آیا دئودرانت مضر است؟
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه sahar.fard

مضرات دئودورانت؛ خطرات استفاده از انواع مام را می‌دانید؟

به این مطلب امتیاز دهید

اگر وبلاگ‌های زیبایی را دنبال می­کنید ممکن است بارها مطالبی در خصوص مزایا و معایب استفاده از دئودورانت خوانده باشید. احتمالاً شایعاتی را شنیده‌اید که برخی از مواد شیمیایی موجود در دئودورانت و ضد عرق‌ها می‌تواند منجر به سرطان پستان، بیماری‌های کلیوی یا آلرژی شوند. اما آیا واقعاً شواهد علمی برای تأیید این ادعاها وجود دارد؟ با ما همراه باشید تا دریابیم که این ادعاها حقیقت است یا حدس و گمان!

دئودورانت چیست؟

قبل از پاسخ به این سؤال که آیا دئودورانت مضر است یا خیر بهتر است یک تعریف کلی از آن داشته باشیم، چراکه اغلب با ضد عرق اشتباه گرفته می‌شود. اگر چه ضد عرق و دئودورانت هر دو برای کاهش بوی بد بدن استفاده می‌شوند اما دو ترکیب مختلف هستند که کاملاً متفاوت عمل می‌کنند.

دئودورانت­ها برای از بین بردن بوی بد بدن ساخته شده‌اند اما جلوی تعریق را نمی‌گیرند.

دئودورانت­ ها برای از بین بردن بوی بد بدن ساخته شده‌اند اما جلوی تعریق را نمی‌گیرند. آن‌ها معمولاً مبتنی بر الکل هستند و با افزایش اسیدیته پوست مانع از ایجاد بوی بد ناشی از تعریق می‌شوند؛ به عبارتی از تجمع باکتری­ها در سطح پوست جلوگیری می‌کنند. دئودورانت­ها برای ایجاد بوی خوب معمولاً حاوی عطر هستند.

اما مواد فعال موجود در ضد عرق‌ معمولاً شامل ترکیباتی مبتنی بر آلومینیوم است که به‌ طور موقت منافذ عرق را مسدود می‌کند. با مسدود شدن منافذ عرق، میزان تعریق در پوست کاهش می‌یابد. اگر ضد عرق‌های بدون نسخه قادر به کنترل تعریق شما نیستند بهتر است برای کنترل تعریق بدن به پزشک مراجعه کنید تا ضد عرق‌های قوی‌تری را برای شما تجویز کند.

اما مواد فعال موجود در ضد عرق‌ معمولاً شامل ترکیباتی مبتنی بر آلومینیوم است که به‌ طور موقت منافذ عرق را مسدود می‌کند.

سازمان غذا و دارو آمریکا(FDA)، دئودورانت را به‌عنوان یک ماده آرایشی و بهداشتی می‌شناسد، محصولی که برای پاکسازی یا زیبایی در نظر گرفته شده است. درصورتی‌که ضد عرق یک محصول دارویی است و برای درمان یا جلوگیری از بیماری در نظر گرفته شده که بر ساختار یا عملکرد بدن تأثیر دارد.

آیا دئودورانت می‌تواند باعث سرطان پستان، بیماری کلیوی یا آلرژی شود؟

یکی از معروف‌ترین شایعات و هشداردهنده‌ترین ادعاها در مورد اثرات بهداشتی دئودورانت این است که بین این محصول بهداشتی و سرطان پستان ارتباط وجود دارد. برخی افراد نگران این هستند که مواد شیمیایی موجود در دئودورانت از طریق پوست جذب می‌شود به‌خصوص اگر بلافاصله بعد از اصلاح استفاده شود.

این نظریه عنوان می‌کند که سموم در غدد لنفاوی جمع می‌شوند و سلول‌های سالم را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کنند. حتی بسیاری از افراد فکر می‌کنند که غدد سرطانی پستان در مناطقی که در معرض ضد عرق‌ها قرار دارند ایجاد می‌شوند!

 ادعاهای دیگر اشاره دارد که دئودورانت باعث بیماری‌های کلیوی و آلرژی می‌شود. اما انجمن سرطان آمریکا ادعا کرده است که ارتباط مستقیمی بین دئودورانت و سرطان پستان وجود ندارد و بنیاد ملی کلیه در آمریکا نیز فقط به افرادی که عملکرد کلیوی ضعیفی دارند در مورد ریسک استفاده از دئودورانت و ضد عرق‌ها هشدار داده است. 

یکی از هشداردهنده‌ترین ادعاها این است که بین دئودورانت و سرطان پستان ارتباط وجود دارد، اما انجمن سرطان آمریکا ادعا کرده است که ارتباط مستقیمی بین دئودورانت و سرطان پستان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: از بین بردن بوی بد بدن؛ 

به پوستت جون تازه بده

عناصر تشکیل‌دهنده: مواد مضر در مام زیر بغل و دئودورانت ها

اگرچه ما تمایل داریم از کلمه “دئودورانت” برای اشاره به هر چیزی که برای کاهش تعریق و بوی بدن بکار می‌بریم، استفاده کنیم اما درواقع درست نیست! پیش‌تر گفتیم که دئودورانت برای مهار بوی بد بدن به کار می‌رود و ضد عرق برای مهار تعریق بدن؛ لذا هنگامی‌که در مورد آلومینیوم و تأثیر آن بر بدن صحبت می‌کنیم درواقع به ضد عرق‌ها اشاره داریم.

معمولاً دئودورانت­ها حاوی آلومینیوم نیستند و جلوی تعریق را نمی‌گیرند بلکه با استفاده از رایحه یا ترکیبات ضد باکتری بوی بدن را کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا در دئودورانتی که استفاده می‌کنید آلومینیوم وجود دارد یا خیر نگاهی به عناصر تشکیل‌دهنده آن بیندازید.

زمانی که در مورد آلومینیوم در دئودورانت صحبت می‌شود چند مسئله بهداشتی مطرح می‌شود: سرطان پستان، بیماری کلیوی و آلرژی. ازاین‌رو تصمیم گرفته‌ایم در این بخش بیشتر در مورد عناصر تشکیل‌دهنده دئودورانت­ها و ضد عرق‌ها صحبت کنیم:

آلومینیوم

در اکثر محصولات آرایشی و دارویی از ترکیبات آلومینیوم استفاده می‌شود. نمک‌های آلومینیوم موجود در ضد عرق‌ها، عناصری هستند که از تعریق جلوگیری می‌کنند. برای جلوگیری از شکل‌گیری عرق در منافذ پوست، نمک باید حل شود. اما آیا این بدان معناست که نمک آلومینیوم در بدن شما جذب و به دام می‌افتد؟

تحقیقات اخیر مرکز ملی بیوتکنولوژی نشان داده است که استفاده مکرر از ضد عرق‌ها می‌تواند باعث تجمع آلومینیوم در بافت پستان شود اما این اثبات نمی‌کند که نمک‌های آلومینیوم می‌تواند باعث سرطان پستان شود. در حقیقت به نظر نمی‌رسد که بافت پستان سرطانی حاوی آلومینیوم بیشتری نسبت به بافت طبیعی پستان باشد.

تحقیقات اخیر مرکز ملی بیوتکنولوژی نشان داده است که استفاده مکرر از ضد عرق‌ها می‌تواند باعث تجمع آلومینیوم در بافت پستان شود

پزشکان مدعی هستند در صورت وجود مشکلات کلیوی ممکن است وجود آلومینیوم نگران‌کننده‌تر باشد به‌خصوص اگر عملکرد کلیه شما حدود 30 درصد یا کمتر است. آلومینیوم بیش‌ازحد در بدن شما می‌تواند باعث بیماری‌های استخوانی یا زوال عقل(آلزایمر) شود. معمولاً آلومینیوم اضافی توسط کلیه‌ها از بدن دفع می‌شود اما افرادی که عملکرد کلیه آن‌ها ضعیف است نمی‌توانند سریع و به‌اندازه کافی آلومینیوم را از بدن دفع کنند.

اگر عملکرد کلیه شما طبیعی باشد بدنتان می‌تواند مقدار آلومینیوم موجود در ضد عرق‌ها و مواد آرایشی را که از طریق پوست جذب می‌شوند، دفع کند. به همین دلیل سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان محصولات ضد عرق هشدار داده است که هشدارهای مصرفی را به‌خصوص برای مبتلایان به بیماری کلیوی روی بسته‌بندی‌های خود درج کنند.

پارابن

پارابن­ ها برای جلوگیری از رشد قارچ و باکتری در دئودورانت استفاده می‌شوند. پارابن­ها می‌توانند از طریق پوست جذب بدن شوند و بر گیرنده‌های استروژن(هورمون زنانه برای رشد جنسی)، سلامت پستان و سایر عملکردهای بدن تأثیر بگذارند. اختلال در عملکرد استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را در بانوان افزایش دهد.

بااین‌وجود تأثیر پارابن­های مورداستفاده در محصولات آرایشی ضعیف است و به‌اندازه‌ای نیست که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. دانشمندان FDA شواهدی پیدا نکرده‌اند که نشان دهد پارابن­های مورداستفاده در محصولات آرایشی مانند دئودورانت منجر به سرطان پستان می‌شود.

فتالات

فتالات باعث تثبیت لوازم آرایشی و بهداشتی در پوست می‌شود، پس در دئودورانت ها هم از این ماده استفاده می‌شود. فتالات با استفاده زیاد باعث ناباروری در زنان و حتی مردان می‌شود. حتی استفاده از مواد دارای فتالات در دوران حاملگی باعث مبتلا شدن کودک به بیماری آسم و کمبود IQ می‌شود.

فتالات باعث تثبیت لوازم آرایشی و بهداشتی در پوست می‌شود، پس در دئودورانت ها هم از این ماده استفاده می‌شود.

تریکلوزان

تریکلوزان باکتری ها را از بین می‌برد و اکثرا در صابون های آنتی باکتریال، محصولات ازبین برنده ی آکنه، دئودورانت ها و بیشتر لوازم بهداشتی وجود دارد. این ماده باعث به هم خوردن تعادل هورمونی و بیماری های قلبی می‌شود.

عطرها

تقریبا در تمام دئودورانت ها برای داشتن بوی خوش عطر و پرفیوم وجود دارد. اما باید بدانیم این عطرها بدلیل داشتن مواد شیمیایی باعث آلرژی و حتی سوزش پوست می‌شود.

سایر عناصر و ارتباط آن‌ها با آلرژی: بعضی از افراد نسبت به مواد دئودورانت یا ضد عرق آلرژی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که این امر می‌تواند در اثر موادی مانند پروپیلن گلیکول، اسانس روغنی، مواد افزودنی بیولوژیکی، پارابن­ها، ویتامین E و لانولین ایجاد شود. با وجود این دلایل احتمالی، تشخیص اینکه کدام ماده درواقع باعث ایجاد واکنش آلرژیک در شما می‌شود دشوار است. اگر از قبل می‌دانید که به کدام ماده حساسیت دارید در مورد عوارض استفاده از دئودورانت با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض استفاده از دئودورانت و مام 

آلرژی

یکی از مضرات استفاده از مام زیر بغل این است که امکان دارد بدن شما نسبت به یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده مام آلرژی داشته باشد. آلرژی خود را به شکل یک واکنش پوستی نشان می‌دهد.

به طور مثال اگر بعد از مصرف مام زیر بغل دچار ورم های دردناک، احساس درد در ناحیه زیر بغل و بازوها، بثورات شامل قرمزی پوست، لکه های خشک، تاول، تورم، کهیر و سوزش شوید، همگی از نشانه های آن است که بدن شما به مام زیر بغلی که استفاده می‌کنید، آلرژی دارد. عمده دلیل ایجاد مشکل در پوست به دلیل وجود آلومینیوم در مام است. اما بد نیست بدانید این تنها عامل یا آلرژن موجود در مام زیر بغل نیست.

یکی از مضرات استفاده از مام زیر بغل این است که امکان دارد بدن شما نسبت به یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده مام آلرژی داشته باشد.

خطر ابتلا به سرطان سینه

از دیگر عوارض استفاده از دئودورانت و ضد عرق، خطر ابتلا به سرطان سینه می‌باشد. آلومینیوم فعال در این محصولات در کنار غده عرق یک حفره ای را ایجاد می‌کنند که از تعریق جلوگیری می‌کند. مواد شیمیایی بر پایه آلومینیوم به پوست جذب می‌شوند، مخصوصا زمانی که قبل از استفاده از آن ها شیو کرده باشید. مواد خطرناک موجود جذب شده از این محصولات می‌تواند عاملی برای سرطان سینه باشد، چون زیر بغل نزدیک به سینه است.

همچنین دئودورانت می‌تواند روی استروژن نیز تاثیراتی را به جا بگذارند. از آن جایی که هورمون استروژن توانایی ارتقای رشد سلول های سرطانی سینه را دارد، در نتیجه احتمال ایجاد سرطان سینه از طریق این محصولات بسیار زیاد می‌باشد.  مطالعات نشان داده است خانم هایی که بعد از استفاده از تیغ، از دئودورانت یا ضد عرق استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

ممانعت از تعریق سالم پوست

البته که تعریق زیاد آزار دهنده و مشکل ساز است. اما واقعیت آن است که منافذ پوست برای عرق کردن طراحی شده اند. و غدد تعریق برای فراهم کردن عرق به منظور خنک کردن بدن. استفاده از مام زیر بغل باعث می‌شود این منافذ بسته شده و گرما درون بدن باقی بماند. ضمن آن که یکی از اصلی ترین مسیرهای دفع سموم بدن که عرق کردن است، مسدود می‌شود. به هر حال پوست باید نفس بکشد و مام زیر بغل این امکان را از آن می‌گیرد.

احتمال ایجاد آسم

یکی دیگر از عوارض استفاده از دئودورانت و ضد عرق، احتمال ایجاد آسم می‌باشد. آسم به دلیل وجود فتالات و چند ماده مضر دیگری که در مام وجود دارد، ایجاد می‌شود. بنابراین اگر این مشکل را دارید یا بعد از استفاده از مام مردانه یا مام زنانه خود احساس تنگی نفس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید و مصرف مام خود را متوقف کنید.

 خطر مشکلات هورمونی

در برندهای مختلف دئودورانت و مام، مواد مختلفی وجود دارد که می‌تواند موجب مشکلات هورمونی در افراد شود. برخی از دئودورانت‌ها دارای ماده تریکلوزان هستند که در واقع موجب آنتی باکتریال شدن دئودورانت می‌شود. این ماده به راحتی جذب پوست شده و بر روی هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد.

توجه کنید که میزان تأثیرگذاری تریکلوزان در بدن افراد مختلف، متفاوت است و به همین دلیل سعی کنید تا حد امکان، از دئودورانت‌هایی استفاده کنید که فاقد تریکلوزان باشند.

برخی از دئودورانت‌ها دارای ماده تریکلوزان هستند که در واقع موجب آنتی باکتریال شدن دئودورانت می‌شود.

ماده دیگری که در اکثر محصولات آرایشی و بهداشتی موجود است، پارابن است. این ماده نیز بسیار برای بدن مضر است و به راحتی هورمون‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توجه کنید که اکثر غدد هورمونی در بدن در محلی قرار دارند که تعریق از آن‌جا انجام می‌شود. به همین دلیل ارتباط مستقیم دئودورانت و پارابن به این محیط‌ها، به سرعت هورمون‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین دئودورانت، مام و اسپری

خطر ابتلا به بیماری کلیوی

توجه کنید که آلومینیوم هیدروکسایدی که در انواع دئودورانت موجود است، علاوه بر مشکلات فراموشی در سنین بالا، موجب مشکلات کلیوی نیز می‌شود. در واقع تمامی مشکلات از وجود این عنصر سمی نشأت می‌گیرد و استفاده مکرر از آن، در نقاط مختلف دنیا منع شده است.

به صورت کلی، زمانی که پوست شیو شده است، به راحتی می‌تواند ترکیبات آلومینیوم را جذب کند. جذب آلومینیوم توسط پوست، موجب خواهد شد تا این فلز سنگین وارد خون افراد شود و کلیه نتواند این عنصر را از بدن خارج کند.

به مرور زمان، رسوب آلومینیوم در کلیه اتفاق می‌افتد و مشکلات جبران ناپذیری را برای افراد به دنبال خواهد داشت. این مشکل نیز از مضرات دئودورانت به حساب می‌آید که افراد نباید از کنار آن ساده عبور کنند.

ابتلا به بیماری آلزایمر

یکی از عوارض استفاده از دئودورانت و مام، ابتلا به بیماری آلزایمر می‌باشد. بیشتر داروهای ضد عرق تجارتی آلومینیوم دارند. مطالعات نشان می‌دهد که این نوع آلومینوم می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری جنون باشد که معمولا افراد بالای 65 سال را درگیر می‌کند.

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که مغز بعضی از انسان ها غلظت بالاتری از آلومینیوم را در خود دارد که مقدار زیادی از این آلومینیوم می‌تواند باعث سمی شدن عصب و ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

یکی از عوارض استفاده از دئودورانت و مام، ابتلا به بیماری آلزایمر می‌باشد.

آیا استفاده از مام در بارداری بی خطر است؟

به طور کلی استفاده از مام در بارداری بدون مشکل و ایمن تلقی می‌شود. مگر این‌که شما پیش از دوران بارداری خود به مواد خاصی مانند آلومینیوم در مام آلرژی خاصی داشته باشید.

در واقع اکثر پزشکان معتقدند که مواد شیمیایی موجود در مام زیر بغل و دئودورانت ها به پوست نفوذ نمی‌کند و روی سطح پوست باقی می‌ماند. حتی اگر شما روی بدنتان بریدگی داشته باشید. ضمن آن‌که سم موجود در این محصولات آن‌قدرها هم زیاد نیست که وارد بدن شده و بتواند به مادر و جنین آسیب وارد کند.

درمجموع می‌توان گفت که دئودورانت­ها و ضد عرق‌ها برای اکثر افراد، محصولات بی‌خطری هستند. بااین‌حال اگر به آلرژی یا نارسایی کلیوی مبتلا هستید ممکن است عناصر تشکیل‌دهنده دئودورانت روی سلامتی‌تان تأثیر بگذارد بنابراین بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید. آیا تجربه‌ای در خصوص تأثیر دئودورانت بر سلامتی خود داشته‌اید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

دئودورانت چیست؟

دئودورانت­ ها برای از بین بردن بوی بد بدن ساخته شده‌اند اما جلوی تعریق را نمی‌گیرند. آن‌ها معمولاً مبتنی بر الکل هستند و با افزایش اسیدیته پوست مانع از ایجاد بوی بد ناشی از تعریق می‌شوند؛ به عبارتی از تجمع باکتری­ها در سطح پوست جلوگیری می‌کنند. دئودورانت­ها برای ایجاد بوی خوب معمولاً حاوی عطر هستند.

فتالات موجب چه چیزی میشود؟

فتالات باعث تثبیت لوازم آرایشی و بهداشتی در پوست می‌شود، پس در دئودورانت ها هم از این ماده استفاده می‌شود. فتالات با استفاده زیاد باعث ناباروری در زنان و حتی مردان می‌شود. حتی استفاده از مواد دارای فتالات در دوران حاملگی باعث مبتلا شدن کودک به بیماری آسم و کمبود IQ می‌شود.

آیا دئودورانت موجب آسم میشود؟

یکی دیگر از عوارض استفاده از دئودورانت و ضد عرق، احتمال ایجاد آسم می‌باشد. آسم به دلیل وجود فتالات و چند ماده مضر دیگری که در مام وجود دارد، ایجاد می‌شود. بنابراین اگر این مشکل را دارید یا بعد از استفاده از مام مردانه یا مام زنانه خود احساس تنگی نفس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید و مصرف مام خود را متوقف کنید.

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ۹ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی