مراقبت از پوست خشک
۲ بهمن ۱۴۰۰ ۶ دیدگاه یاسمن شایگان فرد

مراقبت از پوست خشک؛ راهکارها و نکات مهمی که باید بدانید!

به این مطلب امتیاز دهید

مراقبت‌های روزانه از پوست باید با توجه به نوع پوست انجام گیرد. افرادی که دارای پوست خشک هستند اگر به نوع پوست خود بی‌توجه باشند و مراقبت‌های لازم را نداشته باشند، ممکن است دچار خارش و یا حتی جوش شوند یا اینکه پوستشان ملتهب و پوسته پوسته شود. بنابراین لازم است با ویژگی‌های پوست خود و شرایط بهینه برای مراقبت از پوست خشک بیشتر آشنا شوید.

چرا پوست خشک می‌شود؟

جنس پوست در بیشتر موارد وراثتی است اما می‌تواند تحت تأثیر عوامل محیطی و مراقبت های نادرست یا عدم مراقبت از پوست تغییر کند. هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، تابش شدید نور آفتاب، گرد و غبار، شستشوی بیش از حد پوست، شستشو با آب بسیار داغ و کم نوشیدن آب همه از عواملی هستند که می‌تواند پوست را خشک کند.

در مواردی دیده شده که غدد چربی دچار اختلال بوده و نمی‌توانند به اندازه کافی چربی تولید کنند. کمبود ویتامین‌های A و B هم می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

بیماری‌های پوستی مثل درماتیت و اگزما و نیز مصرف داروهایی مثل آنتی دیورتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها هم می‌تواند باعث خشکی پوست شود. وقتی پوست خشک می‌شود دچار خارش و قرمزی می‌شود. در نواحی خاصی مثل آرنج یا قوزک پا، خشکی پوست باعث تیرگی آن می‌شود و می‌تواند باعث ناراحتی فرد شود.

فیس براش آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست
برش پاکسازی آیلو، بهترین انتخاب برای هر نوع پوست

بیشتر بخوانید: 12 روش شستشوی پوست خشک و حساس

به پوستت جون تازه بده

مراقبت از پوست خشک

روش‌های مختلفی برای مراقبت از پوست خشک وجود دارد که با رعایت روزانه آنها می‌توانید پوست خود را مرطوب و شاداب نگه دارید که در ادامه مطلب در مورد این راهکارها با شما صحبت خواهیم کرد

شستشوی صحیح پوست خشک چگونه باید باشد؟

سعی کنید به اندازه حمام کنید. شستشوی بیش از حد پوست، خشکی آن را بیشتر می‌کند و خشکی زیاد پوست به ویژه در ناحیه صورت حتی می‌تواند باعث جوش زدن پوست شود. برای شستشو از آب داغ استفاده نکنید. آبی که برای شستشوی خود، به ویژه شستن صورتتان استفاده می‌کنید، باید تصفیه شده باشد.

پس از شستشو تا جای ممکن از حوله برای خشک کردن استفاده نکنید اما اگر لازم است خود را با حوله خشک کنید، حوله را به آرامی روی تن یا صورت خود قرار دهید تا آب آن خشک شود. به هیچ وجه حوله را روی پوست خود با فشار نکشید. این کار پوست شما را خشک تر می‌کند.

از مرطوب کننده استفاده کنید

افرادی که پوست خشک دارند بیشتر از بقیه به مرطوب کننده پوست نیاز دارند. به ویژه پس از استحمام لازم است که پوست خود را مرطوب کنید تا دچار خارش نشوید. در زمستان استفاده از مرطوب کننده خیلی مهم‌تر است. سردی هوا می‌تواند پوست شما را خشک یا حتی پوسته پوسته کند. پس همیشه روی پوستتان مرطوب کننده داشته باشید.

پوست خشک
اگر پوست خشک دارید حتما از مرطوب کننده استفاده نمایید.

پس از شستشوی دست‌ها یا صورت، زمانی که هنوز کاملا خشک نشده ند از مرطوب کننده استفاده نمایید.

سعی کنید از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که کمی چربی هم داشته باشند. مرطوب کننده‌هایی که حاوی مواد نرم‌‎کننده پوست هستند مثل آن‌هایی که حاوی آلوئه‌ورا یا روغن نارگیل هستند مناسب‌ترند. ترکیب گلیسیرین و آبلیمو هم می‌تواند به عنوان یک مرطوب‌کننده عالی برای پوست خشک به کار رود.

وازلین و لانولین می‌توانند بعنوان لایه ای محافظ روی پوست قرار بگیرند و از خروج آب از پوست جلوگیری کنند. به طور کلی از مرطوب کننده‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات خود حداقل یکی از مواد وازلین، لانولین، گلیسیرین، دایمتیکون و پروپیلن گلیکول داشته باشند. مرطوب کننده‌های حاوی آلفا هیدروکسی اسید هم برای پوست خشک مناسب است و سلول‌های مرده روی پوست را هم لایه برداری می‌کند.

اگر پوست خشک دارید، شب‌ها قبل از خواب هم زمان مناسبی برای استفاده از مرطوب کننده است. کرم‌هایی در داروخانه و بازار وجود دارند که مخصوص پوست خشک هستند. با مشورت پزشک یا مسئول داروخانه می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و برای پوست خود به کار ببرید.

از ضد آفتاب استفاده نمایید

همه افراد باید از ضد آفتاب استفاده کنند اما افرادی که پوست خشک دارند لازم است بدانند که تابش نور آفتاب به پوست آن‌ها باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود. پس از قرار گرفتن در نور شدید آفتاب اجتناب کنید و حتما از ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده نمایید.

به اندازه کافی آب بنوشید

کمبود آب در بدن می‌تواند باعث خشکی پوست شود. پس یادتان باشد روزانه به اندازه کافی آب بنوشید تا پوستتان خشک نشود.

شوینده‌های مناسب برای پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید سعی کنید برای شستن پوست خود از شوینده‌های ملایم‌تر استفاده کنید تا همه چربی‌های روی پوست شما شسته نشود. برای پوست خشک شوینده‌هایی مناسب است که دارای هیالورونیک اسید و سرامیدهای ضروری باشند.

در انتخاب صابون یا شوینده مناسب، مهم‌ترین مسئله نوع پوست شما است. اگر دوستتان از صابونی خاص راضی است و آن را به شما پیشنهاد می‌کند در خرید آن عجله نکنید. پوست شما خشک است  هر صابونی برای آن مناسب نیست به ویژه اگر خشن یا معطر باشد.

 مراقبت از پوست خشک
شستن بیش از حد، خشکی پوست را بیشتر می‌کند

صابون‌های معمولی برای شستشوی پوست خشک مناسب نیستند. از لوسیون‌های شستشو یا صابون‌های دارای مواد مرطوب کننده و روغن‌های طبیعی استفاده نمایید. صابون‌های لایه بردار برای شستن پوست خشک مناسب نیست و باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود.

به طور کلی برای شستن صورت از پاک کننده‌هایی استفاده کنید که حاوی مرطوب کننده باشند و ملایم باشند. شستن فقط با دست کافی است و نباید از لیف استفاده نماید. افرادی که پوست خشکی دارند نباید هر روز صورت خود را با صابون بشویند.

اما اگر صورتتان آرایش دارد و لازم است با صابون شسته شود قبل از خواب آن را بشویید. می‌توانید از صابون بچه  هم برای شستن صورت خود استفاده نمایید تا کمتر خشک شد. پس از شستشوی صورت خود آن را با مرطوب‌کننده چرب کنید و سپس به رختخواب بروید.

بیشتر بخوانید: علت خشکی و ترک لب‌ها

از شیر استفاده کنید

شیر باعث نرمی پوست می‌شود. می‌توانید وان را پر از شیر یا مخلوط آب و شیر کنید و در آن دراز بکشید. شستشوی صورت با شیر هم گزینه خوبی برای رفع خشکی پوست است.

پوست خشک
افرادی که پوست خشک دارند، بیشتر دچار خشکی لب‌ها می‌شوند که در زمستان این مشکل شدیدتر است.

افرادی که پوست خشک دارند، بیشتر دچار خشکی لب‌ها می‌شوند که در زمستان این مشکل شدیدتر است. در کنار مراقبت روزانه از پوست خشک باید به مراقبت از پوست لب‌ها هم توجه کنید. مرطوب کننده‌های لب بهترین راهکار برای مقابله با این مشکل هستند. هر روز لب‌های خود را با مرطوب‌کننده مناسب چرب کنید.

عوامل خشکی پوست چیست؟

جنس پوست در بیشتر موارد وراثتی است اما می‌تواند تحت تأثیر عوامل محیطی و مراقبت های نادرست یا عدم مراقبت از پوست تغییر کند. هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، تابش شدید نور آفتاب، گرد و غبار، شستشوی بیش از حد پوست، شستشو با آب بسیار داغ و کم نوشیدن آب همه از عواملی هستند که می‌تواند پوست را خشک کند.

آیا بیماری ها میتواند در خشکی پوست موثر باشند؟

بیماری‌های پوستی مثل درماتیت و اگزما و نیز مصرف داروهایی مثل آنتی دیورتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها هم می‌تواند باعث خشکی پوست شود. وقتی پوست خشک می‌شود دچار خارش و قرمزی می‌شود. در نواحی خاصی مثل آرنج یا قوزک پا، خشکی پوست باعث تیرگی آن می‌شود و می‌تواند باعث ناراحتی فرد شود.

چگونه از پوست خشک نگه داری کنیم؟

پس از شستشوی دست‌ها یا صورت، زمانی که هنوز کاملا خشک نشده ند از مرطوب کننده استفاده نمایید. 2. از ضد آفتاب استفاده نمایید 3. شوینده‌های مناسب برای پوست خشک 4. به اندازه کافی آب بنوشید 5. از شیر استفاده کنید

آیا صابون برای شستشوی پوست خشک مناسب است؟

خیر صابون‌های معمولی برای شستشوی پوست خشک مناسب نیستند. از لوسیون‌های شستشو یا صابون‌های دارای مواد مرطوب کننده و روغن‌های طبیعی استفاده نمایید. صابون‌های لایه بردار برای شستن پوست خشک مناسب نیست و باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود.

۲ بهمن ۱۴۰۰ ۶ دیدگاه
اشتراک گذاری

دیدگاه کاربران

مرا از نوشته‌های تازه با رایانامه آگاه کن.
فوتر موبایلی

کیوت اسکین، فروشگاهی برای مراقبت از پوست کافیه شماره‌ات رو برامون وارد کنی تا از تخفیف‌ و هدیه‌ها جا نمونی