اثر سیگار بر پوست
۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه admin

اثر سیگار بر پوست؛ بررسی عوارض سیگار بر سلامت پوست

به این مطلب امتیاز دهید

عوارض و اثر سیگار بر پوست شامل نوعی صدمه که مشابه جریان پیری است می‌شود، در افرادی اتفاق می‌افتد که سیگار می‌کشند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که سیگاری‌های قهار، پنج برابر بیش از غیرسیگاری‌ها در معرض چین و چروک‌ها قرار می‌گیرند. بخشی از آن به دلیل همان آنزیم‌های بدنام مخرب است.

اثر سیگار بر پوست

سلول‌های پوستی داخل یک لوله آزمایشگاهی در معرض آب نمکی که با دود اشباع شده بود، قرار داده شد و آنزیم‌هایی به مراتب بیش از وضعیت عادی تولید کرد، و فیبروبلاست‌ها تا میزان ۴۰ درصد کمتر از وضعیت عادی توانایی ساختن فیبرهای تازه کلاژن را داشتند.

اما این، همه صدمات دخانیات نیست. دود سیگار پوست را رنگ پریده و ضخیم می‌سازد و پردۂ خاکستری رنگی را روی چین و چروک ها، به ویژه گونه‌ها خلق می‌کند. یکی از دلایل آن این است که نیکوتین باعث انبساط شریان‌های خونی می‌شود، پس خون کمتری به پوست می‌رسد.

دخانیات همچنین تولید الاستین را تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد اما این فیبرهای تازه ضخیم‌تر از فیبرهای عادی‌اند . و سرانجام، سیگار کشیدن پوست را منقبض می‌کند و فرد لب هایش را به هم می‌فشرد، عضلات صورت و دور چشمانش را جمع می‌کند تا از شر دود سیگار خلاصی یابد. خم کردن تکراری کلاژن به این شکل، موجب خمیدگی دائمی با چین و چروک‌های ویژه یک سیگاری می‌شود.

به پوستت جون تازه بده

بررسی عوارض سیگار بر پوست

پیری زودرس پوست:

نشانه‌های پیری که شما در آینه می‌بینید، انعکاسی از رویدادهایی هستند که در سطحی میکروسکوپی رخ می‌دهند. مهم است که این مفهوم درک شود، زیرا آنچه شما انجام می‌دهید تا سلول‌های پوستی‌تان را به وضعیت گذشته برگردانید و آنها را ترمیم کنید، نخست در سلول‌های لایه‌های پوست اتفاق می‌افتد و دست کم بعد از پنج هفته مشهود می‌شود.

از جمله آثار پیری زودرسی که از عوارض و اثر سیگار بر پوست می‌باشد ایجاد چین و چروک‌های اطراف لب و خطوط پنجه کلاغی دور چشم به شکل زودرس و زودتر از حالت معمول در افراد سیگاری قابل مشاهده می‌باشد. از جمله دلایل پیری زودرس پوست در افراد سیگاری عدم گردش خون کافی و در پی آن نرسیدن اکسیژن مکفی به سلول‌های پوستی می‌باشد.

کشیدگی پوست:

مصرف سیگار و دخانیات طی زمان موجب کاهش خاصیت کشسانی یا الاستیسیته پوست می‌شود. افراد سیگاری شاهد کشیدگی پوست خواهند بود. این عارضه جانبی مصرف سیگار فقط بر پوست صورت افراد سیگاری تاثیر نمی‌گذارد.

به مرور با مصرف سیگار الاستیسیته‌ی پوست در کل سطح بدن کاهش می‌یابد و شاهد این حالت غیر‌معمول و نا‌خوشایند در سطح بدن خواهند‌بود. عوارض مصرف سیگار بر پوست به شکل کاهش الاستیسیته پوست بیشتر در نواحی سینه و ناحیه بالایی بازوها قابل مشاهده‌ می‌باشد.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

سرطان پوست از عوارض و اثر سیگار بر پوست است!

اگر سیگاری هستید بهتر است بدانید شانس شیوع سلول‌های پوستی سرطانی  تحت عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) در شما تا ۵۲% بیشتر از افراد معمولی می‌باشد. SCC‌ها دومین فرم رایج سرطان‌های پوستی در بین افراد می ‌باشند.

این نوع از سرطان پوستی بیشتر در ناحیه لب و اطراف دهان افراد سیگاری قابل مشاهده می‌باشد. پزشکان دلیل افزایش شانس ابتلا به این بیماری در افراد سیگاری را کاهش سطح ایمنی بدن به دلیل وارد شدن مواد سمی درون سیگار به بدن این افراد می‌‌دانند. سرطان پوست از جمله عارضه‌های بسیار جدی برای مصرف سیگار محسوب می‌شود که نیازمند توجه بیشتر است.

پسوریازیس

پسوریازیس حالت خاص پوستی می‌باشد که موجب خارش، قرمزی پوست و قسمت‌های پوسته پوسته روی سطح پوست می‌شود. استرس از عوامل ایجاد کننده این بیماری می‌باشد. از دیگر عوامل بوجود‍آورنده پسوریازیس می‌توان به سیگار اشاره کرد. پزشکان دلیل شیوع بیشتر این بیماری بین افراد سیگاری را نیکوتین موجود در سیگار نام‌برده‌اند.

نیکوتین سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار‌داده، باعث عفونت سلول‌های پوستی می‌شود و شیوع سلول‌های آلوده را سرعت می‌بخشد که همه آنها موجب شیوع سریع پسوریازیس می‌شوند.

کشیدن سیگار ریسک ابتلا به پسوریازیس را در افراد تا دو برابر افراد معمولی افزایش می‌دهد و این میزان با توجه به میزان سیگار مصرفی روزانه افزایش می‌یابد. در زنان سیگاری با مصرف بیست سیگار یا بیشتر در طی روز این شانس دو و نیم برابر و در مردان تا یک و نیم برابر افراد عادی می‌باشد.

اثر سیگار بر سلامت پوستاین عامل موجب تاثیرات منفی بر بهبود زخم‌ها می‌شود.

ترمیم زخم‌ها

اثر سیگار بر سلامت پوستتان عامل موجب تاثیرات منفی بر بهبود زخم‌ها می‌شود. میزان کم جریان خون و سرعت کم آن موجب کاهش توانایی بدن در بازسازی نقاط مختلفش می‌شود. پزشکان همواره تاکید به کاهش و قطع مصرف سیگار قبل و حین انجام عمل‌های جراحی دارند.

مصرف سیگار در این زمان باعث کاهش سرعت بهبود بیمار بعد از انجام جراحی می‌شود. بیمار برای ترمیم بافت آسیب دیده طی عمل توانایی لازم را نخواهد‌داشت.  همچنین مصرف سیگار باعث افزایش استرچ مارک‌ها که در هنگام بارداری یا افزایش وزن روی بدن ظاهر می‌شوند می‌باشد. بدن فرد سیگاری توانایی بازسازی بافت آسیب دیده در ناحیه استرچ مارک را نخواهد‌داست.

لک‌های پوستی و کدورت پوست

از عوارض و اثر سیگار بر پوست خون‌رسانی ضعیف به بافت پوست در افراد سیگاری است که موجب تغییر رنگ طیف پوستی آن‌ها از نارنجی تا خاکستری می‌شود.

از دیگر عوامل ایجاد این حالت می‎توان به سموم فراوان موجود در تنباکوی سیگار اشاره کرد. افرد سیگاری تغییرات زیادی در سیتسم متابولسمی خود ایجاد می‎کنند. این تغییرات موجب کاهش و عدم توانایی در ترمیم آسیب‌ها می‌شوند. افراد سیگاری با ۷۰۰۰ نوع ماده شیمیایی در تماس‌اند و آنها را وارد بدن و جریان خون خود می‌کنند. ۲۵۰ نوع آن سمی می‌باشد. ۷۰ نوع مواد سمی سرطان‌‌زا می‌باشند.

مصرف سیگار در این زمان باعث کاهش سرعت بهبود بیمار بعد از انجام جراحی می‌شود.

در اینجا به عوارض سیگار بر پوست که معمولا از بیست و پنج سالگی شروع می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

  • سلول‌های پوستی تازه‌ای که ساخته می‌شوند، معمولا بزرگ‌ترند و شکل آنها نامنظم‌تر است. همچنین کندتر رشد می‌کنند.
  • لایه‌های کمتری از سلول‌های مرده در سطح پوست وجود دارند.
  • کاهشی در ملکول‌های نگهدارنده رطوبت که کلاژن و الاستین را احاطه کرده‌اند و آنها را مرطوب می‌سازند، اتفاق می‌افتد.
  • در هر ده سال سلول‌های سازنده رنگ دانه‌ها ۲۰ درصد از میزان تراکم خود را از دست می‌دهند، همزمان با آن افزایش در تولید ملانین در نقاط کوچکی رخ می‌دهد که خالق خال‌های پیری است.
  • سلول‌های دفاعی پوست که از آن محافظت می‌کنند، در سال‌های بین بزرگسالی و پیری به نصف تقلیل می‌یابند و نور آفتاب کاهش آنها را تشدید می‌کند.
  • از فعالیت سلول‌هایی که فیبروبلاست نام دارند و سازنده کلاژن و الاستین هستند، کاسته می‌شود.
  • فیبرهای کلاژن که به پوست خاصیت ارتجاعی می‌بخشند، ضخیم‌تر می‌شوند و هر سال تا ۱ درصد کاهش می‌یابند.
  • فیبرهای الاستین که باعث انعطاف پذیری پوست می‌شوند، شل می‌شوند و به راحتی می‌‎شکنند. تعدادشان نیز کمتر می‌شود.
  • ماده زمینه‌ای که کلاژن و الاستین را کنار یکدیگر نگه‌میدارد، نازک می‌شود.
  • شریان‌های خونی که مواد مغذی را حمل می‌کنند و پس مانده‌های سلولی را از پوست بیرون می‌ریزند، تحلیل می‌روند. آنهایی هم که باقی می‌مانند، احتمالا فراخ می‌شوند و دیواره هایشان ضخیم می‌گردد و احتمال زیادی وجود دارد که خم شوند یا بشکنند.
سیگار چه تاثیری بر چین و چروک صورت دارد؟

دود سیگار پوست را رنگ پریده و ضخیم می‌سازد و پردۂ خاکستری رنگی را روی چین و چروک ها، به ویژه گونه‌ها خلق می‌کند. یکی از دلایل آن این است که نیکوتین باعث انبساط شریان‌های خونی می‌شود، پس خون کمتری به پوست می‌رسد.

عوارض سیگار بر پوست چیست؟

1. پیری زودرس پوست 2. کشیدگی پوست 3. سرطان پوست 4. پسوریازیس

ایا افراد سیگاری در معرض سرطان پوست هستند؟

بله اگر سیگاری هستید بهتر است بدانید شانس شیوع سلول‌های پوستی سرطانی  تحت عنوان کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) در شما تا ۵۲% بیشتر از افراد معمولی می‌باشد.

۲۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی