ارتباط جوش بدن و کبد
۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

ارتباط جوش بدن و کبد؛ داستان اختلال کبد و جوش‌های روی بدن!

4/5 - (1 امتیاز)

کبد یک اندام فوق‌العاده مهم و حیاتی در بدن شما است و بسیاری از ارگان‌ها و نواحی مختلف بدنتان مانند سیستم گوارشی و کلیه‌ها برای عملکرد بهینه به آن متکی هستند. پوست شما نیز از این قاعده مستثنی نیست و هنگامی که کبد شما بد کار کند، پوست شما از این شرایط واقعاً ضربه خورده و در شرایط خاصی مانند اگزما به شدت دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل است که امروز نگاهی به این اندام مهم می‌اندازیم، اینکه چگونه از پوست شما حمایت می‌کند و چه کاری باید انجام دهید تا مطمئن شوید کبدتان در وضعیت خوبی قرار دارد. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی ارتباط جوش بدن و کبد خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید!

تاثیر سلامت کبد بر جوش صورت

ارتباط جوش بدن و کبد و رابطه بین شیوع آکنه و عملکرد کبد، به شدت در بین پزشکان مورد بحث است. برخی از پزشکان اصرار دارند هیچ رابطه‌ای بین آکنه و اختلال در عملکرد کبد وجود ندارد.

به همین دلیل است که امروز نگاهی به این اندام مهم می‌اندازیم، اینکه چگونه از پوست شما حمایت می‌کند

با این حال محققان زیادی معتقدند ارتباط جوش بدن و کبد یک رابطه‌ی جدی است و کبد به علل مختلفی می‌تواند باعث جوش صورت شود. در واقعیت هم نشانه‌هایی وجود دارد که این ارتباط را تایید می‌کند:

آکنه هورمونی در ارتباط جوش بدن و کبد

محققان می‌گویند الگوهای جوش صورت به ارگان‌های داخلی بدن مرتبط هستند. برای دهه‌ها تصور می‌شد آکنه توسط روغن یا باکتری‌ها ایجاد می‌شود، اما با بررسی الگوهای صورت در تحقیقات جدید، ارتباط آکنه با عوامل محیطی مشخص نشده است.

مثلا تحقیقات جدید نشان می‌دهند آکنه‌ای که به طور مکرر روی چانه ظاهر می‌شود به کبد مرتبط است. به این نوع جوش‌های صورت، آکنه هورمونی گفته می‌شود، زیرا حاوی سمی شبیه هورمون‌های بدن هستند.

در واقع اغلب به همه آکنه‌های قسمت پایین صورت «آکنه هورمونی» می‌گویند. دلیل اینکه این جوش‌ها دائماً در همان نقطه از صورت ظاهر می‌شوند این است که بیمار در معرض یک سم استروژنیک یا سمی شبیه استروژن قرار می‌گیرد.

بدن با این سموم توسط کبدشان مقابله می‌کند و بسته به ماده شیمیایی، قسمت خاصی از کبد آن را پردازش کرده و برای حذف از بدن، آن را به قسمت خاصی از پایین صورت می‌فرستد. به عنوان مثال، قرار گرفتن مکرر در معرض برخی آفت‌کش‌های کشاورزی باعث ایجاد آکنه در چانه می‌شود و این وضعیت تا زمانی که سم از بدن خارج شود، ادامه خواهد داشت.

ویتامین A در ارتباط جوش بدن و کبد

علاوه بر هورمون‌ها، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مرتبط با کبد نیز ممکن است در بروز آکنه و ارتباط جوش بدن و کبد نقش داشته باشند. ویتامین A که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، نشان‌دهنده گروهی از مواد شیمیایی به نام رتینوئیدها است.

کسانی که با جوش‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، احتمالاً نام رتینوئیدها را شنیده‌اند. ارتباط بین رتینوئیدها و آکنه به خوبی ثابت شده است. رتینوئیدهایی مانند رتینول (ویتامین A1) و ایزوترتینوئین (آکوتان)، اغلب برای درمان آکنه، به ویژه در موارد شدید استفاده می‌شوند.

میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

رابطه بین ویتامین A و کبد نیز به خوبی ثابت شده است: ویتامین A بیشتر در کبد ذخیره می‌شود. از آنجایی که فراوانی بیش از حد ویتامین A می‌تواند منجر به مسمومیت کبدی شود، به بیمارانی که رتینوئیدهای خوراکی مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود از مصرف مکمل‌های ویتامین A خودداری کنند. بدن قادر به سنتز ویتامین A نیست، بنابراین باید آن را از منابع خارجی دریافت کند.

غذاهای غنی از ویتامین A متعدد و رایج هستند، از جمله هویج، سیب‌زمینی شیرین، روغن ماهی، جگر، اسفناج و کدو تنبل. بیشتر غذاهای به رنگ نارنجی، منابع عالی از ویتامین A هستند. کمبود ویتامین A منجر به مشکلات سلامتی مانند ضعف بینایی می‌شود. کمبود ویتامین A همچنین می‌تواند منجر به خشکی پوست، خشکی مو و ناخن‌های شکننده شود.

همچنین نشان داده شده است ویتامین A به تنظیم تولید بیش از حد کراتینوسیت‌ها (سلول‌هایی که کراتین تولید می‌کنند و مو و ناخن و همچنین سطح پوست شما را می‌سازند) کمک می‌کند.

تولید بیش از حد کراتینوسیت‌ها با شیوع آکنه مرتبط است، زیرا کراتینوسیت‌ها می‌توانند غده چربی را روی پوست مسدود کرده و منجر به آکنه شوند. ویتامین A به عنوان یک هورمون پوستی شناخته می‌شود و در اصل، نقش مهمی در اینکه سلول‌های بدن شما در هر شرایطی چه کاری انجام دهند، دارد.

بیشتر بخوانید: کهیر و کبد؛ 

روی (زینک) در ارتباط جوش بدن و کبد

یکی دیگر از پیوندهای بالقوه بین ویتامین A، کبد و شیوع آکنه و ارتباط جوش بدن و کبد، ممکن است در کمبود روی یافت شود. روی دارای نقش مهمی در تشکیل پروتئین متصل شونده به رتینول (RBP) در کبد است. RBP تعیین می‌کند که چقدر ویتامین A در دسترس بافت‌های بدن مانند پوست قرار بگیرد. کمبود روی منجر به کمبود RBP می‌شود و در نتیجه، مقدار ویتامین A موجود در پوست را محدود می‌کند.

در یک مطالعه مشخص شد بیماران مبتلا به آکنه شدید، سطوح پایین‌تری از RBP و روی را نسبت به بیمارانی که آکنه خفیف داشتند و یا اصلاً آکنه نداشتند، تجربه می‌کردند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند درمان موضعی پوست با روی به تنهایی نسبت به دارونما بهبودی را در بیماران نشان نداد.

با این حال در مطالعه‌ای دیگر، ویتامین A همراه با روی خوراکی، سطح RBP را پس از یک ماه عادی کرده و باعث بهبود آکنه در بیماران شد. به طور خلاصه، مصرف روی در کنار مکمل ویتامین A (یا یک رتینوئید، طبق تجویز متخصص پوست) ممکن است به عادی سازی سطوح RBP و افزایش مقدار ویتامین A موجود برای حفظ سلامت پوست کمک کند.

با این حال در مطالعه‌ای دیگر، ویتامین A همراه با روی خوراکی، سطح RBP را پس از یک ماه عادی کرده و باعث بهبود آکنه در بیماران شد.

مقاومت به انسولین در ارتباط جوش بدن و کبد

مقاومت به انسولین (یکی از اشکال اختلال عملکرد کبد) نیز با نرخ بالاتر آکنه مرتبط است. وجود بیش از حد انسولین منجر به هیپرکراتینه شدن، تولید بیش از حد سبوم، کلونیزاسیون باکتری P. acnes و التهاب پوست می‌شود.

همه این شرایط علائم آکنه التهابی هستند. در نتیجه، پیشنهاد شده غذاهای با شاخص گلیسمی بالا ممکن است در شیوع آکنه، به ویژه در افرادی که مقاوم به انسولین هستند، مقصر باشند.

به پوستت جون تازه بده

علائم تاثیر کبد روی پوست و مو چیست؟

بسیاری از ما درخشش بیرونی پوست خود را به سلامت کبد خود ربط نمی‌دهیم. اما اکنون ما انسان‌ها در طول سالیان متمادی، به ارتباط جوش بدن و کبد و همچنین به اهمیت فوق‌العاده عملکرد کبد برای ظاهرمان پی برده‌ایم. کبد شما کارخانه متابولیک بدنتان است که برای حفظ هزاران عملکردی که در هر دقیقه توسط تمام سلول‌های بدن شما انجام می‌شود، انرژی تولید می‌کند.

فولیکول‌های موی شما برای رشد موهای درخشان و قوی و سلول‌های پوست شما برای از بین بردن سموم و ترمیم و بازسازی خود به این انرژی نیاز دارند. قلب شما به انرژی نیاز دارد تا خون را به طور موثر به پوست پمپاژ کند تا تولید کلاژن در آن حفظ شود و سلول‌ها را اکسیژن‌رسانی کند تا از پیری محافظت شوند.

حال اگر کبد شما کار خود را در تجزیه سموم به طور موثر انجام نمی‌دهد، باید آنها را با روش‌های دیگر از بدن دفع کرد؛ این سموم در بسیاری از موارد از طریق پوست شما خارج می‌شوند! هنگامی که سموم بیش از حد در لایه‌های عمیق‌تر پوست جمع می‌شوند، باعث ایجاد التهاب شده و می‌توانند تاثیر خود را به صورت زیر بر پوست و موی شما نشان دهند:

  • درماتیت
  • اگزما
  • پیری زودرس و چروک‌شدن پوست
  • لکه‌های قهوه‌ای کبدی که شما را پیرتر نشان می‌دهند
  • بثورات خارش دار قرمز در هر نقطه از بدن
  • بثورات دردناک و عمیق پوستی که ممکن است منجر به زخم شوند
  • کهیر
  • پسوریازیس
  • آکنه
  • آکنه روزاسه: این بیماری باعث ایجاد جوش‌های قرمز کوچکی می‌شود که روی گونه‌ها، چانه و ناحیه اطراف بینی تأثیر می‌گذارند و ممکن است سر آنها زرد رنگ باشد.
حال اگر کبد شما کار خود را در تجزیه سموم به طور موثر انجام نمی‌دهد، باید آنها را با روش‌های دیگر از بدن دفع کرد؛

بیشتر بخوانید: جوش غرور جوانی یا دوران بلوغ

ارتباط چربی کبد و جوش چیست؟

در ادامه بررسی ارتباط جوش بدن و کبد خواهیم دید بسیاری از بیماری‌های پوستی (از آکنه گرفته تا اگزما و پسوریازیس) می‌توانند با عملکرد ضعیف و چربی کبد مرتبط باشند. در واقع داشتن یک کبد خسته و بیش از حد کار کرده می‌تواند منجر به خشکی، خارش پوست، آکنه و کدر‌شدن چهره شود.

هر چیزی که می‌خورید، می‌نوشید و مصرف می‌کنید، توسط کبد شما پردازش می‌شود. بنابراین مهم است که آن را تا حد امکان سالم نگه دارید. احتمالاً شنیده‌اید سلامت ضعیف روده می‌تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. خب، تجمع سموم در کبد نیز می‌تواند منجر به جوش‌های پوستی شود.

همچنین همان‌طور که در بررسی ارتباط جوش بدن و کبد گفتیم، عملکرد ضعیف این ارگان حیاتی بدن حتی می‌تواند منجر به از دست رفتن زیبایی و طراوت موهای شما شود.

کبد یکی از اعضای اصلی دفع‌کننده بدن شماست. هر نوع سمومی که می‌خورید، می‌نوشید، از طریق پوست جذب می‌کنید یا از طریق ریه‌ها تنفس می‌کنید، باید توسط کبد شما فیلتر شود. از بسیاری جهات، پوست شما بازتاب مستقیمی از کارآمد‌بودن این فرآیند فیلتراسیون است.

اگر جریان خون شما مملو از سموم باشد (مانند مواد شیمیایی غذایی، آلاینده‌های محیطی، داروها یا الکل)، نتایج ممکن است روی پوست شما ظاهر شود. کبد پر از سم کمتر قادر است تا این سموم را به طور موثر تجزیه کند و باعث تجمع آنها می‌شود. در نتیجه، بدن شما سعی می‌کند این سموم را به روش‌های دیگری مانند عرق‌کردن دفع کند.

هنگامی که این مواد مضر از طریق منافذ پوست شما دفع می‌شوند، می‌توانند پوست را تحریک و ملتهب کنند. این جایی است که می‌تواند بیماری‌های پوستی رخ دهد! اگر تا به حال پاکسازی پوستی انجام داده‌اید، ممکن است قبل از آن بثورات یا جوش‌های آکنه را تجربه کرده باشید که اغلب به دلیل آن دسته از مواد مضری هستند که باعث واکنش التهابی می‌شوند.

عامل دیگری که در ارتباط جوش بدن و کبد نقش دارد، چربی است. نقش دیگری که کبد شما ایفا می‌کند، تجزیه چربی در رژیم غذایی شما است. وقتی عملکرد کبد شما کند یا ناکارآمد باشد، آن چربی‌ها فقط در جریان خون شما شناور می‌شوند. اغلب، غدد تولید‌کننده چربی در پوست شما (به نام غدد سباسه) سعی می‌کنند این چربی اضافی در خون را با مصرفشان جبران کنند، یعنی از آنها برای تولید سبوم (sebum) استفاده می‌کنند. متأسفانه، استفاده از این مواد برای تولید سبوم می‌تواند انواع مشکلات پوستی را ایجاد کند. این چربی‌ها می‌توانند ترکیب روغن‌های طبیعی روی پوست شما را بر هم بزنند، زیرا حاوی سموم التهابی هستند.

بنابراین برای درک بهتر ارتباط جوش بدن و کبد باید بدانید کیفیت چربی‌های موجود در جریان خون شما بر کیفیت سبوم روی پوست شما تأثیر می‌گذارد.

هر چه سبوم سمی‌تر باشد، احتمال مسدود‌شدن منافذ پوست بیشتر می‌شود. اگر رژیم غذایی شما حاوی مقادیر بالایی از «چربی‌های بد» باشد (مانند چربی‌های سرخ‌شده، شکلات، مارگارین یا سایر مواد غذایی از این قبیل)، تأثیر آن بر پوست شما شدیدتر خواهد بود. این بدان معنی است که مشکلات پوست (و حتی مو) بیشتری را تجربه خواهید کرد!

بنابراین برای درک بهتر ارتباط جوش بدن و کبد باید بدانید کیفیت چربی‌های موجود در جریان خون شما بر کیفیت سبوم روی پوست شما تأثیر می‌گذارد.

در ارتباط جوش بدن و کبد، کدام جوش نشان از مشکلات کبد دارد؟

اگر جوش‌های بدن شما ناشی از آسیب کبدی باشند، ممکن است علائم پوستی زیر را در ارتباط جوش بدن و کبد تجربه کنید:

  • سرخ‌بودن پوست و جوش‌ها
  • خارش شدید در همان نقطه
  • ایجاد “وریدهای عنکبوتی” در هر قسمت از بدن
  • لکه‌های قهوه‌ای روی پوست
  • ایجاد تکه‌های پوست بسیار خشک
  • علائم اضافی ممکن است شامل تورم معده و نوعی خونریزی باشد که متوقف نمی‌شود.

تشخیص اینکه آیا جوش‌ها فقط به دلیل مشکل کبدی ایجاد شده‌اند یا دلایل دیگری دارند، ممکن است دشوار باشد، زیرا جوش‌ها می‌توانند با بسیاری از مسائل مختلف مرتبط باشند.

تشخیص خودسرانه علت جوش پوستی و درمان آن هم به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، بنابراین در صورت مشاهده هر نوع بثورات روی بدن، همیشه با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند تشخیص دهد آیا یک بیماری زمینه‌ای مقصر آنها است، کبد شما مشکل دارد و یا…، و می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مناسب خود را پیدا کنید.

رفع جوش صورت با بهبود عملکرد کبد

پوست شما اغلب اولین جایی است که ارتباط جوش بدن و کبد و اثرات عملکرد ضعیف کبد را نشان می‌دهد. وقتی کبد شما در بهترین حالت خود کار نمی‌کند، دفع مواد زائد و سموم از بدن به مشکل برمی‌خورد، بنابراین بدنتان سموم را از طریق پوست خارج می‌کند و در نتیجه جوش و آکنه ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: علائم پوستی کبد چرب؛ 

بدین ترتیب، سم‌زدایی از بدن می‌تواند به کبد و اندام‌های دفع‌کننده‌ی بدن شما کمک کند تا پوستتان را تقویت کنند. این کار شامل خوردن انواع خاصی از غذاها، نوشیدن مقدار زیادی آب و دمنوش‌های گیاهی و مصرف مکمل با برخی مواد مغذی برای حمایت از اندام‌های دفع‌کننده بدن است.

پس با صرف زمان و انرژی برای سم‌زدایی کبد، نه تنها انرژی، قدرت ذهنی، هضم و عملکرد بهتر در روده خواهید داشت، بلکه پوست، مو و ناخن‌هایتان نیز سالم‌تر و درخشان‌تر خواهند شد.

بنابراین، چه غذاهایی باید بخورید تا نه تنها از پوستتان حمایت کنید، بلکه از کبدتان نیز سم‌زدایی شود؟ در اینجا لیستی از غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود افزایش دهید، آورده‌ایم:

  • چربی‌ها و روغن‌های ضروری، مانند ماهی‌های روغنی، مغزها و دانه‌ها، مانند گردو، بادام، تخمه آفتابگردان، پپیتاس، دانه کنجد، دانه کتان، آووکادو و روغن آجیل و روغن دانه‌های مختلف
  • آب فراوان برای دفع ناخالصی‌ها و بهبود عملکرد کبد و روده، 2 لیتر در روز مقدار خوبی است.
  • مقدار زیادی پروتئین، مانند تخم‌مرغ ارگانیک، ماهی، آجیل و دانه‌ها، گوشت بدون چربی، عدس، کینوآ، دانه چیا مصرف کنید.
  • 2-3 فنجان سبزیجات رنگین در روز، به صورت خام و پخته بخورید.
  • یک مرحله مهم در برنامه سم‌زدایی این است که هر روز صبح، آبلیموی تازه را برای تحریک عملکرد کبد و آبرسانی به بدن خود بگنجانید.
نوشیدن مقدار زیادی آب و دمنوش‌های گیاهی و مصرف مکمل با برخی مواد مغذی برای حمایت از اندام‌های دفع‌کننده بدن است.

غذاهایی که می‌توانند باعث افزایش التهاب در کبد و پوست شوند و باید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید، عبارتند از:

  • چربی‌های حیوانی به ویژه چربی‌های گرفته شده از گوشت قرمز
  • لبنیات، مانند شیر، پنیر، بستنی، کره
  • شکلات
  • شیرینی‌های تجاری: محصولات پخته شده، قندهای تصفیه شده، آرد سفید و چربی‌های ترانس
  • هر غذایی که ممکن است نسبت به آن عدم تحمل یا حساسیت داشته باشید

تغییرات سبک زندگی نیز می‌تواند به سم‌زدایی از کبد و بهبود ارتباط جوش بدن و کبد کمک کند:

  • انجام یک برنامه سم‌زدایی برای حمایت از اندام‌های دفع‌کننده بدن. بهبود هضم و عملکرد روده نیز به پوست کمک می‌کند.
  • مدیریت استرس با یوگا، مدیتیشن، ذهن آگاهی، خنده، سپاسگزار‌بودن
  • درمان هرگونه عدم تعادل هورمونی که ممکن است باعث مشکلات پوستی در شما کمک شود
  • با دقت با پوست خود رفتار کنید و از مصرف صابون‌های خشن، پاک‌کننده‌های کف‌دار، لایه بردارها و اسکراب‌ها خودداری کنید. یک پاک‌کننده مراقبت از پوست طبیعی و سبک با pH متعادل انتخاب کنید و از مرطوب‌کردن پوست در شب خودداری کنید. فقط اجازه دهید پوستتان نفس بکشد و ترشحات رطوبت خود را تثبیت کند و از آفتاب گرفتن بیش از حد و شنا در آب کلردار خودداری کنید.

مکمل‌هایی که ممکن است برای حمایت از سم‌زدایی کبد و سلامت پوست ضروری باشند، عبارتند از:

  • روی: سلامت هورمونی، ترمیم پوست، ایمنی بدن
  • ب کمپلکس: سیستم عصبی، دستگاه گوارش، پوست و متابولیسم
  • منیزیم: سیستم عصبی، متابولیسم، متعادل‌کننده قند خون
  • دمنوش گیاهی کبد: برای بهبود هضم و دفع چربی‌ها
  • تونیک هورمونی گیاهی: برای متعادل‌کردن هورمون‌هایی که ممکن است به پوست کمک کنند

این تغییرات باید برای مدت طولانی انجام شوند، زیرا تغییرات در پوست شما زمان می‌برد. پوست نیاز به مراقبت مداوم از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی دارد. کل بدن به هم متصل است، بنابراین حمایت از کل بدن از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی برای به دست آوردن نتایج پایدار ضروری است.

این تغییرات باید برای مدت طولانی انجام شوند، زیرا تغییرات در پوست شما زمان می‌برد.

بیشتر بخوانید: ترک پا و کبد؛

به پایان مطلب بررسی ارتباط جوش بدن و کبد می‌رسیم. کبد محلی برای پاکسازی بدن ما از سموم مختلف است و اگر به هر دلیلی نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، سموم به روش‌های دیگری باید از بدن خارج شوند. یکی از این روش‌ها، خروج سموم از طریق پوست است که می‌تواند به ایجاد جوش و آکنه بینجامد. به همین دلیل باید با داشتن یک رژیم غذایی مناسب از عملکرد کبد خود حمایت کنید تا پوست و موی سالم و زیباتری داشته باشید.

منبع ++++++++

آیا کمبود ویتامین به کبد مرتبط است؟

علاوه بر هورمون‌ها، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مرتبط با کبد نیز ممکن است در بروز آکنه و ارتباط جوش بدن و کبد نقش داشته باشند. ویتامین A که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، نشان‌دهنده گروهی از مواد شیمیایی به نام رتینوئیدها است.

کدام جوش نشان از مشکلات کبد دارد؟

1. سرخ‌بودن پوست و جوش‌ها 2. خارش شدید در همان نقطه 3. ایجاد “وریدهای عنکبوتی” در هر قسمت از بدن 4. لکه‌های قهوه‌ای روی پوست

سم زدایی بدن چگونه انجام میشود؟

بدین ترتیب، سم‌زدایی از بدن می‌تواند به کبد و اندام‌های دفع‌کننده‌ی بدن شما کمک کند تا پوستتان را تقویت کنند. این کار شامل خوردن انواع خاصی از غذاها، نوشیدن مقدار زیادی آب و دمنوش‌های گیاهی و مصرف مکمل با برخی مواد مغذی برای حمایت از اندام‌های دفع‌کننده بدن است.

۱۶ مهر ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی