تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن

به این مطلب امتیاز دهید

استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های مختلف و دنبال کردن مداوم یک برنامه مراقبت پوستی، خیلی خوب است اما مطمئناً هزینه زیادی را در بر خواهد داشت. به علاوه ممکن است برخی افراد حوصله استفاده از چندین محصول با کاربردهای مختلف را نداشته باشند. با این اوصاف، کاملاً قابل درک است که نخواهید تنوع زیادی در محصولاتتان داشته باشید. مرطوب‌کننده یکی از محصولات پوستی است که در بیشتر مواقع افراد، هنگام استفاده از آن تفاوتی برای پوست صورت و بدن قائل نشده و یکی از انواع آن را برای تمام بدنشان استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله از کیوت مگ به بررسی تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن خواهیم پرداخت.

مرطوب‌کننده‌های صورت و بدن از لحاظ ظاهری یکسان به نظر می‌رسند و تشخیص آن‌ها خارج از تیوب یا بطری‌هایشان معمولاً سخت است. شباهت زیادی که بین این دو وجود دارد، باعث شده است تا برخی افراد از لوسیون بدن که ارزان‌تر است به جای مرطوب‌کننده صورت استفاده کنند. اما این صحیح نیست و نباید نیاز پوست صورت را با لوسیون بدن برطرف کرد.

مرطوب کننده چیست؟

کرم مرطوب کننده یک محصول مراقبت از پوست است که به حفظ رطوبت در پوست کمک کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند. مرطوب کننده را در قالب کرم، لوسیون یا ژل می‌توانید در بازار بیابید. پوست انسان به طور طبیعی دارای سبومی است که ترشح چربی را کنترل می‌کنند.

مرطوب‌کننده‌های صورت و بدن از لحاظ ظاهری یکسان به نظر می‌رسند و تشخیص آن‌ها خارج از تیوب یا بطری‌هایشان معمولاً سخت است.

هنگامی‌که پوست بر اثر آسیب دیدن یا خشک شدن فاقد سبوم در حد کافی باشد، در این صورت باید برای خرید کرم مرطوب کننده اقدام نمود. مرطوب کننده‌ها می‌توانند از خشکی پوست جلوگیری کرده، از پوست حساس محافظت کنند، رنگ و بافت پوست را بهبود بخشند و در جلوگیری از بروز چین و چروک و جوان ماندن پوست موثر باشند.

معمولا به مرطوب‌کننده‌ها ترکیبات آنتی اکسیدان افزوده می‌شود تا بتوانند در برابر عوامل موثر در پیری و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد تاثیرگذار عمل کرده و مفید واقع شوند.

گاهی حتی به مرطوب‌کننده‌ها SPF نیز اضافه می‌شود تا بتوانند از آسیب اشعه مضر خورشید به پوست پیشگیری نمایند. به هنگام خرید کرم مرطوب کننده نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود، نوع پوست است. مرطوب کننده‌ها برای پوست چرب، خشک، حساس، نرمال و مختلط با فرمولاسیون متفاوتی به تولید می‌رسند.

به پوستت جون تازه بده

لوسیون بدن چیست؟

پیش از آنکه تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن را برایتان شرح دهیم باید برایتان بگوییم که دقیقا لوسیون بدن چیست؟ لوسیون بدن یک محلول مایع غلیظ و نرم است که به پاک‌سازی، مرطوب کردن، نرم کردن یا التیام پوست کمک می‌کند. مخلوطی از روغن و آب در لوسیون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقایسه با کرم‌ها، لوسیون‌ها معمولا درصد بیشتری آب دارند. علاوه بر این لوسیون‌ها معمولا سبک و غیر چرب بوده و جذب سریعی در پوست دارند. معمولا از لوسیون برای بدن استفاده می‌شود و کمتر آن را برای صورت مصرف می‌کنند. بیشتر لوسیون‌ها خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند اما بعضی از آنها نیز مثلا برنزه کننده هستند یا با کارایی‌های دیگری فرموله شده‌اند.

فواید لوسیون بدن

برای کمک به حفظ لطافت پوست بدن خود حتما از لوسیون بدن استفاده کنید. برخی از مزایای این محصول به شرح زیر است:

  • به آبرسانی به پوست و حفظ نرمی و لطافت آن کمک می‌کند.
  • اثرات ضد پیری داشته و از افتادگی و کدری پوست جلوگیری می‎‌نماید.
  • در رفع تورم و قرمزی پوست موثر است.
  • لوسیون‌ها معمولا رایحه دلپذیری دارند و عطری خوش به بدن می‌بخشند.
  • برای ماساژ پوست بدن نیز می‌توان از لوسیون بدن استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: لوسیون چیست؟

معمولا از لوسیون برای بدن استفاده می‌شود و کمتر آن را برای صورت مصرف می‌کنند.

برای این منظور ما از یک متخصص پوست و یک شیمیدان محصولات زیبایی درخواست کردیم تا علت عدم استفاده از یک محصول مرطوب‌کننده، هم برای بدن و هم برای صورت را برای ما توضیح دهند:

چه تفاوتی بین پوست صورت و بدن وجود دارد؟

تفاوت اصلی بین پوست صورت و سایر قسمت‌های بدن در ضخامت آن است. در ادامه بررسی تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن باید گفت علاوه بر صورت، پوست هر قسمت از بدن نیز با سایر بخش‌ها متفاوت است. پوست صورت خیلی نازک‌تر از سایر بخش‌های بدن می‌باشد و اطراف چشم‌ها نیز دارای نازک‌ترین بافت پوستی در صورت هستند. پوست صورت از جمله نواحی است که بیشترین توزیع غدد چربی را دارد.

مقدار چربی که این غدد تولید می‌کنند به تغییرات هورمونی و شرایط محیطی بستگی دارد. به علاوه پوست صورت بیش از سایر بخش‌ها در معرض عوامل مخرب به ویژه آفتاب و اشعه‌های UV قرار می‌گیرد که می‌تواند یکی دیگر از تفاوت‌های پوست صورت با بدن باشد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

چه تفاوتی بین مرطوب‌کننده صورت و بدن وجود دارد؟

به دلیل خصوصیات مختلف در پوست افراد، مرطوب‌کننده‌ها در انواع گوناگون تولید می‌شوند و علاوه بر آب‌رسانی و نرم کردن پوست، وظایف دیگری را نیز بر عهده دارند. لوسیون‌های بدن مشکلاتی مانند افتادگی پوست، سلولیت و رگ‌های عنکبوتی را برطرف می‌کنند.

اما لوسیون‌های صورت بر روی منافذ، لک‌ها، چربی، چین و چروک و خطوط ریز پوست تمرکز دارند. به این ترتیب هر کدام عملکرد ویژه‌ای بر روی پوست دارند. اما وجه تمایز اصلی بین این دو محصول، غلظت و ترکیبات آن‌ها است.

مرطوب‌کننده بدن:

لوسیون‌های بدن معمولاً سنگین‌تر از مرطوب‌کننده‌های صورت هستند و در آن‌ها از مواد نرم‌کننده غلیظ‌تری برای محافظت و آب‌رسانی پوست استفاده شده است.

آن‌ها معمولاً پر از چربی، روغن و مواد شیمیایی لایه‌ساز ( برای حبس رطوبت در پوست) می‌باشند. به علاوه حاوی ترکیباتی هستند که معمولاً برای پوست صورت خیلی سنگین‌اند. همچنین برخی از لوسیون‌های بدن حاوی مواد عطری زیادی هستند که می‌توانند باعث تحریک پوست صورت شوند.

مرطوب‌کننده بدن
لوسیون‌های بدن معمولاً سنگین‌تر از مرطوب‌کننده‌های صورت هستند و در آن‌ها از مواد نرم‌کننده غلیظ‌تری برای محافظت و آب‌رسانی پوست استفاده شده است.

مرطوب‌کننده صورت

کرم‌های صورت معمولاً حاوی ترکیبات تخصصی و گران‌تری هستند که باعث لطافت پوست می‌شوند. در محصولات مراقبت پوستی از عصاره «شیرین بیان» استفاده می‌شود که هر کیلو از آن 19 هزار دلار ارزش دارد و با غلظت کم در محصولات به کار برده می‌شود.

همچنین مارچوبه دریایی نیز از ترکیبات گران در محصولات پوستی است که هر کیلو از آن هزار دلار به فروش می‌رسد. پپتیدها (peptides) نیز از جمله این ترکیبات هستند که به تولید کلاژن در پوست کمک می‌کنند.

قیمت بالای این محصولات تا حدودی به آزمایش‌های دقیقی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود مربوط است. این آزمایش‌ها نه فقط برای مسائل ایمنی و حساسیتی، بلکه به منظور اثبات گفته‌ی کمپانی‌ها مانند کاهش منافذ پوست و یا به حداقل رساندن حلقه‌های تیره انجام می‌شوند. این بدین معنا است که در صورت داشتن پوست حساس باید هزینه بیشتری برای تهیه محصولات مناسب پوستتان متحمل شوید. اما برخی افراد به این مورد توجهی نکرده و به پوست خود آسیب می‌رسانند.

مزایای استفاده از مرطوب کننده

در ادامه بررسی تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن باید گفت به چند دلیل مختلف باید حتما از کرم مرطوب کننده در روتین پوستی خود استفاده کنید:

  • مرطوب کننده احتمال بروز مشکلات پوستی را کمتر می‌کند. اگر پوستتان چرب است از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی باید استفاده کنید. با استفاده از مرطوب کننده مناسب می‌توان به تنظیم چربی پوست کمک کرده و در جلوگیری از جوش و آکنه موفق عمل کرد.
  • کرم‌های مرطوب کننده می‌توانند ظاهر لک‌ها را بهبود بخشند؛ به خصوص اگر رنگی باشند.
  • با استفاده از کرم مرطوب کننده می‌توان به جوان‌سازی پوست کمک کرد. زیرا حفظ آب در پوست مانع از پیری زودرس می‌شود. این کرم از افزایش چین و چروک پیشگیری می‌کند.
مرطوب‌کننده صورت
قیمت بالای این محصولات تا حدودی به آزمایش‌های دقیقی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود مربوط است.

بیشتر بخوانید: فواید لوسیون بدن چیست؟

لوسیون، کرم و پماد چه فرقی باهم دارند؟

تفاوت لوسیون، کرم و پماد در میزان غلظت آنهاست. دلیلش هم میزان ترکیب آب و روغن تشکیل دهنده شان است. کرم و لوسیون هر دو مرطوب کننده اند اما مقدار روغن تشکیل دهنده آن ها با هم متفاوت است. در صورتی که پماد مرطوب کننده نیست و میزان تشکیل دهنده روغن در پماد بسیار بیشتر از کرم و لوسیون است.

غلظت کرم ها نسبت به لوسیون ها بیشتر است چون که از مقدار بیشتری روغن و مقدار کمتری آب تشکیل شده است. به همین علت هم اصولا کرم ها را در قوطی های کاسه ای و تیوپی تولید و نگهداری می‌کنند زیرا که به راحتی نمیتوان آن ها رو از بطری های پمپ دار خارج کرد.
برای حفظ و نگهداری رطوبت بدن و جلوگیری از خشکی پوست، استفاده منظم از لوسیون بدن پیشنهاد میشود. که بهتر است بعد از حمام، زمانی که پوست مرطوب است از لوسیون بدن استفاده کنید که در این صورت در عمق پوست نفوذ میکند و با حفاظت از رطوبت از پوست، حس شادابی، طراوت و جوانی رو به پوست میدهد. از فواید دیگر استفاده از لوسیون، حفاظت پوست در برابر سوزش، خارش و التهابات ناشی از خشکی پوست، کاهش روند پیری و چین و چروک پوست میشود و پوست رو براق و خوشبو میکند.

تفاوت طرز استفاده از مرطوب کننده و لوسیون

همان‌طور که در بخش تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن شرح دادیم، لوسیون بیشتر برای بدن کاربرد دارد تا صورت. بنابراین توصیه می‌شود که بعد از استحمام و بیرون آمدن از حمام لوسیون را روی پوست بدن که هنوز کمی نمناک است مالیده و کمی ماساژ دهید تا جذب شود.

کرم مرطوب کننده بیشتر برای صورت و البته گاهی هم برای دست، پا یا بدن کاربرد دارد. اگر برای صورت می‌خواهید این کرم را استفاده کنید، پس از شستشوی صورت مقداری از کرم را از سمت پایین صورت به بالا کشیده و ماساژ دهید.

بنابراین توصیه می‌شود که بعد از استحمام و بیرون آمدن از حمام لوسیون را روی پوست بدن که هنوز کمی نمناک است مالیده و کمی ماساژ دهید تا جذب شود.

آیا واقعاً استفاده از مرطوب‌کننده بدن برای صورت مشکل ایجاد می‌کند؟

در صورتی که به یک مرطوب‌کننده صورت دسترسی نداشتید و گزینه بهتری نبود که بتواند جایگزین آن شود، می‌توانید از لوسیون بدن برای صورت استفاده کنید. اما هیچ‌ کدام از متخصصان این را توصیه نمی‌کنند. مخصوصاً اگر پوست چرب و مستعد آکنه داشته باشید. فرمولاسیون سنگین لوسیون‌های بدن باعث شده است تا به خوبی جذب پوست نازک صورت نشده و می‌توانند منجربه التهاب و بسته شدن منافذ پوست صورت و در نهایت ایجاد جوش و آکنه شوند.

به علاوه بسیاری از محصولات مخصوص پوست بدن، حاوی ضدآفتاب نیستند که قطعاً برای هر پوستی که ساعات طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرد بسیار مهم است.

زیرا کمبود ضدآفتاب می‌تواند تأثیرات منفی به خصوص برای پوست نازک و حساس اطراف چشم داشته باشد. همچنین استفاده از لوسیون‌هایی که منافذ پوست را می‌بندند، می‌تواند منجربه میلیا (milia) یا همان کیست‌های سفید و کوچک اطراف چشم شود.

در بررسی تفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن نباید این نکته از قلم بیفتند که اگر با مشکلات التهاب پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس دست و پنجه نرم می‌کنید، نباید از لوسیون بدن بر روی پوست صورتتان استفاده کنید. این بیماری‌ها ضایعه‌‌هایی را بر روی پوست ایجاد می‌کنند که دارای بافت ضعیف و ترک‌های ریزی هستند و می‌توانند راهی برای ورود میکروب‌ها باشند و همچنین باعث بروز عفونت شوند. در نتیجه مرطوب‌کننده‌های غلیظ و سنگین می‌توانند باعث تشدید این‌گونه بیماری‌ها شوند.

آیا استفاده از کرم دست برای صورت ممنوع است؟

قبل از این‌که به فکر استفاده از کرم دست بیفتید، باید بدانید که مضرات کرم دست برای صورت اگر بیشتر از لوسیون بدن نباشد، کمتر نیست و استفاده مکرر از آن به همان اندازه می‌تواند عواقبی را برای پوست صورت داشته باشد.

به طور کلی کرم‌های دست غلیظ‌تر از لوسیون‌های بدن هستند. چون مخصوص دست‌ها فرموله شده‌اند و باید ماندگاری بیشتری بر روی پوست دست داشته باشند. استفاده از این محصولات غلیظ و سنگین بر روی پوست صورت می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن جوش و آکنه‌ها شود.

کرم دست
به طور کلی کرم‌های دست غلیظ‌تر از لوسیون‌های بدن هستند. چون مخصوص دست‌ها فرموله شده‌اند

برخی از دیگر تفاوت های بین لوسیون و مرطوب کننده

تتفاوت کرم مرطوب کننده و لوسیون بدن شامل موارد دیگری نیز میشود، مواردی شامل آنچه با هم خواهیم خواند : 

  1. لوسیون ها نوعی از کرم هستند که روی پوست استعمال می‌شوند تا اثرات بی شماری را از بین ببرند و یا اضافه کنند اما مرطوب کننده ها کرم هایی هستند که به طور خاص برای انتقال ویتامین ها و روغن های ضروری به صورت یا پوست طراحی شده اند.
  2. از لوسیون ها می‌توان برای جلوگیری از آکنه، محافظت از پوست در برابر آفتاب، یا مصارف موضعی دارویی خاص استفاده کرد تا به پوست مواد معدنی و ویتامین های مفید مانند ویتامین E برسد اما مرطوب کننده ها برای این هستند که مطمئن شویم ویتامین ها و روغن ها در پوست باقی می‌مانند. همچنین مرطوب کننده ها را می‌توانید بدون نسخه پزشک از داروخانه یا فروشگاه های آرایشی بهداشتی تهیه کنید.
  3.  دیگر تفاوت آشکار بین لوسیون و نرم کننده این است که لوسیون ها از روغن های روان کننده که برای جلوگیری از اصطکاک روی پوست استفاده می‌شود؛ ساخته شده اند و نرم کننده ها حاوی موادی هستند که رطوبت زیر پوست را احیا کند.
  4.  لوسیون ها پایه آب بالاتری دارند. مرطوب کننده ها پایه روغن بالاتری دارند.
  5.  لوسیون ها قوام کمتری دارند. مرطوب کننده ها قوام بیشتری دارند.
  6.  لوسیون ها معمولاً برای بدن ساخته می‌شوند. مرطوب کننده ها معمولاً برای صورت ساخته می‌شوند.
  7.  برخی از لوسیون های خاص می‌توانند هیدراتاسیون پوست را کاهش دهند اما مرطوب کننده ها معمولاً برای آبرسانی به پوست هستند.

بیشتر بخوانید: لوسیون بدن بچه و اهمیت استفاده از آن

توصیه نهایی

لوسین خود می‌تواند نوعی مرطوب کننده باشد در حالی که کرم مرطوب کننده، لوسیون نیست. این نکته یکی از عمده‌ترین تفاوت کرم مرطوب کننده با لوسیون بدن به حساب می‌آید.

لوسیون بیشتر بر پایه آب است، برای بدن استفاده می‌شود و قوام اندکی دارد. اما کرم مرطوب کننده غلظت بیشتری داشته، از روغن‌های معدنی در آن استفاده می‌شود و اغلب برای صورت یا دست بکار می‌رود. بهترین زمان استفاده از لوسیون و مرطوب کننده زمانی است که صورت یا بدن خود را شسته‌اید و هنوز پوست کمی نم‌دار است.

استفاده از لوسیون بدن بر روی صورت هرچند وقت یک بار، مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما نباید به یک عادت تبدیل شود. وقتی پای محصولات آرایشی و مراقبت پوستی به میان می‌آید لطفاً خودسرانه عمل نکنید و دستورالعمل‌ها را مانند نسخه‌ یک پزشک به درستی اجرا کنید. زیرا استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. همچنین اگر نمی‌دانید که چه محصولی مناسب پوستتان است می‌توانید با یک متخصص پوست در این مورد مشورت کنید تا یک برنامه مراقبت پوستی مناسب برایتان تجویز کند.

چه تفاوتی بین پوست صورت و بدن وجود دارد؟

تفاوت اصلی بین پوست صورت و سایر قسمت‌های بدن در ضخامت آن است. علاوه بر صورت، پوست هر قسمت از بدن نیز با سایر بخش‌ها متفاوت است. پوست صورت خیلی نازک‌تر از سایر بخش‌های بدن می‌باشد و اطراف چشم‌ها نیز دارای نازک‌ترین بافت پوستی در صورت هستند. پوست صورت از جمله نواحی است که بیشترین توزیع غدد چربی را دارد.

آیا واقعاً استفاده از مرطوب‌کننده بدن برای صورت مشکل ایجاد می‌کند؟

در صورتی که به یک مرطوب‌کننده صورت دسترسی نداشتید و گزینه بهتری نبود که بتواند جایگزین آن شود، می‌توانید از لوسیون بدن برای صورت استفاده کنید. اما هیچ‌ کدام از متخصصان این را توصیه نمی‌کنند. مخصوصاً اگر پوست چرب و مستعد آکنه داشته باشید. فرمولاسیون سنگین لوسیون‌های بدن باعث شده است تا به خوبی جذب پوست نازک صورت نشده و می‌توانند منجربه التهاب و بسته شدن منافذ پوست صورت و در نهایت ایجاد جوش و آکنه شوند.

لوسیون بدن چیست؟

لوسیون بدن یک محلول مایع غلیظ و نرم است که به پاک‌سازی، مرطوب کردن، نرم کردن یا التیام پوست کمک می‌کند. مخلوطی از روغن و آب در لوسیون بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقایسه با کرم‌ها، لوسیون‌ها معمولا درصد بیشتری آب دارند. علاوه بر این لوسیون‌ها معمولا سبک و غیر چرب بوده و جذب سریعی در پوست دارند.

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی