاهش و تسکین درد مورد استفاده بود و در نقاط مختلفی از دنیا از جمله آمریکا مورد توجه زیادی قرار گرفت.

مزوتراپی چیست؟

امروزه از مزوتراپی به عنوان روش درمانی به منظور اهداف زیر استفاده می‌‎شود:

  • از بین بردن چربی اضافه نواحی شکم، پهلو‌ها، باسن، ران، پاها، بازوها و صورت
  • کاهش سلولیت‌ها
  • از بین بردن چروک و خطوط پوستی
  • انسجام بافت پوست شل
  • فرم دادن به بدن
  • شفاف شدن پوست
  • کاهش ریزش مو
مزوتراپی
مزوتراپی تکنیکی پزشکی است که با تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره گیاهان باعث جوانسازی و انسجام پوست و همچنین از بین بردن چربی زائد می‌‎شود.

مزوتراپی را می‌توان در میان روش‌های درمانی پوست، یک آچار فرانسه دانست. اساس این روش تزریق کردن یک ماده خاص یا ترکیبی از مواد به زیر پوست است که می‌توانند برای حل برخی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار بگیرند. بسته به اینکه برای چه هدفی از این روش استفاده شده باشد؛ موادی که در زیر پوست تزریق می‌شوند، متفاوت هستند.

در روش درمانی مزوتراپی از سرنگ‌‎ها و سر سوزن‌های بسیار نازک برای رساندن و تزریق مواد به لایه میانی پوست (مزودرم) استفاده می‎شود. تصور می‎شود با تزریق مواد مغذی به این قسمت از پوست، مواد قابلیت ترمیم سیکل‌های ناقص و التهاب‌هایی که باعث آسیب رسیدن به پوست  می‌شوند را دارند.
ترکیب مشخص و ثابتی برای تزریق در مزوتراپی وجود ندارد. پزشکان با توجه به مورد درمانی و شرایط مختلف، موادی از این قبیل را به مزودرم تزریق می کنند:

  • استفاده از داروهای تجویزی، مثل داروی کاهش فشار خون و آنتی بیوتیک‎ها
  • هورمون‌هایی مثل کلسیتونین و تیروکسین
  • آنزیم‌هایی مثل کلاژن و هیلارونیداز
  • عصاره‌های طبیعی
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی
به پوستت جون تازه بده

تاریخچه مزوتراپی

دکتر میشل پیستور (٢۰۰٣-١٩٢۴)، پزشک فرانسوی بنیان‌گذار روش مزوتراپی، آن را برای نخستین بار در سال ۱۹۵۲ برای درمان ناشنوایی به‌کار برد. پیستور با تزریق داروی پروکائین در اطراف گوش یک فرد ناشنوا سبب شد این بیمار شنوایی ‌اش را دوباره به‌دست بیاورد.

فعالیت‌ های دکتر پیستور منجر به شکل گیری انجمن فرانسوی مزوتراپی در سال ١٩۶۴ در فرانسه شد و مزوتراپی برای به عنوان روشی قانونی در کنوانسیون پزشکی آکادمی پزشکی فرانسه در سال ١٩٨٧ شناخته شد.

امروزه مزوتراپی یکی از روش‌های درمانی و جوانسازی مشهور در جهان و به ویژه اروپا است. البته در کشورهایی مثل انگلیس یا آمریکا به اندازه‌ی فرانسه طرفدار ندارد ولی شناخته شده است.

کاربردهای مزوتراپی

کاهش ریزش مو با مزوتراپی

در کنار از بین بردن چربی زائد و کاهش چروک‌های پوستی با مزوتراپی، می توان از این متد برای کاهش ریزش مو هم استفاده کرد. در این روش درمانی عصاره گیاهان خاص، ویتامین‌ها و داروهایی مانند فیناستیراید یا ماینوکسیدیل به مزودرم پوست سر تزریق می‌شوند.

مزوتراپی
در کنار از بین بردن چربی زائد و کاهش چروک‌های پوستی با مزوتراپی، می توان از این متد برای کاهش ریزش مو هم استفاده کرد.

کاهش ریزش مو به کمک مزوتراپی فواید زیر را دارد:

  • تعادل هورمونی اطراف فولیکول مو را حفظ می‌‎کند.
  • رساندن مواد معدنی و مغذی به مو
  • تقویت گردش خون

بیشتر بخوانید: مزوتراپی مو؛ 

بعد از انجام مزوتراپی موی سر چه اتفاقی میافتد؟

بعد از تزریق داروی مزوتراپی مو، متابولیسم سلولهای پوست سر تغییر کرده و با از بین بردن سلولهای عفونی، بهبود گردش خون در پوست سر و تقویت و احیای فولیکول های مو، سرعت رشد موهای سر چندین برابر شده و از ریزش آنها جلوگیری میشود.

درمان سلولیت

گاهی از مزوتراپی به عنوان روشی برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های بدن یاد می‌شوند. واقعیت این است که این روش می‌تواند چربی‌های اضافی زیر پوست را کاهش داده و باعث سفت شدن پوست شل شود، اما نباید انتظار معجزه از آن داشته باشید.

ذخایر چربی در سلولیت و نواحی خاص مثل چانه و زیر فک به شکلی هستند که می‌توانیم با تزریق آنزیم‌های خاص تجزیه‌شان کنیم تا به مرور زمان از آن محل حذف شوند. آنزیم‌هایی که به این ذخایر چربی به صورت موضعی تزریق می‌کنیم غشای سلول‌های چربی را باز کرده و باعث آزادسازی چربی‌ها می‌شوند. چربی‌های آزاد شده توسط سیستم لنفاوی جمع‌آوری شده و دفع می‌شوند.

از بین بردن اسکار، کلوئید و جای سوختگی

می‌توان کوکتل مزوتراپی را به شکلی تهیه کرد که باعث کاهش لکه‌های پوستی شود. لکه‌های پوستی ناشی از فعالیت سلول‌های پوستی خاصی به نام ملانوسیت‌ها هستند. برخی مواد موجود در سرم مزوتراپی می‌توانند فعالیت ملانوسیت‌ها را کنترل کنند. به همین خاطر می‌توان از مزوتراپی برای بهبود برخی از لکه‌های ناشی از آفتاب و ملاسما استفاده کرد.

از مزوتراپی می‌توان برای محو کردن جای زخم و آثار به جا مانده از آکنه‌ها نیز استفاده کرد. به ویژه اگر جای آکنه به شکل فرورفتگی پوستی در آمده باشد. هیالورونیک اسید استفاده شده در کوکتل به پوست حجم می‌دهد و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و آمینواسیدها با اثرات ضدالتهابی خود، پوست را تحریک می‌کنند که خودش را ترمیم کند.

در بیشتر مواقع به دلیل به وجود آمدن بافت همبند در ناحیه زخم یا بخیه این قسمت پوست سخت شده، ظاهر نامناسب و برآمده پیدا می‌کند.

درصورتی‌که در ناحیه موردنظر از مزوتراپی استفاده شود و داروی مؤثری به این محل تزریق گردد بافت همبند به‌ شدت سست و شکسته شده و می‌توان سایر مراحل درمان را به‌ راحتی روی پوست انجام داد در مورد بافت‌های سوخته پوست نیز با انجام این روش می‌توان به بهبود ظاهر پوست کمک بسیار زیادی نمود.

از مزوتراپی می‌توان برای محو کردن جای زخم و آثار به جا مانده از آکنه‌ها نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: مزوتراپی صورت؛ 

آیا انجام مزوتراپی صورت دردناک است؟

اگر از افراد مختلفی که تاکنون از این روش درمانی استفاده کرده‌اند در رابطه با تجربه مزوتراپی صورت سؤال کنید، قطعاً جواب‌های متنوعی خواهید گرفت چرا که درد از نظر هر کسی تعریف خاصی دارد!

معمولاً درد ناشی از انجام مزوتراپی پوست صورت به اندازه ای نیست که فرد نتواند آن را تحمل کند! اما اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که نسبت به درد حساسیت زیادی دارید، میتوانید قبل از انجام این کار از کرم‌های بی حس کننده استفاده نمایید.

مزوتراپی دور چشم

در ایجاد تیرگی دور چشم عوامل مختلفی از جمله وراثت و عوامل محیطی شامل بی‌خوابی و خستگی، مشکل در گردش خون و … دخیل اند که به هر دلیلی که باشد باعث تحت تاثیر قرار گرفتن زیبایی چهره شما می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای مؤثر روش مزوتراپی، کمک به رفع چروک و تیرگی دور چشم است. در این روش از سوزنی بسیار ظریف که تا عمق ۲ تا ۴ میلی ‌متری پوست نفوذ می‌‌کند، استفاده می‌کنند. معمولا پف زیر‌ چشم در ۴ یا ۵ جلسه رفع می‌شود.

از سوی دیگر با بالا رفتن سن یا مواردی مثل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، ژنتیک یا کم‌خوابی و بی‌‌خوابی، سیگار کشیدن، گردش خون نامناسب و رژیم ‌های سخت و غیر‌اصولی دور چشم ‌ها تیره می‌شود. در روش مزوتراپی با تزریق مواد به پلک و اطراف چشم با سوزن‌های بسیار نازک تیرگی دور چشم رفع می‌شود.

در روش مزوتراپی چشم، با تزریق دوز مناسب مواد مغذی و مناسب ناحیه زیر چشم، با افزایش گردش خون و تقویت پوست این ناحیه باعث از بین رفتن تیرگی زیر چشم می‌شود. همچنین این روش به خوبی پف و چین و چروک دور چشم را از بین می‌برد و باعث زیبایی دو چندان چشمانتان خواهد شد.

برطرف کردن چین و چروک

زمانی که از مزوتراپی برای از بین بردن چین و چروک پوست استفاده می‌شود؛ ویتامین‌هایی به لایه‌های زیرین پوست تزریق می‌شوند که می‌توانند قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود ببخشند. به این ترتیب آسیب‌های واردشده به پوست را ترمیم کرده و می‌توانند یک ظاهر بسیار زیبا و طبیعی را برای شما به ارمغان آورند.

نکته مهم اینجا است که برای استفاده از روش مزوتراپی، محدودیتی وجود ندارد؛ یعنی می‌توان این تزریق را بر روی پلک، صورت، گردن و دست‌ها انجام داد.

مزوتراپی بینی

با وجود اینکه در چندین سال گذشته تب جراحی بینی در بین افراد فراگیر شده بود، در سالهای اخیر روش های دیگری برای رفع مشکلات ظاهری بینی پیشنهاد شده است که یکی از آنها مزوتراپی بینی است.

اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر از جراحی بینی و عوارض بعدی آن هراسان هستید، میتوانید از این روش جهت از بین بردن انحراف بینی، مشکلات بعد از جراحی بینی مانند عدم تقارن و … استفاده نمایید.

اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر از جراحی بینی و عوارض بعدی آن هراسان هستید، میتوانید از این روش جهت از بین بردن انحراف بینی، مشکلات بعد از جراحی بینی مانند عدم تقارن و … استفاده نمایید.

مزوتراپی برای لاغری

گاهی در نواحی مختلفی از بدن مانند ران، بازو، شکم ، پهلو و … چربی جمع شده باعث ایجاد چاقی می‌شود که با رژیم غذایی و ورزش به سختی از بین می‌روند.

همچنین با از بین رفتن این چربی ها پوست این ناحیه شل و افتاده می‌شود که ظاهری نازیبا به بدن می‌دهد. در روش مزوتراپی لاغری علاوه بر از بین رفتن چاقی موضعی بدن، پوست نیز سفت می‌شود و در انتهای مسیر با یک پوست شل مواجه نخواهید شد.

در این روش با کمک موادی که تزریق می‌شود سوخت و ساز و گردش خون در ناحیه مورد نظر افزایش می‌یابد و باعث از بین رفتن چربی ها می‌شود.

در نظر داشته باشید که این روش در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب تاثیر دو چندانی خواهد داشت. از این روش برای صورت نیز می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید چنانچه از این روش برای صورت خود استفاده می‌کنید و قبلا تزریق ژل انجام داده اید، حتما به پزشک معالج اطلاع دهید.

مزوتراپي لاغري شكم

برای از بین بردن چربی های اضافی شکم میتوان از مزوتراپی لاغری شکم استفاده کرد. با تزریق مواد مخصوص به صورت سطحی به شکم میتوان چربی های این ناحیه را شکست و از بین برد. با از بین بردن چربی های شکم، مسیر عبور جریان خود بهبود پیدا کرده و با رعایت یک رژیم مناسب، نتیجه بعد از چند ماه مشخص میشود.

مزوتراپی دست  (بازو)

بازو و دست معمولاً یکی از قسمت های بدن هستند که در برابر از دست دادن چربی مقاومت زیادی از خود نشان میدهند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که از افتادگی بازوهایتان به دلیل چربی بیش از اندازه رنج میبرید، میتوانید از این روش جهت از بین بردن چربی اضافه و عضله سازی استفاده کنید.

بازو و دست معمولاً یکی از قسمت های بدن هستند که در برابر از دست دادن چربی مقاومت زیادی از خود نشان میدهند.

اقدامات لازم برای شروع درمان

پزشکتان جزئیات انجام مزوتراپی را برایتان شرح می‌‎دهد تا برای مراحل انجام آمادگی لازم را داشته باشید. در بعضی موارد لازم است تا 7 روز قبل از انجام مزوتراپی از مصرف برخی داروها اجتناب کنید. از جمله آسپرین، داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب. همچنین استفاده از داروهای مسکن و ضد درد ممکن است باعث افزایش خون ریزی و کبودی طی انجام مزوتراپی شوند.

در جلسات مزوتراپی چه کارهایی انجام می شود؟

در هر جلسه از مزوتراپی ممکن است در سطح پوست از داروهای بی حسی برای شما استفاده شود یا نشود. به هر صورت تزریق‌هایی توسط سر سرنگ‌‎های کوتاه و مخصوصی انجام می‌شود. قسمت تفنگ مانندی به سرنگ متصل است که مواد تزریقی را در خود جای می‎دهد.

تزریق‌‎ها در سطوح مختلفی از پوست انجام می‌شوند. از 1 تا 4 میلی‌‎متر درون پوست. عمق تزریق با توجه به مورد درمانی تعیین می‌شود. پزشک شما ممکن است به آرامی گوشه ای از سرنگ را به شکل متمایل وارد پوستتان کند، یا آن را تا قسمت‌‎های زیری تر وارد کند و تزریق را انجام دهد. در هر نقطه از تزریق ممکن است یک قطره از ماده مورد نظر به آن ناحیه خاص از پوست وارد شود.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب و  مورد نظرتان ممکن است به جلسات متعدد مزوتراپی احتیاج داشته باشید. انتظار 3 تا 15 جلسه مراجعه به پزشکتان برای انجام جلسات درمانی مزوتراپی را داشته باشید. در ابتدای درمان فتصله تزریق‌‎ها بین 7 تا 10 روز می‌باشد. اگر نتیجه مشاهده شده در پوست مطلوب باشد جلسات با فواصل طولانی تر انجام خواهند شد. فواصلی 2 هفته‎ای یا حتی ماهی 1 جلسه.

مزوتراپی چقدر تاثیرگذار است؟

با توجه به طیف وسیع و متنوع مواد و داروهای تزریقی و تحقیقات اندک انجام شده روی این متد، به سختی می‌توان به این سوال پاسخ داد. طی تحقیق مشخصی در سال 2008 نشانه‌ای از جوانسازی توسط این روش درمانی دیده نشد.

در این تحقیق به مدت 6 ماه درمان مزوتراپی روی 6 نفر هیچ نشانه‌‎ای از برطرف شدن چروک‌های پوستی مشاهده نشد. طی تحقیق دیگری در سال 2012 روی 20 خانم، کاهش سایز یا فرم گیری بدن اتفاق نیافتاد.

در این تحقیق به مدت 6 ماه درمان مزوتراپی روی 6 نفر هیچ نشانه‌‎ای از برطرف شدن چروک‌های پوستی مشاهده نشد.

مزوتراپی یا لیپوساکشن؟

  • مزوتراپی روشی بدون جراحی است که می‌توان آن را به عنوان جایگزین لیپوساکشن برای از بین بردن چربی زائد در نظر گرفت.
  • با انجام لیپوساکشن می‌‎توان چربی ناخواسته نواحی مختلف مانند شکم، پهلوها و پشت و کمر را خارج کرد. طی این عمل جراحی، جراح با وارد کردن لوله پلاستیکی از شکاف کوچکی در پوست و مکش قوی چربی اضافه را خارج می‌‎کند. این عمل تحت بیهوشی کامل فرد انجام می‎شود.
  • با اینکه لیپوساکشن در از بین بردن آنی چربی ها تاثیر گذار است ولی دوران نقاهت آن حدودا ۶ هفته طول می‎کشد. این جراحی خطراتی مانند امکان آسیب رسیدن به بافت‎های عصبی، رگ‎ها، بد شکل شدن پوست، سوختگی و عفونت را به همراه دارد. همچنین انجام لیپوساکشن شامل هزینه سنگینی است.
  • مزوتراپی بر خلاف لیپوساکشن تهاجمی نمی‌باشد. شکاف پوستی و زخم جراحی ندارد. هزینه‌ی خیلی کمتری دارد. ولی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر نیاز به تکرار جلسات خواهید داشت.
  • نتیجه دقیق مزوتراپی  مشخص نیست. همانطور که گفته شد تحقیقات دقیق و وسیعی در این زمینه انجام نشده. و با توجه با ناحیه مورد نظر از بدن برای تخلیه چربی زائد و حتی پزشکی که درمانتان را انجام می‌دهد، داروها و مواد تزریقی متفاوت هستند.
  • یک روش دیگر تزریق لیپولیزهاست. این روش هم غیرتهاجمی است و شباهت زیادی به مزوتراپی دارد. ممکن است  این دو روش به عنوان یک روش واحد به شما معرفی شده باشند، ولی در واقع با هم تفاوت‌‎های اندکی دارند.
  • در روش تزریق لیپولیز، پزشکتان فسفاتیدیل کولین و دئوکسی کولات را به لایه زیرین پوست (لایه چربی) تزریق می‌‎کند. این عمل باعث تجزیه چربی و تخلیه آن می‎شود. در حالیکه تزریق‌‎های مزوتراپی همانطور که گفته شد به لایه میانی پوست (مزودرم) انجام می‌شود.
  • با توجه به عدم وجود شواهد کافی برای تایید تاثیرگذاری این روش‌‎ها، مزوتراپی و تزریق لیپولیز راه های قابل پیشنهادی نیستند.
مزوتراپی
به دلیل غیر تهاجمی بودن این روش درمانی دوره نقاهت خاصی هم وجود ندارد.

تفاوت میکرونیدلینگ و مزوتراپی چیست؟

در میکروندلینگ برای درمان مشکل پوستی، از دستگاهی استفاده میشود که خراشهای سطحی در سطح پوست ایجاد کرده و بعد از مدتی از بین میروند. در این روش شیوه درمان تنها روی لایه سطحی پوست اعمال میشود در حالی که در این جراحی زیبایی با استفاده از سوزنهای خاص، هدف دسترسی به لایه دوم و داخلی پوست است.

عوارض جانبی

افرادی که با این روش  آشنا هستند می‌گویند در صورت مراجعه به فرد متخصص و چیره دست ریسک‌ها و خطرات این کار بسیار اندک هستند.

عوارض جانبی گزارش شده به شرح زیر بودند:

  • حالت تهوع
  • درد
  • حساسیت
  • تورم
  • خارش
  • قرمزی
  • برآمدگی در نواحی تزریق
  • نقاط تیره روی پوست(مانند کک و مک)
  • دانه های قرمز(راش)
  • عفونت
  • جای زخم(اسکار)

هزینه مزوتراپی چقدر است؟

هزینه مزوتراپی با توجه به نوع درمان مورد نیازتان و تعداد جلسات لازم متغیر است. به طور کلی هر جلسه درمان هزینه‌‎ای بین 300 تا 700 هزار تومان دارد. از آنجائیکه این یک درمان زیبایی است و در درمان‌های پزشکی جای نمی‌گیرد تعجبی ندارد که هزینه‌هایش شامل بیمه نخواهد ‎شد.

از آنجائیکه این یک درمان زیبایی است و در درمان‌های پزشکی جای نمی‌گیرد تعجبی ندارد که هزینه‌هایش شامل بیمه نخواهد ‎شد.

افرادی که نباید سراغ مزوتراپی بروند

هر چند مزوتراپی یک روش بی خطر و مناسب است اما برای برخی از افراد توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است باعث واکنش منفی بدنشان شود این افراد شامل:

  • کسانی که بیماری های حاد و مزمن پوستی دارند
  • زنان باردار
  • افرادی که مبتلا به سرطان هستند و باید دارو‌های شیمیایی استفاده کنند.
  • افرادی که در اثر بیماری های خاص سطح ایمنی پایینی دارند (مانند افراد دیابتی)
  • بیماران قلبی
  • افرادی که سابقه آلرژی به داروهای خاصی را داشتند (با پزشک متخصص در میان بگذارید)

بطور کلی اگر درگیر بیماری خاصی هستید حتما قبل از انجام این روش با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی

به دلیل غیر تهاجمی بودن این روش درمانی دوره نقاهت خاصی هم وجود ندارد. عموم افراد بعد از انجام مزوتراپی قادر به انجام فعالیت طبیعی خود هستند. گاها برخی افراد نیاز به 1 روز استراحت برای از بین رفتن درد ناشی از تزریق یا تورم نیاز پیدا خواهند کرد.

پس از انجام مزوتراپی برای اینکه شدت عوارض کاهش پیدا کند و نتیجه بهتری به دست آید؛ باید یک سری اقدامات را انجام دهید که از قرار زیر هستند:

  • تا ۴۸ ساعت پس از تزریق از استحمام و شنا کردن خودداری کنید.
  • تا ۴۸ ساعت پس از تزریق به محیط‌های گرم و مرطوب مانند حمام داغ یا سونا نروید.
  • در زمان خواب رو به بالا بخوابید و سر خود را بر روی سطحی بالاتر از بدنتان قرار دهید.
  • برای کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • تا یک هفته پس از انجام مزوتراپی از انجام کارهایی مانند بند انداختن، برنزه کردن یا میکرودرم خودداری کنید.
  • داروهایی را که پزشک برای شما تجویز کرده، به طور مرتب مصرف کنید.
  • تا یک هفته پس از مزوتراپی، بیشتر از ۱۵ دقیقه در حمام نمانید و از آب گرم استفاده نکنید.
  • تا ۴۸ ساعت پس از انجام مزوتراپی، ورزش نکنید؛ زیرا تعریق و انجام فعالیت‌های شدید بدنی می‌تواند باعث خروج محلول از پوست شود.
  • تا ۲۴ ساعت پس از تزریق از داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و آسپیرین استفاده نکرده و از مصرف ویتامین E هم خودداری کنید.
  • در صورتی که احساس درد داشتید؛ می‌توانید از استامینوفن استفاده کنید.
  • اگر متوجه ایجاد برآمدگی غیرطبیعی در ناحیه تزریق شدید؛ ممکن است به محلول حساسیت داشته باشید. به همین دلیل باید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • تا چند روز پس از انجام مزوتراپی از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری کرده و از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.
  • در صورت لزوم باید محل تزریق را تا چند روز و با روش درست ماساژ دهید؛ این کار معمولا پس از لیفت صورت یا برطرف کردن چاقی موضعی و غبغب توصیه می‌شود. اگر پزشک توصیه‌ای برای انجام این کار به شما نداده است؛ بهتر است از وارد کردن فشار به محل تزریق خودداری کنید.
هم سوزن‌های دستگاه مخصوص آن (مزوگان) بسیار نازک هستند و هم در محلول تزریقی از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

آیا مزوتراپی درد دارد؟

خیر؛ مزوتراپی معمولاً باعث درد نمی‌شود. هم سوزن‌های دستگاه مخصوص آن (مزوگان) بسیار نازک هستند و هم در محلول تزریقی از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. در صورتی که با سوزن مشکل داشته باشید، اجرای مزوتراپی بدون سوزن نیز ممکن است ولی در مقایسه با روش اصلی، اثرات ضعیف‌تری دارد.

سخن نهایی

این روش درمانی برای فرم‌دهی به بدن و از بین بردن چربی اضافه است. هر چند عموما تحقیقات انجام شده در این زمینه در مورد فعالیت کاهش درد آن انجام شده و به جنبه‌های زیبایی این روش به طور کامل نپرداختند.

اکنون می‌دانید که مزوتراپی چیست و از موارد استفاده آن نیز مطلع هستید. در نهایت باید این طور نتیجه گرفت که این روش به نسبت سایر روش ها مقرون به صرفه تر است و عوارض و درد ندارد و یک روش خوب و ایمن برای درمان و زیباتر شدن است.

عملیات مزوتراپی به عنوان یک روش درمانی تاییدیه غذا و داروی آمریکا را ندارد. هرچند داروها و مواد مصرفی همگی دارای مجوز هستند. از آنجاییکه ترکیبات دارویی مزوتراپی ثابت و مشخص نیست، ممکن است با تغییر دادن پزشک معالجان درمان ثابت شما با داروهای کاملا متفاوت انجام شود. پس لطفا در انتخاب پزشکتان برای انجام مزوتراپی دقت کافی به خرج دهید.

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی را می‌توان در میان روش‌های درمانی پوست، یک آچار فرانسه دانست. اساس این روش تزریق کردن یک ماده خاص یا ترکیبی از مواد به زیر پوست است که می‌توانند برای حل برخی از مشکلات پوستی مورد استفاده قرار بگیرند. بسته به اینکه برای چه هدفی از این روش استفاده شده باشد؛ موادی که در زیر پوست تزریق می‌شوند، متفاوت هستند.

کاربردهای مزوتراپی چیست؟

جوانسازی (از بین بردن چین و چروک) و لیفت گردن و پوست صورت، مزوتراپی ضد لک و ملاسما، بر طرف ساختن پف و تیرگی دور چشم، از بین بردن افتادگی پلک، از بین بردن استریا (ترک های به وجود آمده روی پوست در اثر حاملگی، رشد و …)، درمان سلولیت، از بین بردن چاقی موضعی صورت و بدن، رفع غبغب، مزوتراپی مو برای درمان ریزش و تقویت مو

آیا مزوتراپی درد دارد؟

خیر؛ مزوتراپی معمولاً باعث درد نمی‌شود. هم سوزن‌های دستگاه مخصوص آن (مزوگان) بسیار نازک هستند و هم در محلول تزریقی از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. در صورتی که با سوزن مشکل داشته باشید، اجرای مزوتراپی بدون سوزن نیز ممکن است ولی در مقایسه با روش اصلی، اثرات ضعیف‌تری دارد.

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی