خواص آلوئه ورا برای پوست صورت
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

خواص آلوئه‌ ورا برای پوست؛ فواید و روش استفاده از آلوئه ورا برای صورت

به این مطلب امتیاز دهید

خواص آلوئه‌ ورا برای پوست این گیاه را به یکی از پرکاربردترین داروهای گیاهی برای پوست تبدیل کرده و این به خاطر محتوای ژله‌ای آن می‌باشد که بیماری خفیف پوستی را بهبود می‌بخشد. حتی ممکن است در گذشته از آن برای آفتاب‌سوختگی، بریدگی‌های سطحی و خراش‌‌های کوچک استفاده شده باشد. ژل گیاه آلوئه ورا یک ماده تسکین دهنده و زیباکننده پوست است که به شما کمک می کند پوستتان سالم و شاداب بماند و آسیب های آن ترمیم شود.

از این گیاه علاوه بر قدرت شفابخشی، می‌توان برای پوست صورت نیز استفاده کرد. آلوئه‌ ورا همچنین می‌تواند در صورت استفاده به شیوه صحیح، به انواع بیماری‌هایی که بر پوست شما تأثیر می‌گذارند کمک کند.در حقیقت بیش از یک نوع آلوئه‌ ورا، با بیش از 420 گونه مختلف وجود دارد. رایج‌ترین نوع که برای مصارف پوستی استفاده می‌شود، آلوئه‌ ورا باربادنسیس میلر (aloe barbadensis Miller) نام دارد.

در طب سنتی آلوئه‌ ورا به عنوان یک ژل موضعی کاربرد دارد که از ماده ژلاتینی درون برگ‌های گیاه آن تهیه می‌شود. همچنین می‌توان با جدا کردن برگ‌ها و فشاردادن آن‌ها، از ماده ژله‌ای که از آن خارج می‌شود به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد. با این حال استفاده از ژل آلوئه‌ ورا به ویژه در مواقع اورژانسی مانند سوختگی‌ها و زخم‌ها بسیار راحت‌ است.

خواص آلوئه‌ ورا برای پوست

اگر به یک بیماری مزمن پوستی دچار هستید بهتر است تا با متخصص پوست خود در مورد استفاده از هر محصولی بر روی پوست خود مشورت کنید. همچنین با پزشک خود در مورد فواید و خواص آلوئه‌ ورا که در زیر آمده است صحبت کنید:

خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت
در طب سنتی آلوئه‌ ورا به عنوان یک ژل موضعی کاربرد دارد که از ماده ژلاتینی درون برگ‌های گیاه آن تهیه می‌شود.

1) سوختگی‌ها

در مطالعه ای، محققان نتیجه گرفتند که ژل آلوئه ورا می‌تواند در درمان موضعی بیماری های التهابی پوست مانند قرمزی ناشی از اشعه UV خورشید مفید و موثر باشد.

برای سوختگی‌های جزئی ژل آلوئه‌ ورا را سه بار در روز بر روی نقطه آسیب‌دیده بمالید و در صورت نیاز به وسیله یک گاز نقطه مورد نظر را پانسمان کنید.

2) آفتاب سوختگی‌

اگرچه آلوئه‌ ورا می‌تواند به تسکین آفتاب‌سوختگی کمک کند، اما روش مؤثری برای محافظت پوست در برابر نور خورشید نیست. بنابراین به منظور جلوگیری از آفتاب‌سوختگی هر روز از ضدآفتاب بر روی پوست خود استفاده کنید.

3) خراش‌های کوچک

اگر چانه یا پیشانی شما دچار خراشیدگی و یا ساییدگی شد، می‌توانید برای تسکین درد و سوزش، آلوئه‌ ورا را سه بار در روز بر روی نقطه آسیب‌دیده استفاده کنید.

4) بریدگی‌ها

اگر برای بریدگی‌های جزئی خود از نئوسپورین استفاده می‌کنید، به جای آن آلوئه‌ ورا را سه بار در روز امتحان کنید. ساختار مولکولی آن موجب بهبود سریع زخم‌ها شده و با افزایش کلاژن باعث کاهش جای زخم می‌شود و با باکتری‌ها نیز مبارزه می‌کند.

ژل آلوئه ورا زخم ها را درمان می‌کند.اگر در خارج و روی پوست استفاده شود، بهترین گزینه برای پوشیدن زخم است.در حقیقت، در بسیاری از موارد، دیده می‌شود که آلوئه ورا مانند جادو، حتی در موارد جدی ترین موارد جراحی اورژانس، کار می‌کند.

این ماده روند درمان بسیاری از جراحات پوستی از جمله زخم ها، بریدگی ها، پارگی، خراش ها، سوزش ها، گزیدگی های سمی را تسکین و التیام می‌بخشد. مقدار زیادی از ژل آلوئه ورا می‌تواند به درمان زخم های ناشی از تیراندازی و آسیب های بافتی کمک کند.

5) پوست خشک

ژل آلوئه‌ ورا به راحتی جذب می‌شود، به همین دلیل برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است. همچنین می‌تواند خشکی پوست را نیز درمان کند. آلوئه‌ ورا را می‌توانید به جای مرطوب‌کننده همیشگی خود استفاده کنید. مصرف آن بعد از حمام به حفظ رطوبت پوست شما کمک بسیاری می‌کند.

برای مرطوب کردن پوست تان از لایه های ضخیم روغنی استفاده نکنید در عوض ژل آلوورا را جایگزین کنید که بدون مسدود کردن منافذ پوستتان، آن را نرم و لطیف نگه می‌دارد. ژل آلوئه ورا یک ماده موثر برای بهبود هیدراتاسیون پوست است و به عنوان یک عنصر مفید در فرمولاسیون لوازم آرایشی و درمان پوست‌های خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6) سرمازدگی

سرمازدگی یک وضعیت جدی محسوب می‌شود که نیازمند درمان فوری است. اگرچه در گذشته از ژل آلوئه‌ ورا برای درمان سرمازدگی استفاده کرده‌اند، اما قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

خواص آلوئه‌ورا
ژل آلوئه‌ ورا به راحتی جذب می‌شود، به همین دلیل برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است

7) زخم سرد ( تبخال)

یکی دیگر از خواص آلوئه ورا درمان تبخال است. خاصیت ضدویروسی و ضد التهابی از جمله خواص آلوئه ورا هستند که می‌تواند موجب درمان تب خال شوند. برای درمان تب خال کافی است آلوئه ورا را روی محل تب خال بمالید( لب‌ها ). همچنین آلوئه ورا حاوی اسیدهای آمینه، ویتامین B1، B2، B6 و ویتامین C است که در درمان تب خال موثر و مفید هستند.

برخلاف آفت‌های دهان، تبخال‌ها خارج از دهان به وجود می‌آیند و آلوئه‌ ورا می‌تواند به درمان ویروس هرپس (Hepes) که علت اصلی زخم‌های سرد است کمک کند.

8) اگزما

اثر مرطوب‌کنندگی آلوئه‌ ورا می‌تواند به کاهش خشکی و خارش پوست که مرتبط با اگزما است کمک کند. ژل آلوئه‌ ورا همچنین می‌تواند درماتیک سبورئیک را کاهش دهد. اگرچه این نوع التهاب پوستی در نواحی چرب پوست و بیشتر در کف سر بروز می‌کند اما می‌تواند قسمت‌هایی از چهره و پشت گوش شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

9) پسوریازیس

همانند اگزما، آلوئه‌ ورا می‌تواند التهابات و خارش ناشی از پزوریاسیس را نیز تسکین دهد. برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید، ژل آلوئه‌ ورا را روزی دو بار بر روی نقطه مورد نظر استفاده کنید.

فیس براش آیلو کیوت اسکین یاسی
فیس براش سیلیکونی آیلو یه هدیهٔ متفاوت برای یه آدم متفاوت

10) آکنه ملتهب

به علت اثر ضدالتهابی آلوئه‌ ورا، ژل آن می‌تواند به بهبود انواع آکنه‌های التهابی از جمله کورک و گره‌ کمک کند. به این منظور ژل را مستقیماً سه بار در روز با پنبه بر روی جوش‌ها قرار دهید. آلوئه ورا با خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد برای کاهش درد، ورم و خارش ناشی از آکنه بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: ماسک صورت آلوئه ورا؛

11) سم زدایی طبیعی

نوشیدنی های ساخته شده با آب آلوئه ورا دارای خواص ضد سم زدایی طبیعی هستند، که به طور موثر سیستم گوارش و سیستم گردش خون را تمیز می کند.

مصرف خوراکی آلوئه ورا مواد زائد را از قسمت های مختلف بدن جذب کرده و دفع می نماید که این عمل باعث پاک سازی خون از اثرات جانبی داروهای شیمیایی، سیگار، سموم باقی مانده کشاورزی بر روی میوه ها و آلودگی هوا می شود. آلوئه ورا باعث گردش خون بهتر می شود، هنگامی که خون غنی از اکسیژن است، به طور خودکار مواد مغذی را درون سلول ها به طرز ماهرانه ای فراهم می کند.

12)مبارزه با پیری زودرس پوست

از آنجا که آلوئه ورا غنی از ویتامین های C و E و بتا کاروتن است، ممکن است برخی از خواص ضد پیری را داشته باشد. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی آن نیز توانایی رفع و روشن شدن لکه ها را دارد، همچنین کمک می کند تا چهره شما سال‌ها جوانتر به نظر برسد.

آلوئه‌ورا
اثر مرطوب‌کنندگی آلوئه‌ ورا می‌تواند به کاهش خشکی و خارش پوست که مرتبط با اگزما است کمک کند.
به پوستت جون تازه بده

به دنبال چه نتیجه‌ای هستید؟

ماده ژلاتینی درون برگ گیاه آلوئه‌ ورا، بهترین گزینه است، اما هرکسی این گیاه را در حیاط و یا اطراف خانه‌اش ندارد. به همین منظور می‌توان از ژل‌های آلوئه‌ ورا موجود در بازار استفاده کرد. برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید، به دنبال ژلی باشید که بیشترین ماده تشکیل‌دهنده آن آلوئه‌ ورا باشد.

برای بیماری‌های پوستی، عصاره‌های آلوئه‌ ورا همانند ژل تأثیرگذار نیستند. زیرا ژل آلوئه‌ ورا با خاصیت مرطوب‌کنندگی که دارد پوست را محافظت و درمان می‌کند.

عوارض جانبی و موارد احتیاطی

با اینکه استفاده موضعی و مستقیم از آلوئه‌ ورا بی‌خطر تلقی می‌شود، اما سازمان غذا و دارو محصولات آلوئه‌ ورا را کنترل نمی‌کند و این به عهده‌ خود مصرف‌کننده است که با احتیاط و به شیوه درست از این گیاه استفاده کرده و در صورت مشاهده هرگونه واکنش نامطلوب بر روی پوست به پزشک خود گزارش دهد.

برای سوختگی‌های شدید یا زخم های بزرگ از آلوئه ورا استفاده نکنید. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد آلوئه ورا توان طبیعی بدن شما را در ترمیم زخم های عمیقی که بر اثر جراحی ایجاد شده اند، کاهش می‌دهد.

ممکن است برای سوختگی‌های شدید یا سایر زخم‌ها از آلوئه‌ ورا استفاده کنید اما در حقیقت شواهدی با منبع موثق وجود دارند که نشان می‌دهند آلوئه‌ ورا ممکن است توانایی طبیعی پوست برای بهبود زخم‌های عمیق مربوط به جراحی را کاهش دهد. برخی افراد به دلیل استفاده از آلوئه‌ورا دچار خارش یا سوختگی‌های سطحی شده‌اند.

بروز هرگونه التهاب، خارش یا جوش‌های شدید، نشان‌دهنده این است که شما به این گیاه حساسیت داشته و باید فوراً مصرف آن را متوقف کنید.از ژل آلوئه‌ ورا بر روی پوست عفونی استفاده نکنید.با اینکه یکی از خواص آلوئه‌ ورا ضد میکروب بودن آن است اما لایه‌های محافظ آن می‌توانند روند بهبود را مختل کرده و عفونت را شدید‌تر کنند.

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست با خیار؛

خانم‌های باردار نباید از آلوئه ورا استفاده کنند زیرا خواص آلوئه‌ ورا ممکن است موجب انقباض‌های رحمی شود به همین دلیل باعث سقط جنین می‌شود. در برخی موارد ژا آلوئه ورا ممکن است موجب بروز حساسیت و آلرژی شود. برای درمان زخم‌های عمیق نمی‌توان از ژل آلوئه ورا استفاده کرد، همچنین شیره آلوئه ورا می‌تواند موجب گرفتگی و یا اسهال شدید روده‌ای شود.

استفاده از آلوئه ورا در کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع است. خواص آلوئه‌ ورا می‌تواند موجب تشدید اولسرها، بواسیر، التهاب دیورتیکول، کولیت یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS) گردد. استفاده طولانی مدت از آلوئه ورا می‌تواند منجر به کمبود پتاسیم شود.

همچنین مصرف خوراکی این گیاه به صورت مستقیم و یا به صورت کپسول، عاری از خطر نیست. این روش نه تنها تأثیری بر روی پوست شما ندارد بلکه می‌تواند اثر ملین بر شکم شما داشته و منجربه ناراحتی‌های گوارشی شود. به یاد داشته باشید که مصرف خوراکی این گیاه برای کودکان ممنوع است.

خواص آلوئه‌ورا برای پوست صورت
از آنجا که آلوئه ورا غنی از ویتامین های C و E و بتا کاروتن است، ممکن است برخی از خواص ضد پیری را داشته باشد.

توصیه نهایی

آلوئه‌ ورا ممکن است خواص درمانی طبیعی برای انواع ناراحتی‌های پوستی داشته و مصرف آن بر روی پوست بی‌خطر باشد اما متخصصان اظهار داشته‌اند که شواهد قطعی و کافی به منظور اثبات تمام فواید و خواص آلوئه ورا وجود ندارد. همچنین به یاد داشته باشید که ژل موضعی آلوئه‌ ورا  همانند مصرف مستقیم این گیاه بر روی صورت نیست و می‌تواند عملکرد متفاوتی داشته باشد.

در انتهای بررسی خواص آلوئه‌ ورا باید گفت که بهتر است ژل آلوئه ورا را نخورید. این کار برای پوست شما هیچ فایده‌ای ندارد، افزون بر این، آلوئه ورا خاصیت ملین دارد و دستگاه گوارش شما را دچار مشکل و ناراحتی می‌کند. اگر بعد از چند روز استفاده از آلوئه‌ ورا هیچگونه بهبودی حاصل نشد، با متخصص پوست خود تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند به ناراحتی‌های خاصی که سلامت کلی پوست شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند  کمک کنند.

منبع: +

شما چه تجربه‌ای از مصرف آلوئه ورا برای پوست صورت تان دارید؟ تجربیات تان را در این زمینه، با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آلوئه ورا و خواص آن چیست؟

در طب سنتی آلوئه‌ ورا به عنوان یک ژل موضعی کاربرد دارد که از ماده ژلاتینی درون برگ‌های گیاه آن تهیه می‌شود. همچنین می‌توان با جدا کردن برگ‌ها و فشاردادن آن‌ها، از ماده ژله‌ای که از آن خارج می‌شود به طور مستقیم روی پوست استفاده کرد. با این حال استفاده از ژل آلوئه‌ ورا به ویژه در مواقع اورژانسی مانند سوختگی‌ها و زخم‌ها بسیار راحت‌ است.

آیا افراد با پوست خشک میتوانند از ژل آلوئه ورا استفاده کنند؟

ژل آلوئه‌ ورا به راحتی جذب می‌شود، به همین دلیل برای پوست‌های چرب بسیار مناسب است. همچنین می‌تواند خشکی پوست را نیز درمان کند. آلوئه‌ ورا را می‌توانید به جای مرطوب‌کننده همیشگی خود استفاده کنید. مصرف آن بعد از حمام به حفظ رطوبت پوست شما کمک بسیاری می‌کند.

بعد از استفاده از ژل الوئه ورا اگر صورت ملتهب شود نشانه چیست؟

بروز هرگونه التهاب، خارش یا جوش‌های شدید، نشان‌دهنده این است که شما به این گیاه حساسیت داشته و باید فوراً مصرف آن را متوقف کنید.از ژل آلوئه‌ ورا بر روی پوست عفونی استفاده نکنید.با اینکه یکی از خواص آلوئه‌ ورا ضد میکروب بودن آن است اما لایه‌های محافظ آن می‌توانند روند بهبود را مختل کرده و عفونت را شدید‌تر کنند.

خواص آلوئه‌ ورا برای پوست چیست؟

1. سوختگی‌ها 2. آفتاب سوختگی‌ 3. خراش‌های کوچک 4. بریدگی‌ها 5. پوست خشک 6. سرمازدگی 7. پسوریازیس 8. زخم سرد ( تبخال) 9. آکنه ملتهب 10. سم زدایی طبیعی 11. مبارزه با پیری زودرس پوست

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۱۴ دیدگاه
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی