دلایل و درمان خشکی و ترک لب
۲ بهمن ۱۴۰۰ ۸ دیدگاه admin

ترک لب؛ علائم، دلایل و درمان سریع خشکی لب

به این مطلب امتیاز دهید

همه ما گاهی دچار خشکی و ترک‌خوردگی روی لب‌هایمان می‌شویم و طبیعی است که در فصل سرما با خشکی و پوسته شدن لب‌ها مواجه شویم، اما این عارضه برای گروهی از افراد بیشتر اتفاق می‌افتد و زندگی روزمره آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترک لب معمولاً بی‌خطر است اما این باعث نمی‌شود که از آن‌ها غافل شویم چون ممکن است با برخی بیماری‌ها در ارتباط باشد.
زمانیکه زمستان از راه می‌رسد بسیاری از افراد دچار خشکی لب می‌شوند، در این شرایط پوست لب‌ها حساس شده و ممکن است با یک لبخند شما ترک بخورند.

گاهی اوقات این ترک‌ها به صورت شکاف‌های قرمز، خون‌آلود و دردناک بروز می‌کنند که می‌توانند حس ناخوشایندی را برای افراد ایجاد کنند. بنابراین مهم است که  با روش‌های مناسب آن‌ها را آبرسانی و درمان کنید. این مقاله را دنبال کنید تا با علت این عارضه و روش‌های درمان آن آشنا شوید.

دلایل و درمان خشکی و ترک لب

ترک لب معمولاً در اثر تماس با بزاق دهان مثل لیسیدن لب‌ها، مصرف غذاهای تند و پر ادویه و قرار گرفتن در معرض باد و یا آب و هوای سرد و خشک ایجاد می‌شود. همچنین سرماخوردگی و آسیب‌های ناشی از آفتاب و برخی داروها مثل داروهای کاهش‌دهنده کلسترول نیز می‌توانند باعث ایجاد ترک لب شوند.

تماس با عوامل آلرژی‌زا و محرک، یکی دیگر از دلایل رایج ترک لب است که تماس با آن‌ها باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی در پوست می‌شود.

ترک لب
تماس با عوامل آلرژی‌زا و محرک، یکی دیگر از دلایل رایج ترک لب است که تماس با آن‌ها باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی در پوست می‌شود.
به پوستت جون تازه بده

ارتباط ترک لب‌ با برخی بیماری‌ها

ترک لب می‌تواند با برخی بیماری‌ها مانند تیروئید، کمبود ویتامین و التهاب روده در ارتباط باشد. کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث خشکیدهان و لب‌ها شود و همچنین کمبود ویتامین‌های B، روی و آهن نیز می‌توانند منجربه ترک لب‌ها نیز شوند.

بیماری کرون (Crohn) که یک نوع التهاب روده است می‌تواند بر تمام دستگاه گوارش، از لب‌ها گرفته تا مقعد تأثیر بگذارد بنابراین اگر دچار ترک‌ لب به همراه شکم درد شدید، به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

آیون ماساژور - بهترین راه ماساژ پوست و یوگای صورت
آیون ماساژور کیوت اسکین، راز جوانی پوست

 آنگولار چیلیتیس یا التهاب گوشه لب یا دهان (Angular Chelitis) یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث خشکی و ترک لب‌ها شود. التهاب گوشه لب ممکن است در یک یا هر دو طرف دهان ظاهر شود و چند روز طول بکشد تا بهبود یابد. یکی از عوامل ایجاد التهاب در گوشه دهان، بزاق دهان است.

بزاق دهان می‌تواند در گوشه لب‌ها جمع شده و باعث ترک خوردن آن‌ها شود. این عارضه معمولاً در اثر آب و هوای سرد، رشد زیاد قارچ‌ها و تحریک توسط بزاق دهان ایجاد می‌شود که معمولاً با داروهای ضد قارچ و ضدالتهاب یک شبه درمان می‌شود.

آکتینیک چیلیتیس (Actinic Chelitis) یا التهاب شاخی لب‌ها  یک ضایعه پیش سرطانی است که معمولاً لب پایینی که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

AC معمولا در ابتدا بدون درد است اما در صورت عدم درمان می‌تواند منجربه سرطان شود. این التهاب اغلب در افراد بالای 40 سال و کسانی که زمان زیادی را خارج از منزل می‌گذرانند دیده می‌شود. بنابراین اگر دچار ترک لب شده‌اید که درمان نمی‌شود و شما را نگران کرده است، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

چگونه ترک لب را درمان کنیم؟

ترک لب معمولاً خودش درمان می‌شود، اما اگر پس از یک یا دو روز این اتفاق نیفتاد از یک بالم لب استفاده کنید. بالم‌های لب حاوی ترکیبی از موم و روغن هستند که یک غشای محافظتی بر روی پوست تشکیل می‌دهند. بهترین انتخاب، یک بالم لب با پایه وازلین و یا پالم است که باعث حفظ رطوبت پوست لب‌ها شده و در برابر عوامل محیطی از آن‌ها محافظت می‌کند تا درمان شوند.

متخصصان توصیه می‌کنند محصولی را خریداری کنید که حاوی ضدآفتاب است و در طول روز به طور مکرر از آن استفاده کنید. از خریداری محصولاتی که حاوی عطر، کافور، منتول (Menthol) و سالیسیلیک اسید (Salicylic acid) هستند خودداری کنید چون این مواد می‌توانند باعث تحریک پوست و وخیم‌تر شدن ترک‌ها شوند.

همچنین از لایه برداری لب‌‌ها نیز صرف نظر کنید چون این کار نه تنها باعث بهبودی لب‌ها نمی‌شود بلکه آسیب بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند. در صورتیکه بالم‌های لب نتوانستند کمکی به شما بکنند به متخصص پوست خود مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) نیز برای درمان ترک‌های لب خود استفاده کنید.

خشکی لب
همچنین از لایه برداری لب‌‌ها نیز صرف نظر کنید چون این کار نه تنها باعث بهبودی لب‌ها نمی‌شود بلکه آسیب بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست خشک؛

درمان‌های خانگی برای ترک لب

  • اگر به دنبال یک درمان خانگی هستید، روغن نارگیل می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. چون به راحتی پخش و جذب پوست می‌شود. هر نوع محصولی که برای خشکی پوست خود استفاده می‌کنید، اغلب برای پوست لب نیز مناسب هستند.
  • همچنین آلوئه‌ورا به عنوان یک داروی خانگی کاربردهای زیادی دارد. خاصیت ضدالتهابی و تسکین‌دهنده آلوئه‌ورا می‌تواند خشکی لب‌ها و پوسته شدن آن‌ها را درمان کند.
  • اگر می‌خواهید لبهای خود را مرطوب نگه دارید، از عسل استفاده کنید. عسل از عفونت لب‌های ترک‌خورده محافظت می‌کند و به عنوان یک لایه‌بردار، در درمان و از بین بردن پوست خشک و مرده لب کمک بسیاری می‌کند.
  • استفاده از وازلین نیز می‌تواند در درمان خشکی لب‌ها و مرطوب نگه داشتن آن‌ها تأثیرگذار باشد. اگر لب‌هایتان دچار آفتاب‌سوختگی شده است، وازلین بهترین گزینه برای درمان سوختگی می‌باشد.
ترک لب
استفاده از وازلین نیز می‌تواند در درمان خشکی لب‌ها و مرطوب نگه داشتن آن‌ها تأثیرگذار باشد.

ترک لب در کودکان

یک نوع عفونت پوستی به نام زردزخم (impetigo) وجود دارد که بیشتر نوزادان و کودکان در معرض ابتلا به آن هستند. باکتری این بیماری به راحتی می‌تواند به دیگران نیز منتقل شود، به ویژه اگر پوست دارای شکاف و بریدگی باشد.

روش‌های آسان برای جلوگیری از ترک لب

برای جلوگیری از ترک لب‌ها و حفظ لطافت آن‌ها موارد زیر را رعایت کنید:

بیشتر بخوانید: انواع مرطوب کننده پوست صورت خشک

1) از لیسیدن لب‌ها خودداری کنید:

گاهی اوقات افراد برای اینکه خشکی لب‌های خود را از بین ببرند آن‌ها را لیس می‌زنند، اما در واقع بزاق دهان چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و شرایط را بدتر می‌کند.

2) مراقب لب‌های خود باشید:

علاوه بر نوشیدن آب کافی در طول روز، همیشه لب‌هایتان را مرطوب نگه دارید و در صورتیکه احساس خارش و خشکی بر روی لب‌هایتان کردید به جای لیسیدن فوراً از بالم لب استفاده کنید.

3) غذاهای تند ممنوع:

اگر پوست حساسی دارید از مصرف غذاهای تند و پرادویه که باعث تحریک لب‌ها می‌شوند، خودداری کنید.

4) از طریق بینی نفس بکشید:

تنفس از طریق دهان باعث خشکی لب و در نتیجه ترک خوردن آن می‌شود. بنابراین با بینی نفس بکشید و اگر دچار مشکلات سینوسی و آلرژی هستید به پزشک خود مراجعه کنید.

5) در انتخاب محصولات دقت کنید:

از مصرف محصولاتی که باعث تحریک لب‌ها می‌شوند خودداری کنید. بسیاری از محصولات که برای نرم کردن پوست لب استفاده می‌شوند، حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند باعث خشکی لب‌ها شوند.

لب‌های شما در مقابل بسیاری از عوامل خارجی که با آن‌ها مواجه هستید، حساس می‌باشند و احتیاج به مراقبت روزانه دارند. بنابراین با کمی پیشگیری و محافظت از آن‌ها می‌توانید لب‌های خود را به بهترین شکل حفظ کرده و مرطوب نگه دارید.

دلایل ترک و خشکی لب چیست؟

ترک لب معمولاً در اثر تماس با بزاق دهان مثل لیسیدن لب‌ها، مصرف غذاهای تند و پر ادویه و قرار گرفتن در معرض باد و یا آب و هوای سرد و خشک ایجاد می‌شود. همچنین سرماخوردگی و آسیب‌های ناشی از آفتاب و برخی داروها مثل داروهای کاهش‌دهنده کلسترول نیز می‌توانند باعث ایجاد ترک لب شوند.

آیا ترک لب با بیماری ها مرتبط است؟

ترک لب می‌تواند با برخی بیماری‌ها مانند تیروئید، کمبود ویتامین و التهاب روده در ارتباط باشد. کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث خشکیدهان و لب‌ها شود و همچنین کمبود ویتامین‌های B، روی و آهن نیز می‌توانند منجربه ترک لب‌ها نیز شوند.

آیا میتوان برای ترک لب از درمان های خانگی استفاده کرد؟

بله اگر می‌خواهید لبهای خود را مرطوب نگه دارید، از عسل استفاده کنید. عسل از عفونت لب‌های ترک‌خورده محافظت می‌کند و به عنوان یک لایه‌بردار، در درمان و از بین بردن پوست خشک و مرده لب کمک بسیاری می‌کند.

روش های مراقبت از لب برای جلوگیری از ترک لب چیست؟

از لیسیدن لب‌ها خودداری کنید 2. غذاهای تند ممنوع 3. از طریق بینی نفس بکشید 4. در انتخاب محصولات مراقبتی دقت کنید

 

۲ بهمن ۱۴۰۰ ۸ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.

8 دیدگاه برای ترک لب؛ علائم، دلایل و درمان سریع خشکی لب

فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی