درمان جوش
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ۳۱ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان جوش در خانه؛ جوش صورت را با 18 روش ناپدید کنید!

2.3/5 - (6 امتیاز)

جوش یا آکنه مشکلی است که افراد ممکن است در هر سنی آن را تجربه کنند. معمولا جوش به علت تغییرات هورمونی در بدن یا مسدود شدن منافذ رخ می‌دهد. البته این عارضه‌ی پوستی در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید. جوش می‌تواند در هر قسمتی از بدن بروز کند، اما معمولا روی صورت ایجاد می‌شود. می‌دانیم که افراد زیادی با جوش سروکله می‌زنند؛ برای همین در مقاله‌ی امروز کیوت مگ قرار است اطلاعات مفیدی را درباره‌ی درمان جوش در خانه را در اختیارتان قرار دهیم.

پوست صاف و شاداب یکی از معیارهای زیبایی چهره و بالا رفتن عزت نفس است. اما عوامل بسیاری مانند تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، ژنتیک موجب ایجاد جوش و آکنه روی پوست می‌شود. اولین اقدام کسانی که از این عارضه رنج می‌برند استفاده از راه‌های مختلف درمان خانگی و دارویی برای برگرداندن سلامت به پوست است. در ادامه شما را با بهترین راه‌های درمان خانگی جوش صورت آشنا می‌کنیم.

فاکتورهای تشدید کننده جوش

  • رژیم غذایی: هنوز تاثیر آن به اثبات نرسیده ولی بسته به نظر خود فرد اگر می‌داند با خوردن چیزی صورتش جوش می‌زند باید رعایت کند.
  • ارث: مهمترین عامل موثر در بروز آکنه و شدت آن زمینه ارثی می­باشد بطوری که فرزندان پدران و مادران آکنه‌­ای می­توانند دچار ضایعات شدید آکنه‌­ای بعد از سنین بلوغ شوند و یا حتی در دوره نوزادی در سنین دبستان چنین افرادی ممکن است مبتلا به آکنه صورت یا آکنه گردن شوند. 
  • قاعدگی: ۷۰- ۶۰ درصد خانم‌ها قبل از شروع پریودی به دلایل هورمونی حالت تشدید آکنه را دارند.
  • قرص‌های ضد بارداری: در بعضی افراد این قرص‌ها باعث افت و در بعضی‌ها باعث تشدید آکنه می‌شود. و این بستگی به درصد هورمون و نوع هورمون و اختلال هورمونی شخص دارد.
  • استرس و فشارهای روحی: استرس‌ها باعث شروع آکنه نمی‌شوند ولی در پیدایش آکنه بی‌تأثیر نیستند.
  • تعریق: عرق کردن باعث تشدید جوش می‌شود.
  • آب و هوا: وضعیت آب و هوایی تا حدودی در آکنه نقش دارد ولی نور خورشید به ندرت باعث بهبود آکنه می‌شود.
  • لباس: غالبا نوع لباس تأثیری در بروز جوش ندارد ولی تنگی لباس باعث تشدید آکنه می‌شود.
اگر پوست چربی دارید، تحت درمان هستید و آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، صابون بچه(صابون خنثی) یا Dove توصیه می‌شود.
به پوستت جون تازه بده

علل ایجاد جوش

جوش صورت عمدتا یک بیماری هورمونی است که توسط هورمون‌های آندروژن هدایت می‌شود، که به طور معمول در سال‌های بزرگسالی و جوانی فعال می‌شوند. حساسیت به این هورمون‌ها، همراه با باکتری‌های سطح روی پوست و اسیدهای چرب موجود در غدد چربی، می‌تواند منجر به جوش شود.

محیط‌های گرم و پر گردوغبار مثل کارگاه‌های شیرینی‌پزی و آشپزخانه‌ها و… پوست را دچار آکنه(جوش صورت) می‌کند. این محیط‌ها باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و پوسته‌ریزی(کراتیزاسیون) به خوبی انجام نمی‌شود.

در ضمن آکنه با اختلالات هورمونی، استروژن و تستسترون ارتباط دارد. اختلالات هورمونی باعث فشار به عضله صاف‌کننده مو می‌شود؛ استروژن باعث کاهش ترشح سبوم و تستسترون باعث افزایش ترشح سبوم می‌شود.

محیط‌های گرم و پر گردوغبار مثل کارگاه‌های شیرینی‌پزی و آشپزخانه‌ها و… پوست را دچار آکنه(جوش صورت) می‌کند.

علل هورمونی جوش عبارتند از:

  • تغییر میزان هورمون‌ها در چرخه قاعدگی؛
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری خوراکی؛
  • عدم تعادل هورمونی؛
  • اختلالات سیستم غدد درون تراو، و غیره.

علل غیر هورمونی جوش عبارتند از:

  • رژیم غذایی؛
  • کمبود ویتامین و مواد مغذی؛
  • استرس؛
  • ژنتیک؛
  • بیماری‌های گوارشی؛
  • بهداشت پایین؛
  • سیستم ایمنی ضعیف.

انواع جوش

به‌طورکلی می‌توان جوش‌ها را در دو دسته التهابی و غیرالتهابی طبقه‌بندی کرد. جوش‌های سرسفید و سرسیاه از انواع جوش‌های غیرالتهابی هستند. درمان این نوع جوش‌ها نسبت به جوش‌های التهابی آسان‌تر بوده و روش‌های خانگی و بدون نسخه نیز می‌تواند بر آن‌ها تاثیرگذار باشد. انواع دیگر جوش‌ها نظیر پاپول، پاسچول، ندول و کیست از انواع التهابی هستند که درمان آن‌ها دشوارتر و زمان‌بر است.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید از رایج‌ترین انواع آکنه هستند که معمولا در اثر مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می شوند. مسدود شدن منافذ می‌تواند به دلیل چرب شدن بیش‌ازحد پوست، وجود باکتری، افزایش سلول‌های مرده پوستی یا تغییرات هورمونی رخ دهد. درهرحال دلیل بسته شدن منافذ هرچه که باشد نتیجه آن ایجاد جوش‌های سرسفید در نواحی مختلف بدن در سنین مختلف است.

این جوش‌ها که به نام “کومدون بسته” نیز شناخته می‌شوند، معمولا بر روی منافذ بسته شده پوست به‌صورت یک برجستگی سفید دیده می‌شوند و چرکی هستند. اطراف این نوع جوش‌ها معمولا قرمز رنگ است و ممکن است کمی دردناک باشند. پوست اطراف جوش نیز ممکن است کمی سفت یا چروک به نظر برسد.

نکته مهم این است که راه‌حل از بین بردن این جوش‌ها فشار دادن آن‌ها و خارج کردن چربی یا چرک موجود در آن‌ها نیست. این کار تنها منجر به زخم شدن جای جوش و باقی ماندن آن شده و تاثیری در باز شدن منافذ پوست و جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها ندارد.

جوش‌های سرسیاه

این نوع جوش‌ها بر روی سطح پوست، سیاه به نظر می‌رسند و به دلیل مسدود شدن فولیکول مو با چربی یا سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند. این نوع جوش که به نام “کومدون باز” شناخته می‌شود، معمولا به‌صورت نقاط کوچک سیاه بر روی پوست دیده می‌شود.

دانه‌های این نوع جوش روی سطح پوست باز هستند و پوست اطراف آن نیز معمولا رنگ و حالتی طبیعی دارد و دردناک نیست. رنگ سیاه این جوش‌ها ناشی از گرفتگی فولیکول‌های مو است. جوش‌های سرسیاه را می‌توان با فشار دادن از بین برد. اما توصیه می‌کنیم که این کار را امتحان نکنید. چراکه این کار باعث زخم شدن پوست و درنهایت باقی ماندن جای جوش خواهد شد.

پاپول ها

جوش ‌های پاپول برجستگی‌های کوچک و قرمز یا صورتی رنگی هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوست با سلول‌های مرده یا چربی ایجاد می‌شوند. جوش پاپول در زیر سطح پوست ایجاد می‌شود و محل آن به نظر سفت و برآمده می‌آید.

این جوش‌ها معمولا دارای باکتری‌هایی به نام کاتی باکتریوم هستند که در صورت فشار دادن جوش از آن بیرون آمده و به داخل پوست اطراف نفوذ می‌کنند. درنتیجه فشار دادن این جوش‌ها و خارج کردن مواد آن‌ها می‌تواند باعث تشدید آن‌ها و ایجاد آسیب در پوست اطراف شوند.

پاپول‌ها جوش‌های چرکی نیستند اما باکتری‌های موجود در آن‌ها ممکن است ضایعات ملتهبی را در پوست ایجاد کند. همچنین زیاد شدن آن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده وجود آکنه متوسط یا شدید باشد که نیاز به درمانی طولانی‌تر و قوی‌تر خواهد داشت.

پاپول ها وقتی ایجاد می شوند که جوش هاى سر سیاه و یا جوش های سر سفید آن قدر تحریک و ناراحتى ایجاد کنند که باعث اسیب پوست اطراف خود و بروز التهاب شوند.

جوش ‌های پاپول برجستگی‌های کوچک و قرمز یا صورتی رنگی هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوست با سلول‌های مرده یا چربی ایجاد می‌شوند.

پاسچول‌ها یا جوش‌های چرکی

این نوع جوش‌ها برجستگی‌های بزرگ و قرمز رنگی هستند که مرکز آن‌ها سفید یا زرد است. همین مرکز سفید و زرد در کنار پوست قرمز و ملتهب اطراف جوش‌ها نشان می‌دهد که پاسچول‌ها از انواع جوش‌های التهابی چرکی هستند. این جوش‌ها بیشتر در قفسه سینه، صورت یا کمر مشاهده می‌شوند و علت بروز آن‌ها آلوده شدن منافذ بسته شده پوست در اثر جمع شدن سلول‌های ایمنی و باکتری یا تغییرات هورمونی است.

این جوش‌ها نیز نظیر پاپول‌ها حالتی زیرپوستی دارند با این تفاوت که سر چرکین آن‌ها از پوست بیرون زده است. درصورتی‌که این جوش‌ها را فشار داده و چرک آن‌ها را خارج کنید، باکتری‌ها بر روی سطح پوست گسترش پیدا کرده و آسیب ایجاد شده تشدید خواهد شد. بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم که خودتان از فشار دادن آن‌ها خودداری کرده و تخلیه آن را به پزشک متخصص بسپارید. چراکه فشار دادن این جوش‌ها توسط خود شما باعث ایجاد زخم یا ایجاد لک‌های تیره بر روی پوست خواهد شد.

کیست‌ها

جوش کیستیک شدیدترین نوع جوش است که با عفونت در اعماق پوست همراه خواهد بود. کیست‌ها معمولا بسیار بزرگ، قرمز، ملتهب و دردناک بوده و چرک زیادی دارند.

این نوع جوش‌ها ممکن است به رنگ سفید نیز بر روی سطح پوست دیده شوند. البته برجستگی‌های کیست از ندول نرم‌تر است و این موضوع به دلیل وجود چرک فراوان در آن‌ها است. اما این نوع جوش آسیب‌زننده‌تر است، چرا که اغلب ترکیده و تخلیه چرک‌های آن باعث آلودگی پوست اطراف و تشدید آسیب می‌شود.

راه‌های مراقبت از صورت جوشدار

اگر پوست چربی دارید، تحت درمان هستید و آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، صابون بچه(صابون خنثی) یا Dove توصیه می‌شود. اگر پوست چربی دارید و تحت درمان نیستید با مشورت پزشک از صابون کلیندامایسین و نوباکتر استفاده کنید. محلول‌های Anti Bacteriale در بهبود آکنه هیچ تأثیری ندارد، مثل بتادین که فقط مانع ایجاد عفونت‌های ثانویه می‌شود. برای جوش‌های دردناک زیر پوستی از کمپرس گرم یا بخور استفاده کنید.

۱.جوش‌ها را فشار ندهید

دست کاری کردن جوش‌ها خیلی وسوسه انگیز است ولی بهتر است بدانید که وقتی جوش روی صورتتان ظاهر ‌می‌شود باید آن را به حال خود بگذارید. اگر شما آن‌ها را فشار دهید، ممکن است مجبور شوید به جای آن زخم را تحمل کنید. ضمن اینکه هنگامی که جوش‌ها را فشار ‌می‌دهید، باکتری‌ها را روی صورت خود ‌پخش می‌کنید و ممکن است منجر به جوش و التهاب بیشتر پوست شود.

ضمن اینکه هنگامی که جوش‌ها را فشار ‌می‌دهید، باکتری‌ها را روی صورت خود ‌پخش می‌کنید و ممکن است منجر به جوش و التهاب بیشتر پوست شود.

۲.هیچ‌گونه فشاری روی پوستتان نیاورید

هر گونه فشار روی پوست، به‌خصوص روی صورت، ممکن است منجر به شیوع جوش شود. هدفون‌ها و تلفن‌های همراه ‌می‌توانند باعث ایجاد شیوع بیماری شوند. اگر پیراهن شما یقه‌ای بیش از حد تنگ داشته باشد، ممکن است آکنه به وجود بیاید. به‌همین‌ترتیب، یک کوله پشتی هم ‌می‌تواند به پشت شما فشار آورد و موجب شیوع آکنه شود.

سعی کنید مقدار اشیائی را که با پوستتان تماس دارند کاهش دهید. برای مثال، زمانی که ‌می‌توانید، از بلندگوی گوشی همراه استفاده کنید هدفون روی گوشتان نگذارید. لباس‌های شل و آزادتر بپوشید. به جای کوله پشتی، از کیف‌های دوشی یا مدل‌های دیگر استفاده کنید.

۳.دست‌های خود را از صورتتان دور نگه دارید

هر گونه تماس با چهره باکتری را به پوست آن عرضه ‌می‌کند. این باکتری‌ها به نوبه خود، ‌می‌توانند منجر به اسیب‌های پوستی بیشتر شوند. بنابراین، برای حفظ پوست خود از آلودگی‌ها سعی کنید در طول روز پوستتان را لمس نکنید.

اگر روی پوستتان جوش و جوشهای سر سیاه دارید، پوستتان در حال حاضر به حد زیادی خراشیده و آسیب دیده است و کارایی کامل خود را از دست داده است. پس به هر طریقی از وارد کردن فشار و خراش دیگری اجتناب کنید، جوش ها را نکنید، فشار ندهید، خالی نکنید، نخراشید و از هر دستگاهی که فشار و خراش بیشتری به پوست وارد میکند، استفاده نکنید.

از آنجایی که محصولات مبارزه با آکنه پوست را تا حد زیادی در برابر آفتاب آسیب پذیر میکنند، هر روز صبح از ضد آفتاب استفاده کنید و طی روز آنرا تمدید کنید .

۴.جوش‌ها را دو بار در روز با آب بشویید

درست است که به طور معمول دو بار در روز باید صورتتان را بشویید اما علاوه بر آن قسمت‌هایی از پوستتان را که حاوی جوش هستند دو بار در روز بشویید. فقط از دست‌ها، آب و پاک کننده ملایم استفاده کنید. البته استفاده از فیس براش هم به دلیل عملکردی نرمی که دارد توصیه می شود(توضیح در انتهای یادداشت). اگر لابه لای موهای سرتان یا در کنار خط موهایتان آکنه وجود دارد هر روز موهای خود را بشویید.

یک بار صبح برای شستن چربی های زائد پوست و آلودگی هایی که در طی شب بوجود آمده اند، یکبار عصر برای شستن آرایش، آلودگی ها و کثیفی ها از صورت. حتماً شویندتان را متناسب با نوع پوستتان انتخاب کنید و به PH آن دقت کنید و برای حداکثر کارایی هر براش، کیوت اسکین مناسب پوستتان را استفاده کنید.

اسکین اسکرابر، درما اف
اسکین اسکرابر، جعبه ابزار پوست

۵.محصولات بهداشتی آب‌رسان را انتخاب کنید

جوش‌ها در منافذ مسدود شده رشد ‌می‌کنند و لوسیون‌های چرب این منافذ را مسدود ‌می‌کنند. هنگام انتخاب محصولات بهداشتی صورت، نگاهی به آنهایی که ‌می‌گویند “noncomedogenic” بکنید چرا که این محصولات آبرسان هستند و منافذ را کمتر مسدود ‌می‌کنند. سعی کنید مواد آرایشی تان را نیز از نوع « noncomedogenic » تهیه کنید.

فقط از دست‌ها، آب و پاک کننده ملایم استفاده کنید.

برخلاف باور عموم، استفاده از مرطوب کننده برای افراد مستعد جوش بسیار حائز اهمیت است. بر اساس تحقیقات انجام شده در اکادمی پوست امریکا زمانی که پوست شما دهیدراته (آب از دست میدهد)میشود، بدن شما چربی بیشتری تولید میکند که باعث بسته شدن منافذ پوست و افزایش میزان جوش میشود. برای جلوگیری از این حال باید از مرطوب کننده بدون روغن و بر پایه آب استفاده کنید.
پیشنهاد متخصصان پوست به همه ی افراد (چه مستعد جوش و چه بدون جوش)استفاده مرتب و روزانه از مرطوب کننده بعد از شستشوی پوست است.

۶.پوست مرده را با پراکسید بنزوئیل از بین ببرید

پوست مرده صورت ‌می‌تواند منافذ آن را مسدود کند، بنابراین باید از برخی درمان‌های ضد آکنه برای حذف این پوست‌های مرده استفاده کرد. بنزوئیل پراکسید یکی از این درمان‌هاست که همزمان چربی‌های اضافی را نیز از صورت برطرف ‌می‌کند.

با غلظت ۲،۵ درصد شروع کنید. همانند سالیسیلیک اسید، این درمان را نیز به صورت شستشو به کار ببرید و کرم‌ها را باقی بگذارید. سولفوریک مشابه پراکسید بنزوئیل کار ‌می‌کند، هرچند که ‌می‌تواند بوی خوبی داشته باشد. این محصول اغلب با عناصر دیگر ترکیب شده است.

درمان جوش در خانه

جوش و آکنه به شدت زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار ‌می‌دهد و برای افراد آزار دهنده ست. امروز ‌می‌خواهیم توصیه‌های ساده ای را برای درمان جوش و آکنه‌ صورت در خانه ارائه کنیم. بسیاری از این توصیه‌ها را بارها شنیده اید ولی بعضی نکاتی که خاطر نشان ‌می‌کنیم بی تردید تا به حال به گوشتان نخورده است.

۱.به درمان‌های طبیعی اعتقاد داشته باشید

برخی از درمان‌های طبیعی همانند داروهای سنتی ممکن است مؤثر باشند. با این حال، پیش از انجام یکی از این درمان‌ها با پزشک خود، مشورت کنید، زیرا ممکن است با سایر داروهایی که استفاده ‌می‌کنید سازگار نباشد.

ژل را با روغن گیاهی چای ۵٪ به کار ببرید. بعضی افراد این روش را در کاهش آکنه مفید ‌می‌دانند، ولی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش شود. اسید آزلائیک که یک اسید طبیعی است ‌می‌تواند سودمند باشد. ‌می‌توانید کرم ۲۰ درصد این اسید را امتحان کنید یا کرمی با عصاره چای سبز ۲ درصد را امتحان کنید، که در درمان جوش سودمند است.

سبوس گندم تمیز کننده جوش و آکنه

۵/۴ قاشق جوشانده گل ختمی؛ یک قاشق نمک؛ ۲ قاشق آرد جوانه گندم.

جوشانده خنک شده گل ختمی را بر روی جوانه‌ها ریخته خوب هم بزنید، سپس نمک را اضافه کنید و به هم‌زدن ادامه دهید تا حالت کرم پیدا کند. اگر کرم مقداری سفت شد می‌توانید قدری جوشانده گل ختمی به آن اضافه کنید.

کرم را روی پوست بمالید و ۴-۳ دقیقه ماساژ دهید. کرم را از روی صورت ابتدا با آب گرم شسته و سپس صورت را با آب سرد بشوئید، این تمیزکننده پوست را عمیقا تمیز می‌کند و لایه‌های مرده پوست را از صورت دور می‌نماید چون خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد. تنها می‌توان جوش را با دارو و از روی پوست درمان کرد. بعد رژیم غذایی خیلی اهمیت دارد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای برای درمان فوری جوش عالی عمل می‌کند. این روغن خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی دارد و می‌تواند به جلوگیری از ارگانیزم‌های میکروسکوپی و باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه کمک کند. علاوه بر این روغن درخت چای خواص تسکین‌دهنده دارد و به همین علت می‌تواند در کاهش قرمزی و التهاب پوست مفید باشد. این روغن همچنین به خشک کردن جوش و باز کردن غدد سبوم مسدود شده کمک می‌کند.

میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

طرز استفاده

  • یک کاسه بردارید و در آن سه تا چهار قطره از روغن اسانسی درخت چای را با نصف فنجان آب مخلوط کنید.
  • یک عدد گوش‌ پاک‌کن را به مخلوط ایجاد شده آغشته کنید و آن را روی نواحی دچار جوش پوست بمالید.
  • اجازه دهید روغن درخت چای به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را بشویید. می‌توانید دو بار در روز از این روش درمانی استفاده ‌کنید تا سریع نتیجه بگیرید.
  • کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که چند قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را روی جوش‌های خود قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را بشویید.
  • یک گزینه‌ی دیگر مخلوط کردن یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن بادام را با دو تا سه قطره روغن درخت چای است. ترکیب به دست آمده را روی نواحی مدنظر پوست قرار دهید و چند ساعت صبر کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. می‌توانید این ترفند خانگی را دو بار در روز به کار بگیرید تا جوش‌هایتان برطرف شوند.

بیشتر بخوانید: جوش زدن نشانه چیست؟ 

درمان جوش صورت با عسل

عسل داروی طبیعت است. ماده‌ای مغذی و ارزشمند که خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدمیکروبی دارد. این ماده با نابودی میکروب‌های اطراف غدد چربی، ترمیم بافت آسیب‌دیده و آب‌رسانی پوست می‌تواند در درمان سریع جوش صورت بسیار موثر باشد. عسل را به دو شکل ساده و ترکیب با دارچین می‌توان برای درمان جوش صورت استفاده کرد.

این ماده با نابودی میکروب‌های اطراف غدد چربی، ترمیم بافت آسیب‌دیده و آب‌رسانی پوست می‌تواند در درمان سریع جوش صورت بسیار موثر باشد.

طرز استفاده

  • دست‌هایتان را با شوینده‌ای مناسب بشویید.
  • مقداری عسل روی انگشت اشاره قرار دهید و آن را به‌آرامی روی جوش‌ها و کل صورت بمالید.
  • اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی صورت بماند؛ سپس با آب ولرم بشویید و از تاثیر آن شگفت‌زده شوید.

۲.برای درمان جوش از اسید سالیسیلیک استفاده کنید

سالیسیلیک اسید را هم برای شستشو هم برای درمان ‌می‌توانید استفاده کنید. اگر به دنبال استفاده درمانی از آن هستید به مناطقی که آکنه دارید ضربه بزنید و با اسید سالیسیلیک آن را بشویید. اطمینان حاصل کنید که محلول را روی نواحی دیگر پوسستان که آکنه ندارد مانند دستانتان باقی نگذارید و بلافاصله آن را بشویید.

۳. تکه های یخ

خمیردندان حاوی روغن‌های اسانسی، هیدروژن پراکسید، جو‌ش‌شیرین، الکل، منتول و تریکلوزان است که همگی به از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه و خشک کردن جوش کمک می‌کنند. هرچند خمیردندان برای دندان‌ها و نه پوست طراحی شده است، بنابراین ممکن است پوست را تحریک کند و منجر به قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و حتی سوزش پوست شود.

طرز استفاده

  • یک عدد یخ را درون حوله بپیچید و آن را روی قسمت های آسیب دیده پوست برای چند ثانیه اعمال کنید و بعد از چند دقیقه آن را رها کنید.
  • مقداری از خمیردندان را روی نواحی از پوست خود بمالید که دچار جوش هستند.
  • اجازه دهید خمیردندان به مدت ۲ ساعت روی پوست بماند‌‌. سپس صورتتان را با آب بشویید و خشک کنید.
  • یخ را چندین بار در طول روز روی صورت خود بگذارید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

۴. برای التهاب از آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) استفاده کنید

AHA، مانند پراکسید بنزوئیل، پوست مرده را حذف ‌می‌کند. با این حال، آنها التهاب را هم کاهش ‌می‌دهند و به رشد پوست جدید کمک ‌می‌کنند. این ترکیب ‌می‌تواند پوست شما را نرم تر کند. برخی از AHA های معمولی که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک.

برخی از درمان‌های طبیعی همانند داروهای سنتی ممکن است مؤثر باشند.

 ۵. خیار

خیار نه تنها یک منبع غنی ویتامین A و C و E و پتاسیم است، بلکه می‌تواند باعث نرمی و خنک شدن پوست شود.یک تا دو عدد خیار تازه را خورد کنید، سپس آن را روی پوست خود اعمال کنید بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.یا می‌توانید یک عدد خیار را رنده کنید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شستشو دهید، این کار به از بین بردن باکتری و کثیفی ها کمک می‌کند.

۶. درمان خانگی جوش صورت با اسکراب

خیلی از افراد می‌پرسند برای درمان جوش صورت چیکار کنیم؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها که می‌توان به این افراد پیشنهاد کرد استفاده از اسکراب یا لایه بردار است. لایه برداری از پوست موجب پاک کردن سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود و منافذ باز را مسدود می‌کند. به این ترتیب علاوه بر تحریک کلاژن سازی پوست ظاهر آن هم بهبود می‌یابد و زیبایی چهره را دو چندان می‌کند.

تهیه‌ی اسکراب خانگی یکی از موثرترین اقدامات در درمان جوش صورت است که به سادگی انجام می‌شود و نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی بالا ندارد.

طرز تهیه‌ی اسکراب خانگی:

برای تهیه‌ی لایه بردار کمی شکر یا نمک را با روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست بزنید. مدت زمان مورد نیاز برای باقی ماندن لایه بردار روی پوست ۲۰ دقیقه است. بعد از آن می‌توانید پوست را شستشو دهید و با یک مرطوب کننده یا روغن گیاهی پوست را ماساژ دهید.

۷. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی است که می تواند آکنه را بهبود ببخشد.شما می‌توانید با مصرف یک کپسول حاوی روغن ماهی نیز از مزایای آن استفاده کنید.دانه کتان، گردو و ماهی سالمون را به رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

شما می‌توانید با مصرف یک کپسول حاوی روغن ماهی نیز از مزایای آن استفاده کنید.

۸. سرکه‌ی سیب

اگر می‌خواهید جوش‌هایتان را سریع درمان کنید، از سرکه‌ی سیب استفاده کنید. این ترکیب خواص ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی دارد و می‌تواند تورم، قرمزی و درد را کاهش دهد. خاصیت اسیدی سرکه‌ی سیب می‌تواند به از بین بردن بسیاری از انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کند و از این طریق جلوی عفونت‌ها را بگیرد‌.

علاوه بر این سرکه‌ی سیب می‌تواند به حفظ سطح PH پوست در محدوده‌ی طبیعی کمک کند که این موضوع رشد میکروب‌ها را دشوار می‌کند. این ترکیب همچنین به تولید کلاژن، از بین بردن چربی اضافی پوست، ترمیم سلول‌های پوستی آسیب‌دیده و رفع سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند.

طرز استفاده

  • صورتتان را با آب بشویید و با حوله خشک کنید.
  • یک واحد سرکه‌ی سیب را با سه واحد آب مخلوط کنید. پنبه را به ترکیب ایجاد شده آغشته کنید و آن را به‌طور مستقیم روی جوش‌های خود بمالید.
  • اجازه دهید مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه یا طی شب روی پوستتان بماند. سپس صورت خود را بشویید.
  • چند بار در روز استفاده از این روش درمانی را تکرار کنید.

۹. ماست

از زمان‌های قدیم از ماست برای بهره بردن از خواص فوق‌العاده‌ی آن برای پوست استفاده می‌شد. ماست می‌تواند پوست را از درون و بیرون تغذیه کند‌. ماست سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله زینک، ویتامین B، کلسیم و اسید لاکتیک است که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود و به لایه‌برداری کردن پوست و تولید کلاژن کمک می‌کند.

علاوه بر این منافذ مسدود شده را باز می‌کند و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. خوردن ماست آسان‌ترین روش برای بهره‌ بردن از فواید آن است. خوردن ماست ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌توانید با ماست یک ماسک صورت خانگی درست کنید. این ماسک به روشن شدن، کاهش قرمزی و مرطوب کردن پوست کمک می‌کند.

طرز تهیه‌ی ماسک صورت با ماست

  • صورت و دستان خود را با آب گرم بشویید و خشک کنید.
  • مقدار مناسبی از ماست بدون طعم را با انگشتان خود روی صورتتان قرار دهید.
  • اجازه دهید ماست به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بماند. سپس صورت خود را به‌طور کامل با آب گرم بشویید.
  • می‌توانید از این ماسک دو بار در روز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: درمان محل جوش فرورفته؛ 

۱۰. استفاده از فیس براش

فیس‌براش راهی برای جلوگیری از بروز جوش و رفع جوش‌های سر سیاه است. با این وسیله‌ دستی و کوچک می‌توانید پوست صورت را ماساژ داده یا پاکسازی کنید. فیس براش ۶ برابر شست و شوی صورت را بهتر از روش های معمولی انجام می‌دهد. به شدت نرم و ملایم است.

وسیله ای کاملا مناسب برای ماساژ صورت، پاک کردن صورت از جوش های سرسیاه، ریلکس کردن عضلات زیر پوست و حتی آرایش و پخش مواد آرایشی روی پوست است. فیس براش کثیفی صورت را که علت بسیاری از جوش ها و آکنه هاست از بین می‌برد و از چین و چروک زودرس جلوگیری می‌کند. برای آشنایی با این پدیده بهداشت صورت و پوست اینجا را کلیک کنید.

فیس براش ۶ برابر شست و شوی صورت را بهتر از روش های معمولی انجام می دهد. به شدت نرم و ملایم است.

برای شست و شوی صورت پیش از استفاده از به کار بردن لوسیون ها و داروهای درمان جوش می‌توانید روی فیس براش هم حساب کنید چون این وسیله ۶ برابر شست و شوی صورت را بهتر از روش های معمولی انجام می‌دهد. فیس براش باعث بهبود شست و شو و افزایش کارایی شست و شو توصیه می‌شود چون این کار را نرم، ملایم انجام می‌دهد.

در ضمن فیس براش وسیله ای کاملا مناسب برای ماساژ صورت، ریلکس کردن عضلات زیر پوست، پخش مواد آرایشی روی پوست، پاک کردن صورت از جوش های سرسیاه، کثیفی و جلوگیری از چین و چروک زودرس می‌باشد. برای آشنایی با این پدیده بهداشت صورت و پوست اینجا را کلیک کنید.

۱۱. به متخصص پوست مراجعه کنید

این مشکل ساده به نظر میرسد، ولی ملاقات با یک متخصص پوست برای از بین بردن جوش ها هوشمندانه ترین کاریست که برای دست یافتن به پوستی صاف میتوانید انجام دهید.هر چند این درمان راه حلی سریع محسوب نمیشود ولی پزشک شما متخصص تمامی مشکلات پوستی است که در حال حاضر دارید و از شیوع مجدد جوش ها جلوگیری میکند.

پزشک با آزمایش پوستتان مشکل را تشخیص میدهد و راه های درمانی متناسب را با شما در میان میگذارد. بر اساس تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، اگر نمیخواهید لک و جوش داشته باشید، برای خالی کردن جوش ها به پزشک مراجعه کنید و هرگز خودتان این کار را انجام ندهید، چرا که پزشکان از وسایل استریل برای این کار استفاده میکنند.

یاد گرفتیم با ساده‌ترین امکانات موجود در خانه و بهره‌گیری از گیاهان و مواد غذایی، چگونه پوست را از آلودگی‌ها پاک کنیم و با درمان جوش صورت، سلامت و زیبایی را به چهره بازگردانیم. شما برای محافظت از پوست‌تان چه کارهایی انجام می‌دهید؟

آیا دچار آکنه می‌شوید؟ به غیر از مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، مورد دیگری به عنوان درمان خانگی جوش صورت و یا جلوگیری از آن می‌شناسید؟ تجربیات‌تان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا دست کاری کردن جوش کار درستی است؟

دست کاری کردن جوش‌ها خیلی وسوسه انگیز است ولی بهتر است بدانید که وقتی جوش روی صورتتان ظاهر ‌می‌شود باید آن را به حال خود بگذارید. اگر شما آن‌ها را فشار دهید، ممکن است مجبور شوید به جای آن زخم را تحمل کنید. ضمن اینکه هنگامی که جوش‌ها را فشار ‌می‌دهید، باکتری‌ها را روی صورت خود ‌پخش می‌کنید و ممکن است منجر به جوش و التهاب بیشتر پوست شود.

چرا خیار برای جوش مناسب است؟

خیار نه تنها یک منبع غنی ویتامین A و C و E و پتاسیم است، بلکه می‌تواند باعث نرمی و خنک شدن پوست شود.یک تا دو عدد خیار تازه را خورد کنید، سپس آن را روی پوست خود اعمال کنید بعد از یک ساعت با آب ولرم شستشو دهید.یا می‌توانید یک عدد خیار را رنده کنید و آن را روی پوست خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب گرم شستشو دهید، این کار به از بین بردن باکتری و کثیفی ها کمک می‌کند.

فیس براش چیست؟

فیس براش وسیله ای کاملا مناسب برای ماساژ صورت، ریلکس کردن عضلات زیر پوست، پخش مواد آرایشی روی پوست، پاک کردن صورت از جوش های سرسیاه، کثیفی و جلوگیری از چین و چروک زودرس می‌باشد. برای شست و شوی صورت پیش از استفاده از به کار بردن لوسیون ها و داروهای درمان جوش می‌توانید روی فیس براش هم حساب کنید.

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ۳۱ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

31 دیدگاه برای درمان جوش در خانه؛ جوش صورت را با 18 روش ناپدید کنید!

عالی بود ممنون??

سلام واقعا راهکار های خوب و موثر دادید من قبلا خیلی صورتم جوش داشت اما الان با استفاده از این راهکار ها صورتم صاف و بدون جوش شده.با تشکر

خیلی ممنون ??

واقعا جملات خوبی در دسترس بود،،من خیلی استفاده کردم،و عالیی بود

من هنوز امتحان نکردم و امیدوارم خوب باشه.صورتم روز اول عید به طرز وحشتناکی جوشهای قرمز و کوچیک زده تا حالا اینطوری نبود. اگه کسی این روش ها رو استفاده کرده و نتیجه ای گرفته لطفا بگه ممنون

جواب گرفتم عالیه عسلبهترین راهشه

چی استفاده کردی که تمام جوشهات رفت من الان همین مشکلو دارم لطفا بهم کمک کن خیلی ممنون میشم ازت

و منی ک همه یه این کارارو انجام میدم و صورتم پر جوشه

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی