علائم پوست دهیدراته
۷ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

علائم پوست دهیدراته؛ نشانه‌ها و روش درمان

3/5 - (2 امتیاز)

همه انواع پوست، چه خشک، چه چرب و چه معمولی، می‌توانند دچار مشکل کم آبی شوند. پوست کم آب یا دهیدراته چیزی است که اغلب در مورد آن سوال می‌شود و به‌نظر می‌رسد سردرگمی زیادی در مورد این که این نگرانی پوستی در مورد چیست و چرا ایجاد می‌شود وجود دارد. بخش عمده‌ای از این سردرگمی به این دلیل است که اصطلاح “پوست دهیدراته” اغلب به جای “پوست خشک” استفاده می‌شود، اما آنها یکسان نیستند! کم آبی پوست می‌تواند در همه انواع پوست رخ دهد و منحصر به پوست‌های خشک یا متوسط نیست. در واقع پوست دهیدراته یک بیماری پوستی است که در آن، بافت پوست دچار کمبود آب می‌شود (با دلایل شگفت‌انگیز مختلف!) و پوست خشک نوعی پوست است که به دلیل کمبود چربی خشک شده! حال که از تفاوت اولیه پوست دهیدراته با پوست خشک سر در آوردیم، پیدا کردن بهترین محصولات و تنظیم بهترین روتین مراقبت از پوست برای اینکه بتوانیم پوستی صاف، درخشان و حجیم داشته‌باشیم بسیار آسان‌تر خواهد بود! در این مطلب با ما همراه باشید تا هر آنچه که درباره علائم پوست دهیدراته و روش‌های درمان آن لازم است را برایتان بازگو کنیم!

پوست دهیدراته چیست

دهیدراته شدن در فارسی به معنای کم آب شدن است و بدین ترتیب، پوست دهیدراته به این معنی است که پوست شما فاقد آب کافی است. علائم پوست دهیدراته ممکن است از خشکی و خارش‌دار شدن تا تغییر رنگ و ایجاد چین و چروک بر روی پوست متفاوت باشند.

! کم آبی پوست می‌تواند در همه انواع پوست رخ دهد و منحصر به پوست‌های خشک یا متوسط نیست.

اما در حالی که داشتن علائم پوست دهیدراته بسیار آزاردهنده است، درمان آن با ایجاد تغییرات مناسب در سبک زندگی، نسبتاً آسان است. درمان صحیح این بیماری از درون به بیرون شروع می‌شود تا هیدراتاسیون را در سراسر بدن تامین و حفظ کنید.

ضمنا، پوست کم آب ممکن است خشک به‌نظر برسد، اما اگر نوع پوست شما خشک است، بدین معنی نیست که حتما دچار پوست دهیدراته شده‌اید! یعنی چه؟ یعنی پوست خشک و پوست دهیدراته با هم تفاوت دارند و این موضوع ما را به سوال بعدی می‌رساند.

بیشتر بخوانید: علائم پوست خشک چیست؟ بررسی دلایل، روش پیشگیری و درمان

به پوستت جون تازه بده

تفاوت بین پوست خشک و دهیدراته چیست؟

در ادامه بررسی علائم پوست دهیدراته ، ابتدا تفاوت بین این بیماری پوستی با پوست خشک را توضیح می‌دهیم تا دیگر دچار اشتباه نشوید!

پوست خشک و پوست کم آب شبیه هم هستند. با این حال اگرچه آنها می‌توانند یکسان به‌نظر برسند، اما به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شوند. هنگامی که پوست خشک می‌شود، به این معنی است که پوست شما به اندازه کافی روغن طبیعی که برای محافظت از خود نیاز دارد را تولید نمی‌کند. این موضوع ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد، مثلا ممکن است فردی که به بیماری پوستی مانند درماتیت یا اگزما مبتلا شده، دچار خشکی پوست شود.

شستشوی مکرر با شوینده‌های معمولی نیز می‌تواند با از بین بردن روغن‌های موجود در پوست باعث خشکی آن شود. علاوه بر این، برخی افراد به‌طور طبیعی پوست خشک‌تری نسبت به دیگران دارند. اما در مقابل، پوست کم آب یا دهیدراته در نتیجه مصرف ناکافی آب ایجاد می‌شود.

پوست خشک با کمبود چربی مشخص می‌شود.

بررسی علائم دیگری که فرد تجربه می‌کند نیز می‌تواند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی کمک کند تا تفاوت بین خشکی و کم آبی پوست را تشخیص دهند. به‌طور ساده، اگر یکی از گونه‌های خود را نیشگون بگیرید و پوست آن به جای حفظ شکل، فقط با اعمال یک فشار ملایم چروکیده شود، معمولاً می‌توانید متوجه شوید که پوست شما کم آب شده است.

پوست کم‌آب سفت و کدرتر از حد معمول نیز به‌نظر می‌رسد. همچنین ممکن است متوجه شوید که چین و چروک‌های صورت شما بزرگ‌تر شده‌اند و یا چروک‌های جدیدی همراه با خطوط تیره‌ی عمیق‌تر در مکان‌هایی از پوستتان تشکیل شده‌اند که قبلا وجود نداشتند.

از سوی دیگر، پوست خشک با کمبود چربی مشخص می‌شود. پوسته پوسته شدن و خارش معمولاً در نتیجه خشک بودن پوست ایجاد می‌شوند. اساساً، وجود ناراحتی عمومی در سراسر پوست بدن نشانه اصلی خشکی پوست است. با این حال بدترین نواحی برای تجربه خشکی پوست معمولاً نزدیک ابروها و اطراف بینی و دهان هستند.

وجود ناراحتی عمومی در سراسر پوست بدن نشانه اصلی خشکی پوست است.

علائم پوست دهیدراته کدامند؟

اگر به‌طور دقیق‌تر بخواهیم علائم پوست دهیدراته را بیان کنیم، به لیست زیر می‌رسیم:

  • از دست رفتن درخشندگی و کدر شدن پوست: ممکن است متوجه شوید که پوست شما ظاهری صاف و در عین حال مات پیدا کرده است. پوست کدر رطوبت کافی برای درخشندگی لازم را ندارد.
  • گود شدن و تیرگی زیر چشم‌ها: ممکن است متوجه تیرگی زیر چشم خود شوید، زیرا بدون آبرسانی کافی، پوست اطراف چشم شما می‌تواند از حدقه دور شده و ظاهری گود و فرورفته پیدا کند.
  • خطوط ظریفی از چین و چروک: چین و چروک‌ها بخشی طبیعی از فرایند پیری هستند و همچنین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و به دلایل ژنتیکی ایجاد می‌شوند و هر چقدر آب بنوشید نمی‌توانید به‌طور کامل مانع ایجاد آن‌ها شوید. با این حال، خطوط بسیار ظریف ممکن است در نتیجه کم آبی بدن ایجاد شده باشند. رطوبت بیشتر می‌تواند پوست را حجیم‌تر کند، بنابراین این خطوط کم رنگ محو می‌شوند.
  • خارش: خارش می‌تواند، هم از علائم پوست دهیدراته و هم از علائم پوست خشک باشد. اما در مورد دهیدراته شدن پوست، پوستی که در اثر کم آبی ترک می‌خورد، می‌تواند احساس خارش داشته‌باشد. این خارش همچنین می‌تواند به دلیل ورود باکتری‌ها از ترک‌های ریز روی پوست (که به دلیل کم آبی ایجاد می‌شوند) به‌وجود آید.
  • کیسه‌های زیر چشم: از آنجایی که پوست شما با کم آب شدن خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، پوست زیر چشم شما می‌تواند “جمع” شود و باعث شود تا شاهد گودی و جمع شدگی پوست در زیر چشم خود باشید.
  • تست پینچ: همانطور که پیشتر در بررسی علائم پوست دهیدراته گفتیم، برای اینکه بفهمید آب بدنتان کم شده است یا نه، می‌توانید «تست پینچ» را انجام دهید. برای این کار کمی از پوست بازوی خود را بین انگشت شست و سبابه‌ی خود فشار دهید. اگر به خوبی هیدراته شده باشید، باید چند ثانیه پس از رها کردن، پوست به حالت اولیه خود برگردد. اگر اینطور نیست، وقت آن است که کمی آب بنوشید!

این‌ها تماما علائم پوست دهیدراته خفیف تا متوسط بودند. با این حال در صورتی که به کم آبی شدید در بدن خود دچار شوید، می‌توانید علائم دیگری را نیز مشاهده کنید.

در بزرگسالان این علائم شامل لیست زیر می‌شوند:

  • تشنگی مفرط
  • خشک شدن لب ها
  • خشک شدن دهان
  • کمتر از حد معمول ادرار می‌کنید
  • کمتر از حد معمول عرق می‌کنید
  • خستگی مفرط و همیشگی
  • سرگیجه
  • ادرار تیره با بوی قوی

علائم پوست دهیدراته در کودکان و نوزادان هم شامل موارد زیر است:

  • دهان خشک
  • زبان خشک
  • عدم تولید اشک هنگام گریه
  • تب شدید
  • خواب آلودگی غیر معمول
  • تحریک‌پذیری و گریه بیش از حد
  • چشم‌های گود رفته
  • ادرار تیره با بوی قوی

بیشتر بخوانید: مراقبت از موهای خشک؛ نکات مهم نگهداری مو شکننده!

روش‌های جلوگیری از ایجاد پوست دهیدراته

برای جلوگیری از دهیدراته شدن پوست، باید دلایل ایجاد این بیماری را بشناسید. زمانی که یک فرد بیشتر از آبی که می‌نوشد آب از دست می‌دهد (و یا مصرف می‌کند)، دچار کم آبی می‌شود. دلایل متعددی برای کم آبی بدن وجود دارد، از جمله:

  • ننوشیدن آب کافی
  • عرق کردن بیش از حد
  • از دست دادن مایعات از طریق اسهال یا استفراغ
  • تب شدید
  • آفتاب سوختگی

شایان ذکر است که برخی از افراد (مثلا افراد مسن‌تر) بیشتر از دیگران در معرض خطر کم آبی هستند. مردم اغلب با افزایش سن، احساس تشنگی خود را از دست می‌دهند.

این بدان معناست که برخی از افراد مسن به اندازه کافی آب یا مایعات دیگر نمی‌نوشند. نوزادان، کودکان نوپا و نونهالان نیز می‌توانند بیشتر در معرض خطر تجربه علائم پوست دهیدراته باشند، زیرا احتمال اسهال و استفراغ در آنها بیشتر از بزرگسالان است.

اصلی‌ترین راه جلوگیری از دهیدراته شدن پوست این است که به مقدار کافی آب به بدنتان برسانید!

برخی از شرایط سلامتی و بیماری‌ها نیز می‌توانند در بدتر شدن کم آبی بدن تاثیر بگذارند. به‌عنوان مثال، دیابت، فیبروز کیستیک و اختلال عملکرد کلیه می‌تواند باعث تعریق یا ادرار بیشتر در افراد شوند. چندین دارو هم وجود دارند که می‌توانند بر تعادل مایعات در بدن تأثیر بگذارند. برخی از داروهایی که می‌توانند باعث کم آبی بدن شوند عبارتند از:

  • دیورتیک‌ها
  • ملین‌ها
  • آنتی‌اسیدها
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • داروهای فشار خون

بنابراین به‌طور کلی برای جلوگیری از ایجاد علائم پوست دهیدراته در درجه اول باید آب کافی بنوشیم. در هنگام ورزش، روزهای بیماری و در هوای گرم، شما باید حتی آب بیشتری نسبت به گذشته بنوشید. طبق گفته کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده، اصلی‌ترین راه جلوگیری از دهیدراته شدن پوست این است که به مقدار کافی آب به بدنتان برسانید!

محدود کردن مصرف الکل و کافئین، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و مدیریت بیماری‌های زمینه‌ای که باعث کم آبی بدن می‌شوند هم از اهمیت بالایی در جلوگیری از ایجاد علائم پوست دهیدراته برخوردارند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست زبر و خشن!

درمان پوست دهیدراته چگونه است؟

قبل از اینکه یک روال مراقبت از پوست دهیدراته را تشریح کنیم، اجازه دهید ابتدا نکات دیگری در سبک زندگی که ممکن است به شما کمک کنند را بررسی کنیم.

از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید

کافئین و الکل دو مورد از بدترین موارد برای پوست دهیدراته هستند. هر دوی این مواد ادرارآور هستند و با کاهش محتوای آب بدن، سلامت پوست را به خطر می‌اندازند. همچنین، الکل با ممانعت از تولید هورمون وازوپرسین که برای آبرسانی مجدد پوست ضروری است، علائم پوست دهیدراته را دو برابر می‌کند.

در مورد کافئین، اگر نمی‌توانید تصور کنید که روز خود را بدون لاته صبحگاهی سپری کنید، نترسید: توافق عمومی بر این است که یک تا دو فنجان قهوه در روز، مشکل حادی ایجاد نمی‌کند.

کم آبی پوست را از درون و بیرون درمان کنید

برای اصلاح پوست کم آب، باید به مراقبت از پوست و سلامت کلی خود توجه کنید. این به معنای آبرسانی از داخل به بیرون و همچنین درمان کم آبی پوست به‌صورت موضعی است. دانستن این نکته در رابطه با مشکلات پوستی ضروری است: پوست آخرین عضوی است که مواد مغذی مصرفی ما را دریافت می‌کند، بنابراین آخرین عضوی است که آبی را که می‌نوشید را دریافت می‌کند.

بنابراین احتمالا آب مصرفی از طریق نوشیدنی‌ها در کوتاه مدت برای رفع علائم پوست دهیدراته کافی نباشند و بدین ترتیب باید از محصولات آبرسان موضعی (مثل کرم‌های مرطوب کننده) استفاده کنید.

یک مرطوب کننده هوا بخرید

ممکن است لازم باشد کولر گازی را خاموش کرده و به هوای منزل خود رطوبت اضافه کنید. مرطوب کننده‌ها با تشکیل بخار و ایجاد رطوبت کافی، به افرادی که پوست کم آب دارند کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: علائم حساسیت پوستی به دارو؛

از اسکراب‌های خشن صورت صرف نظر کنید

لایه برداری یک روش مفید برای روشن کردن پوست کدر و کم آب است، اما برای پوست‌های کم آب، توصیه می‌کنیم از اسکراب‌های خشن که می‌توانند پوست را تحریک کنند خودداری کنید.

برای اصلاح پوست کم آب، باید به مراقبت از پوست و سلامت کلی خود توجه کنید:

پوستتان را با یک پاک کننده ملایم و آب ولرم بشویید

بهترین راه برای پاکسازی پوست کم آب، استفاده از یک پاک کننده ملایم و آب ولرم است. پاک کننده‌هایی را انتخاب کنید که فاقد مواد افزودنی شیمیایی خشن و عطرهای مصنوعی هستند که می‌توانند رطوبت مفید پوست را از بین ببرند و حساسیت‌ها را تشدید کنند. دوری از مواد شیمیایی مضر مانند پارابن‌ها، پترولاتوم، روغن‌های معدنی، پروپیلن گلیکول و سدیم لوریل سولفات ضروری است.

از سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید

اسید هیالورونیک در بازسازی پوست کم آب بسیار موثر است. به‌عنوان یک مرطوب کننده، این ماده‌ی معجزه آسا به چسبیدن و حفظ رطوبت به سلول‌های پوست کمک می‌کند و پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد.

از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، از اسکراب‌های خشن که حاوی دانه‌ها یا مواد قندی هستند خودداری کنید.

از لایه بیرونی پوست خود محافظت کنید

همانطور که گفتیم، نوشیدن آب در طول روز برای بدن شما عالی است، اما این هیدراتاسیون در واقع به پوست شما نمی‌رسد مگر اینکه به شدت کم‌آب باشید! بنابراین با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده (و ضد آفتاب) اجازه خروج آب بیشتری را از سطح پوست خود ندهید. برای این کار می‌توانید از محصولاتی که دارای مواد طبیعی مثل عصاره برگ رزماری، جوجوبا، گل رز و روغن‌های خولان دریایی هستند استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در هوای خشک

بنابراین با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده (و ضد آفتاب) اجازه خروج آب بیشتری را از سطح پوست خود ندهید.

سخن نهایی

به پایان مطلب بررسی علائم پوست دهیدراته می‌رسیم. پوست کم آب می‌تواند پیچیده باشد، اما زمانی که به درستی آن را تشخیص دهید قابل درمان است. در مقابل، خشکی پوست هم علائم مشابهی دارد، اما با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل درمان نیست. به‌طور کلی برای درمان علائم پوست دهیدراته باید علاوه بر نوشیدن آب کافی، با استفاده از محصولات زیبایی مناسب به‌صورت موضعی وارد عمل شوید!

سوالات متداول

علائم پوست دهیدراته کدامند؟

1. از دست رفتن درخشندگی و کدر شدن پوست 2. گود شدن و تیرگی زیر چشم‌ها 3. خطوط ظریفی از چین و چروک 4. خارش 5. کیسه‌های زیر چشم 6. انجام تست پینچ

درمان پوست دهیدراته چگونه است؟

1. از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید 2. کم آبی پوست را از درون و بیرون درمان کنید 3. یک مرطوب کننده هوا بخرید 4. از اسکراب‌های خشن صورت صرف نظر کنید 5. پوستتان را با یک پاک کننده ملایم و آب ولرم بشویید 6. از سرم هیالورونیک اسید استفاده کنید 7. از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید 8. از لایه بیرونی پوست خود محافظت کنید

منابع: + + + + + +

۷ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی