خطوط پنجه کلاغی
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه zohre.kh

خطوط پنجه کلاغی؛ دلایل، روش جلوگیری و درمان

به این مطلب امتیاز دهید

افزایش سن در همه‌ی افراد رخ می‌دهد و تغییراتی در شرایط جسمی و روحی افراد ایجاد می‌کند. یکی از اندام‌هایی که بیشترین تاثیر را با افزایش سن تجربه می‌کند، پوست افراد است. به مرور زمان همه افراد دچار تغییرات تدریجی در ظاهر می‌شوند. محققان معتقدند برخی از قسمت‌های پوست صورت نسبت به بخش‌های دیگر حساسیت بیشتری نسبت به علائم پیری دارند. این نواحی شامل ناحیه اطراف چشم می‌شود. احتمالا اصطلاح خطوط پنجه کلاغی را شنیده‌ باشید. خطوط پنجه کلاغی، خطوط کوچکی هستند که از کنار چشمان شما شروع شده و تا گوش خارجی و شقیقه‌ها امتداد می‌یابند. این چروک‌ها به‌ویژه برای خانم‌ها ناخوشایند هستند، زیرا زیبایی آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند .خطوط پنجه کلاغی به‌مرور زمان به‌دلیل انقباضات کوچک عضلانی ایجاد می‌شوند. درحالت‌کلی، دو نوع چین‌وچروک پنجه کلاغی وجود دارد؛ نوع پویای آن، چین‌هایی هستند که در هنگام انقباض عضلات ظاهر می‌شوند.در این مطلب قصد داریم تا شما را بیشتر با این نوع خطوط آشنا کنیم و روش‌های درمان و جلوگیری از بروز آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

خطوط پنجه کلاغی چیست؟

خطوط پنجه کلاغی به چین‌وچروک‌های ریزی گفته می‌شود که دراطراف چشم ظاهر ظاهر می‌شوند. این خطوط ممکن است به‌دلیل عدم مراقبت صحیح از پوست در افراد جوان نیز دیده شوند. محققان حوزه سلامت پوست معتقدند خطوط پنجه کلاغی اولین چروک‌هایی هستند که در صورت اشخاص پیدا می‌شوند و احتمال بروز آن‌ها در سنین پایین نیز زیاد است.

درحالت‌کلی، دو نوع چین‌وچروک پنجه کلاغی وجود دارد؛

این خطوط در ابتدا و در سنین پایین‌تر که خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پوست بیشتر است، تنها در صورت خندیدن، گریه کردن، صحبت‌کردن یا حرکت‌دادن لب و دهان دیده می‌شوند و بلافاصله بعد از برگشت صورت به حالت طبیعی از بین می‌روند. با گذشت زمان و بیشترشدن سن، زمانی که سلول‌های پوست دیگر قادر نیستند انعطاف لازم برای فعالیت صورت را فراهم کنند، این خطوط عمیق‌تر شده و به شکل چین‌وچروک دراطراف چشم‌ها دیده می‌شوند.

از طرفی بسیاری عقیده دارند این خطوط از اولین نشانه‌های پیری پوست در افراد هستند. به‌همین‌دلیل افراد به‌خصوص خانم‌ها تمایل دارند راه‌های مختلفی را برای جلوگیری از بروز آن‌ها امتحان نموده و درمان مناسبی را برای ازبین بردن آن پیدا کنند.

به پوستت جون تازه بده

4 علل شایع ایجاد خطوط پنجه کلاغی

قبل از یادگیری چگونگی خلاص‌شدن و درمان خطوط پنجه کلاغی، ابتدا باید بفهمیم چه چیزی باعث ایجاد این چین‌وچروک‌ها می‌شود. چگونه انقباضات موقت عضلانی هنگام لبخند‌زدن یا چشم‌دوختن، باعث ایجاد خطوط ریز دائمی می‌شود؟ بیایید نگاهی به علل پشت تشکیل چین‌وچروک بیندازیم تا متوجه شویم.

پوست شما از سه لایه تشکیل شده است: بیرونی‌ترین لایه اپیدرم، درم داخلی و زیر پوست. وقتی به چروک‌ها اشاره می‌کنیم، در مورد چین‌ها یا فرورفتگی‌هایی که روی اپیدرم دیده می‌شوند، صحبت می‌کنیم. در مجموع سه لایه پوست از اجزای مختلفی از جمله آب، پروتئین، لیپیدها، مواد معدنی، مواد شیمیایی و آنزیم‌ها تشکیل شده است.

این عناصر درطول زندگی ما دائماً در جریان هستند. با افزایش سن، تغییرات بیولوژیکی در سلول‌های پوست ما باعث ایجاد خطوط کلاغی و سایر انواع چین‌وچروک‌ها در سراسر بدن ما می‌شود. تغییرات ژنتیکی که منجر به ایجاد این خطوط می‌شود، عبارتند از:

با افزایش سن، تغییرات بیولوژیکی در سلول‌های پوست ما باعث ایجاد خطوط کلاغی و سایر انواع چین‌وچروک‌ها در سراسر بدن ما می‌شود.

تجزیه پروتئین، عامل ایجاد خطوط پنجه کلاغی

با گذشت زمان، بدن ما توانایی خود را برای تولید و تجزیه پروتئین‌های خاص از دست می‌دهد و باعث می‌شود حضور آن‌ها به تدریج کاهش یابد. کلاژن معمولاً 75 درصد از اندام پوست را تشکیل می‌دهد، اما با کاهش این نسبت، پوست ما حمایت و انعطاف خود را از دست می‌دهد. آنزیمی به نام کلاژناز با شکستن کلاژن قدیمی یا آسیب‌دیده کمک می‌کند تا پروتئین‌های جدید جایگزین آن شوند.

درحالی‌که ما جوان هستیم، کلاژن با همان سرعتی که تولید می‌شود تجزیه شده، اما با افزایش سن، تولید کندتر می‌شود، در حالی که تخریب افزایش می‌یابد. همانند کلاژن، تولید الاستین نیز تحت‌تاثیر زمان و عناصر قرار می‌گیرد. با افزایش سن، الاستین پس از کشش آنقدر جمع نمی‌شود. مانند یک نوار لاستیکی قدیمی، به‌جای اینکه به عقب برگردد، شل باقی می‌ماند و باعث می‌شود خطوط کلاغی در امتداد ناحیه بیرونی چشم بیفتد.

کاهش چربی، عامل ایجاد خطوط پنجه کلاغی

افزایش سن و پیری طبیعی باعث کاهش چربی زیر پوست می‌شود. وقتی چربی روی صورت از بین می‌رود، حجم صورت کاهش می‌یابد؛ به این معنی که نسبت سطح کمتری برای پوشش پوست وجود دارد. با این‌حال، ما هنوز همان مقدار پوست را داریم که باعث می‌شود بافت روی خودش بچرخد و چین‌وچروک ایجاد کند.

کاهش سبوم

هرچه سن ما بالاتر می‌رود، غدد سباسه ما کندتر سبوم تولید می‌کنند. سبوم روغن چسبنده و ترشح‌شده‌ای است که با حفظ رطوبت و محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد، یک سد محافظ دراطراف پوست – بزرگ‌ترین اندام بدن – ایجاد می‌کند. رطوبت یک عنصر کلیدی برای جلوگیری از خطوط پنجه کلاغی است.

GAG کمتر

گلیکوزامینوگلیکان‌ها (GAGs) مولکول‌های قندی متصل به آب در ماتریکس مایع موجود بین درم و اپیدرم هستند. آن‌ها با پر‌کردن فضای بین رشته‌های کلاژن و الاستین و صاف نگه‌داشتن آن‌ها، وظیفه دارند پوست را حجیم کنند. علاوه بر پروتئین، چربی و روغن، کاهش GAGها عامل دیگری هستند که باعث ایجاد خطوط کلاغی می‌شوند و تحت‌تاثیر سن قرار می‌گیرند.

5 روش فوق‌العاده درمانی خطوط پنجه کلاغی

درمانی که انتخاب می‌کنید به شدت بروز خطوط پنجه کلاغی و نتیجه دلخواه شما بستگی دارد. در برخی موارد ممکن است بخواهید ترکیبی از درمان‌های ارائه شده را امتحان کنید. در اینجا چند درمان موثر و پرکاربرد را برای شما بیان خواهیم کرد.

کرم‌های موضعی

یکی از روش‌های معمول و بسیار موثر، استفاده از کرم‌های موضعی است. شما می‌توانید به‌وسیله‌ی این کرم‌ها بدون دریافت نسخه از پزشک، به جنگ خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها بروید. ترتینوئین موجود در کرم‌های موضعی به‌طور گسترده‌ای برای مبارزه با علائم پیری استفاده می‌شود، چراکه این ماده سبب تحریک تولید پوست جدید می‌شود.

همچنین بسیاری از مرطوب‌کننده‌های ضد پیری وجود دارند که به‌طور مشابه مؤثر هستند. مصرف آن‌ها ممکن است به کاهش ظاهر خطوط ریز اطراف چشم کمک کنند، اما باعث بهبود عمق خطوط کلاغی نمی‌شوند. نتایج کرم‌های موضعی معمولا عرض 24 هفته دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کرم برای چروک صورت؛ 

بوتاکس

بوتاکس برای صاف‌کردن چین‌وچروک‌های ناشی از انقباضات مکرر ماهیچه‌ها که هنگام ایجاد حالات مختلف صورت اتفاق می‌افتد، عمل می‌کند. این درمان برای رفع خطوط پنجه کلاغی بسیار موثر است. بوتاکس برای افراد 30 تا 50 ساله که چین‌وچروک‌هایشان تازه شروع به رشد کرده است، مناسب‌تر است. هرچند این روش روی چین‌وچروک‌های عمیق رایج در بین افراد مسن موثر نیست.

بوتاکس مستقیماً با یک سوزن کوچک در ناحیه آسیب دیده تزریق شده و باعث شل‌شدن عضلات می‌شود.

بوتاکس مستقیماً با یک سوزن کوچک در ناحیه آسیب دیده تزریق شده و باعث شل‌شدن عضلات می‌شود. بوتاکس از انقباض ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند و می‌تواند ظاهر چین‌وچروک را کاهش دهد یا باعث ناپدید‌شدن کامل آنها شود. بوتاکس به‌ویژه در افرادی که دارای چین‌وچروک پویا هستند، موثر است. بوتاکس، شما را از ایجاد حالات صورت باز نمی‌دارد. این روش فقط عضلات اطراف چشم را هدف قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد اثرات این روش معمولاً حدود 3 ماه طول می‌کشد.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند سبب بهبود ظاهر خطوط کلاغی شود و پوستی جوان‌تر و سالم‌تر را ایجاد کند. در این روش قرار‌دادن یک محلول شیمیایی روی صورت، سبب از بین‌رفتن لایه بیرونی پوست قدیمی می‌شود و پوست جدید و صاف‌تر را جایگزین می‌کند. سه نوع مختلف لایه‌برداری شیمیایی وجود دارد:

  • لایه‌برداری‌های سطحی
  • لایه‌برداری با عمق متوسط
  • لایه‌برداری‌های عمیق

لایه‌برداری سطحی را می‌توان با یک متخصص زیبایی انجام داد، اما لایه‌برداری عمیق‌تر باید در یک کلینیک حرفه‌ای مراقبت‌های بهداشتی و سلامت پوست انجام شود. اثرات لایه‌برداری و زمان بهبودی، بستگی به نوع روش شما دارد.

لایه‌برداری سطحی نسبتاً بدون درد است و نیاز به زمان کمی دارد. در روش عمیق‌تر، این احساس درد می‌تواند بیشتر و حتی ممکن است نیاز به بیهوشی داشته باشد. برای کسب بهترین نتیجه، لایه‌برداری سطحی باید هر 2 تا 4 هفته یکبار و لایه‌برداری با عمق متوسط هر 6 تا 12 ماه تکرار شود تا به نتایج دلخواه دست یابید.

پرکننده‌های پوستی

پرکننده‌های پوستی که به آن پرکننده‌های بافت نرم نیز گفته می‌شود، می‌توانند برای درمان خطوط پنجه کلاغی نیز استفاده شوند. فیلرهای پوستی مستقیماً با یک سوزن کوچک به قسمت‌های حاوی این خطوط تزریق می‌شوند. ترکیبات این پرکننده‌های متفاوت بوده که سبب متفاوت‌شدن مدت زمان درمان این خطوط می‌شود.

در مورد اینکه کدام یک برای نوع پوست شما مناسب است، باید از مشاور یا پزشک متخصص پوست مشورت بگیرید.پرکننده‌های پوستی به‌ویژه برای خطوط پنجه کلاغی ساکن که به‌طور مداوم ظاهر می‌شوند، حتی زمانی‌که صورت در حالت استراحت است، موثر است. اثرات پرکننده‌های پوستی معمولاً بین 3 تا 12 ماه باقی می‌مانند، اما می‌توان امید داشت که این زمان طولانی‌تر نیز باشد.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

لایه‌برداری لیزری

لایه‌برداری با لیزر روشی است که در آن لایه‌های بالایی پوست برداشته شده و پوستی جدیدتر و جوان‌تر را ظاهر می‌کند. لایه‌برداری با لیزر روشی موثر و کارآمد برای درمان مشکل خطوط پنجه کلاغی است.

در این روش چندین لایه پوست گرم شده که باعث تولید کلاژن می‌شود. افزایش تولید کلاژن می‌تواند به بهبودی، صافی و یکنواخت‌تر‌شدن پوست اطراف چشم کمک کند. عموما ممکن است قبل از انجام این روش به شما داروی مسکن داده شود. همچنین ممکن است چند روز بعد از عمل، صورت شما پانسمان شود.

لایه‌برداری با لیزر روشی است که در آن لایه‌های بالایی پوست برداشته شده و پوستی جدیدتر و جوان‌تر را ظاهر می‌کند.

یکی از مزایای عالی لایه‌برداری با لیزر، سفت‌شدن پوست است. بسیاری از محققان ادعا می‌کنند که بعد از انجام آن، شما 10 تا 20 سال جوان‌تر نشان داده می‌شوید. لایه‌برداری با لیزر ممکن است به طور کامل خطوط کلاغی را از بین نبرد، بنابراین پزشکان ممکن است آن را با تکنیک‌های دیگری مانند تزریق بوتاکس ترکیب کنند.

6 ماده شگفت‌انگیز جلوگیری از خطوط پنجه کلاغی

پوست شما از پروتئین‌های الاستین و کلاژن برای حفظ جوانی پوست استفاده می‌کند. با گذشت زمان، بدن شما کمتر از این پروتئین‌های ارزشمند را تولید می‌کند و پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و سلول‌های مرده پوست را به‌سرعت نمی‌توانید جایگزین کنید. در این بخش قصد داریم برخی از موثرترین موادی که می‌تواند سبب کاهش چین‌وچروک دور چشم می‌شود را بررسی کنیم.

ماسک سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ حاوی منیزیم بوده که برای بدن شما عالی است. منیزیم پوست را سم‌زدایی و پاکسازی می‌کند. علاوه‌براین، سفیده تخم‌مرغ پوست را کشیده و صاف‌تر نشان می‌دهد. برای تهیه ماسک صورت سفیده تخم‌مرغ، باید سفیده تخم‌مرغ را با همزن بزنید تا کف کند، سپس سفیده تخم‌مرغ را به صورت خود بمالید.

اجازه دهید ماسک صورت خشک شود و لایه دوم را بمالید. ماسک را به مدت 15 دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس با آب و صابون بشویید. باید این روند را چند بار در هفته تکرار کنید.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خواص آنتی‌اکسیدانی زیادی دارد و حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. خواص آنتی‌اکسیدانی گیاه آلوئه‌ورا، شامل غلظت بالای ویتامین‌های A، C، E و B12 است. این گیاه همچنین حاوی اسید فولیک و کولین بوده که برای پوست نیز مفید است. یک برگ تازه آلوئه‌ورا را ببرید و ژل آن را از داخل برگ بگیرید. آن را به صورت خود بمالید و بگذارید در طول شب بماند. صبح صورت خود را با آب سرد بشویید.

روغن نارگیل

از روغن نارگیل می‌توان برای تغذیه پوست استفاده کرد. این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین E و اسید لینولئیک است که می‌تواند به اتصال مجدد بافت‌های شکسته پوست کمک کند. این امر ظهور چین‌وچروک و خطوط پنجه کلاغی را به تاخیر می‌اندازد. هر شب قبل از خواب مقداری روغن نارگیل بکر دور چشم خود بمالید. چند قطره از آن استفاده کنید و روغن را به‌آرامی روی پوست بمالید.

بیشتر بخوانید:‌ درمان خطوط پنجه کلاغی

این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین E و اسید لینولئیک است که می‌تواند به اتصال مجدد بافت‌های شکسته پوست کمک کند.

لایه‌بردار لیمو

لیمو حاوی مقدار زیادی اسیدسیتریک است که به‌عنوان یک لایه‌بردار برای احیای پوست شما عمل می‌کند. آب‌لیمو به‌طور موثر سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید. آب‌لیموی تازه را روی نواحی خطوط کلاغی خود بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و صورت خود را با آب سرد بشویید. می‌توانید این روند را هر روز چند بار تکرار کنید.

پوست خیار

خیار سرشار از ویتامین‌های B5 و B6 است. این ماده همچنین حاوی مقادیر زیادی نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین بوده که این ویتامین‌ها و مواد مغذی پوست را افزایش می‌دهند و به کاهش چین‌وچروک کمک می‌کنند. دراز بکشید و یک برش نازک خیار را روی هر چشم قرار دهید. خیار را حدود ده دقیقه روی چشمانتان بگذارید. این دارو را به رژیم روزانه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

ماسک عسل و ماست

عسل سبب افزایش آبرسانی به پوست می‌شود و به ازبین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند. همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان نیز عمل کرده تا احساس نرمی پوست شما را حفظ کند. اسید لاکتیک موجود در ماست پوست را لایه‌برداری و به سفت و صاف نگه داشتن پوست شما کمک می‌کند. مقدار مساوی عسل و ماست ساده را در یک کاسه ترکیب کنید. هر دو را با هم مخلوط کرده و به صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب سرد بشویید.

خطوط پنجه کلاغی بخش طبیعی و اجتناب‌ناپذیر پیری پوست است. گزینه‌های درمانی زیادی برای کاهش ظاهر آن‌ها وجود دارد. برخی از این درمان‌ها بسیار پرهزینه هستند، بنابراین تا زمانی که هنوز می‌توانید بر پیشگیری از بروز آن تمرکز کنید. خطوط ریز و پنجه کلاغی اجتناب‌ناپذیر هستند، اما می‌توانید با چند درمان خانگی ساده، روند پیری را کاهش دهید.

برای حفظ جوانی و زیبایی پوست نیازی به خرید محصولات آرایشی گرانقیمت نیست، می‌توانید با استفاده از درمان‌های طبیعی روی صورت خود به نتایج عالی برسید. مواد طبیعی نیز نسبت به مواد شیمیایی خشن موجود در برخی از محصولات آرایشی، برای پوست شما بهتر هستند.

منبع +++

خطوط پنجه کلاغی چیست؟

خطوط پنجه کلاغی به چین‌وچروک‌های ریزی گفته می‌شود که دراطراف چشم ظاهر ظاهر می‌شوند. این خطوط ممکن است به‌دلیل عدم مراقبت صحیح از پوست در افراد جوان نیز دیده شوند. محققان حوزه سلامت پوست معتقدند خطوط پنجه کلاغی اولین چروک‌هایی هستند که در صورت اشخاص پیدا می‌شوند و احتمال بروز آن‌ها در سنین پایین نیز زیاد است.

عامل ایجاد خطوط پنجه کلاغی چیست؟

با گذشت زمان، بدن ما توانایی خود را برای تولید و تجزیه پروتئین‌های خاص از دست می‌دهد و باعث می‌شود حضور آن‌ها به تدریج کاهش یابد. کلاژن معمولاً ۷۵ درصد از اندام پوست را تشکیل می‌دهد، اما با کاهش این نسبت، پوست ما حمایت و انعطاف خود را از دست می‌دهد. آنزیمی به نام کلاژناز با شکستن کلاژن قدیمی یا آسیب‌دیده کمک می‌کند تا پروتئین‌های جدید جایگزین آن شوند.

لایه‌برداری لیزری برای خطوط پنجه کلاغی چگونه است؟

لایه‌برداری با لیزر روشی است که در آن لایه‌های بالایی پوست برداشته شده و پوستی جدیدتر و جوان‌تر را ظاهر می‌کند. لایه‌برداری با لیزر روشی موثر و کارآمد برای درمان مشکل خطوط پنجه کلاغی است.

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی