مراقبت های روزانه از پوست
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت های روزانه پوست؛ برنامه روزانه برای مراقبت از پوست

به این مطلب امتیاز دهید

پوست ما به مراقبت نیاز دارد. تکنیک‌های ساده و مهمی وجود دارند که در طول روز باید آنها را رعایت کنیم تا به پوست خود آسیب نرسانیم. شاید شما خیلی راحت از مسائل کوچکی که در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد، عبور کنید، اما این مسائل تأثیر بسزایی در سلامت پوست شما دارند. پس در مراقبت از پوست خود بیشتر دقت کنید. وقتی شما برنامه روزانه مراقبت از پوست داشته باشید متوجه خواهید شد که داشتن یک پوست عالی صرفا به ژنتیک مربوط نمی‌شود بلکه با انجام یک سری راهکارهای روزمره می‌توان پوست را به مرحله فوق العاده رساند. این عادت های روزانه در طولانی مدت تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. انجام این برنامه روزانه می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد.

شناخت نوع پوست

شناخت نوع پوست و طراحی یک روتین مراقبت از پوست اساس روش های مراقبت از پوست را تشکیل می‌دهند. تقریباً بیشتر ما با انواع پوست آشنا هستیم و روتین‌های مراقبت از پوست نیز به لطف شبکه‌های اجتماعی معروف شده‌اند.

حتی در مورد ترفند‌های معروف که در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌بینید نیز همین گونه است.

انواع پوست شامل معمولی، خشک، چرب و مختلط می‌شود. نوع پوست هر فرد توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود و قابل تغییر نیست. مواردی مانند لکه‌ها، آکنه، حساس شدن و خطوط پوست را مشکلات یا شرایط پوستی می‌نامیم. این مشکلات را می‌توان تا حد چشمگیری مدیریت یا حتی درمان کرد.

آیا می‌دانید که واقعاُ چه نوع پوستی دارید؟ شاید بدانید که پوست‌تان خشک، چرب یا حساس است. شاید هم در تشخیص نوع پوست اشتباه کرده باشید. دانستن نوع پوست بسیار مهم است. خرید محصولات مراقبت پوستی که برای پوست شما طراحی نشده‌اند، نه تنها مفید نخواهند بود بلکه ممکن است باعث بدتر شدن خشکی، جوش‌ها و دیگر مشکلات پوستی شود.

حتی در مورد ترفند‌های معروف که در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت می‌بینید نیز همین گونه است. برخی ترفندها ممکن است برای نوع پوست شما مناسب نباشند و باعث بدتر شدن مشکلات بشوند.

پس در قدم اول اگر می‌خواهید روش های مراقبت از پوست موثر واقع شوند، باید نوع پوست خود را بشناسید.

 اما در مورد روتین؛ مهم نیست چه نوع پوستی دارید، شما باید یک برنامه‌ی روزانه یا روتین برای حفظ سلامت پوست و مدیریت برخی نگرانی‌های خاص مثل آکنه، زخم شدن‌ها و لکه‌های تیره‌ی پوست داشته باشید.

به پوستت جون تازه بده

چگونه یک روتین مراقبت از پوست را شروع کنیم؟

روتین مراقبت از پوست شما در طول روز باید با هدف محافظت از پوست در برابر آفتاب و آلودگی محیطی، برنامه‌ریزی شود و روال شبانه شما باید روی درمان و ارائه مواد مغذی به پوست تمرکز کند.

به عبارت دیگر، مراقبت از پوست در طول روز شامل محافظت و نگهداری از آن است، درحالی‌که مراقبت از پوست در شب با هدف رسیدگی به مشکلات پوستی قبل از شروع فرآیند بازسازی پوست در خواب انجام می‌شود.

آب سرد پوست صورت را با طراوت و شاداب می‌کند، اما اگر صورتتان آرایش دارد یا کرم دارد بهتر است ابتدا با آب ولرم آن را شستشو دهید و در انتها با آب سرد بشویید.

صورت خود را درست شستشو کنید

اولین و اساسی ترین مرحله با شستن صورت آغاز می‌گردد. پوست در معرض آلودگی های محیط و مواد آرایشی قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوان از بروز جوش، رفع منافذ باز و خستگی پوست جلوگیری نمود باید به طور کامل صورت را بشوییم.

احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد، هنگام شستشوی صورت، ندانید که با این کار ممکن است به پوست خود آسیب برسانید. برای شستن صورت خود وقت بگذارید. به هیچ وجه از آب گرم برای شستن صورت خود استفاده نکنید.

شاید ندانید که در دین اسلام شستن دست و صورت با آب سرد مستحب است. آب سرد پوست صورت را با طراوت و شاداب می‌کند، اما اگر صورتتان آرایش دارد یا کرم دارد بهتر است ابتدا با آب ولرم آن را شستشو دهید و در انتها با آب سرد بشویید.

فیس براش آیلو پرو
یک دستگاه با دو قابلیت: شستشوی پوست و ماساژ صورت

شستن زیاد صورت در طول روز، پوست شما را خشک می‌کند. دو تا سه بار شستن در روز کافی است. اگر آرایش نمی‌کنید و تنها از ضد آفتاب استفاده می‌کنید، بسته به خشکی یا چربی پوست، چند بار در هفته صورت خود را آب و صابون بشویید.

برای مراقبت از پوست صورت، هنگام شستشوی آن زیاد به پوستتان فشار نیاورید. گونه ها و پیشانی را به حالت دورانی شستشو دهید و از شستن چانه، بینی، خط رویش مو و کناره‌های صورت غافل نمانید. یادتان نرود قبل از شستن صورت، اول حتما دستانتان را بشویید.

برای شستشوی صورت با صابون هیچگاه از لیف استفاده نکنید. پوست شما حساس است و لیف به سلول‌های پوستتان آسیب می‌رساند. پس از شستشو هم اجازه دهید صورتتان خودش خشک شود و تا حد امکان از حوله استفاده نکنید؛ اما اگر از خیسی صورتتان خوشتان نمی‌آید، با یک حوله نرم، به آرامی آب صورتتان را بگیرید. حوله را به هیچ وجه روی صورت خود نکشید در این صورت پوست شما آسیب می‌بیند و دچار خشکی می‌شود.

بیشتر بخوانید: 11 نکته شستشوی صورت آرایش شده؛

مراقبت از پوست
گونه ها و پیشانی را به حالت دورانی شستشو دهید و از شستن چانه، بینی، خط رویش مو و کناره‌های صورت غافل نمانید.

شستن صورت های دارای آرایش

اگر صورتتان آرایش دارد، از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید و در انتها با آب سرد آبکشی نمایید. قبل از شستن صورت، ابتدا آرایش تان را با دستمال مرطوب یا لوسیون پاک کننده، پاک کنید سپس با آب و صابون بشویید.

سعی کنید از دست ها برای شستن صورت استفاده نمایید و هنگام شستن صورت، به آرامی نواحی مختلف صورت را ماساژ دهید تا هم جریان خون در صورتتان بیشتر شود و هم کاملا پاک شود. همه نقاط صورت را خوب بشویید. اصلا در شستن صورت خود عجله نکید و سعی کنید با همان دقتی که آرایش می‌کنید، صورت خود را هم بشویید! به هر حال همیشه برای مراقبت از پوست خود وقت بگذارید، حتی زمانی که خوابتان می‌آید یا عجله دارید.

رتینوئیدها

رتینوئیدها دسته‌ای از داروها هستند، که از ویتامین A ساخته شده‌اند. از این محصولات برای تسکین پوست آسیب دیده در آفتاب، کاهش علائم پیری و درمان آکنه استفاده می‌شود. این نوع محصولات از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و باعث تولید کلاژن می‌شوند.

استفاده از تونر برای پاک کردن کامل آلودگی‌ها

تونر را روی پد بریزید و همه قسمت‌های صورت را پاک کنید تا باقی مانده آرایش از روی صورتتان پاک شود و ph پوست تنظیم شود. تونر چربی‌های اضافی و آلودگی‌های باقی‌مانده روی پوست را پاک کرده و راه تنفس منافذ پوست را باز می‌کند.

مراقبت از پوست
حتما و حتما بعد استحمام، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا از پوستتان در مقابل خشکی بیش از حد و خارش، مراقبت کنید.

چگونه بهترین تونر متناسب با نوع پوست خود را پیدا کنیم؟

به دنبال یک تونر صورت حاوی ویتامین C و ترکیبات طبیعی همراه با بتا هیدروکسی اسیدها مانند اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسیدها مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک باشید. این ترکیبات به مرور زمان باعث برطرف شدن انسداد منافذ پوست، جلوگیری از بروز آکنه‌ و رفع جوش‌های سرسیاه می‌شوند.

اگر پوست خشکی دارید، تونرهای حاوی آلفا هیدروکسی اسیدها را امتحان کنید و اگر پوست چربی دارید، تونرهای حاوی بتا هیدروکسی اسیدها گزینه ایده‌آلی برای پوست شما هستند.

برای مراقبت از پوست خود، از مرطوب کننده استفاده کنید

سعی کنید همیشه پوستتان مرطوب بماند. هر فرد باید بسته به درجه خشکی یا چربی پوست، مرطوب کننده خاص خود را انتخاب کند. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده‌ها، پس از شستن صورت است. بهتر است پوست هنوز کمی رطوبت داشته باشد. افرادی که پوست خشکی دارند، باید بیشتر از پوستشان مراقبت کنند.

چون حدود 80 درصد از سلولهای لایه درم (پوست) از آب تشکیل شده است و بنابراین خشکی پوست می‌تواند باعث چروک شدن زودتر آن شود. این افراد باید مرطوب کننده‌هایی استفاده کنند که چربی هم داشته باشد. لایه چربی روی پوست خشک، سبب محافظت بیشتر از آن می‌شود. حتما و حتما بعد استحمام، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا از پوستتان در مقابل خشکی بیش از حد و خارش، مراقبت کنید.

پوست‌های چرب کمتر به مرطوب کننده نیاز دارند، مگر در مواقعی که در معرض هوای گرم و خشک یا گرد و غبار قرار می‌گیرند.

البته استفاده از کرم‌های مرطوب کننده با چربی بسیار می‌تواند از تولید چربی در این پوست‌ها جلوگیری کند.برای مراقبت بیشتر از پوستتان، پس از استفاده از مرطوب کننده، سریع از منزل خارج نشوید. به ویژه در زمستان و هوای سرد، حدود بیست دقیقه صبر کنید و سپس در معرض باد و هوای سرد و حتی هوای گرم قرار بگیرید.

مرطوب کننده ها از خروج آب در سطح پوست جلوگیری می‌کنند زیرا پوست به تنهایی قادر به حفظ رطوبت نمی‌باشد.

مهم ترین عملکردی که باید یک مرطوب کننده برای پوست داشته باشد آب رسانی و نرم کردن می‌باشد. مرطوب کننده ها از خروج آب در سطح پوست جلوگیری می‌کنند زیرا پوست به تنهایی قادر به حفظ رطوبت نمی‌باشد. همچنین میزان چربی لازم برای پوست را کنترل می‌نماید. مانند پاک کننده انتخاب مرطوب کننده نیز باید با توجه به خصوصیات پوست هر فرد باشد.

از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید

اگر مراقبت از پوستتان برای شما مهم است، پس کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید؛ استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب، پوست شما را از خشکی، تیرگی و لکه حفظ می‌کند. ضد آفتاب را طبق ویژگی های صورت خود یا توصیه متخصص پوست انتخاب کنید. سعی کنید ضد آفتاب‌هایی انتخاب کنید که حاوی مواد معدنی هستند و برای مراقبت از پوست نرم شما مناسب‌تر هستند.

چرا محافظت در برابر آفتاب؟

محافظت موثر و مداوم در برابر آفتاب، جزء جدانشدنی مراقبت از سلامت پوست است. این مساله زمانی حیاتی‌تر می‌شود که با پوست‌های آسیب‌پذیرتری چون پوست حساس، مستعد آکنه و … مواجه باشیم.

درحالی که قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت چند دقیقه در روز، کمک شایانی به تولید ویتامین D می‌کند، پوست صورت به مدت چندین ساعت در روز در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می‌گیرد. با توجه به این که UV یا فرابنفش، عامل اصلی پیری زودرس پوست است، کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت استفاده می‌شوند.

با توجه به این که UV یا فرابنفش، عامل اصلی پیری زودرس پوست است، کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت استفاده می‌شوند.

شیوه زندگی خود را اصلاح کنید

مراقبت از پوست با اصلاح شیوه زندگی امکان پذیر است. هر چه زندگی سالم تری داشته باشد، پوست شما شاداب تر خواهد بود. خواب کافی داشته باشد تا تعادل هورمونی شما حفظ شود. شب‌ها زود بخوابید و صبح زود از خواب برخیزید. غذاهای سالم و مقوی بخورید و از خوردن نوشابه و غذاهای چرب اجتناب کنید. سیگار نکشید و در معرض دود سیگار هم قرار نگیرید. و نکته مهم دیگر این که به اندازه کافی آب بنوشید.

پوست خود را به آرامی لایه برداری کنید

در لایه برداری زیاده روی نکنید. یک لایه بردار ملایم برای باز کردن منافذ پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست عالی است، اما اگر از یک لایه بردار خیلی خشن استفاده کنید، هر گونه اثرات مثبت را از بین خواهید برد و احتمالاً باعث ایجاد التهاب مضاعف خواهید شد.

حذف سلول‌های مرده پوست به روش‌های مختلفی امکان پذیر است. برای لایه برداری می‌توان از روش‌های طبیعی و خانگی استفاده کرد. همچنین محصولات لایه برداری متنوعی در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها وجود دارند، که برای بهبود وضعیت پوست مفید هستند. در کنار این موارد می‌توان از دستگاه‌های لایه بردار در کلینیک‌ها و زیر نظر پزشک متخصص استفاده کرد.

یک لایه برداری منظم همچنین به افزایش گردش سلولی و به صاف شدن پوست و یکنواخت شدن رنگ پوست کمک می‌کند. بهتر است صبح ها لایه برداری کنید و فقط ۱ تا ۳ بار در هفته این کار را انجام دهید.

همچنین می‌توانید لایه‌برداری با BHA را به عنوان جایگزین ملایم‌تری برای اسکراب یا برس برای کاهش چربی، باز کردن منافذ پوست، و داشتن پوستی صاف امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: بررسی ۵ روش لایه برداری پوست صورت برای انتخاب درست!

لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن

در روش میکرودرم ابریژن دستگاهی روی پوست قرار گرفته و کریستال‌های ریزی روی پوست اسپری می‌شوند. با حرکت دستگاه در این حالت لایه خارجی پوست به آرامی از بین می‌رود. این روش به نسبت روش درم ابریژن تهاجم کمتری دارد و نیازی به بی‌حسی قبل از درمان نیست.

میکرودرم ابریژن در انواع رنگ پوست نتیجه‌بخش است. این روش باعث تغییرپوست یا ایجاد زخم نمی‌شود. میکرودرم ابریژن برای مشکلات شدید پوستی مثل زخم، اسکار عمیق و چین و چروک مناسب نیست.

روغن‌ها

روغن‌های صورت مسدودکننده (Occlusive) هستند؛ به این معنی که آن‌ها تمام محصولات مراقبتی و مرطوب‌کننده‌ای را که شما روی صورت خود استفاده کرده‌اید، به دام می‌اندازند تا از تبخیر سریع آن‌ها جلوگیری کنند. روغن‌ها به ‌خودی ‌خود پوست شما را مرطوب نمی‌کنند اما وقتی که آن‌ها را بر روی سایر محصولات مراقبتی استفاده می‌کنید، باعث افزایش اثربخشی روتین مراقبتی شما شده و در عین حال پوست را نرم و لطیف می‌کنند.

نحوه استفاده از روغن‌ها چگونه است؟

همیشه و همیشه روغن صورت را در آخر استفاده کنید. روغن‌ها به راحتی می‌توانند به مرطوب‌کننده‌ها، سرم‌ها و سایر درمان‌های پوستی نفوذ کنند اما هیچ محصولی نمی‌تواند به روغن نفوذ کند. بنابراین اکیداً توصیه می‌شود که این محصول پس از سایر محصولات استفاده شود.

چه کسانی می‌توانند از روغن صورت استفاده کنند؟

فکر نکنید که روغن فقط مخصوص پوست‌های خشک است. برخی روغن‌ها مانند روغن میوه گل رز (Rosehip Oil) و روغن جوجوبا می‌‌توانند چربی اضافی پوست‌های مستعد آکنه را کاهش دهند. برای تسکین پوست‌های حساس و تحریک‌‌شده هم می‌توانید از روغن‌های مارولا و آلوورا استفاده کنید.

ماساژ درمانی به شما در مراقبت از پوستتان کمک می کند

ماساژ صورت اگر به شکل صحیح انجام گیرد، باعث حفظ ساختار پست و صورت شده و مانع  افتادگی و شل شدن صورت می‌شود. سعی کنید روزانه 10 دقیقه از وقتتان را برای این کار صرف کنید. روش‌های مختلف ماساژ صورت را می‌توانید در اینترنت جستجو نمایید. قبل از شروع ماساژ، دستانتان را تمیز بشویید. فشاری ملایم تا متوسط به پوست خود وارد کنید و هر حرکت را 3 تا 5 بار تکرار کنید. برای ماساژ دادن صورت باید ناخن‌های شما کوتاه باشد.

ماساژ صورت علاوه بر جلوگیری از ایجاد چین و چروک و افتادگی گونه ها حتی می‌تواند چین و چروک‌ها و تیرگی‌ها را هم درمان کند. پس اگر مراقبت از پوست برایتان مهم است از ماساژ غافل نشوید. دستگاه‌های کوچک ماساژور هم وجود دارد که اگر بخواهید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.در تصویر زیر نمونه ای از ماساژور صورت را می بینید. این ماساژور به گونه‌ای طراحی شده است که برای نواحی دور چشم و لب هم به راحتی قابل استفاده باشد. دمای دستگاه را تا 42 درجه هم می‌توان افزایش داد.

ماساژ صورت باعث می‌شود چربی‌های پوست به طور یکنواخت در کل صورت پخش شود و بنابراین از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک‌های ریز جلوگیری کند.

 درمان آکنه

اگر در حال حاضر دچار لکه یا آکنه هستید، باید در روتین پوست خود از محصولات مرتبط با درمان آکنه استفاده کنید.

اگر به صورت مزمن به جوش های صورت دچار هستند، بهتر است بخش درمانی را به صورت مداوم انجام دهید. منتظر زمانی که جوش ها ظاهر می‌شوند، نباشید و هر شب از درمان های مربوط به آکنه در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کنید. شما ممکن است درمان را آغاز کنید و منافذ پوست در ناحیه درگیر را ببندید. چون این درمان سراسری نیست، ممکن است روز بعد درست در کنار ناحیه قبلی، جوش تازه ای را مشاهده کنید.

جوش به خاطر تجمع چربی در پوست پدیدار می‌شود. بنابراین از محصولات و روتین هایی استفاده کنید که می‌توانند منافذ پوست در تمام صورت را تمیز نگه دارند. اگر از رتینوئید استفاده می‌کنید، به پوست خود اجازه دهید با این ماده جدید خود را تطبیق دهد. سپس می‌توانید از فرمول های درمانی آکنه مانند سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

 استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنید

پوست اطراف چشم بسیار ظریف و حساس بوده و به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که استفاده از کرم دور چشم را جدی بگیرید. برای سن بالای ۲۵ سال از کرم دور چشم ضد چروک و برای قبل از ۲۵ سال از کرم‌های رطوبت رسان، ضد پف و تیرگی استفاده کنید. با انگشت حلقه مقدار کمی از کرم دور چشمتان بردارید. روی استخوان گونه و بالای پلک را به صورت ضربه‌ای و به حالت رفت‌ و برگشت، کرم دور چشم بزنید.

روتین مراقبت از پوست اولیه شامل سه مرحله ساده است: پاک‌سازی صورت، مرطوب کردن صورت و استفاده از ضد آفتاب. اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید، هرگز نباید انجام این مراحل را نادیده بگیرید.

مراحل دیگر عمدتاً روی درمان و یا جلوگیری از مشکلات پوستی خاص مانند لکه‌ها یا چین‌وچروک‌های پوستی تمرکز دارند و انجام آن‌ها اختیاری است. اگرچه محصولاتی مانند سرم های صورت یا رتینوئیدها فواید چشم‌گیری دارند که صرف‌نظر کردن از آن‌ها را سخت می‌کند.

البته اهمیت روتین پوستی به غیر از انجام و رعایت ترتیب مراحل، در پیوستگی انجام آن‌ها است. اگر پوستی سالم و شاداب می‌خواهید، مراقبت همیشگی از آن را جدی بگیرید.

ماساژ صورت باعث می‌شود چربی‌های پوست به طور یکنواخت در کل صورت پخش شود و بنابراین از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک‌های ریز جلوگیری کند.

برای درمان سر درد هم می‌توانید از ماساژ صورت با انگشتان دست و یا با ماساژور استفاده نمایید مواردی که در این مطلب ذکر شد، نکات ساده ای بودند که برای مراقبت از پوست لازم است به آن‌ها توجه کنید و در زندگی روزانه آن‌ها را رعایت کنید. وقت زیادی از شما نمی‌گیرد اما به خوبی از پوست شما در دراز مدت مراقبت می‌کند.

عملکرد مرطوب کننده برای پوست چیست؟

مهم ترین عملکردی که باید یک مرطوب کننده برای پوست داشته باشد آب رسانی و نرم کردن می‌باشد. مرطوب کننده ها از خروج آب در سطح پوست جلوگیری می‌کنند زیرا پوست به تنهایی قادر به حفظ رطوبت نمی‌باشد. همچنین میزان چربی لازم برای پوست را کنترل می‌نماید. مانند پاک کننده انتخاب مرطوب کننده نیز باید با توجه به خصوصیات پوست هر فرد باشد.

شستن اصولی پوست چگونه است؟

برای شستن صورت خود وقت بگذارید. به هیچ وجه از آب گرم برای شستن صورت خود استفاده نکنید. شاید ندانید که در دین اسلام شستن دست و صورت با آب سرد مستحب است. آب سرد پوست صورت را با طراوت و شاداب می‌کند، اما اگر صورتتان آرایش دارد یا کرم دارد بهتر است ابتدا با آب ولرم آن را شستشو دهید و در انتها با آب سرد بشویید.

چه کسانی می‌توانند از روغن صورت استفاده کنند؟

فکر نکنید که روغن فقط مخصوص پوست‌های خشک است. برخی روغن‌ها مانند روغن میوه گل رز (Rosehip Oil) و روغن جوجوبا می‌‌توانند چربی اضافی پوست‌های مستعد آکنه را کاهش دهند. برای تسکین پوست‌های حساس و تحریک‌‌شده هم می‌توانید از روغن‌های مارولا و آلوورا استفاده کنید.

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی