دلایل به وجود آمدن لکه سیاه زیر چشم و راه‌های درمان آن
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لکه سیاه زیر چشم؛ دلایل به وجود آمدن و راه‌های درمان آن

به این مطلب امتیاز دهید

تیره شدن پوست صورت در نواحی زیر چشم موجب می‌شود تا حلقه‌هایی سیاه، چشم‌های شما را احاطه کنند و سبب بروز تغییراتی نامطلوب در چهره و ظاهر شما شوند. به‌ وجود آمدن لکه سیاه زیر چشم دلایل گوناگونی دارد. این دلایل هرچه که هستند، زیبایی و شادابی چهره شما را می‌گیرند و باعث می‌شوند خسته و بیمار به‌نظر برسید. خستگی و بی‌خوابی و یا حتی پلک‌های پف‌کرده‌ای که بر روی چشم‌ها سایه انداخته‌اند ممکن است از دلایل ایجاد این حلقه‌ها محسوب شوند. افرادی که با چنین مشکلاتی روبه‌رومی‌شوند به دنبال رفع آن هستند و در این مسیر دست به دامان انواع شیوه‌ها و روش‌های بهبود خواهند شد. در این مقاله به بررسی دلایل ایجادکننده این مشکل و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت. اگر شما هم درگی مشکلاتی از این قبیل هستید، ما را در ادامه همراهی کنید.

حلقه‌های تیره اطراف چشم

حلقه‌های سیاه ایجادشده در اطراف چشم معمولا در اثر بیماری و یا یک مشکل پزشکی به وجود نمی‌آیند. به همین جهت دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. اما تاثیر نامطلوبی که این عارضه بر روی ظاهر و چهره افراد می‌گذارد باعث می‌شود تا آن‌ها انواع راه‌ها و روش‌های درمانی را امتحان کنند. روشن بودن پوست اطراف چشم و سایر نواحی صورت، بر زیبایی چهره و داشتن یک آرایش جذاب و دلخواه تاثیر فراوانی دارد.

افرادی که با چنین مشکلاتی روبه‌رومی‌شوند به دنبال رفع آن هستند و در این مسیر دست به دامان انواع شیوه‌ها و روش‌های بهبود خواهند شد.

به همین دلیل افرادی که با مشکل تیرگی اطراف چشم درگیر هستند برای پنهان کردن تیرگی‌ها و لکه سیاه زیر چشم به استفاده از انواع کانسیلرها و کرم‌های آرایشی روی می‌آورند. البته که هیچ کدام از این مواد آرایشی حلقه‌های تیره اطراف چشم را درمان نخواهند کرد و فقط به‌عنوان پوششی بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند. در برخی موارد، استفاده از مواد آرایشی نامرغوب و بی‌کیفیت باعث بیشتر شدن تیرگی‌ها خواهد شد.

رنگ ایجادشده در نواحی زیر چشم، بسته به رنگ طبیعی پوست افراد ممکن است به‌صورت سایه‌هایی آبی، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه خود را نشان دهند و موجب شوند چشم‌ها گودتر و فروافتاده‌تر و خسته‌تر از واقعیت به‌نظر برسند. این تیرگی‌ها علاوه بر خستگی، سن افراد را هم بالاتر نشان می‌دهند و این مسئله یکی از دلایل عمده برای پیگیری درمان این تیرگی‌ها به شمار می‌رود.

به پوستت جون تازه بده

دلایل ایجاد لکه سیاه زیر چشم چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارند که ممکن است در ایجاد لکه‌های سیاه زیر چشم نقش داشته‌باشند. یکی از دلایل عمده و غیرقابل پیشگیری در این مورد، مسئله افزایش سن و پیری پوست است.

با بالا رفتن سن، پوست افراد خاصیت کشسانی و کلاژن‌سازی خود را از دست می‌دهد و دچار تغییر رنگ و تغییر حالت می‌شود. از آن‌جایی که پوست صورت در نواحی زیر چشم حساس‌تر از سایر نقاط است، خیلی زودتر از بخش‌های دیگر درگیر این مشکلات می‌شود و زیبایی و شادابی خود را از دست می‌دهد.

با افزایش سن، پوست زیر چشم نازک و شل می‌شود و در اثر این تغییر حالت، رگ‌های خونی واقع در این نواحی خود را بیشتر نشان می‌دهند. همین مسئله باعث ایجاد لکه‌های سیاه زیر چشم و تیره‌تر شدن این ناحیه خواهد شد. همچنین ایجاد پارگی‌های جزیی در مویرگ‌ها و یا فرورفتگی‌های حاصل از اشک و گریه هم می‌تواند پوست زیر چشم را سیاه کند.

بیشتر بخوانید: زردی زیر چشم؛ علائم، دلایل و راهکارهای درمان

با افزایش سن، پوست زیر چشم نازک و شل می‌شود و در اثر این تغییر حالت، رگ‌های خونی واقع در این نواحی خود را بیشتر نشان می‌دهند.

از دیگر دلایل ایجاد حلقه‌های تیره اطراف چشم می‌‌‌توان به زمینه خانوادگی و ژنتیک اشاره کرد. به این معنا که تیره بودن اطراف چشم نسبت به سایر نقاط صورت ممکن است از والدین به فرزندان ارث برسد و هیچ علت بیرونی وجود نداشته‌باشد.

در برخی موارد، این تیرگی‌ها در پی یک عارضه پوستی مانند اگزما یا درماتیت به وجود می‌آیند. این بیماری‌ها سبب گشادشدن عروق خونی می‌شوند و به این ترتیب تیرگی پوست را به همراه دارند.

مالیدن چشم‌ها در اثر خواب‌آلودگی، حساسیت یا خستگی بیش‌ از حد باعث می‌شود رگ‌های خونی زیر پوست پاره و شکسته شوند. این مشکل در کنار ایجاد تورم، موجب تیرگی زیر چشم و ایجاد لکه‌های سیاه خواهد شد.

داشتن عادات نادرست در مورد خواب و استراحت و به دنبال آن کمبود خواب، باعث می‌شود رنگ پوست در نواحی زیر چشم پریده و روشن شود. پریدگی رنگ در این نقاط به نمایان شدن رگ‌های خونی و تیرگی‌های زیر پوست می‌انجامد. یکی دیگر از این عوامل، ملانین است. ملانین ماده‌ای حاوی رنگدانه است که رنگ‌های مختلف پوست را به وجود می‌آورد. هنگامی که فرد برای مدت زمانی طولانی در معرض نور خورشید قرارگیرد تولید این ماده با تحریک اشعه ماورای بنفش بیشتر می‌شود و در نتیجه رنگ پوست تیره‌تر خواهد شد. نام علمی این فرآیند هایپرپیگمانتاسیون است.

عدم نوشیدن آب به میزان کافی و کم آبی بدن باعث تیره و کدر شدن پوست می‌شود. این مشکل در نواحی حساس پوست مانند زیر چشم بیشتر خود را نشان می‌دهد.

به‌طور کلی پیروی از سبک زندگی ناسالم مانند مصرف الکل، دخانیات، غذاهای ناسالم و همچنین عدم تحرک بدنی و ورزش نکردن می‌تواند سبب بروز حلقه‌های تیره در نواحی زیر چشم شود.

لکه سیاه زیر چشم چگونه درمان می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم وجود حلقه‌های سیاه اطراف چشم تاثیر نامطلوبی بر چهره و ظاهر افراد می‌گذارد و باعث می‌شود آن‌ها به دنبال درمان و بهبود این عرضه، انواع و اقسام راه‌ها و روش‌های اصولی و غیراصولی را امتحان کنند. درمان لکه‌های سیاه اطراف چشم به دو دسته درمان‌های خانگی و پزشکی تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح و تشریح هر یک خواهیم پرداخت.

درمان خانگی برای رفع تیرگی اطراف چشم

افزایش ارتفاع بالشت در زمان خواب

یکی از دلایل ایجاد لکه‌های سیاه در اطراف چشم بلافاصله پس از بیداری، تجمع مایعات در این نواحی به هنگام خواب است. برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید ارتفاع بالشت خود را افزایش دهید و یا از چند بالشت اضافی استفاده کنید. بالا قرار گرفتن سر در زمان خواب از پف کردن پلک و تجمع مایعات جلوگیری خواهد کرد.

برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید ارتفاع بالشت خود را افزایش دهید و یا از چند بالشت اضافی استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد

همان‌طور که گفتیم یکی از عوامل ایجادکننده لکه سیاه زیر چشم، گشاد شدن عروق خونی موجود در آن بخش است. برای کوچک شدن رگ‌های خونی باید از کمپرس سرد استفاده شود. برای این منظور می‌توانید یک قاشق فلزی را در یخچال یا فریزر قرار دهید و پس از سرد شدن، بر روی چشمان خود بگذارید. این عمل موجب کاهش پف و تیرگی در نواحی اطراف چشم می‌شود.

مصرف موضعی خیار

ویتامین c و آب فراوان می‌تواند پف‌کردگی و تیرگی اطراف چشم را بهبود بخشد. برای این منظور می‌توانید برش‌های نازکی از خیار را بر روی چشمان خود قرار دهید و از ویتامین c موجود در آن بهره‌مند شوید. مصرف موضعی خیار نه تنها پف چشم‌ها را از بین می‌برد بلکه به رفع خستگی آن‌ها هم کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تزریق چربی زیر چشم؛ مزایا، معایب، ماندگاری و روش‌های مرسوم

برای این منظور می‌توانید برش‌های نازکی از خیار را بر روی چشمان خود قرار دهید و از ویتامین c موجود در آن بهره‌مند شوید.

استفاده از چای کیسه‌ای

کافئین و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای باعث افزایش گردش خون و بهبود تیرگی‌های اطراف چشم می‌شود. برای این منظور می‌توانید چای کیسه‌ای سردشده را به‌صورت کمپرس بر روی پلک‌های خود و نواحی زیر چشم قرار دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

کافئین و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای باعث افزایش گردش خون و بهبود تیرگی‌های اطراف چشم می‌شود.

ماساژ صورت

ماساژ پوست صورت می‌تواند سبب بهبود گردش خون شود و در نتیجه به کاهش ورم پلک و تیرگی‌های زیر چشم کمک کند.

استفاده از محصولات آرایشی

مصرف انواع کرم‌ها، پرایمرها و کانسیلرهای مخصوص چشم می‌تواند تیرگی‌ها و حلقه‌های سیاه زیر چشم را پوشش دهد و رنگ پوست شما را یکدست سازد. البته که استفاده از این محصولات به منزله درمان این عارضه به شمار نمی‌رود و تنها قادر خواهد بود ظاهر پوست شما را تا حدودی بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: درمان سردرد؛

درمان پزشکی برای رفع تیرگی اطراف چشم

مصرف کرم‌های موضعی و سفیدکننده

برخی از پزشکان برای درمان لکه سیاه زیر چشم انواع مختلفی از کرم‌ها و سفیدکننده‌های حاوی ویتامینc را تجویز می‌کنند. هیدروکینون یکی از کرم‌های موضعی مفید برای این منظور است که می‌تواند به روشن شدن و رفع نقاط تیره پوست شما کمک کند.

لایه‌برداری به روش شیمیایی

یکی از راه‌های پیشنهادی برای رفع تیرگی زیر چشم، لایه‌برداری شیمیایی است. در این روش از اسیدهای آلفاهیدروکسی برای کاهش رنگدانه‌های پوست و رفع تیرگی استفاده می‌شود.

درمان با لیزر

استفاده از لیزرهای غیرتهاجمی مانند لیزرهای رنگی پالسی و دایود، علاوه بر بهبود تیرگی‌های زیر چشم به جوان‌سازی و سفت‌شدن پوست صورت کمک فراوانی خواهد کرد.

تزریق ژل

گاهی فرورفتگی‌های حاصل از اشک یا افزایش سن باعث می‌شوند نواحی زیر چشم تیره‌تر از سایر قسمت‌های صورت به‌نظر برسند. استفاده از پرکننده‌های تزریقی مانند ژل هیالورونیک‌اسید می‌توانند نواحی فرورفته را پر کنند و موجب صاف و روشن شدن پوست شوند.

تزریق پلاسما به روشprp

تزریق پلاسمای حاوی پلاکت در نواحی زیر چشم باعث رشد رگ‌های خونی و افزایش ساخت کلاژن می‌شود. کلاژن موجب تقویت و سفت‌شدن پوست و در نتیجه رفع فرورفتگی و تیرگی ناشی از آن خواهد شد.

جلوگیری از بروز حلقه‌های تیره اطراف چشم

همان‌طور که گفتیم بروز لکه‌های تیره در اطراف چشم دلایل مختلفی دارد و تشخیص آن نیاز به بررسی‌های دقیق خواهد داشت. یکی از این دلایل ژنتیک است و به سابقه خانوادگی افراد مربوط می‌شود. در این موارد امکان پیشگیری از آن وجود ندارد و تنها می‌توان از شیوه‌های درمانی برای بهبود آن استفاده کرد. در صورتی که عوامل ژنتیکی وجود نداشته‌باشند، می‌توان با کمک برخی راهکارها از بروز تیرگی‌های اطراف چشم جلوگیری کرد.

اولین راهکار برای پیشگیری از بروز حلقه‌های سیاه اطراف چشم، محافظت از پوست در برابر اشعه خوشید است. تولید بیش از حد ملانین در اثر تحریک نور خورشید باعث تیرگی پوست می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب و عینک آفتابی نباید فراموش شود.

مورد بعدی، تنظیم برنامه خواب و استراحت خواهد بود. خواب کافی از پف‌کردگی پلک‌ها و ایجاد تیرگی در اطراف آن‌ها جلوگیری می‌کند. بهبود سبک زندگی از طریق کاهش استرس، کاهش مصرف الکل و دخانیات و یادگیری راه‌های مراقبت از خود می‌تواند روند پیری پوست را کند و به بهبود ظاهر آن کمک کند.

بیشتر بخوانید: مناسب‌ترین آرایش چشم برای عینکی ها

بهبود سبک زندگی از طریق کاهش استرس، کاهش مصرف الکل و دخانیات و یادگیری راه‌های مراقبت از خود می‌تواند روند پیری پوست را کند

سخن آخر این‌که، بروز لکه سیاه زیر چشم در اغلب موارد ربطی به بیماری و مشکلات جسمی خاص ندارد و دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. اما این حلقه‌های تیره می‌توانند یک مشکل اساسی بر سر راه آرایش و زیبایی ظاهری افراد محسوب شوند.

این عارضه ممکن است ریشه ژنتیکی یا آلرژیک داشته‌باشد. افزایش سن و سبک زندگی ناسالم از دیگر عوامل ایجادکننده آن به شمار می‌روند. برای درمان تیرگی اطراف چشم راه‌های مختلفی وجود دارد اما بهتر است تمامی اقدامات درمانی تحت نظر پزشک و به پیشنهاد او انجام پذیرد تا عواقب جبران‌ناپذیری به همراه نداشته‌باشد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله به شما برای داشتن ظاهری زیباتر و پوستی سالم‌تر کمک کند.

سوالات متداول:

دلایل ایجاد لکه سیاه زیر چشم چیست؟

1. افزایش سن و پیری پوست 2. زمینه خانوادگی و ژنتیک 3. مالیدن چشم‌ها در اثر خواب‌آلودگی، حساسیت یا خستگی 4. داشتن عادات نادرست در مورد خواب و استراحت و به دنبال آن کمبود خواب 5. عدم نوشیدن آب به میزان کافی و کم آبی بدن 6. مصرف الکل، دخانیات، غذاهای ناسالم و همچنین عدم تحرک بدنی

لکه سیاه زیر چشم چگونه درمان می‌شود؟

1. افزایش ارتفاع بالشت در زمان خواب 2. استفاده از کمپرس سرد 3. مصرف موضعی خیار 4. استفاده از چای کیسه‌ای 5. ماساژ صورت 6. استفاده از محصولات آرایشی 7. درمان پزشکی

منابع: + +

 

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی