برنزه کردن با روغن زیتون
۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه zohre.kh

برنزه کردن با روغن زیتون؛ روش صحیح آفتاب گرفتن با روغن زیتون!

به این مطلب امتیاز دهید

در فصل تابستان و با درخشش پرقدرت نور خورشید، حمام آفتاب بسیار طرفدار پیدا می‌کند. البته باید گفت که علاقه‌مندان به آفتاب گرفتن، به‌طور معمول و در طول سال از انجام آن استقبال می‌کنند. در بین وسایل این افراد همیشه محصولات مراقبتی و روغن‌های مختلف برنزه‌کننده وجود دارد. خیلی از آن‌ها نیز به آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون برای رسیدن به رنگ پوست دلخواه خود می‌پردازند. این می‌تواند انتخاب خوبی باشد چراکه روغن زیتون یک ماده طبیعی شناخته شده برای مراقبت از مو و پوست است.

روغن زیتون به لطف اسیدهای چرب تک غیراشباع خود، در نفوذ به ساقه موهای آسیب‌دیده و حفظ رطوبت آن عالی است. این روغن همچنین به‌عنوان یک مسدودکننده روی پوست عمل می‌کند، به این معنی که وقتی روی لوسیون معمولی شما قرار می‌گیرد، پوست را پوشانده و رطوبت را حفظ می‌کند. اما پاسخ به این سوال که “آیا روغن زیتون به برنزه شدن شما کمک می کند؟” کمی پیچیده است. برای رسیدن به پاسخ درست به‌منظور استفاده صحیح از این روغن طبیعی ادامه مطلب را دنبال کنید.

آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون

دکتر دبرا جالیمن، متخصص پوست در نیویورک، گفته است که روغن ضریب شکست پوست شما را کاهش می‌دهد، به این معنی که استفاده از انواع روغن‌ها اساسا به پوست شما اجازه می‌دهد نور را از زوایای بیشتری بپذیرد. همچنین به گفته جان وایت، مدیر ارشد پزشکی WebMD، استفاده از روغن‌ها در برنزه کردن، کمک می‌کند تا اشعه ماوراء‌بنفش خورشید بیشتر به پوست شما نفوذ کند، به این شکل تولید ملانین سلول‌های پوست سرعت یافته و شما را به رنگ پوست موردعلاقه خود نزدیک می‌کند.

روغن زیتون به لطف اسیدهای چرب تک غیراشباع خود، در نفوذ به ساقه موهای آسیب‌دیده و حفظ رطوبت آن عالی است.

آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون نیز به دلیل طبیعی بودن آن بسیار طرفدار دارد. برای برنزه کردن پوست خود با استفاده از روغن زیتون ممکن است با سوالاتی مواجه شوید که در ادامه با برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آیا می‌توان از روغن زیتون زیر ضد آفتاب استفاده کرد؟

با توجه به این واقعیت که روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌های محافظ پوست است، ممکن است تعجب کنید که آیا در ترکیب با ضدآفتاب می‌توان از آن برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید استفاده کرد یا خیر. پاسخ این است که به نوع ضدآفتابی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. به این دلیل که ضدآفتاب‌هایی مبتنی بر موادشیمیایی حاوی ترکیباتی مانند آووبنزون، هموسالات، اکتیسالات و اکتوکریلن هستند که برای موثربودن باید به‌طور کامل جذب پوست شما شوند.

استفاده زیاد از روغن زیتون، لایه‌ای بر روی پوست شما ایجاد می‌کند که مانع از نفوذ این موادشیمیایی و تاثیرات آن‌ها می‌شود. با این حال، آفتاب گرفتن با روغن زیتون قبل از استفاده از ضدآفتاب بر پایه موادمعدنی ممکن است مشکلی نداشته باشد. به این دلیل که ضدآفتاب‌های حاوی موادمعدنی نیازی به جذب ندارند. آنها حاوی موادی مانند اکسیدروی و دی‌اکسید تیتانیوم هستند که روی پوست شما قرار می‌گیرند و اشعه‌های خورشید را منحرف و دفع می‌کنند.

استفاده از روغن زیتون در رسیدن به برنزه‌ی مصنوعی موثر است؟

شما در واقع می‌توانید از روغن زیتون و تفاله قهوه استفاده کنید تا درخشندگی ملایم و بدون آسیب پوستی داشته باشید. توصیه می‌شود در کنار آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون، این روش را نیز امتحان کنید. برای رسیدن به برنزه مصنوعی با روغن زیتون مراحل ذکر شده را انجام دهید:

  • یک فنجان تفاله قهوه تازه یا استفاده‌شده را با یک فنجان روغن زیتون طبیعی در یک کاسه ترکیب کنید.
  • مخلوط  را به مدت 5 تا 10 دقیقه در ظرف بگذارید.
  • زیر دوش بایستید و لباس‌هایتان را بیرون آورده و مخلوط قهوه و روغن زیتون را به‌آرامی برای چند دقیقه روی پوستتان بمالید.
  • برای جلوگیری از لک‌شدن کف دست از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.
  • مخلوط را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست خود قرار داده سپس با آب گرم بشویید.
  • این کار را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید تا درخشش لطیف برنزی و پوستی صاف ابریشمی داشته باشید.

نحوه استفاده صحیح از روغن زیتون در روتین مراقبت از پوست پس از آفتاب

حتی اگر قصد آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون را ندارید، استفاده از این روغن پس از گذراندن مدت زمانی در آفتاب بسیار توصیه می‌شود. برخی از متخصصان معتقدند که آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب آن ممکن است به مبارزه با قرمزی پوست، آفتاب‌سوختگی، خشکی و سایر علائم تحریک کمک کند. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که استفاده از روغن زیتون پس از قرارگرفتن در معرض نور خورشید ممکن است از برخی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد که منجر به سرطان پوست می‌شود نیز جلوگیری کند.

در این مطالعه، محققان روغن زیتون را روی پوست موش‌ها پس از قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء‌بنفش استفاده کردند. درموش‌هایی که روی پوست آن‌ها از روغن زیتون استفاده شده بود رشد تومور به‌میزان قابل‌توجهی کمتر از موش‌هایی بود که هیچ چیزی روی پوستشان نبود. اگر کمی بیش از حد در معرض آفتاب قرار می‌گیرید، سعی کنید روغن زیتون با کیفیت بالا را با مرطوب کننده معمولی خود ترکیب کنید تا آنتی‌اکسیدان تسکین‌دهنده‌ای را تقویت کنید.

حتی اگر قصد آفتاب گرفتن با روغن زیتون را ندارید، استفاده از این روغن پس از گذراندن مدت زمانی در آفتاب بسیار توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آفتاب گرفتن در هوای ابری! 

به پوستت جون تازه بده

 بهترین روغن برای برنزه کردن پوست

در این قسمت به برخی از روغن‌های طبیعی که برای برنزه کردن مفید و موثر هستند اشاره می‌کنیم. آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون و روغن‌های دیگر برای جلوگیری از آسیب‌رساندن به پوست بسیار توصیه می‌شود.

روغن زیتون: برنزه‌شدن با روغن مفیدی مانند روغن زیتون به‌مراتب بهتر از استفاده از لوسیون‌های برنزه‌کننده‌ است. زیرا هیچ ماده شیمیایی یا موادمصنوعی مضری در آن وجود ندارد که به پوست شما آسیب برساند. با استفاده از روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی را نیز به‌حداقل می‌رسانید.

  • روغن آفتابگردان: این روغن، بهترین مرطوب‌کننده طبیعی است و از خشک شدن یا ترک خوردن پوست شما در زیر گرمای خورشید جلوگیری می‌کند. روغن آفتابگردان برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز شناخته شده است و یکی از جایگزین‌های مناسب روغن‌برنزه‌کننده محسوب می‌شود.
  •  روغن جوانه گندم: روغن جوانه گندم از هسته دانه های گندم استخراج می‌شود. این روغن سرشار از ویتامین B، E، پتاسیم، منیزیم و انواع موادمغذی است که در محافظت از پوست شما نقش مهمی را ایفا می‌کند. علاوه‌بر این، حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدپیری است که برای پوست در زمان‌های طولانی زیر نور خورشید بسیار عالی است.

روغن فندق: مانند بیشتر روغن‌ها، روغن فندق نیز سرشار از ویتامین E است. روغن فندق را می‌توان حتی در روغن‌های برنزه‌کننده معمولی یافت. از آنجایی که این روغن سرشار از اسیدهای چرب است، به‌سرعت و به‌راحتی جذب پوست می‌شود، پوست را مرطوب و سالم نگه می‌دارد و همچنین خاصیت ارتجاعی طبیعی آن را حفظ می کند.  

  • روغن آووکادو: روغن آووکادو سرشار از ویتامین‌های A، B1، B2، B5، C، D، E و K است. همچنین حاوی خواص ضدآفتاب طبیعی و همچنین لسیتین و اسیدهای چرب است که می‌تواند برای ترمیم پوست آسیب‌دیده مفید باشد. هنگامی که برای مدت طولانی در معرض نور ماوراء‌بنفش قرار می‌گیرید، پوست شما ممکن است دچار کم آبی شود.  روغن آووکادو همچنین به رطوبت‌رسانی به پوست شما با اسیداولئیک پرداخته و می‌تواند از ترک‌خوردن پوست تحت‌ نور و گرمای زیاد جلوگیری کند. به هنگام آفتاب گرفتن با روغن زیتون، این روغن نیز یک جایگزین بسیار خوب برای روغن برنزه کننده است.
  • روغن کنجد: دانه‌های کنجد سرشار از ویتامین E هستند. روغن‌کنجد دارای SPF بالایی‌ست که از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت می‌کند. اگر از این روغن، به‌مقدار مناسب روی پوست استفاده شود، دیگر نگران آفتاب‌سوختگی در هنگام آفتاب‌گرفتن نخواهید بود. همان‌طور که آفتاب گرفتن با روغن زیتون مفید است، روغن‌کنجد نیز به شما کمک می‌کند تا برنزه‌ای طبیعی و تیره داشته باشید.
میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

سالم ترین روش برای برنزه کردن پوست

وقتی به آفتاب فکر می‌کنید، یکی از بهترین‌ تفریحات آفتاب گرفتن است! خیلی از افراد از برنزه‌شدن خود لذت می‌برند و برای این‌کار از روش‌های مختلفی نیز استفاده می‌کنند. آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون را نیز اکثر افراد تجربه کرده‌اند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید ساعت‌ها زیر نور آفتاب بمانید، چند نکته وجود دارد که باید بدانید.

  • یک رژیم غذایی برنزه سالم داشته باشید: برای اینکه پوست شما در برابر آفتاب به‌درستی عمل کند، مصرف نوع مناسب غذا ضروری است. مواد غذایی خاصی وجود دارند که تولید لیکوپن را در بدن شما افزایش می‌دهند. لیکوپن SPF خود بدن است. برخی از نمونه‌های غذاهای غنی از لیکوپن عبارت از؛ پاپایا، گوجه‌فرنگی، هندوانه و گریپ فروت هستند. همچنین چای سبز، chokeberries سیاه، شکلات تلخ و رازیانه دارای آنتی‌اکسیدان بالایی هستند. هویج، بادام، انار و سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ، اسفناج، چغندر و کاهوی سبز نیزاز پوست شما در برابر آفتاب‌سوختگی و قرارگرفتن زیاد در معرض نورخورشید محافظت می‌کنند.
  • انجام لایه‌برداری صحیح: لایه‌برداری قبل از رفتن به بیرون برای برنزه‌کردن پوست، ایده خوبی است. به این روش سلول‌های مرده پوست را از بالاترین لایه پوست پاک می‌کنید. همچنین رنگ پوست شما یکدست شده، کثیفی و چربی از منافذ خارج می‌شود. هر چه تعداد سلول‌های مرده پوست کمتر باشد، لایه پوست شما کم‌عمق‌تر می‌شود و برنزه‌شدن طبیعی شما ماندگاری بیشتری خواهد داشت. می‌توانید اسکراب خانگی خود را با شکر، نمک و بلغور جو دوسر درست کنید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب: توجه داشته باشید که همه ضدآفتاب‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. مهمترین ترکیبات موجود در ضدآفتاب، اکسیدروی، اکسید تیتانیوم وSPF است. اعداد SPF بالاتر، مانند SPF50، محافظت بهتری در برابر اشعه فرابنفش B (UVB) ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که کرم ضدآفتاب را حدود 15 تا 30 دقیقه قبل از قرارگرفتن درمعرض نورخورشید استفاده کنید.
  •  توجه به زمان مناسب برنزه‌شدن: توجه داشته باشید که پوست شما دارای نقطه برنزه‌شدن است. این زمانی است که پوست شما تولید ملانین را که رنگدانه برنزه‌کننده است متوقف می‌کند. برای برنزه‌شدن یکنواخت، در حالت ایده‌آل، باید تنها حدود 20 تا 30 دقیقه به پشت دراز بکشید. پس از آن، ادامه دهید و 20-30 دقیقه دیگر روی شکم خود دراز بکشید. مطمئن شوید که از این زمان‌ها فراتر نمی‌روید.
  • پوشاندن نقاط حساس بدن: گوش‌ها، چشم‌ها، پیشانی، بینی و پوست سر خود را به‌خوبی بپوشانید. از کلاه‌هایی با لبه‌های پهن استفاده کنید. عینک آفتابی را نیز فراموش نکنید.
آفتاب گرفتن با روغن زیتون طرفداران زیادی دارد.

 راهنمای عملی برنزه شدن و آفتاب گرفتن با روغن زیتون

آفتاب گرفتن با روغن زیتون طرفداران زیادی دارد. زیرا این روغن دارای موادمعدنی مرطوب‌کننده است که به عمق پوست شما نفوذ کرده و آن را نرم و صاف می‌کند. درخشندگی این روغن همان چیزی‌ست که آن را به یک روغن برنزه‌کننده فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

مراحل مهم و قابل توجه در برنزه‌شده با روغن زیتون:

  • یک حوله بزرگ را روی تخت برنزه یا صندلی قرار دهید.
  • تایمر خود را روی 30 دقیقه تنظیم کنید. اگر می‌دانید به هنگام آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون، پوست شما چگونه  واکنش نشان می‌دهد، می‌توانید زمان برنزه‌شدن خود را تنظیم کنید.
  • روغن را روی یک تکه پارچه یا حوله کوچک بمالید و آن را به روی تمای قسمت‌های جلویی بدن خود بمالید.
  • با شروع کار تایمر، به پشت دراز بکشید و چشمان خود را ببندید.
  • پس از اتمام 30 دقیقه، روغن زیتون را با پارچه به تمام پشت بدن خود بمالید.
  • 30 دقیقه دیگر را روی تایمر خود تنظیم کنید و رو به پایین روی تخت برنزه خود دراز بکشید.
  • بعد از اتمام آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون، آن را به‌طور کامل زیر دوش با صابون بشویید.

این تنها کاری است که باید انجام دهید تا با روغن زیتون برنزه شوید. نیم ساعت تمام چیزی است که شما نیاز دارید، زیرا این روغن فوق‌العاده دوره برنزه شدن را در مقایسه با زمانی که با لوسیون‌های برنزه‌کننده دیگر زمان می‌برد را تا حد زیادی کوتاه می‌کند.

 بهترین ترکیب روغن برای برنزه کردن پوست چیست؟

روغن‌های طبیعی معمولاً در خانه شما وجود دارند. چند نمونه از روغن‌های طبیعی عبارتند از؛ روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن گیاهی و آلوئه ورا که پیش‌تر به خواص و مزایای هرکدام از آن‌ها اشاره کردیم. آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون و انواع دیگر روغن‌های طبیعی تاثیرات شگفتی بر روی سلامت و زیبایی پوست شما دارند. از طرف دیگر، اگر تمایل دارید ترکیب جدیدی را امتحان کنید، باید به ساخت روغن برنزه خانگی دست بزنید و برای این‌کار حتما از راهنماهای معتبر استفاده کنید تا درگیر عوارض منفی ناشی از آن نشوید. باید بدانید که روغن‌های طبیعی در مقایسه با روغن‌های مارک‌دار بسیار ارزان هستند و ریسک کمتری نیز دارند.

استفاده از روغن زیتون برای سرعت بخشیدن به فرآیند برنزه‌شدن موثر است اما عدم استفاده صحیح از آن بسیار خطرناک است، زیرا می‌تواند منجر به آسیب رادیکال‌های آزاد شود که باعث سرطان پوست، چین‌وچروک، پیری زودرس و… می‌شود. با این حال، روش‌های جالبی برای آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون وجود دارد تا سلامت و ظاهر پوست خود را بدون ایجاد مشکل تقویت کنید. سعی کنید بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب از روغن زیتون برای کمک به کاهش قرمزی، تحریک و آسیب روی پوست خود استفاده کنید. در این مقاله به بررسی تاثیر روغن زیتون در برنزه‌کردن پوست و تکنیک‌های استفاده صحیح از آن پرداختیم.

بیشتر بخوانید: آموزش ماساژ صورت

منبع +++++

آیا می‌توان از روغن زیتون زیر ضد آفتاب استفاده کرد؟

استفاده زیاد از روغن زیتون، لایه‌ای بر روی پوست شما ایجاد می‌کند که مانع از نفوذ این موادشیمیایی و تاثیرات آن‌ها می‌شود. با این حال، آفتاب گرفتن با روغن زیتون قبل از استفاده از ضدآفتاب بر پایه موادمعدنی ممکن است مشکلی نداشته باشد. به این دلیل که ضدآفتاب‌های حاوی موادمعدنی نیازی به جذب ندارند. آنها حاوی موادی مانند اکسیدروی و دی‌اکسید تیتانیوم هستند که روی پوست شما قرار می‌گیرند و اشعه‌های خورشید را منحرف و دفع می‌کنند.

چرا روغن زیتون برای برنزه کردن مناسب است؟

برنزه‌شدن با روغن مفیدی مانند روغن زیتون به‌مراتب بهتر از استفاده از لوسیون‌های برنزه‌کننده‌ است. زیرا هیچ ماده شیمیایی یا موادمصنوعی مضری در آن وجود ندارد که به پوست شما آسیب برساند. با استفاده از روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماری‌های پوستی را نیز به‌حداقل می‌رسانید.

بهترین ترکیب روغن برای برنزه کردن پوست چیست؟

روغن‌های طبیعی معمولاً در خانه شما وجود دارند. چند نمونه از روغن‌های طبیعی عبارتند از؛ روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن گیاهی و آلوئه ورا که پیش‌تر به خواص و مزایای هرکدام از آن‌ها اشاره کردیم. آفتاب گرفتن و برنزه کردن با روغن زیتون و انواع دیگر روغن‌های طبیعی تاثیرات شگفتی بر روی سلامت و زیبایی پوست شما دارند.

۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی