لک پوست و کبد
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لک پوست و کبد؛ راهکارهای تشخیص، پیشگیری و درمان آن

به این مطلب امتیاز دهید

صافی و درخشندگی پوست از جمله فاکتورهای مهم در زیبایی محسوب می‌شود. لک و تغییر رنگ موضعی پوست، به‌طور موثری بر ظاهر آن تاثیر می‌گذارد. لکه‌های پوستی در اشکال، رنگ‌ها و به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کنند. یکی از شایع‌ترین آن‌ها که به مقوله لک پوست و کبد مربوط می‌شود، لکه‌های پیری یا همان لکه‌های کبدی است.

این عارضه پوستی بیشتر به رنگ قهوه‌ای و به شکل دایره‌های کوچک ظاهر می‌شود. افزایش سن، وراثت و قرارگرفتن درمعرض نورخورشید از جمله دلایل اصلی آن است. به‌طور معمول این لکه‌ها بیشتر در مناطقی از پوست ایجاد می‌شوند که در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) قرار گرفته‌اند.

در حالی که لکه‌های کبدی معمولا نیازی به درمان ندارند، ممکن است بخواهید آنها را به دلایل زیبایی درمان کنید. یک متخصص پوست می‌تواند گزینه‌های درمانی موثری را به شما ارائه دهد. در این مقاله به بررسی لکه‌های کبدی، راه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان آن می‌پردازیم.

این عارضه پوستی بیشتر به رنگ قهوه‌ای و به شکل دایره‌های کوچک ظاهر می‌شود.

ارتباط لک پوست و کبد؛ لکه‌های کبدی چیست؟

لکه‌های کبدی از جمله مواردی هستند که به دلایل مختلف برروی پوست ظاهر شده و رنگ آن نیز به ‎طور معمول از رنگ طبیعی پوست تیره‌تر است. اندازه آنها از حدود یک دهم اینچ (یک چهارم سانتی‌متر) تا نیم اینچ (یک سانتی‌متر) متفاوت است. این نوع عارضه پوستی اغلب در نواحی که بیشتر در معرض نورخورشید هستند، مانند صورت، دست‌ها یا بازوها ظاهر می‌شود.

اگرچه به آنها لکه‌های کبدی می‌گویند، اما در بررسی لک پوست و کبد، این نوع لکه‌های پوستی به جز داشتن رنگ مشابه که ممکن است از قهوه‌ای مایل‌به زرد تا قهوه‌ای تیره باشد، ربطی به کبد شما ندارند. نام‌های دیگر لکه‌های کبدی عبارتند از:

  • لکه‌های پیری
  • لکه‌های خورشیدی
  • لنتی‌ژین‌های خورشیدی

لک پوست و کبد چه ارتباطی بایکدیگر دارند و لکه‌های کبدی بیشتر برروی چه نوع پوستی ظاهر می‌شوند؟

هر فردی با هر سنی ممکن است با عارضه لک پوست و کبد مواجه شود. این به نوع مراقبت شما از پوست و همچنین نوع تغذیه شما بستگی دارد اما به‌طور معمول لکه‌های کبدی در بزرگسالان بالای 50 سال شایع‌تر است. همان‌طور که اشاره شد هر کسی ممکن است به این نوع لکه‌ها مبتلا شود، این امر در افرادی که دارای شرایط زیر هستند بیشتر بروز پیدا می‌کند:

  • پوست روشن داشته باشید.
  • سابقه آفتاب سوختگی شدید داشته باشید.
  • زمان زیادی را زیر نور خورشید بگذرانید.
  • از تخت‌های برنزه‌کننده استفاده کنید.
هر فردی با هر سنی ممکن است با عارضه لک پوست و کبد مواجه شود.
به پوستت جون تازه بده

ارتباط لک پوست و کبد و علت بروز لکه‌های کبدی

در بررسی علت بروز لکه‌های کبدی می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. در حالت کلی این نوع از لکه‌های پوستی در مناطقی که تجمع ملانین افزایش می‌یابد، ظاهر می‌شوند. ملانین همان ماده‌ای است که به پوست شما رنگدانه می‌دهد و سطح آن، نوع رنگ پوست شما را تعیین می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز لک‌های کبدی قرارگرفتن طولانی‌مدت در برابر آفتاب  بدون استفاده از وسایل و محصولات مراقبت از پوست است. زیرا هنگامی که اشعه ماوراء‌بنفش (UV) به پوست شما برخورد می‌کند، تولید ملانین را سرعت می‌بخشد. با گذشت زمان، این فرآیند ممکن است منجربه ایجاد لکه‌های خورشیدی شود.

برخی درمان‌های پزشکی مانند پرتودرمانی نیز در ایجاد این نوع از لکه‌ها موثر است. توصیه می‌شود که قبل از خارج شدن از خانه از ضدآفتاب‌های با یو وی بالا استفاده کنید. همچنین استفاده از کلاه، عینک و دستکش در زمان‌هایی که تابش نورخورشید با شدت بیشتری است، در حفظ سلامت و زیبایی پوست شما نقش مهمی دارد.

لکه‌های کبدی به چه شکل هستند؟

در بررسی لک پوست و کبد و این موضوع که لکه‌های کبدی به چه شکل هستند، می‌توان به یکسری علائم رایج و شایع اشاره کرد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • این نوع لکه‌ها بیشتر برروی صورت، دست‌ها، گردن یا بازوهای شما ظاهر ‌می‌شوند.
  • لکه‌های کبدی در اغلب موارد به رنگ قهوه‌ای تیره یا خرمایی هستند.
  • تجمع رنگ در یک نقطه، شبیه به تکه‌ای از کک و مک است.
  • این لکه‌ها از نظر شکل ظاهری شبیه تکه‌های صاف، دایره‌ای یا بیضی‌شکل هستند.
  • لکه‌های کبدی در مقایسه با اندازه یک کک مک، حدود 10 الی 15 میلی‌مترعرض دارند.

جالب است بدانید که این عارضه پوستی با هیچ نوع علامت ناراحت‌کننده‌ای مانند درد، سوزش یا خارش همراه نیستند و علائم اولیه آن به ظاهر و تاثیر بر درخشندگی و یکدستی رنگ پوست مربوط می‌شود.

همچنین اگر درباره لکه تیره موجود برروی پوست، این نگرانی وجود دارد که ممکن است از عوارض سرطان باشد، نیازبه انجام  بیوپسی پوست است.

راه‌های تشخیص لکه‌های کبدی و علائم آن

در صورتی که با علائم این نوع مشکل پوستی آشنا باشید، می‌توانید آن را تشخیص دهید و با مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از روش‌های درمانی موثر، به پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کنید.

این نوع لکه‌های پوستی به‌گونه‌ای هستند که با مشاهده و معاینه اولیه توسط پزشک و فرد متخصص به راحتی قابل شناسایی بوده و از نظر تشخیص نگرانی برای شما به‌همراه ندارد. این در حالی‌ست که برخی مشکلات مانند لک پوست و کبد که به مشکلات درونی‌تر بدن اشاره دارد، نیاز به انجام آزمایشات و معاینات بیشتری دارد.

همچنین اگر درباره لکه تیره موجود برروی پوست، این نگرانی وجود دارد که ممکن است از عوارض سرطان باشد، نیازبه انجام  بیوپسی پوست است. در طول آنجام آزمایش بیوپسی، پزشک شما نمونه کوچکی از پوست را برداشته و سپس نمونه را برای ارزیابی به آزمایشگاه می‌فرستد. با انجام مراحل بعدی آزمایش‌ها، این موضوع که مشکل پوستی ناشی از سرطان پوست یا شرایطی مانند عفونت است را شناسایی یا رد می‌کنند.

بعد از بررسی لک پوست و کبد، شناسایی علائم آن و رسیدن‌به این تشخیص که عارضه پوستی موجود، لک کبدی است، باید برای درمان آن اقدام کنید.

روش‌های درمانی لکه‌های کبدی

بعد از بررسی لک پوست و کبد، شناسایی علائم آن و رسیدن‌به این تشخیص که عارضه پوستی موجود، لک کبدی است، باید برای درمان آن اقدام کنید. البته باید گفت که به‌طور معمول این نوع لک پوستی را فقط از جنبه تاثیر آن بر زیبایی پوست درمان می‌کنند و از هیچ جنبه دیگر، برای شما ایجاد خطر و ناراحتی به‌همراه ندارد. با توجه به نوع پوست، شدت لک و دیگر عوامل موثر، درمان‌های مختلفی را برای لک‌های خورشیدی درنظر می‌گیرند. درمان لکه‌های کبدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بیشتر بخوانید: لک پوست چیست؟

استفاده از محصولات درمانی برای درمان لک پوست و کبد

در مواردی که لک‌های موجود کم‌رنگ بوده و تعداد آن نگران‌کننده نیست، می‌توانید از محصولات درمانی مانند کرم‌ها، لوسیون‌ها یا ژل‌های بدون نسخه یا نسخه‌ای برای روشن‌کردن پوست خود استفاده کنید. گزینه‌های رایج برای این نوع از درمان لکه‌های کبدی عبارتند از هیدروکینون، کورتیکواستروئیدها و رتینوئیدها، که بهتر است برای استفاده از هرکدام از این داروها با فرد متخصص مشورت کنید.

لایه‌برداری شیمیایی

در اقدامی دیگر برای درمان لکه‌های خورشیدی، می‌توانید به انجام لایه‌براری پوست با استفاده از محصولات مراقبت از پوست بپردازید. در این نوع از درمان از یک محلول شیمیایی برای برداشتن لایه بیرونی پوست استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد متخصص پوست شما ممکن است لایه‌برداری شیمیایی را به‌همراه میکرودرم ابریژن یا کرایوتراپی برای به حداکثر رساندن نتیجه توصیه کند.

کرایوتراپی برای درمان مشکلات لک پوست و کبد

اگر قصد دارید که زودتر به نتیجه درمانی مطلوب خود برسید می‌توانید از روش درمانی کرایوتراپی برای حذف لکه‌های کبدی استفاده کنید. این کار باید زیرنظر پزشک متخصص انجام شود. در این روش، متخصص پوست لکه‌های پیری را منجمد کرده تا به این شکل به سلول‌های تولیدکننده ملانین آسیب برساند. به این صورت تجمع ملانین کاهش یافته و با پوست روشن‌تری روبه‌رو خواهید بود. کرایوتراپی به‌سرعت نتیجه می‌دهد، اما انجام آن نسبت‌به سایر روش‌ها ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

درم آبریژن

درمان درم آبریژن در حذف لکه‌های کبدی موثر است اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در تعداد دفعات بالا انجام شود. در این روش، پزشک و فرد متخصص به لایه‌برداری پوست با استفاده از دستگاه مخصوص و انجام اسکراب برای از بین‌بردن لکه‌های پیری می‌پردازد.

یک مطالعه درمانی نشان می‌دهد که از هر 5 بیماری که برای درمان لکه‌های کبدی پوست خود از روش درم‌آبریژن استفاده کرده‌اند،  2 نفر به‌طور کامل درمان شده‌اند. اما باید بدانید که این افراد، درمان را دو بار در هفته و به مدت 16 هفته انجام دادند و به این شکل به نتیجه رضایت‌بخش خود رسیده‌اند.

لیزر درمانی

 لیزردرمانی روشی است که برای ازبین‌بردن بسیاری از لکه‌ها و مشکلات پوستی انجام می‌شود. لیزرها می‌توانند سلول‌های تولیدکننده ملانین را از بین برده و به لایه‌برداری قسمت بالایی پوست بدون هیچ‌گونه عارضه و آسیبی بپردازند. با توجه به شدت و نوع لکه‌های کبدی، بسیاری از افراد برای درمان آن، تنها به یک یا دو جلسه لیزردرمانی نیاز دارند تا به‌طور کامل از شر لکه‌های تیره خلاص شوند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

برای درمان لکه‌های کبدی چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد لکه‌های خورشیدی نگران‌کننده نبوده و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. اما در صورت دیدن برخی علائم که به آن اشاره خواهیم کرد، بهتر است برای اطمینان، از پزشک خود بخواهید لکه‌هایی را که سیاه هستند یا ظاهرشان تغییر کرده است را بررسی کند.

زیرا این تغییرات می‌تواند نشانه‌ای از ملانوم که یک شکل جدی از سرطان پوست است، باشد. بهتر است هر گونه تغییر پوستی جدید توسط پزشک ارزیابی شود، به خصوص اگر یک لکه:

  • سیاه است
  • درحال افزایش است
  • دارای حاشیه نامنظم است
  • دارای ترکیبی غیرعادی از رنگ‌ها است
  • با خونریزی همراه است
برای مشکلات مربوط به لک پوست و کبد، به یکسری از راه‌های درمانی اشاره شد که در حذف لکه‌های کبدی به‌طور موثری خوب عمل می‌کنند.

مهم‌ترین درمان‌های گیاهی لکه‌های کبدی

برای مشکلات مربوط به لک پوست و کبد، به یکسری از راه‌های درمانی اشاره شد که در حذف لکه‌های کبدی به‌طور موثری خوب عمل می‌کنند. اکثر این روش‌های درمانی با استفاده از داروها، محصولات و مراقبت‌های شیمیایی انجام می‌شود. این در حالی است که برخی از افراد تمایل به استفاده از روش‌های طبیعی و گیاهی دارند.

استفاده از انواع ماسک‌های گیاهی به‌عنوان راه‌های درمان طبیعی در ازبین‌بردن لکه‌های خورشیدی وجود دارد که در این قسمت به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. اما به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از هرکدام از این ماسک‌ها، ابتدا آن را روی پوست دست خود و به مدت 20 دقیقه تست کنید. به این شکل از بروز هرگونه واکنش آلژیک پوست خود اطمینان حاصل می‌کنید.

ماسک‌ لیموترش برای درمان خانگی مشلات لک پوست و کبد

لیموترش سرشار از اسیدسیتریک است. این ماده در درمان لکه‌های خورشیدی موثر بوده و همچنین به روش‌کردن رنگ پوست شما کمک می‌کند. به شکل‌های مختلفی می‌توان از این میوه در درمان لک‌های کبدی استفاده کرد. دو روش رایج و تاثیرگذار آن شامل موارد زیر است:

  • روش اول: ابتدا یک لیموترش تازه را انتخاب کرده و به‌خوبی بشویید. سپس آب آن را گرفته و با استفاده از یک پنبه یا پد نرم، آن را برروی لکه‌ها بمالید. بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه، آن را با آب ولرم و به‌خوبی بشویید. برای رسیدن به نتیجه موردنظر خود، این روش را 3 الی 4 بار در هفته تکرار کنید.
  • روش دوم: در این روش پس از شستن و آب‌گیری لیموترش، آن را با یک قاشق چایخوری شکر مخلوط کرده و برروی نقاط موردنظر بمالید. بهتر است برای جذب سریع‌تر و موثرتر، محل لکه‌ها را با محلول لیموترش و شکر به‌آرامی ماساژ دهید. بعد از گذشت 10 دقیقه، با استفاده از آب سرد، آن را بشویید. شما می‌توانید از این اسکراب برای درمان لکه‌های کبدی، یک بار در هفته استفاده کنید.

ماسک پاپایا

پاپایا یک لایه‌بردار طبیعی عالی محسوب می‌شود. وجود آنزیم‌های موثر و آلفاهیدروکسی اسید در این میوه، خاصیت لایه‌برداری ویژه‌ای به آن بخشیده است.

برای درمان طبیعی لکه‌های کبدی که به رنگ قهوه‌ای و تیره هستند می‌توانید از ماسک پاپایا استفاده کنید. برای این‌کار کافی است یک تکه از پاپایا را به‌خوبی له کرده و به مدت 20 دقیقه برروی پوست خود قرار دهید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب، این‌کار را در صبح و عصر تکرار کنید. بهتر است پس از استفاده از این ماسک، برای شستن صورت خود از آب سرد استفاده شود.

ماسک هندوانه

وجود ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A، C و ویتامین‌های B در هندوانه آن را به یک درمان موثر و طبیعی در حذف لکه‌های تیره و قهوه‌ای پوست تبدیل کرده است. شما می‌توانید روزانه، مقداری از آب هندوانه تازه را با مقداری پنبه و پد برروی لکه‌های پوست خود بمالید و به این شکل از شر لکه‌های کبدی خلاص شوید. این ماسک را به مدت 20 الی 30 دقیقه برروی پوست خود قرار داده و بعد از گذشت مدت زمان مشخص، آن را با آب سرد بشویید.

ماسک پیاز قرمز

اگر به فکر چاره‌ای طبیعی و موثر برای ازبین‌بردن لکه‌های کبدی خود هستید، استفاده از ماسک پیازقرمز یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. این گیاه همچنین برای لک پوست و کبد نیز بسیار مفید است. خاصیت اسیدی این گیاه و وجود مقادیر بالای گوگرد، جایگاه ویژه‌ای به آن در حذف لکه‌های کبدی داده است.

برای استفاده از ماسک پیازقرمز کافی است یک قاشق غداخوری از آب آن را با 2 قاشق غذاخوری عسل خالص و طبیعی مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را برروی لکه‌های تیره بمالید. بعد از 20 دقیقه آن را با استفاده از یک شوینده ملایم پوست، بشویید. از این ماسک دوبار در هفته استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

ماسک گوجه ‌فرنگی برای درمان خانگی لک پوست و کبد

از بهترین روش‌های گیاهی و طبیعی در روشن‌کردن پوست و ازبین‌بردن لکه‌های تیره، می‌توان به استفاده از ماسک گوجه فرنگی اشاره کرد. اما مراقب باشید که به آن حساسیت نداشته باشید.

یک گوجه فرنگی تازه را شسته و آب آن را به‌خوبی بگیرید. با استفاده از یک پد پنبه‌ای نرم، آن را برروی پوست خود و به مدت 10 دقیقه بمالید. سپس آن را با آب سرد به‌آرامی بشویید. شما می‌توانید از ماسک گوجه فرنگی در درمان لکه‌های کبدی 3 الی 4 با در هفته استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لکه پوست چیست؟

صافی و شفافیت پوست در زیبایی بسیار موثر است. بروز انواع لکه‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف، زیبایی و طراوت پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لک پوست و کبد می‌توانند در ایجاد انواع لکه‌های پوستی به هم مربوط باشند. اما در نوعی از تغییر رنگ پوست، با لکه‌های گرد و قهوه‌ای رنگی روبه‌‌رو می‌شوید که غیر از ایجاد تغییر درظاهر پوست شما، مشکل دیگری به‌همراه ندارد.

این‌ها لکه‌های کبدی هستند که دلایل مختلفی در ایجاد آن نقش دارد. مهم‌ترین علت بروز این عارضه پوستی افزایش سن و قرارگرفتن درمعرض نورخورشید است. بهتر است برای شناسایی  و درمان این مشکل پوستی به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین علاوه‌بر درمان‌های پزشکی و شیمیایی، می‌توانید از انواع ماسک‌های گیاهی در حذف لکه‌های کبدی بهره ببرید.

منبع ++

راه‌های تشخیص لکه‌های کبدی به چه صورت هست؟

این نوع لکه‌های پوستی به‌گونه‌ای هستند که با مشاهده و معاینه اولیه توسط پزشک و فرد متخصص به راحتی قابل شناسایی بوده و از نظر تشخیص نگرانی برای شما به‌همراه ندارد. این در حالی‌ست که برخی مشکلات مانند لک پوست و کبد که به مشکلات درونی‌تر بدن اشاره دارد، نیاز به انجام آزمایشات و معاینات بیشتری دارد.

روش‌های درمانی لکه‌های کبدی چیست؟

استفاده از محصولات درمانی برای درمان لک پوست و کبد 2. لایه‌برداری شیمیایی 3. کرایوتراپی برای درمان مشکلات لک پوست و کبد 4. درم آبریژن 5. لیزر درمانی

لک پوست و کبد چه ارتباطی بایکدیگر دارند؟

هر فردی با هر سنی ممکن است با عارضه لک پوست و کبد مواجه شود. این به نوع مراقبت شما از پوست و همچنین نوع تغذیه شما بستگی دارد اما به‌طور معمول لکه‌های کبدی در بزرگسالان بالای 50 سال شایع‌تر است.

لکه های کبدی به چه صورت هستند؟

لکه‌های کبدی از جمله مواردی هستند که به دلایل مختلف برروی پوست ظاهر شده و رنگ آن نیز به ‎طور معمول از رنگ طبیعی پوست تیره‌تر است. اندازه آنها از حدود یک دهم اینچ (یک چهارم سانتی‌متر) تا نیم اینچ (یک سانتی‌متر) متفاوت است. این نوع عارضه پوستی اغلب در نواحی که بیشتر در معرض نورخورشید هستند، مانند صورت، دست‌ها یا بازوها ظاهر می‌شود.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی