آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟
۳ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه zohre.kh

آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟

به این مطلب امتیاز دهید

بسیاری از خطرات سلامتی ناشی از استعمال دخانیات مانند بیماری قلبی، سرطان یا بیماری‌های تنفسی، سالهاست که به خوبی شناخته شده‌اند، اما ممکن است افراد سیگاری بدون اینکه متوجه شوند، تحت تاثیر مشکلات زیبایی متعددی هم قرار گیرند. مثلا سیگار می‌تواند روی پوست و دندان‌های ما تأثیر منفی بگذارد و در کمال تعجب برای برخی، سیگار می‌تواند باعث ریزش مو هم شود. مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌توانند بر فولیکول‌های مو تأثیر بگذارند، بنابراین اگر نگران نازک شدن و ریزش موی خود هستید، ترک سیگار یکی از اقداماتی است که باید انجام دهید. در ادامه این مطلب به‌طور تخصصی خواهیم دید که آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟

علت ریزش مو ناشی از سیگار کشیدن

بیایید عمیق‌تر در علم سیگار کشیدن و ریزش مو کاوش کنیم تا بفهمیم که آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟ و وقتی سیگار می‌کشیم چه اتفاقی برای موهایمان می‌افتد و این آسیب چقدر دائمی است. دانشمندان مدت‌هاست در مورد سیگار کشیدن و ریزش مو گمانه‌زنی کرده‌اند و مطالعات نشان داده‌اند که سیگار می‌تواند از طریق سمومی که در آن موجود است باعث ریزش مو شود، رشد مو را مختل می‌کند و حتی می‌تواند منجر به سفیدی مو شود.

مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌توانند بر فولیکول‌های مو تأثیر بگذارند، بنابراین اگر نگران نازک شدن و ریزش موی خود هستید، ترک سیگار یکی از اقداماتی است که باید انجام دهید.

مثلا سیگار بر گردش خون تأثیر می‌گذارد، زیرا سموم موجود در سیگار باعث کوچک شدن رگ‌های خونی می‌شوند و در نتیجه جریان خون محدود می‌شود. این موضوع به نوبه خود بر فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد، زیرا آن‌ها قادر به دریافت مواد مغذی و مواد معدنی لازم برای رشد مو نیستند.

بدون تغذیه، چرخه رشد مو مختل شده و منجر به ریزش موی گسترده می‌شود. موها همچنین می‌توانند شکننده و خشک شوند و سرانجام شکستگی مو را تجربه کنید.

اگر از نظر ژنتیکی مستعد طاسی با الگوی مردانه هستید، به‌نظر می‌رسد که سیگار کشیدن ممکن است سرعت این اتفاق را افزایش دهد. چند سال پیش، مطالعه‌ای بر روی گروهی از مردان تایوانی انجام شد تا نشان دهد که آیا آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟

تحقیقات نشان داده است کسانی که بیش از 20 نخ سیگار در روز می‌کشند دو برابر بیشتر در معرض ریزش موی متوسط یا شدید هستند. کسانی که قبلاً سیگار می‌کشیدند اما سیگار را ترک کرده بودند دیگر در معرض خطر طاسی قرار نداشتند. این مطالعه همچنین نشان داد کسانی که ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد طاسی با الگوی مردانه باشند (به این معنی که یکی از بستگان درجه یک آن‌ها تحت تأثیر آن قرار گرفته است)، 13 برابر بیشتر احتمال دارد تا موهای خود را از دست بدهند.

یکی دیگر از اثرات سیگار کشیدن، افزایش دی هیدروتستوسترون (DHT) است. DHT نوعی هورمون است که ویژگی‌های مردانه به شما می‌دهد. اعتقاد بر این است که DHT با تأثیر بر چرخه رشد مو، نقش مهمی در ریزش موی مردانه و زنانه دارد. دانشمندان معتقدند که DHT می‌تواند فولیکول‌های مو را با کوچک کردن آن‌ها ضعیف کند. به دلیل بالا بودن DHT در بدن، فاز آناژن (مرحله رشد مو) کوتاه‌تر می‌شود، بنابراین موها فرصتی برای بیرون آمدن از پوست سر ندارند. در نتیجه در هر چرخه مو، موی فرد نازک و نازک‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اثر سیگار بر پوست؛ بررسی عوارض سیگار بر سلامت پوست

به پوستت جون تازه بده

درمان ریزش مو ناشی از سیگار کشیدن

در ادامه‌ی پاسخ به سوال آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟ ببینیم که برای درمان موهای از دست رفته به دلیل سیگار کشیدن چه می‌توان کرد؟ خوشبختانه بعد از اینکه سیگار را ترک کردید، بدن شما واقعاً خودش را درمان می‌کند. به‌عنوان مثال، آسیب وارده به ریه‌ها به آرامی معکوس می‌شود. با این حال، در مورد ریزش مو، متاسفانه از نظر پزشکی هنوز ثابت نشده است که ترک سیگار می‌تواند موهای از دست رفته شما را بازگرداند.

اگرچه سیگاری‌هایی که از نازک شدن مو رنج می‌برند، قطعاً پس از ترک سیگار، موهای سالمی خواهند داشت، اما در مورد کسانی که دچار طاسی با الگوی مردانه شده‌اند، نمی‌توان چنین گفت. پس از ترک سیگار در بهترین حالت، موها دوباره پر، ضخیم و چرب می‌شوند، اما فولیکول‌های موی از دست رفته دوباره رشد نمی‌کنند.

برای رشد مجدد موهای از دست رفته باید درمان‌های خاصی انجام شود. مثلا ممکن است متوجه شوید که استفاده از Rogaine (ماینوکسیدیل) به شما کمک می‌کند تا به مقدار محدودی رشد مجدد مو را تجربه کنید.

برای رشد مجدد موهای از دست رفته باید درمان‌های خاصی انجام شود.

رویش مجدد مو با ترک سیگار

خب، در ادامه‌ی مطلب آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟ نگاهی به راهکارهایی برای رویش مجدد مو پس از ترک سیگار خواهیم انداخت.

اول از همه، شما باید سیگار را به‌طور کامل ترک کنید. اگر برای مدت کوتاهی (مثلاً شش ماه تا یک سال) آن را ترک کنید، هرگز بهبود یا ترمیم قابل توجهی در موهایتان نخواهید دید. تنها در صورتی که بتوانید حداقل برای پنج سال یا بیشتر «پاک بمانید»، موهایتان دوباره زنده می‌شوند و چرخه رشد موهایتان بازیابی می‌شود.

همچنین، بیشتر سیگاری‌هایی که سیگار را ترک می‌کنند، از ویپینگ به‌عنوان جایگزین استفاده می‌کنند. این کار توصیه نمی‌شود، زیرا مایع ویپ هم حاوی نیکوتین است که برای سیستم ایمنی و موی انسان مضر است.

اگرچه هیچ تئوری ثابت شده‌ای مبنی بر اینکه بخور ویپ می‌تواند باعث آلوپسی آندروژنی شود وجود ندارد، اما بهتر است همه مردم به‌طور کامل از نیکوتین خودداری کنند. می‌توانید برخی از داروها یا درمان‌های تجویزی را امتحان کنید تا به کاهش هوس سیگار کشیدن و رهایی از نیکوتین به خودتان کمک کنید.

همچنین همانطور که گفتیم، با استفاده از مواد شیمیایی درمان ریزش مو می‌توانید رشد مجدد موهایتان را تا سطوح قابل توجهی افزایش دهید. یک مثال خوب از چنین داروهایی ماینوکسیدیل است. با این حال، از هر دارویی که استفاده می‌کنید، بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید و دستورالعمل‌ها را دقیقاً طبق گفته پزشک دنبال کنید.

به خاطر داشته‌باشید که ماینوکسیدیل یا سایر مکمل‌های مو برای همه افراد موثر نیستند. در نهایت اگر داروها برای شما جواب ندادند و اما همچنان به دنبال داشتن موهایی پرپشت هستید، باید عمل کاشت مو را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تاثیر الکل بر روی موهای سر

با استفاده از مواد شیمیایی درمان ریزش مو می‌توانید رشد مجدد موهایتان را تا سطوح قابل توجهی افزایش دهید.

12 نوع بیماری بر اثر سیگار کشیدن

و سرانجام پس از دادن پاسخ به سوال آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟ نگاهی مختصر به سایر بیماری‌هایی که با سیگار کشیدن ایجاد می‌شوند خواهیم داشت.

1. سرطان ریه

سیگار به‌طور چشمگیری شانس ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. طبق گزارش انجمن ریه آمریکا، احتمال ابتلا به سرطان ریه در مردان سیگاری 23 برابر و زنان سیگاری 13 برابر بیشتر از سایرین است. همچنین غیرسیگاری‌هایی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، 20 تا 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه هستند و دود سیگار باعث مرگ 7330 نفر در سال می‌شود.

2. COPD

سیگار عامل 9 مورد از هر 10 مرگ ناشی از COPD است. این اصطلاح که شامل بیماری آمفیزم و برونشیت مزمن است، قاتل شماره سه در ایالات متحده می‌باشد. سیگار کشیدن در دوران کودکی و نوجوانی رشد ریه را کند می‌کند و خطر ابتلا به COPD را افزایش می‌دهد.

3. بیماری قلبی

احتمال ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که سیگار می‌کشند چهار برابر بیشتر از افرادی است که سیگار نمی‌کشند. نیکوتین موجود در سیگار میزان اکسیژن دریافتی قلب را کاهش می‌دهد و همچنین ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و فشار بیشتری بر قلب شما وارد می‌کند. از هر 5 مرگ ناشی از بیماری قلبی یک مورد مستقیماً به سیگار مربوط می‌شود.

4. سکته مغزی

سیگار کشیدن خطر سکته را دو برابر می‌کند. سیگار کشیدن اکسیژن خون را کمتر کرده و باعث می‌شود تا قلب سخت‌تر کار کند. این موضوع باعث می‌شود لخته‌های خون راحت‌تر تشکیل شوند و سپس این لخته‌ها می‌توانند جریان خون به مغز را مسدود کرده و باعث سکته مغزی شوند.

5. آنوریسم آئورت

آئورت بزرگترین رگ خونی بدن است. نشان داده شده است که خطر ابتلا به آنوریسم آئورت در مردان سیگاری بیشتر از سایرین است.

6. سرطان اوروفارنکس

این نوع سرطان از دهان یا گلو شروع می‌شود و خطر ابتلا به آن ارتباط مستقیمی با میزان سیگار کشیدن فرد دارد.

7. سرطان مری

این سرطان در گلو رخ می‌دهد. کارسینوم سلول سنگفرشی یا سرطان در پوشش اندام‌ها یا سطح پوست، مستقیماً با مصرف تنباکو و الکل مرتبط است.

8. آب مروارید

این بیماری عامل اصلی نابینایی است و خطر ابتلا به آن با مصرف سیگار افزایش می‌یابد.

9. دیابت نوع 2

افراد سیگاری 30 تا 40 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند و به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند بیشتر در کنترل بیماری خود دچار مشکل می‌شوند که ممکن است منجر به افزایش احتمال بیماری قلبی، زخم، عفونت و قطع عضو شود.

10. آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید باعث التهاب در مفاصل، درد، بدشکلی و بی حرکتی می‌شود.

11. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

محققان نشان داده‌اند مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، نوزادان خود را در معرض خطر بیشتری برای SIDS قرار می‌دهند. اگر پدر هم سیگار بکشد این خطر حتی بیشتر می‌شود. SIDS مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح کودک در هنگام خواب است و بین یک ماهگی تا یک سالگی بروز می‌کند.

12. اختلال نعوظ

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که سیگار عامل اصلی اختلال نعوظ است. سیگار کشیدن باعث ایجاد پلاک در رگ‌ها می‌شود و جریان خون را مسدود می‌کند. در یک مطالعه، مردانی که بیش از 20 نخ سیگار در روز می‌کشیدند، 60 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال نعوظ بودند.

بیشتر بخوانید: ویتامین e برای زنان و مردان

سیگار کشیدن باعث ایجاد پلاک در رگ‌ها می‌شود و جریان خون را مسدود می‌کند.

سخن نهایی

اکنون که دیدیم آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟ دیگر تردیدی برای ترک سیگار باقی نمی‌ماند! این کار اگرچه خیلی سخت است، اما با کمک خانواده، دوستان و علم نوین پزشکی امکان پذیر خواهد بود. فقط باید کمی اراده از خود نشان دهید!

سوالات متداول

علت ریزش مو ناشی از سیگار کشیدن چیست؟

مطالعات نشان داده‌اند که سیگار می‌تواند از طریق سمومی که در آن موجود است باعث ریزش مو شود، رشد مو را مختل می‌کند و حتی می‌تواند منجر به سفیدی مو شود. مثلا سیگار بر گردش خون تأثیر می‌گذارد، زیرا سموم موجود در سیگار باعث کوچک شدن رگ‌های خونی می‌شوند و در نتیجه جریان خون محدود می‌شود. این موضوع به نوبه خود بر فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد، زیرا آن‌ها قادر به دریافت مواد مغذی و مواد معدنی لازم برای رشد مو نیستند.

درمان ریزش مو ناشی از سیگار کشیدن چگونه است؟

متاسفانه از نظر پزشکی هنوز ثابت نشده است که ترک سیگار می‌تواند موهای از دست رفته شما را بازگرداند.
اگرچه سیگاری‌هایی که از نازک شدن مو رنج می‌برند، قطعاً پس از ترک سیگار، موهای سالمی خواهند داشت، اما در مورد کسانی که دچار طاسی با الگوی مردانه شده‌اند، پس از ترک سیگار در بهترین حالت، موها دوباره پر، ضخیم و چرب می‌شوند، اما فولیکول‌های موی از دست رفته دوباره رشد نمی‌کنند. برای رشد مجدد موهای از دست رفته باید درمان‌های خاصی انجام شود.

منابع: + + + +

۳ مرداد ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی