شستشوی آرایش چشم
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

شستشوی آرایش چشم؛ 11 روش و نکته برای یک تمیزکاری اساسی!

به این مطلب امتیاز دهید

شستشوی چشم یکی از مهمترین اقداماتی می‌باشد که شما باید به آن اهمیت بسیار زیادی دهید، چرا که اگر شما به خوبی و درستی شستشوی آرایش چشم خود را انجام ندهید، چین و چروک‌های بسیار زیادی در زیر چشم شما به وجود می‌آید و این موضوع موجب می‌شود که سن شما بالاتر از آنچه که هست نشان داده شود. در برخی از موارد اهمیت ندادن به چگونگی شستشوی آرایش چشم موجب زخم قرینه می‌شود که این مسئله برای چشم‌های شما بسیار خطرناک است. بسیاری از پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند که برای شستشو چشم باید از مایع‌های شستشوی خاص و ویژه ای استفاده کنید تا به بافت چشم‌های شما آسیبی وارد نشود. 

شستشوی آرایش چشم

معمولا وقتی یک روز تمام، بیرون هستیم و آخر شب به خانه برمی‌گردیم، می‌خواهیم هرچه زودتر صورت خود را با پاک کننده صورت بشوییم و به تختخواب برویم؛ در چنین شرایطی خیلی خشن و سریع آرایش چشم خود را پاک می‌کنیم. اشکال کار دقیقا همین جاست زمانی که آرایش چشم‌های خود را به درستی پاک نمی‌کنیم پوست اطراف چشم دچار آسیب می‌شود به همین دلیل برای جلو گیری از این آسیب بهتر از پاک کننده آرایش چشم استفاده کنیم.

شستشو
شما باید بدانید پنبه و یا دستمال مخصوصی را که برای چشمان خود استفاده می‌کنید را به هیچ عنوان محکم در چشمان خود نکشید، چرا که موجب چین و چروک‌های بسیار زیادی در زیر چشمان شما می‌شود.

نکته: یکی از نکاتی که در مورد شستشوی آرایش چشم بسیار اهمیت دارد و بسیاری از پزشکان آن را توصیه کرده‌اند این است که با آب لوله کشی نباید چشم‌های خود را بشویید، چرا که این آب به چشمان شما آسیب جدی وارد می‌کند، به همین دلیل پزشکان توصیه کرده‌اند که باید برای شستشو چشم از محلول‌های شوینده و یا اشک مصنوعی استفاده کنید.

شما باید بدانید پنبه و یا دستمال مخصوصی را که برای چشمان خود استفاده می‌کنید را به هیچ عنوان محکم در چشمان خود نکشید، چرا که موجب چین و چروک‌های بسیار زیادی در زیر چشمان شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه حلقه زیر چشم را از بین ببریم؟

برخی از خانم‌ها روش‌های متعددی را برای شستشوی آرایش چشم خود به کار می‌گیرند که هر یک از این روش‌ها مزیت‌هایی دارد، شما در مورد مزیت‌ها و ویژگی‌های این روش‌ها شاید اطلاعاتی نداشته باشید، به همین دلیل باید اطلاعات خود را در مورد آنها بیشتر کنید.

همچنین بسیاری از افراد شاید در مورد روش‌های آن هم اطلاعات زیادی نداشته باشند و به خوبی نتوانند چشمان خود را شستشو دهند. برای اینکه شما با چگونگی شستشوی آرایش چشم آشنایی بیشتری داشته باید در ادامه برخی از روش‌های شستشو چشم را بیان می‌کنیم.

به پوستت جون تازه بده

چگونگی شستشوی آرایش چشم 

پاک کردن آرایش چشم یکی از مهم‌ترین مراحلی است که باید برای پاک کردن آرایش خود طی کنید. چون چشم، یکی از حساس‌ترین اعضای بدن است.

همانطوری که بیان کردیم شستشوی آرایش چشم یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اقداماتی می باشد که شما باید در مورد چگونگی آن اطلاعات زیادی داشته باشید تا به بافت چشم خود آسیب جدی وارد نکنید. برخی از مهمترین نکاتی که در مورد شستشو چشم وجود دارد عبارت می باشد از :

۱. دست های خود را بشویید

قبل از پاک کردن آرایش چشم دست‌های خود را بشویید. تمیز نبودن دست‌ها باعث می‌شود باکتری‌ها و میکروب‌ها به هنگام شستشوی آرایش چشم، وارد آن شده و مشکلاتی همچون عفونت یا گل مژه را به وجود آورند.

۲. مایع‌ها و محلول‌های شستشو

استفاده کردن از محلول‌ها و مایع‌هایی که برای شستشوی آرایش چشم تولید می‌شوند امروزه بسیار متدوال شده است و افراد زیادی انواع آنها را خریداری می‌کنند و برای شستشو چشم خود از آن‌ها استفاده می‌نمایند. مواد و ماده‌ای که در این محلول‌ها وجود دارد بسیار خاص می‌باشد، به همین دلیل نه تنها به چشم‌های شما آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه از چشم‌هایتان مراقبت بسیاری می‌کند.

اگر می‌خواهید این مواد را برای شستشوی آرایش چشم خود انتخاب کنید باید بدانید برندهای گوناگون آرایشی آن‌ها را تولید می‌کنند و هر یک از آنها قیمت متفاوتی دارند، برخی از آنها بسیار گران هستند و برخی دیگر از آنها قیمت پایین تری دارند، شما بسته به بودجه خود می‌توانید یکی از آنها را برای شستشو چشم خود انتخاب کنید و از آن استفاده نمایید.

شستشوی چشم
یکی از بهترین راه‌هایی که برای شستشو دادن چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد و چشم را به هیچ عنوان نمی‌سوزاند استفاده کردن از شامپو بچه است.

۳. استفاده کردن از شامپو بچه 

امروزه بسیاری از خانم‌ها برای شستشوی آرایش چشم خود از مایع ها و محلول های خاصی استفاده می‌کنند، ولی اگر شما هزینه‌ای بابت این مایع ها و محلول های شستشو چشم نمی‌خواهید پرداخت کنید، می‌توانید شامپو بچه را برای شستشو دادن چشم خود انتخاب نمایید.

یکی از بهترین راه‌هایی که برای شستشو دادن چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد و چشم را به هیچ عنوان نمی‌سوزاند استفاده کردن از شامپو بچه است. امروزه بسیاری از خانم‌ها چشم‌های خود را با لوازم آرایشی متنوع آرایش می‌کنند و آنها باید این لوازم آرایشی را از چشم‌های خود پاک کنند، که یکی از بهترین روش‌های پاک کردن این لوازم آرایشی شامپو بچه می‌باشد. برخی از پاک کننده‌های چشم بسیار گران هستند و به همین دلیل استفاده از شامپو بچه برای شما به صرفه است.

۴. وازلین 

در نگاه اول شاید شستشوی آرایش چشم با وازلین برای شما کمی عجیب به نظر برسد، ولی باید بدانید استفاده کردن از وازلین برای شستشو چشم بسیار مناسب است، چرا که به خوبی می‌تواند مواد آرایشی را از چشم شما به خوبی پاک کند.

از آنجایی که وازلین حالت نرم و روغنی دارد، شما باید مقداری از آن را بر روی چشمان خود بزنید و سپس با پنبه به آرامی سطح چشم خود را پاک کنید، دقت داشته باشید که این پارچه را باید بسیار آرام بر روی چشمان خود بکشید، در غیر این صورت بعد از مدتی چین و چروک‌های بسیاری در زیر چشمان شما پیدا می‌شود.

آرایش چشم با استفاده از وازلین بسیار سریع پاک می‌شود، بر این اساس اگر شما از دو روش قبلی که بیان کردیم نمی‌توانید استفاده کنید این روش بهترین و عالی‌ترین روش برای شما به شمار می‌رود.

فقط حواستان باشد تا وازلین به داخل چشم تان نرود زیرا وازلین روغنی است و اگر وارد چشم شود باعث میشود تار ببینید، اگر وازلین وارد چشم تان شد سریع چشم ها را با آب گرم بشویید.

۵. چشم و اطراف آن را با آب گرم مرطوب کنید.

بعد از پاک کردن آرایش، شامپو را با لیف یا پنبه از روی صورت پاک کنید و با آب ولرم شست‌وشو دهید. سپس با حوله، اطراف چشم را خشک کنید. می‌توانید چند قطره شامپو روی پنبه یا پد بریزید و آن را روی پلک بکشید. استفاده از پنبه بهتر است و باعث می‌شود که چشم و اطراف آن به خوبی تمیز شود.

اگر می‌خواهید فقط قسمتی از آرایش را پاک کنید مثلا جایی که بر اثر اشتباه، آرایشتان خراب شده، از گوش پاک‌کن برای پاک کردن آرایش استفاده کنید. با گوش پاک‌کن می‌توانید فقط همان قسمتی که دچار مشکل شده، پاک کنید.

۶. از مالیدن خشن و بیش از حد چشم خود خوداری کنید.

هنگام پاک کردن آرایش چشم، از وارد کردن فشار بیش از حد به آن، خودداری کنید. برای اینکه به سرعت و بدون درد آرایش خود را پاک کنید، پد پنبه‌ای خود را در محلول پاک کننده آرایش دو فاز (با پایه آب و روغن) قرار داده و سپس با ملایمت و در یک حرکت سریع آن‌را روی پلک‌های خود بکشید؛ هیچ فشاری وارد نکنید و چشم‌های خود را نمالید.

هنگامی که پاک کننده مورد نظر شروع به تجزیه آرایش چشم کرد، با حرکات آهسته و بدون اینکه پد را محکم روی پوست بکشید، شروع به پاک کردن آرایش نمایید. هنگام پاک کردن ریمل و خط چشم از بن مژه مراقبت باشید تا پاک کننده آرایش وارد چشم نشود.

از اثرات ناخوشایند پاک کردن خشن چشم، قرمزی و سوزش پوست اطراف آن است که می‌تواند به پوسته پوسته شدن و خشکی پوست نیز منجر شده و به مرور زمان باعث شکل‌گیری خطوط زیر چشم ‌شود.

روغن موجود در محلول پاک کننده آرایش چشم، مواد آرایشی را در خود حل کرده و به پاک کردن مواد آرایشی از پوست و مژه‌ها کمک می‌کند؛ در عین حال این کار برای مژه‌ها اثر نرم‌کنندگی نیز خواهد داشت.

هنگام پاک کردن آرایش چشم، از وارد کردن فشار بیش از حد به آن، خودداری کنید.

۷. صبر کنید تا پاک کننده آرایش چشم اثر خود را بر جای بگذارد.

شوینده‌ای که برای پاک کردن آرایش چشم خود از آن استفاده می‌کنید، باید زمان کافی داشته باشد تا به خوبی روی پوست بنشیند و وظیفه خود را انجام دهد. بنابراین حداقل ۱۰ ثانیه باید صبر کنید تا پاک کننده آرایش تاثیر خود را بر جای گذارد. عجله نداشته باشید و به پوست اطراف چشم با انگشتان خود فشار بیش از حد وارد نکنید تا آرایش پاک شود.

۸.  از یک طرف پد پاک کننده آرایش به صورت مکرر استفاده نکنید.

آیا می‌دانید پس از یک بار پاک کردن چشم، پد آرایشی چقدر کثیف می‌شود؟ اگر بار دیگر همان پد آرایشی را روی چشم‌های خود بگذارید تمام مواد آرایش که پاک کرده بودید دوباره به چشم‌هایتان بازمی‌گردد.

با این حال نیازی نیست هر فردی برای پاک کردن آرایش چشم خود از یک بسته کامل پد آرایشی استفاده کند. برای این کار ابتدا یک روی کامل پد آرایشی را برای پاک کردن چشم خود استفاده کنید، سپس نیمه تمیز آن را تا کرده و از آن استفاده کنید.

اگر هنوز مواد آرایشی روی چشم‌هایتان باقی مانده است، بار دیگر پد را تا کنید و از یک چهارم تمیز آن و از هر دو طرف پد استفاده کنید. نتیجه: چهار بار پاک کردن با یک پد!

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

 ۹. از پاک کردن آرایش ابرو هایتان غفلت نکنید.

وقتی تمرکز شما روی پاک کردن آرایش چشم است، به احتمال زیاد فراموش خواهید کرد که آرایش ابروهای خود را پاک کنید. ترکیبات تشکیل دهنده مداد ابرو معمولاً بر پایه موم هستند، این مواد عموماً به تارهای موی ابرو می‌چسبند و به راحتی پاک نمی‌شوند.

«برای پاک کردن کامل آرایش ابرو، باید از محلول‌های پاک کننده آرایش دوفاز بر پایه آب و روغن استفاده کنید»، آرایش ابرو تنها با شوینده‌های معمولی صورت پاک نمی‌شود.

با این حال نیازی نیست هر فردی برای پاک کردن آرایش چشم خود از یک بسته کامل پد آرایشی استفاده کند.

۱۰. دور چشم خود را به طور کامل بشویید

حالا زمان شستشو با آب رسیده است. پوست دور چشم خود را به طور کامل بشویید؛ به خصوص گوشه داخلی چشم را که بسیار حساس است. مطمئن شوید که باقی‌مانده و آثار آرایش به طور کامل پاک شده و وارد چشم شما نشده است.

۱۱. کرم دور چشم بزنید

بعد از اینکه آرایش چشم را به طور کامل پاک کردید، بهتر است جهت حفظ نرمی و لطافت پوست و همچنین کاهش چین و چروک اطراف چشم، از کرم دور چشم استفاده نمایید. کرم دور چشم از پف و تیرگی اطراف چشم نیز می‌تواند پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست زیر چشم؛

نکاتی در مورد شستشوی آرایش چشم

همانطوری که تاکنون بیان کردیم برای شستشوی آرایش چشم 3 روش بسیار مهم وجود دارد که هر یک از این روش‌ها را افراد متعددی به کار می‌گیرند، در واقع باید بدانید هر فردی بسته به توان مالی و همچنین حساسیت چشمی که دارد باید یکی از این روش‌ها را برای شستشو چشم خود انتخاب کند.

البته باید بدانید هر یک از این روش‌ها را باید پزشک متخصص برای شما مشخص کند، چرا که هر فردی حساسیت خاصی در چشمان خود دارد و پزشک در این مورد اطلاعات بیشتری دارد. در مورد شستشو دادن چشم نکات بسیاری وجود دارد که اگر شما آنها را رعایت کنید همیشه چشمانی سالم و زیبا خواهید داشت، این نکات عبارت می‌باشند از :

  • اگر شما هنگام خط چشم کشیدن دستتان لغزید و خط صافی را نکشیدید بهتر است، یک گوش پاک کن را به لوسیون و یا آب مخلوط کنید تا اشتباه شما اصلاح شود، بنابراین نیازی نیست صورت و چشمان خود را بشویید.
  • اگر شما نمی‌خواهید برای شستشوی آرایش چشم خود از مواد شوینده استفاده کنید بهتر است از وازلین استفاده نمایید. برخی از افرادی که به شوینده ها حساسیت دارند بهترین انتخابی که می‌توانند داشته باشند وازلین می‌باشد.
  • برخی از افراد هستند که نمی‌توانند از شامپو بچه استفاده کنند، این دسته از افراد هم می‌توانند از دستمال های مرطوب که مخصوص کودک است استفاده نمایند، البته باید دقت داشته باشید که بعد از استفاده از آنها حتما چشمان خود را با آب شستشو دهید، همچنین دستمال‌ها را باید به آرامی بر روی چشمان خود بکشید.
  • یکی دیگر از موادی که شما برای شستشوی آرایش چشم خود از آن می‌توانید استفاده کنید روغن زیتون می‌باشد، شما باید مقداری از این روغن را به پارچه و یا پنبه بزنید و آن را به آرامی بر روی چشمان خود بکشید، این روغن به خوبی می‌تواند آرایش روی چشمان شما را پاک کند و تاثیر فوق العاده‌ای هم برای چشمان شما دارد.
  • حتی الامکان سعی کنید از ریمل و خط چشم ضد آب استفاده نکنید اگرچه شاید ماندگاری بالایی در طول روز داشته باشد اما باید بدانید که استفاده از این مواد آرایشی باعث می‌شود که با دشواری های بسیار زیادی در پاکسازی مواجه شده و وقتتان گرفته شود. مهمتر از همه ممکن است چشم هابتان در معرض خطر قرار بگیرند.
شستشو چشم
از آنجایی که وازلین حالت نرم و روغنی دارد، شما باید مقداری از آن را بر روی چشمان خود بزنید و سپس با پنبه به آرامی سطح چشم خود را پاک کنید

هرگز با آرایش چشم به رختخواب نروید. این کار باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود و به مرور زمان سبب پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در اطراف چشم می‌شود. وجود مواد آرایشی بر روی پوست اطراف چشم باعث مسدود شدن منافذ پوست و مانع تنفس پوستی شده که در دراز مدت سبب ایجاد جوش‌های سفید بنام میلیا می‌شود.

همچنین باقی مانده مواد آرایشی ممکن است سبب ایجاد عفونت در چشم‌ها شود. روش صحیح پاک کردن آرایش چشم را در این مقاله برایتان شرح دادیم. بهترین راهکاری که به شما پیشنهاد می‌دهیم این است که از پاک‌کننده‌های مخصوص چشم که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، استفاده نمایید.

چرا شستشوی آرایش دور چشم بسیار مهم است؟

شستشوی آرایش چشم یکی از مهمترین اقداماتی می‌باشد که شما باید به آن اهمیت بسیار زیادی دهید، چرا که اگر شما به خوبی و درستی شستشوی آرایش چشم خود را انجام ندهید، چین و چروک‌های بسیار زیادی در زیر چشم شما به وجود می‌آید و این موضوع موجب می‌شود که سن شما بالاتر از آنچه که هست نشان داده شود.

چرا باید از محلول شوینده مناسب دور چشم استفاده کرد؟

استفاده کردن از محلول‌ها و مایع‌هایی که برای شستشوی آرایش چشم تولید می‌شوند امروزه بسیار متدوال شده است و افراد زیادی انواع آنها را خریداری می‌کنند و برای شستشو چشم خود از آن‌ها استفاده می‌نمایند. مواد و ماده‌ای که در این محلول‌ها وجود دارد بسیار خاص می‌باشد، به همین دلیل نه تنها به چشم‌های شما آسیبی وارد نمی‌کند، بلکه از چشم‌هایتان مراقبت بسیاری می‌کند.

آیا استفاده از شامپو بچه برای شستشو دورچشم مناسب است؟

یکی از بهترین راه‌هایی که برای شستشو دادن چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد و چشم را به هیچ عنوان نمی‌سوزاند استفاده کردن از شامپو بچه است. امروزه بسیاری از خانم‌ها چشم‌های خود را با لوازم آرایشی متنوع آرایش می‌کنند و آنها باید این لوازم آرایشی را از چشم‌های خود پاک کنند، که یکی از بهترین روش‌های پاک کردن این لوازم آرایشی شامپو بچه می‌باشد. برخی از پاک کننده‌های چشم بسیار گران هستند و به همین دلیل استفاده از شامپو بچه برای شما به صرفه است.

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی