ترک پا و کبد
۴ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

ترک پا و کبد؛ علائم و نشانه‌های سلامت کبد در پا

1/5 - (1 امتیاز)

ترک پا و کبد! این دو چه ارتباطی با هم دارند؟ شاید در نگاه اول، کنار هم نشستن کلمات ترک پا و کبد به نظرتان مسخره برسد، اما در عمل، تقریبا تمامی اجزای بدن ما به یکدیگر ربط دارند و بر سلامت و عملکرد یکدیگر تاثیر می‌گذارند. پس حالا به شما می‌گوییم اگر خشکی و پوسته پوسته‌شدن را در پاشنه‌ی پاهایتان حس می‌کنید، شاید باید بیشتر مواظب کبدتان باشید! اما چگونه؟ البته ترک پا به خودی خود ترسناک و نگران‌کننده نیست، اما اگر از چرب‌شدن کبدتان خبر دهد، آن‌وقت باید خیلی بیشتر مراقب سلامت خود باشید. ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا با رابطه بین ترک پا و کبد آشنا شوید و هر آنچه که برای پیشگیری از ایجاد ترک در کف پاهایتان به آن نیاز دارید را یاد بگیرید.

علت ترک پاشنه پا

مطلب ترک پا و کبد را با بررسی علل ایجاد ترک در پاشنه پا آغاز می‌کنیم. دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است پاشنه‌های پای شما خشک و ترک خورده شوند. این مشکل در برخی موارد ممکن است نشانه‌ی کمبود ویتامین باشد. پاشنه‌های ترک خورده معمولا یک بیماری جدی نیست.

البته ترک پا به خودی خود ترسناک و نگران‌کننده نیست، اما اگر از چرب‌شدن کبدتان خبر دهد، آن‌وقت باید خیلی بیشتر مراقب سلامت خود باشید.

برای بسیاری از افراد، ترک‌ها فقط بر لایه بالایی پوست تأثیر می‌گذارند و باعث درد نمی‌شوند. با این حال، هنگامی که ترک‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست شما می‌رسند، ممکن است دردناک شوند. در برخی موارد، حتی ممکن است پاشنه پا شروع به خونریزی کند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به کمبود ویتامین‌هایی که ممکن است منجر به ترک پاشنه پا شوند می‌اندازیم:

مصرف ویتامین E و ترک پا و کبد

ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از سلول‌های بدن شما محافظت می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

این ویتامین همچنین به حفظ پوست سالم‌تر و سیستم ایمنی قوی‌تر کمک می‌کند. دریافت ویتامین E از رژیم غذایی به محافظت از کلاژن در پوست شما در برابر فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با پیری پوست و همچنین کاهش خشکی پوست به دلیل افزایش سن کمک می‌کند. پوست خشک می‌تواند خطر ابتلابه ترک پاشنه پا را افزایش دهد.

منابع غذایی مهم ویتامین E عبارتند از:

  • روغن‌هایی مانند روغن جوانه گندم، روغن فندق، روغن آفتابگردان و روغن بادام
  • دانه‌های آفتابگردان
  • آجیل‌هایی مانند بادام، فندق و آجیل کاج
  • ماهی سالمون
  • آووکادو
  • انبه

کمبود ویتامین E در افرادی که اختلالات گوارشی ندارند (مانند بیماری کرون یا فیبروز کیستیک، که هضم یا جذب چربی را دشوار می‌کنند) نادر است.

مصرف ویتامین B3 و ترک پا و کبد

در ادامه مطلب بررسی رابطه ترک پا و کبد، به یکی از ویتامین‌های ضروری بدن می‌رسیم. ویتامین B-3 که با نام نیاسین نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند. در واقع بدون ویتامین B-3، شما نمی‌توانید انرژی موجود در غذای خود را به سوخت لازم برای استفاده در بدن خود تبدیل کنید.

ویتامین B-3 نیز یک آنتی‌اکسیدان است، یعنی با رادیکال‌های آزاد در بدن شما مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که اگر سطحشان در بدن بالا رود، می‌توانند به شما آسیب وارد کنند.

وقتی ویتامین B-3 کافی دریافت نمی‌کنید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلابه یک بیماری نادر به نام پلاگرا باشید. یکی از علائم پلاگرا، خشک و پوسته پوسته‌شدن پوست بدن است که می‌تواند در قسمت‌هایی از بدن شما، از جمله پاشنه پا ایجاد شود. سایر علائم پلاگرا شامل موارد زیر است:

  • اسهال
  • از دست دادن اشتها
  • درد شکم
  • ضعف

شایان ذکر است پلاگرا به طور کلی ابتدا قسمت‌هایی از بدن شما را که در معرض نور خورشید قرار دارند، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

بنابراین پلاگرا قبل از اینکه به پاشنه‌های پایتان برسد، بیشتر در قسمت‌های دیگر بدن شما ایجاد می‌شود (مگر اینکه پاشنه‌های شما اغلب در معرض نور خورشید باشند!). غذاهایی که منابع خوبی از ویتامین B-3 هستند، عبارتند از:

  • طیور، مانند سینه مرغ و بوقلمون
  • گوشت چرخ کرده و جگر گاو
  • غذاهای دریایی، مانند ماهی تن، ماهی قزل‌آلا و آنچوی
  • برنج قهوه‌ای
  • آووکادو
  • عدس

اگرچه کمبود ویتامین B-3 به ندرت اتفاق می‌افتد، اما شرایط زیر خطر ابتلابه کمبود آن را افزایش می‌دهند:

  • سوء تغذیه
  • بی اشتهایی
  • اچ‌آی‌وی
  • اختلال مصرف الکل
  • بیماری‌هایی که باعث سوء جذب غذا می‌شوند

بیشتر بخوانید: علائم پوستی کبد چرب؛

مصرف ویتامین C در ترک پا و کبد

ویتامین C که با نام اسید ال اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، ویتامین دیگری است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند. این ویتامین رابطه‌ی بین ترک پا و کبد را پررنگ‌تر می‌کند.

ویتامین C به بدن شما کمک می‌کند تا کلاژن (پروتئینی که 75 درصد از وزن خشک بخش درم پوست شما را تشکیل می‌دهد) را بسازد. بدن شما برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های محیطی، مقدار زیادی ویتامین C را در سلول‌های پوست ذخیره می‌کند.

تحقیقات جدید نشان داده‌اند سطح ویتامین C در پوست افراد مسن و یا پوست‌های آسیب دیده توسط نور خورشید کمتر است.

از آنجایی که ویتامین C به پوست شما برای حفظ رطوبت کمک می‌کند، دریافت نکردن آن به اندازه کافی ممکن است منجر به کم آبی و خشکی سلول‌های پوست، از جمله پاشنه‌های پای شما شود. کمبود ویتامین C به نام اسکوربوت شناخته می‌شود. اسکوربوت علائم مختلفی که روی پوست شما تأثیر می‌گذارند را ایجاد می‌کند، از جمله:

  • آسان کبود‌شدن پوست
  • خشک و پوسته پوسته‌شدن پوست
  • بهبود آهسته‌ی زخم
  • موهای خشک و ترک خورده
  • خونریزی در پوست یا اطراف فولیکول‌های مو

بیشتر بخوانید: چگونه کف پای نرمی داشته باشید؟

کمبود ویتامین C به نام اسکوربوت شناخته می‌شود.

کمبود ویتامین C در کشورهای توسعه یافته نسبتاً نادر است. برای آنکه دچار کمبود ویتامین C شوید، باید برای حداقل چندین هفته تا چند ماه کمتر از 10 میلی‌گرم در روز ویتامین C مصرف کنید. منابع غذایی خوب ویتامین C عبارتند از:

  • فلفل قرمز و سبز
  • گواوا
  • کیوی
  • کلم‌بروکلی
  • توت فرنگی
  • پرتقال و مرکبات نارنجی رنگ
  • کلم‌بروکسل
  • کلم‌پیچ

در ادامه مطلب ترک پا و کبد، باید بدانید که کمبود ویتامین تنها دلیل ترک پاشنه پا نیست و عوامل و شرایط دیگری هم می‌توانند منجر به خشکی و ترک پوست پاهای شما شوند. در ادامه برخی از علل بالقوه ترک پا ذکر شده است:

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث خارش و پوسته پوسته‌شدن پوست شما می‌شود و می‌تواند افراد در هر سنی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

این بیماری اگر در کف پای شما ایجاد شود، اغلب باعث ایجاد تاول و خارش می‌شود. پزشک شما می‌تواند یک کرم یا لوسیون برای کمک به درمان اگزما تجویز کند.

پای ورزشکار

پای ورزشکار اصطلاحی است که به یک عفونت قارچی مسری اطلاق می‌شود. اگر پاهای شما برای مدت طولانی مرطوب یا عرق کرده باشد، می‌توانید دچار سندرم پای ورزشکار شوید.

شما همچنین می‌توانید این بیماری را به دلیل راه رفتن با پای برهنه در مناطقی که قارچ تمایل به رشد در آنها دارد، مانند کف اتاق رختکن یا محل دوش گرفتن عمومی ورزشکاران، بردارید. پای ورزشکار معمولا باعث خشکی، قرمزی و خارش پوست می‌شود و اگر شدیدتر باشد، ممکن است باعث ترک خوردن یا تاول زدن پاشنه‌های پایتان نیز شود.

پابرهنه راه رفتن

راه رفتن با پای برهنه می‌تواند پوست پای شما را در معرض انواع خطرات محیطی، از جمله باکتری‌ها، سموم، آلرژن‌ها و همچنین حشراتی که می‌توانند پاهای شما را بگزند، قرار دهد. پوشیدن کفش، صندل یا دمپایی می‌تواند از پاشنه و کف پای شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کند.

افزایش سن

به غیر از رابطه ترک پا و کبد که در ادامه به آن بیشتر می‌پردازیم، روند طبیعی پیری نیز ممکن است عاملی برای ایجاد ترک پاشنه پا باشد. با افزایش سن، پوست شما راحت‌تر رطوبت خود را از دست می‌دهد و بیشتر مستعد خشک‌شدن خواهد بود.

پای ورزشکار معمولا باعث خشکی، قرمزی و خارش پوست می‌شود و اگر شدیدتر باشد، ممکن است باعث ترک خوردن یا تاول زدن پاشنه‌های پایتان نیز شود.
به پوستت جون تازه بده

این سه علامت در پا نشانه کبد چرب است

اگر علائم “کبد ناسالم” خود را نادیده بگیرید، ممکن است به زودی به بیماری کبد چرب مبتلا شوید. کبد چرب وضعیت خطرناکی است که قبل از ابتلا باید از آن اجتناب کنید.

خوشبختانه قبل از ایجاد این بیماری، پاهای شما اغلب سرنخ‌ها و نشانه‌هایی مبنی بر عدم کارکرد صحیح کبدتان را نشان می‌دهند، اما سه علامت معروفی که روی پاها مشاهده می‌شوند و هشدار می‌دهند ممکن است در خطر ابتلابه بیماری کبد چرب باشید چیست؟ در ادامه مطلب ترک پا و کبد به بررسی این سه علامت می‌پردازیم.

  1. معمولاً اگر مشکلی در کبد وجود داشته باشد، مشکل عروقی نیز وجود دارد. در این حالت، فرد متوجه نقاط قرمز و قهوه‌ای کوچکی در قسمت پایین ساق پای خود می‌شود که می‌توانند براق باشند. ایجاد این نقاط، نشانه گردش خون ضعیف است و معمولاً در اثر عملکرد ضعیف کبد یا یک مشکل کبدی ایجاد می‌شوند.
  2. ترک خوردن پاشنه‌های پا اصولا نشانه کمبود ویتامین B3 یا کمبود اسیدهای چرب امگا 3 است و اصولا یکی از وظایف کبد هم کمک به جذب این اسیدهای چرب است. بنابراین، پاشنه‌های ترک خورده می‌تواند نشان‌دهنده مشکل کبد باشد.
  3. خارش پا یکی دیگر از علائم کبد چرب است و معمولا در پایین پا دیده می‌شود. این نوع خارش نشان‌دهنده ذخیره مایع در کبد است و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی پر‌شدن صفرا و تجمع هیستامین باشد که باز هم به عنوان هشداری در عملکرد ضعیف کبد در نظر گرفته می‌شود.

در یک مطالعه‌ای که در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده منتشر شده است، محققان به بررسی بیماری‌های مزمن کبد پرداخته‌اند. این مطالعه نشان داد خارش یکی از علائمی است که در بیماران مبتلابه بیماری‌های مزمن کبدی مشاهده می‌شود.

اگرچه ممکن است خارش مستقیماً به عنوان یک پیش آگهی یا نتیجه‌ای برای بیماری‌های کبدی نباشد، اما خارش بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلابه بیماری‌های کبدی کلستاتیک تأثیر دارد. خارش ممکن است نشانه‌ای برای پیوند کبد، حتی زمانی که نارسایی کبد وجود ندارد، باشد.

بیشتر بخوانید: ترک پا نشانه چیست؟ 

پا و کبد چرب چه ارتباطی با هم دارند؟

مطلب ترک پا و کبد را با بررسی ارتباط بین کبد چرب و پاهایمان ادامه می‌دهیم. بیماری کبد چرب به طور کلی هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد و معمولا نادیده گرفته می‌شود و در بیشتر موارد، در سونوگرافی که در ابتدا به دلایل دیگری انجام شده است، تشخیص داده می‌شود. با این حال، مهم است علامت‌های هشداردهنده‌ی چرب‌شدن کبد را در نظر بگیرید و در رژیم غذایی و سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید.

اگر کبد چرب برای سال‌ها نادیده گرفته شود، افراد می‌توانند علائمی مانند تورم روی هر دو پا، تورم شکم همراه با آب (به نام آسیت)، خواب‌آلودگی بیش از حد یا صحبت‌های نامربوط (به نام آنسفالوپاتی)، زردی (زردی چشم یا ادرار) و حتی گاهی اوقات استفراغ خون از خود بروز دهند.

اما اگر کسی به شدت از ترک پاشنه‌های پای خود رنج می‌برد، در واقع باید از این ترک‌ها قدردانی کند! درست است ترک‌های پاشنه پا به شدت دردآور و اذیت‌کننده هستند، اما به خودی خود کسی را نمی‌کشند!

با این حال ممکن است مقصری در پشت این داستان وجود داشته باشد که زندگی صاحبان پاهای ترک خورده را در معرض خطر قرار دهد: کبد چرب. در واقع رابطه ترک پا و کبد حداقل از یک جهت می‌تواند خشنودکننده باشد، زیرا ممکن است به ما در رابطه با چرب‌شدن کبد هشدار دهد.

البته دقت داشته باشید ترک کف پا همیشه نشان‌دهنده‌ی مشکل کبدی نیست و بسیاری از دلایل دیگر می‌توانند در ایجاد آن سهیم باشند.

درست است ترک‌های پاشنه پا به شدت دردآور و اذیت‌کننده هستند، اما به خودی خود کسی را نمی‌کشند!

بیشتر بخوانید: ارتباط جوش بدن و کبد؛ 

پوست کف و پاشنه پای ما مانند یک قناری در معدن زغال سنگ است! به دلیل وزنی که پاهای ما هر روز و قدم به قدم تحمل می‌کنند، پوست کف پا بیشتر از پوست سایر قسمت‌های بدن ما تحت فشار قرار می‌گیرد. پوست پاشنه پا در معرض طیف وسیعی از شرایط محیطی، از سردی فوق‌العاده در صبح‌های یخبندان گرفته تا خفه‌شدن در کفش‌های مصنوعی در تمام روز قرار می‌گیرد.

پس پاشنه‌های ترک خورده به شما چه می‌گویند؟ اولا، آنها با صدای بلند به شما می‌گویند که تعادل اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی شما ناکافی است.

شما باید میزان مصرف امگا 3 و 6 و 9 خود را از طریق آجیل خام، دانه‌ها، آووکادو، ماهی‌های روغنی و روغن‌های گیاهی طبیعی افزایش دهید. همین اسیدهای چرب ضروری که از زیرساختار پوست ما پشتیبانی می‌کنند، برای سلامت قلب و تعادل هورمونی نیز حیاتی هستند.

وقتی کبد شما مملو از سموم محیطی و غذایی است و هر روز برای پردازش انبوهی از الکل، چربی‌ها و غذاهای فرآوری شده تلاش می‌کند، بدن شما کمتر قادر به جذب اسیدهای چرب ضروری که می‌خورید خواهد بود و نتیجه را در پاشنه‌های ترک خورده‌ی خود می‌بینید!

یک کبد سمی کمتر قادر به انجام عملکرد طبیعی خود به عنوان بخشی از سیستم ایمنی سالم بدن است. پاشنه‌های ترک خورده به شما می‌گوید که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف‌تر از حد مطلوب است و کمتر از حد، قادر به مقابله با تهدیدات ورودی خواهد بود.

پاشنه‌های ترک خورده همچنین به ما می‌گویند که گردش خون ما پایین‌تر از حد مطلوب است. خونرسانی ضعیف به نواحی دور بدن (مثل کف پاها) باعث ترک پاشنه پا می‌شود، اما در مواردی مانند لخته‌شدن خون که باعث سکته مغزی و مرگ افراد می‌شود نیز نقش دارد. بنابراین در مجموع، پاشنه‌های ترک خورده نشانه رژیم غذایی نامناسب، گردش خون ضعیف و کبد سمی است.

پیشگیری از ترک پا

پایان مطلب بررسی رابطه‌ی بین ترک پا و کبد را به روش‌های پیشگیری از ترک پا اختصاص می‌دهیم. پیشگیری از خشکی و ترک پاشنه پا را می‌توان با یک روال نگهداری سالم پا انجام داد. اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری از ترک پاشنه پا انجام دهید، عبارتند از:

روزانه پاهای خود را چک کنید

مراقبت دقیق از خشکی پاشنه پاها به شما کمک می‌کند تا بدانید چه زمانی باید تلاش خود را برای مرطوب‌کردن آنها بیشتر کنید.

شستن روزانه پاها

پاهای تمیز کمتر احتمال دارد باکتری‌های عفونت‌زا را در خود جای دهند. اگر پاشنه پاهای شما ترک خورده باشد، این باکتری‌ها مشکلاتی را برایتان ایجاد می‌کنند.

پیشگیری از خشکی و ترک پاشنه پا را می‌توان با یک روال نگهداری سالم پا انجام داد.

پاها را بعد از شستشو مرطوب کنید

پس از شستن یا لایه‌برداری پاها، فوراً از مرطوب‌کننده روی آنها استفاده کنید تا پاشنه پایتان خشک نشود و ترک نخورد.

کفش‌های پشت بسته را امتحان کنید

آنچه روی پاهای خود می‌پوشید، از نظر سلامت پوست شما اهمیت دارد. اگر مستعد ترک پاشنه هستید، باید از کفش‌ها و صندل‌های پشت باز خودداری کنید و از کفش‌های پنجه بسته که به اندازه کافی از پاشنه و پای شما پشتیبانی می‌کنند، استفاده نمایید.

سایز کفش برای پاشنه‌های ترک خورده اهمیت دارد

پوشیدن کفش با سایز نامناسب می‌تواند بر نحوه تحمل وزن شما روی پا تأثیر بگذارد که همین امر می‌تواند منجر به ترک پاشنه پا شود. اطمینان حاصل کنید کفشی که می‌پوشید به درستی برای شما انتخاب شده است و به‌خصوص از پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ اجتناب کنید.

از محصولات مراقبت از پوست معطر و صابون‌های خشن خودداری کنید

برخی از صابون‌های تند یا محصولات مراقبت از پوست معطر می‌توانند پوست را بیشتر تحریک کنند که این امر مشکل ترک پاشنه پا را بدتر می‌کند.

آنها همچنین می‌توانند باعث خشکی بیشتر پوست شوند. برای جلوگیری از ترک خوردگی پاشنه پا و جلوگیری از سوزش بیشتر آن، از مصرف این نوع محصولات روی پاهای خود اجتناب کنید.

محافظت از پا در برابر دماهای بسیار بالا یا پایین

دمای شدید، چه گرم و چه سرد، می‌تواند پوست را خشک کند. برای کمک به محافظت از پاهای خود، از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید، جوراب‌ها یا کفش‌های مرطوب را فوراً از پای خود دربیاورید و از جوراب‌های ضخیم در هوای سرد استفاده کنید.

هیدراته بمانید

آبرسانی برای سلامت پوست شما حیاتی است. تحقیقات نشان داده است هر چه بیشتر پوست خود را آبرسانی کنید، رطوبت بیشتری در پوستتان یافت می‌شود. اگر به دنبال پیشگیری از خشکی پوست و ترک پاشنه پا هستید، مطمئن شوید آب کافی در طول روز می‌نوشید.

تحقیقات نشان داده است هر چه بیشتر پوست خود را آبرسانی کنید، رطوبت بیشتری در پوستتان یافت می‌شود.

به پایان مطلب بررسی رابطه بین ترک پا و کبد می‌رسیم. ترک پاشنه پا به ندرت جدی است، اما اگر درمان نشود می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند عفونت شود.

این امر به ویژه برای افرادی که دچار بیماری‌های مزمن هستند، صادق است. همچنین گاهی اوقات ترک پا می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اختلال عملکرد در برخی از ارگان‌های بدن مثل کبد باشد که در این صورت فورا باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از ترک خوردگی پاشنه پا، تمرین تکنیک‌های پیشگیرانه مانند مرطوب نگه داشتن پاها و هیدراته ماندن است. اگر به طور اتفاقی دچار ترک پاشنه پا شدید، درمان خانگی با استفاده از نرم‌کننده‌ها، کرم‌ها و سایر عوامل مرطوب‌کننده، معمولاً به عنوان اولین خط درمان موثر هستند.

منبع ++++++

مصرف ویتامین سی برای کبد مناسب است؟

ویتامین C که با نام اسید ال اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، ویتامین دیگری است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و به جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند. این ویتامین رابطه‌ی بین ترک پا و کبد را پررنگ‌تر می‌کند.

پابرهنه رفتن چه خطراتی دارد؟

راه رفتن با پای برهنه می‌تواند پوست پای شما را در معرض انواع خطرات محیطی، از جمله باکتری‌ها، سموم، آلرژن‌ها و همچنین حشراتی که می‌توانند پاهای شما را بگزند، قرار دهد. پوشیدن کفش، صندل یا دمپایی می‌تواند از پاشنه و کف پای شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت کند

پا و کبد چرب چه ارتباطی با هم دارند؟

اگر کسی به شدت از ترک پاشنه‌های پای خود رنج می‌برد، در واقع باید از این ترک‌ها قدردانی کند! درست است ترک‌های پاشنه پا به شدت دردآور و اذیت‌کننده هستند، اما به خودی خود کسی را نمی‌کشند!
با این حال ممکن است مقصری در پشت این داستان وجود داشته باشد که زندگی صاحبان پاهای ترک خورده را در معرض خطر قرار دهد: کبد چرب. در واقع رابطه ترک پا و کبد حداقل از یک جهت می‌تواند خشنودکننده باشد، زیرا ممکن است به ما در رابطه با چرب‌شدن کبد هشدار دهد.

۴ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی