فواید و مضرات الکل سفید برای پوست
۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

فواید و مضرات الکل سفید برای پوست

به این مطلب امتیاز دهید

ممکن است ماده‌ای در مرطوب‌کننده‌ی شما پنهان شده باشد که فکرش را هم نمی‌کردید: الکل! الکل به اشکال مختلفی وجود دارد، برخی از آن‌ها پتانسیل خشک کردن پوست را دارند و آن را بیشتر در معرض تحریک قرار می‌دهند و برخی نیز درواقع می‌توانند به مرطوب کردن پوست کمک کنند. با این حال، اخیراً بحث‌هایی در مورد اینکه چقدر باید در مراقبت از پوست به الکل اهمیت دهیم، وجود دارد. آیا باید به‌طور کامل از تماس الکل با پوست اجتناب کنیم؟ و یا ضدعفونی کردن بدن با الکل در مقادیر مشخص مشکلی ندارد؟ ما قصد داریم تا در این مطلب به‌طور کلی به تاثیر الکل بر پوست نگاه کنیم و فواید و مضرات الکل سفید برای پوست را بررسی نماییم. با ما همراه باشید!

تاثیر الکل روی پوست چیست؟

برای بررسی فواید و مضرات الکل سفید برای پوست ابتدا بیایید نگاهی کلی به تاثیر الکل روی پوست داشته‌باشیم. همانطور که گفتیم، انواع مختلفی از الکل‌ها وجود دارند که در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی از آن‌ها استفاده می‌شود. اما این الکل‌ها کدامند؟

الکل به اشکال مختلفی وجود دارد، برخی از آن‌ها پتانسیل خشک کردن پوست را دارند

بیشتر بخوانید: چگونه پوست نرم و شفاف داشته باشیم؟

  • الکل اتیل: این الکل به‌عنوان اتانول یا الکل سفید نیز شناخته می‌شود. اتیل الکل دناتوره شده است (یعنی با اضافه کردن موادی آن را سمی، بدمزه، بدبو یا تهوع آور می‌کنند تا از مصرف تفریحی آن توسط مردم خودداری شود)، که امکان استفاده از آن را در لوازم آرایشی فراهم می‌کند. الکل دناتوره شده را در لوازم آرایش، لوسیون، عطر و محصولات مراقبت از پوست و مو پیدا خواهید کرد. این الکل چندین نام دیگر نیز دارد، از جمله متیل الکل و الکل SD (به‌عنوان مثال، 3-A، 30، 39-B، 39-C، 40-B، و 40-C).
  • الکل ایزوپروپیل: احتمالاً شما آن را با نام خانوادگی رایج‌تر آن می‌شناسید، الکل مالشی. این الکل در طیف وسیعی از محصولات، از جمله محصولات مراقبت از ناخن، مو و پوست استفاده می‌شود و نقش‌های مختلفی از جمله قابض، عامل ضد کف و حلال را ایفا می‌کند.
  • متیل الکل یا متانول: این الکل را در محصولات حمام خود جستجو کنید! این الکل هم دناتوره شده است.
  • بنزیل الکل: الکلی که به‌طور طبیعی در میوه‌ها و چای‌ها یافت می‌شود، و آن را در صابون‌ها، لوازم آرایشی، پاک کننده‌ها و محصولات مو پیدا خواهید کرد.
  • الکل Cetyl، Stearyl، Cetearyl یا Lanolin: این الکل‌ها چربند و بنابراین نسبت به الکل‌های سنتی مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مو بسیار متفاوت هستند. می‌توانید این الکل‌ها را در نرم کننده مو، لوازم آرایشی زیرسازی کننده، آرایش چشم و مرطوب کننده‌ها و پاک کننده‌های پوست پیدا کنید. این الکل‌ها به مرطوب کردن پوست کمک می‌کنند و هنگامی که در ترکیبات دیگر از آن‌ها استفاده شود، از جدا شدن روغن و مایع نیز جلوگیری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: علائم پوست دهیدراته؛ نشانه‌ها و روش درمان

اما در ادامه بررسی فواید و مضرات الکل سفید برای پوست سوال اینجاست: الکل در مراقبت از پوست خوب است یا بد؟

استفاده از الکل در مراقبت از پوست مزایا و معایبی دارد. الکل می‌تواند به تجمع روغن‌های روی سطح پوست نفوذ کند و کثیفی و چربی روی صورت را حل کند. اما برای این کار شما باید نوع پوست و هدف خود از مصرف الکل را در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، اگر پوست بسیار چرب دارید، یک تونر مبتنی بر الکل ممکن است به کاهش سبوم منافذ پوست کمک کند. اما اگر پوست خشک، پوست حساس، اگزما یا آلرژی دارید، همان تونر مبتنی بر الکل پوست شما را خشک می‌کند.

برخی از محققان هم می‌گویند، از آنجایی که الکل نفوذ سایر مواد به لایه‌های زیرین پوست را افزایش می‌دهد، ممکن است با اعمال آن، پوست شما احتمال بیشتری برای جذب آلاینده‌های بالقوه سمی یا مضر را داشته‌باشد. علیرغم اختلاف نظرها، به‌طور کلی وجود الکل در یک محصول آرایشی یا بهداشتی نباید نگرانی خاصی را برای شما ایجاد کند، اما فقط تا زمانی که از محصولی استفاده کنید که در آن، از مقادیر کم الکل استفاده شده باشد.

الکل در بسیاری از محصولات پوستی یافت می‌شود و اکثر مردم بدون مشکل از آن استفاده می‌کنند. برای انواع پوست معمولی، الکل بعید است که مشکلی برای پوست شما ایجاد کند. اما اگر پوست شما به هر دلیلی حساس است، برچسب مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید.

اگر سد پوست شما دچار مشکل است، الکل پتانسیل تحریک آن را دارد. در واقع اگر پوست شما هر نوع آسیبی داشته‌باشد، حتی مقادیر کم الکل موجود در یک محصول آرایشی بهداشتی ممکن است باعث تحریک و سوزش پوستتان شود.

اما همانطور که گفتیم، دسته دیگری از الکل‌ها، الکل‌های چرب هستند. این الکل‌ها عبارتند از cetyl و stearyl و cetearyl alcohol که از چربی‌ها به دست می‌آیند. الکل‌های چرب اغلب در لوسیون‌های پاک کننده و مرطوب کننده‌ها به‌عنوان غلیظ کننده و امولسیفایر یافت می‌شوند.

این نوع الکل‌ها تحریک کننده نیستند و حتی می‌توانند برای پوست مفید باشند. در واقع به‌دلیل توانایی آن‌ها در قفل کردن رطوبت در پوست و تشکیل یک سد محافظ که آب نمی‌تواند به آن نفوذ کند، محصولات دارای این مواد برای پوست‌های کم‌آب بهترین عملکرد را دارند.

ماده دیگری به نام lanolin alcohol هم وجود دارد که از پشم به دست می‌آید. این الکل اگرچه می‌تواند محرکی برای درماتیت تماسی باشد، اما وقتی به‌طور خاص فرموله شود، می‌تواند ملایم و غیرتحریک کننده شود و حتی بتوان از آن برای پوست‌های زخمی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: آلرژی پوستی چیست؟ انواع، علائم و روش‌های پیشگیری

به پوستت جون تازه بده

الکل بعد از اصلاح صورت

اکنون زمان آن رسیده تا فواید و مضرات الکل سفید برای پوست بعد از اصلاح را بررسی کنیم. در مورد افترشیوها به‌طور کلی، الکل به‌عنوان یک قابض استفاده می‌شود و به‌عنوان راهی برای کاهش احتمال عفونت بر روی هر بریدگی که ممکن است هنگام اصلاح رخ داده باشد به بازار عرضه شده است.

اما در واقع، الکل یک محرک است و اگر آن را روی پوستی بگذارید که تازه تراشیده شده است، همه آن موانع پوستی را از بین می‌برید و پوست خود را به شدت تحریک می‌کنید. بنابراین استفاده از الکل پس از اصلاح صورت اصلا ایده خوبی نیست!

به‌عنوان راهی برای کاهش احتمال عفونت بر روی هر بریدگی که ممکن است هنگام اصلاح رخ داده باشد به بازار عرضه شده است.

التهاب ناشی از الکل

در ادامه بررسی فواید و مضرات الکل سفید برای پوست بد نیست نگاهی به اثرات التهابی این ماده بیندازیم. اعمال الکل بر روی پوست اگرچه می‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست شما شود، اما التهاب ناشی از الکل مشکلی است که با نوشیدن الکل به وجود می‌آید. الکل بافت‌های بدن را ملتهب می‌کند و التهاب سیستمیک پوست ناشی از الکل، یک واکنش هیستامینی ایجاد می‌کند که باعث قرمزی و برافروختگی پوست می‌شود.

در این حالت، در ابتدا فکر می‌کنید که صورتتان فقط کمی قرمز شده است و موضوع مهمی نیست! اما در طی یک دوره زمانی شش ماه تا دو سال، اگر به نوشیدن الکل ادامه دهید، این التهابات می‌توانند به یک لکه قرمز بزرگ و برجسته روی صورت شما تبدیل شوند که نمی‌توانید از شر آن خلاص شوید!

اثرات الکل بر روی پوست

خب! تا بدین جا راجع به فواید و مضرات الکل سفید برای پوست و به‌طور کلی، هر نوع الکل برای پوست صحبت کردیم. اما اگر دقت کنید، تمام مطالبی که گفتیم مربوط به زمانی بود که شما الکل را یا به صورت خالص و یا به صورت محلول در ترکیبات مواد آرایشی بهداشتی به روی پوست خود می‌مالیدید! اما نوشیدن الکل چه اثراتی بر روی پوست ما می‌گذارد؟ متاسفانه اثرات نوشیدن الکل بر روی پوست تماما منفی هستند!

الکل بافت‌های بدن را ملتهب می‌کند و التهاب سیستمیک پوست ناشی از الکل، یک واکنش هیستامینی ایجاد می‌کند که باعث قرمزی و برافروختگی پوست می‌شود.

بیشتر بخوانید: تاثیر الکل بر روی موهای سر 

1. کم آبی بدن

ممکن است غیرمنطقی به‌نظر برسد، اما برخی از مایعات واقعا بدن ما را کم آب می‌کنند، و این همان کاری است که الکل انجام می‌دهد! در مورد الکل، هنگامی که بدن آن را متابولیزه می‌کند، یک محصول جانبی به نام استالدهید آزاد می‌شود که برای بافت‌های بدن و پوست سمی است (و باعث از دست دادن رطوبت در هر دو می‌شود). به همین دلیل است که پوست شما می‌تواند فردای بعد از خوردن الکل احساس خشنی و خشکی داشته‌باشد.

حال تأثیر این واقعیت را بر پیری زودرس تصور کنید. پوست دهیدراته به راحتی چین و چروک می‌خورد و پوستی که به‌طور معمول کم آب می‌شود از نظر انعطاف پذیری، استحکام و کشسانی ضعیف خواهد بود. علاوه بر این، داشتن پوست خشک یکی از شرایط اصلی برای ابتلا به آکنه است. که ما را به نکته دوم می‌رساند…

2. التهاب و آکنه

برخی از افراد پس نوشیدن مقدار کمی الکل سرخ می‌شوند، در حالی که برخی دیگر برای گلگون شدن گونه‌هایشان به مصرف مقدار خیلی زیادی الکل نیاز دارند!

همانطور که پیشتر در همین مطلب بررسی فواید و مضرات الکل سفید برای پوست گفتیم، الکل هیستامینی آزاد می‌کند که مویرگ‌های خون را گشاد می‌کند و اثر نهایی آن قرمزی و التهاب پوست است! با این حال، هنگامی که الکل برای چندین سال بی وقفه مصرف شود، این التهاب و قرمزی می‌تواند دائمی شود. به‌عنوان یک نکته جانبی، به التهابی که در سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود، مانند کبد و قلب هم فکر کنید!

نوع دیگری از التهاب ناشی از الکل، موضعی است و برای همه ما آشناست: آکنه. الکل منافذ پوست را گشاد می‌کند و منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شود.

و این جوش‌ها اگر به‌درستی درمان نشوند، می‌توانند باعث ایجاد پاپول‌های پوستی ملتهب (برجستگی‌های ضایعه‌مانند) و آکنه کیستیک شوند. در درازمدت، این جوش‌ها می‌توانند باعث ایجاد اسکار دائمی شوند، و یا منجر به هایپرپیگمانتاسیون شوند که خود می‌تواند دائمی باشد و یا ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا ناپدید شود.

3. ممانعت از گردش و بازسازی سلولی

از بین بسیاری از فرآیندهای بدن که تحت تأثیر الکل قرار می‌گیرند، خواب در ردیف اول قرار دارد و با ایجاد تداخل در چرخه خواب شما، الکل به‌طور موثر و قابل توجهی، چرخه جوان سازی سلولی بدن شما را به خطر می‌اندازد.

خواب شبانه زمانی است که بدن شما به بهترین وجه، خود را از همه بیماری‌ها خلاص می‌کند و به‌سرعت سلول‌های بدنتان را بازسازی می‌کند تا شما را در بهترین حالت نگه دارد. با این حال در مورد سلول‌های سطحی، این ممانعت از گردش سلولی که به دلیل خواب نادرست ناشی از مصرف الکل ایجاد می‌شود، پوست شما را کدرتر و بافت آن را خشن‌تر می‌کند.

4. چشم‌های عبوس و پف کرده

چشمان پف کرده محصول جانبی کم آبی بدن، التهاب و استراحت ضعیف هستند. کم آبی و از دست رفتن استحکام پوست زیر چشم باعث می‌شوند تا ذخایر چربی زیر چشم شما به سمت پایین فرو بریزند و نبود چربی، باعث شفافیت پوست زیر چشم می‌شود که در نتیجه، رگ‌های خونی زیر چشم را دقیقاً می‌توانید ببینید!

بیشتر بخوانید: ویتیلیگو چیست؟ بررسی علل و درمان بیماری پوستی برص یا پیسی

سخن نهایی

اما در پایان بررسی فواید و مضرات الکل سفید برای پوست ببینیم که چگونه می‌توانیم این اثرات منفی را به حداقل برسانیم؟ بهترین راه این است که تا حد ممکن از نوشیدن الکل خودداری کنید! در مورد مصرف موضعی الکل بر روی پوست، محققان می‌گویند که الکل می‌تواند یک مکمل مفید برای کمک به نفوذ مواد به پوست، حفظ اثر محصول آرایشی بهداشتی که مصرف می‌کنید، و ایجاد احساس سبکی در هنگام استفاده از آن محصول باشد.

در مقادیر کم، بعید است که الکل بر روی پوست ضرری داشته‌باشد، اما اگر پوست حساس، خشک یا مستعد اگزما دارید، باید بیشتر مراقب باشید. مهمتر از همه، برچسب هر محصولی که برای پوست خود می‌خرید را بخوانید و از متخصص پوست خود بپرسید که آیا الکل موجود در آن، با توجه به نوع پوست و شرایط سلامتی شما، باعث مشکلات پوستی می‌شود یا نه.

سوالات متداول

اثرات الکل بر روی پوست چیست؟

1. کم آبی بدن 2. التهاب و آکنه 3. ممانعت از گردش و بازسازی سلولی 4. چشم‌های عبوس و پف کرده

الکل در مراقبت از پوست خوب است یا بد؟

الکل می‌تواند به تجمع روغن‌های روی سطح پوست نفوذ کند و کثیفی و چربی روی صورت را حل کند.
برخی از محققان هم می‌گویند، از آنجایی که الکل نفوذ سایر مواد به لایه‌های زیرین پوست را افزایش می‌دهد، ممکن است با اعمال آن، پوست شما احتمال بیشتری برای جذب آلاینده‌های بالقوه سمی یا مضر را داشته‌باشد. به‌طور کلی وجود الکل در یک محصول آرایشی یا بهداشتی نباید نگرانی خاصی را برای شما ایجاد کند، اما فقط تا زمانی که از محصولی استفاده کنید که در آن، از مقادیر کم الکل استفاده شده باشد.

منابع: + + + +

۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی