آرایش صورت بعد از بوتاکس
۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

آرایش صورت بعد از بوتاکس؛ مضرات، فواید و روش صحیح!

به این مطلب امتیاز دهید

بوتاکس یک اقدام پزشکی و زیبایی است که به منظور درمان و بهبود چین و چروک و خطوط ایجاد‌شده روی پیشانی و صورت انجام می‌گیرد. نکات مراقبتی در مورد آرایش صورت بعد از بوتاکس یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که از این خدمات استفاده می‌کنند و خواهان بهترین نتیجه و اثر‌بخش بودن آن هستند. بوتاکس یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین اقدامات زیبایی به شمار می‌رود که امروزه افراد زیادی آن را انجام می‌دهند و آگاهی از چگونگی انجام فرآیند و مراقبت‌های بعد از آن برای ایشان بسیار ضروری است. در این مقاله سعی داریم در مورد بوتاکس و مراقبت‌های بعد از آن مطالبی را ارائه کنیم. اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به بوتاکس هستید، اما از مراقبت‌های آرایشی پس از آن بی‌اطلاعید، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

آیا آرایش صورت بعد از بوتاکس امکان‌پذیر است؟

با افزایش سن، میزان تولید کلاژن و الاستین در پوست انسان کاهش می‌یابد و این مسئله باعث خشک و نازک شدن پوست و در نهایت ایجاد چین و چروک‌های عمیق در نواحی مختلف آن می‌شود.

هرچند چین و چروک‌ها بخش جدایی‌‌ناپذیر و غیرقابل انکار گذر عمر و افزایش سن در انسان محسوب می‌شوند، اما بسیاری از افراد دوست دارند با روش‌های مختلف پزشکی از بروز و نمایش آن جلوگیری کنند. یکی از روش‌های درمان سرپایی و غیرتهاجمی این خطوط، بوتاکس است که یکی از پرطرفدارترین اقدامات پزشکی در جهت جوان‌سازی و زیبایی پوست به شمار می‌رود.

بوتاکس یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین اقدامات زیبایی به شمار می‌رود که امروزه افراد زیادی آن را انجام می‌دهند

بوتاکس شامل تزریق یک نوع سم به بوتولینوم است که باعث بی‌حسی و از کارافتادن عضلات صورت در نقاط مختلف آن می‌گردد. این سم از نوعی پروتئین عصبی تشکیل شده ‌است که از یک باکتری با نام کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید.

این باکتری به طور معمول در جنگل‌ها و بدن برخی از جانوران زندگی می‌کند. شاید شنیدن واژه سم برای مواردی چون زیبایی و پزشکی کمی عجیب به نظر برسد، اما خوب است بدانید استفاده از این نوع سم، البته در دوزهای بسیار پایین، توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گرفته ‌است و حتی برای درمان مشکلاتی مانند انواع اسپاسم‌ها، میگرن‌های عصبی و اختلالات مثانه توصیه می‌گردد.

سم موجود در تزریقات بوتاکس، سیستم اعصاب را هدف قرار می‌دهد و پیام‌رسان‌های عصبی که موجب انقباض و حرکت عضلات مختلف می‌شوند را دچار اختلال می‌کند. به این ترتیب عضلات دچار فلج موقتی می‌شوند و میزان چین و چروک حاصل از انقباضات آن‌ها کاهش می‌یابد.

بوتاکس معمولا عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کند، اما برخی از افراد ممکن است پس از تزریق دچار تورم و کبودی خفیفی در محل تزریقات شوند. این عوارض بعد از گذشت 1 تا 2 روز از بین می‌روند. در این فاصله، استفاده از لوازم آرایشی برای پنهان کردن این تورم و کبودی‌ها، یکی از گزینه‌های انتخابی افراد خواهد بود.

بوتاکس خیلی سریع و راحت انجام می‌شود و تنها چند دقیقه زمان می‌برد. معمولا آرایش صورت بعد از بوتاکس منع خاصی ندارد و بی‌خطر است، اما نیاز به یک سری از مراقبت‌ها وجود دارد. اگر شما جزو افرادی هستید که به طور دائم آرایش می‌کنید و یا تمایل دارید تورم و قرمزی نقاط تزریق را با مواد آرایشی پنهان کنید، بهتر است 10 تا 15 دقیقه دست نگه‌دارید و پس از آن آرایش کنید.

این وقفه به این دلیل است که نقاط سوراخ شده توسط سوزن بسته شوند و از ورود میکروب جلوگیری شود. استفاده از مواد آرایشی بلافاصله بعد از تزریق بوتاکس ممکن است باعث ورود باکتری‌ها به محل زخم‌ها شوند و عفونت ایجاد کنند. همچنین اعمال فشار روی نقاط تزریق بوتاکس ممنوع است.

بیشتر بخوانید: آرایش صورت اروپایی

به پوستت جون تازه بده

مهم‌ترین نکات مربوط به آرایش بعد از بوتاکس

همان‌طور که گفته شد استفاده از مواد آرایشی بعد از بوتاکس اشکالی ندارد، اما این عمل باید حداقل 10 تا 15 دقیقه بعد از تزریق انجام گردد و به سوراخ‌های ایجاد شده فرصت ترمیم داده شود.

برای آرایش صورت بعد از بوتاکس، توجه به این نکته ضروری است که ماساژ و فشار وارد کردن روی پوست جلوگیری شود، در غیر این‌صورت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. پس اگر قصد دارید بعد از بوتاکس آرایش کنید، بهتر است از برس‌ها و پدهای لطیف و مخصوص آرایش استفاده کنید و به هیچ عنوان روی پوست خود فشار وارد نکنید.

پس اگر قصد دارید بعد از بوتاکس آرایش کنید، بهتر است از برس‌ها و پدهای لطیف و مخصوص آرایش استفاده کنید

در مراکز پزشکی برای اطمینان بیشتر به مراجعان توصیه می‌شود حداقل 4 تا 6 ساعت از لمس نقاط تزریق در صورت خود دوری کنند و به آن دست نزنند. این زمان در حالت ایده‌‌آل، 24 ساعت است. سم تزریق شده در فرآیند بوتاکس کاملا زیر پوست و داخل ماهیچه‌های صورت وارد می‌شود و لمس کردن یا فشار دادن آن قسمت می‌تواند ماده تزریق شده را از عضله خارج کند و به سایر قسمت‌های صورت برساند.

چنین مسئله‌ای باعث ایجاد عواقب خطرناکی مانند افتادگی پلک و یا بروز مشکل در قسمت‌های دیگر صورت خواهدشد. برای اطمینان بیشتر و آسودگی خیال، بهتر است از آرایش صورت بعد از بوتاکس منصرف شوید و 1 تا 3 روز این کار را به تعویق اندازید.

چند روز بعد از بوتاکس می‌توان اصلاح کرد؟

آرایش صورت بعد از بوتاکس بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. اصلاح صورت هم از این قاعده مستثنی نیست. از آن‌جایی که اصلاح صورت و حذف موهای زائد با لمس صورت و فشار زیاد روی پوست همراه است، انجام آن بلافاصله بعد از بوتاکس ممنوع است و ممکن است باعث جابه‌جایی مواد تزریق شده زیر پوست گردد.

در مورد زمان مناسب برای انجام اصلاح بعد از بوتاکس نظرات مختلفی وجود دارد، اما حداقل زمان وقفه توصیه شده توسط پزشکان یک هفته است. عدم توجه به این مسئله ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد کند که نیازمند درمان‌های جدی خواهد بود.

اصلاح صورت با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه مطلب به توضیح هر یک از این روش‌ها و دلایل ممنوعیت هر یک بعد از بوتاکس خواهیم پرداخت.

استفاده از نخ و موچین برای اصلاح صورت‌

همان‌طور که اشاره شد اصلاح موهای زائد، مانند آرایش صورت بعد از بوتاکس، شامل محدودیت‌هایی می‌شود که توجه به آن‌ها در بهبود سریع‌تر و اثر بخشی این تزریق نقش به‌سزایی دارد. یکی از روش‌های قدیمی و رایج برای این منظور استفاده از نخ مخصوص اصلاح است. از آن‌جایی که ماساژ صورت و وارد کردن فشار روی پوست بعد از بوتاکس ممنوع است، اصلاح صورت با نخ باید به مدت 48 الی 72 ساعت به تعویق انداخته شود.

اصلاح موهای زائد، مانند آرایش صورت بعد از بوتاکس، شامل محدودیت‌هایی می‌شود که توجه به آن‌ها در بهبود سریع‌تر و اثر بخشی این تزریق نقش به‌سزایی دارد.

وکس صورت

یکی دیگر از روش‌های اصلاح صورت، استفاده از موم گرم است که به نام وکس شناخته می‌شود. در این روش موم‌ها روی پوست صورت قرار می‌گیرد و پس از خشک شدن، با فشار زیادی از روی پوست جدا می‌شود. این عمل موجب کشیده شدن پوست می‌گردد و موهای زائد را از ریشه حذف می‌کند.

از آن‌جایی که این مدل اصلاح با درد زیاد و تحریک پوست همراه است، برای بعد از بوتاکس گزینه مناسبی نخواهد بود. کشیده شدن پوست ممکن است باعث جابه‌جایی مواد زیر پوست شود و مشکلات بسیاری ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: بوتاکس ابرو؛

لیزر موهای زائد

انجام لیزر یکی دیگر از راه‌های اصلاح صورت و حذف موهای زائد به شمار می‌رود که در آن از گرمای متمرکز استفاده می‌شود. لیزر یک روش دائمی و غیرتهاجمی است، به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین و در عین حال پرهزینه‌ترین روش‌های اصلاح صورت محسوب می‌شود. استفاده از این روش بلافاصله بعد از بوتاکس ممنوع است، چرا که سم موجود در تزریق نسبت به دما و فشار حساس است و این مسئله تا دو هفته بعد از انجام بوتاکس، می‌تواند مشکل‌ساز شود و اثربخشی آن را تا حدود زیادی کاهش دهد.

اصلاح صورت با تیغ و ژیلت

یکی از ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های حذف موهای زائد صورت، شیو کردن است. استفاده از تیغ برای اصلاح صورت بعد از گذشت 24 ساعت از تزریق بوتاکس مانعی ندارد، به شرط آن‌که فشار وارد شده به سطح پوست از حد متعادل تجاوز نکند و روی نقاط تزریق شده انجام نگردد.

بیشتر بخوانید: آرایش صورت کشیده 

مهم‌ترین مراقبت‌های مربوط به آرایش بعد از بوتاکس

بوتاکس یکی از راه‌های جوان‌سازی، شادابی و رفع چین و چروک‌های سطحی و عمیق پوست است که از طریق تزریق نوعی سم به عضله‌های صورت انجام می‌گیرد. در این روش ممکن است بعد از تزریق، کبودی و تورم در قسمت‌هایی از پوست ایجاد شود که از طریق آرایش می‌توان تا حدودی آن‌ها را پنهان کرد.

منافذ ایجاد شده در اثر تزریق بوتاکس تا مدتی باز هستند و می‌توانند محل ورود باکتری‌ها و میکروب‌ها از طریق استفاده از مواد آرایشی محسوب شوند. به همین دلیل استفاده از مواد آرایشی بلافاصله بعد از بوتاکس ممنوع است. حداقل وقفه مورد نیاز 20 دقیقه و حالت ایده‌آل 24 ساعت خواهد بود.

دلیل دیگر منع آرایش صورت بعد از انجام بوتاکس، ماساژ و فشار وارد شده بر سطح پوست است. مواد تزریق شده در بوتاکس به عضله زیر پوست منتقل می‌شود و وارد کردن هرگونه فشار بر سطح آن می‌تواند باعث جابه‌جایی این مواد و ایجاد مشکل در نواحی دیگری از صورت گردد.

برای بهبود نقاط قرمز و متورم پوست، بهتر است به جای استفاده از مواد آرایشی، از کمپرس سرد استفاده شود. استفاده از کرم‌های ضد تورم و حاوی ویتامین k می‌تواند بهبود این نقاط را سرعت ببخشد. البته باید توجه داشت حین استفاده از کرم، ماساژ صورت اتفاق نیفتد.

سخن پایانی این‌که، بوتاکس یک روش ساده و رایج برای رفع چین و چروک‌های پوست است که در عین سادگی نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. به طور کلی بعد از انجام بوتاکس، حداقل به مدت 3 تا 4 ساعت باید از آرایش صورت پرهیز کرد و بعد از آن هم از ماساژ و اعمال فشار بر سطح پوست جلوگیری شود. گرما و حرارت متمرکز برای مناطق تزریق خطرناک است و باید جانب احتیاط رعایت گردد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله برای آگاهی بخشی در زمینه مراقبت‌های آرایش صورت بعد از بوتاکس مفید واقع گردد.

منبع ++

بوتاکس چیست؟

بوتاکس شامل تزریق یک نوع سم به بوتولینوم است که باعث بی‌حسی و از کارافتادن عضلات صورت در نقاط مختلف آن می‌گردد. این سم از نوعی پروتئین عصبی تشکیل شده ‌است که از یک باکتری با نام کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید.

مهم‌ترین نکات مربوط به آرایش بعد از بوتاکس چیست؟

برای آرایش صورت بعد از بوتاکس، توجه به این نکته ضروری است که ماساژ و فشار وارد کردن روی پوست جلوگیری شود، در غیر این‌صورت عوارض جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. پس اگر قصد دارید بعد از بوتاکس آرایش کنید، بهتر است از برس‌ها و پدهای لطیف و مخصوص آرایش استفاده کنید و به هیچ عنوان روی پوست خود فشار وارد نکنید.

چند روز بعد از بوتاکس می‌توان اصلاح کرد؟

آرایش صورت بعد از بوتاکس بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد. اصلاح صورت هم از این قاعده مستثنی نیست. از آن‌جایی که اصلاح صورت و حذف موهای زائد با لمس صورت و فشار زیاد روی پوست همراه است، انجام آن بلافاصله بعد از بوتاکس ممنوع است و ممکن است باعث جابه‌جایی مواد تزریق شده زیر پوست گردد.

۲۱ فروردین ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی