چک لیست و لوازم آفتاب گرفتن
۱۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

چک لیست آفتاب گرفتن؛ همه لوازم و نکاتی که باید برای برنزه کردن زیر آفتاب بدانید!

به این مطلب امتیاز دهید

یکی از بهترین مزیت‌های تابستان و هوای گرم، فرصت آفتاب‌گرفتن و برنزه‌شدن در زیر نورخورشید است، اما قبل از انجام این کار، توجه به وسایل مفید و موردنیاز برای حمام آفتاب به شما یادآوری خوبی درباره آنچه باید قبل از رفتن به بیرون از منزل به‌همراه داشته باشید، ارائه می‌کند. آفتاب‌گرفتن یک راه فوق‌العاده برای غوطه‌ور شدن در آفتاب تابستان و همزمان برنزه‌شدن پوست و داشتن رنگی پوستی زیبا است. این مطلب از کیوت مگ را به چک لیست آفتاب گرفتن اختصاص داده ایم، با ما همراه باشید.

اما اگر برای این‌کارآماده یا مراقب نباشید، می‌تواند به یک تجربه با آسیب‌ها و مشکلات آزادهنده تبدیل شود. بنابراین، آگاهی از چک لیست آفتاب گرفتن و توجه به نکات ایمنی و روش‌های صحیح برنزه شدن با آفتاب ضروری‌ است. از کرم‌های ضدآفتاب گرفته تا حوله‌های مخصوص برنزه‌کردن، این وسایل ضروری برای آفتاب گرفتن، شما را برای مواجهه با آفتاب سوزان بیرون آماده می‌کنند.

لوازم آفتاب گرفتن سریع و با دوام كه به آن‌ها احتیاج دارید

باید توجه داشته باشید که آفتاب در عین داشتن خواص بی‌نظیر، دارای اثرات مخربی نیز هست. اما با داشتن آگاهی و استفاده از لوازم آفتاب گرفتن، می‌توان مخاطرات آن را به‌حداقل رساند. برای گرفتن حمام آفتاب، تجهیزات موردنیاز مانند ضدآفتاب، کلاه پهن، حوله، محصولات و روغن‌های محافظت از پوست، نوشیدنی و… به‌همراه داشته باشید.

همچنین ضروری است که هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش از عینک‌های استاندارد استفاده کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است به شبکیه چشم شما آسیب برسد.

وجود یک مرطوب‌کننده خوب در بین لوازم آفتاب گرفتن شما برای محافظت و آبرسانی به پوست شما بسیار توصیه می‌شود

وجود یک مرطوب‌کننده خوب در بین چک لیست آفتاب گرفتن شما برای محافظت و آبرسانی به پوست شما بسیار توصیه می‌شود. مرطوب‌کننده‌ها، برنزه‌کننده‌ها و تسریع‌کننده‌های خاصی برای تقویت واکنش پوست به نور UV و حفظ رطوبت فرموله شده وجود دارد که بهتر است مناسب‌ترین آن را به‌همراه داشته باشید.

به پوستت جون تازه بده

راه و روش صحیح آفتاب گرفتن و خوش‌رنگ شدن پوست

شما لازم است قبل از اقدام به آفتاب گرفتن و برنزه شدن، علاوه بر به‌همراه داشتن لوازم و چک لیست آفتاب گرفتن، تمام نکات مربوط به محافظت از پوست خود در برابر نورخورشید را بدانید و آن‌ها را رعایت کنید. ما در این قسمت نکات مفید برای برنزه کردن ایمن را به شما ارائه خواهیم داد.

کرم ضدآفتاب مناسب از ضروري‌ترين لوازم در چک لیست آفتاب گرفتن

هنگام آفتاب گرفتن به یک کرم ضد آفتاب با طیف گسترده نیاز دارید. ساختار ترکیبی آن باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر هر دو اشعه ماوراء‌بنفش A و B (UVA و UVB) از پوست شما محافظت کند. باید بدانید که اشعه‌های UVB باعث آفتاب‌سوختگی می‌شوند و به‌طور بالقوه منجر به سرطان‌های پوست، از جمله ملانوم بدخیم می‌شوند. اشعه UVA نیز به عمق پوست شما نفوذ کرده و می‌تواند باعث بروز علائم پیری زودرس مانند چین‌و چروک و لکه‌های تیره شود. پس حضور یک کرم ضدآفتاب مناسب در لوازم آفتاب گرفتن شما ضروری است.

SPF 15 حدود 93 درصد از اشعه‌های UVB را فیلتر می‌کند. SPF 30 97 درصد و SPF 50 98 را حفظ می‌کند. ممکن است این درصدهای محافظتی، تفاوت‌های کوچکی به نظر بیایند، اما این رقم‌های اضافی می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر پیری زودرس و خطر سرطان پوست داشته باشند.

رعایت روش صحیح استفاده از ضدآفتاب

 برای رسیدن به حداکثر محافظت در برابر آفتاب، حتماً ضدآفتاب خود را 15 تا 30 دقیقه قبل از قرارگرفتن در معرض خورشید استفاده کنید. همچنین پوست خود را با لایه ضخیم از کرم بپوشانید. به یاد داشته باشید که 15 تا 30 دقیقه پس از شروع برنزه کردن، مجدد از آن استفاده کنید، زیرا انجام این کار باعث کاهش آسیب اشعه ماوراء‌بنفش می‌شود. به خاطر داشته باشید که بعد از استفاده از حوله برای پاک کردن عرق، خارج شدن از آب و هر مورد دیگر مجدد از ضدآفتاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین دی

ترجیح با برنزه شدن تدریجی است

در برابر عجله و جذابیت وسوسه‌انگیز برنزه کردن، زیاد مقاومت کنید. با آفتاب گرفتن تدریجی، نه تنها برنزه شدن شما طولانی‌تر می‌شود، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهید. این خطرات و مشکلات در افرادی که به‌طور شدید و متناوب در معرض نورخورشید قرار می‌گیرند بیشتر از افرادی است که بیشتر اوقات در فضای باز هستند. با استفاده از لوازم موجود در چک لیست آفتاب گرفتن و به‌صورت تدریجی و در چند دوره زمانی 15 تا 30 دقیقه آفتاب بگیرید.

مایعات بنوشید

پوست شما پس از یک روز خشک‌شدن در زیر آفتاب، باید تا حد امکان آبرسانی شود. پوست خشک و کم‌آب می‌تواند هنگام برنزه‌شدن چروک به نظر برسد. برای جلوگیری از این مورد، با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز هیدراته شوید و طراوت و سلامت پوست خود را حفظ کنید.

برنزه شدن در سایه

سایه می‌تواند محافظت بیشتری ارائه دهد. شما با درازکشیدن در سایه نیز می‌توانید به رنگ پوست موردعلاقه خود برسید، زیرا اشعه ماوراء‌بنفش خورشید از محیط اطراف و از طریق پوست شما جذب شده و شما را به آنچه که می‌خواهید می‌رساند.

انتخاب بهترین زمان برای آفتاب گرفتن

آیا می‌پرسید بهترین زمان برای آفتاب گرفتن چه زمانی است؟ برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بروز التهاب، بهتر است از ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید. این امر به‌ویژه درصورتی که پوست روشن‌تری دارید مهم است. غیر از این محدوده زمانی، اشعه‌های خورشید چندان قوی نخواهد بود و به این شکل می‌توانید شانس بیشتری برای برنزه‌شدن به روشی پایدار داشته باشید. اما توجه داشته باشید که در هر صورت باید از لوازم آفتاب گرفتن برای جلوگیری از عوارض نورخورشید استفاده کنید.

چه میزان آفتاب بگیریم؟

علاوه بر پرهیز از ساعاتی که خورشید در اوج خود است، مهم است که ساعت‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. از یک تایمر استفاده کنید تا وسوسه نشوید که زمان مناسب برای برنزه‌شدن را افزایش دهید. زیرا بدن شما پس از مدت زمان مشخصی تولید ملانین را متوقف می‌کند، و بعد از این زمان ممکن است به جای برنزه‌کردن پوست، به پوست شما آسیب برساند.

چک لیست آفتاب گرفتن را فراموش نکنید

عینک آفتابی، کلاه و… فقط اکسسوری مد نیستند. بلکه در واقع ابزاری مفید برای کمک به شما در ایمن ماندن در هنگام آفتاب گرفتن هستند. عینک آفتابی اغلب برای محافظت از چشمان شما در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش طراحی شده است که درصورت فراموش کردن استفاده از آن، ممکن است درگیر آسیبی به نام آب مروارید شوید. کلاه آفتابی نیز برای حفظ پوست سر و صورت شما از آفتاب سوختگی ایده‌آل است.

پس با توجه به مطالب بالا

  • از نوع مناسب SPF استفاده کنید.
  • آن را به‌صورت دوره‌ای و مجدد شارژ کنید.
  • به‌صورت تدریجی در معرض آفتاب برای برنزه شدن قرار گیرید. زمان آن را نیز به‌تدریج افزایش دهید.
  • هیدراته بمانید و از مایعات فراووان استفاده کنید.
  • از برنزه شدن در زمان‌هایی که خورشید در قوی‌ترین حالت خود است خودداری کنید.
  • به یاد داشته باشید که از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
در حالی که روغن بچه می‌تواند به شما کمک کند تا سریع برنزه شوید، اما برخی از عوارض جانبی نیز دارد

روغن بچه از لوازم آفتاب گرفتن و برنزه شدن

روغن بچه برای کمک به جلوگیری از رشد باکتری روی پوست نوزادان استفاده می‌شود. این روغن برای پوست بسیار ملایم است و معمولاً فقط دارای چند ماده مانند روغن معدنی، ویتامین E و گاهی آلوئه‌ورا است.

از آنجایی که این روغن برای نوزادان درنظر گرفته شده است، مواد تشکیل‌دهنده آن تحریک‌کننده نیستند، بنابراین می‌توان آن را حتی برای حساس‌ترین پوست‌ها نیز اعمال کرد. بسیاری از افراد در کیف لوازم آفتاب گرفتن خود یک روغن بچه نیز به‌همراه دارند. اما این سوال مطرح است که استفاده از آن برای برنزه‌کردن مناسب است یا خیر؟

آیا روغن بچه به برنزه شدن شما کمک می‌کند؟

بله، روغن بچه می‌تواند به برنزه‌شدن شما کمک کند. این به‌این دلیل است که اشعه‌های خورشید را به سرعت جذب می‌کند و پوست شما را نیز در مدت زمان کوتاهی برنزه می‌کند. با انجام این کار، نه تنها در مقایسه با سایر روش‌های برنزه شدن سریعتر برنزه می‌شوید، بلکه رنگ بسیار عمیق‌تری را با ماندگاری بیشتر، به شما می‌دهد.

روش برنزه‌کردن با روغن بچه

برنزه کردن با روغن بچه بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن بچه را به قسمت‌هایی از بدن که می‌خواهید برنزه کنید بمالید. پس از انجام این کار، در هر جلسه برنزه‌کردن، چند دقیقه زیر نور خورشید بنشینید. اگر تصمیم دارید از روغن بچه در لوازم آفتاب گرفتن خود داشته باشید، اغلب توصیه می‌شود که در کنار آن، حداقل هر 2 ساعت یک بار از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کنید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

معایب استفاده از روغن بچه برای برنزه‌کردن

در حالی که روغن بچه می‌تواند به شما کمک کند تا سریع برنزه شوید، اما برخی از عوارض جانبی نیز دارد که باید در نظر داشته باشید. از آنجایی که روغن بچه اشعه UV زیادی را جذب می‌کند، می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی و آسیب شدید پوست شما شود. توصیه می‌شود که در استفاده از آن احتیاط کنید.

اگر از روغن بچه برای برنزه‌کردن استفاده می‌کنید و آن را در لوازم آفتاب گرفتن خود جای داده‌اید، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که روغن بچه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست مانند ملانوما را افزایش دهد. به‌همین دلیل، هنگام برنزه‌کردن با روغن بچه احتیاط کنید و همیشه از کرم ضد آفتاب و سایر ابزارهای محافظ پوست استفاده کنید.

فواید آفتاب گرفتن

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن کمک می‌کند تا ویتامین D را به‌طور طبیعی بسازد. این ویتامین برای سلامت بدن بسیار ضروری است، اما متاسفانه بسیاری از افراد به‌اندازه کافی از آن دریافت نمی‌کنند.

کمبود ویتامین D رایج است و برخی تخمین‌ها و آمارهای موجود نشان می‌دهد که حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان در کشورهای مختلف دچار کمبود ویتامین دی هستند. دریافت ویتامین D به‌تنهایی از طریق غذا دشوار است، زیرا در موادغذایی محدودی وجود دارد. توصیه می‌شود که کمبود ویتامین بدن خود را با آفتاب گرفتن جبران کنید، چراکه نورخورشید منبع غنی از این ویتامین است.

ویتامین D می‌تواند از زایمان زودرس و عفونت‌های مرتبط با زایمان محافظت کند

فواید نور خورشید و ویتامین D

  • کاهش افسردگی: نور خورشید باعث ترشح هورمون سروتونین در مغز می‌شود که می‌تواند خلق‎وخو را تقویت کند و احساس آرامش را افزایش دهد.
  • خواب بهتر: حمام آفتاب می‌تواند به تنظیم ریتم خواب در شبانه‌روز به شما کمک کند. تاجایی که با غروب خورشید بدن شما نیز به‌طور طبیعی شروع به خواب آلودگی می‌کند. این بهترین زمان برای استراحت است.
  • استخوان‌های قوی‌تر: ویتامین D به بدن، برای جذب بهتر کلسیم نیز کمک می‌کند، که منجر به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان و آرتریت می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی: مبارزه با بیماری‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بیماری‌های قلبی، درمان اسکلروز عضلانی و برخی بیماری‌های خودایمنی و سرطان از جمله اثرات مثبت قرارگرفتن در معرض نورخورشید و جذب ویتامین دی است. به یاد داشته باشید که استفاده از لوازم آفتاب گرفتن نیز به کاهش اثرات منفی آن کمک می‌کند.
  • کاهش خطر زایمان زودرس: ویتامین D می‌تواند از زایمان زودرس و عفونت‌های مرتبط با زایمان محافظت کند.

بهترین زمان آفتاب گرفتن و استفاده از لوازم افتاب گرفتن برای جذب ویتامین d

با توجه به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، بهترین زمان برای آفتاب گرفتن، به‌گونه‌ای که با بیشترین مقدار جذب ویتامین دی همراه باشد، ظهرها و به خصوص در تابستان است. در ظهر، خورشید در بالاترین نقطه خود قرار دارد و اشعه UVB آن شدید است. این بدان معناست که برای تولید ویتامین D کافی به زمان کمتری برای ماندن در آفتاب نیاز دارید. طبق گفته شورای ویتامین D، این زمان می‌تواند 15 دقیقه برای فردی با پوست روشن باشد و چند ساعت برای فردی با پوست تیره باشد.

همچنین آفتاب صبحگاهی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. در خصوص چرایی مفیدبودن آن برای سلامتی باید گفت که، نور صبحگاهی کلاژن را تحریک می‌کند، ترمیم استخوان‌ها را افزایش می‌دهد و زخم‌ها را التیام می‌بخشد. همه این موارد به دلیل وجود درصد بالای نور مادون قرمز در آفتاب صبحگاهی ا‌ست.

زمان آفتاب گرفتن نیز بین 8 صبح تا 10 صبح ایده آل است. در هر صورت و باتوجه به اینکه آفتاب صبح یا ظهر را برای تامین ویتامین دی بدن خود انتخاب می‌کنید، استفاده از لوازم آفتاب گرفتن را فراموش نکنید. قرار گرفتن در فضای باز بدون محافظت، خطر آفتاب‌سوختگی و سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

آفتاب گرفتن یکی از سرگرمی‌های لذت‌بخش برای اکثر بانوان و آقایان است. بسیاری این‌کار را برای رسیدن به سلامت بدن خود انجام می‌دهند و برخی دیگر داشتن یک پوست تیره و یکدست را برای خود بیشتر می‌پسندند. در هر صورت و با هر هدفی، بهتر است با روش‌ها، مخاطرات و لوازم آفتاب گرفتن آشنا باشید و یک روز فوق‌العاده را بدون هیچ آسیبی در زیر نور خورشید بگذرانید.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن و لیزر با هم دشمن‌اند!

منبع ++++

چه میزان آفتاب بگیریم؟

علاوه بر پرهیز از ساعاتی که خورشید در اوج خود است، مهم است که ساعت‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. از یک تایمر استفاده کنید تا وسوسه نشوید که زمان مناسب برای برنزه‌شدن را افزایش دهید. زیرا بدن شما پس از مدت زمان مشخصی تولید ملانین را متوقف می‌کند، و بعد از این زمان ممکن است به جای برنزه‌کردن پوست، به پوست شما آسیب برساند.

فواید آفتاب گرفتن چیست؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به بدن کمک می‌کند تا ویتامین D را به‌طور طبیعی بسازد. این ویتامین برای سلامت بدن بسیار ضروری است، اما متاسفانه بسیاری از افراد به‌اندازه کافی از آن دریافت نمی‌کنند. کمبود ویتامین D رایج است و برخی تخمین‌ها و آمارهای موجود نشان می‌دهد که حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان در کشورهای مختلف دچار کمبود ویتامین دی هستند.

آیا روغن بچه به برنزه شدن شما کمک می‌کند؟

بله، روغن بچه می‌تواند به برنزه‌شدن شما کمک کند. این به‌این دلیل است که اشعه‌های خورشید را به سرعت جذب می‌کند و پوست شما را نیز در مدت زمان کوتاهی برنزه می‌کند. با انجام این کار، نه تنها در مقایسه با سایر روش‌های برنزه شدن سریعتر برنزه می‌شوید، بلکه رنگ بسیار عمیق‌تری را با ماندگاری بیشتر، به شما می‌دهد.

۱۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی