لوسیون بدن بچه
۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ۲۲ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

لوسیون بدن بچه و اهمیت استفاده از آن

به این مطلب امتیاز دهید

مراقبت از بدن کودکان، مخصوصاً کودکانی که در سنین حساس و پایین (بین یک تا 6 سال) قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است. پوست کودکان و نوزدان به دلیل تازه بودن و شکل نگرفتن کامل بافت‌های پوست، بسیار حساس است و لوسیون بدن بچه می‌تواند از جمله ابزارهای بهداشتی باشد که باعث حفظ سلامت کودک می‌شود. با توجه به این که بیماری‌های پوستی کودکان می‌تواند دلایلی متفاوت داشته باشد، می‌توان با استفاده از ابزارهای بهداشتی مختلف از بروز انواع بیماری‌ها و جمع شدن باکتری برای تخریب پوست کودکان استفاده کرد؛ در این میان، لوسیون‌هایی که در مدل‌های مختلف عرضه شده‌اند، می‌توانند کارساز باشند.

اگر همین حالا در داروخانه‌ها یا سوپرمارکت‌های بزرگ به دنبال روغن یا لوسیون بدن بچه باشید، حتماً با انواع برندها و مدل‌های مختلف روبه‌رو می‌شوید و ممکن است که در انتخاب هر کدام از آن‌ها دچار اشتباه شوید و پوست کودک خود را در معرض خطر قرار دهید.

شاید سوالات بسیار زیادی در ذهن شما جا خوش کرده است؛ شاید از خود می‌پرسید تفاوت بین روغن و لوسیون برای کودکان چیست و ضرورت استفاده از هر یک از این ابزار بهداشتی به چه مواردی مربوط می‌شود؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات اساسی و مهم با ما همراه باشید تا از پوست و سلامت کودک دلبندتان غافل نشوید.

اهمیت مراقبت از پوست کودک

همان‌طور که اشاره کرده بودیم، پوست کودکان از حساسیت بسیار بالاتری نسبت به پوست بزرگسالان برخوردار است و این، سختی مراقبت از آن‌ها را دو چندان می‌کند. پوست کودکان و خردسالان، به خصوص نوزادان به دلیل بافت‌های بسیار لطیفی که دارند، بیشتر از هر چیز دیگری در معرض نفوذ انواع میکروب‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا هستند و می‌توانند بستری برای ابتلا به بیماری‌های پوستی مختلف محسوب شوند.

حساسیت پوست کودکان و خردسالان با افزایش دما و نزدیک شدن به فصل گرما، بیش از هر زمان دیگری در سال حائز اهمیت می‌شود و برای مراقبت از این بافت‌های بسیار حساس باید تمهیداتی را اندیشید.

مسئله حساسیت پوست کودکان و خردسالان با افزایش دما و نزدیک شدن به فصل گرما، بیش از هر زمان دیگری در سال حائز اهمیت می‌شود و برای مراقبت از این بافت‌های بسیار حساس باید تمهیداتی را اندیشید.

لوسیون بدن بچه و همچنین روغن‌های بهداشتی موجود در بازار و داروخانه‌ها می‌توانند بهترین گزینه‌ها برای بهبود آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی محسوب شوند؛ از طرفی این محصولات بهداشتی می‌توانند در صورت استفاده درست، به عنوان ابزارهای کارآمد و پیش‌گیرنده تلقی شوند که والدین می‌توانند برای کودکان خود در نظر بگیرند.

با افزایش بیماری‌های پوستی مثل اگزما، عفونت‌های قارچی مسری، جوش‌ها و دیگر بیماری‌ها و آسیب‌های ناخوشایند در بین کودکان، احتمال افزایش نگرانی در والدین هم بالا می‌رود و این نگرانی کاملاً به جاست.

اهمیت توجه و کسب اطلاع در مورد پوست کودکان بسیار مهم است؛ مهم‌تر از این مقوله بسیار حساس، شناخت و واکاوی روش‌هایی است که از طریق آن‌ها می‌توان به مراقبت از پوست کودک و خردسال رسید. همینطور که به سنین پایین‌تر در کودکان می‌رسیم، اهمیت توجه بیشتر به بافت حساس پوست آنها افزایش می‌یابد.

برای مثال، پوست نوزادان و خردسالان زیر 2 سال، آن‌قدر حساس و لطیف است که تا 3 الی 4 ماه اولیه هیچ کارکرد و مقاومتی ندارد و صرفاً به عنوان یک بافت اولیه و در حال شکل‌گیری محسوب می‌شود. در همین اوقات است که باید به شدت از پوست نوزاد و خردسال مراقبت کرد و با تهیه محصولات بهداشتی مناسب به حفظ سلامت پوست آن‌ها کمک کرد.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت
به پوستت جون تازه بده

لوسیون بدن بچه، ضرورت و روش استفاده از آن

عدم تکامل غدد چربی و عرق و همچنین نازک بودن لایه اپیدرم در ناحیه پوست نوزادان و خردسالان باعث می‌شود که این بافت حیاتی از بدن آن‌ها در مقابل پوست بزرگسالان بسیار آسیب‌پذیرتر باشد. خطرهای بالقوه بسیاری در کمین پوست کودکان نشسته‌اند و همان‌طور که اشاره کرده بودیم، در فصول گرم سال تشدید می‌شوند. پس لازم است به این تهدیدات بسیار رایج که مهم‌ترین دشمن سلامت پوست کودکان هستند، دقت داشته باشید:

  • عرق‌سوز شدن پوست کودک در فصول گرم سال و در پی تحرکات زیاد
  • خشکی مفرط پوست و لایه‌لایه شدن پوست کشاله ران نوزادان
  • گرمازدگی و افزایش دمای بدن در فصول گرم سال
  • عدم مصرف مایعات به مقدار لازم در طول روز
  • آفتاب‌سوختگی و اثرات مضر آن بر بافت حساس پوست کودکان
  • کاهش ویتامین‌های مورد نیاز پوست کودکان در فصول سرد سال، به خصوص در زمستان

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، همه این تهدیداتی که در موارد بالا به آن‌ها اشاره شد، هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان هستند؛ اما به نظر شما بهتر است، کدام روش را در آغاز در پیش بگیرید؟ آیا پیشگیری بهتر از درمان نیست؟ لوسیون بدن بچه با برخورداری از محتویات بهداشتی و سالمی که در آن نهفته است، می‌تواند نقش یک تقویت‌کننده و درمانگر را برای پوست حساس کودک ایفا کند.

با توجه به این که محتویات لوسیون مخصوص کودکان حاوی مواد ویتامینه و مراقبتی مهم از جمله Q10 است، نباید این نکته مهم را از یاد برد که محصولات بهداشتی این‌چنینی می‌توانند به عنوان یک «نیاز» برای کودکان محسوب شوند.

نکته بسیار مهم دیگری که در این میان وجود دارد، این است که والدین به خوبی از روش استفاده لوسیون‌های موجود در بازار مطلع باشند تا بتوانند در موقع مناسب و به روش صحیح، پوست حساس کودک خود را در مراقبت کامل نگه دارند.

شما باید بهتر از هر کس دیگری بدانید که محصولات بهداشتی باید مطابق با مشورت پزشکان متخصص استفاده شوند تا با تشخیص نوع بیماری، نحوه استفاده از لوسیون هم در اختیار شما قرار بگیرد.

والدین به خوبی از روش استفاده لوسیون‌های موجود در بازار مطلع باشند تا بتوانند در موقع مناسب و به روش صحیح، پوست حساس کودک خود را در مراقبت کامل نگه دارند.

لوسیون بدن کودک حاوی چه موادی است؟

پیش از آن که محتویات لوسیون را مورد بررسی قرار دهیم، لازم به ذکر است که بدانید، برای استفاده صحیح از این محصول بهداشتی برای بهبود پوست کودک باید لوسیون را به تکه‌ای از پنبه آغشته کرد و به آرامی روی پوست کودک مالش داد. همچنین شما می‌توانید مقداری از مایع لوسیون را روی دست خود بمالید و آن را به آرامی و با دقت، به صورت عمیق روی پوست کودک یا خردسال بمالید.

به طور کلی، لوسیون‌های بدن به عنوان ابزاری برای هیدراته کردن پوست کودک محسوب می‌شوند و می‌توانند با انتقال انواع ویتامین‌های مورد نیاز پوست، از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کنند. موارد زیر از جمله ترکیبات رایج در لوسیون‌های بدن کودک هستند:

  • ماده نرم‌کننده کرودامول
  • روغن مورینگا که هم به عنوان نرم‌کننده و هم به عنوان منبعی برای تغذیه کامل پوست محسوب می‌شود.
  • ویتامین C جهت کاهش دفرمه شدن پوست حساس کودک
  • ویتامین E که با ایفا کردن نقش یک آنتی‌اکسیدان بسیار قدرتمند می‌تواند از بروز التهاب در پوست نوزادان جلوگیری کند.
  • اولئونیک اسید؛ از جمله آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قدرتمند است که در نهایت باعث ایجاد انعطاف و فراهم کرن خاصیت ارتجاعی در پوست می‌شود.

تفاوت لوسیون بدن بچه با روغن

یک از مهم‌ترین مباحثی که در ابتدای این مقاله به شکل یک سوال مهم در ذهن شما به وجود آمد، بررسی تفاوت‌های بین لوسیون و روغن بچه است. برای این که بتوانید تفاوت‌های روغن و لوسیون بچه را از یکدیگر تمییز دهید، کافی است که بدانید محتویات هر کدام از آن‌ها چیست و باید به کدام نواحی از پوست کودک مالیده شوند.

در ابتدا بهتر است که با روغن بچه آغاز کنیم؛ روغن بچه همان‌طور که از عنوانش پیداست، حاوی محتویات چربی و روغن طبیعی است تا بافت‌های پوست را نرم کند و آن‌ها را از حالت خشکی و پوسته‌پوسته شدن نجات دهد. از آن‌جایی که کشاله ران کودکان (مخصوصاً در نواحی پوشک) دچار خشکی می‎شود، می‌توان از روغن بچه استفاده کرد.

از طرفی، لوسیون بدن بچه کمی تخصصی‌تر از روغن است و می‌تواند تاثیرات بیشتری روی بافت پوست کودک بگذارد. برای مثال، وقتی محتویات لوسیون را روی پوست حساس کودک می‌مالید، خواص مرطوب کنندگی و التیام‌بخشی را برای او به ارمغان خواهید آورد. لوسیون کودکان بیشتر به منظور ایجاد رطوبت لازم، رفع خشکی پوست، نرم کردن بافت پوست بدن و جلوگیری از بروز التهابات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، بسیار مهم است که بدانید، هر یک از این محصولات بهداشتی در چه مواقعی به کار گرفته می‌شوند و محتویات آن‌ها شامل چه چیزهایی است. بدیهی است که روغن بچه به دلیل برخورداری از درصدهای چربی‌ بسیار بالا نمی‌تواند گزینه مناسبی برای پوست‌های چرب باشد.

به عبارت ساده‌تر، اگر پزشک معتمد شما تشخیص داده که پوست کودک شما چرب است، بهتر است از روغن بچه برای رفع خشکی‌های کشاله ران استفاده کنید. در اکثر مواقع، آن ‌چیزی که برای بهبود بافت پوست کودکان و خردسالان توصیه می‌شود، لوسیون بدن است که با برخورداری از ترکیبات ویتامینه و طبیعی می‌تواند بهترین انتخاب برای جلوگیری از آسیب‌های مختلف، رفع التهابات و کاهش علائم آزاردهنده بیماری‌ها یا حساسیت‌های پوستی مثل اگزما باشد.

ناگفته نماند که بیماری‌هایی مثل اگزما به دلیل تحریک پوست، می‌توانند برای کودکان بسیار دردناک و آزاردهنده تلقی شوند. بنابراین بهتر است که از لوسیون بدن بچه به خوبی استفاده شود.

بیشتر بخوانید: آیا ضد آفتاب برای کودکان لازم و ضروری است؟

اگر پزشک معتمد شما تشخیص داده که پوست کودک شما چرب است، بهتر است از روغن بچه برای رفع خشکی‌های کشاله ران استفاده کنید.

بهترین لوسیون بدن بچه

پیش از آن که بخواهیم به سراغ معرفی بهترین لوسیون‌های موجود در بازار برویم، لازم است که شما به عنوان والدین کودکان، راهنمای خریدی کوتاه و مختصر در این مورد داشته باشید. مهم‌ترین نکته در مورد خرید انواع لوسیون‌های کودکان این است که شما باید نوع پوست کودک خود را ارزیابی کنید.

برای مثال اگر کودک شما پوستی خشک دارد، باید از یک محصول با چربی بالا استفاده کنید تا نرم‌کنندگی لازم را برای رفع خشکی‌های پوست او داشته باشد. از طرفی، همه پوست‌ها را نمی‌توان با استفاده از یک نوع لوسیون بهبود داد و از همین بابت باید با انواع لوسیون‌هایی که برای پوست مناسب هستند، آشنا شوید. در ادامه، انواع پوست‌ها و لوسیون‌هایی را که برای آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در جدولی برای شما آماده کرده‌ایم:

نوع پوستمحتویات لوسیون
طبیعی / معمولیلوسیون‌های حاوی ویتامین C و ضد رادیکال‌های آزاد
خشک و کم‌آبروغن‌های گیاهی، مثل روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، روغن جادویی جوجوبا یا موم عسل
چربلوسیون‌های ژلی و سبک که محتویات آن‌ها بر پایه آب طراحی شده‌اند؛ لوسیون‌های حاوی وازلین و الکل می‌توانند برای پوست چرب کودکان مضر باشند.
حساسباید از لوسیون‌هایی که حاوی اسانس، عطر و ترکیبات شیمیایی نیستند، استفاده شود.

نکته بسیار مهم دیگری که در این مورد وجود دارد، این است که شما باید مقدار PH محصولات بهداشتی را مورد ارزیابی دقیق قرار دهید. فراموش نکنید که سطح PH متعادل یا خنثی، تاثیر بسیار زیادی بر پوست کودکان می‌گذارد و شما باید لوسیونی را انتخاب کنید که مقدار PH آن در حد PH پوست کودکان باشد.

بهترین مقدار در نظر گرفته‌ شده PH برای پوست کودکان، بین 5.5 تا 7 است و شما باید از محصولاتی استفاده کنید که PH آنها در همین سطح قرار دارد. سطح PH پوست نوزادان در ابتدا 5.5 است و پس از مدتی که بدن او رشد می‌کند، به سطوح بالاتر (یعنی تا 7.5) هم می‌رسد.

معرفی چند برند معتبر برای لوسیون بدن کودک

معرفی لوسیون بچه نیوا نی نی مدل Talc:

  • محافظ پوست، ضد سوختگی و حساسیت و دارای خواص نرم‌کنندگی
  • تیوپی و پلاستیکی
  • دارای ویتامین E و عصاره‌های جادویی کالاندولا، تالک، نشاسته گلیسیرین، گل بابونه، پودر برگ آلوئه‌ورا

معرفی لوسیون بچه آدرا مدل A:

  • دارای محفظه پمپی با حجم 250 میلی‌لیتر
  • داری محفظه پلاستیکی و ساخت کشور ایران
  • فاقد عصاره و ویتامین
بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بچه را پس از استحمام کودک ارزیابی می‌کنند.

معرفی لوسیون کودک فیروز مدل Pink:

  • محافظ پوست، مرطوب‌کننده، پاک‌کننده
  • حجم: 200 میلی‌لیتر
  • دارای محفظه نگه‌دارنده پلاستیکی
  • فاقد ویتامین و عصاره و ترکیبات شیمیایی

معرفی لوسیون کودک فیروز مدل Lavender:

  • مرطوب‌کننده
  • حجم: 250 میلی‌لیتر
  • دارای محفظه نگهدارنده پلاستیکی
  • دارای عصاره اسطوخودوس برای جلوگیری از بروز التهابات پوستی کودک و کمک به بهبود مجدد
  • ساخت ایران
  • مناسب برای پوست‌های حساس
  • فاقد ترکیبات شیمیایی و مواد معطر که باعث تحریم پوست‌های حساس می‌شوند.
  • غنی‌شده با ویتامین A و E برای کمک به رفع خشکی پوست در نواحی حساس
  • دارای خاصیت رطوبت‌رسانی و نرم‌کنندگی جهت لطافت روزانه
  • بهترین گزینه برای مصرف دائمی به دلیل عدم برخورداری از مواد مضر شیمیایی
  • دارای مجوز استاندارد سازمان غذا و دارو

بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن بچه چه زمانی است؟

بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بچه را پس از استحمام کودک ارزیابی می‌کنند. بسیاری از کارشناسان و پزشکان حوزه سلامت بر این باور هستند که پوست انسان پس از استحمام، قابلیت جذب محصولات بهداشتی را داراست و می‌توان در همین زمان از لوسیون‌ها استفاده کرد.

شما هم می‌توانید برای بهبود وضعیت پوست کودک دلبندتان پس از استحمام او در حمام، از لوسیون استفاده کنید. البته ناگفته نماند که استفاده از محصولات بهداشتی را فقط به همین تایم محدود نکنید؛ شما می‌توانید در طول روز و قبل از خواب کودک، از لوسیون برای نرم کردن و بهبود دادن وضعیت پوست او استفاده کنید.

برای این که بتوانید از آسیب‌های پوستی جلوگیری کنید، بهتر است اجازه ندهید پوست کودک خشک شود؛ به همین دلیل بهتر است از همان روزهای اول تولد نوزاد، با استفاده از لوسیون، بافت پوست او را دائماً نرم و مرطوب نگه دارید تا او در ادامه به آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی مبتلا نشود.

فواید لوسیون بدن بچه

مهم‌ترین فایده‌ای که لوسیون برای پوست کودکان دارد، این است که می‌تواند به عنوان بهترین منبع تغذیه برای سلول‌های خشک پوست آن‌ها محسوب شود. لوسیون‌ها می‌توانند پوست کودک را نرم و مرطوب کنند و از طریق تغذیه کردن سلول‌ها و بافت پوست آنها، اگزما، خشکی و خارش را از بین ببرند.

پس یک لوسیون بهداشتی می‌تواند بهترین گزینه برای درمان پوست‌های آسیب‌دیده تلقی شود که به صورت تخصصی باعث افزایش استحکام بافت پوست و همچنین جلوگیری از بروز انواع مخاطرات می‌شود. بهترین لوسیون‌های بدن برای کودکان دارای فواید زیر هستند:

  • با برخورداری از روغن‌های گیاهی، مثل نارگیل، موم عسل، جوجوبا و روغن شی باتر می‌توانند به نرم شدن هر چه تمام‌تر پوست منجر شوند.
  • با بهره‌مندی از ویتامین‌های مغذی و مفید، مثل A و D می‌توان روی ویژگی‌های و خواص دارویی و درمانی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد.
  • مهم‌ترین ویتامینی که در لوسیون‌ها وجود دارد، ویتامین C است که به عنوان بزرگترین تهدید برای بیماری‌های ناخوشایندی همچون درماتیت سبورئیک، خشکی مفرط پوست، اگزما و نابودی فولیکول پوست محسوب می‌شود.
  • لوسیون‌ها هایپوآلرژیک و ضد حساسیت هستند و می‌توانند به عنوان مهم‌ترین فاکتورها برای جلوگیری از آسیب‌های رایج به پوست‌های حساس و چرب تلقی شوند.
  • لوسیون‌هایی که فاقد رنگ، پارابن، فتالات، فنوکسی، اتانول و سایر مواد نگهدارنده هستند، می‌توانند به عنوان قوی‌ترین منبع تقویت‌کننده پوست محسوب شوند.
  • استفاده از لوسیون از سنین پایین می‌تواند خطر تشدید علائم درماتیت سبورئیک در سنین نوجوانی و جوانی را کاهش دهد تا از بروز ریزش مو و همچنین از بین رفتن بافت‌های پوست جلوگیری شود.
مهم‌ترین فایده‌ای که لوسیون برای پوست کودکان دارد، این است که می‌تواند به عنوان بهترین منبع تغذیه برای سلول‌های خشک پوست آن‌ها محسوب شود.

 محصولات بهداشتی مراقبت پوست از جمله نیازهای مبرم برای کودکان محسوب می‌شوند. با توجه به این که بافت پوست کودکان در سنین پایین مخصوصاً در دوران نوزادی بسیار حساس و لطیف است، لازم است با استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبتی از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: شستن صورت با شامپو بچه!

در میان محصولات بهداشتی و مراقبتی موجود در بازار، لوسیون بدن بچه می‌تواند مهم‌ترین ابزار برای درمان بیماری‌ها و حتی پیشگیری آن‌ها محسوب شود. البته ناگفته نماند تفاوت‌هایی بین روغن بچه و لوسیون وجود دارد که پیش از خریداری کردن، باید از آن‌ها مطلع شد.

در این مقاله سعی کردیم همه نکات مربوط به لوسیون بدن بچه را مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم. در ابتدا به اهمیت مراقبت از پوست کودک پرداختیم و ضرورت استفاده از لوسیون را زیر ذره‌بین بردیم.

در ادامه، روش‌های صحیح استفاده از روغن بچه و لوسیون را در اختیار شما قرار دادیم و تفاوت هر یک از این محصولات را با هم مقایسه کردیم. همچنین، در ادامه به بهترین لوسیون‌های کودکانه موجود در بازار اشاره‌ای داشتیم و در نهایت، فواید این محصولات بهداشتی را مورد واکاوی قرار دادیم.

منبع +++

فواید لوسیون بدن بچه چیست؟

مهم‌ترین فایده‌ای که لوسیون برای پوست کودکان دارد، این است که می‌تواند به عنوان بهترین منبع تغذیه برای سلول‌های خشک پوست آن‌ها محسوب شود. لوسیون‌ها می‌توانند پوست کودک را نرم و مرطوب کنند و از طریق تغذیه کردن سلول‌ها و بافت پوست آنها، اگزما، خشکی و خارش را از بین ببرند.

بهترین زمان استفاده از لوسیون بدن بچه چه زمانی است؟

بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بچه را پس از استحمام کودک ارزیابی می‌کنند. بسیاری از کارشناسان و پزشکان حوزه سلامت بر این باور هستند که پوست انسان پس از استحمام، قابلیت جذب محصولات بهداشتی را داراست و می‌توان در همین زمان از لوسیون‌ها استفاده کرد.

بهترین لوسیون بدن بچه کدام است؟

مهم‌ترین نکته در مورد خرید انواع لوسیون‌های کودکان این است که شما باید نوع پوست کودک خود را ارزیابی کنید.
برای مثال اگر کودک شما پوستی خشک دارد، باید از یک محصول با چربی بالا استفاده کنید تا نرم‌کنندگی لازم را برای رفع خشکی‌های پوست او داشته باشد. از طرفی، همه پوست‌ها را نمی‌توان با استفاده از یک نوع لوسیون بهبود داد و از همین بابت باید با انواع لوسیون‌هایی که برای پوست مناسب هستند، آشنا شوید.

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ ۲۲ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی