بهترین ماسک برای لکه پوست
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

بهترین ماسک برای لکه پوست 😶‍🌫️

به این مطلب امتیاز دهید

برخلاف تصور اکثر افراد، آکنه در هجده سالگی به پایان نمی‌رسد و در واقع، آکنه در بین بزرگسالان هر ساله به‌طور فزاینده‌ای محبوب می‌شود! آکنه در دراز مدت باعث ایجاد لکه بر روی پوست می‌شود و حتی اگر پوست شما به خودی خود تکامل نیابد و خود را درمان نکند، روتین پوستی شما قطعاً باید تکامل یابد. افزودن یک ماسک صورت ضد آکنه به زرادخانه زیبایی شما می‌تواند پوست شما را با پاک کردن منافذ مسدود شده و تسکین برجستگی‌های دردناک کیستیک متحول کند، و استفاده از ماسک‌های صورت با پاک‌کننده مناسب می‌تواند دقیقاً همان چیزی باشد که متخصص پوست به شما سفارش می‌دهد. پس بیایید در این مطلب بهترین ماسک برای لکه پوست و نحوه ساخت بهترین ماسک خانگی برای درمان آکنه را بررسی کنیم!

معرفی بهترین ماسک خانگی برای لک صورت و تهیه آن

وقتی صحبت از آکنه می‌شود، عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد آن نقش داشته‌باشند. اما علت اصلی آکنه در بین اکثر افراد، وجود چربی بیش از حد بر روی پوست و مسدود شدن منافذ است.

آکنه در دراز مدت باعث ایجاد لکه بر روی پوست می‌شود و حتی اگر پوست شما به خودی خود تکامل نیابد و خود را درمان نکند، روتین پوستی شما قطعاً باید تکامل یابد.

معمولا عدم تعادل هورمون‌ها و عفونت‌های کوچک، باعث تولید بیش از حد روغن و متعاقب آن، التهاب ناشی از باکتری‌ها بر روی پوست می‌شوند و در نتیجه، پوست صورت شما دچار آکنه می‌شود و در حالی که آکنه‌های شدید معمولاً به درمان‌های دارویی سنگین و مراجعه به متخصص پوست نیاز دارند، اما خوشبختانه می‌توانید جوش‌های خفیف و با شدت متوسط را با استفاده از محصولات موضعی بهبود بخشید. بنابراین در ادامه چندین دستورالعمل ساخت بهترین ماسک برای لکه پوست با استفاده از مواد طبیعی و نحوه عملکرد آن‌ها را گردآوردی کرده‌ایم.

ماسک زردچوبه و عسل

نحوه مصرف:

  • نصف قاشق چایخوری زردچوبه و 1 قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید.
  • بگذارید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوستتان بماند.

نحوه عملکرد: زردچوبه یک ضد التهاب طبیعی است و می‌تواند به کاهش التهاب در پوست کمک کند، بنابراین می‌توان آن را در صدر لیست بهترین ماسک برای لکه پوست قرار داد. با استفاده از پودر یا گیاه زردچوبه، می‌توان یک خمیر برای استفاده موضعی تولید کرد. همچنین مخلوط کردن آن با عسل، یک محصول غنی از آنتی اکسیدان که به‌طور طبیعی ضد باکتری و ضد میکروبی است را تشکیل می‌دهد، که می‌تواند به تسکین پوست ملتهب و جلوگیری از ایجاد جوش در آینده کمک کند.

ماسک رسی درخت چای

نحوه مصرف:

  • ·        1 تا 2 قطره روغن درخت چای را در ماسک خاک رس خود مخلوط کنید.
  • اجازه دهید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه (و کمتر از 30 دقیقه) روی پوست بماند.

نحوه عملکرد: روغن درخت چای یک ضد باکتری و ضد التهاب قوی است که در دنیای واقعی امتحان شده و عملکرد خود را پس داده است، بنابراین قطعا در لیست بهترین ماسک برای لکه پوست قرار می‌گیرد! تحقیقات نشان می‌دهند که این ماده، یک مبارزه‌کننده طبیعی موثر برای درمان جوش‌ها و لک‌های صورت است و می‌تواند در دوزهای بالا و زمانی که مستقیماً روی پوست اعمال شود، بسیار موثر باشد.

اما مراقب باشید، زیرا غلظت‌های بالای تی‌تیری می‌تواند پوست را تحریک کند. همچنین به دلیل خواص بالقوه عصاره درخت چای در اختلال در هورمونی، حداکثر باید 1 تا 2 قطره از آن را با عسل یا در ماسک خاک رس خود رقیق کنید تا بهترین ماسک برای لکه پوست خود را بسازید! در روش دیگر، شما می‌توانید چند قطره از روغن درخت چای را با 12 قطره روغن حامل مانند زیتون، جوجوبا یا بادام شیرین مخلوط کنید.

سپس این مخلوط را مانند مرطوب کننده (با اجتناب از تماس با چشم‌ها) روی پوست صورت که آن را از قبل تمیز کرده‌اید ماساژ دهید. بگذارید این داروی معجزه‌گر 5 تا 8 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس، از یک حوله گرم برای پاک کردن آن استفاده کنید و مراحل بعدی روتین مراقبت از پوست خود را ادامه دهید.

همچنین بهتر است در صورت استفاده از این ماسک، در آن روز از مصرف تونر صرف‌نظر کنید. در هنگام شروع استفاده از روغن درخت چای به خاطر داشته‌باشید که طبق گفته تحقیقات علمی معتبر، اثربخشی این ماده در طولانی مدت خود را نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ماسک مو برای ریزش مو

ماسک فندق جادوگر و گلاب

نحوه مصرف:

  • چند قطره فندق جادوگر را با گلاب یا آب چای سفید مخلوط کنید.
  • از این مخلوط برای هیدراته کردن ماسک خاک رس بنتونیت خود استفاده کنید.
  • ماسک را به مدت 10 تا 15 دقیقه (و نه بیشتر از 30 دقیقه) روی صورتتان بگذارید.

نحوه عملکرد: فندق جادوگر به‌عنوان یک عصاره گیاهی که اغلب به‌عنوان قابض استفاده می‌شود،می تواند به حذف چربی اضافی پوست کمک کند و بنابراین رنک بالایی در لیست بهترین ماسک برای لکه پوست دارد!

همچنین این ماده به‌طور طبیعی ضد باکتری است و با داشتن خواص ضد التهابی، به گزینه خوبی برای درمان برآمدگی‌های عصبانی و قرمز روی پوستتان تبدیل می‌شود! فقط به خاطر داشته‌باشید که از مخلوط کردن فندق جادوگر با محصولات حاوی الکل خودداری کنید، زیرا می‌تواند پوست را از بین ببرد و بسیار تحریک کننده باشد.

همچنین این ماده به‌طور طبیعی ضد باکتری است و با داشتن خواص ضد التهابی، به گزینه خوبی برای درمان برآمدگی‌های عصبانی و قرمز روی پوستتان تبدیل می‌شود!

ماسک آلوئه ورا

نحوه مصرف:

  • مقداری آلوئه ورا را با زردچوبه یا چای سبز مخلوط کنید
  • بگذارید ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند.

نحوه عملکرد: آلوئه یک ماده آرام بخش طبیعی است و اگر پوست دارای آکنه‌ شما بسیار ملتهب و تحریک شده باشد، می‌تواند برای آرام کردن پوستتان مفید باشد. بدین ترتیب نام آلوئه ورا هم در لیست بهترین ماسک برای لکه پوست جای می‌گیرد!

این گیاه همچنین دارای سالیسیلیک اسید و گوگرد طبیعی است که آن را به یک مبارز قدرتمند برای آکنه تبدیل می‌کند، و به خصوص برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار مفید است. پودر زردچوبه یا چای سبز موجود در این ماسک هم به کنترل چربی و حساسیت پوست کمک می‌کنند. امتیاز ویژه‌ی آلوئه ورا این است از درون بدن به بیرون عمل کند، یعنی نوشیدن آب آلوئه ورا هم می‌تواند به بهبود آکنه خفیف تا متوسط کمک کند.

ماسک بلغور جو دوسر

  • نحوه مصرف: جو دو سر را با آب بجوشانید و اجازه دهید مخلوط قبل از استفاده بر روی پوستتان کاملا خنک شود. (نباید به آن شکر اضافه کنید.)
  • بگذارید ماسک به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند.

نحوه عملکرد: جو دو سر حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و سبوس جو دوسر به‌طور خاص منبع خوبی از ویتامین‌های B کمپلکس، ویتامین E، پروتئین، چربی و مواد معدنی است. برای استفاده از بلغور جو دوسر برای مشکلات پوستی، سعی کنید چند قطره روغن درخت چای یا مقداری زردچوبه برای افزایش تاثیر ماسکتان به آن اضافه کنید.

در ادامه، لیست بهترین ماسک برای لکه پوست را با معرفی مختصر چندین ماسک صورت خانگی دیگر ادامه می‌دهیم:

ماسک صورت خیار

خیار دارای اثر تسکین دهنده بر روی پوست، کاهش التهاب، تحریک و درد است. برای کسب نتیجه بهتر، با مخلوط کردن یک خیار کوچک و 1 فنجان بلغور جو دوسر، یک خمیر درست کنید. این خمیر را به مدت 30 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید.

بیشتر بخوانید: لکه پوست در بارداری

برای از بین بردن آکنه، عسل را به مدت 30 دقیقه روی صورتتان بمالید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و از آن برای آکنه‌های ملتهب، زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌شود. برای از بین بردن آکنه، عسل را به مدت 30 دقیقه روی صورتتان بمالید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک ماست برای پوست‌های چرب

ماست یک پروبیوتیک است که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. برای تهیه ماسک ماست، 1 قاشق چای‌خوری مخمر را با کمی ماست ساده ترکیب کرده و مخلوط کنید و آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوستتان قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک سفیده تخم مرغ

تخم مرغ یکی از لوازم اصلی آشپزخانه و یک تغییر دهنده بازی در دنیای زیبایی است و قطعا در لیست بهترین ماسک برای لکه پوست جای می‌گیرد! سفیده تخم مرغ یکی از موادی است که به دلیل محتوای بالای لیزوزیم، باکتری‌های مولد آکنه را از بین می‌برد.

نه تنها همین، بلکه سفیده تخم مرغ همچنین حاوی ویژگی‌های قابض است که به از بین بردن آلودگی، کثیفی و روغن اضافی که منافذ پوست را می‌بندند کمک می‌کند و جدا از نقش مهمی که در ایجاد درخشش سالم به پوست شما ایفا می‌کند، دارای خواص ضد التهابی نیز هست. پروتئین لیزوزیم نوعی لایه محافظ روی پوستتان ایجاد می‌کند که به تسکین التهاب کمک می‌کند.

ماسک لیمو موز

و در انتهای لیست بهترین ماسک برای لکه پوست به معرفی ماسک لیمو موز می‌رسیم. لایه برداری یکی از شگفت انگیزترین فواید موز است. لایه برداری با موز تضمین می‌کند که پوست شما از شر سلول‌های مرده انباشته شده روی آن خلاص شود و حتی سبوم ناخواسته‌ای که روی پوست شما نشسته‌اند از بین بروند.

افزودن لیمو به موز تضمین می‌کند که در حالی که موز در حال حذف سبوم اضافی پوستتان است، لیمو به خشک شدن باقی مانده آن‌ها کمک کند تا به راحتی از شر تمامی چربی‌های اضافی و باکتری‌های عامل آکنه خلاص شوید.

به پوستت جون تازه بده

چگونه لک پوستی روی صورت به‌وجود می‌آید؟

دلایل زیادی وجود دارد که لکه‌های قرمز (و یا حتی با رنگ‌های دیگر) روی پوست صورت ایجاد می‌شوند، بنابراین تشخیص دقیق علت اصلی آن اغلب دشوار است و برای این کار باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. مثلا تحریک پوست می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عفونت حاد یا یک بیماری مزمن ایجاد شود. اما در مورد آکنه که رایج‌ترین دلیل ایجاد لکه‌های صورت است، می‌توانیم انسداد منافذ روی پوست را به‌عنوان دلیل اصلی ایجاد آن برشماریم.

مثلا تحریک پوست می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عفونت حاد یا یک بیماری مزمن ایجاد شود.

سریع‌ترین ماسک روشن کننده برای لک صورت

پس از بررسی بهترین ماسک برای لکه پوست بیایید نگاهی هم به ماسک‌های روشن کننده پوست بیندازیم. اول از همه باید از خود بپرسیم که چه موادی اثر روشن کنندگی بر روی پوست دارند؟ در ادامه برخی از موثرترین مواد تشکیل دهنده ماسک روشن کننده صورت آورده شده است:

  • ویتامین C: یک ماده آنتی اکسیدانی معروف برای روشن کردن رنگ ناهموار پوست است.
  • نیاسینامید: که همچنین به‌عنوان ویتامین B3 شناخته می‌شود. این ماده باعث تسکین، آبرسانی و یکنواختی رنگ و بافت پوست می‌شود.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) و آنزیم‌ها: که به آرامی لایه‌های سطحی پوست را لایه برداری کرده و دوباره سطح پوست را درخشان می‌کنند.
  • ویتامین A: که به‌عنوان رتینول هم شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید تولید کلاژن و الاستین را تحریک کنید، این ماده قوی را در ماسک روشن کننده صورت پیدا کنید!

بنابراین اگر به دنبال خرید محصولی برای روشن کردن پوست خود هستید، برچسب مواد تشکیل دهنده روی آن را بخوانید و به دنبال موادی که در بالا گفتیم باشید! چندین محصول هم در بازار موجود هستند که اثر سریع روشن کنندگی پوست آن‌ها توسط مشتریان مختلف ثابت شده است:

  • DISCIPLE Intervention Deep Exfoliating Mask
  • Cosmedix Glow Bamboo Brightening Mask
  • Cinch Sleep + Glow 5 in 1 Overnight Skin Booster
  • Minenssey Australian Clay Brightening Mask
  • SOME BY MI Yuja Niacin Brightening Sleeping Mask
  • Murad Vita-C Triple Exfoliating Facial
  • Chantecaille Bio Lifting Face Mask
  • REN Glycol Lactic Radiance Renewal Mask
  • Garnier Hyaluronic Acid and Orange Juice Eye Sheet Mask
  • Emma Hardie Moringa Renewal Treatment Mask
  • PIXI Rose Flash Balm
  • STARSKIN After Party Coconut Bio-Cellulose Second Skin Brightening Face Mask
  • Bobbi Brown Radiance Boost Mask
  • Seoulista Beauty Brightening Instant Facial
  • OSKIA Renaissance Mask
  • SVR Hydracid C50 Smoothing Radiance Mask

بیشتر بخوانید: آبله مرغان چیست؟ دلایل، علائم و راه‌های درمان جای لکه‌های آن

اگر به دنبال خرید محصولی برای روشن کردن پوست خود هستید، برچسب مواد تشکیل دهنده روی آن را بخوانید و به دنبال موادی که در بالا گفتیم باشید!

با این حال این‌ها تنها مثال‌هایی از ماسک‌های بسیار قدرتمند موجود در بازار هستند و می‌توانید گزینه‌های مفید دیگری را هم در داروخانه محل زندگی خود پیدا کنید! اما در مورد ماسک‌های خانگی روشن کننده پوست، می‌توانید گزینه‌های زیر را امتحان کنید:

زردچوبه و آب لیمو

در مورد خواص بیشمار زردچوبه و آب لیمو برای پوست، قبلا در لیست بهترین ماسک برای لکه پوست صحبت کردیم. نحوه استفاده از این ماسک برای روشن کردن پوست به‌صورت زیر است:

  • یک قاشق زردچوبه بردارید و چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید.
  • یک خمیر درست کنید و آن را روی تمام صورت خود بمالید.
  • بگذارید خشک شود و سپس صورت خود را با آب بشویید.

آب برنج

اکثر ما هر روز برنج را طبخ می‌کنیم، بنابراین همه ما روزانه آب برنج تازه تهیه شده در خانه خود داریم. اما ما آن آب را دور می‌ریزیم. ولی آیا تا به حال فکر کرده‌اید که می‌توانید از آن برای صورت خود استفاده کنید؟ آب برنج خاصیت سفت کننده منافذ پوست دارد. آب برنج حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C است و همچنین برای از بین بردن لکه‌های آکنه و لکه‌های سیاه از روی پوست شما شناخته شده است.

نحوه استفاده:

  • بگذارید آب برنج خنک شود.
  • یک تکه پنبه را در آب برنج آغشته کنید
  • آب را با پنبه روی صورت خود بمالید
  • بگذارید در هوا خشک شود
  • بعد از 15-20 دقیقه، پس از خشک شدن، صورت خود را با آب بشویید.

ماسک عسل، ماسک جو دوسر و روغن بادام و ماسک مخلوط آب گوجه فرنگی هم از سریع‌ترین روش‌های روشن کردن پوست صورت هستند. در هنگام استفاده از این ماسک‌ها باید محلول را بر روی صورت خود اعمال کرده و حدود 20 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید. امیدواریم بعد از خواندن این مطلب بتوانید بهترین ماسک برای لکه پوست صورت خود را انتخاب کنید!

سوالات متداول

چگونه لک پوستی روی صورت به‌وجود می‌آید؟

مثلا تحریک پوست می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عفونت حاد یا یک بیماری مزمن ایجاد شود. اما در مورد آکنه که رایج‌ترین دلیل ایجاد لکه‌های صورت است، می‌توانیم انسداد منافذ روی پوست را به‌عنوان دلیل اصلی ایجاد آن برشماریم.

بهترین ماسک خانگی برای لک صورت چه مواردی هستند؟

1. ماسک زردچوبه و عسل 2. ماسک رسی درخت چای 3. ماسک فندق جادوگر و گلاب 4. ماسک آلوئه ورا 5. ماسک بلغور جو دوسر 5. ماسک صورت خیار 6. ماسک عسل 7. ماسک ماست برای پوست‌های چرب 8. ماسک سفیده تخم مرغ 9. ماسک لیمو موز

منابع: + + + + + + + +

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی