درمان خطوط پنجه کلاغی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان خطوط پنجه کلاغی

به این مطلب امتیاز دهید

اولین چروک‌هایی که در صورت ما نمود پیدا می‌کنند خطوط پنجه کلاغی یا چروک‌های اطراف چشم هستند. این چروک‌ها به ویژه برای خانم‌ها ناخوشایند هستند و زیبایی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند از ایجاد این چروک‌ها پیشگیری کرد یا آن‌ها را به تعویق‌اند اخت و یا این که آن‎ها را رفع کرد. خطوط پنجه کلاغی چین و چروک‌های ریزی هستند که در اطراف چشم دیده می‌شوند و ممکن است به دلیل عدم مراقبت صحیح از پوست، در افراد جوان نیز دیده شوند. در این مقاله به معرفی  توضیح این راهکارها می‌پردازیم.

خطوط پنجه کلاغی چه هستند؟

چروک یا خطوط پنجه کلاغی، خطوط ریزی هستند که هنگام خندیدن یا اخم کردن یا دگر حالا مختلف صورت در اطراف گوشه چشم دیده می‌شود. این خطوط در ابتدا دینامیک هستند یعنی با بازگشت حالت صورت به شکل طبیعی و ریلکس، خطوط رفع می‌شوند اما با گذشت زمان این خطوط برجسته‌تر شده و ثابت یا به اصطلاح استاتیک می‌شود.

چروک یا خطوط پنجه کلاغی، خطوط ریزی هستند که هنگام خندیدن یا اخم کردن یا دگر حالا مختلف صورت در اطراف گوشه چشم دیده می‌شود.

چه عواملی باعث ایجاد خطوط پنجه کلاغی می‌شوند؟

از اصلی‌ترین دلایل ایجاد خطوط پنجه کلاغی، بالا رفتن سن و تغییر ساختار پوست در اثر کاهش مواد مغذی موردنیاز آن است. این موضوع باعث می‌شود که خطوط ریزی در اطراف چشم‌ها ایجاد شوند که می‌توانند هشداری برای آغاز روند پیری پوست و بروز چین و چروک‌های بیشتر باشند. علت دوم که دلیل اصلی ایجاد خطوط پنجه کلاغی در جوانان است، عدم مراقبت صحیح از پوست است.

به طور کلی این خطوط با تغییر حالت صورت به صورت موقت دیده می‌شود اما با افزایش سن خطوط پنجه کلاغی دائمی و عمیق‌تر می‌شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب داغ، خشکی پوست و اخم زیاد می‌تواند روند ایجاد خطوط پنجه کلاغی را تسریع نماید.

درصورتی‌که برای مدتی طولانی بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب باکیفیت و پوشش مناسب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، زمینه را برای شروع آسیب در پوست و ایجاد خطوط پنجه کلاغی آماده کرده‌اید. این خطوط ممکن است به دلیل تکرر بعضی حرکات نظیر خنده یا گریه و باز کردن بیش‌ازحد دهآن‌که باعث ایجاد حرکاتی در گوشه‌های چشم می‌شود نیز ایجاد شود.

آیا راهکاری برای رفع خطوط پنجه کلاغی وجود دارد؟

خبر امیدوار کننده این است که بله می‌توان با مراقبت‌ها و یا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید این خطوط را رفع کرد. فقط به خاطر داشته باشید که هر چه زودتر مراقبت از پوست خود را شروع کنید، بهتر می‌توانید از ایجاد خطوط پنجه کلاغی پیشگیری نمایید و هرچه زودتر برای رفع خطوط پنجه کلاغی اقدام نمایید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

پیشگیری از خطوط پنجه کلاغی

بهتر است قبل از آن‌که به دنبال پیدا کردن روشی برای از بین بردن این خطوط بگردید، از ابتدا از ایجاد آن‌ها جلوگیری کنید. البته ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که در زندگی خود هیچ‌گاه نخندید یا صورتتان را حرکت ندهید تا همیشه پوستی صاف و بدون چین و چروک داشته باشید. بنابراین ایجاد این خطوط اجتناب‌ناپذیر است.

اما با روش‌هایی می‌توان از بروز زودهنگام آن‌ها در سنین جوانی جلوگیری کرد. آبرسانی به پوست و حفظ رطوبت آن یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خطوط پنجه کلاغی و دیگر آسیب‌های پوستی است.

به‌اند ازه کافی آب بنوشید تا پوستتان خشک نشود. خشکی، پوست صورتتان را زودتر چروک می‌کند.
به پوستت جون تازه بده

رفع خطوط پنجه کلاغی با استفاده از درمان‌های خانگی

برای رفع خطوط پنجه کلاغی لازم نیست حتما به مطب‌ها مراجعه کنید. راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید در منزل آن‌ها را انجام دهید. برای اینکه این روش‌های درمانی به‌طور خاص بر روی خطوط پنجه کلاغی تاثیر بگذارند، باید ماسکی را که می‌سازید روی همین خطوط قرار دهید. نکته دیگر اینکه در زمان شستن ماسک هیچ فشاری به چشم‌ها وارد نکنید و خیلی آرام پوست خود را ماساژ دهید تا ماسک به‌طور کامل تمیز شود.

پیشگیری از خطوط پنجه کلاغی با زندگی سالم

به‌اند ازه کافی آب بنوشید تا پوستتان خشک نشود. خشکی پوست صورتتان را زودتر چروک می‌کند. استعمال دخانیات باعث پیری زودرس و چین و چروک عمیق‌تر پوست می‌شود. از استعمال دخانیات خودداری کنید و به هیچ وجه نزدیک افرادی که سیگار یا قلیان می‌کشند و یا دخانیات مصرف می‌کنند ننشینید. خطر دود دخانیات برای شما به‌اند ازه مصرف کننده آن و حتی گاهی بیشتر وجود دارد.

رفع خطوط پنجه کلاغی با استفاده از ویتامین E

  • استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین E: ویتامین E یک ویتامین ضروری برای حفظ شادابی و جوانی پوست است. برای مراقبت از پوست خود حتما مواد غذایی حاوی ویتامین E را در وعده غذایی خود بگنجانید. از جمله این مواد غذایی می‌توان به تخم مرغ، بادام، انبه، گوجه فرنگی، فندق، پسته، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، زیتون و مارچوبه اشاره کرد.
ویتامین E یک ویتامین ضروری برای حفظ شادابی و جوانی پوست است.
  • استفاده از قرص ویتامین E: اگر دچار کمبود ویتامین E هستید می‌توانید تحت نظر پزشک، از قرص ویتامین E استفاده کنید. روش  دیگر این است که قرص ویتامین E را سوراخ کنید و مایع درون آن را به آرامی دور چشمتان بزنید و آرام ماساژ دهید. اگر این کار را چند بار تکرار کنید می‌توانید چین و چروک‌های ریز و تازه را رفع نمایید یا آن‌ها را محو کنید.
  • استفاده از روغن ویتامین E: هر شب با روغن ویتامین E ناحیه اطراف چشم را ماساژ دهید. می‌توانید روغن ویتامین E را با قرص ویتامین E و یا با روغن‌های دیگر مثل بادام و زیتون ترکیب نموده و دور چشم خود را با آن ماساژ دهید.

بیشتر بخوانید: کرم برای چروک صورت؛ 

پیشگیری از خطوط پنجه کلاغی و یا کاهش آن‌ها با استفاده از کرم

کرم‌های مرطوب کننده با حفظ  رطوبت پوست اطراف چشم، اجازه چروک شدن پوست را نمی‌دهند. کرم‌های مرطوب کننده مخصوص دور چشم هم وجود دارند که همین عملکرد را به طور ویژه‌تر برای اطراف چشم دارند. در واقع کرم‌ها با حفظ رطوبت پوست، برای پیشگیری از چروک شدن کاربرد دارند اما برای درمان خطوط پنجه کلاغی مناسب نیستند.

رفع چین و چروک اطراف چشم با استفاده از ماسک‌های خانگی

اگر از خطوط پنجه کلاغی اطراف چشمتان ناراضی هستید هر چه زودتر اقدام به درمان کنید. ماسک‌های خانگی گزینه‌های خوبی برای رفع چین و چروک‌های جدید و کم‌عمق هستند.

رفع خطوط پنجه کلاغی
کرم‌های مرطوب کننده با حفظ  رطوبت پوست اطراف چشم، اجازه چروک شدن پوست را نمی‌دهند.
  • ماسک روغن زیتون و سفیده تخم مرغ: مقداری روغن زیتون را با یک سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و به آرامی روی ناحیه اطراف چشم بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت با آب ولرم بشویید. هفته‌ای دو یا سه بار می‌توانید از این ماسک استفاده نمایید.
  • ماسک آب آناناس: آب آناناس حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که در داروها و کرم‌های ضد چروک قرار دارد. آب آناناس را روی پوست خود و به ویژه نواحی اطراف چشم خود بمالید. تکرار این کار می‌تواند چین و چروک‌های شما را کاهش دهد.
  • ماسک سیب زمینی: ماسک سیب زمینی هم یکی از ماسک‌های رایج برای رفع چین و چروک است. سیب زمینی را رنده کنید و روی پوست اطراف چشم بمالید. چشم‌ها را ببندید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را بشویید. می‌توانید سیب زمینی را با عسل هم مخلوط کرد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی خواص بسیار زیادی برای پوست دارد که از بین آن‌ها می‌توان به درمان آکنه، درمان اگزما، باز کردن منافذ بسته، شفاف‌سازی پوست و رفع چین و چروک‌های صورت اشاره کرد.

برای استفاده از خواص گوجه فرنگی، یک قاشق غذاخوری آب آن را با یک عدد زرده تخم‌مرغ مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را بر روی پوست اطراف چشم بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

سیب زمینی

سیب‌زمینی، به دلیل داشتن ویتامین C و نشاسته، برای سلامتی پوست بسیار مفید بوده و تاثیر زیادی در برطرف کردن چین و چروک‌های ریز اطراف چشم دارد. برای استفاده از خواص شگفت‌انگیز این ماده مغذی، سیب‌زمینی را به صورت خام یا پخته شده، رنده کنید و با یک قاشق روغن زیتون مخلوط نمایید. ترکیب به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست قرار دهید و سپس آن را بشویید.

آووکادو

آووکادو میوه‌ای مغذی است که به دلیل داشتن انواع ویتامین‌های A، E، C و آنتی‌اکسیدان‌ها، برای سلامتی پوست و رفع چین و چروک بسیار مفید است. این میوه خاصیت آب‌رسانی داشته و استفاده از آن پوستی شاداب را برای شما به ارمغان می‌آورد.

برای استفاده از آووکادو کافیست قسمت نرم آن را جدا کرده و له کنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا به آن اضافه کرده و ترکیب به دست آمده را بر روی پوست قرار دهید. پس از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب گرم خوب بشویید.

بیشتر بخوانید: آلوئه ورا برای چروک صورت ضروری است! 

از آفتاب داغ پرهیز کنید

درست است که بدن ما برای تأمین ویتامین D مورد نظر خود به نور آفتاب نیاز دارد، اما سعی کنید در ساعات اولیه صبح در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. آفتاب داغ و شدید می‌تواند روند ایجاد چین و چروک را تسریع کنید. به علاوه وقتی در آفتاب داغ قرار می‌گیرید و چشمتان به سمت خورشید است ناخودآگاه حالتی به صورتتان می‌دهید که خطوط پنجه کلاغی بروز پیدا می‌کند.

شیر

نوشیدن شیر به تامین مواد مغذی موردنیاز پوست و حفظ سلامت آن کمک زیادی می‌کند. اما نمی‌توان نوشیدن آن را یک راهکار درمانی برای از بین بردن خطوط پنجه کلاغی دانست.

برای اینکه شیر به رفع این خطوط کمک کند، باید آن را با استفاده از پنبه به‌آرامی روی خطوط اطراف چشم بکشید و بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. اگر کمی روغن بادام به شیر اضافه کنید، تاثیر آن بیشتر هم خواهد شد. بهتر است این کار را به‌صورت روزانه انجام دهید.

رفع خطوط پنجه کلاغی با کمک فناوری‌های نوین

استفاده از لیزر

لیزر کمک می‌کند تا چین و چروک‌های صورت از جمله خطوط پنجه کلاغی از بین برود. بافت قدیمی و آسیب دیده و پیر صورت در محل چروک با کمک لیزر از بین می‌رود. به علاوه لیزر پوست را تحریک به تولید کلاژن می‌کند و کلاژن هم در جوانسازی پوست نقش اساسی دارد. البته به یاد داشته باشید برای ساخت کلاژن به ویتامین C هم نیاز است.

بیستر بخوانید: لیزر درمانی، انواع لیزر و کاربردهای آن

 لیزر درمانی نیز با تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن به رفع خطوط پنجه کلاغی و دیگر مشکلات پوستی کمک می‌کند. در این روش از انواع لیزر با طول‌موج‌های متفاوت برای درمان استفاده می‌شود. انتخاب نوع لیزر و شدت و محل دقیق تابش بر عهده پزشک متخصص است. این روش نیز عوارض خاصی ندارد و می‌تواند در مدتی کوتاه به رفع خطوط پنجه کلاغی کمک کند. اما یک جلسه لیزر درمانی نمی‌تواند روی این خطوط اثر بگذارد.

 لیزر درمانی نیز با تحریک سلول‌های تولیدکننده کلاژن به رفع خطوط پنجه کلاغی و دیگر مشکلات پوستی کمک می‌کند.

تزریق ژل

این روش مانند لیفت نخ دور چشم از بین بردن خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم از روش‌های کم تهاجم است که طرفداران زیادی دارد. تزریق ژل چروک‌ها را از بین برده و چهره را جوان میکند و در عین حال، حالت اصلی چهره را حفظ میکند ماندگاری این روش بین 9 تا 18 ماه است که این مدت بستگی به نوع ژل مصرفی دارد.

در حال حاضر مواد مختلفی برای تزریق ژل استفاده می‌شوند که نوع آن را پزشک متخصص با در نظر گرفتن شرایط بیمار و مقدار و چگونگی چروک‌ها تعیین می‌کند.

ژل به نواحی دور چشم که دارای خطوط پنجه کلاغی است تزریق می‌شود و فرورفتگی‌ها را می‌پوشاند. در نتیجه چین و چروک رفع می‌شوند.

رفع چین و چروک با استفاده از بوتاکس

یک روش خیلی رایج برای پیشگیری از خطوط پنجه کلاغی و یا رفع آن‌ها استفاده از بوتاکس است. در بوتاکس کردن، ماهیچه‌های اطراف چشم غیر فعال می‌شود و دیگر چروک در این ناحیه ایجاد نمی‌شود. البته بوتاکس باید هر چند وقت یک بار تکرار شود. بوتاکس ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد؛ قبل از اقدام با بوتاکس با همه جوانب آن آشنا شوید.

هر چقدر افراد برای رفع خطوط پنجه کلاغی زودتر اقدام کنند؛ نتایج بهتری کسب خواهند کرد. یکی از روش‌های کاهش خطوط پنجه کلاغی تزریق بوتاکس است.

برای اینکه بدانید چه زمانی برای تزریق بوتاکس بهتر است؛ جلوی آینه بایستید و لبخند بزنید. هر گاه با لبخند زدن و حرکات صورت خود شاهد خطوط ریز اطراف چشم شدید؛ برای تزریق بوتاکس سریعاً اقدام کنید. در صورت بی توجهی ممکن است این خطوط ثابت وعمیق شوند. با ثابت شدن و عمیق‌تر شدن این خطوط دیگر بوتاکس جوابگو نخواهد بود.

رفع خطوط پنجه کلاغی
تزریق بوتاکس یک روش رایج برای پیشگیری از خطوط پنجه کلاغی است

رفع خطوط پنجه کلاغی با استفاده از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از جدیدترین روش‌های از بین بردن چین و چروک و جوان‌سازی پوست است. در این روش از دستگاه مخصوص میکرونیدلینگ که دارای سوزن‌های بسیار ریزی است، استفاده می‌شود.

این سوزن‌ها در عمق مشخص و کنترل شده‌ای وارد پوست می‌شوند و با وارد کردن اسید رتینوئیک به پوست به تحریک کلاژن‌ها و بازسازی پوست کمک می‌کنند. عوارض میکرونیدلینگ بسیار کم است و دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد. اما نتایج آن معمولا برای مدتی نسبتا طولانی باقی می‌مانند.

ميکرودرم ابريژن

در روش ميکرودرم ابريژن يا ميکرودرم ابريشن، کل پوست را در معرض تماس با يک ماده معدني بي ضرر که همان پودر اکسيد آلومينيوم مي باشد قرار مي دهند که اين پودر با داشتن کريستال هاي ريز باعث مي شود که پوست ساييده شده و بافت هاي مرده از بين رفته و ترميم پوست فعال گردد.

از بين بردن ضخامت پوست منجر به بهتر شدن تبادلات فيزيولوژي پوست و همچنين تحريک کلاژن سازي براي تقويت قوام پوست با تحريک فيبروبلاست‌ها و شکستن مقاومت پوستي براي همکاري با ساير درمان هاي دارويي پوستي و موثرتر شدن داروها مي شود.

ماساژ با آیون ماساژور

دستگاه آیون ماساژور به عنوان یک روش خانگی موثر و بی‌خطر باعث بهبود جریان خون و سفت شدن پوست می‌شود و همچنین با پخش شدن یکنواخت چربی‌های صورت در تمام نواحی باعث از بین رفتن خطوط ریز می‌شود. ریلکس شدن عضلات اطراف چشم و صورت، از بین رفتن سردرد و احساس آرامش نسبی از دیگر فواید ماساژ منظم صورت می‌باشد.

هزینه‌های درمان خطوط پنجه کلاغی چقدر است؟

تعیین دقیق هزینه‌های درمان این خطوط به عوامل مختلفی بستگی دارد. بدون شک روش‌های خانگی نسبت به روش‌های کلینیکی بسیار در دسترس‌تر و ارزان‌تر هستند. اما به همان نسبت نیز میزان اثرگذاری آن‌ها کمتر بوده و زمان درمان با این روش‌ها بیشتر است.

اما در میان روش‌های کلینیکی نیز تفاوت قیمت زیادی وجود دارد. هزینه درمان خطوط پنجه کلاغی با روش‌های کلینیکی به عمق خطوط، روش مورداستفاده، قیمت مواد مورداستفاده و معاینات قبل و بعد از درمان بستگی دارد.

در حال حاضر از میان روش‌های مختلف تزریق بوتاکس به‌صرفه‌تر از دیگر روش‌ها است. اما زمان ماندگاری و میزان اثرگذاری آن بر روی خطوط نیز کمتر است. بعد از آن می‌توان روش‌های دیگر نظیر تزریق ژل، تزریق چربی، میکرونیدلینگ و لیزر درمانی را قرار داد. علاوه بر روش انتخابی، محل زندگی شما و محل کلینیک و دستمزد پزشک نیز از عوامل موثر بر روی هزینه درمان هستند.

سخن پایانی

قانون طلایی برای مقابله با چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) این است که آنها را زودتر درمان کنید. خطوط کم عمق و سطحی که بر روی پوست شما قرار دارند، خیلی ساده‌تر از چین و چروک‌های عمیق پوستی، درمان می‌شوند.

با شروع درمان‌‌های منظم در ۳۰ سالگی و یا حتی در ۲۰ سالگی، می‌توانید روند شکل گیری چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی) را به مدت چندین سال، به تاخیر بیندازید.

منبع: +

چه زمانی باید برای درمان خطوط پنجه کلاغی اقدام کرد؟

در درمان مشکلات پوستی از جمله خطوط پنجه کلاغی، زمان حرف اول را میزند. بهتر است به‌محض مشاهده اولین خطوط ریز در اطراف چشم اقدامی برای گسترش این خطوط و عمیق‌تر شدن آن‌ها انجام دهید. در ابتدای کار می‌توانید از روش‌های خانگی درمان استفاده کنید تا خطوط ریز ایجاد شده به مرور زمان از بین بروند. اما اگر این روش‌ها کارآمد نبودند، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

بهترین روش برای درمان خطوط پنجه کلاغی کدام است؟

تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام روش برای شما بهترین است، بر عهده پزشک متخصص است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان برای همه افراد نسخه یکسانی پیچید. اما نکته مهم این است که برای درمان همه انواع این خطوط نمی‌توان از روش یکسانی استفاده کرد. معمولا روش‌هایی مانند تزریق بوتاکس و چربی که ماندگاری کمتری دارند، برای درمان خطوط خفیف یا متوسط استفاده می‌شوند. اما روش‌های دیگر مانند لیزر درمانی و میکرونیدلینگ را می‌توان برای چین و چروک‌های عمیق‌تر نیز استفاده کرد.

آیا ممکن است درمان خطوط پنجه کلاغی به چشم‌ها آسیبی برساند؟

ازآنجایی‌که خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم‌ها قرار دارند، یکی از نگرانی‌های عمده در خصوص درمان این خطوط، حفظ سلامت چشم‌ها و سیستم بینایی است. در خصوص راهکارهای خانگی درمان باید بگوییم که هیچ‌یک از آن‌ها به چشمان شما آسیبی نمی‌رسانند. مگر اینکه به مواد موجود در ماسک‌ها حساسیت داشته باشید. البته حساسیت نشان دادن به این مواد نیز کاملا سطحی است و بعد از درمان تاثیری روی میزان بینایی یا سیستم چشمان شما نخواهد گذاشت.

آیا ماساژ با ایون ماساژور برای خطوط پنجه کلاغی مناسب است؟

بله ، دستگاه آیون ماساژور به عنوان یک روش خانگی موثر و بی‌خطر باعث بهبود جریان خون و سفت شدن پوست می‌شود و همچنین با پخش شدن یکنواخت چربی‌های صورت در تمام نواحی باعث از بین رفتن خطوط ریز می‌شود. ریلکس شدن عضلات اطراف چشم و صورت، از بین رفتن سردرد و احساس آرامش نسبی از دیگر فواید ماساژ منظم صورت می‌باشد.

۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی