ویتامین E برای پوست دور چشم
۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

ویتامین E برای پوست دور چشم؛ مزایا، دردسرها و روش مصرف صحیح!

به این مطلب امتیاز دهید

مهم‌ترین دلیل برای تمایز بانوان در زیبایی صورت، داشتن پوست‌های روشن و بدون چروک است. ازطرفی چشم‌ها و پوست اطراف آن، نقش تعیین‌کننده‌ای در زیبایی صورت دارند. یکی از چالش‌های زیبایی برای همه افراد این است که پوست اطراف چشم‌ها به‌مرورزمان تغییر رنگ می‌دهند و به سمت سیاهی می‌روند. امروزه بانوان زیادی به علت اینکه پوست صورتشان چروک و اطراف چشم‌هایشان تیره و سیاه است، اعتمادبه‌نفس خود را از حضور در جمع دوستانشان از دست می‌دهند. ظاهرشدن نشانه‌های پیری پوست در سنین جوانی دلایل زیادی دارد که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین E است. پاک‌سازی نشانه‌های پیری پوست در سنین جوانی راهکارهای مختلفی دارد. یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست صورت و اطراف چشم، استفاده از ویتامین E است. در این مقاله در مورد فواید ویتامین E برای پوست دور چشم صحبت خواهیم کرد.

چگونه ویتامین E بر پوست دور چشم تأثیر می‌گذارد؟

سؤال خیلی از افراد این است که آیا ویتامین E بر پوست بدن و صورت تأثیر دارد یا خیر. برای پاسخ به این سؤال باید نحوه تأثیر این ویتامین بر پوست را بررسی کنیم: پوست بدن به‌طور طبیعی چربی (سبوم) تولید می‌کند که حاوی ویتامین E است. سبوم باعث می‌شود پوست صورت همواره مرطوب بماند و از خشکی آن جلوگیری می‌کند.

ظاهرشدن نشانه‌های پیری پوست در سنین جوانی دلایل زیادی دارد که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین E است.

در برخی از افراد به دلایل مختلف مانند افزایش سن، تولید سبوم کاهش می‌یابد، ویتامین E موجود در پوست کم می‌شود، پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد و به سلول‌های پوست آسیب می‌رسد. استفاده از ویتامین E برای پوست دور چشم، باعث می‌شود چربی و رطوبت سطح پوست حفظ شود و سلول‌های پوست فرصت بازسازی داشته باشند. درنتیجه سلول‌های جوان چین‌وچروک پوست را کاهش می‌دهند و پوست صورت شفاف‌تر و شاداب‌تر می‌شود.

به پوستت جون تازه بده

فواید ویتامین E برای پوست

ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و از آن در برابر عوارض پوستی محافظت می‌کند. مهم‌ترین ویژگی ویتامین E این است که به پوست کمک می‌کند تا تولید سلول‌های جوان افزایش یابد و جایگزین سلول‌های پیر پوست شوند. ویتامین E برای جوان‌سازی سلول‌های پوست، فواید زیادی دارد که توضیحات کامل آن به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: ویتامین e برای زنان و مردان

ویتامین E به‌عنوان یک نیروی محرک برای تولید سلول‌های بیشتر، کلاژن پوست را افزایش می‌دهد.

خواص ضد پیری

یکی از وظایف سلول‌های پوست، تولید کلاژن است که به جوان‌سازی پوست کمک بسیاری می‌کند. ویتامین E به‌عنوان یک نیروی محرک برای تولید سلول‌های بیشتر، کلاژن پوست را افزایش می‌دهد. کلاژن پوست را سالم‌تر و جوان‌تر می‌کند و خواص ضد پیری پوست را تقویت می‌کند.

مبارزه با چین‌وچروک

یکی از دلایل پایین بودن سطح چربی پوست، عدم تعادل هورمون‌های بدن است. استفاده از ویتامین E به‌صورت موضعی یا خوراکی، با جبران کمبود چربی‌های پوست، از التهاب آن جلوگیری می‌کند و به‌عنوان یک لایه‌بردار قوی، چروک پوست را کاهش می‌دهد.

تسکین آفتاب‌سوختگی

اشعه‌های مضر خورشید در پوست صورت رادیکال‌های آزاد تولید می‌کنند و باعث التهاب پوست می‌شوند. استفاده از روغن ویتامین E با سرعت‌بخشیدن به لایه‌برداری پوست، اثرات جانبی آفتاب‌سوختگی را کاهش می‌دهد و پوست را به حالت اولیه بر می‌گرداند.

بهبود جای زخم و ترک‌های پوست

قسمت‌هایی از پوست بدن که دارای آسیب‌هایی مانند زخم و شکاف‌های سطحی هستند، سلول‌های سالم خود را ازدست‌داده‌اند. خواص آنتی‌اکسیدان ویتامین E، سلول‌های پوست را بازسازی می‌کند و بافت آن قسمت توسط سلول‌های جوان ترمیم می‌شود.

بهبود لکه‌های تیره پوست (هیپرپیگمانتاسیون)

به دلیل تولید ملانین زیاد در بدن، پوست بدن یا صورت تغییر رنگ می‌دهد و روی پوست لکه‌های تیره ایجاد می‌شود. استفاده از ویتامین E به همراه سایر ویتامین‌های مکمل، باعث می‌شود ویتامین A بیشتری به پوست جذب شود و ویتامین A به روشن‌کردن رنگ پوست کمک می‌کند. تنها راه جذب ویتامین A روی پوست این است که همراه ویتامین E استفاده شود.

بیشتر بخوانید: ویتامین e در بدنسازی 

به دلیل تولید ملانین زیاد در بدن، پوست بدن یا صورت تغییر رنگ می‌دهد و روی پوست لکه‌های تیره ایجاد می‌شود.

افزایش لطافت پوست

پوست‌هایی که در برابر عوامل بیرونی مقاومتشان را از دست می‌دهند، خاصیت اصلی‌شان تغییر می‌کند و به‌مرورزمان خشک می‌شوند. ویتامین E روی پوست یک لایه محافظ قوی تشکیل می‌دهد و با کنترل‌کردن رطوبت پوست، نرمی آن را برای مدت‌زمان طولانی تضمین می‌کند.

کاهش حساسیت‌های پوستی

پوست برخی از افراد در تولید سبوم ناتوان است. کمبود سبوم باعث می‌شود که محیط پوست خشک شود. از آن‌جا که پوست‌های خشک در مقابل عوامل خارجی بسیار حساس هستند و به‌سرعت آسیب می‌بینند. استفاده از محصولات حاوی ویتامین E، چربی موردنیاز پوست را تأمین می‌کند و با مرطوب نگه‌داشتن آن، از خشکی و آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

پیشگیری یا درمان بعضی از جوش‌ها

ویتامین E برای تمامی جوش‌ها فایده‌ای ندارد، کاربرد این ویتامین در درمان جوش‌های پوست به دلایل بروز و نوع آن جوش بستگی دارد. برخی از جوش‌ها به علت عدم وجود چربی به وجود می‌آیند که در این موارد، ویتامین E برای جلوگیری از بروز جوش‌های بیشتر و درمان آکنه‌های قبلی گزینه خوبی است. علاوه‌بر این، ویتامین E به‌عنوان نیروی کمکی برای تولید سلول‌های جوان در بهبود جای جوش‌ها مؤثر است.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

فواید جانبی ویتامین E برای زیبایی صورت چیست؟

ویتامین E به‌عنوان یک ماده طبیعی برای جوان‌سازی پوست و کاهش تیرگی اطراف چشم استفاده می‌شود. بسیاری از افراد از فواید جانبی این ویتامین برای زیبایی آگاهی ندارند، اما این ویتامین که در زیبایی پوست صورت نقش مهمی دارد، برای زیبایی مو هم بسیار مؤثر است.

ویتامین E با افزایش جریان خون در فولیکول‌های مو، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به سمت پوست هدایت می‌کند. با تقویت روزنه‌های مو، ریشه‌های آن قوی‌تر و رشد موها بیشتر می‌شوند. ویتامین E علاوه‌بر خواص مفید برای تقویت رشد مو، به رطوبت‌رسانی آن‌ها کمک می‌کند و موهای خشک و شکننده تبدیل به موهای سالم و نرم می‌شوند.

یکی از دلایل سفید شدن موهای سروصورت، کمبود مواد مغذی بدن است. ویتامین E با جبران این کمبودها و خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی که دارد، پیری و سفید شدن زودرس موها را به عقب می‌اندازد.

ویتامین E به‌عنوان یک ماده طبیعی برای جوان‌سازی پوست و کاهش تیرگی اطراف چشم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی ویتامین e

عوارض ویتامین E برای پوست دور چشم

ویتامین E با فواید بسیار زیادی که برای پوست و مو دارد، توسط بسیاری از افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد. تهیه این ویتامین از داروخانه‌ها بسیار راحت است، اما باید قبل از استفاده مستقیم روی پوست، خطرات احتمالی این ویتامین برای اطراف چشم بررسی شود.

عوارض مصرف موضعی ویتامین E برای پوست دور چشم

به گفته پزشک‌ها ویتامین E یک خطر جدی برای پوست به‌حساب نمی‌آیند، اما افراط در استفاده از ویتامین E همانند کمبود آنe بر پوست آسیب می‌رساند. افرادی که پوست‌های حساس و نازکی دارند، باید در استفاده از ویتامین ای احتیاط کنند، زیرا این ویتامین پوست‌های حساس را ملتهب می‌کند و می‌تواند یک عامل برای ایجاد عوارض پوستی باشد.

همچنین در افرادی که تولید سبوم پوستشان متعادل یا زیاد است، با مصرف روغن ویتامین E، چربی پوستشان افزایش می‌یابد و با تجمع چربی زیاد روی پوست منافذ آن بسته می‌شود و روی پوست به یک محیط مستعد برای ایجاد جوش‌ها تبدیل می‌شود.

افرادی که پوست‌های حساس و نازکی دارند، باید در استفاده از ویتامین ای احتیاط کنند، زیرا این ویتامین پوست‌های حساس را ملتهب می‌کند

عوارض مصرف خوراکی ویتامین E برای پوست دور چشم

مصرف مکمل یا کپسول ویتامین E ضرر خاصی ندارد، بااین‌حال استفاده از این ویتامین در دوزهای بالا می‌تواند منجر به خونریزی و سکته مغزی بشود. مصرف بیش از اندازه این ویتامین توسط آقایان، احتمال بروز سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. از طرفی برای ویتامین E همانند سایر روش‌های درمانی تداخلات دارویی وجود دارد.

مصرف این ویتامین هم‌زمان با داروهای کاهش‌دهنده کلسترول و داروهای جلوگیری از لخته‌شدن خون تداخل دارد و همچنین اگر تحت مراقبت‌های شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هستید، باید قبل از مصرف مکمل ویتامین E با پزشکتان مشورت کنید.

طریقه مصرف ویتامین E برای پوست دور چشم

بسیاری از افراد از فواید ویتامین E بر پوست صورتشان آگاهی دارند، اما مهم‌ترین دغدغه بعضی از آن‌ها این است که این ماده مغذی طبیعی را چگونه به پوست صورتشان برسانند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند. توضیحات کامل روش‌های تغذیه پوست صورت به شرح زیر است: ‌

تغذیه و رژیم غذایی

باید قبل از استفاده از ویتامین E به این نکته توجه کنید که آیا این ویتامین در رژیم غذایی روزانه‌تان وجود دارد یا خیر. استفاده همزمان غذاهای حاوی ویتامین E و روغن آن اشکالی ندارد، اما روش اشتباه این است که غذاهایی که منبع ویتامین E هستند را مصرف نکنید و سراغ مکمل یا روغن این ویتامین بروید. پیشنهاد می‌کنیم این مورد را با یک مشاور تغذیه مطرح کنید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

ماسک صورت حاوی ویتامین E

اگر در مواردی مانند عدم تعادل هورمون‌های بدن یا دفع ویتامین E بدن به دلیل بیماری مشکل دارید یا اگر می‌خواهید با استفاده از روش‌های خانگی و سریع فواید این ویتامین را روی پوست صورت و اطراف چشمتان ببینید، استفاده از ماسک‌های صورت طبیعی که این ویتامین را به مقدار زیاد در خودشان دارند، یک روش آسان و در دسترس است. ماسک‌های صورت طبیعی حاوی منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

استفاده از ماسک‌های صورت طبیعی که این ویتامین را به مقدار زیاد در خودشان دارند، یک روش آسان و در دسترس است.

ماسک چای سبز و ویتامین E

این ماسک خواص ضد پیری و ضدچروک زیادی برای پوست دارد. برای تهیه این ماسک، ابتدا یک فنجان چای سبز دم کنید و اجازه دهید خنک شود. در یک ظرف دیگر، 2 قاشق غذاخوری آرد برنج را با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید، سپس 2 عدد کپسول ویتامین E را با یک سوزن تمیز سوراخ و روغن درون کپسول را به ظرف حاوی عسل و آرد برنج اضافه کنید. در ادامه مقداری از چای سبز را به ظرف ترکیب آماده شده در مرحله قبل اضافه کنید و آن را خوب به هم بزنید.

این ترکیب را به‌طور یکسان روی پوست صورت و اطراف چشم بمالید. پس از خشک‌شدن، آن را تمیز کنید و با آب ولرم پوستتان را بشویید. بهتر است این ماسک را هر هفته دو بار استفاده کنید. ماسک چای سبز و روغن ویتامین E ضرری برای پوستتان ندارد و به‌عنوان لایه‌بردار عمل می‌کند، ولی اگر موقع استفاده از این ماسک در اطراف چشم‌هایتان حساسیتی مشاهده کردید، آن را سریع با آب معمولی بشویید و استفاده از آن را ادامه ندهید.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین سی بر پوست! 

ماسک صورت پاپایا و روغن ویتامین E

پاپایا (خربزه درختی) در بسیاری از فروشگاه‌های سراسر کشور موجود است و می‌توانید آن را با کمی جستجو تهیه کنید. برای درست‌کردن این ماسک لایه‌بردار و مقوی برای پوست، چندتکه از این میوه را در مخلوط‌کن هم بزنید.

سپس در یک ظرف جداگانه، محتویات 2 عدد کپسول، چند قطره گلاب و 2 قاشق غذاخوری پاپایا را بریزید و باهم ترکیب کنید. این ماسک را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید به‌طور طبیعی خشک شود. سپس با آب ولرم بشویید و این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

ماسک قدرتمند آلوئه‌ورا و روغن ویتامین E

این ماسک یک ترکیب عالی برای جوان‌سازی پوست است و تهیه آن زمان بسیار کمی می‌خواهد. 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و محتویات 2 عدد کپسول ویتامین E را باهم مخلوط کنید، سپس این ماسک را روی پوستتان به مدت 3 دقیقه ماساژ دهید. این کار را هر هفته 2 یا 3 بار در شب‌ها انجام دهید و اجازه دهید تا صبح روی پوستتان بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

این کار را هر هفته 2 یا 3 بار در شب‌ها انجام دهید و اجازه دهید تا صبح روی پوستتان بماند و صبح روز بعد آن را بشویید.

مصرف دارویی کپسول ویتامین E

اگر ویتامین E بدنتان کم است، می‌توانید کپسول ویتامین E را با آب مصرف کنید. این ویتامین محلول در چربی است و باید آن را همراه غذا مصرف کنید. استفاده خودسرانه این ویتامین احتمال دارد به بدنتان آسیب بزند و تشخیص کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن توسط پزشک انجام می‌شود. حتماً قبل از مصرف ویتامین E، دوز مصرفی آن را از پزشک یا مسئول فنی داروخانه بپرسید.

استفاده موضعی کپسول ویتامین E

یکی از روش‌هایی که انجام آن راحت است و به آماده‌سازی ترکیب خاصی نیاز ندارد، استفاده مستقیم از کپسول ویتامین E به شکل موضعی است. نقطه‌ضعف این روش این است که روغن ویتامین E بسیار غلیظ بوده و به‌راحتی روی پوست جذب نمی‌شود. پیشنهاد می‌کنیم از روغن ویتامین E در دو حالت زیر استفاده کنید:

  • مواقعی که پوستتان بسیار خشک است.
  • مواقعی که می‌خواهید تأثیر این ویتامین را به‌سرعت مشاهده کنید.

طرز تهیه این روغن بسیار راحت است و با مراجعه به داروخانه‌های مجاز می‌توانید کپسول آن را تهیه کنید. برای بهره‌مندی از این روش، ابتدا یک عدد کپسول ویتامین E را از بسته‌بندی خارج کنید. سپس با یک سوزن یا وسیله نوک‌تیز آن را سوراخ کنید و محتویات آن را روی پوست خود بمالید.

بهترین راه‌حل؛ استفاده از کرم دور چشم حاوی ویتامین E

اگر حوصله ندارید ماسک صورت درست کنید یا نمی‌خواهید برای خرید ترکیبات ماسک به چند فروشگاه و داروخانه سر بزنید، بهتر است با یکبار مراجعه به داروخانه معتبر، کرم حاوی ویتامین E را بخرید. استفاده از ویتامین E به‌تنهایی باعث می‌شود روی پوست ماندگاری بالایی نداشته باشد و با برخورد اشعه‌های خورشید و باگذشت زمان کمتر از بین برود.

مزیت کرم‌های حاوی ویتامین E، این است که آن را با یک ویتامین دیگری مانند C ترکیب می‌کنند تا در برابر نور خورشید سریع از بین نرود. این کرم‌ها با اینکه هزینه نسبتاً بیشتری نسبت به روش‌های خانگی دارند، ولی استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر است و با یکبار خرید کرم‌های حاوی ویتامین E می‌توانید آن را چند بار استفاده کنید.

استفاده از ویتامین E به‌تنهایی باعث می‌شود روی پوست ماندگاری بالایی نداشته باشد

سؤالات متداول درباره تأثیر ویتامین E بر پوست

  • آیا غذاهای حاوی ویتامین E برای پوست اطراف چشم مفید هستند؟ غذاهای حاوی ویتامین E برای تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن خوب هستند، اما نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان یک جایگزین برای کرم‌های اطراف چشم یا صورت استفاده کرد.
  • آیا استفاده روزانه از ویتامین E به پوست آسیب می‌زند؟ استفاده افراطی از روغن ویتامین E، با افزایش چربی پوست و بسته‌شدن منافذ آن، باعث ایجاد جوش و سایر عوارض پوستی می‌شود و این عوارض در پوست‌های معمولی و چرب سریع‌تر مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر ویتامین E روی پوست؛

سیاهی اطراف چشم و چین‌وچروک پوست صورت، یکی از مشکلات شایع است که در سنین جوانی برای افراد زیادی رخ می‌دهد. پزشکان و داروسازان متخصص برای این معضل پوستی راه‌حل‌های زیادی را پیشنهاد می‌کنند. پایه و اساس تمامی روش‌های جوان‌سازی پوست این است که ماده طبیعی موجود در آن‌ها حاوی ویتامین E است که پوست‌ها را مرطوب می‌کند و در تولید سلول‌های پوستی جوان نقش مهمی دارد.

ویتامین E برای پوست دور چشم بسیار مفید است که در مواد طبیعی زیادی یافت می‌شود. پزشکان برای بهره‌مندی از فواید این ویتامین در پوست صورت، پیشنهاد می‌کنند از کرم‌های حاوی ویتامین E که با ویتامین C ترکیب شده‌اند، استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌ها به شکل دارویی، با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا آسیبی به بدن شما نرسد.

منبع ++++

فواید ویتامین E برای پوست چیست؟

ویتامین E به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و از آن در برابر عوارض پوستی محافظت می‌کند. مهم‌ترین ویژگی ویتامین E این است که به پوست کمک می‌کند تا تولید سلول‌های جوان افزایش یابد و جایگزین سلول‌های پیر پوست شوند. 

آیا ویتامین E برای درمان جوش موثر است؟

ویتامین E برای تمامی جوش‌ها فایده‌ای ندارد، کاربرد این ویتامین در درمان جوش‌های پوست به دلایل بروز و نوع آن جوش بستگی دارد. برخی از جوش‌ها به علت عدم وجود چربی به وجود می‌آیند که در این موارد، ویتامین E برای جلوگیری از بروز جوش‌های بیشتر و درمان آکنه‌های قبلی گزینه خوبی است. علاوه‌بر این، ویتامین E به‌عنوان نیروی کمکی برای تولید سلول‌های جوان در بهبود جای جوش‌ها مؤثر است.

آیا استفاده روزانه از ویتامین E به پوست آسیب می‌زند؟ 

استفاده افراطی از روغن ویتامین E، با افزایش چربی پوست و بسته‌شدن منافذ آن، باعث ایجاد جوش و سایر عوارض پوستی می‌شود و این عوارض در پوست‌های معمولی و چرب سریع‌تر مشاهده می‌شود.

۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی