درمان جوش با الکل ممکن است؟
۳۰ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

درمان جوش با الکل ممکن است؟

به این مطلب امتیاز دهید

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. با وجود گزینه‌های درمانی بی‌شماری که موجود هستند، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد به دنبال راه حلی مؤثر برای مقابله با جوش‌های خود باشند. یکی از این روش‌های درمانی که سال‌ها مورد بحث قرار گرفته، مالیدن الکل بر روی پوست است. اما آیا الکل واقعا برای درمان جوش مفید است؟ در این پست، به‌طور تخصصی به نحوه درمان جوش با الکل می‌پردازیم و فواید و معایب بالقوه آن را برای پوست مستعد آکنه بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید!

آیا استفاده از الکل برای درمان جوش موثر است؟

درمان جوش با الکل تنها یکی از درمان‌های خانگی است که برای آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قبل از اینکه بخواهید الکل را از کابینت خود بیرون بیاورید، مهم است که حقایق علمی راجع به این ماده را درک کنید.

بیشتر بخوانید: حساسیت پوستی به الکل؛ علائم، انواع و روش درمان خانگی

یکی از این روش‌های درمانی که سال‌ها مورد بحث قرار گرفته، مالیدن الکل بر روی پوست است.

ایزوپروپیل اصطلاح فنی برای الکلی است که معمولا برای درمان جوش با الکل از آن استفاده می‌شود. این ماده ارزان قیمت است و به‌طور گسترده در داروخانه‌ها پیدا می‌شود. بیشتر الکل‌های مورد استفاده برای درمان آکنه دارای 70 درصد ایزوپروپیل هستند و بقیه آن‌ها را آب یا روغن تشکیل می‌دهد. به‌طور کلی، مالیدن الکل به سطح پوست می‌تواند با باکتری‌ها و سایر میکروب‌های مضر مبارزه کند.

بدین ترتیب، مالش الکل و سایر مواد حاوی الکل برای تمیز کردن زخم‌ها و ضدعفونی کردن سطوح مفید و حتی ضروری است. الکل همچنین یک ماده تشکیل دهنده‌ی کلیدی در بسیاری از ضدعفونی‌کننده‌های دست است. با این حال، هنگامی که الکل با پوست شما تماس پیدا می‌کند، آن را با تجزیه همه نوع باکتری موجود بر روی پوست (هم باکتری‌های مضر و هم باکتری‌های غیرمضر) ضد عفونی می‌کند. الکل همچنین به‌سرعت تبخیر می‌شود و بنابراین برای تزریقات و سایر مصارف پزشکی ایده آل است.

اما آیا درمان جوش با الکل واقعا امکان پذیر است؟

از نظر تئوری، اثرات ضد باکتریایی و ضد میکروبی الکل می‌تواند برای درمان جوش و آکنه مفید باشد. این موضوع به ویژه در مورد آکنه التهابی که اغلب توسط باکتری P. acnes ایجاد می‌شود صادق است. جوش‌های التهابی شامل ندول‌ها، پاپول‌ها و پوسچول‌ها و همچنین کیست‌هایی هستند که به سختی می‌توان از شر آنها خلاص شد.

اما مالیدن الکل به پوست برای آکنه‌های غیرالتهابی (جوش‌های سرسیاه و سرسفید) به این شیوه عمل نمی‌کند، زیرا این نوع جوش‌ها توسط باکتری‌ها و سایر ارگانیسم‌ها ایجاد نمی‌شوند. جوش‌های سرسیاه و سرسفید به‌دلیل بسته شدن منافذ پوست ایجاد می‌شوند. با این حال، اثرات ضدآب الکل می‌تواند سلول‌های مرده پوست را خشک کرده و از سطح بدن جدا کند، که ممکن است منافذ مسدود شده را باز کند.

نقطه ضعف استفاده از مواد ضدعفونی کننده قوی مانند درمان جوش با الکل این است که شواهد علمی کمی برای حمایت از چنین روش‌هایی وجود دارد. یک تحقیق جامع از درمان‌های آکنه برای زنان بالغ جوان مبتلا به آکنه ولگاریس نشان داد که مواد فعال موجود در داروهای موضعی ضدجوش (مانند بنزوئیل پراکسید) برای آکنه مفید هستند.

این بررسی همچنین روغن‌های ضروری مانند اکالیپتوس و جوجوبا را مورد بررسی قرار داد. با این حال هیچ اشاره‌ای به مالیدن الکل به تنهایی به‌عنوان یک درمان موثر آکنه وجود نداشت. همچنین در یک مطالعه دیگر، محققان نشان دادند که آنتی باکتریال‌هایی مانند رتینوئیدهای تجویزی برای موارد خفیف تا متوسط آکنه مفید خواهند بود.

به پوستت جون تازه بده

روش استفاده از الکل برای درمان جوش

حال ببینیم که برای درمان جوش با الکل باید چه کنیم؟!

اول از همه، قبل از استفاده از الکل بر روی صورت خود، مطمئن شوید از ایزوپروپیل الکلی استفاده کنید که بیش از 70 درصد اتانول نداشته‌باشد. معمولا در داروخانه‌ها محصولاتی حاوی 90 درصد الکل موجود است، اما این محصولات برای پوست شما بسیار قوی و غیر ضروری هستند.

در حالت ایده‌آل، باید از محصولی با درصد الکل کمتر شروع کنید تا مطمئن شوید که پوست شما بیش از حد خشک نمی‌شود. از آنجایی که الکل کلا یک محصول نسبتاً قوی است، می‌توانید آن را با روغن حامل مانند روغن زیتون نیز رقیق کنید.

در حالت ایده‌آل، باید از محصولی با درصد الکل کمتر شروع کنید تا مطمئن شوید که پوست شما بیش از حد خشک نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات الکل سفید برای پوست

گزینه دیگر، استفاده از روغن درخت چای است که از قدیم الایام برای درمان آکنه از آن استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید الکل را با روغن حامل رقیق کنید، باید آن‌ها را به‌صورت پنجاه پنجاه با هم ترکیب کنید. همچنین بهتر است قبل از استفاده از الکل بر روی صورت خود، یک آزمایش پچ انجام دهید.

یعنی ابتدا محلول حاوی الکل را روی ناحیه کوچکی از بازوی خود بمالید و سپس حداقل یک روز کامل صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی رخ می‌دهد یا خیر. اگر هیچ عارضه‌ای مشاهده نشد، به احتمال زیاد استفاده از آن برای صورت شما بی خطر است. سپس برای درمان جوش با الکل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا صورت خود را با شستشودهنده‌ معمولی تمیز کنید و پوست را به آرامی خشک کنید.
  • مقدار کمی الکل را روی پنبه بمالید.
  • به آرامی پنبه را به دور جوش(هایی) که می‌خواهید از شر آن‌ها خلاص شوید بزنید. در صورت تمایل، یک سواب پنبه نیز می‌تواند به دقیق‌تر شدن این فرآیند کمک کند.
  • اجازه دهید الکل خشک شود و سپس با سرم، مرطوب‌کننده و کرم‌های ضد آفتاب روتین آرایشی معمول خود را دنبال کنید.
  • برای شروع یک بار در روز این کار را انجام دهید و سپس می‌توانید این کار را تا سه بار در روز تکرار کنید.

الکل بعد از اصلاح صورت

پس از اینکه نحوه درمان جوش با الکل را بررسی کردیم، بد نیست نگاهی به تاثیر الکل بر روی صورت اصلاح شده مردان بیندازیم!

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست چرب؛ بررسی روش‌ها، چالش‌ها و نکات کلیدی

دلیل استفاده از الکل در محصولات افترشیو، خاصیت قابض و ضد عفونی کنندگی آن است. هدف از مصرف الکل بعد از اصلاح صورت، سفت کردن منافذ پوست و جلوگیری از عفونت بعد از اصلاح است. مشکل این است که الکل می‌تواند احساس سوزش پوست که با تیغ زدن ایجاد شده را تشدید کند و باعث شود تا رطوبت پوست شما کمتر شود.

حتی بدتر از آن، الکل در برخی موارد می‌تواند پوست را تا حدی سفت کند که یک سطح خشک همانند سدی بر روی پوست ایجاد شود. این سد باعث می‌شود تا موها نتوانند خود را از زیر پوست به بیرون برسانند و منجر به رشد موهای زیر پوستی شوند. پس اگرچه افترشیو معمولی مبتنی بر الکل برخی از باکتری‌ها را از بین می‌برد، اما ممکن است معایب بیشتری نسبت به مزایایش داشته‌باشد. اگر به دنبال یه محصول عالی برای بعد از اصلاح هستید، در ادامه چند ماده را معرفی می‌کنیم که باید به دنبال آن باشید:

  • کره شی، یک مرطوب کننده ساخته شده از آجیل
  • فندق جادوگر، که یک قابض گیاهی جایگزین الکل است
  • روغن‌های ضروری به دلیل رایحه و اثرات تسکین دهنده‌شان (مانند روغن اسطوخودوس برای تسکین پوست یا روغن اکالیپتوس برای گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون)
  • روغن ویتامین E برای حفظ سلامت پوست و سلامت ایمنی بدن
  • عصاره بابونه برای تسکین پوست
  • آلوئه ورا برای مرطوب کردن پوست و تسکین سوختگی یا آسیب‌های پوستی
  • گلیسیرین برای مرطوب کردن پوست
  • رایحه‌های طبیعی مانند چای سبز، چوب سدر، بادیان یا بلغور جو دوسر

ضمنا از افترشیوهایی که عطرهای مصنوعی در آن‌ها وجود دارد اجتناب کنید. بسیاری از عطرها از ترکیبات گزارش نشده‌ای ساخته شده‌اند که ممکن است به آنها حساسیت داشته‌باشید و یا باعث تحریک پوستتان شوند.

استفاده از الکل برای درمان جوش چه معایبی دارد؟

فردی که به‌طور مکرر از درمان جوش با الکل استفاده می‌کند ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی را تجربه کند، مانند:

  • قرمزی پوست
  • خشکی پوست
  • پوسته پوسته یا لایه لایه شدن پوست
  • خارش
  • درد یا ناراحتی
ضمنا از افترشیوهایی که عطرهای مصنوعی در آن‌ها وجود دارد اجتناب کنید.

همچنین باید بدانید که به‌طور کلی برای بهره مندی از اثرات ضد میکروبی الکل، باید از آن در غلظت‌های بالاتر از 60% استفاده کنید. اما غلظت‌های بالای 70 هم ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست شوند که همین موضوع می‌تواند شدت و دفعات ایجاد جوش‌های آکنه را افزایش دهد. اما به‌طور کلی، آکادمی پوست آمریکا (AAD) توصیه می‌کند افرادی که آکنه دارند از مالیدن الکل خالص بر روی پوست خود اجتناب کنند. به جای آن، برخی از داروها می‌توانند به درمان آکنه کمک کنند. این داروها شامل لیست زیر می‌شوند:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • آنتی بیوتیک‌های موضعی و خوراکی
  • پمادها و کرم‌های حاوی بنزوئیل پراکسید یا اسید سالیسیلیک

بیشتر بخوانید: علائم پوستی سرطان کبد

اگر آکنه فرد شدید باشد، پزشک ممکن است یکی از اقدامات پزشکی زیر را توصیه کند:

  • لیزر یا نور درمانی
  • لایه برداری شیمیایی
  • تزریق کورتیکواستروئید

اگر گزینه‌های پزشکی کارساز نبود، فرد باید با پزشک یا متخصص پوست خود در مورد آزمایش داروهای طبیعی صحبت کند. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند بر اساس نوع پوست افراد و نوع آکنه‌ای که دارند پیشنهاداتی را برای درمان آن‌ها ارائه دهند. ضمنا AAD نکات زیر را برای مدیریت آکنه و کاهش خطر شیوع جوش در آینده ارائه می‌دهد:

  • اجتناب از کندن یا ترکاندن جوش‌ها
  • اجتناب از دست زدن به آکنه، به جز هنگام تمیز کردن یا شستشوی صورت
  • شستن صورت دو بار در روز، مخصوصاً بعد از تعریق
  • نواحی که جوش دارند را به آرامی و با استفاده از نوک انگشتان خود بشویید
  • اجتناب از شستشوی پوست با استفاده از پاک کننده‌های ساینده
  • استفاده کم از لوازم آرایشی و پاک کردن آن‌ها از روی پوست قبل از خواب
  • شامپو زدن روزانه برای موهای چرب
  • اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

یک فرد باید دستورالعمل‌های روی برچسب تمام محصولات آکنه را به دقت دنبال کند. برای اینکه یک محصول ضدآکنه اثرگذار باشد، فرد باید آن را به‌طور مداوم بر روی پوست خود اعمال کند. با این حال، اگر تحریک پوست ایجاد شود یا آکنه بدتر شود، فرد باید استفاده از محصول را متوقف کند و با پزشک خود مشورت کند.

برای اینکه یک محصول ضدآکنه اثرگذار باشد، فرد باید آن را به‌طور مداوم بر روی پوست خود اعمال کند.

بیشتر بخوانید: جوش‌ ، لک‌های صورت و منافذ پوست

سخن نهایی

درمان جوش با الکل، نوعی روش ضدعفونی کننده پوست است که گاهی اوقات افراد برای درمان جوش‌های خود از آن استفاده می‌کنند. از نظر تئوری، مالیدن الکل به‌صورت ممکن است به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه کمک کند. با این حال، هیچ مطالعه‌ای تاکنون درباره اثر درمان جوش با الکل، کاملا اثبات نشده است. مردم باید توجه داشته‌باشند که مالش الکل می‌تواند خشکی و تحریک پوست را افزایش دهد.

این به نوبه خود می‌تواند شدت و دفعات بروز آکنه را افزایش دهد. به این ترتیب، AAD مالیدن الکل را به‌عنوان درمانی برای آکنه توصیه نمی‌کند. اما اقدامات دیگری وجود دارند که یک فرد می‌تواند برای مدیریت آکنه خود انجام دهد. اگر این مراحل هم جواب ندادند، فرد می‌تواند از پزشک یا متخصص پوست خود در مورد سایر گزینه‌های درمانی سوال کند.

سوالات متداول

آیا درمان جوش با الکل واقعا امکان پذیر است؟

از نظر تئوری، اثرات ضد باکتریایی و ضد میکروبی الکل می‌تواند برای درمان جوش و آکنه مفید باشد. این موضوع به ویژه در مورد آکنه التهابی که اغلب توسط باکتری P. acnes ایجاد می‌شود صادق است.

استفاده از الکل برای درمان جوش چه معایبی دارد؟

1. قرمزی پوست 2. خشکی پوست 3. پوسته پوسته یا لایه لایه شدن پوست 4. خارش 5. درد یا ناراحتی

منابع: + + + + +

۳۰ تیر ۱۴۰۲ ۰ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی