تزریق چربی زیر چشم
۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه zohre.kh

تزریق چربی زیر چشم؛ مزایا، معایب، ماندگاری و روش‌های مرسوم

به این مطلب امتیاز دهید

زیبایی، جوانی و شادابی پوست صورت برای هر انسانی خوشایند است. فرقی نمی‌کند در کدام دوره از زندگی خود قرار دارید، بالاخره نشانه‌های پیری قرار است سراغ هر انسانی بیاید. اما نگران نباشید! شما می‌توانید با داشتن یک سبک زندگی متعادل و خوب این روند را به تاخیر بیندازید. همچنین می‌توانید به کمک متخصصان پوست و زیبایی دوران پیری خود را به شکل بهتری سپری کنید و هرگز نشانه‌های آن را در صورت خود مشاهده نکنید. امروزه روش‌های درمانی، ترمیمی و پیشگیری بسیار متنوعی برای بهبود وضعیت پوست صورت وجود دارد. یکی از روش‌هایی که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، تزریق چربی زیر چشم نام دارد که می‌تواند نه‌تنها شادابی را به پوست شما هدیه دهد، که فرایند بروز نشانه‌های پیری را به تعویق بیندازد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا اطلاعات لازم در رابطه با این روش درمانی را کسب کنید.

چرا زیبایی دور چشم اهمیت زیادی دارد؟

چشم‌ها یکی از زیباترین اجزای صورت هر انسانی هستند. شفاف بودن، نرم‌بودن و بدون چین و چروک‌بودن اطراف چشم این زیبایی را دوچندان هم می‌کند و جلوه‌ای از نشاط و شادابی را به چهره افراد می‌بخشد.

یکی از روش‌هایی که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، تزریق چربی زیر چشم نام دارد

در مقابل، کاهش، آسیب و در نهایت، از بین رفتن کامل حجم پوست سالم اطراف چشم‌ها در میان عامه مردم یکی از بارزترین نشانه‌های پیری صورت به شمار آمده و افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، سعی دارند سریعا آن را رفع کنند و به دنبال جوان‌سازی پوست چشم خود باشند.

ممکن است شما هم دچار این گودی زیر چشم شده باشید. گودی زیر چشم در بیشتر مواقع می‌تواند مادرزادی یا همان ژنتیکی باشد. برخی از افراد هم بر اثر تروما، جراحی یا بروز بیماری‌ها مختلف دچار این عارضه می‌شوند. بافت پوستی اطراف چشم بسیار نازک و حساس است و سریعا دچار تغییرات مختلفی می‌شود.

این تغییرات خودشان علامت مهمی برای مشکلات داخلی مانند وضعیت هورمونی در زنان، هیدراتاسیون بدن، چرخه متابولیسم هر فرد و حتی استرس، اضطراب، فشار عصبی و کمبود خواب به حساب می‌آیند. پوست اطراف چشم به ناحیه پری اوربیتال معروف است که آسیب در آن به ساختارهای دیگر صورت مانند شقیقه، ابروها و قسمت پیشانی هم منتقل می‌شود.

آناتومی پری اوربیتال دو قسمت مجزا شامل قسمت سطحی با چربی صورت -که در بالای تیغه کاسه چشمی واقع شده- و ناحیه عمیق با چربی ساختاری -که شامل زیر تیغه کاسه چشم است- می‌شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید این دو ناحیه مجزا، فیزیولوژی و حتی محفظه چربی کاملا متفاوتی دارند و ممکن است به شکل مستقل از یکدیگر نشانه‌های پیری را تجربه کنند.

واضح است که بروز علائم پیری در هر یک از این نواحی خوشایند نیست و زیبایی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. از این رو می‌توانید دست به روش‌های بهبوددهنده وضعیت پوست خود بزنید که تزریق چربی زیر چشم یک از کاربردی‌ترین و دردسترس‌ترین آن‌ها است.

به پوستت جون تازه بده

تزریق چربی زیر چشم چه کاربردهایی دارد؟

ترمیم حجم از دست‌رفته پلک تحتانی

همان‌طور که گفتیم پری اوربیتال نواحی اطراف چشم را شامل می‌شود. در این بین ناحیه سطحی قسمت پایینی کاسه چشم، دقیقا اولین منطقه‌ای است که حجم اولیه خود را از دست می‌دهد و در ادامه دچار گودی، تیرگی، گودی و چین و چروک می‌شود. اکثر بیماران از گودی این ناحیه شکایت دارند و یقینا هم باعث می‌شود چهره انسان خسته و دمق به نظر برسد.

اکثر بیماران از گودی این ناحیه شکایت دارند و یقینا هم باعث می‌شود چهره انسان خسته و دمق به نظر برسد.

علائم این عارضه عموما شامل نازک‌تر‌شدن پوست ناحیه زیر چشم یا افتادگی بافت نرم در قسمت فوقانی گونه و یا حتی ترکیبی از این دو عارضه است. در این وضعیت معمولا حفره اشک و همچنین خطوط پایین کاسه چشم به‌‌راحتی قابل رویت می‌شود و شکلی به حالت حرف V»» در ناحیه اتصال پلک و گونه قابل مشاهده خواهد بود. این گودی اصطلاحا‌ تحت عنوان گودی تحتانی پری اوربیتال معروف است.

از بین رفتن یا کاهش حجم پلت تحتانی ممکن است یک عدم تقارن جزئی را نیز در بافت‌ عمیق یا قسمت استخوانی زیر چشم نمایان کند که زیبایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

همچنین ممکن است این عارضه با برآمده‌شدن چربی کاسه چشم شما هم همراه شده و این وضعیت همان حالتی است که به آن پف چشم می‌گویند. علاوه‌ بر این، از دست رفتن حمایت ساختاری در ناحیه زیر چشم، خطر تغییر وضعیت و شکل پلک تحتانی چشم شما را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: میکرونیدلینگ زیر چشم؛ 

ترمیم حجم از دست رفته پلک فوقانی 

یکی دیگر از کاربردهای تزریق چربی زیر چشم، ترمیم حجم از دست رفته پلک فوقانی است. فراموش نکنید برای تشخیص این عارضه لازم است که میان پوست سطحی اطراف چشم و بافت عمیق آن فرق قائل شوید. اگر بافت سطحی پوست شما دچار آسیب شود، این عارضه با سستی بافت پوست، افتادگی ابرو و افتادگی پلک فوقانی همراه خواهد بود. اگر این مشکل ادامه پیدا کند، شما با افزایش گودی سطحی زیر چشم که باعث گودرفتگی شقیقه‌ و همچنین نمایان‌شدن شکل استخوان حاشیه کاسه چشم‌تان می‌شود، مواجه خواهید شد.

در مقابل بافت عمیق چربی ناحیه اطراف چشم و پلک فوقانی در برابر افتادگی و آسیب ناشی از افزایش سن بسیار مقاوم‌تر از بافت سطحی است. در اغلب موارد از دست دادن حجم داخل کاسه چشم یک ویژگی مادرزادی است که با الگوهای ژنتیکی بررسی می‌شود و بیشتر افرادی که این عارضه را تجربه می‌کنند، بروز علائم و نشانه‌ها را می‌توانند در پدر و مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگشان هم ببینند.

در مواردی که این گودی پیشرفت می‌کند و عمیق‌تر می‌شود، تمام کاسه چشم گودشده به نظر می‌رسد و یک خط عمیق و بزرگ در زیر کاسه چشم نمایان می‌گردد. البته توجه داشته باشید از بین رفتن حجم سطحی و عمیق بافت ممکن است در شما به شکل همزمان بروز پیدا کند، اما از لحاظ پزشکی این‌ها دو عارضه مجزا هستند که روش درمانی متفاوتی هم دارند.

جوان‌سازی و ترمیم ناحیه پری اوربیتال 

در عمل تزریق چربی زیر چشم، می‌توان به‌راحتی چند لایه از چربی سلول زنده را به محفظه چربی بافت سطحی و عمیق انتقال داد. اگر گزینه انجام این عمل هستید، مطمئن باشید این ناحیه پتانسیل جوان‌شدن بسیار بالایی دارد و تاثیرات آن به‌سرعت قابل مشاهده خواهد بود.

مشخصا تزریق چربی در این ناحیه می‌تواند چشم و کاسه چشم شما را به شکل ملموسی شاداب‌تر، جوان‌تر و زیباتر کند و تا مدت‌ها اثر خود را باقی بگذارد.

باید بدانید در طول مشاوره این روش درمانی پزشک متخصص شما ابتدا کاسه چشم و پلک‌هایتان را کاملا تحت معاینه چشمی و ابزاری قرار می‌دهد و نسبت‌های صورت شما را به‌دقت اندازه‌گیری می‌کند. شما در این جلسه می‌توانید اهداف خود از انجام تزریق چربی را اعلام کنید و پزشک در این مسیر یک برنامه درمانی موثر را به شما ارائه می‌دهد.

پیشگیری از کاهش حجم پلک‌ و نواحی فوقانی و تحتانی

تزریق چربی زیر چشم برای پیشگیری از آتروفی، بروز علائم پیری و کاهش حجم بافت اطراف کاسه چشم، یک روش روتین و بسیار موثر است. در این روش پزشک متخصص شما می‌تواند با حفظ خطوط طبیعی صورت‌تان احتمال تغییرات و بروز علائم مرتبط با افزایش سن را به شکل ملموسی کاهش دهد و در ادامه هم شما سستی پوست و افتادگی بافت کمتری را تجربه کنید.

تزریق چربی زیر چشم برای پیشگیری از آتروفی، بروز علائم پیری و کاهش حجم بافت اطراف کاسه چشم، یک روش روتین و بسیار موثر است.

چه کسانی گزینه مناسب برای تزریق چربی زیر چشم مناسب هستند؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، چربی‌ها قادرند با پر‌کردن چین و چروک و خطوط خنده که اصولا با بالا رفتن سن بروز پیدا می‌کند، بافت پوستی شما را بهبود ببخشند و چهره شما را جوان‌تر و جذاب‌تر نشان دهند. اما باید بدانید همه افراد کاندید مناسبی برای تزریق چربی زیر چشم نیستند. افرادی که می‌توانند گزینه این جراحی واقع شوند، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • از سلامت عمومی جسمی خوبی برخوردار باشند
  • سیگار و دخانیات مصرف نکنند.
  • در طول دوره درمان، انتظارات واقع‌بینانه‌ای از روند تزریق چربی داشته‌ باشند.
  • بدانند تزریق چربی زیر چشم نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای لیفت صورت باشد، اما قطعا می‌تواند بافت اطراف چشم‌ها را نرم‌تر، طبیعی‌تر و شاداب‌تر نشان دهد.
  • بتوانند یک دوره ریکاوری یک تا سه هفته‌ای را برای بهبودی و رفع کبودی‌های ناشی از تزریق برای خود داشته باشند.

در مقابل افرادی که شرایط زیر را دارند، ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی در ارتباط با تزریق چربی زیر چشم مواجه شوند:

  • افرادی که فشار خون بالای کنترل‌نشده‌ای دارند
  • افرادی که دخانیات و سیگار مصرف می‌کنند
  • افرادی که با مشکل لخته‌شدن خون در نواحی مختلف بدن دست و پنجه نرم می‌کنند
  • افرادی که در گذشته تزریق سیلیکون داشته‌اند
  • افرادی که به‌تازگی فیلر تزریق کرده یا جراحی مشابه قبلی داشته باشند

از تزریق چربی زیر چشم چه انتظاراتی نباید داشته باشید؟

همان‌طور که گفتیم، شما به‌عنوان فردی که کاندیدای عمل تزریق چربی زیر چشم می‌شود، باید انتظارات منطقی از این فرایند درمانی داشته باشید و تصور نکنید نتیجه نهایی همانند نتیجه لیفت صورت خواهد بود. انتظاراتی که می‌توانید از تزریق چربی داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • صاف‌کردن پوست نواحی اطراف چشم که بیش از حد نازک، شل یا سست شده است
  • سفت‌کردن پوست نواحی فوقانی و تحتانی چشم
  • از بین بردن لکه‌هایی که در اثر بالا رفتن سن ظاهر شده است
  • از بین بردن خطوطی که به علت درمعرض آفتاب قرار گرفتن یا بالا رفتن سن به وجود آمده است

جلسه مشاوره پیش از انجام تزریق چه کمکی می‌کند؟

جلسه مشاوره پیش از انجام تزریق، بهترین موقعیتی است که می‌توانید در آن با پزشک خود در رابطه با فرایند انجام درمان صحبت کنید. در این جلسه انتظارات دور از واقعیت شما به‌راحتی به انتظارات معقول و منطقی تبدیل خواهد شد.

لازم است بدانید جزئیات مراحل درمانی به چه شکل است، به چه داروهایی برای طی‌کردن دوره نقاهت نیاز دارید، نتیجه عمل به چه صورتی خود را نشان می‌دهد، چه مراقبت‌هایی پیش و پس از تزریق باید انجام دهید و در کل قرار است منتظر چه چیزی باشید.

این جلسه استرس شما را بسیار کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند در جلسه تزریق احساس بهتری داشته باشید. فراموش نکنید پس از تزریق کار شما با پزشکتان تمام نمی‌شود و لازم است ۶ هفته پس از جلسه درمان آزمایش‌های خون خود را برای تکمیل مراحل به پزشک خود نشان دهید.

توجه داشته باشید حتما در جلسه مشاور، سوابق پزشکی خود را با پزشک مطرح کنید و نتایج آزمایش‌های پیش از عمل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست او برسانید.

لازم است ۶ هفته پس از جلسه درمان آزمایش‌های خون خود را برای تکمیل مراحل به پزشک خود نشان دهید.

فرایند تزریق چربی زیر چشم به چه شکل است؟

پیش از انجام عمل باید بدانید تزریق چربی با گرفتن چربی از شکم یا ران شما توسط دستگاه لیپوساکشن سبک انجام می‌شود. پزشک متخصص شما با دقت چربی‌ها را به شکل جزئی و موضعی در بخش‌هایی از صورت که قرار است ترمیم شود، تزریق می‌کند.

نگران نباشید! طی این فرایند مقدار بسیار کمی از چربی بدن شما برداشته می‌شود و اصلا این روش مشابه روش لیپوساکشن سنتی نیست.

در حقیقت این چربی در یک سانتریفیوژ مخصوص با قدرت بسیار بالا دائما می‌چرخد. با استفاده از این روش نوین و کاربردی، چربی که قرار است پیوند بخورد خون بسیار بیشتری خواهد داشت. همین موضوع سبب می‌شود چربی زنده بماند و دوام ماندگاری بالاتری نیز داشته باشد.

علاوه بر این، چربی بافتی سبک‌تر و ظاهری نرم‌تر به هنگام تزریق خواهد داشت. پزشک متخصص شما با تکیه بر مهارت و تجربه خودش با انواع تکنیک‌های تزریقی این چربی را به نواحی اطراف چشم شما تزریق خواهد کرد و فرایند درمان بدون کمترین درد ممکن انجام خواهد شد.

مراقبت‌های ویژه پس از تزریق چربی زیر چشم

برای هر عمل جراحی در هر نقطه‌ای از بدن که بخواهید انجام دهید، باید مراقبت‌هایی را رعایت کنید. توجه به این مراقبت‌های ویژه کمک می‌کند دوران نقاهت کوتاه‌تری داشته باشید، در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه کار را ببینید و همچنین روش درمانی ماندگاری بیشتری داشته باشد.

تزریق چربی زیر چشم هم از همین قاعده پیروی می‌کند و شما نیاز است مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام دهید. این مراقبت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

  • مشخصا در پایان فرایند تزریق چربی شما دچار کبودی و تورم در نواحی تحت درمان خواهید شد. فراموش نکنید دردی که احساس می‌کنید باید در کمترین میزان ممکن باشد. اگر درد زیادتر از حد عادی بود، حتما موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید. می‌توانید برای کاهش درد از مسکن‌های ساده بدون نسخه استفاده کنید. فراموش نکنید این عارضه طبیعی است و باید اجازه دهید دوران نقاهت‌تان به اتمام برسد.
  • داروهایی که پزشک در نسخه پس از انجام تزریق برایتان تجویز می‌کند را به‌طور کامل مصرف کنید تا دوره نقاهت شما کوتاه باشد.
  • محل برش را طبق دستور پزشک تمیز نگه دارید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش کبودی ناشی از تزریق استفاده کنید.
  • تا زمان رفع کبودی‌ها در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید.
  • به هنگام خوابیدن از بالش بلند برای بالا نگه داشتن سرتان استفاده کنید تا کبودی‌هایتان سریع‌تر رفع شود.
  • بهتر است به پشت یا پهلو بخوابید.
  • از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین پیش و پس از فرایند تزریق چربی پرهیز کنید.
  • توصیه می‌کنیم تا دو هفته پس از تزریق، فعالیت و ورزش‌های سنگین را به تعویق بیندازید.
  • طبق دستور پزشک حداقل تا ۶ هفته پس از تزریق، حمام بخار و سونا را از برنامه خود حذف کنید.

مدت زمان انجام فرایند تزریق چقدر است؟

به‌طور کلی می‌توان گفت مدت زمان انجام فرایند تزریق چربی زیر چشم به فاکتورهای مختلفی، از قبیل تعداد مناطق تزریق، وسعت هر ناحیه، حجم چربی پیوندی و مهارت و تجربه پزشک متخصص بستگی دارد. این زمان می‌تواند از ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه متغیر باشد.

ماندگاری تزریق چربی زیر چشم چقدر است؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، باید بدانید ظهور نتایج اولیه پس از انجام فرایند تزریق چربی زیر چشم ممکن است با کمی تورم و کبودی همراه باشد که این موضوع کاملا طبیعی است. بخشی از چربی‌ها طی فرایند فیزیولوژیکی بدن کاملا جذب صورتتان خواهد شد، اما باقی‌مانده آن‌ها می‌تواند بیشتر از سه سال در ناحیه تحت درمان باقی بماند.

مشخصا این مدت زمان نسبت به دیگر روش‌های ترمیمی طولانی‌تر بوده و ماندگاری بالاتری دارد. شما می‌توانید پس از گذشت سه ماه از جلسه تزریق نتایج اولیه را مشاهده کنید. فراموش نکنید اگر وزن خود را کاهش دهید، چربی‌های نقاط تحتانی و فوقانی چشم‌های شما نیز مانند چربی دیگر نقاط بدن کاهش پیدا می‌کند.

مزایای تزریق چربی زیر چشم چیست؟

روش‌های مختلفی برای ترمیم و بهبود وضعیت بافت صورت وجود دارد که باعث جوان‌سازی و افزایش شادابی چهره می‌شود. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. آشنایی با مزایای هر روش به شما برای گرفتن تصمیم منطقی کمک شایانی خواهد کرد. از این رو در این بخش می‌خواهیم مزایای تزریق چربی زیر چشم را بیان کنیم.

  • تزریق چربی زیر چشم، تنها روش ترمیمی و درمانی است که در یک جلسه با مدت زمان کوتاه انجام شده و نتایج آن در جهت رفع گودی زیر چشم ماندگاری بسیار طولانی دارد.
  • روند درمانی در این فرایند بسیار سریع است و شما دوره نقاهت و ریکاوری کوتاهی را تجربه خواهید کرد.
  • تزریق چربی زیر چشم باعث کند‌شدن فرایند پیری و بروز نشانه‌های آن در صورت شما خواهد شد.
  • از آن‌جا که چربی پیوندی از بدن خودتان گرفته می‌شود، نتایج فرایند کاملا طبیعی است و ظاهر شما را بهبود می‌بخشد. همچنین حساسیت و آلرژی در پی پیوند چربی برایتان به وجود نخواهد آمد.
مشخصا این مدت زمان نسبت به دیگر روش‌های ترمیمی طولانی‌تر بوده و ماندگاری بالاتری دارد. شما می‌توانید پس از گذشت سه ماه از جلسه تزریق نتایج اولیه را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: غده زیر چشم

مدت زمان نقاهت پس از انجام تزریق

بهتر است حداقل برای یک هفته پس از تزریق، سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید؛ برای مثال اگر شاغل هستید، توصیه می‌کنیم دوران ریکاوری خود را در مرخصی بگذرانید و اگر ورزشکار هستید، حداقل تا ۱۰ روز از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی پرهیز کنید.

باید بدانید زمانی که شما برای بهبودی و گذران دوران نقاهت نیاز دارید، کاملا به میزان فعالیت‌های شما بستگی دارد. باید دستورالعمل‌های لازم برای گذراندن این دوران را از پزشک خود بگیرید و تا پایان نقاهت آن‌ها را مو به مو اجرا کنید. عمل‌کردن به دستورات پزشک و ریکاوری درست باعث می‌شود نتایج تزریق به شکل بهتر و سریع‌تری نمایان شوند و اگر بخواهید این دوران مهم را نادیده بگیرید، ممکن است با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه شوید.

شما در این مطلب به‌طور کامل و جامع با فرایند تزریق چربی زیر چشم، مزایا، شکل درمان، کاربردها و هر آن‌چه که نیاز بود بدانید، آشنا شدید. توصیه می‌کنیم در یک کلینیک حرفه‌ای و تخصصی این فرایند درمانی حساس اما ماندگار را انجام دهید.

منبع ++++

چرا زیبایی دور چشم اهمیت زیادی دارد؟

چشم‌ها یکی از زیباترین اجزای صورت هر انسانی هستند. شفاف بودن، نرم‌بودن و بدون چین و چروک‌بودن اطراف چشم این زیبایی را دوچندان هم می‌کند و جلوه‌ای از نشاط و شادابی را به چهره افراد می‌بخشد.

مدت زمان انجام فرایند تزریق چقدر است؟

به‌طور کلی می‌توان گفت مدت زمان انجام فرایند تزریق چربی زیر چشم به فاکتورهای مختلفی، از قبیل تعداد مناطق تزریق، وسعت هر ناحیه، حجم چربی پیوندی و مهارت و تجربه پزشک متخصص بستگی دارد. این زمان می‌تواند از ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه متغیر باشد.

ماندگاری تزریق چربی زیر چشم چقدر است؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، باید بدانید ظهور نتایج اولیه پس از انجام فرایند تزریق چربی زیر چشم ممکن است با کمی تورم و کبودی همراه باشد که این موضوع کاملا طبیعی است. بخشی از چربی‌ها طی فرایند فیزیولوژیکی بدن کاملا جذب صورتتان خواهد شد، اما باقی‌مانده آن‌ها می‌تواند بیشتر از سه سال در ناحیه تحت درمان باقی بماند.

۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی