درمان محل جوش فرورفته
۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه zohre.kh

درمان محل جوش فرورفته؛ ترفندهایی برای درمان سریع و خانگی فرورفتگی جای جوش

به این مطلب امتیاز دهید

جوش‌های فعال به اندازه کافی خسته‌کننده هستند، اما زخم‌هایی که آن‌ها روی پوست از خود به‌جا می‌گذارد، خود می‌تواند به یک معضل بزرگ و به‌شدت اعصاب‌ خردکن تبدیل شود. البته قرار نیست همیشه همینطور بماند. ما برای شما یک خبر بسیار امیدبخش داریم و آن اینکه شما می‌توانید با استفاده از راه‌حل‌هایی نسبت به درمان محل جوش‌ فرورفته در پوست خود اقدام کنید. بهتر است قبل از شروع درمان، یک بار برای همیشه از شر هر گونه آکنه و جوش خلاص شوید، زیرا جوش‌های جدید می‌توانند منجر به زخم‌های جدید شوند. برخی از درمان‌های جای جوش فرورفته را نمی‌توان در کنار داروهای معمولی مراقبت از پوست تجویز کرد و التهاب ناشی از جوش‌ها نیز می‌تواند اثربخشی درمان را کاهش دهد. به‌همین خاطر قصد داریم تا در این مقاله روش‌های تازه و درعین حال بسیار ابتدایی را برای درمان محل جوش فرورفته سطح پوست را برای شما بیان کنیم.

جای جوش چیست؟

محل آکنه روی صورت، سینه و پشت بدن بسیار شایع است. حدود 80 درصد از افراد بین 11 تا 30 سال به آکنه مبتلا می‌شوند و از هر پنج نفر یک نفر دچار آن می‌شود. کاهش این محل‌ها نیازمند درمان با داروهای بدون نسخه یا روش‌هایی است که توسط متخصص پوست ارائه می‌شود.

محل آکنه روی صورت، سینه و پشت بدن بسیار شایع است. حدود 80 درصد از افراد بین 11 تا 30 سال به آکنه مبتلا می‌شوند

ضایعه آکنه (جوش) زمانی رشد می‌کند که باکتری‌ها، چربی‌ها و پوست مرده پر می‌شوند و منافذ را ملتهب می‌کنند. حدود 40000 سلول در هر ساعت از پوست شما از بین می‌روند. اما گاهی اوقات، این سلول‌های مرده منافذ پوست را مسدود می‌کنند. گاهی اوقات منافذ مسدود شده کوچک هستند و منجر به “جوش‌های سر سفید یا سر سیاه” می‌شوند. همچنین در بعضی از موارد، این منافذ ملتهب شده و منجر به انواع دیگر آکنه می‌شوند.

به پوستت جون تازه بده

3 نوع جای جوش در بدن چیست؟

محل‌هایی با نام آتروفیک بیشتر روی پوست صورت دیده می‌شوند. هنگامی که زخم در حال بهبود است، کلاژن کافی ساخته نمی‌شود. به ‌هر حال 3 نوع رایج این نوع از زخم‌ها را در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم.

محل جوش پهن

این نوع از محل‌ها، پهن و U شکل هستند که لبه‌های تیزی دارند. آن‌ها می‌توانند کم عمق یا عمیق باشند. هرچه سطح آن‌ها در سطح پوست کم‌تر باشد، بهتر به درمان‌های لایه‌برداری پوست پاسخ می‌دهند. میکرودرم ابریژن و لایه‌برداری ملایم تقریباً برای همه انواع پوست برای درمان محل این نوع از جوش فرورفته عالی است.

درمان این‌گونه محل جوش‌ها به‌وسیله لایه‌برداری با لیزر انجام می‌شود. هرچند باید در استفاده از این روش کاملا احتیاط کرد، زیرا تغییرات محل و رنگدانه بیشتر در رنگ پوست تیره‌تر، مانند رنگدانه‌های پس از التهاب بهتر است پوست‌های تیره‌تر را با هیدروکینون 4 درصد به مدت حداقل 4 تا 6 هفته قبل از شروع روند درمان مداوا کنید.

این نوع از محل‌ها، پهن و U شکل هستند که لبه‌های تیزی دارند. آن‌ها می‌توانند کم عمق یا عمیق باشند.

محل جوش باریک

محل‌های آکنه‌ی باریک، V شکل هستند که می‌توانند به عمق پوست بروند. آن‌ها می‌توانند مانند سوراخ‌های کوچک گرد یا بیضی، مانند زخم آبله مرغان به نظر برسند. این نوع از محل‌ها سخت‌ترین نوع جای جوش در سطح پوست برای درمان هستند، زیرا می‌توانند تا حد زیادی زیر سطح پوست گسترش یابند.

محل جوش متحرک

این‌ها فرورفتگی‌های گسترده‌ای هستند که معمولاً لبه‌های گرد و ظاهری نامنظم و چرخشی دارند.

6 داروی شیمیایی موثر برای درمان محل جوش فرورفته

اسید لاکتیک دارویی برای درمان محل جوش فرورفته

یک مطالعه در سال 2010 نشان داد لایه‌برداری با اسید لاکتیک توسط متخصص پوست که هر 2 هفته یک‌بار به مدت 3 ماه انجام می‌شود، بافت، ظاهر و رنگدانه‌های پوست را بهبود می‌بخشد و محل‌های آکنه را روشن می‌کند. لایه‌برداری‌ها، سرم‌ها و پمادهای بی‌شماری با اسید لاکتیک وجود دارد، اما می‌توانید از سرکه سیب رقیق‌شده به‌عنوان یک تونر یا درمان لکه‌ها (به لطف وجود اسید لاکتیک طبیعی آن) استفاده کنید.

اما سرکه سیب و همچنین سایر درمان‌های خانگی، به طور بالقوه برای پوست‌های حساس نامناسب هستند. آن‌ها باید همیشه قبل از استفاده با محصول، در ناحیه کوچکی از پوست آزمایش شوند. اگر پوست حساس باشد و محصول استفاده شود، پتانسیل التهاب و تحریک وجود دارد که می‌تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود.

رتینوئیدها دارویی برای درمان محل جوش فرورفته

رتینوئیدهای موضعی یکی دیگر از درمان‌های محل آکنه‌های فرورفته است. یکی از این مزایای این ماده، صاف کردن جای زخم است. بر اساس نتایج یک تحقیقات در سال 2017، رتینوئیدها علاوه‌بر سرعت بخشیدن به بازسازی بافت‌ها و سلول‌ها، می‌توانند به کاهش تغییر رنگ و کاهش چشمگیر زخم‌ها کمک کنند.

استفاده از رتینوئیدها پوست شما را به‌ویژه نسبت به خورشید حساس می‌کنند. پس توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از محصولاتی که حاوی رتینوئید است، همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

شما می‌توانید کرم‌ها و سرم‌های حاوی رتینوئید را بدون نسخه پیدا کنید، اما یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی نیز می‌تواند غلظت‌های بالاتری را برای شما تجویز کند. به دنبال محصولاتی باشید که در برچسب مواد تشکیل‌دهنده آن، رتینول را به عنوان یکی از مواد فعال ذکر کرده باشند.

بیشتر بخوانید:‌ راه‌های از بین بردن جای جوش و اسکار

اسید سالیسیلیک دارویی برای درمان محل جوش فرورفته

این احتمال وجود دارد که قبلاً از اسید سالیسیلیک برای درمان آکنه خود استفاده کرده باشید. از پدها و لوسیون‌ها گرفته تا پاک‌کننده‌های صورت، این روزها تقریباً در هر نوع درمان آکنه وجود دارد. اسید سالیسیلیک منافذ را پاک می‌کند، تورم و قرمزی را کاهش می‌دهد و در صورت استفاده موضعی، پوست را لایه‌برداری می‌کند.

این یکی از بهترین درمان‌ها برای محل آکنه در نظر گرفته می‌شود. می‌توانید محصولات حاوی اسید سالیسیلیک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا تفاوت در استفاده از اسید سالیسیلیک مشاهده شود. البته استفاده از این اسید می‌تواند باعث خشکی یا تحریک پوست شود. اگر پوست حساسی دارید ممکن است نیاز به استفاده کمتر از این محصول داشته باشید.

. اسید سالیسیلیک منافذ را پاک می‌کند، تورم و قرمزی را کاهش می‌دهد و در صورت استفاده موضعی، پوست را لایه‌برداری می‌کند.

کرم ضدآفتاب دارویی برای درمان محل جوش فرورفته

استفاده از ضدآفتاب روی جای زخم ضروری است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند جای زخم‌ها را تیره کند و آن‌ها را بیشتر نمایان کند.

لایه‌بردارهای شیمیایی دارویی برای درمان محل جوش فرورفته

لایه‌بردار شیمیایی یک اسید قوی است که برای برداشتن سلول‌های پوست، به منظور کاهش زخم‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود. برخی از لایه‌بردارهای شیمیایی به اندازه کافی ملایم هستند که بتوان در خانه از آن‌ها استفاده کرد، اما یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و سلامت پوست می‌تواند راه‌حل قوی‌تری با نتایج چشمگیرتری ارائه دهد. انواع مختلفی از لایه‌برداری شیمیایی وجود دارد، بنابراین بهتر است با یک متخصص پوست در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب است صحبت کنید.

تزریق ژل، شیوه‌ای برای درمان محل جوش فرورفته

رایج‌ترین روش درمان محل جوش فرورفته، استفاده از روش تزریق ژل یا فیلرهای پوستی هستند. تزریق ژل با استفاده از مواد مختلفی انجام می‌شود و می‌تواند به بخش‌های مختلف پوست حجم بدهد. منطقی است که برای درمان محل جوش فرورفته، تزریق ژل انتخاب مناسبی باشد. ژل تزریق شده به زیر محل‌های آکنه، پوست را بالا می‌آورد تا هم‌سطح با نواحی مجاور شود.

تزریق ژل در مقایسه با سایر روش‌های درمان جای جوش، شیوه‌ای سریع، کم‌دردسر و آسان است. عیب این روش این است که دائمی نیست و بین ۱۸ ماه تا ۲ سال (بسته به فیلر یا ژل استفاده شده) ماندگاری دارد.

6 ترکیب فوق‌العاده خانگی برای درمان محل جوش فرورفته

استفاده از ترکیبات خانگی برای درمان محل جوش فرورفته، امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین و موثرترین آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

سرکه سیب

سرکه سیب ماده‌ای ارگانیک و پرخاصیت است و دارای اسیدهای آلی لازم برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های پوستی است. این ماده به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند منافذ پوستی را به‌طور عمیق از وجود هر گونه باکتری و ارگانیسم آلودگی‌زا پاک کند.

فقط کافی‌ست 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به همراه 2 قاشق غذاخوری آب را در یک ظرف تمیز مخلوط کرده و سپس با استفاده از پنبه آن را روی صورت خود بمالید. سپس اجازه دهید به مدت 5 الی 7 دقیقه روی محل جوش بماند و بعد، محل را شستشو دهید.

عصاره رزماری

تحقیقات اخیر در خصوص آنتی باکتریال بودن رزماری نتایج شگفت‌انگیزی داشته است. رزماری برای از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های عامل جوش صورت بسیار موثر بوده و همین نکته باعث استفاده از این ماده پرخاصیت در لوسیون‌ها و ماسک‌های خانگی و صنعتی شده است.

رزماری علاوه بر خاصیت میکروب‌زدایی، در کاهش التهابات و قرمزی پوست ناشی از جوش و آکنه بسیار موثر عمل می‌کند و همچنین با افزایش گردش خون در پوست، سبب جوان‌سازی و روشن شدن پوست صورت می‌شود. استفاده مداوم از آن خاصیت ضد لک نیز در پی خواهد داشت. پس از تهیه روغن رزماری از عطاری‌ها، فقط کافی‌ست که چند قطره از آن را روی پنبه ریخته و به محل‌های جوش در سطح پوست خود زده تا بعد از چند ثانیه جذب آن نواحی شود.

میکرودرم خانگی رویت
میکرودرم خانگی رویت، پوستتو احیا کن

ترکیب گوجه فرنگی و زردچوبه

ابندا باید یک گوجه رسیده را له کرده و به میزان 2 قاشق چای‌خوری به آن زردچوبه اضافه کنید. سپس این ترکیب را به‌خوبی مخلوط کرده تا شکل ماسک به خود بگیرد. بعد از آن ترکیب مورد نظر را روی محل جوش و آکنه خود بمالید و اجازه دهید بین 20 تا 30 دقیقه روی آن محل‌ها باقی بماند و بعد آن را به‌خوبی بشویید.

آبلیمو و سفیده تخم‌مرغ

پس از شکستن تخم‌مرغ، زرده و سفیده آن را جدا کرده و سفیده را به‌خوبی همزده تا پف کند. سپس نصف یک لیموی سبز را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می‌کنید. مخلوط به‌دست آمده را به مدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست خود بمالید. بهتر است این کار را هفته‌ای 2 الی 3 بار انجام دهید.

ابتدا یک برگ آلوئه‌ورای ضخیم و پر از ژل را انتخاب کنید و یک تکه 15 سانتی از آن را جدا کرده و ژل آن را جدا کنید و در یک ظرف تمیز بریزید و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را به آن اضافه کنید

آلوئه‌ورا و روغن نارگیل

اگر به دنبال ماسکی همه‌چیز تمام با خاصیت لکه‌بری، روشن‌کنندگی و آنتی باکتریال می‌گردید، ترکیب اسرارآمیز مورد نظرتان همین جاست! آلوئه‌ورا گیاهی اعجاب‌انگیز و بسیار پرخاصیت است که باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود و با خاصیت آنتی باکتریال خود، مانع از ایجاد جوش‌های جدید ناشی از فعالیت باکتری‌های پوستی می‌شود و با به تعادل رساندن PH پوست، باعث حفاظت از آن خواهد شد. روغن نارگیل دارای خاصیت روشن کنندگی و ضد لک بسیار فوق‌العاده‌ای بوده و نتیجه استفاده از آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

ابتدا یک برگ آلوئه‌ورای ضخیم و پر از ژل را انتخاب کنید و یک تکه 15 سانتی از آن را جدا کرده و ژل آن را جدا کنید و در یک ظرف تمیز بریزید و یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و به‌خوبی با هم مخلوط کنید. در آخر با استفاده از پد ماسک، ترکیب آماده شده را روی تمام قسمت‌های پوستتان بمالید و اجازه دهید 25 تا 35 دقیقه روی پوستتان بماند.2 تا 3 بار استفاده از این ماسک برای درمان جوش و جای آن توصیه می‌شود.

سیب‌زمینی و ماست

کافی است یک سیب‌زمینی نسبتا کوچک را انتخاب کنید و پوست بگیرید و در ظرفی تمیز آن را به ریزترین حالت ممکن رنده کنید. در این مرحله دقت کنید آب سیب‌زمینی را دور نریزید، چرا که بیشتر نشاسته مورد نیاز ما برای ساخت این ماسک، در آب سیب‌زمینی می‌ماند.

سپس 1 تا 2 قاشق غذاخوری ماست کم چرب را نیز به سیب‌زمینی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. در مرحله آخر با استفاده از پد ماسک، ترکیب به‌دست آمده را روی پوست خود بمالید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس به‌خوبی بشویید.

چه زمانی محل جوش فرورفته می‌شود؟

پوست شما بزرگترین اندام شما و دارای سه لایه اصلی است. به ترتیب از بیرونی‌ترین لایه، اپیدرم، درم و هیپودرم شروع می‌شوند. این لایه‌ها از درون در برابر اشعه ماوراءبنفش و باکتری‌ها محافظت می‌کنند و همچنین به لطف نور خورشید به تولید ویتامین D کمک می‌کنند. محل جوش زمانی ایجاد می‌شود که یک جوش یا آکنه عمیق به پوست نفوذ کند و به بافت‌های زیر آن آسیب برساند.

قبل از اینکه بخواهید محل جوش فرورفته در سطح بدن خود را درمان کنید، مهم است که بدانید آن‌ها از چه نوعی هستند. هر نوع به‌طور متفاوتی به درمان‌ها پاسخ می‌دهد. علاوه‌بر این، رنگ پوست شما نیز می‌تواند یک عامل برای تعیین روش درمان باشد. به‌عنوان مثال، برای انواع پوست‌های تیره‌تر، لیزرهای پوستی عمیق‌تر به دلیل احتمال بیشتر جای زخم و رنگدانه توصیه نمی‌شود. البته نگران نباشید در قسمت‌های بعدی همین مقاله شما را با روش‌های مختلف درمان محل جوش فرورفته بیشتر آشنا خواهیم کرد.

بیشتر پوست‌های تیره قبل از درمان‌هایی مانند میکرونیدلینگ، لایه‌برداری و لیزر با هیدروکینون 4 درصد (کرم سفید کننده) درمان می‌شوند.

بیشتر پوست‌های تیره قبل از درمان‌هایی مانند میکرونیدلینگ، لایه‌برداری و لیزر با هیدروکینون 4 درصد (کرم سفید کننده) درمان می‌شوند. محل آکنه، نتیجه التهاب لکه‌های جوش است. منافذ آکنه متورم و در دیواره منافذ تجزیه می‌شود. برخی از لک‌های جوش کوچک هستند و جای زخم‌های ایجاد شده کم عمق هستند و به‌سرعت بهبود می‌یابند. گاهی اوقات محتویات لکه‌ها به بافت اطراف می‌ریزد و جای زخم‌های عمیق‌تری ایجاد می‌کند. تشکیل رشته‌های کلاژن، پاسخ پوست به ترمیم جای جوش فرورفته است.

آیا لیزر درمانی در درمان محل جوش فرورفته موثر است؟

لیزر درمانی برای درمان محل آکنه با هدف به حداقل رساندن ظاهر آن ناشی از شیوع آکنه قدیمی است. این روش نور را روی لایه‌های بالایی پوست شما متمرکز می‌کند تا بافت جای جوش را از بین ببرد. در عین ‌حال، این درمان سلول‌های جدید و سالم پوست را تشویق می‌کند تا رشد کرده و جایگزین بافت محل شوند.

اما باید بدانید این درمان به‌طور کامل محل آکنه را از بین نمی‌برد، بلکه می‌تواند ظاهر آن‌ها را کاهش دهد و همچنین درد ناشی از آن‌ها را به حداقل برساند. اگر آکنه فعال، رنگ پوست تیره‌تر، یا پوست بسیار چروکیده دارید، ممکن است کاندیدای مناسبی برای این درمان نباشید. فقط یک متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا لیزر درمانی برای درمان محل آکنه فرورفته برای شما راه‌حل خوبی است یا خیر.

بیشتر بخوانید:‌ جوش زدن نشانه چیست؟

محل و جای جوش می‌تواند خسته‌کننده و آزاردهنده باشد، اما درمان‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را کمتر به چشم بیاورد. اکثر این محل‌ها دائمی هستند، به‌همین جهت یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی پوست می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مناسب را برای کمک به کاهش ظاهر این محل‌ها پیدا کنید.

بهترین راه برای درمان محل جوش فرورفته در وهله اول، پیشگیری از بروز این جوش‌ها و ماندگاری آن در سطح پوست است. اگر کمتر به سمت عوامل ایجاد این جوش‌ها برویم، طبیعی است که خطر ایجاد محل جوش هم کمتر خواهد شد. برای جلوگیری از تحریک پوست و آسیب رساندن به بافت زیرین که می‌تواند منجر به زخم شود، از برداشتن، ترکیدن یا فشار دادن هر گونه جوش، صرفنظر از اینکه چقدر وسوسه‌انگیز است، خودداری کنید.

منبع ++++

لایه‌بردارهای شیمیایی دارویی برای درمان محل جوش فرورفته چگونه هستند؟

لایه‌بردار شیمیایی یک اسید قوی است که برای برداشتن سلول‌های پوست، به منظور کاهش زخم‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود. برخی از لایه‌بردارهای شیمیایی به اندازه کافی ملایم هستند که بتوان در خانه از آن‌ها استفاده کرد، اما یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و سلامت پوست می‌تواند راه‌حل قوی‌تری با نتایج چشمگیرتری ارائه دهد. انواع مختلفی از لایه‌برداری شیمیایی وجود دارد، بنابراین بهتر است با یک متخصص پوست در مورد اینکه کدام یک برای شما مناسب است صحبت کنید.

آیا لیزر درمانی در درمان محل جوش فرورفته موثر است؟

لیزر درمانی برای درمان محل آکنه با هدف به حداقل رساندن ظاهر آن ناشی از شیوع آکنه قدیمی است. این روش نور را روی لایه‌های بالایی پوست شما متمرکز می‌کند تا بافت جای جوش را از بین ببرد. در عین ‌حال، این درمان سلول‌های جدید و سالم پوست را تشویق می‌کند تا رشد کرده و جایگزین بافت محل شوند.

چرا سرکه سیب برای جای جوش موثر است؟

سرکه سیب ماده‌ای ارگانیک و پرخاصیت است و دارای اسیدهای آلی لازم برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های پوستی است. این ماده به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند منافذ پوستی را به‌طور عمیق از وجود هر گونه باکتری و ارگانیسم آلودگی‌زا پاک کند.

۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی