شستن صورت در بارداری
۳ بهمن ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

شستن صورت در بارداری

به این مطلب امتیاز دهید

در دوران بارداری همه چیز تغییر می­‌کند. پوست شما بین حالت­‌های خشک، خیلی خشک، چرب وخیلی چرب در حال تغییر است. که گاهی این تغییر حالت‌­ها از کنترل شما خارج می­‌شود و بسیار خسته کننده است. اگر شما باردار باشید قطعا انتخاب شوینده­ مناسب برای شستن صورت در بارداری یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستید. اما آیا تاکنون به این موضوع توجه کرده‌اید که همه­ محصولاتی که سال‌ها از آن‌ها استفاده می­‌کردید ممکن است برای شما یا جنین بی‌خطر نباشند؟ اکنون زمان آن رسیده است که نگاهی به محصولات روتین پوستی خود بیندازید و مواردی که سلامتی شما یا جنین را به خطر می‌­اندازد را حذف کنید. چون ممکن است برخی از موادی که در شوینده‌ها بکار رفته است، نه تنها بر هورمون­‌های شما تأثیر بگذارد، بلکه خطر انتقال آن­ مواد به جنین نیز وجود دارد.

انتخاب پاک کننده ایمن برای شستن صورت دربارداری

شوینده ایمن برای شستن صورت در بارداری باید به اندازه کافی ملایم باشد که شما در دوران بارداری و پس از زایمان بتوانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید.

در حالی که ممکن است فکر کنید شستشوی صورت و سایر محصولات مراقبت از پوست نمی­‌توانند روی جنین شما تأثیر بگذارند، اما تاثیرگذار است. و شما باید نه تنها در دوران بارداری، بلکه در ماه‌هایی که شیر می‌دهید، از بهترین محصولات برای خود استفاده کنید.

 شوینده ایمن برای شستن صورت در بارداری باید به اندازه کافی ملایم باشد که شما در دوران بارداری و پس از زایمان بتوانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید.
شوینده ایمن برای شستن صورت در بارداری باید به اندازه کافی ملایم باشد که شما در دوران بارداری و پس از زایمان بتوانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید.

آن­چه می‌خورید، می‌نوشید و به پوست‌تان می‌مالید می‌تواند بخشی از جریان خون و شیر شما شود. در صورت امکان، محصولاتی را انتخاب کنید که با موادی ساخته شده­‌اند که کم­ترین ضرر را برای شما و جنین دارند. بارداری ممکن است طیف وسیعی از احساسات و نوسانات هورمونی به همراه بیاورد، که باعث ایجاد تغییرات پوستی در شما می‌­شود.

این موضوع شما را مجبور به تعویض پاک کننده صورت و همچنین جایگزین کردن آن به شوینده‌ای ایمن برای شستن صورت در بارداری می­‌کند. فقط یک تغییر ساده مانند استفاده از محصولات بدون عطر می‌­تواند به دلیل نوسانات هورمونی تفاوت زیادی ایجاد کند.

این تغییرات هورمونی می‌­تواند باعث بروز ناگهانی آکنه باشد که باعث می‌­شود دوباره احساس نوجوانی کنید. برخی تغییرات پوستی دیگر که در شما ایجاد می­‌شود شامل: افزایش رنگدانه­ پوست، ایجاد ترک‌­­های پوستی، خشکی پوست و خارش است.

خوشبختانه هیچ چیز مانند یک روال مراقبت از پوست خوب برای احیای مجدد پوست وجود ندارد، و می‌دانید که اساس داشتن پوست خوب با یک موضوع شروع می­‌شود که آن هم شستن صورت در بارداری با یک شوینده­ ایمن است. با خواندن ادامه­ مطلب می­‌توانید بهترین انتخاب را در مورد شوینده ایمن و بی‌­خطر در دوران بارداری داشته باشید.

به پوستت جون تازه بده

ترکیبات محصولات مراقبت از پوست که در دوران بارداری بی‌خطر هستند

اسید گلیکولیک

این ماده می‌­تواند به کاهش خطوط و چین و چروک و رنگدانه­‌ها، روشن شدن پوست کمک کند. اگرچه اسیدگلیکولیک در مقادیر زیاد توصیه نمی‌­شود، اما در مقادیر کم که در لوازم آرایشی یافت می­‌شود بی­‌خطر است.

همچنین اسید­های مشابه مانند آزلائیک اسید نیز برای درمان آکنه در دوران بارداری بی­‌خطر هستند. بنابراین وجود این مواد در پاک کننده‌­ها جهت شستن صورت در بارداری مشکلی ایجاد نمی­‌کند.

ویتامین‌های A، K ،B3 و C جهت استفاده به عنوان یک آنتی ­اکسیدان موضعی بی­‌خطر هستند. آن­‌ها سیستم ایمنی را تقویت و رادیکال‌های آزاد را در بدن شما دفع می­‌کنند

آنتی­ اکسیدان­‌های موضعی برای شستن صورت در بارداری

ویتامین‌های A، K ،B3 و C جهت استفاده به عنوان یک آنتی ­اکسیدان موضعی بی­‌خطر هستند. آن­‌ها سیستم ایمنی را تقویت و رادیکال‌های آزاد را در بدن شما دفع می­‌کنند و در نتیجه پوست شما را سالم نگه می‌­دارند. این ویتامین­‌ها همچنین آنتی اکسیدان‌­هایی هستند که از پوست شما در برابر آسیب محافظت و کلاژن را در پوست شما حفظ می‌­کنند.

آلفا هیدروکسی اسید

محصولات آرایشی معمولا حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید هستند. هنگامی که در کرم‌ها یا پماد­ها استفاده می‌­شود، پوست فقط مقادیر کمی از این اسید­ها را جذب می­‌کند و ریسک را در دوران بارداری کاهش می­‌دهد. محصولات مراقبت از پوست اغلب حاوی یک یا چند مورد از آلفا و بتا هیدروکسی اسید­های زیر هستند:

  • اسید لاکتیک
  • بنزوئیل پراکسید
  • اسید بتا هیدروکسی بوتیریک
  • بتائین سالیسیلات
  • اسید سیتریک
  • اسید دی کربن
  • اسید گلیکولیک
  • اسید هیدرواستیک
  • هیدروکسی استیک اسید
  • اسید هیدروکسی کاپروییک
  • اسید لاکتیک
  • اسید ترتوکانیک
  • اسید تروپیک
  • هیدروکسی اتانوئیک اسید

 ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست که باید در دوران بارداری از آ­ن­‌ها اجتناب کنید

رتینوئیدها

در برخی محصولات مراقبت از پوست، از نوعی رتینول به نام رتینوئید استفاده شده است. این ماده می‌­تواند با کمک به لایه‌برداری سریع‌­تر سلول­‌های سطح پوست و افزایش تولید کلاژن به معکوس کردن آکنه و کاهش خطوط ریز کمک کند.

ویتامین A که ماده مغذی حیاتی برای پوست محسوب می‌­شود، پس از مصرف یا جذب از طریق پوست، به رتینول تبدیل می­‌شود. مقدار رتینوئید­های جذب شده توسط محصولات موضعی بسیار کم است، همچنین نقص مادرزادی با دوزهای بالای رتینوئید­­ها مرتبط است. بنابراین وجود این ماده با دوز­های کم در محصولات پاک­ کننده جهت شستن صورت در بارداری مانعی ندارد.   

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن در بارداری؛

خطرات اسید سالیسیلیک برای شستن صورت در بارداری

از این ماده معمولاً برای درمان آکنه استفاده می­‌شود. با این حال برای شستن صورت در بارداری از محصولاتی که دارای دوز بالایی از اسید سالیسیلیک هستند اجتناب کنید. در دوران بارداری به سراغ لایه‌برداری صورت نروید زیرا لایه‌بردار­ها معمولا حاوی دوزهای بالایی از این ماده هستند.

تتراسایکلین

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک برای درمان آکنه است. از استفاده از این ماده در دوران بارداری اجتناب کنید زیرا تحقیقات نشان داده که از جفت عبور می‌کند و ممکن است دندان‌­های جنین را لکه‌دار و رشد اسکلتی را مختل کند. همچنین در صورت شیردهی باید از مصرف آن پس از زایمان خودداری کرد زیرا می‌­تواند در شیر مادر نیز تأثیر بگذارد.

هیدروکینون

معمولاً از هیدروکینون برای روشن کردن پوست و کاهش رنگدانه استفاده می­‌شود. اگرچه هیچ ارتباط ثابت شده‌­ای بین نقایص شدید مادرزادی و عوارض جانبی هیدروکینون وجود ندارد، اما بهتر است از محصولات حاوی این ماده جهت شستن صورت در بارداری استفاده نشود.

فتالات‌ها

فتالات یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است که باعث اختلالات جدی تولید مثل و عملکرد هورمونی نیز می­‌شود. لوازم آرایشی منبع اصلی قرار گرفتن در معرض فتالات است. معمولاً فتالات، دی اتیل فتالات در محصولات آرایشی وجود دارد، بنابراین حتما قبل از استفاده، برچسب روی محصولات را بخوانید.

اکسی بنزون

این ماده ​​رایج‌­ترین فیلتر فرابنفش مورد استفاده در ضد آفتاب­‌ها است. همچنین در تحقیقات ثابت شده است که برای محافظت از پوست کارایی دارد. اما به عنوان یک مختل کننده غدد درون ریز نیز شناخته می­‌شود. این ماده می‌­تواند هورمون­‌ها را مختل کند و باعث آسیب دائمی به جنین شود. بنابراین به هر قیمتی از این ماده شیمیایی اجتناب کنید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

فرمالدئید

فرمالدئید یک ماده شیمیایی است که در برخی از محصولات لوازم آرایشی، لاک ناخن، شستشوی صورت و محصولات صاف کننده مو یافت می‌­شود. یکی از دلایل استفاده از آن، این است که یک نگهدارنده عالی به حساب می‌­آید. اگرچه مقدار کمی از فرمالدئید به سرعت توسط بدن تجزیه می‌­شود، اما بهتر است عوارض جانبی نامطلوب آن را ساده نگیرید.

این ماده شیمیایی باعث سقط جنین، زایمان زودرس و همچنین ناهنجاری های مادرزادی می‌­شود. قبل از مصرف پاک کننده جهت شستن صورت در بارداری و سایر محصولات آرایشی اطمینان حاصل کنید که حاوی فرمالدئید یا فرم مایع آن، فرمالین نباشد.

رایحه های قوی و مصنوعی

عطر­های مصنوعی از مواد شیمیایی ساخته می‌­شوند که ممکن است برای سلامتی شما یا جنین مضر باشند. آن‌­ها می­توانند تغییراتی در هورمون­‌های بدن ایجاد کنند و باعث تهوع و سایر عوارض جانبی ناخوشایندشوند.

علاوه بر این، برخی افراد در دوران بارداری حس بویایی قوی‌تری دارند و این می‌­تواند باعث ناراحتی شود. مواد شیمیایی مورد استفاده برای ساخت عطرهای مصنوعی نیز می‌­توانند باعث واکنش شوند، به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید. بنابراین از استفاده­ شوینده‌­های دارای رایحه قوی و مصنوعی برای شستن صورت در بارداری صرف‌نظر کنید.

برای جلوگیری از ایجاد خطر برای مادر و جنین، باید مواد به تشکیل دهنده صابون‌هایی که در حال حاضر استفاده می­‌کنید نگاهی بیندازید که اگر حاوی هر یک از مواد زیر هستند از استفاده­ از آن صرف‌نظر کنید.

بهترین ترکیبات شوینده جهت شستن صورت در بارداری

در لیست زیر بهترین ترکیبات شوینده جهت شستن صورت در بارداری آورده شده ­است:

  • اسید هیالورونیک: به صاف نگه داشتن پوست کمک می­‌کند.
  • آلوئه ورا: پوست را تغذیه می­‌کند و باعث خشکی پوست نمی‌­شود.
  • اسیدهای آمینه: باعث حفظ رطوبت پوست می­شود.
  • اسید گلیکولیک: به آرامی پوست را لایه‌برداری می­‌کند.
  • پروبیوتیک‌­ها: خطر عفونت های پوستی را کاهش می­‌دهند.
  • ترکیبی غنی از مواد ارگانیک مانند روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان، کره شی، روغن نارگیل و اسانس رزماری: این مواد باعث آبرسانی و تغذیه پوست می‌­شوند، آکنه و جوش‌ها را کاهش و پوست را تسکین می‌­دهند و از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت، با التهاب پوست مبارزه و رطوبت را در پوست مسدود می­‌کنند.
  • گلیسیرین: به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک می‌کند.
  • آنتی اکسیدان‌های ارگانیک: محصولات حاوی عصاره­ انار و چای سبز از پوست شما در برابر آسیب نور خورشید و میکروب‌ها محافظت می­‌کنند.
  • اسیدهای آلفا و بتا: به کاهش التهاب و بازگرداندن درخشش طبیعی پوست کمک می‌­کنند.

آیا استفاده از صابون برای شستشوی صورت در دوران بارداری بی­‌خطر است؟

برای جلوگیری از ایجاد خطر برای مادر و جنین، باید مواد به تشکیل دهنده صابون‌هایی که در حال حاضر استفاده می­‌کنید نگاهی بیندازید که اگر حاوی هر یک از مواد زیر هستند از استفاده­ از آن صرف‌نظر کنید.

رنگ های مصنوعی

رنگ­‌های مصنوعی از نفت یا قطران زغال سنگ مشتق شده است که می‌­توانند تأثیر نامطلوبی بر جنین ایجاد داشته باشند. به یاد داشته باشید که این مواد از طریق پوست جذب می‌­شود، بنابراین از مصرف صابون‌های حاوی رنگ‌های مصنوعی برای شستن صورت در بارداری اجتناب کنید.

تریکلوزان

تریکلوزان یک ماده شیمیایی ضدباکتری رایج است. این ماده مختل کننده غدد درون‌ریز است، به این معنی که می‌­تواند عملکرد هورمون­‌ها را مختل کند.

علاوه بر این، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌­دهد. ثابت شده است که تریکلوزان به طور مستقیم به جنین منتقل می­‌شود. اگرچه استفاده از ماده در صابون‌ها ممنوع شده است، اما باید مطمئن شوید که در صابون شما وجود ندارد.

پارابن

پارابن‌ها اساساً مواد نگهدارنده هستند. آن­‌ها ممکن است به شکل متیل پارابن، پروپیل پارابن، بوتیل پارابن، بنزیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن در محصولات به کار برده شوند. این مواد از طریق پوست جذب می­‌شوند و استفاده از آن خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می­‌دهند.

پروپیلن گلیکول

احتمالاً رایج‌­ترین مواد تشکیل دهنده صابون‌­های موجود در بازار هستند. آن‌­ها در واقع به سایر مواد شیمیایی کمک می­‌کنند تا به عمق پوست نفوذ کنند. بنابراین باید از استفاده صابون­‌های حاوی این ماده برای شستن صورت در بارداری خودداری کنید.

پارابن‌ها اساساً مواد نگهدارنده هستند. آن­‌ها ممکن است به شکل متیل پارابن، پروپیل پارابن، بوتیل پارابن، بنزیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن در محصولات به کار برده شوند

دستورالعمل هایی برای زیبایی و شستن صورت در بارداری

مراقبت از پوست برای زنان باردار امری بسیار ضروری است. روی اصول اولیه تمرکز کنید و این نکات ساده را دنبال کنید.

  • برای جلوگیری از جوش زدن صورت و حفظ درخشش پوست خود، باید به یک روتین پوستی مناسب پایبند باشید. هر روز و هر شب صورت خود را تمیز کنید. توجه داشته باشید که شستن صورت در باردای بیش از دو مرتبه در روز ممکن است باعث خشک شدن پوست شما شود و مشکلات بیشتری ایجاد کند.
  • همیشه از آب ولرم و یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. انتخاب دقیق پاک کننده صورت می‌­تواند پوست شما را به حالت تعادل دربیاورد.
  • از یک تونر، ضد آفتاب (در طول روز) یا یک سرم (در طول شب) و یک مرطوب کننده متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید از کرم دور چشم استفاده کنید.
  • برای پاکسازی پوست خود با یک پاک کننده ملایم شروع کنید. اگر پوست شما خیلی خشک است از یک پاک کننده بدون صابون که ملایم و مرطوب کننده استُ استفاده نمایید و برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد، صورت خود را بیش از دو بار در روز نشویید.
  • مرطوب‌کردن پوست و محافظت آن در برابر آفتاب مهم‌ترین افزوده‌ای است که باید به روتین مراقبت از پوست خود در دوران بارداری و بعد از آن اضافه کنید. در دوران بارداری افزایش سطح هورمون باعث تکثیر سلول‌های رنگدانه می‌شود که  باعث ایجاد لک صورت یا ماسک بارداری می‌­شود. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بهترین راه برای جلوگیری از این تغییر رنگ است.

بیشتر بخوانید: انواع مرطوب کننده صورت نوزاد؛ 

راه های ایمن درمان جوش در بارداری

آکنه بارداری شکل خاصی از آکنه نیست و مشابه با بقیه انواع آکنه است، اما علت ایجاد آن تفاوت دارد. علت وقوع آن در بارداری، تولید بیش از حد روغن (سبوم) است که زمانی اتفاق می‌­افتد که هورمون‌های خاصی بیش از حد تولید شوند.

  • برای درمان آکنه بارداری، با مراقبت از خود شروع کنید، نواحی دارای آکنه را با یک پاک کننده ملایم بشویید. دو بار در روز برای شستن صورت در بارداری از صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید. از برخی محصولات مانند اسکراب­‌های صورت و ماسک‌ها اجتناب کنید، زیرا باعث تحریک پوست می‌شوند و اثر منفی روی آکنه دارند. شستن بیش از حد صورت در بارداری می‌­تواند پوست را تحریک کند.
  • اگر در اطراف خط مو­ی خود آکنه دارید، موهای خود را هر روز شامپو بزنید.
  • جوش‍‌ها را فشار ندهید. انجام این کار می­تواند باعث عفونت یا زخم شود.
  • از عوامل تحریک کننده اجتناب کنید. از لوازم آرایشی فاقد روغن، کرم‌های ضد آفتاب یا کانسیلرهای ضد آکنه استفاده کنید.
  • مراقب آن­چه که در تماس با پوست شما است باشید. موهای خود را تمیز و از صورت خود دور نگه دارید. همچنین از قرار دادن دست­‌ها یا اشیا روی صورت خود اجتناب کنید. لباس‌های تنگ یا کلاه نیز می‌توانند مشکل ساز شوند، به خصوص اگر عرق می‌کنید. عرق و روغن‌ها، عامل ایجاد آکنه هستند.
  • همچنین می­‌توانید از دارو برای درمان آکنه بارداری استفاده کنید. اما هر دارویی که روی پوست شما استفاده یا در دوران بارداری مصرف شود، می‌­تواند وارد جریان خون شما شود و بر جنین تأثیر بگذارد. در حالی که بیشتر مواد موجود در درمان‌های موضعی آکنه بدون نسخه در بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند، بنابراین باید مراقب این موضوع باشید.
  • در دوران بارداری، بسیاری از زنان دچار آکنه می‌­شوند یا آکنه آن‌­ها بد­تر می‌­شود. شما ممکن است بیشتر نگران ایمنی محصولات مراقبت از پوست، مانند محصولات حاوی اسید باشید.
  • بسیاری از درمان‌های آکنه حاوی اسید سالیسیلیک هستند و شما نمی‌دانید استفاده از آن برای شما در دوران بارداری بی­‌خطر است یا خیر؟ باید بدانید پزشکان استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک که بیشتر از 2 درصد نباشد را توصیه می­‌کنند. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک کمتر از 2 درصد، یک یا دو بار در روز برای شستن صورت در بارداری استفاده کنید. پاک کننده ‌ها و تونرها معمولاً شامل این ماده هستند.
  • به طور کلی توصیه می‌­شود از مصرف زیاد یا مکرر اسید سالیسیلیک در دوران بارداری خودداری کنید و هنگام استفاده از محصولات حاوی این ماده از محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید. این اسیدها می توانند حساسیت پوست را به نور خورشید افزایش دهند.
بسیاری از گزینه های دیگر وجود دارد که استفاده از آن‌­ها در دوران بارداری بی‌­خطر است، بنابراین ایجاد تغییرات جزئی در روتین مراقبت از پوست تنها یکی از راه‌هایی است

و کلام آخر: در طول دوران بارداری، تمام تلاش خود را بکنید تا از مواد شیمیایی که برای شما یا جنین مضر هستند، اجتناب کنید. بسیاری از گزینه های دیگر وجود دارد که استفاده از آن‌­ها در دوران بارداری بی‌­خطر است، بنابراین ایجاد تغییرات جزئی در روتین مراقبت از پوست تنها یکی از راه‌هایی است که شرایط را تغییر می­‌دهد. یک روال مراقبت از پوست را رعایت کنید تا تغییرات هورمونی روی پوست شما نه تنها تاثیر منفی نگذارد، بلکه پوست شما را به پوستی درخشان تبدیل کند.

منبع +++

آیا محصولات پوستی در دوران بارداری روی پوست تاثیر گذار هست؟

شستشوی صورت و سایر محصولات مراقبت از پوست نمی­‌توانند روی جنین شما تأثیر بگذارند، اما تاثیرگذار است. و شما باید نه تنها در دوران بارداری، بلکه در ماه‌هایی که شیر می‌دهید، از بهترین محصولات برای خود استفاده کنید.

ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از پوست که باید در دوران بارداری از آ­ن­‌ها اجتناب کنید کدامند؟

رتینوئیدها 2. اسید سالیسیلیک 3. تتراسایکلین 4. هیدروکینون 5. فتالات‌ها 6. اکسی بنزون 7. فرمالدئید

بهترین ترکیبات شوینده جهت شستن صورت در بارداری کدامند؟

1.اسید هیالورونیک 2. آلوئه ورا 3. اسیدهای آمینه 4.اسید گلیکولیک 5. پروبیوتیک‌­ها 6. ترکیبی غنی از مواد ارگانیک مانند روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان، کره شی، روغن نارگیل و اسانس رزماری 7. گلیسیرین 8. آنتی اکسیدان‌های ارگانیک 9.اسیدهای آلفا و بتا

چه نکاتی را در دوران بارداری باید رعایت کرد؟

در طول دوران بارداری، تمام تلاش خود را بکنید تا از مواد شیمیایی که برای شما یا جنین مضر هستند، اجتناب کنید. بسیاری از گزینه های دیگر وجود دارد که استفاده از آن‌­ها در دوران بارداری بی‌­خطر است، بنابراین ایجاد تغییرات جزئی در روتین مراقبت از پوست تنها یکی از راه‌هایی است که شرایط را تغییر می­‌دهد.

۳ بهمن ۱۴۰۰ ۲۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

24 دیدگاه برای شستن صورت در بارداری

معذرت میخوام دوز بالای سالیسیلیک اسید چقده ؟ پن شست وشویی که من استفاده میکنم حاوی دودرصد اسیدسالیسیلیکه میتونه مشکل ساز باشه در حاملگی ؟

سلام عزیزم..بهتره با پزشک خودتون مشورت کنید

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی