لکه پوستی زیر بغل
۴ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لکه پوستی زیر بغل؛ علت + روش سریع درمان

1/5 - (1 امتیاز)

پیدا کردن لکه‌های تیره پوستی بر روی زیر بغل بسیار رایج است و اغلب چندان قابل اهمیت نیست. اما بسیاری از افرادی که لکه‌های پوستی را در ناحیه زیر بغل خود تجربه می‌کنند، به شما می‌گویند که این سیاهی‌ها می‌تواند چقدر بر روی زیبایی شما، خصوصا وقتی که لباس‌های مجلسی و مهمانی می‌پوشید، اثر منفی بگذارند! خبر خوب این است که به گفته کارشناسان، تیرگی زیر بغل معمولاً فقط یک نگرانی زیبایی است و کاملا بی ضرر است. و حتی در این صورت، اگر لکه‌های ناحیه زیر بغل، شما را از پوشیدن تاپ باز می‌دارد، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای مبارزه با این مشکل رایج انجام دهید. بنابراین قصد داریم تا در این مطلب نگاهی به روش‌های محو کردن لکه پوستی زیر بغل بیندازیم.

تیرگی زیربغل

زیر بغل شما به‌طور طبیعی تقریباً باید به رنگ بقیه پوستتان باشد. اما گاهی اوقات، پوست زیر بغل می‌تواند رنگ تیره‌تری پیدا کند. تیره شدن زیر بغل معمولاً نشانه‌ای از یک بیماری نیست، اما برخی افراد آن را خجالت‌آور می‌دانند.

خبر خوب این است که به گفته کارشناسان، تیرگی زیر بغل معمولاً فقط یک نگرانی زیبایی است و کاملا بی ضرر است.

لکه پوستی زیر بغل اغلب به دلیل یک بیماری پوستی به نام آکانتوز نیگریکانس (AN) ایجاد می‌شود. این بیماری باعث ضخیم شدن و تیره شدن پوست در چین‌های اطراف بدن می‌شود. بیماری AN به‌طور کلی نواحی زیر را درگیر می‌کند:

  • زیر بغل
  • پشت گردن
  • کشاله ران
  • آرنج‌ها
  • زانو

ممکن است پوست شما در نواحی گفته شده خارش کند یا بوی بدی داشته‌باشد. این بیماری در بین مردم جهان بسیار شایع است و از آنجایی که بر روی سلامتی عمومی فرد تاثیری نمی‌گذارد، احتمالا تا به الان حتی اسمش را هم نشنیده بودید! در واقع بین 7 تا 74 درصد افراد جهان نوعی از AN را تجربه می‌کنند. احتمال تیره شدن زیر بغل اغلب به عواملی مانند نژاد، سلامتی و سابقه خانوادگی بستگی دارد.

به پوستت جون تازه بده

چه عواملی باعث تیرگی زیربغل می‌شوند

رنگ پوست شما توسط سلول‌های رنگدانه‌ای به نام ملانوسیت‌ها تعیین می‌شود و بنابراین وقتی این سلول‌ها بیشتر تکثیر شوند، می‌توانند رنگ پوست را تیره‌تر کنند. همچنین همانطور که گفتیم، هر کسی ممکن است به AN مبتلا شود، اما برخی افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. در واقع افرادی که پوست تیره‌تری دارند، به نسبت بالاتری در مقایسه با افرادی که پوست روشن‌تری دارند، دچار تیرگی زیر بغل می‌شوند.

AN گاهی اوقات در خانواده‌ها دیده می‌شود و یعنی، شما آن را از طریق یک ژن معیوب به ارث می‌برید. اگر پدر یا مادر، خواهر و برادر یا یکی دیگر از بستگان نزدیکتان به این بیماری مبتلا هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که لکه‌های تیره روی چین‌های پوستتان داشته‌باشید.

اگرچه AN معمولاً یا ژنتیکی است و یا به یک بیماری زمینه‌ای مرتبط است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند تراشیدن مو نیز ممکن است در ایجاد این بیماری پوستی مقصر باشد. تصور می‌شود که تحریک ناشی از اصلاح یا اپیلاسیون مکرر ممکن است تولید ملانوسیت اضافی را تحریک کند. همچنین وجود شرایط زیر احتمال ابتلا به AN را بیشتر می‌کنند:

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات الکل سفید برای پوست

AN گاهی اوقات در خانواده‌ها دیده می‌شود و یعنی، شما آن را از طریق یک ژن معیوب به ارث می‌برید.

چاقی

تحمل وزن اضافی، بدن شما را در برابر اثرات انسولین مقاوم‌تر می‌کند. انسولین هورمونی است که به تنظیم قند خون کمک می‌کند. سطوح بالای انسولین در خون می‌تواند منجر به افزایش تولید سلول‌های رنگدانه در پوست شود. طبق آمار، بیش از نیمی از بزرگسالانی که اضافه وزن دو برابری نسبت به حالت ایده‌آل دارند، لکه پوستی زیر بغل و سیاهی در سایر چین‌های پوستی خود را تجربه می‌کنند.

دیابت نوع 2

چاقی همچنین یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است. افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به AN هستند.

سندرم‌های هورمونی

برخی از بیماری‌های هورمونی که سطح انسولین را در بدن مختل می‌کنند می‌توانند منجر به AN شوند. این بیماری‌ها شامل لیست زیر هستند:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سندرم کوشینگ
  • آکرومگالی
  • کم کاری تیروئید

داروها

برخی داروها سطح انسولین بدن را افزایش می‌دهند و بنابراین می‌توانند منجر به تیره شدن زیر بغل شوند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • انسولین
  • کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون
  • هورمون رشد انسان
  • قرص‌های ضد بارداری
  • نیاسین با دوز بالا

سرطان

در موارد نادر، ایجاد ناگهانی لکه پوستی زیر بغل می‌تواند نشانه سرطان باشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، اغلب معده، کبد یا روده بزرگ تحت تاثیر سرطان قرار گرفته‌اند، زیرا وجود تومور در این نواحی، سطوح فاکتورهای رشدی که سلول‌های رنگدانه پوست را تحریک می‌کنند، افزایش می‌دهند. هنگامی که AN توسط سرطان ایجاد شود، به آن آکانتوز نیگریکانس بدخیم می‌گویند که در آن، احتمالاً لکه‌های تیره‌ای را در هم اطراف دهان خود خواهید دید.

دلایل به وجود آمدن قارچ زیر بغل

قارچ زیر بغل یک عفونت قارچی پوست است که توسط مخمری به نام Candida (کاندیدا) ایجاد می‌شود. این مخمر باعث ایجاد بثورات قرمز روشن و خارش دار در ناحیه زیر بغل شما می‌شود. Candida در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند و درمان آن شامل استفاده از کرم یا پماد ضد قارچ است.

با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه زیر بغل خود می‌توانید از عفونت قارچی زیر بغل پیشگیری کنید. به‌طور کلی شرایطی که به Candida اجازه رشد می‌دهند عبارتند از:

  • هوای گرم و مرطوب
  • لباس‌های تنگ
  • بهداشت ضعیف
  • تغییر دیربه‌دیر لباس‌های زیر
  • بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اینترتریگو

بیشتر بخوانید: لکه سیاه زیر چشم؛ دلایل به وجود آمدن و راه‌های درمان آن

با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه زیر بغل خود می‌توانید از عفونت قارچی زیر بغل پیشگیری کنید.

عفونت‌های قارچی زیر بغل در گروه‌های خاصی از افراد شایع‌تر از سایرین هستند. این موضوع شامل افرادی می‌شود که:

  • حامله هستند
  • اضافه وزن یا چاقی دارند
  • آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌هایی که به‌طور معمول در بدن شما زندگی می‌کنند را از بین می‌برند. حذف این باکتری‌ها به کاندیدا اجازه می‌دهد تا خارج از کنترل رشد کند.
  • شیمی درمانی می‌شوند.
  • عفونت‌های مخمری در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم شایع‌تر است. این امر ممکن است به دلیل شرایطی مانند HIV/AIDS یا دیابت باشد، و یا ممکن است به دلیل استفاده از داروهایی باشد که سیستم ایمنی شما را سرکوب می‌کنند.

عفونت‌های مخمری زیر بغل معمولا مسری نیستند. اما افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت‌ها دارند. درمان عفونت قارچی زیر بغل شامل استفاده از داروهای ضد قارچی است. شما می‌توانید ضد قارچ را مستقیماً روی ناحیه عفونی پوست خود بمالید.

در برخی موارد، پزشک شما ممکن است یک داروی ضد قارچ که از طریق دهان مصرف می‌شود (مانند فلوکونازول) را توصیه کند. تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه زیر بغل به‌عنوان بخشی از درمان عفونت قارچی مهم است. این کار همچنین می‌تواند به جلوگیری از بازگشت عفونت قارچی کمک کند. قرار دادن زیر بغل در معرض هوا هم ممکن است به درمان لکه پوستی زیر بغل ناشی از عفونت‌های قارچی کمک کند. پودرهای خشک کننده و ضد تعریق‌های موضعی نیز به خشک شدن پوست و جلوگیری از عفونت‌های بعدی کمک می‌کنند.

درمان تیرگی زیر بغل     

افرادی که به دلیل لکه پوستی زیر بغل نگرانی‌های زیبایی دارند، می‌توانند با استفاده از چندین روش پوست زیر بغل خود را روشن‌تر کنند:

مرطوب کننده زیر بغل

تراشیدن بیش از حد موهای زیر بغل می‌تواند باعث ایجاد لکه پوستی زیر بغل شود، بنابراین استفاده از مرطوب کننده می‌تواند برای کاهش سوزش زیر بغل مفید باشد. همیشه قبل از اصلاح زیر بغل از صابون یا فوم اصلاح مناسب برای پوست‌های حساس استفاده کنید. بعد از اصلاح، یک لوسیون مرطوب کننده طبیعی و بدون عطر را روی آن ناحیه بمالید تا تحریکات را کاهش داده و از تغییرات در رنگ پوست جلوگیری کند.

استفاده روش‌های درمانی طبیعی

درمان‌های طبیعی محبوب برای تیرگی زیر بغل عبارتند از:

  • کورکومین که رنگدانه زردچوبه است
  • آب لیمو
  • شیر خار
  • عصاره خیار دریایی

برخی از این درمان‌های خانگی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. به‌عنوان مثال، آب لیمو ممکن است پوست را خشک یا تحریک کند. پس بهتر است قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی برای تیرگی زیر بغل با یک پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

پس بهتر است قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی برای تیرگی زیر بغل با یک پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: لکه پوست در بارداری

کرم‌های اپیکال و آنتی بیوتیک‌ها

کرم‌ها، پمادها و ژل‌های تجویزی برای روشن کردن پوست و درمان لکه پوستی زیر بغل در دسترس هستند. این محصولات عبارتند از:

  • کرم‌های رتینوئید برای نازک و روشن کردن پوست
  • کرم هیدروکینون برای روشن کردن رنگ پوست
  • لایه برداری شیمیایی حاوی‌تری کلرواستیک اسید (TCA) برای حذف سلول‌های آسیب دیده پوست
  • کلسیپوترین (دوونکس)، یک کرم مبتنی بر ویتامین D برای کاهش رنگدانه
  • آنتی بیوتیک‌های موضعی یا صابون‌های آنتی باکتریال برای به حداقل رساندن ناراحتی

بسیاری از متخصصان پوست کرم‌های موضعی و آنتی‌بیوتیک‌ها را برای روشن کردن زیر بغل توصیه می‌کنند، زیرا می‌توانند تغییر رنگ پوست را کاهش داده و ظاهر زیر بغل را بهبود بخشند. با این حال، شایان ذکر است که سازندگان این محصولات آنها را به‌طور خاص برای AN طراحی نکرده‌اند.

داروهای خوراکی

برای AN شدید (وقتی به درمان‌های موضعی پاسخ نمی‌دهد)، متخصص پوست ممکن است قرص‌های رتینوئید را تجویز کند. قرص‌های رتینوئید همچنین می‌توانند آکنه، پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی را درمان می‌کنند. البته داروهای رتینوئید می‌توانند عوارض جانبی متعددی ایجاد کنند و برای زنان باردار مناسب نیستند. افرادی که این داروها را برای AN در نظر می‌گیرند باید قبل از استفاده از آن‌ها در مورد مزایا و معایب با متخصص پوست خود صحبت کنند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی می‌تواند ضخامت پوست را که اغلب همراه با تیرگی پوست رخ می‌دهد، کاهش دهد. کاهش ضخامت پوست ممکن است رنگ آن را روشن‌تر نشان دهد. لیزر درمانی همچنین ممکن است رشد مو را کاهش داده و در نتیجه نیاز به اصلاح را کمتر کند.

کاهش ضخامت پوست ممکن است رنگ آن را روشن‌تر نشان دهد.

سخن نهایی

AN به‌طور کلی دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، افرادی که لکه پوستی زیر بغل دارند باید به پزشک مراجعه کنند، زیرا تیرگی پوست ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد.

درمان بیماری زمینه‌ای اغلب لکه پوستی زیر بغل را برطرف می‌کند و پوست آن ناحیه را روشن می‌نماید. اما اگر این کار موثر نبود، و یا اگر یک بیماری زمینه‌ای باعث AN نباشد، پزشک یا متخصص پوست می‌تواند درمان‌های خانگی و برخی داروها را برای رفع لکه پوستی زیر بغل به شما توصیه کند.

سوالات متداول

چه عواملی باعث تیرگی زیربغل می‌شوند؟

1. چاقی 2. دیابت نوع دو 3. سندرم‌های هورمونی 4. داروها 5. سرطان

دلایل به وجود آمدن قارچ زیر بغل چیست؟

1. هوای گرم و مرطوب 2. لباس‌های تنگ 3. بهداشت ضعیف 4. تغییر دیربه‌دیر لباس‌های زیر 5. بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اینترتریگو.

درمان تیرگی زیر بغل چگونه امکان‌پذیر است؟

1. مرطوب کننده زیر بغل 2. استفاده روش‌های درمانی طبیعی 3. داروهای خوراکی 4. لیزر درمانی 5. کرم‌های اپیکال و آنتی بیوتیک‌ها

منابع: + + + +

۴ شهریور ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی