تفاوت بین دئودورانت، مام و اسپری
۸ مرداد ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه sahar.fard

تفاوت دئودورانت، مام و اسپری

به این مطلب امتیاز دهید

عرق کردن به معنای واقعی کلمه آزار دهنده است. خصوصاً اگر بوی بدی نیز داشته باشد. هیچ فردی نمی‌خواهد که بدن او بوی بد بدهد یا زمانی که دست خود را بالا می‌برد زیر بغل او لکه‌دار یا خیس عرق باشد. محصولات ضد تعریق زیادی در بازار موجود هستند و برخی از آن‌ها به‌عنوان بهترین مارک ضد عرق شناخته شده‌اند. اما جلوگیری از بوی بدن و کاهش عرق شدید هدف نهایی تمامی این محصولات ضد تعریق است. چه بخواهید یک اسپری ضد عرق بخرید و چه یک خوشبوکننده کاملاً طبیعی که فاقد خاصیت ضد تعریق باشد، درهرصورت گزینه‌های زیادی برای انتخاب پیش رو دارید که ممکن است شما را سردرگم کند. بین مام و اسپری ضد عرق و دئودورانت، شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟ ممکن است بدون توجه به کارکرد و نوع، یکی از آن‌ها را به‌دلخواه انتخاب کنید اما بعد از استفاده، از انتخابتان پشیمان شوید! برای اینکه بدانید اسپری و مام ضد عرق با دئودورانت چه تفاوتی دارد در ادامه با ما همراه باشید.

دئودورانت چیست؟

واژه دئودورانت در لغت‌نامه به معنی بوزدا و رفع‌کننده بوی بد است. دئودورانت‌ها محصولاتی هستند که از ترکیب 15- 6 درصد روغن معطر، اسانس و الکل و گاهی مواد ضدباکتریال تهیه شده‌اند. کار اصلی آنها از بین‌بردن بوی بد تعریق و بوزدایی است که بخشی از این کار را با از بین‌بردن باکتری‌های مولد بو در سطح پوست انجام می‌دهند، دئودورانت‌ها عمدتا بوی ناخوشایند عرق را از بین می‌برند و تاثیری بر میزان عرق ندارند.

مقایسه دئودورانت با مام و اسپری ضد عرق
بین مام و اسپری ضد عرق و دئودورانت، شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟
به پوستت جون تازه بده

فواید استفاده از دئودورانت ها

  • کنترل تعریق زیربغل
  • جلوگیری از ایجاد بوی بد
  • جلوگیری از خیس شدن زیاد
  • نرم شدن و روشن شدن زیر بغل
  • افزایش اعتماد به نفس
  • استفاده از لباس های روشن و تیره

ضد تعریق‌ ها چه می‌کنند؟

ضدتعریق‌ها از نمک فلزاتی مانند آلومینیوم و زیرکونیم تشکیل شده‌اند. به دنبال استفاده از این محصولات دهانه مجاری عرق با نمک‌های فلزی مسدود می‌شود و میزان تعریق کاهش می‌یابد.

افرادی که تعریق زیادی دارند به جای دئودورانت‌ باید از محصولات ضدتعریق استفاده کنند و برای کمک به کاهش عرق به جای پوشیدن لباس‌های چسبان و پلاستیکی از لباس‌های راحت نخی و با الیاف طبیعی استفاده کنند. استفاده از محصولات موضعی در افرادی که تعریق بالایی دارند معمولا کافی نیست. این افراد باید دنبال درمان اختلالات زمینه‌ای باشند.

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد بدن؛ 

تفاوت ضد عرق و دئودورانت

ضد عرق‌ها محصولاتی هستند که با مسدود کردن غدد تعریق در بدن از ترشح عرق در طول روز جلوگیری می‌کنند. بنابراین اگر دائماً عرق می‌کنید و نمی‌خواهید حلقه‌های تعریق زیر بغل شما از پشت لباس ظاهر شود باید یک مام یا اسپری­ بخرید که تحت عنوان ضد عرق(نه صرفاً خوشبوکننده) به فروش می‌رسد. جهت اطمینان در خرید کافی است به مواد تشکیل‌دهنده ذکرشده در پشت بسته‌بندی محصول نگاهی بیندازید.

تفاوت ضد عرق و دئودورانت
ضد عرق‌ها محصولاتی هستند که با مسدود کردن غدد تعریق در بدن از ترشح عرق در طول روز جلوگیری می‌کنند.

آلومینیوم ماده مؤثر در ضد عرق‌هاست که با مسدود کردن غدد عرق به کاهش تعریق بدن کمک می‌کند. نمک‌ موجود در آلومینیوم به شکل یک لایه نازک ژله‌ای بالای غدد عرق قرار می‌گیرد و با مسدود کردن آن‌ها سبب کاهش تعریق بدن می‌شود. ضد عرق‌ها زمانی که روی پوست تمیز استفاده شوند بهترین عملکرد را دارند.

متأسفانه اطلاعات غلط زیادی در مورد مضر بودن آلومینیوم موجود در ضد عرق‌ها وجود دارد اما طبق تحقیقات موسسه جهانی مبارزه با سرطان هیچ ارتباط مستقیمی ازنظر بالینی بین آلومینیوم و سرطان پستان مشاهده نشده است.

اما دئودورانت­ ها خوشبوکننده‌هایی هستند که برای جلوگیری از بوی بد ناشی از تعریق طراحی شده‌اند. برخلاف تصور غلط رایج، عرق به‌تنهایی بویی ندارد بلکه مایعی شفاف و بدون بو است. وقتی باکتری‌های طبیعی روی پوست پروتئین‌های عرق را تجزیه می‌کنند، عرق شما بو می‌گیرد.

در بیشتر موارد دئودورانت­ها فراتر از رایحه، حاوی ترکیباتی هستند که با باکتری‌های بدبو سطح پوست مبارزه می‌کنند و این یکی از اصلی‌ترین مزایا دئودورانت است. بنابراین مهم است که درک درستی از تفاوت دئودورانت و ضد عرق داشته باشید تا بتوانید محصول مناسبی انتخاب کنید.

دئودورانت حاوی ترکیباتی است که با باکتری‌های بدبو سطح پوست مبارزه می‌کند اما ضد عرق‌ حاوی موادی مانند نمک‌های آلومینیوم است که به طور موقت منافذ تعریق را مسدود کرده و از ترشح عرق در بدن جلوگیری می­کند.
فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

بیشتر بخوانید: مضرات دئودورانت؛ 

انواع شکل‌های دئودورانت و ضد عرق چگونه است؟

یکی از تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت این است که دئودورانت‌ها به شکل اسپری ضد تعریق و مام‌ها به شکل صابونی یا ژلی دیده می‌شوند.

  • دئودورانت اسپری: این نوع دئودورانت کاربری راحتی دارد، سریع روی پوست خشک می‌شود و ماندگاری خوبی دارد.
  • مام صابونی: از آنجا که این نوع مام‌ها سفید هستند، موقع استفاده باید مراقب باشید روی لباستان مالیده نشوند.
  • مام ژلی : این نوع مام‌ها بعد از استفاده حالت مرطوبی روی پوست ایجاد می‌کنند که موقتی است و بعد از چند دقیقه خشک می‌شوند.

مام، اسپری یا خوشبوکننده رولی کدامیک بهتر است؟

دئودورانت و محصولات ضد تعریق در اشکال مختلف من‌جمله اسپری، مام و خوشبوکننده ­های رولی در بازار عرضه می‌شوند که ازنظر ساختار و غلظت با یکدیگر متفاوت‌اند. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع خوشبوکننده‌ها و مزایا و معایب آن را موردبررسی قرار می‌دهیم:

اسپری ضد عرق
از دیگر مزایا اسپری این است که به‌سرعت روی پوست خشک می‌شود و هیچ‌گونه لک و چربی از خود باقی نمی‌گذارد.
  • اسپری: این فرمول از خوشبوکننده‌ها برای تازه‌سازی بعد از ورزش بسیار ایده ­آل و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. این محصولات چه به‌صورت ضد عرق(حاوی کلرید هیدرات آلومینیوم) و چه دئودورانت، تأثیر زیادی در کاهش تعریق و بوی بد آن دارند. ترکیبات موجود در این محصول اغلب بر پایه الکل است که روی پوست اسپری می‌شود.
    البته بسیاری از اسپری‌های مدرن فاقد الکل و آب هستند که اغلب به‌صورت پودری خشک به بازار عرضه می‌شوند بنابراین زمان استفاده از آن‌ها سردی و رطوبتی زیر بغل احساس نمی‌کنید. از دیگر مزایا اسپری این است که به‌سرعت روی پوست خشک می‌شود و هیچ‌گونه لک و چربی از خود باقی نمی‌گذارد. ازآنجایی‌که اسپری با پوست تماس مستقیم ندارد نگهداری آن نیز راحت‌تر است.
    این شکل از دئودورانت یا ضد عرق فقط برای افرادی که دچار تعریق خفیف یا متوسط هستند کارساز است. برای استفاده از این محصول قوطی را به‌آرامی تکان دهید و آن را از فاصله حدود 25 سانتی‌متری زیر بغل اسپری کنید.
    توجه داشته باشید که ترکیبات تشکیل‌دهنده اسپری به شکل ذراتی در هوا پخش می‌شوند بنابراین ممکن است برای افراد مبتلا به آسم یا آلرژی ایجاد مشکل کند. اگر به ذرات موجود در هوا حساس هستید زمان استفاده، محصول را در یک اتاق با تهویه مناسب اسپری کنید یا دهان و بینی خود را بپوشانید.
  • مام: مام به شکل جامد و در دو نوع صابونی و ژله‌ای در بازار موجود است. استفاده از این محصول بسیار راحت است و در کمتر از یک دقیقه تعریق یا بوی بد آن را از بین می‌برد. مام­ها به دلیل خاصیت ضد تعریقی که دارند اغلب به آلومینیوم زیرکونیوم تتراکلرهیدرکس متکی هستند بنابراین در کاهش تعریق بیش‌ازحد بدن بسیار مؤثر می‌باشند.
    ژل‌های خوشبوکننده قدرت ماندگاری بالا ، پوششی ضخیم و شفاف دارند در صورتی که فرمول مام صابونی معمولاً مات و روان است. این محصول دقیقاً مثل یک صابون نرم است و به‌راحتی زیر بغل می‌لغزد. برای استفاده از مام باید آن را با حرکات بالا و پایین در ناحیه زیر بغل بمالید.
    ماندگاری بالا و بسته‌بندی کوچک و جمع‌وجور، از دیگر مزایا مام است که حمل‌ونقل و استفاده از آن را خصوصاً زمان سفر راحت کرده است. متاسفانه بسیاری از دئودورانت­های جامد یک پس‌مانده سفید روی پوست و لباس شما باقی می‌گذارند که می‌تواند آزاردهنده باشد. آخرین و شاید مهمترین معایب مام‌ها این است که بسیاری از افراد پس از استفاده طولانی‌مدت دچار سوختگی شیمیایی می‌شوند در صورت مشاهده چنین مشکلی، مصرف این خوشبوکننده‌ها را کنار بگذارید.
خوشبوکننده رولی
این محصول که ازنظر ماهیت شبیه مام­ است داری سری گلوله‌ای شکل بوده که حاوی محلولی مایع یا ژله‌ای است.
  • خوشبوکننده‌های رولی: ضد عرق یا دئودورانت رولی، ساختاری بین مام و اسپری دارد. این محصول که ازنظر ماهیت شبیه مام­ است داری سری گلوله‌ای شکل بوده که حاوی محلولی مایع یا ژله‌ای است.
    پایه اصلی بیشتر خوشبوکننده­های رولی آب است به این دلیل بلافاصله بعد از استفاده احساس رطوبت می‌کنید، بنابراین بعد از استفاده باید مدتی صبر کنید تا خشک شود. اگرچه این محصول به تمیز ماندن زیر بغل شما کمک می‌کند اما ماندگاری آن نسبت به مام کمتر است.

چگونه از مام یا ضدعرق ها استفاده کنیم؟

میزان مصرف مام باید متعادل و منطقی باشد. ضمن آن که پیشنهاد می‌شود برای تأثیرگذاری بهتر شیوه درست طرز استفاده از مام زیر بغل را بدانید.

  1. دوش بگیرید.
  2. اگر بدنتان نیاز به اصلاح دارد، آن را اصلاح کنید.
  3. بعد از خروج از حمام بدنتان را کاملاً خشک کنید.
  4. مام زیربغل خود را به اندازه کافی در این ناحیه رول کنید.
  5. بعد از استفاده از آن چند ثانیه صبر کنید و بعد از آن لباستان را بپوشید.

آیا استفاده از مام باعث حساسیت می‌شود؟

بله در برخی از موارد و در برخی افراد، ممکن است بدن نسبت به یک یا چند مورد از ترکیبات مام‌ها آلرژی داشته باشد. این آلرژی می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله ورم‌های دردناک، احساس درد در ناحیه زیر بغل و بازوها، بثورات شامل قرمزی پوست، لکه‌های خشک، تاول، تورم، کهیر و سوزش ظاهر شود. در بسیاری از افراد، اصلی‌ترین علت حساسیت به مام مربوط به آلومینیوم است.

در برخی از موارد و در برخی افراد، ممکن است بدن نسبت به یک یا چند مورد از ترکیبات مام‌ها آلرژی داشته باشد.

جمع بندی تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت

هر دوی دئودورانت‌ها و مام‌های زیر بغل در کنترل تعریق و بوی بدن به شما کمک می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت مام زیر بغل و دئودورانت این است که دئودورانت‌ها بوی بدن را کاهش می‌دهند، در حالی که مام‌ها علاوه بر کاهش رطوبت زیر بغل، تعریق را نیز کنترل می‌کنند.
به طور کلی می‌توان چنین گفت که نیازهای هر فرد بسته به روز و موقعیتی که در آن قرار دارد متفاوت است. اگر زیاد عرق می‌کنید، بهترین راهکار این است که موضوع را با پزشک در میان بگذارید و از گزینه ضد تعریق‌های نسخه‌ای استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لوسیون بدن مردانه چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر زیاد عرق می‌کنید، چاره چیست؟

به دوستانی که زیاد از حد عرق می کنند و واقعا این مسئله در آنها به یک معضل تبدیل شده است، توصیه می کنیم که به جای استفاده افراطی از اسپری و مام، هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص غدد مراجعه نمایند. شاید عرق کردن بیش از حد شما، دلیلی داخلی و هورمونی داشته باشد و فقط درمان پزشکی بتواند این مشکل را حل نماید.

درمجموع اگر زیاد عرق می‌کنید یا از نظر جسمی بسیار فعال هستید، محصولات ضد تعریق می‌تواند شما را خشك و خوشبو نگه دارد. اگر در طول روز زیاد عرق نمی‌کنید و فقط به دنبال یک خوشبوکننده هستید احتمالاً یک دئودورانت می‌تواند بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد، اما اینکه مام بهتر است یا اسپری، به سبک زندگی و اولویت فردی­تان بستگی دارد. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است بدنبال فرمولی بدون الکل و مواد شیمیایی تحریک‌کننده باشید.

دئودورانت چیست؟

واژه دئودورانت در لغت‌نامه به معنی بوزدا و رفع‌کننده بوی بد است. دئودورانت‌ها محصولاتی هستند که از ترکیب 15- 6 درصد روغن معطر، اسانس و الکل و گاهی مواد ضدباکتریال تهیه شده‌اند. کار اصلی آنها از بین‌بردن بوی بد تعریق و بوزدایی است که بخشی از این کار را با از بین‌بردن باکتری‌های مولد بو در سطح پوست انجام می‌دهند، دئودورانت‌ها عمدتا بوی ناخوشایند عرق را از بین می‌برند و تاثیری بر میزان عرق ندارند.

استفاده از مام ها چگونه است؟

  • مام به شکل جامد و در دو نوع صابونی و ژله‌ای در بازار موجود است. استفاده از این محصول بسیار راحت است و در کمتر از یک دقیقه تعریق یا بوی بد آن را از بین می‌برد. مام­ها به دلیل خاصیت ضد تعریقی که دارند اغلب به آلومینیوم زیرکونیوم تتراکلرهیدرکس متکی هستند بنابراین در کاهش تعریق بیش‌ازحد بدن بسیار مؤثر می‌باشند.
  • ضد تعریق‌ ها چه می‌کنند؟

    ضدتعریق‌ها از نمک فلزاتی مانند آلومینیوم و زیرکونیم تشکیل شده‌اند. به دنبال استفاده از این محصولات دهانه مجاری عرق با نمک‌های فلزی مسدود می‌شود و میزان تعریق کاهش می‌یابد. افرادی که تعریق زیادی دارند به جای دئودورانت‌ باید از محصولات ضدتعریق استفاده کنند و برای کمک به کاهش عرق به جای پوشیدن لباس‌های چسبان و پلاستیکی از لباس‌های راحت نخی و با الیاف طبیعی استفاده کنند.

    ۸ مرداد ۱۴۰۱ ۷ دیدگاه
    اشتراک گذاری
    برچسب‌ها

    دیدگاه کاربران

    مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
    فوتر موبایلی

    کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی