ماسک مو برای ریزش مو
۸ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

ماسک مو برای ریزش مو

به این مطلب امتیاز دهید

سبک زندگی، تغذیه نامناسب و استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی، عمده دلایلی هستند که باعث ریزش موها می‌شوند. برخی افراد برای درمان ریزش مو اقدامی نمی‌کنند، اما اگر شما به زیبایی خودتان و سلامت موهایتان اهمیت می‌دهید، باید بهترین راهکار برای جلوگیری از ریزش بیشتر موهایتان را پیدا کنید. اگر علت اصلی ریزش مو مربوط به مسائل بیولوژیکی نباشد، معمولاً با نبود مواد مغذی در فولیکول‌های مو ارتباط دارد. ماسک مو یکی از محصولات مفیدی است که برای رساندن ویتامین‌ها و پروتئین‌های موردنیاز برای مو به کار می‌رود. احتمالاً به این سؤال فکر می‌کنید که بهترین ماسک مو برای ریزش مو حاوی کدام منابع مغذی است. در این مقاله دستور تهیه چند ماسک مو خانگی را ارائه خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها به رشد موهایتان کمک کنید.

آیا ماسک مو برای ریزش مو مفید است؟

ماسک جزو محصولات مراقبت از مو است که در مقایسه با محصولات آرایشی کیفیت بالایی دارد و تقریباً در تمامی موارد به موهایتان آسیبی نمی‌زند. وظیفه اصلی این محصول مراقبتی، تغذیه کردن مو و رساندن مواد مغذی حیاتی به ساقه‌های آن است.

اگر علت اصلی ریزش مو مربوط به مسائل بیولوژیکی نباشد، معمولاً با نبود مواد مغذی در فولیکول‌های مو ارتباط دارد.

تأمین ویتامین‌های موردنیاز مو به این صورت است که مواد موجود در ماسک به پوست سر نفوذ می‌کنند و به فولیکول‌های مو می‌رسند. سپس به سمت ساقه مو می‌روند و استحکام آن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. در نتیجه، رشد و قوام موها تقویت می‌شود.

ماسک مو برای ریزش مو محصولی مشابه کرم صورت و چسبناک است که قبل از استفاده از شامپو روی موها و پوست سر اعمال می‌شود. برای بهره‌مندی از حداکثر فواید ماسک مو باید آن را روی تمامی قسمت‌های پوست سر بمالید و با انجام ماساژ سرتان با فشار ملایم، رسیدن مواد مغذی به ریشه مو را آسان‌تر کنید.

کارکرد اصلی ماسک مو به این نحو است که پس از نفوذ کردن به پوست سر، ساختار موهای موجود را بازسازی و ساقه موها را تقویت می‌کنند. بنابراین، در حالت کلی استفاده از ماسک مو یک روش قطعی برای درمان سرهای کچل به‌حساب نمی‌آید.

درمان طاسی سر باتوجه‌به علت بروز آن تعیین می‌شود و معمولاً بر پایه روش‌های جراحی استوار است. اما اگر دلیل اصلی ریزش مو استفاده از محصولات شیمیایی یا کمبود ویتامین‌های بدن باشد، ماسک مو می‌تواند برای تقویت رشد مو به کار برده شود.

نتیجه می‌گیریم اگر هورمون‌های بدنتان متعادل نباشند یا به یک بیماری پوستی مبتلا شوید، بهترین ماسک‌های مو هم توانایی پیشگیری از ریزش را ندارند. بنابراین، اگر علت اصلی ریزش مو به مشکلات درونی مربوط باشد، ماسک مو برای درمان ریزش مو فایده دارد.

به پوستت جون تازه بده

آیا استفاده از ماسک مو، روشی جایگزین برای مراجعه به پزشک است؟

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که باید آن را به‌موقع و با روش مناسب درمان کنید. خوشبختانه امروزه برای افزایش رشد مو و درمان ریزش آن راه‌های متعددی وجود دارد. البته پیداکردن یک راه کم‌هزینه برای درمان ریزش مو کمی سخت است؛

برای مثال، شما نمی‌دانید برای رفع این مشکل از یک ماسک بهره ببرید یا به پزشک مراجعه کنید. ماسک‌ها رشد موهای سالم را تقویت می‌کنند. اما برای درمان ریزش مو با استفاده از ماسک، هیچ مدرک علمی معتبری وجود ندارد. برای رسیدن به پاسخ نهایی، دو سؤال زیر را بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: ریزش مو سکه ای؛

خوشبختانه امروزه برای افزایش رشد مو و درمان ریزش آن راه‌های متعددی وجود دارد.

دلایل اصلی ریزش مو چیست؟

موها به علت‌های مختلفی می‌ریزند. به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی در بدن، باعث ایجاد اختلال در رشد موها می‌شود. بنابراین، نفوذ موهای ضعیف و کوچک روی پوست سر ضعیف می‌شود. در بلندمدت فولیکول‌های بدون مو، تولید موهای جدید روی پوست سر را انجام نمی‌دهند و در نگه‌داشتن موهای قدیمی ضعیف عمل می‌کنند؛ در نتیجه به‌مرورزمان رشد موها متوقف می‌شوند.

همچنین برخی دیگر از علت‌های ریزش مو به استرس، بیماری‌های خودایمنی، عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی شدید ارتباط می‌یابند؛ ماسک‌های مو این عوامل را حذف یا کمتر نمی‌کنند.

از طرفی ماسک‌های مو جریان خون را در پوست سر افزایش یا کاهش نمی‌دهند. باوجوداینکه درباره تأثیر مستقیم ماسک برای درمان ریزش مو تحقیقات و شواهد علمی معتبری وجود ندارد، ماسک مو یک محصول مراقبت از مو است که برای تقویت کلی مو قدرت بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: 8 ماسک مو با ماست

قطعی‌ترین روش درمان ریزش مو چیست؟

مؤثرترین راهکار درمانی برای جلوگیری از ریزش مو این است که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید؛ پزشک‌ها با بررسی عوامل مرتبط با سلامتی موها، مانند تعادل هورمونی بدن، جریان خون و…، قطعی‌ترین روش درمان را برای شما ارائه می‌دهند.

آن‌ها قبل از معرفی روش درمانی با شما صحبت می‌کنند تا از مواردی مانند رژیم غذایی، سوابق بیماری، سبک زندگی و روتین مراقبت از مو آگاه شوند. سپس با انجام آزمایش‌های مختلف به این نتیجه می‌رسند که باید از چه راهی برای درمان ریزش مو بهره‌مند شوید. آزمایش‌هایی که برای پیداکردن علت اصلی ریزش مو انجام می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • آزمایش خون
  • تست کشش
  • بیوپسی پوست سر
  • میکروسکوپ نوری
مؤثرترین راهکار درمانی برای جلوگیری از ریزش مو این است که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید؛

چرا باید از ماسک مو استفاده کنید؟

مواد مغذی موجود در ماسک، آسیب‌های مو و خشکی آن را بهبود می‌بخشند. بنابراین، ماسک مو بیشتر برای ترمیم موها به کار می‌رود. اصلی‌ترین مزیت ماسک مو در مقایسه با سایر محصولات مراقبت از مو در این است که تأثیرگذاری بالایی دارد؛ به‌طوری‌که اثرات درمانی و تقویتی آن سریع آشکار می‌شوند.

ماسک مو فقط به‌عنوان محصول مرطوب‌کننده برای موها استفاده نمی‌شود، بلکه برای سلامتی مو فواید زیادی دارد. این محصول قدرتمند موهای خشک را چرب، موهای شکننده را صاف و موهای ضعیف را درخشان می‌کند؛

برای مثال، اگر موهایتان خشک هستند، ماسک مو را روی پوست سر و ساقه موها بزنید تا از طریق ریشه‌ها به موهایتان جذب شوند. استفاده از ماسک مو، باعث رسیدن مواد مغذی و روغن‌های ضروری به مو می‌شود؛ درنتیجه، عوامل ایجاد ضعف در موها کمتر می‌شوند.

باوجوداینکه این محصول را بازاریابان لوازم آرایشی شدیداً تبلیغ می‌کنند، اما یک ابزار آرایشی به‌حساب نمی‌آید. البته ماسک‌های مو برای مراقبت از موها و بهبود سلامت کلی آن‌ها قدرت بالایی دارند.

اثرگذاری ماسک‌های مو به این نحو است که کراتین‌های مو را تقویت و از آسیب‌دیدن مو محافظت می‌کنند. در حالت کلی موها به تغذیه مستمر نیاز دارند که ماسک‌های مو این نیاز را فراهم می‌کنند. مزایای استفاده از ماسک مو برای ریزش مو، عبارت‌اند از:

ماسک‌ها آسیب مو را ترمیم می‌کنند

اگر موهای شکننده‌ای دارید، از ماسک‌های مو که سرشار از مواد پروتئینی هستند، استفاده کنید. مواد این ماسک‌ها به عمق تارهای مو نفوذ می‌کنند و با تقویت کراتین مو، آسیب‌های آن را بهبود می‌بخشند.

ماسک‌ها به موهای خشک آب‌رسانی می‌کنند

برخی از عوارض مو، مانند رشد کم و موخوره به دلیل خشکی مو بروز می‌کنند. استفاده از ماسک‌های حاوی روغن‌های طبیعی و مواد مرطوب‌کننده، این عوامل را تضعیف می‌کنند. در نتیجه، ریشه اصلی مشکلات مو حذف یا کمتر می‌شود.

ماسک‌ها رنگ طبیعی مو را حفظ می‌کنند

رنگ موهایی که با مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، سلامتی موها را تهدید می‌کنند و طول عمر آن‌ها را کاهش می‌دهند. برخی از ماسک‌های مو که در بازار موجود هستند، از مو در برابر آسیب رنگ طبیعی آن محافظت می‌کنند.

رنگ موهایی که با مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، سلامتی موها را تهدید می‌کنند و طول عمر آن‌ها را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ماسک مو حنا خانگی؛

موها را درخشان و نرم می‌کنند

اگر به تبلیغات محصولات مراقبت از پوست و مو دقت کنید، تصویر موهایی را می‌بینید که به‌شدت براق و درخشان هستند. البته در برخی موارد، این درخشندگی طبیعی نیست و با نرم‌افزارهای ویرایش عکس تغییر یافته‌اند.

اما موهایی که به طور واقعی درخشندگی خود را حفظ می‌کنند، از سلامت کافی برخوردار هستند. همچنین موهایی که صاف نیستند، کدر به نظر می‌رسند. اما اگر از ماسک‌های دارای مواد مغذی استفاده کنید، موهایتان صاف می‌شوند و درخشندگی و رطوبت آن‌ها به حالت طبیعی‌شان بازمی‌گردد.

موها را در برابر تهدیدهای بیرونی حفظ می‌کنند

موها در برابر مواد شیمیایی آسیب‌پذیری بالایی دارند. ماسک‌های مو استحکام موها را افزایش می‌دهند و حساسیت آن‌ها را در برابر استفاده از مواد مضر پایین می‌آورند.

سلامت پوست سر را حفظ می‌کنند

ماسک‌های مو علاوه بر اینکه برای سلامتی موها مفید هستند، به سلامتی موهای سر هم کمک می‌کنند؛ برای مثال، شوره سر، مشکلات قارچی و باکتریایی را بهبود می‌بخشند.

ماسک مو خانگی بهتر است یا محصولات موجود در داروخانه‌ها؟

اگر در طول روز برنامه شلوغی را سپری می‌کنید و برای تهیه ماسک مو خانگی زمان کافی ندارید، ماسک‌های تجاری بهترین گزینه برای شما هستند. مزیت دوم ماسک‌های آماده این است که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها توسط متخصصان داروسازی آزمایش و تأیید شده‌اند.

از طرفی این ماسک‌ها پس از تولید توسط متخصصان پوست و مو دسته‌بندی می‌شوند و هرکدام برای انواع مو مناسب هستند؛ برای مثال، هنگام خرید ماسک مو تجاری، فروشنده به شما می‌گوید این ماسک برای موهای خشک، چرب یا حساس مناسب است. بنابراین، شما هم آن را باتوجه‌به شرایط موهای خودتان تهیه می‌کنید. البته در برخی موارد خرید ماسک مو تجاری نسبت به ماسک‌های خانگی هزینه بیشتری دارد.

اما اگر برای تهیه ماسک مو برای ریزش مو زمان کافی دارید و از چالش‌های آن آگاه هستید، این ماسک‌ها برای شما بهتر هستند و هزینه کمی را می‌پردازید. همچنین مزیت مهم ماسک‌های خانگی این است که می‌توانید آن‌ها را سفارشی‌سازی کنید؛

برای مثال می‌توانید دو یا چند ماده که خودتان می‌خواهید را با یکدیگر ترکیب کنید تا از فواید بیشتری بهره‌مند شوید؛ درصورتی‌که ترکیب چند ماسک مو تجاری هزینه بالایی را برای شما ایجاد می‌کند. البته باید درباره این مسئله به‌خوبی تحقیق کنید تا استفاده هم‌زمان از چند ماده برای سلامتی‌تان خطری ایجاد نکند. چالش‌های استفاده از ماسک‌های خانگی، عبارت‌اند از:

  • استفاده از مواد مضر در ساخت ماسک مو طبیعی
  • عدم آگاهی از روش استفاده از آن‌ها
  • استفاده از ماسک مو غیرمرتبط با نوع مو (ماسک مو روغن‌های طبیعی برای موهای چرب)
اما اگر برای تهیه ماسک مو برای ریزش مو زمان کافی دارید و از چالش‌های آن آگاه هستید، این ماسک‌ها برای شما بهتر هستند و هزینه کمی را می‌پردازید.

آیا استفاده از مواد طبیعی در تهیه ماسک مو خانگی خطر ایجاد می‌کند؟

برخی از مواد گیاهی یا روغن‌های طبیعی که در آشپزخانه منزلتان موجود هستند، می‌توانند باعث ایجاد حساسیت در پوست سر یا موها شوند و مشکلات پوست و مو را تشدید کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید از روغن‌های طبیعی برای تهیه ماسک مو برای ریزش مو استفاده کنید، آن‌ها را مطابق با طرز تهیه ماسک مو رقیق کنید و این ماسک‌ها را به مدت طولانی روی موهایتان قرار ندهید.

همچنین برای اینکه بدانید این ماسک یا مواد تشکیل‌دهنده آن برای موهایتان حساسیت ایجاد می‌کنند یا خیر، ابتدا مقدار کمی از آن را به مدت 15 دقیقه روی موهایتان بمالید تا از خطرات احتمالی آن آگاه شوید.

کدام ماده طبیعی در تهیه ماسک مو برای ریزش مو خطر ایجاد می‌کند؟

در حالت کلی برای این مورد لیست مشخصی وجود ندارد، اما باید از مواد سازگار با پوست و موی خودتان بهره‌مند شوید؛ زیرا ممکن است برخی از مواد باعث ایجاد حساسیت در پوست سرتان بشوند؛ برای مثال، استفاده از مرکبات می‌تواند باعث تحریک پوست سرتان شود.

مرکبات به دلیل خاصیت اسیدی که دارند، رنگ طبیعی مو را تغییر می‌دهند. همچنین باید از ادویه‌هایی مانند زنجبیل و دارچین بااحتیاط استفاده کنید. استفاده از این ادویه‌ها با غلظت بالا روی پوست باعث تحریک می‌شود.

بهترین ماسک مو تجاری چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی که ماسک مو را شاخص می‌کند، مواد سازنده آن است. زمانی که برای خرید ماسک مو برای ریزش مو تصمیم می‌گیرید، بهتر است به جستجوی ماسک‌های حاوی روغن‌های مرطوب‌کننده مانند آرگان یا نارگیل بپردازید. این روغن‌ها علاوه بر اینکه مو را مرطوب می‌کنند، دارای ویتامین‌های مفید و مواد مغذی برای رشد مو هستند.

همچنین ماسک‌هایی در بازار وجود دارند که مبتنی بر مواد پروتئینی و کراتین هستند. البته باید در انتخاب این نوع ماسک‌ها دقت کنید تا محصولات شیمیایی را نخرید؛ محصولاتی که حاوی مواد طبیعی و پروتئینی هستند، برای موهایتان خطری ایجاد نمی‌کنند.

همچنین می‌توانید از ماسک‌هایی که حاوی ویتامین‌های A و B هستند، بهره‌مند شوید. این ویتامین‌ها تولید طبیعی پروتئین در بدن را تقویت می‌کنند. برای بهره‌مندی از ماسک‌هایی که رشد مو را تقویت می‌کنند، محصولات حاوی پروتئین‌های گیاهی، اسیدهای آمینه و استروژن‌ها گزینه‌های مناسبی هستند.

3 فرمول آماده برای تهیه ماسک مو

انتخاب مواد مناسب برای تهیه ماسک مو خانگی، متناسب با شرایط پوست سر و موهای شما انجام می‌گیرد. ابتدا باید بدانید موهایتان خشک، چرب یا آسیب‌دیده هستند. سپس بهترین ماسک مو را در منزل بسازید. 3 روش تهیه ماسک مو برای ریزش موهای آسیب‌دیده، چرب و خشک، عبارت‌اند از:

ماسک موهای آسیب‌دیده

برای تهیه این ماسک، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 1 قاشق غذاخوری عسل در یک ظرف بریزید و به‌خوبی هم بزنید. سپس این ترکیب را درون یک قابلمه بریزید تا روی حرارت ملایم ذوب شوند. در نهایت این ماسک را روی موهایتان بمالید و آن‌ها را با کلاه دوش بپوشانید. پس از گذشت 15 تا 20 دقیقه، آن‌ها را با آب بشویید.

ماسک موهای چرب

برای تهیه این ماسک، سفیده تخم‌مرغ را با نصف لیمو ترکیب کنید. سپس روی موهایتان بمالید و پس از گذشت 30 تا 45 دقیقه با استفاده از شامپو و نرم‌کننده بشویید. اگر می‌خواهید این ترکیب را به یک معجون برای موهایتان تبدیل کنید، به آن 1 فنجان شیر نارگیل اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: 7 ماسک مو ضد ریزش خانگی 

ماسک موهای خشک

برای تهیه این ماسک، 2 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای را همراه با 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید. این ماسک را روی موهایتان بمالید و پس از گذشت 20 دقیقه، آن‌ها را با استفاده از شامپوی ملایم بشویید.

باوجوداینکه ماسک مو برای رشد مو مؤثر است، اما یک روش قطعی برای درمان ریزش مو محسوب نمی‌شود. در حالت کلی ماسک مو برای ریزش موهایی مفید است که روی سر فولیکول‌های زنده موجود هستند. بنابراین، حتی اگر بهترین ماسک مو را روی سر کچل بمالید، نتیجه قابل مشاهده‌ای را دریافت نمی‌کنید.

بهترین راه‌حل برای درمان ریزش مو این است که با کمک‌گرفتن از یک پزشک متخصص پوست و مو، علت اصلی آن را پیدا کنید. اما اگر سرتان طاس است، باید از روش‌های جراحی برای کاشت مو بهره‌مند شوید.

منبع ++++++++

آیا استفاده از ماسک مو، روشی جایگزین برای مراجعه به پزشک است؟

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که باید آن را به‌موقع و با روش مناسب درمان کنید. خوشبختانه امروزه برای افزایش رشد مو و درمان ریزش آن راه‌های متعددی وجود دارد. البته پیداکردن یک راه کم‌هزینه برای درمان ریزش مو کمی سخت است؛

دلایل اصلی ریزش مو چیست؟

موها به علت‌های مختلفی می‌ریزند. به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی در بدن، باعث ایجاد اختلال در رشد موها می‌شود. بنابراین، نفوذ موهای ضعیف و کوچک روی پوست سر ضعیف می‌شود. در بلندمدت فولیکول‌های بدون مو، تولید موهای جدید روی پوست سر را انجام نمی‌دهند و در نگه‌داشتن موهای قدیمی ضعیف عمل می‌کنند؛ در نتیجه به‌مرورزمان رشد موها متوقف می‌شوند.

آیا استفاده از مواد طبیعی در تهیه ماسک مو خانگی خطر ایجاد می‌کند؟

برخی از مواد گیاهی یا روغن‌های طبیعی که در آشپزخانه منزلتان موجود هستند، می‌توانند باعث ایجاد حساسیت در پوست سر یا موها شوند و مشکلات پوست و مو را تشدید کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید از روغن‌های طبیعی برای تهیه ماسک مو برای ریزش مو استفاده کنید، آن‌ها را مطابق با طرز تهیه ماسک مو رقیق کنید و این ماسک‌ها را به مدت طولانی روی موهایتان قرار ندهید.

۸ دی ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی